کارآموزی صنایع چوب نقشینه


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 کارآموزی صنایع چوب نقشینه دارای ۸۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد کارآموزی صنایع چوب نقشینه  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

مقدمه :
تحولات سریع تکنولوژی در عصر ما سبب پیشرفت و بهبود مصالح ، ابزار ها و تجهیزات درود گری و حرفه های وابسته به صنایع چوب شده است .
این پروژه حاوی تجربیات و مطالعات این جانب در این زمینه است . تجربیاتی که آن را طی گذراندن دوره ی کارآموزی واقع در کارخانه نقشینه آموخته ام .
در فصل اول آشنایی کلی با مکان کارآموزی به صورت گزارشی از بازدید کارخانه و مراحل ساخت یک محصول آورده شده است .
 در فصل دوم ارزیابی بخش های مرتبط با رشته طراحی صنعتی و کار با چوب و آشنایی دقیق تر و جامع تر با ماشین های درود گری آورده شده است .
در فصل سوم پیشنهاداتم را گنجانده ام .
 درجه اول از خداوند مهربان که به من توانـایی این را داد که بتـوانم در رشتـه مورد علاقه ام فعالیت داشته باشم نهایت تشکر را دارم و امیدوارم بتوانم به درستی از فرصت ها استفاده کنم در این جا ، جا دارد از سرکار خانم سروری و جناب آقای کاظمی که مرا در گذراندن این دوره یاری نمودند تشکر می کنم .

 

فهرست :
فصل اول  : صفحه  5 
فصل دوم : صفحه ۱۲
فصل سوم : صفحه ۶۱
فصل چهارم :  صفحه ۶۲ 
فرمهای پیشرفت کارآموزی  : صفحه
فرم پایان دوره کارآموزی : صفحه 

 

فصل اول  :
آشنایی کلی با مکان کارآموزی :
تاریخچه :
شرکت نقشینه در سال ۱۳۶۰ به همت سه شریک اصلی آغاز به کار کرده و دارای سه بخش تولید ، مونتاژ نهایی و تحویل خرید و فروش بوده . که هر یک از این شرکا در راس یکی از این سه بخش قرار داشته اند محل کارآموزی ما بخش تولید به سرپرستی آقای کاظمی بوده .
بخش مونتاژ نهایی محصولات در یافت آباد قرار داشته که در آن محصولات را رنگ ، آینه ، شیشه و تشک و یراق و هر چه لازم داشته باشد تا کامل شود می دهند . 
نمایندگی فروش آنها واقع در تهران خیابان میرداماد می باشد .
شرکت دارای محصولات متنوع منزل به عنوان نمونه :
مبلمان ، تخت ، میز ، قفسه ، کتابخانه و … می باشد . هدف این شرکت تامین نیاز نسل جوان برای منازلشان است . به نظر آنها جوانان امروز نیازمند طرح های ساده و زیبا برای منازل کوچکشان هستند !
پس در این شرکت به هیچ عنوان مبلمان استیل وجود ندارد زیرا هیچگونه منبت کاری که اساس کار در مبلمان استیل است در این محصولات وجود ندارد . طرح ها را با ایده گرفتن از ژورنال های خارجی می زنند و پس از
نقشه کشی با کد و گرفتن پلات از آنها قالب های اولیه را تهیه می کنند در
نتیجه شرکت طراح ویژه ای ندارد .
پس از ارزیابی یک نمونه اولیه با تصحـیح مشکلات طرح قالب نهایی را می سازند .
شناخت کارخانه :
کارگاه در مکانی بسیار خوش آب و هوا واقع در شهریار بود ، وقتی وارد آن می شدیم پس از گذراندن حیاط ورودی قبل از ورود به خود کارگاه وارد راهروی شماره ی ۱ می شدیم که در ابتدای آن راهروی بن بست کوچکی قرار داشت . در درون این راهرو مکنده و کمپرسور باد قرار داشت تا به وسیله آنها پوشال ها و خاک اره ها جمع آوری شود . در ادامه راهروی شماره ۱ به فضای وسیعی می رسیم که انبار الوارها و چوب های خریداری شده است که بسته به ابعادشان با نظم خاصی در این مکان چیده شده اند . همانطور که در شکل ها می بینید در وسط این حیاط انبار مانند یک اره فلکه و یک رنده در داخل یک سایه بان کوچک قرار دارند تا به وسیله آنها قطعات چوب را به هر اندازه دلخواه در آورند و ترتیب دهند و صاف کنند پس از آن نوبت به خشـک کردن این الوار های بریده شده می رسد . در حالت کلی خشک کردن الوار ها به دو صورت امکان پذیر است :
۱ ) خشک کردن در هوای آزاد   2 ) خشک کردن توسط خشک کن ها
در این کارگاه از هر دو روش استفاده می شود . اتاق خشک کن کنار در ورودی بود که در دیواره میانی آن یک پروانه ( فن ) بزرگ مسئول به گردش در آوردن هوای گرم که از لوله های رادیاتور می گذشت در درون اتاق بوده و در بالای آن هم یک فن برای خروج رطوبت قرار داشته است . این خشک کن حجم وسیعی از حیاط ورودی را اشغال کرده بود . پس از ورود به کارگاه و در نظر گرفتن نکات ایمنی در ابتدا به یک اره فلکه دیگر می رسیم که در فصل آینده به تفصیل در مورد آن شرح داده ام . این اره فلکه برای قطع الوار ها به اندازه دلخواه می باشد ، پس از آن به رنده می رسیم که در کارگاه دو وجه مقابل الـوار را به وسـیله آن صـاف و گونـیا می کنند و سپس توسط گندگی دو وجه دیگر آن را رنده می کنند .
اما امروزه دستگاهی به نام مولدر آمده که کارخانه نیز آن را خریداری کرده. این دستگاه همزمان هر چهار وجه قطعه الوار را صاف و گونیا می کند با استفاده از اندازه های داده شده ، یعنی چهار توپی دارد ( زیر _ رو _ چپ _ راست ) که به ترتیب در درون دستگاه قرار گرفته اند پس چهار تا ایستگاه دارد که به نوبت از چوب بر می دارند .
این دستگاه علاوه بر صاف و گونیا کردن قادر به شکل دادن به گوشه های الوار هم می باشد . تصویری از آن در قسمت عکس ها گنجانده ام .
پس از این مرحله چوب ها تمیز شده اند و برای قطع کردن در اندازه
دلخواه به دستگاه دور کن منتقل می شوند .
چوب به دو شکل بیرون می آیـد یـکی صاف و دیـگری شکل دار منحنـی 
که در تصاویر آن را نشان داده ام . این چوب منحنی شکل فقط دو وجه رو و زیرش را صاف می کند . صاف کردن کناره آن بر عهده فرز هاست توضیح دستگاه فرز در فصل بعدی آورده شده است .
این فرز ها به این ترتیب کار می کنند که ابتدا قالب بریده شده را روی چوبی که قبلا زیر و رویش صاف شده و می خواهیم با قالب منحنی شکل مورد نظر  کناره هایش را در بیاوریم درون دستگاه قرار می دهیم این کار را هم اکنون در کارخانه با استفاده از دستگاه شیپر shaper  هم انجام می دهند، فقط تفاوت آن با دستگاه قبلی این است که قالب زیر چوبی که روی آن کار می کنیم گذاشته می شود و نه روی آن و با فشار دادن پدال جک ها روی چوب محکم می شوند و چوب شکل داده می شود این دستگاه بسیار دقیق تر و با سرعت بیشتری از دستگاه قبلی است .
پس از این قسمت می رسیم به قسمت آماده سازی قطعات برای مونتاژ . در این مرحله چوب ها را توسط سه روش اتصال به هم وصل می کنند . این سه روش عبارتند از :
۱ ) کام و زبانه    2 ) با کمک چوب دوبل و سوراخ های ایجاد شده توسط دستگاه های سوراخ کن یا انواع دریل ها .
۳ ) اتصالات شیاری
در فصل بعدی توضیحات کاملی راجع به چگونگی طرز کار ماشین کام کن داده شده است . این ماشین و نیز ماشین زبانه زن ( که مکمل دستگاه کام زن است ) قطعات را برای مونتاژ به روش اتصال کام و زبانه آماده می کنند.
به کمک انواع دریل ها سوراخ هایی در سطح قطعه ایجاد می کنند . دریل های قبلی قادر بودند دو سـوراخ را همـزمان در قطـعه ایجاد کننـد و مـا می توانستیم صفحه آن را با جلو و عقب بردن و چپ و راست کردن تنظیم کنیم و حتی می توان برای آن دامنه خاصی در نظر گرفت ( منظور از دامنه فاصله بین سوراخ هاست )
اما سوراخ کن های جدید برای کار های صفحه ای بسیار کارآمد تر از سوراخ کن های قبلی است . از این ها برای کار های صفحه ای بسیار استفاده می شود . سر های مته می تواند صاف و یا زاویه دار باشد و توسط فشار پدال ، جک ها چوب را محکم می گیرند تا عمل سوراخ کردن با دقت و سرعت هر چه بیشتر انجام شود .
اتصالات شیاری بیـشتر برای مـحصولات صـفحه ای مـورد استفاده قرار می گیرند .   
محصولات صفحه ای در همین طبقه اول کارخانه توسط چسب چوب و گیره پیچ دستی مونتاژ می شود و در قسمت راست کارگاه ذخیره می شود .  
در طبقه دوم کارگاه محصولات با فرمهای غیر صفحه ا ی قرار دارند و نیز آن محصولاتی که نیاز به خم دارند . در قسمت انتهایی این طبقه خم کاری چوب ها انجام می شود به این ترتیب که چوب ها با ضخامت کم و به تعداد خاصی مثلا در اینجا هشت عدد از یک طرف چسب چوب می زنند و بین قالب های چوبی ( که با کیسه روی آنها پوشانده شده تا چسب چوب قالب را خراب نکند و به قالب نچسبد ) گذاشته و توسط جک ها آنها را محکم می کنند سپس این هشت چوب که همه دارای یک انحنای خاص و یکسان هستند به هم می چسبند توسط چسب چوب و گیره ی پیچ دستی .
 ضخامت چوبی که در قالب گذاشته می شود و میزان خمش آن مورد محاسبه قرار گرفته است مثلا برای یک ضخامت یکسان هر چه تعداد چوب بیشتر باشد استحکامش بیشتر می شود یعنی تعداد بیشتر چوب نازک از تعداد کمتر چوب کلفت مستحکم تر و مقاوم تر در برابر تنش های وارده است و پس از آن قطعات آماده هر محصول را توسط چسب چوب و گیره و پیچ دستی به هم وصل می کنند .
به عنوان نمونه قطعات صـندلی رز که یـکی از مـحصولات این شـرکت می باشد در یک قفسه قرار دارند و برای تولید هر صندلی با چسب و گیره قطعات را به هم وصل می کنند .
صندلی رز :
این صندلی از سال ۱۳۸۰ در کارخانه تولید می شود و مراحل تولید آن به شرح زیر است :
ابتدا چوب ها توسط اره فلکه و رنده در ابعاد مورد نظر بریده می شوند سپس قطعات توسط رنده صاف می شود و از این جا آن قطعاتی که چهار وجه صاف دارند به قسمت آماده سازی برای مونتاژ انتقال می یابند و آن قطعاتی هم که دو وجه صاف دارند و دو وجه منحنی به قسمت فرز کاری منتقل می شوند و انحنای آن ها توسط قالب درست می شود و آن ها هم به قسمت آماده سازی برای مونتاژ منتقل می شوند .
اتصالات صندلی رز از نوع سوراخ و چوب دوبل است پس آن ها را سوراخ می کنند و در بعضی از سوراخ ها چوب دوبل کار می گذارند .
پشتی صندلی حالتی خم دارد پس آن را در انتهای طبقه دوم خم می دهند . پشتی این صندلی از سه عدد چوب به ضخامت یک سانتی متر که به یک اندازه خم شده اند تشـکیل شـده . این سه تخـته چوب خـم را بـه هـم می چسبانند تا پشتی به ضخامت سه سانتی متر حاصل شود .
هم اکنون قطعات حاضر که همه در قفسه خاص خود قرار دارند را به یکدیگر می چسبانند با کمک چسب چوب و گیره و پیچ دستی . 
فصل دوم :
ارزیابی بخش های آموخته شده :
استحصال چوب :
چوب حاصل قطع درختان بالغ جنگل و بریدن تنه آنها به صـورت قطـعات قابل حمل و نقل به نام گرده بینه است . گرده بینه ها را با استفاده از کامیون های سنگین به کارخانه چوب بری حمل می کنند . در کارخانه چوب بری ابتدا گرده بینه را پوست می کنند ، سپس با استفاده از اره گرد یا اره فلکه های سنـگین گرده بینه ها را می بـرنـد و به چوب های تـجارتی تـبدیل می کنند . این فرآیند را استحصال چوب می نامند . گرده بینه هایی که آماده سازی شده اند ( پوست آن ها کنده شده است ) و برای استحصال آماده شده اند چوب گرد نامیده شده اند . استحصال گرده بینه به سه روش انجام می شود :
۱ ) برش راسته یا پی در پی
۲ ) برش مماسی
۳ ) برش شعاعی یا ربعی
چوب را باید به شیوه ای اقتصادی و با حداقل دور ریز استحصال کرد . چند عامل در انتخاب روش استحصال تاثیر دارند .
این عامل ها عبارتند از :
الف ) درجه الوار مورد نیاز
ب ) کیفیت و اندازه گرده بینه ای که باید استحصال شود .
ج ) نیاز های بازار
د ) آثار هم کشیدگی و خشکاندن بعضی از چوب ها . 
برش راسته یا پی در پی ( تخته کشی ) :
روشی برای تبدیل گرده بینه به الوار است که در آن یک رشته برش موازی روی گرده بینه انجام می شود بدون آن که در خلال عملیات اره کشی گرده بینه را برگردانند و از این رو به آن رو کنند . این ساده ترین و به صرفه ترین روش برای استحصال الوار سبک و چوب هایی است که به آسانی خشک می شوند .
عیب این روش آن است که تخته های استحصال شده در هنگام خشک شدن گرایش به اعوجاج شدید دارند . علت بروز این پدید آن است که در همه تخته های استحصال شده به این روش برون چوب در امتداد طول دو نر چوب است و بیشتر از درون چوب هم کشیده می شود زیرا رطوبت بیشتری دارد . این روش برای گرده بینه های گره دار یا دارای عیوب دیگر نیز مناسب نیست .
برش مماسی :
فرآیند بریدن گرده بینه به صورتی است که عرض الوار های حاصل همواره بر حـلقه های رشـد مـماس باشنـد در این روش هـر بار گرده بینه را بر می دارند تا برش های مماسی را انجام دهند . چوب استحصال شده به این روش نقش های زیبایی دارد و به ویژه برای کارهای فرنگی سازی مناسب است .
تخته هایی که به این روش استحصال شده اند در هنگام میخکوبی به آسانی نمی شکافند و معمولا سریع تر خشک می شوند اما هم کشیدگی عرضی آنها در حین خشکاندن بیشتر است .
برش شعاعی یا ربعی :
روش بریدن چوب به ترتیبی است که عرض تخته های حاصل از آن در جهت کلی اشعه چوب باشد در این روش بایستی بار ها گرده بینه را برگرداند . تخته هایی که به صورت کاملا شعاعی بریده شده اند نقش های تزئینی اشعه میانی چوب را نشان می دهند .
تخته های شعـاعی در هنـگام خـشک شدن از عـرض کمـتر هم کشیده می شوند چون هم کشیدگی این نوع چوب در امتداد عرض کمتر است برای ساختن بدنه رنده از آن استفاده می کنند .   
اندازه های تجاری و قابل عرضه الوار :
چوب گرد یا چـوب استحصال نیافته را صرفا به هر شکل و اندازه ای برش نمی دهند . شکل ها و اندازه های تجارتی خاصی وجود دارد که چوب را باید بر اساس آن ها استحصال کرد .
در ادامه مطلب اصطلاحات مورد استفاده برای توصیف و شناسائی اندازه های تجارتی مختلف را شرح می دهیم .
تراورس : گرده بینه ای است که با اره کردن برون چوب آن را تقریبا چهار تراش کرده اند تا برای استحصال کامل آماده شود .
مقطع تیر باید دست کم ۱۱۵ میلیمتر در ۱۰۰ میلیمتر باشد . از تیر به همین صورت و بدون فـرآوری بیشتر برای انـجام کارهای سنگین ساختمانی نیز می توان استفاده کرد .
در شرکت نقشینه پس از آنکه مقدار زیادی چوب خریده شد آن هایی را که گره دار بوده و یا از داخل مشکلی داشته و نمی توانسته اند آن را به قطعات کوچکتر تبدیل کرده و محصول مستحکم بسازند برای ساختن ستون ساختمان به شرکت های ساختمان سازی می دهند . 
نیم تراورس : نیمه تراورسی است که در امتداد طول بریده شده باشد . از نیم تراورس عمدتا در کارهای ساختمانی استفاده می شود اما ما توان باز هم آن را برید و به اندازه های تجارتی تبدیل کرد
الوار : تراورس یا نیم تراورسی است که آن را کاملا چهار تراش و برای تبدیل به روکش ( به روش برش زنی ) آماده کرده باشند . ابعاد الوار از ۱۰۰ میلیمتر در ۳۰۰ میلیمتر کمتر نیست .
تخته الواری : چوبی که ضخامت آن بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلیمتر و پهنای آن دسته کم ۳۰۰ میلیمتر باشد . معمولا برای حمل بار در سطوح پهن مثلا در داربست ها به کار می رود . از تخته الواری برای تقویت تیرچه های عریض و آویز های سقف نیز استفاده می کنند .
تخته کم پهنا : چوبی است که ضخامت آن بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیمتر و عرض آن بین ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیمتر در تغییر است . تخته کم پهنا را معمولا از نرم چوب ها استحصال می کنند . از این نوع چوب برای نگه داری پوشش بام و سقف استفاده می کنند .
تخته : چوبی است که ضخامت آن از ۵۰ میلیمتر کمتر است و پهنای آن ۱۰۰ میلیمتر یا بیشتر است .
نعل : چوبی است که ضخامت آن بین ۵۰ و ۱۰۰ میلیمتر و پهنای آن بین ۵۰ و ۱۱۵ میلیمتر در تغییر است . 
توفال یا پرواز :  چوبی است که کمتر از ۵۰ میلیمتر ضخامت و کمتر از ۱۰۰ میلیمتر پهنا دارد . از توفال معمولا به صورت رندیده استفاده می شود.
چهار تراش : مقطعی مربعی دارد . طول هر ضلع مقطع آن بین ۲۵ و ۱۵۰ میلیمتر تغییر می کند . از آن معمولا برای پایه میز و صندلی یا قطعات خراطی شده استفاده می شود .  
خشک کردن چوب :
خشک کردن چوب فرآیندی است که در طی آن رطوبت اضافی چوب استحصال شده گرفته می شد تا بتوان روی آن کار کرد . هدف از انجام این کار کاهش میزان رطوبت چوب تا درجه ای است که در محیطی که قرار است کار کند پایدار بماند .
وقتی نحوه و محل مصرف چوب یا نوع کاری که روی آن انجام خواهد شد در نظر گرفته شود میزان رطوبت اهمیت خاصی پیدا می کند ، چون هم کشیدگی یا جمع شدگی احتمالا در هنگام خشک شدن چوب رخ می دهد باید آهنگ و درجه خشک کردن چوب را کنترل کرد . تا چوب پیش از به کار گیری اعوجاج پیدا نکند و ترک نخورد .
هر گـاه چوب خوب خـشک شود هم کشیـدگی بـعدی ترک خـوردگی و
اعوجاج آن به حداقل می رسد . وقتی چوب به خوبی خشک شده باشد ،
شرایط برای پوسیدگی ، کپک زدن و حمله بعضی حشرات چوب خوار نا مساعد می شود . چوب خشک شده سبکتر است و بنابر این حمل و نقل آن از چوب تر آسان تر و ارزان تر است .
چوبی که خوب خشک شده باشد محکم است و رنگ ، لاک و چسب را بهتر به خود می گیرد . میخ و پیچ و چوب خشک شده ای که در کار های ساختمانی مصرف می شود کمتر در معرض خطر خوردگی هستند زیرا مواد محافظ در چوب خشک شده آسانتر نفوذ می کنند .
خشک کردن در هوای آزاد یکی از روش های طبیعی خشک کردن چوب است که در آن قطعات چوبی را که باید خشک شود با تعبیه دستک بین هر ردیف به دقت روی هم می چینند تا هوا بتواند آزادانه از لای چوب ها عبور کند . از این روش هم در شرکت نقشینه هم استفاده می شود .
خشک کردن در کوره متداول ترین روش مصنوعی ( تسریع شده ) خشک کردن چوب است . این روش سریع تر است و دمـا و رطـوبت کـوره را می توان به دقت کنترل کرد .
قطعات چوب را به روشی شبیه روشی که در مورد خشک کردن در هوای آزاد ذکر شد در کوره می چینند . وقتی قطعات چـوب تر در کـوره قرار می گیرند ، ابتدا از بخار آب استفاده می کنند تا رطوبت بالا بماند .
پس از مدتی دما را افزایش می دهند و رطوبت کاهش می یابد .
برای آن که هوا همواره در کوره جریان داشته باشد و از روی سطح چوب بگذرد ، از باد زن استفاده می کنند .
از دو نوع کوره برای خشک کردن چوب استفاده می شود :
۱ ) کوره اتاقی
۲ ) کوره تونلی
در کوره اتاقی شرایط در هر لحظه در تمام نقاط کوره مشابه است ولی در کوره تونلی شرایط در یک سر کوره با شرایط در سر دیگر آن کاملا متفاوت است .
برنامه کوره مجموعه ای به دقت مرتب شده از دما ، رطوبت و زمان است که راهبر کوره باید آن ها را دنبال کند . این برنامه بر حسب اندازه ، نوع و رطوبت اولیه چوب تغییر می کند .
خشک کردن نادرست خواه در هوا یا در کوره ممکن است سبب بروز عیوبی از قبیل شکافتن ، ترک خوردن ، تاب بر داشتن ، گره شل ، شان عسلی شدن و تنش های داخلی و یا سخت شدن موضعی شود .
در مناطق حاره بـیشتر چوب ها را برای هـر نوع مصـرف در هوا خشک می کنند ، اما صنایع مبل سازی که قطـعات مـبل را به کشـورهای معتـدل 
صادر می کنند باید چوب های خود را در کوره خشک کنند .
 این قبیل چوب ها باید رطوبت کمتری داشته باشند ، زیرا برای ساخت مبلمان و اثاثیه ای به کار می روند که در اتاق های گرم قرار خواهند گرفت.
تعیین میزان رطوبت چوب :
میزان رطوبت ( MC )  معیاری از مقدار آب موجود در چوب است و آن را بر حسب درصد وزن چوب خشک شده بیان می کنند .
چوبی که خوب خشک شده باشد درصد رطوبت پائینی دارد . یعنی هر چه چوب خشـک تر باشد رطـوبت آن کمـتر است . وقتی درخـت را قـطع می کنند ممکن است بیش از نیمی از وزن آن رطوبت باشد و پیش از به کار گیری چوب باید بخش عمده این رطوبت را حذف کرد .
میزان رطوبت چوب را به دو روش اندازه گیری می کنند :
۱ ) خشک کردن در کوره      
۲ ) روش رطوبت سنجی
برای استفاده از روش خشک کردن در کـوره نمونه ای از چـوب را وزن می کنند . نمونه را در کوره خشک می کنند تا تمام رطوبت آن حذف شود  دوباره آن را وزن می کنند . وزن چوب خشک شده را از وزن چوب خشک نشده تفریق می کنند . حاصل را بر وزن چوب خشک شده تقسیم و
نتیجه را در ۱۰۰ ضرب می کنند . بدین ترتیب درصد رطوبت چوب به دست می آید . این روش از روش رطوبت سنجی دقیق تر است اما مستلزم بریدن نمونه از چوب و تاخیری به مدت چندین ساعت برای نتیجه گرفتن است .
در روش رطوبت سنجی میزان رطوبت چوب را با استفاده از ابزاری کوچک اندازه گیری می کنند .
 اساس این اندازه گیری تعیین مقاومت الکتریکی چوب است . نتیجه فورا به دست می آید و هر گاه رطوبت چوب در گستره ۷ تا ۲۵ % باشد به اندازه کافی دقیق است . چوب همیشه مستعد از دست دادن رطوبت یا جذب آن از هوای محیط است این فرآیند تا زمانی ادامه می یابد که رطوبت چوب با رطوبت هوای محیط برابر شود .
وقتی چوب در این وضعیت باشد گفته می شود که رطوبت چوب به میزان تعالی رسیده ، چون چوب در معرض تغییرات روزانه و فصلی رطوبت نسبی هواست .
همواره میزان رطوبت آن در تغییر است و این تغییر سبب تغییر ابعاد چوب می شود . این پدیده در هوای مرطوب که درها و کشوها گیر می کنند و سپس راحت باز و بسته شدن آنها در هوای خشک سال بعد به خوبی آشکار می شود . 
محافظت از چوب :
منظور از محافظت از چوب آغشتن آن به محلول هایی است که آن را سمی می کند تا قارچ ها و حشراتی از قبیل سوسک و موریانه به آن حمله نکند و عمر آن طولانی شود .
 به طور کلی مواد محافظ چوب را می توان به دو دسته تقسیم کرد :
۱ ) روغنی
۲ ) آبی

کرئوزوت ماده ای است که از تقطیر قطران ذغال سنگ به دست می آیند و به خوبی در سلول های چوب نفوذ می کند و کرئوزوت محافظی دائمی است . اما ماده کثیفی نیز هست و نمی توان در جایی که جلوه ظاهری کار اهمیت دارد آن را به کار برد .
این ماده چوب را لک می کند . در نتیجه وقتی به سطح چوب مالیده شود ، رنگ کاری یا صیقل کاری چوب دشوار می شود . وقتی این ماده تازه به چوب مالیده شده باشد آتش گیر است و بوی نامطبوعی دارد . بنابر این برای مصارف خارجی بهتر است تا مصارف داخلی .
محلول پنتاکلروفنول در روغن معدنی که آن را به اختصار پنتا می نامند ماده ای شیمیایی است که در روغن معدنی سبک یا سنگین حل شده است .
عمر این ماده از کرئوزوت بیشتر اسـت و محافـظت طـولانی تری انجام می دهد . این ماده برای مصارف عمومی در کارگاه های درودگری و سازه های چوبی مناسب است .
سایر محافظ های روغنی متداول عبارتند از :   
نفتنات مس      ،      نفتنات روی
که هر دو را می توان در روغن سبک حل کرد تا با قلم مو ، پاشش یا فروبری به خورد چوب داده شود ، یا آن را در روغن سنگین حل کرد و تحت فشار در چوب نـفوذ داد . هر دو مـاده به خـوبی در چـوب نفـوذ می کنند ، اما به شدت سمی هستند و بوی تندی دارند .
محافظ های آبی مواد شیمیایی محلول در آب هستند این محافظ ها تمیز و بی بویند . بعضی از آن ها دائمی هستند اما بعضی دیگر وقتی چوب با آب تماس پیدا کند از آن بیرون می تراود .
از این نوع محافظ ها برای محافظت از چوب خشک شده استفاده می کنند و چوب آغشته شده به آن را باید دوباره خشک کرد . 
در کارگاه پس از بریدن و محافظت از چوب ها اولین دستگاهی که چوب برای تبدیل شدن به محصول مورد نظر به آن می رسد اره فلکه است .
اره فلکه
که به آن اره نواری هم می گویند یکی از سودمندترین ماشین های کارگاه درودگری است و معمولا برای بریدن شکل های خمیده خارجی از آن استفاده می کنند . زیرا تیغه باریک و بی انتهای انعطاف پذیر دارد .
از این نوع اره می توان برای برش مستقیم یا تلفیقی از برش مستقیم و منحنی نیز استفاده کرد .
این اره کاربرد های صنعتی متنوعی دارد از این نوع اره برای انجام کارهای عمومی درودگری در کارگاه های کوچک و یا کارگاه های مدل سازی و آموزشی استفاده می کنند .
در صنعت چوب بری از اره فلکه برای بریدن گرده بینه و تبدیل آن به چوب های تجارتی مانند الوار و تخته استفاده می کنند .
معمولا از همه درودگران انتظار می رود بتوانند با اره فلکه کار کنند . این اره یک شاسی چدنی سنگین دارد که سایر قطعات روی آن نسب می شوند.
برای جلوگیری از لرزش باید شاسی اره را روی سکویی صلب و محکم یا مستقیم روی کف کارگاه نسب کرد …

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.