کار آموزی در شرکت میسان


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 کار آموزی در شرکت میسان دارای ۱۳۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد کار آموزی در شرکت میسان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

فصل اول : آشنای کلی با مکان کار آموزی و شرکت میسان                                          4
فصل دوم : سیستم ها برقی ، باطری و شارژر                                                                  8
سیستم برقی                                                                                                                    11
شناسایی دستگاه تست خط ارت                                                                                      17
باطری و شارژر                                                                                                              34
نمایش گرها                                                                                                                  37
قطع اضطراری هر دو شارژر                                                                                            42
مشخصات فنی تابلو توزیع                                                                                              47
فصل سوم : ابزار دقیق                                                                                                  53
اصطلاحات ابزار دقیق                                                                                                    56
جریان سنج مغناطیسی                                                                                                     66
اندازه گیری مقاومت                                                                                                      73
کلیبراسیون                                                                                                                    89
فصل چهارم: سیستم کنترل و PLC                                                                            94
ساختار سیستم کنترل                                                                                                      99
کنترل کننده PLC                                                                                                     106
تنظیم آدرس کارت های ورودی و خروجی                                                                111
فصل پنجم:  نقشه و شکل های ضمیمه                                                                      118
مقدمه
با پیشرفت الکترونیک و ایجاد حوزه های تخصص نیاز به مهندسین تکنسین ها و طراحان در عرصه مختلف صنعتی فنی و مهندسی شرکت ها و کارخانجات روز به روز بیشتر می شود ارضاء این نیاز مستلزم تربیت و آموزش نیروی انسانی در دانشگاهها و مراکز آموزشی عالی می باشد .
ولی متاسفانه چون بیشتر در دانشگاهها درسها جنبه تئوری و غیره کاربردی دارد وجود واحدی به نام کار آموزی نیاز اساسی می باشد .
رفتن دانشجو به یک مرکز صنعتی باعث اتصال و ارتباط تئوری و عملی می شود البته به شرط اینکه دانشجو به مرکز صنعتی خوبی معرفی شود در صنعت بهترین مکان کار آموز جایی است که در آن پروژه احداث می شود .
در کار آموزی همین اینکه دانشجو با قسمت های یک مرکز صنعتی اعم از خدمات تولیدی نگهداری مفهوم برخی کلماتی مثل کارفرما پیمانکار ناظر و غیره آشنا می شود خود تجربه گرانبهایی است این مدت که اینجانب در کارآموزی به سرمی بردم با قسمت ها و موضوعات بسیار مختلفی سر و کار داشته ام که بعضا از آنها با رشته ام (الکترونیک)اصلا ارتباطی نداشت ولی تجربه بسیار خوبی بود در کل به نظر من کار آموزی نقطه عطف علم و عمل است که باید هر دانشجویی آنرا بگذراند .
                                                                                    جواد رضایی تابستان ۸۴
این گزارش از پنج فصل تشکیل شده است که به طور اجمالی در زیر آمده است.
فصل اول : در این فصل در مورد اشنایی کلی با مکان کار آموزی و شرکت میسان توضیحاتی آمده است .
فصل دوم: در این فصل آشنایی کلی با سیستم برق کارگاه برخی ادوات و تجهیزات برقی نحوه کابل اندازی و شناسایی تابلو های برقی و باطری و شارژر می باشد .
فصل سوم : ابتدا آشنایی کلی با تجهیزات ابزار دقیق و اصطلاحات آن و اندازه گیری برخی کمیت ها مانند دما فشار و نیز طریقه کالبراسیون تجهیزات ابزار دقیق می باشد سپس شکل برخی ولو ها و … آمده است
فصل چهارم : در این فصل به طور کلی از سیستم کنترل حاکم بر کارگاه که همان dcs  می باشد بیان می شود و بعد در مورد PLC  تغذیه آن و کارتهای آن و … بحث می شود .
فصل پنجم : در این فسصل که فصل آخر می باشد برخی نقشه ها و دیاگرام تعدادی تابلو های توزیع که تشکیل از مدار فرمان و فرمان و مدار قدرت و مدار کنترل بانک خازنی و… م نیز یک نمونه دیتا شیب کالیبراسیون تجهیزا ابزار دقیق آمده است .

فصل اول :
آشنایی کلی با مکان کار آموزی و شرکت میسان
فصل اول آشنایی کلی با مکان کار آموزی و شرکت میسان :
تاریخچه
  شرکت میسان در تاریخ ۱۶/۹/۱۳۶۴ تحت شماره ۵۸۳۰۶ به ثبت رسیده است.
   نوع و زمینه فعالیت
 – تجهیزات پالایشگاههای نفت و گاز و پتروشیمی
– ایستگاههای کمپرسور گاز و تلمبه خانه نفت
– مونتاژ تجهیزات برق و ابزار دقیق
– خطوط بزرگ انتقال نفت و گاز و آب
– نصب تجهیزات نیروگاههای گازی و آبی
– رنگ آمیزی و سند بلاست و حفاظت کاتودیک

کلیه رشته های فعالیت فوق بصورت EPC میباشند.

  پروژه های انجام شده
– احداث شبکه اصلی حلقه کمربندی ۳۰اینچ تهران، شرکت ملی گاز ایران
-احداث تسهیلات جمع آوری گاز طبیعی حوزه دالان و احداث خط لوله ۱۶ اینچ به خط لوله سراسری IGNT-II . فیروز آباد فارس ، شرکت ملی نفت ایران
– احداث خط لوله ۳۰ اینچ فولاد مبارکه اصفهان، شرکت ملی گاز ایران
– احداث خط لوله ۱۶ اینچ گرمسار / سمنان، شرکت ملی گاز ایران
– نصب قسمتی از تجهیزات مکانیکی و مخازن در پروژه پالایشگاه اراک ، شرکت ایتالیایی سایپم
– احداث خط لوله ۱۰ اینچ گاز طبیعی اهر-دوزدوزان، آذربایجان شرقی، شرکت ملی گاز ایران
– نصب تجهیزات مکانیکی پروژه پالایشگاه بندر عباسPROCESS AREA “A” ، بندر عباس ، شرکت مهندسی و ساختمان نفت ایران
ـ نصب تجهیزات برق پروژه پالایشگاه بندر عباسPROCESS & UTILITY AREAS ، بندر عباس ، شرکت مهندسی و ساختمان نفت ایران
ـ نصب تجهیزات ابزار دقیق و وسائل الکترونیکی پروژه پالایشگاه بندر عباس PROCESS & UTILITY AREAS، بندر عباس ، شرکت مهندسی و ساختمان نفت ایران
ـ نصب کامل کوره واحد هیدروژن پروژه پالایشگاه بندر عباسشامل مونتاژ سازه های اصلی و فرعی ،دودکش و مشعل به وزن ۱۳۲۵ تن ، بندر عباس ، شرکت مهندسی و ساختمان نفت ایران
ـ نصب تکمیلی ابزاردقیق و آماده سازی برای راه اندازی و تصدی عملیات بهره برداری بخش ابزار دقیق به مدت یکسال در واحد فراورش گاز کربچه ترکمنستان ، شرکت مهندسی و ساختمان نفت ایران
ـ احداث واحد بنزین پروژه پالایشگاه ترکمن باشی شامل نصب تجهیزات مکانیکی ,برق ,ابزاردقیق ,آزمایشات ,پیش راه اندازی و کمک در راه اندازی ، ترکمنستان ، شرکت مهندسی و ساختمان نفت ایران
ـ عملیات ساختمانی و تکمیلی و پیش راه اندازی پروژه قطران شامل کارهای سیویل ,لوله کشی ,نصب تجهیزات مکانیکی ,برق و ابزار دقیق آزمایشات , پیش راه اندازی و کمک در راه اندازی، خنداب / اراک ، مصباح انرژی
 
پروژه های در دست انجام
عملیات ساختمانی و تکمیلی پروژه قطران ، شامل نصب تجهیزات مکانیکی ، برق و ابزار دقیق و سیویل و راه اندازی

  مدیرعامل: مهندس فرامرز نصر
 

info@maysun-co.com

مکان کار آموزی کارگاه قطران واقع در ۷۰ کیلو متری جاده اراک خنداب می باشد که در سال ۱۳۷۸ نقشه برداری طراحی و در اواخر سال ۱۳۷۹ ساخت آن توسط شرکت خدمات فنی و مهندسی میسان شروع به کار کرد .
البته غیر از این شرکت شرکت های دیگری مثل نارگان که کار آن راه اندازی است و شرکت ایرسا که کار آن کنترل و بازرسی سایت های راه اندازی شده می باشد شرکت مصباح انرژی که همان کارفرما است (مصباح انرژی همان انرژی اتمی است Mesbah Energy)  توضیحات بیشتر در مورد شرکت (سال تاسیس پروژه های انجام شده و….) در ادامه آمده است .

          فصل دوم :
  سیستم های برقی ، 
    باطری و شارژر

فصل دوم: سیستم های برقی ، باطری و شارژر
مقدمه:
برق ( electricity (:
برق صورتی از انرژی است که برای انسان بسیار مفید و دارای کارائی بسیار بالا است به طوری  که اگر لحظه ای برق در جاهای حساس مثل نیروگاهها (اتمی – حرارتی و … )، بیمارستانها و … قطع شود فجایعی رخ می دهد که جبران نتایج آن گاه به سالها زمان  و هزینه های هنگفت منجر می شود.
حال موضوع بحث ما پیرامون برقی است که در صنعت کاربرد دارد. هر چه قدر یک مرکز صنعتی پیشرفته تر و حساس تر باشد سیستم برقی و تغذیه آن نیز حساس تر است.
سیستم برق صنعتی مرکز (electrical industry center system  ) :
برای آن که برق از محل تولید به مرکز مصرف برسد باید تغییراتی روی آن صورت گیرد این تغییرات مطابق مراحل زیر است:
ابتدا برق ۶۳ kv و ۲۰ kv از نیروی حرارتی شازند تولید و توسط خطوط انتقال فشار قوی به آن جا منتقل می شود در ابتدا ولتاژ ۶۳ kv وارد پست اولیه شده و توسط ترانسفورماتورهای کاهنده پر قدرت تبدیل به ۲۰ kv می شود. حال دو لاین ۲۰ kv در اختیار داریم که هر دو وارد واحد توزیع برق MCC ( supply  power  electrical) شده که به نام     MCC یک خوانده می شود.
بعد از آن لاین ورودی MCC تبدیل به سه لاین KV   20  0.4و دولاینKV         20  3.3 می شود. حال ۵ لاین ولتاژ داریم که وارد MCC ( واحد توزیع برق ) شماره ۲ شده خروجی تبدیل به ۵ لاین KV 4. 0 می شود. از MCC شماره ۲ به کلیه قسمتها برقی سه فاز با ولتاژ V 330 /400  توزیع می شود.
برای این که این بحث را بهتر دنبال کنیم بلوک دیاگرام سیستم برقی از تولید تا مصرف در صفحه بعد آمده است.

سیستم برقی: کل سیستم برقی از چند بخش تشکیل شده است.
که در این جا به توضیح موارد ۱ و ۲ می پردازیم:
۱-    سیستم روشنایی ( lighting )
۲-    سیستم ارت ( Earthtig )
۳-    سیستم مخابرات ( communication )
۴-    سیستم حفاظت کاتدیک ( cathodic protection )
۵-    حفاظت گرمایی ( Electronical Heat Trace )

۱-    سیستم مخابرات: این بخش از چهار قسمت عمده تقسیم شده است.
الف: تلفن آتش: این تلفن ها در محلهایی که احتمال آتش سوزی در آنها وجود دارد نصب شده است و مستقیماً قسمت آتش نشانی وصل شده است.
ب: تلفن: برای ارتباط با بخش های داخلی و اتاق کنترل این تلفن ها در محوطه نصب شده است.
پ: اسپیکر: سیستم پیجینک که در هر قسمت و ساختمان  یک اسپیکر نصب شده است.
ت: intercom : دارای مصارف چند منظوره است هم تلفن ارتباطی با داخل و هم با بی سیم و هم با اتاق کنترل در ارتباط است.

دستورالعمل های کابل کشی :
در کابل کشی نکات زیر را باید مورد توجه قرار داد این موارد از تجربیات کاری بدست آمده است.
CablE           Laying                             
۱-    تمام  فایل ها باید بر طبق نوع کابل و راهنمایی های conduc که در طراحی مشخص شده است نصب شود.
۲-    کابل ها بر طبق نقشه طراحی کشیده می شوند.
۳-    شعاع خمش کابلها نباید از مقدار mic طراحی شده کمتر باشد.
۴-    در طی کابل کشی کابل ها نباید آسیب ببینند. برای این منظور قبل از پر کردن کانال ها و یا ثابت کردن نهایی یک چک توسط megohmmeter باید صورت گیرد.
۵-    کابل ها باید tag داشته باشند. ( منظور از tag همان شماره روی کابل است.)
۶-    به طور کلی کابل ها باید با سینی ها و کابل ها ثابت شوند.
۷-    ترمینال کابل ها باید به درستی نصب شود.
۸-    کابل های خاکی باید به درستی پوشیده شوند.
۹-    کابل ها باید به وسیله ( equipment مخصوص به خود وصل شده باشند.
    10- کابل ها به دیوارها و سقف ها باید به درستی محکم شوند و جایی که مواد قابل اشتغال انتشار دارند و آتش و مواد سوختنی و …… هستند باید محافظت شوند.
۱۱- کابل ها و هدایت کننده ها باید شماره شناسایی داشته باشند.
۱۲- تمام کابل ها و هادی ها باید به درستی در ترمینال ها و jB ها متصل شوند.
۱۳- تمام کابل ها و هدایت کننده ها باید به Panel و jB محکم شوند.

کابل اندازه ای در تاسیسات صنعتی :
برای کابل کشی در تاسیسات صنعتی باید از اصول و برنامه ای خاص استفاده کرد کابل ها باید از روی سینی های فولادی عبور داده شوند در کابل کشی و چگونگی سینی ها و لدرها و ……… باید نکات زیر در نظر گرفته شود:
                    Cable   ladder / Tray / conduit                     
۱-    سینی ها و sapporte : cordait های حفاظتی باید به طور صحیح نصب شوند و از منبع گرمایی با یک فاصله ردیف شوند و بایست به منبع گرمایی ( source heat ) shield شوند.
۲-    شعاع خم conduit ها نباید کمتر از مینیمم شعاع خود کاندویت باشد.
۳-    انتهای آزاد conduit ها نباید خاری داشته باشد تا به کابل ها صدمه بزند.
۴-    پیچ و مهره هایی که برای بسته شده کاندویت ها به کار می روند باید محکم بسته شوند و روغن کاری شوند.
۵-    کاندویت ها و لوله هایی که استفاده نمی شوند باید داخل آنها تمیز باشد و سر آنها محکم نباشد.
۶-    برای جاهایی که لازم است conduit ها و سینی ها ladder  در برابر خوردگی باید انجام شود.
۷-    کابل های داخلی در تابلوها و جعبه و equitment ها باید خوب بسته شوند و توسط گلند محکم شوند.
حفاظت کاتدی (cathodic proteoction system ) : در سیستم لوله کشی زیر زمینی برای این که لوله ها حالت خوردگی پیدا نکنند و زنگ نزنند از سیستمی تحت عنوان حفاظت کاتدی استفاده می شود. چگونگی کار این سیستم را در این جا مورد بحث و بررسی قرار می دهیم این حفاظت برای جلوگیری از خورده شدن لوله های  under ground  استفاده می شود.
      Under gerund pipo   پس از گذشت یک مدت به زمین الکترون می دهد در این حالت زمین به صورت یک بستری کاتدی عمل می کند و لوله آند می شود. این مسیر الکترونی پس از یک مدت باعث خورده شدن لوله می شود.

برای جلوگیری از این عمل یک چاه در یک قسمت از مسیر حفر کرده و در ته آن صفحه ای مسی قرار می دهند و با یک سیم این صفحه را به خارج ارتباط می دهند. این سیم بر لوله ها متصل می شود و به لوله بار منفی می دهد تا دیگر با زمین الکترون رد و بدل نکند.
البته برای تولید جریان در سیم از یک ترانس آلتیفایر نیز می توان استفاده کرد.این ترانس با برق ۲۲۰v  متناوب تغذیه شده و خروجی آن پس از یکسو سازی به ۱۱۰vcd تبدیل شده و به سیستم متصل می شود . باید توجه داشت که سرمنفی به لوله وصل می شود .

در حفاظت کاتدی  در جایی که شیر قرار دارد دو سر شیر را به هم وصل می کنند.

در مسیری که حفاظت کاتدی به کار برده می شود در جاهایی که  PTB   نصب میشود که نشان دهنده وجود جریان است.

با weld  Thermit  لوله های دیگر به هم وصل می شود.
در بستر آندی یک جعبه برای تقسیم سیم آند به کار می رود که به آن                    ACBمی گویند.
 ACB  مخفف عبارت  Anode Connection Box می باشد.
سیستم ارت ( Earthing system ):   
سیستم ارت به منظور حفاظت از کلیه تاسیسات، دستگاه ها، سازه های فلزی و به طور کلی ساختمان ها می باشد و آن بدین دلیل است که انرژی ( جریان ) ناشی از اتصال کوتاه، رعد وبرق و غیره . را به زمین منتقل کند. این سیستم باید از قبل در موقعیتی که هست طراحی شود و طبق نقشه به طور دقیق پیاده سازی شود.
کلیه سیم کشی ها و کابل اندازی این سیستم نهایتاً به چاهی ختم می شود که در آن یک صفحه مسی بزرگ که اطراف آن را ذغال و نمک فرار گرفته است.
وجود نمک و ذغال باعث می شود که همیشه یون مثبت در اطراف تیغه مسی باشد .
 به شکل( ۲-۵) توجه کنید.

شناسایی دستگاه تست خط ارت ( Earth Tester  ) :
 به شکل(۲-۶) توجه کنید

 1-   OFF  : برای خاموش کردن و چک کردن باتری دستگاه
 2- AC (V) :  ولتاژ AC می دهد
۳-  Meas :                         Start
۴: به همراه یکی از رنج های مقاومتی سالم بودن سیستم: simplified meas
۵: رنج مقاومتی : ۱× 5-
       6: رنج مقاومتی : ۱۰ × -6
  7:رنج مقاومتی ۱۰۰ × -7

برای   Earth Tester     دو حالت وجود  دارد:
۱- وقتی  connectionبرقرار نباشد، که در این حالت سیم  Earth را از قسمت connection  جدا می کنیم.
            در این قسمت مقدار استاندارد ۱۳۰ اهم است.

۲- وقتی  connection   برقرار باشد:
       در این قسمت مقدار استاندارد ۲ اهم است ولی در حدود  4/0 اهم است.
از علامت good      به بعد شارج باتری را نشان می دهد.

دستگاه میگر ( magger ): یک دستگاه الکترونیکی شبیه مولتی متر است که ولتاژ صفر تا ۲۵۰۰ ولت را به وسیله دو عدد ups تولید می کند. از میگر برای تست کلیه کابل ها و نیز تست خط ارت استفاده می شود.
از این دستگاه به دو روش برای تست سیم ها استفاده می شود:
۱- میگر را به دو سر سیم وصل می کنیم و ولوم ولتاژ آن را در حد بالا قرار می دهیم اگر سیم ها با هم اتصال نداشته باشند تقریباً جریان صفر است و در نتیجه     = R  را نشان می دهد             
۲- تست اهم که انتهای دو سیم را به هم وصل می کنند و میگر را  به دو سر دیگر وصل می کنند در این حالت  چون اتصال برقرار شده در نتیجه جریان بینهایت و ۰  = R  خواهد شد.
از این دو روش، روش دوم بهتر است زیرا اگر یکی از سیم ها در جایی پارگی داشته باشند مشخص می شود.

پلاک مشخصات ماشین های الکتریکی:

۱-    نشانه کارخانه
۲-    نشانه نوع ماشین
۳-    نوع جریان
۴-    نوع کار ( متورو …….. )
۵-    شماره تولید ماشین
۶-    نوع اتصال سیم پیچ استاتور در ماشین های سنکرون و القائی
۷-    ولتاژ نامی
۸-    جریان نامی
۹-    توان نامی ( تحویلی ). در مولدهای سنکرون بهKV یاVA
۱۰-     نشانه واحدها: VA , KVA , W , KW
۱۱-    نوع کار و زمان کار نامی یا مدت زمان روشن بودن نسبی
۱۲- ضریب توان نامی
۱۳- جهت چرخش
۱۴- سرعت نامی
۱۵- فرکانس نامی
۱۶- تحریک کننده یا Err  ، روتور یا LFr
۱۷- نوع اتصال، اگر ممارسه فازی موجود نباشد.
۱۸- ولتاژ تحریک نامی به V  ، ولتاژ سکون روتور به V
۱۹- جریان تحریک، جریان روتور
۲۰- گروه مواد عایق کننده
۲۱- نوع محافظت طبق DIN 40050  
۲۲- وزن تقریبی به تن
۲۳- اخطار اضافی

نوع اتصال سیم پیچ استاتور در ماشین های سنکرون و القائی:
علامت                       تعداد کلاف
                                با کلاف ( سیم پیچ ) کمکی
                                 به صورت باز
                                 ستاره
                                مثلث
                                ستاره با نقطه وسط خارج شده

    ضریب توان نامی:
در ماشین های سنکرون در صورتی که توان کور دریافت شود، باید نشانه U
( تحریک ناقص ) اضافه گردد.
     جهت چرخش:
→  راست گرد                                 ← چپ گرد
      فرکانس نامی:
                 در ماشین های جریان مستقیم و ماشین سنکرون
                 در روتور با ملته لغزان ( اسلیب رینگ )

سرعت نامی:
       Rman  :  در موتورهایی با رفتار سری بیشینه سرعت
     Rd  : در مولدهایی با توربین آبی،سرعت میانی توربین
          Rz    : در موتورهای چرخ دنده دار سرعت آخرین چرخ دنده

جریان تحریک:
اگر جریان کوچکتر از ۱۰ A باشد اطلاعات حذف می شود.
گرووه مواد عایق:
  Y, A, E, B, P, A, C، اگر سیم پیچ استاتور و روتور به گروه های مختلفی متصل باشند، ابتدا گروه سیم پیچ استاتور و سپس گروه سیم پیچ روتور بیان می شود.

وزن تقریبی:
اگر وزن کمتر از یک تن باشد اطلاعات داده نمی شود.

اخطار اضافی:
به طور مثال VDE 0530   مقدار متوسط خنکی با تهویه هوای آزاد یا خنک شدن با آب وقتی ماشین ها مجدداً سیم پیچی می شود و یا معکوس حرکت کند باید پلاک اضافی جدیدی که دارای نشانه کارخانه، تاریخ و اطلاعات جدید مناسبی است بر روی آن نصب شود.

کراسینگ:
در قسمت سیم کشی بین وسایل این مسئله روی می دهد و به این معنی است که در سیم کشی ها طراحی طوری صورت گیرد که سیم ها کمترین تداخل را روی هم داشته باشند.

گلند:
قطعه ای شامل سه قسمت پیچ شده در داخل یکدیگر که برای اتصال دستگاه ها و همچنین کردن سیم به کار می رود. این کار این حسن را دارد که اگر سیم اتصالی داشته باشد چون Earrth  شده است هیچ اشکالی برای دستگاه ایجاد نمی کند.

   Close  condduit  : کابل از داخل condduit  می گذرد.
   open  condduit  : کابل از داخل condduit   می گذرد.
کابلها بر اساس مشخصات آنها در نقشه شناخته شده و بر اساس  به کار می رود.

ترانس:
ترانس یک عنصر الکتریکی و صنعتی است که در کارخانه ها و مراکز صنعتی کاربرد آن بسیار حیاتی می باشد و بیشترین کاربرد آن در تقویت یا تضعیف جریان برق به کار می رود.

نصب ترانس:در نصب ترانس در مراکز صنعتی باید به موارد زیر توجه کرد:
۱-    ترانس ها به طور ایمن باید به زمین بسته شوند.
۲-    صفحه اصلی باید به درستی اجرا شود.
۳-    موقعیت ترانس باید دقیقاً بر طبق نقشه باشد.
۴-    ارت کردن و کابل های کنترلی باید طبق نقشه باشد.
۵-    شکستگی و آسیبی نباید روی سوئیچ ها مشاهد گردد.
۶-    پوشش ها باید بر طبق نقشه نصب شوند.
۷-    لامپ های هشدار دهنده و شیشه های ابزار دقیق نباید شکسته باشند.
۸-    جعبه های باید با تمام پیچ هایشان کامل باشند و به طور کاملاً ایمنی محکم شده باشند.
یک ترانس تشکیل شده است از:
۱-    تابلوهای کنترل و حفاظت
۲-    بدنه دستگاه
۳-    تجهیزات قدرت

۱-    تابلو کنترل شامل موارد زیر است:
نشانگرهای ولتاژ و جریان مستقیم  خروجی دستگاه
–    ترمومتر دمای سطح بالای روغن در مخزن دستگاه
–    فیوز حفاظتی جریان دستگاه
–    برد کنترل کننده خروجی دستگاه

۲-    تجهیزات قدرت: کا شامل تابلوی قدرت می باشد و دارای عناصر زیر است:
–    فیوز های حفاظتی قدرت
–    فیوز اتوماتیک در مسیر سه فاز ورودی
–    کنتاکتور
–    تایمر
–    ترمینال های ورودی سه فاز و خروجی

ترانسفورماتور اصلی به همراه  قسمت یک سو، جریان مستقیم مورد نیاز برای عمل حفاظت کاتدی را تأمین می کند.

واحد کنترل: وظیفه تغییر ولتاژ ( جریان ) مستقیم خروجی دستگاه را از صفر تا ۱۲۰ ولت ( و ۹۰ آمپر ) و نیز محدود کردن خروجی دستگاه در مقدار تنظیمی را برعهده دارد.

وظایف دیگر المانها:
۱- کلیدفیوز اتوماتیک)  circuit Broake): حفاظت در مقابل اتصال کوتاه احتمالی در داخل سیستم
۲- کلید قدرت ( Imput swich ): تغذیه ورودی کل دستگاه را بر عهده دارد.
۳- کنتاکتور ( conductor ): وظیفه انتقال قدرت الکتریکی ( سه فاز ) از شبکه  برق به ترانسفورماتور اصلی را به عهده دارد و در دو حالت دائم و سوئیچ زمانی فرمان می گیرد.
۴- تایمر ( Timer ): حالت سوئیچ زمانی را انجام می دهد و با تنظیم دو ولوم روی زمان های ۳۰۰- ۱۵ ثانیه برای قطع و وصل دستگاه قابل دسترسی است برای داشتن حالت سوئیچ زمانی باید کلید انتخاب وضعیت در حالت Timer        باشد.
۵- فیوز ورودی یک سو کننده ( Fuses Ac semiconductor  ): سه عدد فیوز در مسیر ورودی یک سو کننده سه فاز وجود دارد که وظیفه آنها حفاظت دید دو ترسیتور را در مقابل جریان زیاد بر عهده دارد.
۶- مدار RC   دو سر ترسیتور: این مدار RC  حفاظت ترسیتور در مقابل اضافه ولتاژ را بر عهده دارد.
۷- سلف ( choke ): محدود کننده جریان و کنترل           در مسیر DC
۸- فیوز خروجی یکسو کننده ( Fuses  semiconductor DC  ) بعد از سلف در مسیر خروجی  قرار دارد و دستگاه ( عناصر نیمه هادی ) را از جریان زیاد و اضافه بار اضافی حفاظت می کند.
۹- برق گیر ( Lighting Arrester ): به دو سر خروجی دستگاه بسته می شود و عناصر نیمه هادی را از اضافه ولتاژ ناگهانی محافظت می کند.
۱۰- نمونه گیر جریان ( shant ): در مسیر خروجی قرار دارد و به کمک آمپرمتر مقدار جریان مستقیم خروجی از دستگاه اندازه می گیرد و نشان می دهد.
۱۱- واحد کنترل (conterl unit ): این واحد تشکیل شده است از:
– ترانس تغذیه با ورودی ۵۰ HZ و ۲۲۰ V  
– ترانس های نمونه گیر از خروجی ترانس قدرت
– برد الکترونیک
– دو عدد ولوم برای تنظیم ولتاژ و جریان و مستقیم
– پلکسی که جهت حفاظت برد در نظر گرفته شده
– فیبر که تمام قطعات روی آن لعیم شده است.
۱۲- فیوزهای فرمان:
– فیوزهای دو سر ورودی ولتمتر مستقیم ( V.F.1,2 )
– فیوز فرمان برای کنتاکتور و تایمر( C.T.F )
– فیوز تغذیه واحد کنترل ( C.B.F  )

     دستگاه رکتیفایر جوشکاری:
تغذیه این دستگاه برق ۳ فاز ۳۸۰۰ ولت می باشد ( R,S,T )
دستگاه های رکتیفایر جوشکاری که بیشتر در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد از نوع PARS-EL 603 می باشد این دستگاه، یک دستگاه جوشکاری کنترل کننده تایرستوری می باشد که برای دو نوع جوشکاری زیر طراحی شده است.
برد الکترونیک دستگاه، مقدار جریان جوشکاری را که توسط جوشکار تنظیم می شود حفظ و کنترل می کند.

به وسیله پتانسیومتر تنظیم جریان، جریان جوشکاری را می توان به صورت پیوسته تنظیم و کنترل نمود. این دستگاه می تواند با یک ریموت کنترل کار کند که برای تنظیم جریان جوش از راه دور به کار می رود.

۱- جوشکاری دستی ( الکترد ): دارای امکانات MMA فوق العاده می باشد. ولتاژ مدار باز و تقویت جریان کاملاً متوازن ( و سیستم ” Hot start   ” باعث می شود تا برخورد و ضربه الکترد به قطعه کار در هنگام شروع جوشکاری به نرمی و آسانی صورت پذیرد. )
عمل سیستمAnti stick  این دستگاه خطر جریان کشی زیاد را در هنگام چسبیدن الکترد به قطعه کار را کاهش می دهد. همچنین یک آمپر متر دیجیتال و یک کلید
Set / preset  به صورت آپشنال وجود دارد که به وسیله آن جریان جوشکاری را می توان از قبل تنظیم نمود.

۲- جوشکاری تیگ: ( این دستگاه برای مشخصه های جوشکاری الکترد و تیگ ( بدون HF ) طراحی شده است ) به هنگام جوشکاری تیگ روی یک صفحه نازک جریان مینیمم کمی مورد نیاز می باشد جریان حداقل این دستگاه قطعاً این ضرورت را برآورده می شود ولتاژ این جوشکاری DC است.

مشخصات برقی فنی دستگاه رکتیفایر:
جریان خروجی جوشکاری در ضریب کار ۶۰%                          450A
جریان خروجی جوشکاری در ضریب کار ۱۰۰%                    350 A 
فرکانس                                                                   50 HZ
ولتاژ                                                                                       V  380 ×3
جریان ورودی                                                                              34 A    
فیوز ( از نوع کند کار )                                                                 50 A
توان مصرفی در حالت بی باری                                                 0.3 KV
سطح مقطع کابل ورودی                                          ( cu , N YY ) mm2 10 × 4

کل بخشی کنترلی دستگاه روی پنل جلویی دستگاه قرار دارد که مطابق شکل   (2-7) شامل موارد زیر است:
–    کلید اصلی روشن، خاموش کردن دستگاه (۱)
–    چراغ سیگنالهای راهنما که در صورت وصل بودن سه فاز برق ورودی روشن می شوند. (۲)
–    پتانسیومتر تنظیم جریان در دو حالت الکترونیگ (۳)
–    کلید تعویض حالت تیگ – الکترد (۴)
–    کانکتور مخصوص اتصال ریموت کنترل به دستگاه (۵)
–    کانکتور مثبت و منفی خروجی، مربوط به اتصال کابل هیا جوشکاری ( ۶-۷)
–    آمپرمتر ( ۸)
–    کلید set / preset  برای انتخاب تنظیم جریان قبل از شروع جوشکاری (۹)
–    نشانگر عملکرد ترموستات دستگاه ( ۱۰ )

ترانسفورماتور اصلی:
ترانسفورماتور اصلی دستگاه از نوع سه فاز بوده و از سیم پیچ های اولیه، ثانویه و سیم سیم پیچ های کمکی ( OCV و سنکر و ) تشکیل شده است. سیم پیچ OCV جریان پایه و سیم پیچ سنکرو ولتاژ تغذیه برد را تأمین می کند.
سیم پیچ های عایق بندی شده و دارای کلاس حرارتی H یا F ( 180 یا ۱۵۵ درجه سانتیگراد) می باشند.

پل اصلی رکتیفایر: بخش رکتیفایر از یک پل با اتصال سه فاز که شامل مجموعه دیودها و تایرستورهایی می باشد.
در صورت ایجاد اضافه بار مجموعه رکتیفایر به وسیله ترموسوئیچ حفاظت می شود در این صورت LED زردروی پنل روشن می شود.

مدار داخلی دستگاه در شکل مقابل شکل  (2-8 ) آمده است.

باطری و شارژر:
مقدمه:
تغذیه تجهیزات ابزار دقیق از برق ۲۴ DC و ۱۲ ولت می باشد برق ورودی کارخانه ۶۳ KV می باشد که طی چنین مرحله تبدیل به این برق می شود.
از آن جا که تجهیزات و ابزار آلات ابزار دقیق بسیار حساس بوده و احتیاج به تغذیه دائمی و بدون وقفه دارد و چون در صنعت در بیشتر موارد قطعی برق حتی در کمترین زمان موجب خسارات جبران ناپذیری می شود لذا همیشه از باطری هایی جهت ذخیره سازی برق صورت می گیرد.
 برق ابتدا روی باطری می افتد و از آن جا بر روی تجهیزات ابزار دقیق برق ۱۱۰ VDC ( برای هر  باطری ۱۰۵ V )
فرستاد می شود به عبارت ساده تر هر لحظه برق وارد باطری و از آنجا وارد تجهیز می شود.
در این صورت هر گاه برق ورودی باطری به هر دلیلی قطع شود تغذیه تجهیزات ابزار دقیق از باطری می باشد.
 حال شارژ این باطری ها با استفاده از سه تابلوی بزرگ برق صنعتی تأمین می شود که طریقه نصب، راه اندازی، نگهداری، روش کار با دستگاه و…… در صفحات بعد به طور تفضیلی شرح خواهیم داد.

آشنایی کلی با باطری و شارژر:
مطابق شکل (۲-۹ ) در درون اتاق کوچکی به نام Battry cell  در ردیف هایی به صورت پله روی هم قرار گرفته اند. علت این کار باعث عیب یابی بهتر و از انتقال حرارت باطریهای مجاور به یکدیگر جلوگیری می کند.
در آن سلول ۸۵ باطری به صورت سه ردیف پله ای روی هم نصب می شود. تغذیه هر کدام با ۱-۵ ولت DC است جمعاً ۱۱۰ ولت DC ورودی است .

برق ۳ فاز ۳۸۰  ولت AC وارد تابلوی توزیع ( شارژر ) می شود از آن جا ۱۱۰ ولت DC تولید و وارد jB ( junction Box یا همان جعبه تقسیم شود. ) از آن جا تقسیم شده و ولتاژ ۱.۵ ولت روی هر باطری می افتد.

  مشخصات فنی شارژر(  charger Tehical Data )
   شارژر سه فاز دوبل ۱۱۰ V / 15 A
 ورودی AC
–    ولتاژ ورودی نامی
–    حداکثر ولتاژ مجاز ورودی
–    حداقل ولتاژ مجاز ورودی
–    حداکثر جریان ورودی
–    فرکانس ورودی نامی
–    حداکثر فرکانس مجاز
–    حداقل فرکانس مجاز

خروجی DC
–    ولتاژ خروجی
–    جریان خروجی
–    ریپل ولتاژ خروجی
–    ریپل جریان خروجی
–    رگولاسیون ولتاژ خروجی
–    رگولاسیون جریان خروجی

شرایط محیطی و پوششی
–    درجه حرارت محیطی
–    متوسط رطوبت محیط
–    ارتفاع از سطح دریا
–    نوع تهویه طبیعی ( در صورت بالا رفتن حرارت به طور اتوماتیک با هواکش )
–    درجه حفاظت پوششی

نمایشگرها:
۱-    نمایشگرهای راه دور
                 ( شارژر ۱ و ۲ )
                 ( شارژر ۱ و ۲ )
                 ( شارژر ۱ و ۲ )
                   ( شارژر ۱ و ۲ )
                   ( شارژر ۱ و ۲ )
                   ( شارژر ۱ و ۲ )
                 ( تابلو توزیع ) ( + )
                 ( تابلو توزیع ) (-)
                 ( تابلو توزیع )

۲-    نمایشگرهای آنالوگ
         – ولتاژ بار DC  ( تابلو توزیع )
         – جریان بار DC ( تابلوهای توزیع )
         – جریان باطری، ۱، ۲ ( تابلو توزیع )
         – جریان کل شارژر ( شارژر ۱ و ۲ )
         – جریان ورودی AC ( شارژر ۱ و ۲ )
        – ولتاژ شارژر ( شارژر ۱ و ۲ )
         – ولتاژ ورودی AC ( شارژر ۱ و ۲ )
   با قاب ۹۱ × 91 و کلاس دقت ۵/۱
     
شناسایی کلید های شارژر:
کلید ( ( CHAGE OVER :
توسط این کلید می توان به صورت دستی نقش شارژرها را تعویض نمود. عمل تعویض در صورتی قابل اجرا است که هر دو شارژر روشن باشند، این کار بدون قطع تغذیه بار صورت می پذیرد.

کلید ( LED TEST) :
برای اطمینان از سالم بودن نمایشگرهای واقع در پانل نمایشگر شارژرها و تابلو توزیع، از این کلید استفاده می شود. با فشار دادن این کلید، حتی هنگام عملکرد شارژرها تمامی های سالم روشن می شوند. این عمل در هر تابلو به صورت مجزا صورت می پذیرد.

کلید ( CHARGER ON/ OFF):
توسط این کلید می توان AC  ورودی شارژرها را قطع و وصل نمود. در شرایط عملکرد عادی این کلید باید در وضعیت وصل باشد. در صورت قطع این کلید نمایشگر  CHARGE FAIL در پانل نمایشگر شارژر مربوطه با اندکی تأخیر روشن خواهد شد و در نتیجه عمل شارژر باطری ها و تغدیه بار توسط شارژر دیگر انجام می پذیرد.

کلیدCHARGER  RESET) ):
با وقوع اضافه ولتاژ در خروجی یکسوساز، فرمان گیت تریستورها توسط مدار کنترل الکترونیک قطع و نمایشگرهای DC HIGHVOLTAGE و                                       CHARGER   FAIL  روشن می گردند. در صورت برطرف اشکال، با فشردن کلید،  RESET  CHARGER ، نمایشگرهای فوق الذکر خاموش شده و فرمان برای گیت تریستورها ارسال می گردد. ( تا زمانی که اشکال فوق برطرف نشده باطریها توسط شارژر دیگر شارژ و تغذیه می گردند. )

کلیدINITDAL / AUTO ) ):
توسط این کلید می توان شارژرها را در یکی از دو وضعیت شارژ اتوماتیک و یا
INITDAL قرار داد. درحالتINITDAL توسط پتانسیومتر                              INITDAL   CHARGING روی پانل نمایشگر شارژرها، امکان تغییر جریان شارژ باطری ها را در محدوده ۰ تا ۰.۳C5 وجود دارد. در صورتی که ولتاژ باطری ها به حداکثر ولتاژ شارژر اولیه (۱۰۶۵V/Cell ) برسد، شارژر به صورت خودکار به حالت شارژ اتوماتیک می رود. توجه داشته باشید که این عمل در صورتی قابل اجراست که شارژ در وضعیت( ONLOAD)  نباشد.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.