نحوه کار سیستم کلاچ خودرو و اجزای آن وعکس هایی درباره کارکرد کلاچ


در حال بارگذاری
11 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 نحوه کار سیستم کلاچ خودرو و اجزای آن وعکس هایی درباره کارکرد کلاچ دارای ۳۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد نحوه کار سیستم کلاچ خودرو و اجزای آن وعکس هایی درباره کارکرد کلاچ  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز نحوه کار سیستم کلاچ خودرو و اجزای آن وعکس هایی درباره کارکرد کلاچ۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی نحوه کار سیستم کلاچ خودرو و اجزای آن وعکس هایی درباره کارکرد کلاچ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن نحوه کار سیستم کلاچ خودرو و اجزای آن وعکس هایی درباره کارکرد کلاچ :

نحوه کار سیستم کلاچ خودرو و اجزای آن وعکس هایی درباره کارکرد کلاچ

کلاچ در واقع یک وسیله قطع کردن و یا وصل کردن است که در سیستم‌های انتقال نیرو بکار می‌رود.

کلاچ وسیله‌ایست برای انتقال حرکت چرخشی از یک شفت به شفت دیگر. کلاچ در واقع یک وسیله قطع کردن و یا وصل کردن است که در سیستم‌های انتقال نیرو بکار می‌رود. اصولاً در سیستم‌های انتقال نیرو، توان و نیروی تولید شده در موتور برای استفاده به شکلی دیگر و یا استفاده در جایی دیگر نیاز به جابجایی و انتقال دارد. حال برای آنکه بتوان بر روی این انتقال نیرو کنترلی را اعمال کرد؛ ساده‌ترین راه استفاده از یک کلاچ است تا هر زمان که نیاز به توقف انتقال نیرو باشد این عمل انجام پذیرد.

و اما در خودرو، کلاچ دستگاهی است که نیروی موتور را از گیربکس قطع یا وصل می‌کند یا به عبارت ساده‌تر عمل کلاچ برای تعویض دنده‌های گیربکس است. این عمل به‌وسیله پدال که زیر پای چپ راننده قرار دارد انجام می‌شود، به این ترتیب که با فشار به پدال کلاچ، صفحه فلایویل جدا می‌شود و نیرو به گیربکس (جعبه دنده) نمی‌رسد و در نتیجه چرخ‌های وسیله نقلیه آزاد می‌شود، برعکس، با رها کردن کلاچ، صفحه کلاچ به فلایویل می‌چسبد و نیروی موتور تابع سرعت و قدرت دنده گیربکس می‌شود.

قطعات کلاچ عبارتند از: صفحه کلاچ، دو شاخه کلاچ، صفحه فلایویل، بلبرینگ کلاچ، اهرم، شاخک‌ها، صفحه‌دهنده و دیسک کلاچ که از یک کاسه مانند از نوع چدن تشکیل شده است.

همان‌طور که گفته شد کلاچ وسیله‌ای را برای جدا کردن دستگاه مولد نیرو و از سایر قسمت‌های استفاده از نیرو تامین می‌کند.

کلاچ انواع مختلفی دارد: یک صفحه‌ای، دو صفحه‌ای، روغنی، خشک و کلاچ‌های اتوماتیک

صفحه کلاچ

این وسیله سبب به حرکت درآمدن سایر قسمت‌های کلاچ می‌شود. صفحه کلاچ شامل رویه‌های اصطکاکی (لنت‌های صفحه کلاچ) است که به یک صفحه فولادی پرچ شده‌اند. صفحه فولادی، حرکت دورانی را توسط فنرهای پیچشی به صفحه داخلی منتقل می‌کند. صفحه داخلی با محور خروجی از موتور که محور ابتدایی دستگاه انتقال حرکت است، درگیر است. رویه‌های اصطکاکی بین دو عضو محرک یعنی چرخ طیار و صفحه فشار، در اثر نیروی وارده از فنرهای بین روپوش و صفحه فشار کاملا تحت فشار قرار می‌گیرد.

آزاد شدن کلاچ

برای آزاد کردن کلاچ (جدا کردن دستگاه مولد نیرو از دستگاه انتقال نیرو)، کاسه ساچمه آزاد کننده (بلبرینگ کلاچ) به‌وسیله زائده‌ای که آن‌را به پدال کلاچ مربوط می‌کند، به طرف چپ رانده می‌شود. حرکت کاسه ساچمه آزاد کننده باعث می‌شود که اهرم آزاد کننده مانع از فشار دادن صفحه فشار شده و فنرها را تحت فشار قرار دهد. رویه‌های اصطکاکی کلاچ (لنت‌های صفحه کلاچ) دیگر بین چرخ طیار و صفحه فشار دهنده تحت فشار قرار نمی‌گیرد. عضو به حرکت دراینده یعنی صفحه کلاچ آزاد خواهد بود که مستقل از اجزای متحرک یعنی چرخ طیار و صفحه فشار می‌چرخد.

درگیر شدن کلاچ

به منظور درگیر کردن کلاچ (مربوط کردن دستگاه مولد نیرو به دستگاه انتقال نیرو)، نیروی وارده به پدال کلاچ حذف می‌شود. فنرهای صفحه فشار در این موقع سبب فشردن صفحه فشار به رویه‌های صفحه کلاچ می‌شوند؛ بنابراین عضو به حرکت درآیند بین دو عضو متحرک تحت فشار قرار می‌گیرد و گشتاور حاصل از موتور به‌طور مساوی بین چرخ طیار و صفحه فشار تقسیم می‌شود و بر اثر نیروی اصطکاکی مماسی بین اعضای متحرک و عضو به حرکت درآیند به دستگاه انتقال نیرو منتقل می‌شود. پمپ کلاچ برای سهولت کار کلاچ تعبیه شده و دو نوع می‌باشد: پمپ بالا و پمپ پایی

نوع فایل:word

سایز :۶۳۷ KB

تعداد صفحه :۲۹

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.