کارآموزی در تعمیر گاه مجاز خودرو


در حال بارگذاری
13 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 کارآموزی در تعمیر گاه مجاز خودرو دارای ۵۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد کارآموزی در تعمیر گاه مجاز خودرو  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز کارآموزی در تعمیر گاه مجاز خودرو۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی کارآموزی در تعمیر گاه مجاز خودرو،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن کارآموزی در تعمیر گاه مجاز خودرو :

کارآموزی در تعمیر گاه مجاز خودرو

سیستم سوخت رسانی انژکتوری:

۱ـ واحد کنترل کننده الکترونیکی Ecu) موتور(

۲ ـ سنسور دور موتور

۳ ـ سنسور فشار هوای منیفولد

۴ ـ پتانسیومتر دریچه گاز

۵ ـ سنسور دمای آب

۶ ـ سنسور دمای هوای ورودی

۷ ـ سنسور سرعت خودرو

۸ ـ اکسیژن سنسور (فقط در خودرو پژو ۲۰۶ وجود دارد)

۹ ـ باتری

۱۰ ـ رله دوبل (در خودرو پژو ۲۰۶ مالتی پلکس وجود ندارد)

۱۱ ـ کویل دوبل

۱۲ ـ باک بنزین

۱۳ ـ پمپ بنزین

۱۴ ـ صافی بنزین

۱۵ ـ ریل سوخت

۱۶ ـ رگولاتر فشار سوخت (در خودرو پژو ۲۰۶ بر روی پمپ بنزین نصب شده است . فشار آن در پژو پارس با سیستم مگنتی مارلی۵/۲ بار و پارس وسمند با سیستم ساژم حدود ۳ بار وپیکان انژکتوری ۵/۳ بار است)

۱۷ ـ انژکتور

۱۸ ـ مخزن کنیستر (در خودروهای ما نصب نشده است)

۱۹ ـ شیر برقی کنیستر (در خودروهای مانصب نشده است )

۲۰ ـ دریچه گاز

۲۱ ـ گرم کن دریچه گاز (فقط در خودروهای پارس وسمند نصب شده است)

۲۲ ـ موتور مرحله‌‌‌‌ای دور آرام

۲۳ ـ لامپ اخطار سیستم جرقه و انژکتور

۲۴ ـ سوکت اتصال به دستگاه عیب یاب

۲۵ ـ سنسور ضربه

۲۶ ـ سوییچ فشار فرمان هیدرولیک (فقط در خودرو پژو ۲۰۶ وجود دارد)

اجزایی که به E.C.Uپیغام ارسال می‌‌‌‌‌‌کنند:

BSI/8221 ـ ایموبیلایزر

۱۸۰۵ ـ رله دوبل سوم (در خودر ما موجود نیست)

۱۳۰۴ ـ رله دوبل (در خودرو ۲۰۶ مالتی پلکس وجود ندارد)

۷۰۰۱ ـ سویچ فشار فرمان هیدرولیکی( فقط در خودرو ۲۰۶ وجود دارد)

BBOO ـ باتری

۸۰ ـ کلید AC کولر

C001 ـ کانکتور اتصال به دستگاه عیب یاب

۱۱۲۰ ـ سنسور ضربه

۱۳۱۳ ـ سنسور دور موتور

۱۳۱۲ ـ سنسور فشار هوای مانیفولد

(در خودرو ۲۰۶ سنسنور فشار و سنسور دمای هوا در یک مجموعه قرار گرفته است.)

۱۳۱۶ ـ پتانسیومتر دریچه گاز

۱۲۲۰ ـ سنسور دمای آب

۱۲۴۰ ـ سنسور دمای هوای ورودی

۱۳۵۰ ـ اکسیژن سنسور ( فقط در خودرو ۲۰۶ وجود دارد)

۱۶۲۰ ـ سنسور سرعت خودرو

عملگرها (ACTUATORS) :

C001 ـ کانکتوراتصال به دستگاه عیب یاب

۱۳۰۴ـ رله دوبل

BSI/ 8221 ـ ایمبیلایزر و BSI

۱۳۵۰ ـ سنسور اکسیژن

۱۲۱۰/۴۳۱۵ ـ پمپ بنزین و شناور آن

۷۲۱۰ ـ کامپیوتر راه یابی (GPS) در خودروهای ما نصب نشده است.

۱۳۳۴ ـ ۱۳۳۱ ـ انژکتورها

۱۲۲۵ ـ استپر موتور ( موتور مرحله‌‌ ای دور آرام)

۱۱۳۵ ـ کویل دوبل

۱۲۱۵ ـ شیر برقی کنیستر (در خودروهای ما وجود ندارد.)

V1300 ـ لامپ اخطار سیستم سوخت و جرقه

۴۲۱۰ ـ دور سنج موتور

۸۰..- کلید AC کولر

۱۲۷۰ ـ گرمکن دریچه گاز ( در خودرو ۲۰۶ و پیکان انژکتوری وجود ندارد.)

۱ ـ رگولاتور فشار سوخت (این قطعه در خودرو ۲۰۶ در داخل باک بنزین و روی پمپ بنزین قرار دارد)

۲ ـ دریچه گاز

۳ ـ مانیفولد هوای ورودی

۴ ـ شیر برقی کنیستر (در خودروهای ما وجود ندارد)

۵ ـ مخزن کنیستر

۶ ـ لوله انتقال بخارات سوخت به مخزن کنیستر

۷ ـ باک

۸ ـ پمپ بنزین و متعلقات آن

۹ ـ لوله انتقال سوخت

۱۰ ـ لوله برگشت سوخت اضافی (در خودرو ۲۰۶ وجود ندارد)

۱۱ ـ فیلتر سوخت

۱۲ ـ انژکتورها

۱۳ ـ ریل سوخت

توجه: بعد از جدا کردن اتصال مدار سوخت قسمت نری آن را تمیز کرده و روی آن را به روغن آغشته نمایید.

پمپ بنزین :

وظیفه پمپ بنزین ارسال سوخت به ریل سوخت است.رگولاتور فشار در مسیر ارسال سوخت نصب شده و فشار مدار سوخت را در حد معینی ثابت نگه می‌‌دارد.شکل فوق پمپ بنزین پژو ۲۰۶ را نشان میدهد که رگولاتور آن بر خلاف سایر خودروهای انژکتوری در داخل پمپ بنزین نصب شده است.پمپ بنزین داخل باک قرار دارد وولتاژ تغذیه ۱۲ ولت آن رله دوبل از مسیر سوییچ اینرسی در زمانهای زیر تامین میشود:

ـ در زمان سوییچ باز به مدت ۳ تا ۵ ثانیه

ـ در زمان موتور روشن بطور دائم

فیلتر بنزین :

عنصر اصلی از جنس کاغذ و دارای یک صافی میباشد.این فیلترها قادر به تصفیه ذرات ۸ تا ۱۰ میکرونی و هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر باید تعویض شوند. توجه: مطمئن شوید که فیلتر در جهت صحیح با توجه به فلش نشان داده شده روی بدنه نصب شده است.

شما تیک محل قرارگیری سیستم سوخت رسانی:

۱ ـ سنسور فشار هوای منیفولد

۲ ـ لوله باز یاب بخارات روغن

۳ ـ گرمکن دریچه گاز (در خودرو ۲۰۶ ایران نصب نشده است)

۴ ـ موتور مرحله‌‌‌ای دور آرام (استپ موتور)

۵ ـ محفظه فیلتر هوا

۶ ـ دریچه گاز

۷ ـ پتانسیومتر دریچه گاز

۸ ـ مانیفولد هوای ورودی

۹ ـ انژکتورها

۱۰ ـ ریل سوخت

۱۱ ـ مدار بازیاب بخارات سوخت (کنیستر)

موتور مرحله‌‌ای دور آرام :

این قطعه جریان هوای دریافتی موتور از دریچه گاز را در حالتهای زیر توسط E.C.U کنترل می‌‌کند.

۱ ـ ایجاد حالت ساسات در زمان سرد بودن موتور

۲ـ تنظیم دور آرام در زمان گرفتن بار اضافی از موتور (کولرو….)

۳ ـ تنظیم مخلوط سوخت و هوای در دور آرام

۴ ـ جلوگیری از بسته شدن سریع مسیر هوای زمانی که سرعت‌‌های بالا راننده به طور ناگهانی پا را از روی پدال گاز بر می‌‌‌دارد.

مکانیزم عملکرد موتور مرحله‌‌‌ای دور آرام :

موتور مرحله‌‌‌‌ای دور آرام پالس‌‌‌‌های ۱۲ ولتی ارسالی توسط E.C.U را به حرکت خطی در راستای محور طولی موتور مرحله‌‌‌ای تبدیل کرده تا مقدار جریان هوای اضافی را تنظیم کند.کورس حرکتی آن ۸MM بوده و ۲۰۰ مرحله دارد که هر مرحله آن ۰۴/ میلیمتر است.سیم پیچ اول پایه‌‌‌ های B وC سیم پیچ دوم و مقاومت هر یک از سیم پیچها ۵۳ اهم است.

سنسور فشار هوای منیفولد (MAP SENSOR) :

سنسور فشار هوای مانیفولد در خودرو پژو ۲۰۶ نسل جدیدی از سنسورها می‌‌‌‌‌‌‌‌باشد که سنسور دمای هوای ورودی هم ضمیمه آن است.مجموعه سنسور فشار هوای مانیفولد فشار و دمای هوای مانیفولد را دائماً اندازه‌‌‌‌‌‌‌گیری می‌‌‌‌‌‌‌کند.ولتاژ تغذیه آن ۵ ولتی وتوسطE.C.U تأمین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.ولتاژ بازگشتی از سنسور متناسب با فشار اندازه‌‌‌‌گیری شده توسط پیزوالکتریک(مقاومت متغییر با فشار) تغییر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

E.C.U از این اطلاعات برای محاسبه موارد زیر استفاده میکند:

ـ اندازه‌‌‌‌‌‌گیری جرم هوای ارسال شده به موتور

ـ تغییر نسبت سوخت به هوا متناسب با بار وارده به موتور و فشار هوای محیط

ـ آوانس جرقه

سنسور فشار هوای منیفولد در اندازه‌‌‌‌‌گیری کمیت‌‌‌‌‌های فوق در موارد ذیل موثر است:

۱ ـ در حالت سوییچ باز

۲ ـ در حالت تمام بار (دور پایین موتور) زمانی که از سربالایی‌‌‌‌ها عبور می‌‌‌‌‌‌کنیم.

جرم هوای ارسال شده به موتور متناسب با عوامل زیر تغییر می‌‌‌‌‌کند:

۱ ـ فشار اتمسفر

۲ ـ دمای هوای ورودی

۳ ـ دور موتور

نکته : اگر این سنسور درست کار نکند E.C.U دیگر قادر نخواهد بود میزان هوای ورودی را بطور دقیق تعیین کنند.

سنسور دمای هوای ورودی:

مقاومت بکار رفته در سنسور دمای هوا از نوع NTC (مقاومت آن با فزایش دما کاهش می‌‌‌‌یابد) می‌‌‌‌باشد. E.C.U برای محاسبه جرم هوای ورودی به موتور از اطلاعات اسن سنسور استفاده می‌‌‌کند.در خودرو پژو ۲۰۶ سنسور دمای هوا و سنسور فشار هوا در یک مجموعه قرار دارد.

تذکر: این سنسور در زمان سوییچ باز فعال میباشد تا اطلاعات دمای هوای ورودی را به E.C.U بدهد.

۱ ـ واحد کنترل کننده الکترونیکی

۲ ـ سنسور دور موتور

۳ ـ کویل دوبل استاتیکی

۴ ـ شمع جرقه

کویل دوبل داخل یک واحد قرار دارد و بر روی سر سیلندر نصب شده است.وظیفه آن ایجاد ولتاژ مورد نیاز شمع جهت جرقه می‌‌‌‌‌باشد. جرقه مورد مربوط به سیلندرهای یک و چهار همزمان و جرقه مربوط به سیلندرهای دو وسه نیز باهم زده می‌‌‌‌‌شود. بنابراین این دو جرقه برای هر سیلندر به وجود می‌‌‌‌آید که یکی از آنها در انتهای مرحله تراکم و دیگری در مرحله تخلیه زده می‌‌‌‌‌‌شود.

نکته عیب یابی: جهت تست سالم بودن این قطعه محدوده تغییرات مقاومت این سنسور باید به قرار زیر باشد.این مقاومت باید بین ۱۵۰ تا۴ کیلواهم باشد . دمای کار کرد این سنسور (دمای هوا) از ۱۵: تا –40 متغییر می‌‌‌باشد.

رله دوبل :

رله دوبل تشکیل شده است از دو قسمت (۱ـ رله اصلی ۲ـ رله پمپ بنزین)

ـ رله دوبل مستقماً توسط E.C.U کنترل می‌‌‌‌‌‌شود

ـ رله دوبل توسط یک کانکتور ۱۵ راهه به دسته سیم اصلی متصل شده است و دارای سه مرحله عملکردی می‌‌‌باشد.

۱ ـ سوییچ بسته: در حالت سوییچ بسته یک ولتاژ ۱۲ ولت از پایه ۱۰ رله دوبل برای حفظ حافظه به E.C.U ارسال می‌‌‌‌‌شود.

۲ـ سوییچ باز: در حالت سوییچ باز E.C.U به مدت ۲تا ۳ ثانیه برای اجزای زیر ولتاژ ۱۲ ولت ارسال می‌‌‌‌کند:

ـ E.C.U

ـ پمپ بنزین

ـ انژکتورها

ـ کویل دوبل

ـ شیر برقی کنیستر

ـ مقاومت گرمکن اکسیژن سنسور

موتور روشن: در این حالت بطور دائم برای اجزاء ولتاژ ارسال می‌‌‌‌‌شود.

سنسور ضربه

توجه: این سنسور فقط در خودرو پژو ۲۰۶ وجود دارد.

الف ـ وظایف:

اطلاعات منتقل شده توسط سنسور ضربه به E.C.U اجازه می‌‌دهد تا آوانس جرقه را بطور صحیح تنظیم کند.ضربات موتور یک پدیده ارتعاشی است که در اثر احتراق مخلوط سوخت و هوا در یکی از چهار سیلندر به وجود می‌‌‌آید. سنسور ضربه زمانی که ضربات احتراق به وجود می‌‌‌‌آید ولتاژ حداکثر را به E.C.U ارسال می‌‌‌‌کند و E.C.U متناسب با آن جرقه راریتارد می‌‌‌‌‌کند.

ب ـ ویژگیهای الکتریکی :

تغذیه توسط E.C.U بوده و نحوه اتصال پایه‌‌‌‌ها به شرح زیر می‌‌‌‌‌‌باشد.

پایه ۱: ولتاژ ۵ ولتی ارسالی از E.C.U

پایه۲: سیگنال ارسالی به E.C.U

پایه ۳: سیم شیلد دار که در بعضی از مدل‌‌‌ها وجود دارد.

محل قرار گرفتن آن در بلوک سیلندر روی سیلندر شماره ۲ می‌باشد. ‌‌ این سنسور از نوع پیزوالکتریک می‌‌باشد که ضربات وارد بر پوسته را به پالس الکتریکی تبدیل کرده وبه E.C.U می‌‌‌فرستد.

نکته: وجود این ضربه باعث بالا رفتن درجه حرارت قطعات و صدمه دیدن آنها می‌‌شود.

نحوه آزمایش تاک سنسور یا سنسور ضربه:

ابتدا تاک سنسور را از جای خود باز می کنیم وچند ضربه روی تاک سنسور می‌‌‌زنیم( در حالت موتور روشن) برگه کارکرد موتور تأثیرگذاشت سالم است و در غیر این صورت خراب است.

اکسیژن سنسور:

(این سنسورفقط در خودروپژو۲۰۶ وجود دارد.)

الف ـ وظایف

محل نصب آن روی مانیفولداگزوز بین موتور ومبدل کاتالیزوری است.

ترکیب شدن هیروکربن‌‌‌های نسوخته با اکسیژن مقدار اکسیژن را در داخل گازهای خروجی کاهش داده در نتیجه باعث زیاد شدن ولتاژ بازگشتی بهE.C.U می‌‌‌شود.

E.C.Uاز اطلاعات دریافتی از اکسیژن سنسور برای موارد زیر استفاده می‌کند:

ـ محاسبه نسبت مخلوط سوخت وهوا

ـ تعدیل غنی بودن مخلوط سوخت وهوا

ب ـ شرح

توابع مربوط به اندازه گیری سوخت وهوا به طور دائمی درE.C.U ذخیره شده و اطلاعات مربوط به غنی بودن یا رقیق بودن مخلوط سوخت وهوا به شکل ولتاژی بین صفر تا یک ولت از اکسیژن سنسور دریافت می‌‌‌‌‌شود.

مخلوط رقیق: ولتاژ ارسالی از اکسیژن سنسور=V 1/0

مخلوط غنی: ولتاژ ارسالی از اکسیژن سنسور=V9/0

گرمکن به کار رفته داخل سنسور اجازه می‌‌‌‌‌‌دهد که دمای کارکردآن سریعاًبه ۳۰۰ درجه سانتیگراد برسد.

ج ـ ویژگی‌‌‌‌‌های الکتریکی:

سنسوربا یک سوکت چهار پایه به دسته سیم اصلی متصل شده است.

تعیین محل اتصال پایه‌های سنسور:

پایه۱:ولتاژ۱۲ولتی تغذیه

پایه۲: منفی یااتصال بدنه

پایه۳:سیگنال مثبت

پایه۴:سیگنال منفی

سنسور سرعت خودرو:

این سنسور از نوع اژمال می‌‌‌‌باشدکه برروی کابل سرعت سنج در محور خروجی گیر‌‌بگس قرار دارد و بوسیلهء ولتاژ۱۲ ولت تغذیه می‌‌شود این سنسور اطلاعات را بهE.C.U (8 پالس در هردور از سرعت km/h 2)می‌‌دهدکه تعیین کننده ضریب نسبت دنده می‌‌باشد و برای بهبود عملکرد خودرو و مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

نحوه عملکرد:

این سنسور تقریباً شبیه سنسور دور موتور می‌باشد یعنی یک چرخ دنده با هشت دندانه که وقتی به حرکت در می‌‌‌آید داخل سنسور ولتاژ پالسی ایجاد می‌شود . که فرکانس آن به سرعت خودرو بستگی دارد و E.C.U از روی فرکانس این ولتاژ می‌‌‌تواند سرعت خودرو را محاسبه کندوبا مقایسه این سرعت با دور موتور می‌‌تواند تشخیص دهد در جاده کفی ـ سربالایی ویا سرازیری قرار دارد.

سنسور موقعیت دریچه گاز:

الف ـ وظایف

پتانسیومتردریچه گاز موقعیت دریچه را به E.C.U اطلاع می‌‌‌‌‌دهد.اطلاعات ارسال شده توسط این جزء به E.C.U برای موارد زیر بکار می‌‌‌‌رود:

ـ تعیین وضعیت تمام باری موتور

ـ راهکارهایی برای شتاب‌‌گیری توقف وقطع سوخت در دورهای تعیین شده .

ـ اطلاعات مربوط به E.C.U گیر‌‌‌‌‌‌‌‌بکس اتوماتیک که در بعضی از مدل‌‌‌‌ها نصب شده است.

ـ تشخیص حالت تمام گاز و کاهش سرعت و خاموش شدن وهمچنین در حالت اظطراری که سنسور فشار هوای منیفولد (مپ سنسور ) خراب شده عمل می‌‌نماید.

ب ـ وظایف در گیر‌‌‌‌‌‌‌بکس اتوماتیک :

E.C.U موتور اطلاعات مربوط به موفقیت دریچه گاز را برای تعیین بار موتور به E.C.U گیر‌‌‌‌‌‌بکس ارسال می‌‌‌‌‌‌کند.در این حالت پتانسیومتر دریچه گاز وظیفه سیم KICK _ DOWN را در گیر‌‌‌‌‌بکس‌‌‌‌‌های اتوماتیک بدون E.C.U انجام می‌‌‌‌‌‌دهد.

ج ـ ویژگی‌‌‌‌‌‌‌‌های الکتریکی :

ولتاژ تغذیه آن ولتی است و از نوع DC است که E.C.U تامین می‌‌‌‌‌شود.

تعیین محل اتصال پایه‌‌‌‌ های سنسور:

پایه ۱: منفی (بدنه)

پایه ۲: ولتاژ ۵ ولتی تغذیه

پایه ۳: سیگنال بازگشتی به E.C.U

سیگنال بازگشتی به E.C.U توسط این سنسور بین صفر تا ۵ ولت متغییر بوده و تابع موقعیت دریچه گاز می‌‌‌‌‌‌باشد.

تذکر: این سنسور در حالت سوییچ و موتور روشن کار میکند.

پمپ بنزین:

پمپ بنزین خودروهای انژکتوری برقی است.

محل نصب:

پمپ بنزین پیکان انژکتوری وپژو پارس و سمند در زیر اطاق سمت راست صندلی عقب نزدیک باک نصب شده است.در خودرو پژو ۲۰۶ پمپ بنزین در داخل باک نصب شده است.در پمپ بنزین بدون عیب مقاومت سیم پیچ داخل آن باید کمتر از یک اهم باشد.همه اتصالات بین لوله‌‌‌‌‌‌های فولادی و شیلنگ‌‌‌‌‌های لاستیکی باید توسط بست‌‌‌های حلقوی فنری مناسب متصل شوند

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.