مقاله کامل نشر: چالشها و فرصتها در عصر دیجیتال


در حال بارگذاری
10 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
5 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله کامل نشر: چالشها و فرصتها در عصر دیجیتال دارای ۲۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله کامل نشر: چالشها و فرصتها در عصر دیجیتال  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله کامل نشر: چالشها و فرصتها در عصر دیجیتال،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله کامل نشر: چالشها و فرصتها در عصر دیجیتال :

مقدمه

مقاله را با داستانی که اخیراً درباره پژوهشگری در نیجریه خواندهام آغاز میکنم.

در سال ۲۰۱۱، امانوئل نائمکا نادی۲ وقتی مشغول تحصیل در رشته میکروبیولوژی و گذراندن طرح دکتری خود بود، تجربه و تجهیزات الزم برای تحقیق درباره پاتوژنهای قارچی مقاوم به دارو را نداشت. واکنش طبیعی او، مراجعه به اینترنت و جستوجو در شبکههای آکادمیک اجتماعی بود. او بالفاصله پژوهشگر مورد نظر خود، یعنی اورازیو رومئو۳، دانشمند ایتالیایی دانشگاه مسینا، را شناسایی کرد و مکالمه آنالین را با او آغاز کرد.

شبکههای آنالین منجر به ارتباط جمعی مؤثر شد و به هر دوی آنها امکان مطالعه مشترک بر عفونتهایقارچی را داد و مطالعات مشترکی صورت گرفت، در حالی که این دو هرگز همدیگر را ندیدند.

اما این داستان چه ربطی به نشر داشت؟ پانزده سال پیش، بسیاری از مردم فکر میکردند که تعامالتی اینچنینی هیچ وقت ممکن نمیشود. امروزه این تعامالت ممکن شده است و ناشران نقش فعالی در ارتقای این تعامالت ایفا میکنند. برای مثال در الزوایر، شــبکههای اجتماعی و پلتفرم مدیریت پژوهشی، این امکان را برای پژوهشگران سراسر دنیا به وجود آورده است که کارشناسان در این زمینه را شناسایی کنند و مقاالت آنها را به اشتراک بگذارند و مشارکت و همکاری داشته باشند.

صنعت نشر دچار تغییرات عظیمی شده است و من درباره این تکامل به برخی تغییراتی که ناشران در عصر دیجیتال با آن روبهرو هستند و مشخص کردن راههایی که بتوان بر موج تغییرات سوار شد تا آنها را به فرصتها تبدیل کرد خواهم پرداخت.

۳۲

زمستان ۹۳ شماره ۱۵

چالشها و فرصتها در عصر دیجیتال

فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر

چالشها

صنعت ما ـ در کنار صنایع دیگر دنیا ـ با سرعتی که گاهی همگام شدن با آن غیرممکن است در حال تغییر و تحول است.

برخی چالشهای موجود بر سر راه ناشران در مسیر تغییر عبارتاند از:

۱ سرعت باالی پیشرفتهای تکنولوژیکی؛

۲ انفجار محتوا؛

۳ مسئله تصویر صنعت ما.

پیشرفتتکنولوژیکی

امروزه، پیشرفتهای تکنولوژیکی توجه ما را به صنعت نشر بیشتر کرده است. فرمتهای مطالعه به طور چشمگیری تغییر کردهاند. و با اینکه ارزش چاپ کتاب بههیچوجه در حال کمرنگ شدن نیست، کتابهای الکترونیکی نیز در بازار نشــر رایج شدهاند. در سال ۲۰۱۳، فروش کتاب الکترونیکی در امریکا رکوردی بیش از ۵۱۲/۷ میلیون، یعنی۱۰/۱ درصد، باالتر از سال ۲۰۱۲ داشته استو روش دسترسی کاربران و تعامل با محتوای دیجیتال بهسرعت در حال تغییر است. خوانندگان الکترونیکی اختصاصی که لبه برنده محسوب میشوند تقریباً جایگزین تبلتها و گوشیهای هوشمند شدهاند. در عین حال، تعریف ناشر، خود به معادلی جامع، انعطافپذیر، و نامشخص تبدیل شده است. ما ناشران به شرکتهای فنی بزرگ نظیر فیسبوک، توییتر، و گوگل مراجعه میکنیم. در حالی که ناشران سنتی، سرمایهگذاران هوشمند در فناوری و رسانههای اجتماعی را به خدمت میگیرند.

این تغییرات، انتظارات مشتریان جدید را باال میبرد. وقتی سخن از محتوای دیجیتال به میان میآید، مشتریان به زمان، ارزش، و سرمایه پولی به روشهای جدید میاندیشند. خوانندگان در ابعاد چندگانه با فیلم،

۳۳

زمستان ۹۳ شماره ۱۵

چالشها و فرصتها در عصر دیجیتال

فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر

اینترنت، و گیمهابه رقابت میپردازند. آنها انتظار دارند که سریع سریالهای تلویزیونی و نشریات مورد عالقهشان را در دستگاههای شخصی خود دانلود کنند و اهمیتی هم ندارد که در کجای این دنیا هستند. آنها انتظار ارزش نو از محتوایی )صوتی، تصویری، لینکها، انیمیشن، و غیره) دارند که در دسترسشان هست. هر چه تقاضا و قیمت محتوا پایینتر باشد، کار جامعه ما بهویژه نویسندگان و ناشران ضعیفتر میشود.

انفجارمحتوا

چالش دومی که امروزه وجود دارد این اســت که در مقایسه با گذشته محتوای بیشتری وجود دارد. کتابهای الکترونیکی به طور گســترده وجود دارند. چاپ از سوی خود نویسنده رایج شده است و منابع آنالین ویدئوهای یوتیوب۴ در دسترس هستند. در چهارچوب حوزه نشر خودم ـ علوم، تکنولوژی، و پزشکی ـ کمیت محتوای پژوهشی رو به افزایش است. کشورهای G8، OECD، EU در سه دهه گذشته با رشد ثابتی در تعدادنشریات پژوهشی روبهرو بودهاند. گرچه مشخص کردن تعداد دقیق نشریات مشکل است، تخمینهای اخیر نشان از رشد واقعی بازده علمی جهانی در میانیگین ۸ تا ۹ درصد ســاالنه دارد. این بدان معناست که میزان محتوای علمی تولیدشده در سراسر دنیا هر نه سال یک بار بهسختی دو برابر میشود. هر چه میزان پژوهشهای موجود به رشــد خود ادامه میدهد و زمینههای علمی رقابتیتر میشود، مشخص کردن محتوایی که پژوهشگران در دریای اطالعات به آن نیازمندند به طور فزایندهای سختتر میشود. با وجود مقاالت بسیارِ آنالین، پیدا کردن مقالهای صحیح کار غیرممکنی است. این مسئله کارناشران را سختتر میکند. فراهم آوردن اطالعات بهتنهایی کافی نیست، بلکه باید به کاربران کمک کرد تا اطالعات صحیح را در محتوای صحیح در زمانی مشخص پیدا کنند. اکنون باید به دنبال پاسخگویی باشیم نه صرفاً تأمین اطالعات.

۳۴

زمستان ۹۳ شماره ۱۵

چالشها و فرصتها در عصر دیجیتال

فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر

مسئلهتصویرصنعت

سومین چالش روبهرو مسئله تصویر ماست. دوره کتاب چاپی با انجیل گوتنبرگ آغاز شد و آن تاریخچه منبع افتخار برای ما ناشران است. اما در روزگار و عصر ما، داستان اولیه آلمان ۱۴۵۰ در مقایسه با بروز اپلیکیشن آیفون، دیگر مدرن به نظر نمیآید.
در زمان نوآوری اطالعات نوین، ناشــران خستهکننده و اضافی تلقی میشوند. بخشی از مسئله این اســت که مردمان بسیاری هنوز هم فکر میکنند شغل ما منحصراً تولید کتابهای چاپی همچون انجیل گوتنبرگ است. بسیاری از خوانندگان هم فکر میکنند که ما کتابهای الکترونیکی را تولید و چاپ نمیکنیم یا به کتابفروشیها نمیفرستیم. شاید مشتری ناآگاه فکر کند که یک دکمه جادویی برای چاپ کتاب وجود دارد،اما ما میدانیم که اینطور نیســت. آنچه آنها نمیبینند هزینههای زیرساختی است که از هر هزینه چاپی بیشتر است. آنچه ما با آن روبهرو هستیم عدم ارتباط فزاینده میان میزان کاری است که انجام میدهیم و آنچه درواقع عموم مردم میبینند.

فرصتها

هر سه عامل ســرعت تکنولوژی، انفجار محتوا، و مسئله تصویر صنعت تشویشزا به نظر میرسند. با وجود این، تغییرات را نباید تهدید تلقی کرد، بلکه باید فرصتی برای تکامل و کارایی و پویایی بیشتر دانست. اکنون زمان خالق شدن است! فضای ذهنی ما نباید به این سو باشد که تکامل برای بقاست، بلکه برای ترقی و رشد است.
از این رو، برای کمک به ناشران برای پیشرفت در زمینههای الکترونیکی، پیشنهاد منچهار رویکرد الکترونیکی است: تقویت، توسعه، تجربه، و تعهد.

۳۵

زمستان ۹۳ شماره ۱۵

چالشها و فرصتها در عصر دیجیتال

فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر

تقویت

اولین رویکرد الکترونیکی تقویت اســت. تقویت فرایندی است که ناشران با استفاده از تکنولوژی آن را برای بهتر شدن کار نشر به کار میبرند. در جامعه پژوهشی STM، تکنولوژی به کمک آمده تا چهار عملکرد اصلی را قدرت ببخشد:

۱ ثبت: با ثبت منحصربهفرد و مدیریت اسناد آنالین با استفاده از استانداردهای صنعتی نظیر DOIها (مشخصههای فعل دیجیتال.)

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.