بررسی دغدغه های یک معلم بیا طرحی نو در اندازیم


در حال بارگذاری
11 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی دغدغه های یک معلم بیا طرحی نو در اندازیم دارای ۲۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی دغدغه های یک معلم بیا طرحی نو در اندازیم  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز بررسی دغدغه های یک معلم بیا طرحی نو در اندازیم۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی دغدغه های یک معلم بیا طرحی نو در اندازیم،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی دغدغه های یک معلم بیا طرحی نو در اندازیم :

بررسی دغدغه های یک معلم بیا طرحی نو در اندازیم

مقدمه

تحقیق و پژوهش یک معلم از مسائل کلاس و دغدغه‌هایش در سر کلاس درس ناشی می‌شود و در این راستا مسائل و مشکلاتی همواره در سر راهش وجود دارد که تمام ذهن و وجود و حتی زندگی‌اش را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. چون با انسان، با فکر و اندیشه و مغزها سروکار دارد بنابراین هر تحولی در جامعه پیش آید و هر چه جهان صنعتی‌تر شود مشکلات او هم متغیر می‌شود.

و من نیز، که از سال ۵۸ بعنوان معلم دینی و قرآن در منطقه ۲۰ سعادت خدمت به جامعه و نسل جوان پیدا نمودم، با این عنوان بیش از حد احساس مسئولیت و سنگینی این بار عظیم را بر دوش خود حس می‌کردم، که چگونه می‌توانم این کتاب وحی، و این هدایت‌گر بشر را آنگونه که شایسته و بایسته است با شیوه‌ای درخور سن و ذهن و استعداد این نونهالان عزیز تدریس کنم.

ابتدا از خدای خود و ائمه معصومین کمک خواستم تا مرا در این راه پر خطیر یاری بفرمایند تا شاید بتوانم ذره‌ای از اقیانوس بی‌کران را در وحله اول خود و بعد به عزیزانم بچشانم.

مسائل و مشکلات

من نیز با مسائل و مشکلاتی روبرو بودم. از جمله ظاهر کتاب قرآن: که بسیار ساده و بدون هیچ نقش و نگار و بدون رنگ‌آمیزی که بتواند قدری دانش‌آموزان را به خود جلب کند. با آیات طولانی که به نظر می‌رسید برای نوجوانان غیر قابل تحمل وخسته کننده است، و کلاس نیز ظاهری خشک و بی‌روح، در صورتیکه قرآن سراسر زیبائیست، همه آیاتش از زیبایی و محتوی و ریتم و خاصی برخوردار است. و بسیار جذاب و شیرین است. در فکر این بودم پس چرا به ظاهر آن توجه نمی‌شود که در دانش‌آموزان ایجاد شوق و انگیزه و رغبت کند، تا آنان با عشق و علاقه‌ای خاص به این کتاب آسمانی و راه‌گشای زندگی بشر رو می‌آورند تا خود راه حق و باطل را تشخیص دهند.

راهکار

در وحله اول دیدم کاری از من ساخته نیست که بتوانم تغییراتی در ظاهر قرآن ایجاد کنم چون مسئول و مولف کتاب نیستم و پیشنهاد و انتقادها هم به این زودی جواب نخواهد داد. سعی و تلاشم را بر این نهادم از راههای مختلف، و آنچه در توان دارم بکار گیرم، تا ایجاد انگیزه و شوق و شور و اشتیاق را در دانش‌آموزان، این فطرتهای پاک بوجود آورم. شاید از این طریق بهتر به سخنان خدای خود و استعدادهای خداداده و پاک خود پی‌برده و چراغ هدایتی در فراسوی راهشان باشد و همواره با قرآن انس و الفت خاص پیدا کنند و سرشار از عشق و معنویت شوند و بذری باشد که انشاءالله روزی ببار نشیند.

با این اندیشه هر لحظه در فکری، خلاقیتی و تحولی برای کلاس درس خود بودم.

اولین گام

اولین قدم این بود که احادیث ائمه معصومین (احادیث کوتاه) را با ریتمی که در خور سلیقه و شوق دانش‌آموزان بود آماده می‌کردم و هنگام شروع کلاس برایشان می‌خواندم و آنها تکرار می‌کردند و چون آهنگین بود لب‌خند و شوق و علاقه را در آنها لمس می‌کردم و این باعث شد که هر هفته کاری جدید ارائه دهم، هر موقع احساس می‌کردم خسته شدند از آنها می‌خواستم حدیث را بخوانند. و با اشتیاق زیادی شروع به خواندن می‌کردند و گاهی می‌گفتند: خانم دوباره دوباره.و یا بعضی از قسمتهای کتاب قرآن را با ریتمی خاص تلاوت می‌کردم و تحولی در کلاس ایجاد می‌شد، و باعث شادی و شوق در ورحیه آنان می‌شد. گاهی از خود آنان می‌خواستم حدیثی، یا آیه‌ای را اینگونه تهیه و برای دوستانشان بخوانند. با این کار هم دانش‌آموز یک حدیث را آموخته و کلاس هم شاد و پر شور و شوق می‌شد و بعد سعی می‌کردم که بتوانند در عمل پیاده کنند . (مثلاً حدیث امام علی (ع): می‌گفتم قال علی (ع) (۲) فکّر فکّر ثُمّ تَکّلُم (۲) فکر کن، فکر کن، بعد صحبت کن (۲).

که حضرت فرمودند دوبار فکر کن و بیندیش، و بعد از اندیشیدن صحبت کن.

تا اینکه در سال ۶۰ از طرف اداره منطقه ۲۰ تهران به سمیناری برای بررسی کتب دینی دعوت شدیم و در آنجا ساعتها مشغول شنیدن بودم. فقط مستمع بودیم! و خیلی خسته شدیم در بین این ساعات وقتی برای استراحت و پذیرائی مختصر انجام شد من که گرسنه و خسته شده بودم این پذیرائی برایم دلچسب و لذیذ بود و به جانم نشست. این خود جرقه‌ای در ذهنم ایجاد نمود که من هم می‌توانم طرحی برای بهتر شدن کلاس قرآن داشته باشم. با دانش‌آموزان مشورت کردم و آنها نیز نظرشان مثبت بود. بفکر کاری هدفمند و خداپسندانه شدم از جمله:

رحلهایی تهیه شد.

دانش‌آموزان برای برگزاری کلاس درس به نمازخانه می‌رفتند، و بشدت علاقمند بودند زیرا که برایشان متنوع بود و هر دانش آموز یک رحل داشت وقتی در پشت رحل‌ها قرار می‌گرفتند احساس می‌کردند یک قاری بین‌المللی هستند و این حس باعث می‌شد که تلاش بیشتری در یادگیری قرائت داشته باشند و گاهی نیز از خانواده‌هایشان دعوت می‌کردم که در کنار فرزندانشان در کلاس حضور پیدا کنند و شاهد تلاش و توانایی آنان باشند. و بعضی از همکاران نیز از این طرح استقبال کردند از جمله سرکار خانم بقائی که از شمال به تهران منتقل شده بودند و بسیار با انگیزه با من همگام و همسو شدند و در ایجاد تحول و تشویق دانش‌آموزان حرکت می‌کردیم. البته این خانم چند سال پیش بازنشست شدند و اکنون در مکان مقدس کهریزک مشغول خدمت به آن عزیزان هستند و همچنان یک معلم فعال و پرشور در آنجا نیز به کار فرهنگی مشغول هستند و از خداوند متعال خواهان سلامتی کامل و عاقبت به خیری برایشان مسئلت می‌کنم.

طرحی دیگر: – ۳

همیشه دلم می‌خواست یک کلاس مخصوص قرآن داشته باشیم تا با آرامش کامل به درس و کارهای مخصوص آن بپردازیم. زیرا در نمازخانه گاهی دچار تداخل کار می‌شدیم مخصوصاً در دهه فجر به دلیل تمرین و اجرای کارهای آن تقریباً کلاس در نمازخانه غیرقابل اجرا بود. در صدد تقاضای کلاس مخصوص شدم اما بدلیل اینکه کلاس اضافی وجود نداشت امکان‌پذیر نبود.

در اواخر سال ۷۸-۷۹ که مدرسه با مدیریت سرکارخانم رضایی اداره می‌شد به ایشان پیشنهاد دادم و گفتند من موافقم هر زمان کلاس اضافی داشتیم در اختیارتان می‌گذارم. تا اینکه طرح تقلیل دانش‌آموزی ایجاد شد ابتدا یک کلاس در اختیار تربیتی و مشاوره قرار گرفت و در سال ۸۲-۸۱ نیز یک کلاس در اختیار ما قرار گرفت و ما موفق شدیم یک کلاس مخصوص قرآن داشته باشیم که جا دارد تشکر و قدردانی خودم را از سرکار خانم رضایی که بسیار مدیر فعال و تلاشگر و هدفمندند بنمایم:

در فکر این بودم که این کلاس را به نحو احسن زیبا و شاد کنم. از دانش‌آموزان نظرخواهی کردم هر کدام پیشنهادی و طرحی را بیان کردند که در خور تحسین بود با مشورت خودشان قرار شد از هر دانش‌آموز مبلغی به اندازه توانایی و بودجه خود از دویست تومان الی هزار تومان بیاورند هم توشه سفر آخرت باشد و هم جزو کارهای عملی امتیازی محسوب شود این نظریه را با همکاری خانم عشوری نیز در میان گذاشتم و ایشان نیز پذیرفتند. و از کل کلاسهای من شصت و چهار تومان و از کل کلاسهای همکاری نه تومان جمعاً هفتاد و سه تومان جمع‌آوری شد. ابتدا خواستیم کلاس را در اختیار نقاش قرار دهیم تا زودتر به ما تحویل دهد و با مقدار پولی که داشتیم فقط دو طرف کلاس را می‌توانستیم رنگ کنیم و کار نیمه می‌ماند بفکرم رسید از نیروی دانش‌آموزی در این طرح استفاده کنیم هر چند کار مشکل و سختی است و ما نیز باید وقت زیادی بگذاریم ولی این طرح باعث تلاش و همکاری دانش‌آموزان می‌شود و چون کار و تلاش خودشان است برایشان لذت‌بخش‌تر و زیباتر خواهد بود: وقتی با آنان صحبت کردیم بعضی‌ها اعلام آمادگی کردند که جای تشکر و قدردانی است. از جمله مهر از گرجی: گفت من با نقاش منزلمان در کار رنگ همکاری داشتم و می‌توانم این کار را در مدرسه انجام دهم: و سایر دانش‌آموزان (مهدیس، آویده، کتایون، مژده، دلارام، معصومه، مریم): هر کدام اعلام آمادگی کردند یکی می‌گفت من اتاق خودم را و دیگر اتاق پدربزرگم و آن دیگر می‌گفت اتاق مادربزرگم را رنگ کردم.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.