بررسی میزان تأثیر شن‌بازی درمانی در درمان کودکان بیش‌فعال ۷-۵ سال استان تهران


در حال بارگذاری
10 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی میزان تأثیر شن‌بازی درمانی در درمان کودکان بیش‌فعال ۷-۵ سال استان تهران دارای ۱۷۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی میزان تأثیر شن‌بازی درمانی در درمان کودکان بیش‌فعال ۷-۵ سال استان تهران  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز بررسی میزان تأثیر شن‌بازی درمانی در درمان کودکان بیش‌فعال ۷-۵ سال استان تهران۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی میزان تأثیر شن‌بازی درمانی در درمان کودکان بیش‌فعال ۷-۵ سال استان تهران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی میزان تأثیر شن‌بازی درمانی در درمان کودکان بیش‌فعال ۷-۵ سال استان تهران :

بررسی میزان تأثیر شن‌بازی درمانی در درمان کودکان بیش‌فعال ۷-۵ سال استان تهران

فرآیند بهبود بخشی[۱] و درمان شن بازی

کاف شکل گرفتن«خود»[2] را بعنوان یک اصل مرکزی در فرآیند بهبودی درنظر داشت. او اعتقاد داشت که رشد سالم «من»[3] تنها درصورت شکل پذیری خود اتفاق می افتد حال چه به صورت سمبل رویایی[۴] و چه به صورت شرح و ترسیم درجعبه شن باشد. چنانچه به نظر می رسد تجلی خود، رشد و بهم پیوستگی را تضمین می کند. (کاف ۱۹۸۰ به نقل از ذوالمجد)

درسخنرانی که، کاف درششمین کنگره شن بازی درمانی درژاپن ایراد کرد، یک سری از اسلایدهایی که به شرح اجزای سایه[۵] و شکل یافتن خود درجریان یک چرخه پرداخته بود و به نمایش گذاشت و جنبه های دیگر که دراین «سینی های خود»[6] مشاهده می شد عبارت بودند از : موضوع مذهب[۷]، شکل چرخه ای جاندار[۸]، متمرکز بودن اشیاء در مرکز سینی شن، و یا گردهم آمدن موارد متضاد[۹] درسینی شن.

کاف شرح داد زمانیکه خود شکل می گیرد این شکل گیری همراه با هماهنگی درونی و انتقال انرژی است که باعث کیفیتی اسرار آمیز می شود. غالباً، تغییرات رفتاری سریعاً بعد از یک «سینی خود» اتفاق می افتد و حالا دیگر انرژیهای منفی منتقل شده هستند که برای استفاده در رشد بیشتر اجزا و شخصیت در دسترس هستند.

درگردهمائیهای دیگر، کاف این آگاهی را داد که شکل پذیری «خود» دراین زمان بطور خاصی آسیب پذیر است و او آگاهی لازم را با مغایر بودن درمان دراین مقطع زمانی ارائه داد. او همچنین اشاره کرد که بعد از شکل پذیری خود وبروز تازه هنگام و درحال قدرت یافتن من، یک تغییر درفرآیند شن بازی رخ می دهد: کودک بزرگسال به سخن می آید و کلامی تر می شود و سینی شن تبدیل به یک خصیصه پیشرونده می شود وفرد جایگاهی توانا و مستقل در دنیای بیرونی اش همزان با افزایش احساس خود محوری درونی می یابد. مراجع دراین زمان آماده شرکت درفرآیند فردی با شیوه ای کلامی تر و مستقیم است.

قدرت درمانی شن بازی از دیدگاه یونگ

دیدگاه یونگی کاف او را قادر ساخت تا به تکنیک دنیای رونفلد با دیدی عمیق تر بنگرد. علاوه براستفاده از این روش برای برقراری ارتباط با کودکان، کاف به نیروی بالقوه این تکنی درشکل بخشیدن به تصورات سمبلیکی ناهوشیار نیز پی برد. استوارت[۱۰](۱۹۸۲) شن بازی به شیوه کاف را به عنوان گستره تجربی روان شناسی یونگ دانست. او شن بازی را به تجربیات خود یونگ از بازی ارتباط داد، که محور اساسی یافته های یونگ از خودآگاه بود. یونگ تجربیات خوداز بازی را بعنوان منبع وسیع و خلاقی از منابع سمبلیکی دانست. استوارت تجربه شن بازی را به تعبیر و تفسیر رویاها و تصور فعال[۱۱]تشبیه کرد که در آن فرد سازی ایجاد می شود.

در دیداری ساختن تصورات درجریان شن بازی، انرژی های بهبود بخش، فعال می‌شوند. یونگ خود تأکید بسیار برروی اهمیت نقش بازی سمبلیکی، درفرآیند درمان داشت. سمبلها و نمادها (که همان اسباب بازیهای کوچک درسینی شن هستند) درواقع انعکاس تصورات از هردو ناخودآگاه شخصی وانتخابی هستند. یونگ در مورد نقش و قدرت بهبود بخشی نمادها به تفضیل بحث می کند:

رشد خود نه تنها از طریق نمادها که به گونه ای درآینده دور از نمایش داده می‌شوند بدست می آید (یونگ، ۱۹۶۱ به نقل از ذوالمجد) قدرت نماد[۱۲] می تواند درشن بازی مشاهده شود همانگونه که در رویاها، تخیلات، افسانه ها و مذهب مشاهده می‌شود. وینرب (۱۹۸۳) اشاره می کند که تصویر درسینی شن، تنها انعکاس تصورات درونی نیستند بلکه استفاده از تصورات واضح و شخصی (که همان اسباب بازیهای کوچک هستند) بجای آن ناهوشیار را تحت تأثیر قرار می دهند. به منظور اشاره به رابطه درونی و تنگاتنگ بین هوشیار و ناهوشیار آدامز[۱۳](۱۹۹۱) می گوید:

«شن بازی… یک پدیده نادر است. زیرا درآن هوشیار و ناهوشیار، در زمینه واقعیت عینی با یکدیگر متحدمی شوند. کارکردن دو جانبه و فعال با هوشیار و ناهوشیار به جنبه قدرتمندی این تکنیک کمک می کند.»

برادوی (۱۹۸۷) نیز تأثیر قدرت شن بازی را با یک دیدگاه یونگی تجزیه وتحلیل کرد و به تحقیق درمورد عناصر شاخص که باعث تأثیری و قدرت درمانی این تکنیک می شوند. پرداخت. برادوی مانند استوارت معتقد بود که درشن بازی شکل از تصویر و تخیل فعال است، اما او براین نکته تأکید داشت که تخیلات عینی و واقعی هستند و در برابر تصورات رویایی و تخیلات فعال قرار دارند. طبق نظر برادوی عناصر شاخص، درمانی که شن بازی را ابزاری قدرتمند می سازد عبارتنداز :

۱-استفاده از مواد واقعی و حقیقی نظیر شن، آب و اسباب بازیهای کوچک

۲-نیروی بالقوه موجود در این موارد طبیعی

۳-آزادی درخلاق[۱۴]بودن

۴-احساسی حفاظت شدن توسط درمانگری قابل اعتماد بدون آسیب و آزار

برادوی می گوید شن بازی فرصتی را برای مراجع ایجاد می کند. تا بر تعارضات خود فائق آید و آنها را تجربه کند و همچنین شاهد بیرون آمدن از بی نظمی در ترتیب آنهاباشد او اشاره می کند که تجربه کردن تاثیرات و خلق و خوی شخصی در جریان شن بازی با شیوه ای واضح و دیداری می تواند به تعیین کردن و انباشتن تصورات منفی اش درجهت بهبود بخشی او کمک کند.

تعبیر و تفسیر باتأخیر[۱۵]

ونیرب (۱۹۸۲) به روشن سازی آن جنبه از تئوری پرداخت که تأکید بر اهمیت تأخیر و تعبیر و تفسیر درمورد تولیدات شن بازی بود که این تاخیر باید زمانی باشد که آمادگی درونی ایجاد شود و با وجود اینکه سکوت درچنین موقعیتی دشوار به نظر می رسد. وینرب به نظریه یونگ باتوجه به مشکل بودن پیروی ازآن اشاره می کند: برای فراهم کردن موقعیتی که درآن ناهوشیار مسیر خودش را بپیماید و آنرا تجربه کند نیازی به چیزی فراتر از تشویق و ظرفیت درونی فرداست. در بحث در مورد زمان مناسب برای تعبیر و تفسیر، وینرب اشاره می کند زمان تعبیر و تفسیر فرا نمی رسد تازمانیکه خود شکل بگیرد و خودی جدید ساخته شود ظاهر گردد. درفشار برای ایجاد ارتباطات ممکن است فعالیت مغزی ایجاد شود، زیرا که این تنها مقدمه ای ابتدایی در شن بازی است وبهبود روان شناختی به صورت هیجانی و طبیعی صورت می گیرد. برای ونیرب، تأخیر و تعبیر و تفسیر بدین معنی نیست که درمانگر هیچ نظری درمورد تصاویر خلق شده ندهد. در واقع نقش درمانگر درشن بازی، به عنوان یک مشاهده کننده، شنونده و دلسوز است که با مراحل رشدی که در تصاویر خلق شده درسینی شن نیز مشهودند، آشنا است. این دانایی، درمانگر را قادر می سازد، لحظات مناسب را برای مداخله بشناسد. درمانگر ماهر، همچنین می تواندنکاتی را از تصاویر خلق شده، توسط درمانجو به عنوان نمایانگرهای ناهوشیار درنظر گرفته و به روشن سازی آنها در درمان کلامی بپردازد. بدلیل اینکه برقراری ارتباط شخصی با نمادها بسیار قابل بحث و انتقاد است، در شن بازی درمانگرها، اغلب به بحث دراین زمینه با مراجعین می پردازند.

مرحله چهارم (گروه سنی ۸ تا ۱۱سال )

۱-در این مرحله تصویری از دنیای مرتبط و معمول مشاهده می شود که اغلب نشان دهنده موضوع عینی است که از بهم پیوستن اعضای خانواده ایجاد می گردد. اشیاء درگروه بندیهای معناداری قرار میگیرند که در آن تناسب به خوبی مشاهده می شود (به عنوان مثال موضوع تعطیلات، البته بدون پیچیدگی و غنایی که درآن تصاویر کودکان بزرگتر یا بزرگسالان دیده می شود)

۲-عروسکها به طور کامل درجعبه قرار داده می شوند و از (۹۱ تا ۱۰۰) درصد جعبه‌ی شن استفاده می شود.

۳-جهت یابی و تعیین موقعیت عروسکها به طور ارادی صورت می گیرد و مقیاس جایگذاری آنها اهمیت می یابد.

۴-هنوز مقداری از بازی نمایشی مشاهده می شود که اغلب درحول و حوش هماهنگی بین اسباب بازیهای و اشیاء متمرکز است.

۵-پیچیدگی بیشتری در دسته بندی کردن مشاهده می شود.

۶-ساختار ساده ای از شن ملاحظه می شود اگر چه شن به طور دست نخورده باقی می ماند.

۷-حدودمرزهای اسباب بازیها تا اندازه ای واضح است و از شی خاصی برای مشخص کردن حدود استفاده نمی شود.

مرحله‌ی پنجم (گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال)

۱-دراین مرحله دنیای نمادین همانند دنیای واقعی نمایان می شود که با این مشخصه‌ها همراه است:

الف)یک موضوع ساده که شامل قطعه ها و اجزای پیچیده ای است که به طور کامل از هم تفکیک نمی شوند.

ب)یک موضوع انتزاعی که اشیاء و اجزا مربوط را به هم مرتبط می سازد.

ج)یک موضوع ساده و روشن با اجزاء نمایش دهنده‌ی مستقل و قابل تفکیک .

۲-اسباب بازیها به طور کامل در داخل شن قرار می گیرند و از (۹۱ تا ۱۰۰) درصد جعبه‌ی شن استفاده می شود.

۳-جهت یابی و تعیین موقعیت اشیاء به طور واضح مشاهده می شود. جای اسباب بازیها تغییر می کند و از پلها به روی آب رودخانه بیشتر استفاده می‌شود.

۴-هیچ نمایشی یا داستانی دیده نمی شودبرای نمایش دادن حرکات دراماتیک سازمان بندی می‌شود.

۵-اسباب بازیهای نشان دهنده جمعیت انسانی به طور واضح ساخته و تکمیل می‌شوند و نیز از عروسکهای تنها استفاده می‌شود.

۶-شن به طور گسترده ای درخلق زمین و آب شکل می گیرد و به همین ترتیب برای تعیین حد ومرز هم به کار می رود.

۷-حدو مرزها همچنین درخلق گروههای عروسکی با یکدگیر همکاری متناسب دارند نیز به کار می رود که این نمایانگر درک دنیای پیچیده است.

جونز نتیجه گیری کرد که نتایج پژوهش او درنظریه‌ی یونگ و پیاژه را مبتنی بر وجود یک اصل سازمان دهنده‌ی مرکزی که بیانگر رشد و روان آدمی است تأیید می‌کند. (فروید و میچل ۱۹۹۵ به نقل از ذوالمجد)

مروری بر تحقیقات انجام شده :

الف) تحقیقات داخلی

پژوهش انجام شده در زمینه‌ی شن بازی درمانی در داخل کشور، در دانشگاه علامه طباطبایی درسال ۱۳۸۱، توسط خانم آینا ذوالمجد با عنوان بررسی تأثیر شن بازی درمانی بر روی کودکان پرخاشگر ۸ تا ۱۱ سال صورت گرفته است. و از تکنیکهای بازی درمانی و تأثیر آن بر اختلالات گوناگون بویژه درمیان کودکان پژوهشهای صورت پذیرفته که بررسی میزان تأثیر شن‌بازی درمانی در درمان کودکان بیش‌فعال ۷-۵ سال استان تهران
فهرست دار به بیان آنها می پردازیم.

پژوهشی که توسط مهرناز احمدی در دانشگاه تربیت مدرس درسال (۱۳۷۵) با عنوان اثر بازی پسران درمانگری متمرکز بر کودکان بر رفتارهای پرخاشگرانه آشکار و پنهان (کلامی و غیرکلامی) کودکان صورت گرفت.

درسال ۱۳۸۰، پژوهشی در دانشگاه الزهرا توسط مهرناز بابایی به روی کودکان سنین دبستان با اختلال سلوک انجام شده است. تحقیقات اثر بخشی بازی گروهی برروی اختلالات رفتاری و سلوکی دانش آموزان دبستان را مورد بررسی قرار داده است. (ذوالمجد ۱۳۸۱)

درسال ۱۳۷۷ تحقیقی که به تک موردی پرداخته به بررسی تأثیر به کارگیری بازی درمانی درکاهش اختلالات رفتاری و پرخاشگری کودکان ناسازگار پرداخته است. (فاطمه شکاجانی، ۱۳۷۷) به نقل از ذوالمجد ۱۳۸۱)

در پژوهش دیگر، کارآمدی بازی درمانی شناختی رفتاری درکاهش میزان پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال سلوکی درسال ۱۳۸۰ (توسط زهرا باعدی مورد بررسی قرار گرفته است. ذوالمجد ۱۳۸۱)

ازطرفی پژوهشهای متعدد دیگری، درزمینه‌ی بازی درمانی در انستیتو روان پزشکی ایران صورت گرفته است.

درپژوهشی دیگر در سال (۷۹-۱۳۷۸) در دانشگاه تربیت مدرس توسط هایده ممی بانلو در مورد بررسی، میزان تأثیر بازی بر اضطراب کودکان سن مدرسه بستری در مرکز طبی کودکان تهران انجام شده است.

مقدمه

ما اکنون در زمانی زندگی می کنیم که تمام چیزها بسرعت درتغییرند و باورها، نظرات و عقاید مربوط به ماهیت کودکان از آن مستثنی نیستند، ولی امروزه، مثل همیشه والدین تأثیر قابل توجهی در دنیای کودک اعمال می نمایند.
(آزاد ۱۳۸۰ ص ۳۵۴).

سالهاست که پزشکان و متخصصان بهداشت بوجود پدیده ای به نام شیطنت افراطی پی برده اند. رفتارهای عجیب و افراطی در بچه ها که همیشه در بررسی و برخورد با آن گرفتار مشکلات فراوان بوده اند، طی سالهای متمادی فرضیه‌ی صدمات مغزی هنگام تولد که فرضیه‌ی کاملاً قابل قبولی می نمود و بیش تر پزشکان وقتی از یافتن توضیحی برای رفتارهای غیرعادی بچه ها عاجز می ماندند با توسل به اصطلاح صدمات مغزی خفیف از زیر بار برخورد مسئولانه شانه خالی می کردند
(پل کارسن ۱۳۷۱ ص ۹).

یکی از رایج ترین اختلالات دوران کودکی، اختلال کمبود توجه –بیش فعالی[۱] است که در اغلب موارد تا دوران بزرگسالی نیز ادامه پیدا می کند.

کودکان مبتلا به این اختلال بدون اینکه فکر کنند، مدام به اطراف حرکت می‌کنند. آن هاممکن است خواست ها و انتظارات اطرافیانشان را درک کنند ولی به دلیل اینکه قادر به توجه کافی نیستند و نمی توانند مدتی آرام بیشینند و تمرکز کنند، توانایی پیروی کردن از دستورهای آنان را ندارند (سلحشور ۱۳۸۴ ص ۴۱).

تاکنون برای اختلال کمبود توجه- بیش فعالی درمان قطعی و خاص پیدا نشده است ولی بنحوی میتوان با استفاده از روش های گوناگون، علائم آن را تحت کنترل درآورد (همان منبع).

درمانهایی که برای کاهش علایم اختلاف کمبود توجه- بیش فعالی توصیه می شود عبارتند از :

رژیم های خوراکی، تمرینات بدنی (مثل یوگا، آرام سازی عضلانی) تمرین تمرکز، آموزش های دیداری، گفت و گو دو به دو، بازی درمانی و روان درمانی های فردی (تای نن[۲]۲۰۰۵).

پژوهش حاضر بررسی میزان تأثیر شن بازی درمانی را در درمان کودکان بیش فعال ۷-۵ ساله استان تهران مورد بررسی قرار می دهد.

بازی راهی است که بزرگسالان رایاری می دهد تا انتظارات و تصویرهای اجتماعی کودکان را درک و اصلاح کنند. در بازی درمانی کودکان تشویق می شوند که بعضی از امور را اجرا کنند و درمانگر به آن واکنش نشان دهد یا درآن شرکت می کنند (پاول هنری ماسن و دیگران ۱۳۶۸ ص ۳۹۱).

بازی به کودک کمک می کند که خود را بشناسد و با کشف قابلیتهای ذهنی و فیزیکی و با به کارگیری قوه‌ی تخیل خود دنیای پیرامونش را شناسایی کند، افق دیدش را وسعت دهد و درذهن جهان پیرامونش را به مجموعه ای قابل اراده تبدیل نماید و درجریان قوی عواطف و احساساتی که از دنیای خارج به طرف او درحرکت است، اختیار هدایت ذهنش را به دست بگیرد. بازی وسیله ای است که کودک از طریق آن می تواند عواطف مثبت خود را بیان کرده و ازمیان احساسات منفی راهی بگشاید (قائمی ۱۳۷۵ ص ۴۶).

دراین میان بازی درمانی، روشی است که به یاری کودکان پرمشکل می‌شتابد تا هنگامی که بتواند مسایل خود را به دست خویش از طریق بازیهایشان حل کنند. درعین حال نشان دهنده‌ی این واقعیت است که بازی برای کودکان همانند یک وسیله طبیعی است، با این هدف که بتواند خویشتن و هم چنین ویژگی های درونی خود را بشناسد و به آن عمل کند دراین نوع درمان به کودک فرصت داده می شود تا احساسات آزار دهنده و مشکلات درون خود را ازطریق بازی بروز دهد و آنها را به نمایش بگذارد، همانند آن گونه از درمانهایی که افراد بزرگسال ازطریق آن با سخن گفتن، مشکلات خودرا بیان می کنند (اکسلاین ۱۳۶۹ ص ۲۰).

بازی[۳] و بازی درمانی[۴] از زمره‌ی روشهایی است که نتایجی مفید وقابل توجهی را ارائه نموده و به شیوه ای مثبت به رفتارهای هیجانی و تکانشی تعادل می‌بخشد بازی باعث کاهش تنش های ناشی از فشارهای محیطی، ایجاد احساس راحتی و آرامش در فرد بازی کننده می شود (هارویز ۱۹۷۹).

از زمره‌ی بازیهای درمانی، شن بازی درمانی، تکنیکی است غیرکلامی که درآن کودک با ساختن دنیای خود در سینی شن به بیان تعارضات، تمایلات و هیجاناتش می پردازد و درجریان خلق صحنه توسط کودک، درمانگر نقش مشاهده گر صامت را بازی می کند، تعبیر و تفسیر انجام می پذیرد تا زمانیکه چندین سینی توسط کودک در مدت زمان معینی ساخته می شود (محمدی ۱۳۸۴ ص ۱۰).

بیان مسئله

درسالهای اخیر آگاهی ما، درمورد تحرک بیش از حد به میزان چشمگیری افزایش یافته و نیز توجه ها از میزان فعالیت، به نارساییهای توجه و سپس به مسایل گسترده تر رشد اجتماعی تغییر جهت داده است (بارکلی ۱۹۸۱).

این اختلال معمولاً اولین بار در دبستان تشخیص داده می شود یعنی زمانیکه سازگاری با مدرسه دچار اختلال شده است (انجمن روانپزشکی آمریکا ۱۹۹۴).

میزان شیوع این اختلال دربین پسرها و دخترها ۶ به ۱ است همچنین دخترها نسبت به پسرها علایم افسردگی، انزوای اجتماعی، اضطراب و پریشانی بیشتری از خود نشان می دهند (بارکلی ۱۹۹۶).

ازمهمترین علایم مورد نظر والدین در اوان کودکی آن است که فرزندشان فعالیت شدیدی دارد. نیازمند حمایت و مراقبت بسیاری جهت جلوگیری از حوادث یا صدمات احتمالی است. تندخویی، بدخوابی (که همیشه وجودندارد) سخت بودن، پرخاشگری یا تعامل ناپخته با خواهران و برادران یا بچه های دیگری که کودک ممکن است با آنها برخورد داشته باشد دیده می شود (ایمان زاده ۱۳۷۷ ص ۲۶).

همانطور که قبلاً درمقدمه عنوان شد، بازی درمانی از زمره‌ی روشهایی است که برای کاهش علایم اختلال کمبود توجه- بیش فعالی توصیه می شود.

بازی برای کودکان همانند کلام برای بزرگسالان است. بازی وسیله ای است برای بیان احساسات، برقراری روابط، توصیف تجربیات، آشکار کردن آرزوها و خودشکوفایی، فعالیت بازی در واقع تلاش کودک برای کنارآمدن با محیط است که ازطریق آن خود را می یابد و دنیا را درک می کند . مشکلاتی که کودکان تجربه می‌کنند جدای از آنهاست. بنابراین بازی درمانی با ساخت درونی پویایی کودک همراه با یک دیدگاه پویای متناسب با آن سازگار می باشد (لندرث ۱۳۸۱ ص ۹).

یک سوال قابل طرح دررابطه با کودکان بیش فعال این است که چرا درعده ای از این کودکان پرخاشگری بعنوان، یکی از علائم ثانویه وجود دارد که سبک وروش برخورد والدین (بعنوان ویژگی های فردی آنان) درمقابل رفتارهای کودک متفاوت می باشد (ایمان زاده ۱۳۷۷ ص ۶).

تأثیرسن

درمرحله اول کودکی (تولد تا سه سالگی) بازیهای کودکان بیشتر انفرادی و باهدف شناسایی اندامها و اشیا و چگونگی کاربرد آنها صورت می گیرد. در ۲ سالگی فعالیتهای کودکان بیشتر جنبه تمرین و دوندگی جسمی دارد وبیشتر بصورت انفرادی انجام می شود. تا آن حد که همه کودکان درکنار هم، ولی هر یک برای خود بازی می کنند.

درمرحله دوم کودکی (۷-۳ سالگی) کودکان علاوه بر بازیهای فردی قادر به فعالیتهای گروهی نیز می گردند دراین مرحله بازیها به تدریج به نسبت جنسیت یا سن از یکدیگر متمایز می شوند و دختران رفته رفته با دختران و پسران با پسران به بازیهای دو سه نفری می پردازند و در اواخر این مرحله بازیها به مرور از حالت انفرادی خارج می شوند و بصورت بازیهای قراردادی که انجام آنها مستلزم رعایت اصول و مقرراتی است درمی آیند(احمدوند ۱۳۸۱ ص ۸).

تأثیر محیط

طبق مطالعات انجام شده، کودکان ژاپنی بیشتر به فعالیتهای غیر رسمی گروهی علاقه نشان میدهند، درحالیکه بچه های آمریکایی بر بازیهای تیمی و رقابتی تأکید دارند. کودکان آمریکایی تنها در مراحل اولیه دوران کودکی به بازیهای مهیج علاقه مندند، ولی بچه های ژاپنی این علاقه را برای مدت طولانیتری حفظ می کنند.

دراین میان نه تنها بازیهای دو کشور، بلکه بازیهای شمال و جنوب یک کشور و حتی محله های یک شهر نیز با هم تفاوت دارد فرهنگ هر جامعه در بازی اثر می‌گذارد و می توان گفت که بازی کودکان به نوعی نشان دهنده‌ی فرهنگ آن جامعه است (احمد‌وند ۱۳۸۱ ص ۱۰).

بررسی میزان تأثیر شن‌بازی درمانی در درمان کودکان بیش‌فعال ۷-۵ سال استان تهران
فهرست عناوین

فصل اول …………………………………………………………………………………………… ۱

مقدمه…………………………………………………………………………………………………. ۲

بیان مسئله …………………………………………………………………………………………. ۵

ضرورت و هدف پژوهش …………………………………………………………………….. ۷

فرضیه‌ی پژوهش ……………………………………………………………………………….. ۹

سوال پژوهش …………………………………………………………………………………….. ۹

تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها…………………………………………………………… ۹

فصل دوم ………………………………………………………………………………………….. ۱۱

اختلال مربوط به کمبود توجه (بیش فعالی)……………………………………………… ۱۲

نشانه های کمبود توجه – بیش فعالی درکودکان …………………………………….. ۱۲

عوامل مؤثر در بروز بیماری ……………………………………………………………….. ۲۱

شیوع …………………………………………………………………………………………………. ۲۵

بیش فعالی و رابطه آن با جنسیت ………………………………………………………….. ۲۶

سبب شناسی ………………………………………………………………………………………. ۲۷

خصوصیات بالینی (ADHD)………………………………………………………………….. 28

درمان ……………………………………………………………………………………………….. ۳۰

دارو درمانی ………………………………………………………………………………………. ۳۱

رفتار درمانی ……………………………………………………………………………………… ۳۴

روشهای عامل سنتی …………………………………………………………………………… ۳۴

بازی چیست؟………………………………………………………………………………………. ۳۶

عوامل مؤثر در بازی …………………………………………………………………………… ۳۷

تأثیر جنس …………………………………………………………………………………………. ۳۷

تأثیر هوش …………………………………………………………………………………………. ۳۸

تأثیر سن ……………………………………………………………………………………………. ۳۹

تأثیر محیط ………………………………………………………………………………………… ۳۹

بازی واهمیت آن …………………………………………………………………………………. ۴۰

ارزشهای بازی …………………………………………………………………………………… ۴۱

انواع بازی از دیدگاه پیاژه ……………………………………………………………………. ۴۳

بازی تمرینی ………………………………………………………………………………………. ۴۳

انواع بازیهای تمرینی …………………………………………………………………………… ۴۵

بازی نمادین ……………………………………………………………………………………….. ۴۶

مراحل بازیهای نمادین ………………………………………………………………………… ۴۷

انواع بازیهای نمادین …………………………………………………………………………… ۴۸

بازی با قاعده ……………………………………………………………………………………… ۵۱

نظریه های مربوط به بازی ………………………………………………………………….. ۵۲

نظریه‌ی انرژی اضافی یا مازاد……………………………………………………………… ۵۲

نظریه‌ی پیش تمرین …………………………………………………………………………….. ۵۳

نظریه‌ی استراحت و رفع خستگی ………………………………………………………….. ۵۳

نظریه‌ی تکرار فعالیتهای اجدادی …………………………………………………………… ۵۴

نظریه‌ی تکرار فعالیتهای غریزی …………………………………………………………… ۵۵

نظریه‌ی جبران ……………………………………………………………………………………. ۵۵

نظریه‌ی اصل لذت ………………………………………………………………………………. ۵۶

کاتارسیس …………………………………………………………………………………………. ۵۶

دیدگاه دکرولی درمورد بازی ………………………………………………………………. ۵۷

دیدگاه فروبل ……………………………………………………………………………………… ۵۸

دیدگاه ژان شاتو …………………………………………………………………………………. ۵۸

دیدگاه پرز …………………………………………………………………………………………. ۵۹

دیدگاه اشترن …………………………………………………………………………………….. ۶۰

دیدگاه شارلوت بوهلر …………………………………………………………………………. ۶۰

دیدگاه هارلوک …………………………………………………………………………………… ۶۱

دیدگاه اسپادگ ……………………………………………………………………………………. ۶۲

طبقه بندی پارتن براساس میزان درگیری اجتماعی …………………………………. ۶۴

طبقه بندی لوون فلد …………………………………………………………………………….. ۶۶

بازیها از نظر اجرا ………………………………………………………………………………. ۶۶

اسباب بازی ……………………………………………………………………………………….. ۶۸

ویژگی های اسباب بازی ……………………………………………………………………… ۶۹

انواع اسباب بازی ……………………………………………………………………………….. ۷۰

ارزش درمانی بازی ……………………………………………………………………………. ۷۶

بازی درمانی چیست؟…………………………………………………………………………… ۷۷

بازی درمانی از نظر روش شناختی موضوع ………………………………………….. ۷۸

انشعاب بازی درمانی براساس نظریه روانکاوی …………………………………….. ۷۹

بازی درمانی فعال ………………………………………………………………………………. ۷۹

بازی درمانی غیرفعال …………………………………………………………………………. ۸۰

بازی درمانی گروهی …………………………………………………………………………… ۸۱

مفاهیم و نظریه های بازی در قرن بیستم ………………………………………………. ۸۲

اتاق بازی درمانی ……………………………………………………………………………….. ۹۰

شن بازی درمانی و تاریخچه آن …………………………………………………………… ۹۱

اهمیت شن در تکنیک دنیا …………………………………………………………………….. ۹۹

گستره‌ی نظریه کاف درشن بازی …………………………………………………………. ۱۰۴

فرآیند بهبودبخشی و درمان شن بازی ………………………………………………….. ۱۰۶

قدرت درمانی شن بازی از دیدگاه یونگ ………………………………………………… ۱۰۸

تعبیر وتفسیر با تأخیر …………………………………………………………………………. ۱۱۰

از رمز درآوردن سینی های شن ………………………………………………………….. ۱۱۳

کودک از بازی با شن چه چیزهایی یاد می گیرد؟…………………………………….. ۱۱۵

مراحل رشدی پیاژه در شن بازی کودکان …………………………………………….. ۱۱۹

مروری بر تحقیقات انجام شده ……………………………………………………………… ۱۲۵

فصل سوم …………………………………………………………………………………………. ۱۳۶

مقدمه ………………………………………………………………………………………………… ۱۳۷

جامعه آماری ……………………………………………………………………………………… ۱۳۷

نمونه وروش نمونه گیری ……………………………………………………………………. ۱۳۷

ابزار پژوهش………………………………………………………………………………………. ۱۳۸

مقیاس درجه بندی معلم کانرز ……………………………………………………………… ۱۳۹

روش آماری ………………………………………………………………………………………. ۱۴۰

روش اجرا………………………………………………………………………………………….. ۱۴۰

مشاهدات بالینی ………………………………………………………………………………….. ۱۴۱

فصل چهارم ………………………………………………………………………………………. ۱۴۳

فرضیه ‌ی پژوهش ………………………………………………………………………………. ۱۴۴

جداول ……………………………………………………………………………………………….. ۱۴۴

نمودار ……………………………………………………………………………………………….. ۱۴۷

فصل پنجم …………………………………………………………………………………………. ۱۴۸

بحث و نتیجه گیری ……………………………………………………………………………… ۱۴۹

لزوم آموزش والدین و آموزگاران ……………………………………………………….. ۱۵۱

درمان اختلال بیش فعالی-کم توجهی (ADHD) با رویکرد شناختی – رفتاری …….. ۱۵۲

انتقادات ……………………………………………………………………………………………… ۱۶۱

پیشنهادات ………………………………………………………………………………………….. ۱۶۲

پیوست……………………………………………………………………………………………….. ۱۶۴

منابع …………………………………………………………………………………………………. ۱۶۷


[۱] . Attention Deficit Hyperactive Disorder (ADHD)

[۲] . Tynan

[۳] . play

[۴] . play therapy

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.