بررسی هنرهای گرافیک و چاپ


در حال بارگذاری
15 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی هنرهای گرافیک و چاپ دارای ۲۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی هنرهای گرافیک و چاپ  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز بررسی هنرهای گرافیک و چاپ۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی هنرهای گرافیک و چاپ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی هنرهای گرافیک و چاپ :

بررسی هنرهای گرافیک و چاپ

هنر غرب باستان

هنر اژه ای

منشأ و آغاز هنر یونان را معمولاً دو تمدن محصور در دریای اژه یعنی تمدن مینوسی در جزیره کرت (در جنوب یونان) و تمدن میسنی (در جنوب غربی خاک یونان) عنوان می‌کنند. هنر مینوسی به عصر مفرغ متأخر تعلق دارد و حدوداً به ۲۸۰۰ سال پیش از میلاد باز می گردد. و هنر میسنی نیز با قدمتی کمتر حدوداً به ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد می رسد.

دوره تمدن مینوسی را معمولاً به سه دوره پیشین، میانه و پسین تقسیم می‌کنند.

مینوسی پیشین

که به دوره پیش از کاخها نیز معروف است، آثار به جای مانده عمدتاً برخی سفالینه ها و باقی مانده هایی از مجسمه های کوچک است. از آن جمله پیکره های کوچک اندام مرمری از جزایر سیکلاد (مابین خاک یونان و آسیای صغیر) است که مجسمه های کوچک و متفاوتی از پیکره های زناانه است که با تناسبات طبیعی و گاه هندسی شکل گرفته اند. همچنین برخی مجسمه های کوچک که با حجمهای ساده پیکره آدمها را در حالات مختلف نشان می‎دهد همچون مجسمه «چنگ نواز» که به حدود ۲۰۰۰ پیش از میلاد مربوط می‎شود.

مینوسی میانه

در دوره مینوسی میانه که مصادف با برپایی و ساخت کاخهای کهن است از حدود ۲۰۰۰ پیش از میلاد آغاز می‎شود. در این دوره معماری بناها عمدتاً در کاخهای پادشاهان مشهود است و نه مقابر و معابد (برخلاف تمدن مصر). حتی شهرها نیز حول کاخ پادشاه شکل می گیرند. علاوه بر کاخها، سفالینه های زیادی از این دوره به دست آمده که به دلیل ظرافت و دقتی که در ساخت آنها شده بسیار چشمگیر هستند. ابداع چرخ کوزه گری را نیز به همین دوره مربوط می دانند. سفالینه های این دوره دارای شکلها و تزئینات بسیار متنوع هستند و تبحر سفالگران مینوسی را در خلق آثار برجسته تزئینی و فرمهای چشمگیر و زیبا نشان می‎دهد. از آن جمله می‎توان به سفالینه های مکشوف در غار کامارس اشاره کرد که علاوه بر نقوش تزئینی زیبای روی آن، حالت دسته و دهانه منقارگونه آن از زیبایی خاصی برخوردار است.

مینوسی پسین

در دوره مینوسی پسین که دوره کاخهای جدید هم نامیده می‎شود، اوج شکوفایی تمدن مینوسی محسوب می‎شود و کاخهای عظیم و باشکوهی در طی سالهای ۱۶۰۰ تا ۱۵۰۰ پیش از میلاد بنا شدند. این کاخها دارای دهلیزها، راهروها و پلکانهای متعددی هستند که جلوه پرشکوهی به کاخ می‎دهد. همچنین تمهیداتی نیز برای ساخت شبکه ای از لوله های سفالی برای آبروها و فاضلاب آن به کار رفته که نمونه برجسته آن را بیش از همه می‎توان در کاخ عظیم کنوسوس یافت. این کاخ متشکل از سه طبقه است که پلکانهای داخلی آن حول یک حیاط مرکزی ساخته شده اند. تزئینات و نقاشیهای دیواری در تالارهای کاخ، نمایانگر نوع زندگی، مشغولیات، تفریحات مردم کرت و صحنه هایی از طبیعت است. از جمله آثار به یاد مانده کاخ کنوسوس، نقاشی دیواری موسوم به «ساقی» است که فقط بخش کوچکی از آن به جای مانده و جوانی را با موی مجعد و جامه ای حاشیه دوزی شده و با زیورآلات نشان می‎دهد. اما نقاشی دیواری دیگر این کاخ موسوم به «گاو بازی» از نظر نمایش سرزندگی، پویایی و تحرک بسیار خیره کننده است. این نقاشی گاوبازی را بر روی گاو پرجنب و جوشی نشان می‎دهد و دو دختر جوان نیز در دو سوی آن قرار گرفته اند. حالت حرکت گاو یادآور نقاشیهای غاری دوره دیرینه سنگی است. این نقاشی تسلط و تبحر نقاشان کرتی را در بیان حس و حالت حرکت به خوبی نمایش می‎دهد. این علاقه به تحرک و سرزندگی را می‎توان در آثار سفالینه آنها نیز سراغ گرفت که از جمله ظریف ترین آثار سفالینه دنیا محسوب می‎شوند. نقوش و تصاویری روی سفالینه ها در آغاز بیشتر سبکی طبیعت گرایانه دارد و به تدریج از سالیان بعد شکلی انتزاعی به خود می‎گیرد و مملو از نقوش و نقشمایه های هندسی و ساده می‎شود. مجسمه سازی نیز در این دوره به پیکره های کوچک و ظریف خلاصه می‎شود و برخلاف هنر مصری در کرت خبری از مجسمه ها و تندیسهای عظیم و غول آسا نیست و در عوض مجسمه های ظریف و کوچکی چون «الهه ماری» به نظر می رسد به عنوان طلسم و بت به کار می رفت.

کدام فرمانروایان بودند که این کاخها را برپا ساختند؟ از نام و نشان ایشان ما را خبری نیست (به جز نام افسانه ای پادشاه مینوس)، لیکن مدارک باستانشناسی به ما اجازه می‌دهد که مطالبی چند درباره شان حدس بزنیم. از جمله اینکه هیچ یک از آنان مقام سرکردگی جنگی نمی داشته اند، زیرا از دوران تمدن مینوسی جزیره کرت هیچ گونه استحکاماتی بر جای نمانده است، همچنانکه در مجموعه هنر مینوسی نیز تقریباً هیچ اثری که دلالت بر مسائل یا سازمانهای نظامی کند یافت نشده است؛ و دیگر اینکه در هیچ جا اشارتی بر مقام تقدس آن پادشاهان- مانند آنچه در مصر و بین النهرین مشاهده کردیم- نرفته است، گرچه به احتمال کلی مراسم جشنواره های دینی در زیر نظارت ایشان برگذار می شده است (تنها قسمتهایی از کاخهای مینوسی که وجه تشابهی با پرستشگاه داشته نمازخانه های کوچکی بیش به شمار نمی آید، و این خود نشان می دهد که مراسم دینی بیرون از ساختمان و در محلی سرگشاده اجرا می شده است). از جانب دیگر وجود بسیاری کارگاهها و انبارهای آذوقه و ادارات در کنوسوس دلالت بر آن دارد که کاخ منحصراً اقامتگاه شاهی نبود، بلکه مرکز بزرگی بود برای انواع فعالیتهای کشوری و تجاری، از آنجا که کشتیرانی و تجارت قسمت مهمی از زندگی اقتصادی تمدن مینوسی را تشکیل می داد (وجود ساختمانها و تاسیسات بندری و وفور اجناس صادراتی کرت در مصر و نقاط دیگر دنیای آنروزی این مطلب را ثابت می دارد)، شاید بتوان گفت که شخص پادشاه در رأس طبقه اشرافی تجارت پیشه ای مقام می داشته است.

تفسیر زندگی دینی در تمدن مینوسی جزیره کرت از تشریح اوضاع سیاسی و اجتماعی آن به درجات دشوارتر است. به طور خلاصه می توان گفت مرکز زندگی دینی مینوسی در پاره ای مکان های مقدس چون غارها و بیشه ها قرار داشت، و خدای اصلی (یا خدایان)شان از جنس زن بود، مانند مادر خدایان یا الهه های بازآموزی که قبلا از نظرمان گذشت. از آنجا که در تمدن مینوسی معابدی وجود نداشت، فقدان پیکره های بزرگ دینی در آن سامان نیز مایه شگفتیمان نمی شود؛ و به طور کلی مشاهده می کنیم که در هنرمینوسی مضامین دینی هم از لحاظ تنوع محدود و هم از جهت مفهوم مبهم بوده است؛ حتی هنگامی که پیکره ها به مقیاس کوچک ساخته می شد.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.