بررسی احکام فقهی و تطبیق آن با آیات قرآن درباره طهارتهای سه گانه (وضو- غسل- تیمم)


در حال بارگذاری
18 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی احکام فقهی و تطبیق آن با آیات قرآن درباره طهارتهای سه گانه (وضو- غسل- تیمم) دارای ۲۱۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی احکام فقهی و تطبیق آن با آیات قرآن درباره طهارتهای سه گانه (وضو- غسل- تیمم)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز بررسی احکام فقهی و تطبیق آن با آیات قرآن درباره طهارتهای سه گانه (وضو- غسل- تیمم)۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی بررسی احکام فقهی و تطبیق آن با آیات قرآن درباره طهارتهای سه گانه (وضو- غسل- تیمم)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن بررسی احکام فقهی و تطبیق آن با آیات قرآن درباره طهارتهای سه گانه (وضو- غسل- تیمم) :

بررسی احکام فقهی و تطبیق آن با آیات قرآن درباره طهارتهای سه گانه (وضو- غسل- تیمم)

یکی از مسایل مهم نزد مسلمانان ،طهارت وپاکیزگی است.مسلمین طهارت را با ترتیب وقانون خاص رعایت می کنند، به اطفال خود می آموزند .اهل فقه و ایمان و یا محال فقهای دین برای معتبر بودن ودرستی طهارت، شروط وترتیب خاصی را بر طبق آیات قرآن کریم بیان نموده اند .به طوریکه گفته می شود، به درستی که از بین ادیان، دینی که به طهارت اهمیت بسیار می دهد، اسلام است و در معانی ذکرشد: طهارت ،رفع آلودگی از نجاست است و بهترین وسیله برای طاهر شدن ،آب پاک است.

بررسی احکام فقهی و تطبیق آن با آیات قرآن درباره طهارتهای سه گانه (وضو- غسل- تیمم)
فهرست مطالب

مقدمه

فصل اول

کلیات

— دردین اسلام دونظام وجود دارد:

— بیان مسئله :

— مفهوم طهارت درلغت واصطلاح

— مفهوم نجاست درلغت واصطلاح

— معنای لغوی نجاست

— لفظ نجس ورجس در آیات قرآن کریم

— استعمال طاهر وطهارت درآیات قرآن

— تعاریف عملیاتی

— هدف پژوهش

— سوال پژوهش

فصل دوم:

طهارت در آیات- طهارت در آیات

— تفسیر آیات

— آیه دوم

— تفسیر آیه سوم

— تفسیر آیه چهارم

— تفسیر آیه پنجم

— تفسیر آیه ششم

— تفسیر آیه هفتم

— تفسیر آیه هشتم

— تفسیر آیه نهم

— تفسیر آیه دهم

— تفسیر آیه یازدهم

— تفسیر آیه دوازدهم

فصل سوم :

مطهرات

– آب مطلق

— آب کر:

— آب قلیل

— آّب جاری

نظر حنابله:

نظر مالکیه

نظر امامیه

— آب باران

— آب چاه

— آفتاب:

— آتش:

— «انتقال»

— اسلام

— «تبعیت»

— برطرف شدن عین نجاست

— استبراء حیوان نجاستخوار

— غائب شدن مسلمان

— دباغی

— حلاجی

— جوشیدن:

— واجبات تخلی

—نظر مذاهب دیگر

— نظر مذاهب

— نظر مذاهب در مورد تطهیر محل نجاست

فصل چهارم:

وضو

– احکام وضو

— اول نیت

— دوم شستن صورت :

— سوم شستن دستها

— مسح سر

— دلیل شیعه درباره مسح پاها در وضو

— اهل سنت دلیل آورده اند :

— ششم ترتیب وضو

— هفتم موالات

— « مبطلات وضو »

فصل پنجم :

طهارت کبری (غسل)

– غسلهای واجب:

— غسلهای مستحبی

— نظرات مذاهب خمسه در مورد غسلهای واجب

— غسل جنابت و آنچه موجب غسل جنابت میشود

—جنب یعنی چه

– جماع

— استبراء

— نحوه انجام غسل

— موالات در انجام غسل

— مکروهات غسل جنابت

— آیا غسل جنابت نیاز به وضو دارد؟

— حیض

— سن حیض

مدت حیض

–غسل حیض

— غسل استحاضه

— غسل میت

— غسل نفاس

— غسلهای مستحب

فصل ششم :

تیمم

– احکام تیمم

— نکات مهم آیه

حدث اکبر

— جستجوی آب

— چگونگی انجام تیمم

—نظر مذاهب در مقدار مسح صورت و دستها

— موالات در تیمم

— عدم وجود حائل

فصل هفتم :

نجاسات

– نجاسات

و : بول و غائط:

منی

خون

میته یا مردار

شراب (مسکر)

فقاع

عصیر (آب انگور)

الکل

سگ و خوک

— طهارت لباس از خون

— سومین قسم از نجاسات:

— نظر مذاهب در باره فضله حیوانات

— نجاست مشرکان

فصل هشتم :

نتیجه گیری و پیشنهادات

– نتیجه گیری

— پیشنهادات

بررسی احکام فقهی و تطبیق آن با آیات قرآن درباره طهارتهای سه گانه (وضو- غسل- تیمم)
فهرست منابع

بررسی احکام فقهی و تطبیق آن با آیات قرآن درباره طهارتهای سه گانه (وضو- غسل- تیمم)
فهرست نامها

بررسی احکام فقهی و تطبیق آن با آیات قرآن درباره طهارتهای سه گانه (وضو- غسل- تیمم)
فهرست منابع

– قرآن کریم

– امام رضا (ع) ، فقه الرضا ، موسسه آل النبی (ع) ، لاحیا الشراف ، مشهد ، چاپ اول .

– سیاح ،ا.، ، فرهنگ بزرک جامع نویس ( ترجمه المنجد ) چاپ دوم ، انتشارات اسلام ، تهران ، .

– اصفهانی ، ر.، ، المفردات ، دفتر نشر کتاب ایران ،.

– ابن بابویه ، ا.، ه.ق ،المفنع و الهدایه ، تهران، موسسه مطبوعاتی دینی قم .

– ابن بابویه ، ا. ، من با عفیره الفقیه ، جلد اول ، چاپ دوم .

– ابن انس ، م.، الموطاء ، لبنان، موسسه دارالفکر .

– ابن ادریس ، ا.، ه.ق، اسرائر ، جامعه مدرسین قم ، نشر اسلامی.

– آیت الله شیرازی ، م.، ، تفسیر نمونه ، قم ،نشر مدرسه امام امیر المونین (ع) .

– آیت الله قربانی ، ز.، تفسیر جامعه آیات الاحکام ، ج اول ، نشر سایه ، چاپ دوم ف .

– آیت الله کمره ای ، خصال شیخ صدوق ؛ ج اول و دوم ، چاپ هفتم.

– جزیری ، ع.، ،الفقه علی المذاهب الاربعه ، ج اول ، دارالکتاب العلمیه، چاپ هفتم ، ه.

– حرعاملی ، م.، وسایل الشیعه الی التحصیل المسائل الشریعه ، ج اول و دوم ، چاپ پنجم ، بیروت ، دارالحیاء اثراث العربی .

– حلی ( علامه ) ح.، ، مختلف الشیعه ، ج اول ، مرکز الابحاث و الدراسات السلامیه ، چاپ مکتب الاعلام اسلامی ، چاپ اول ، .

– حلی ( علامه )، ح.، جمادی الثانی، مختلف الشیعه ، جلد ، مرکز الابحاث و الدراسات السلامیه ، چاپ مکتب الاعلام اسلامی ، چاپ اول ،

– حلی ( محقق ) ا.، ( – ) المختصر النافع ، موسسه البعثه قم ، چاپ اول .

– حلی ( محقق )، ا.، امبته فی شرح المختصر ، موسسه سید الشهدا قم .

– حلی ، ع. ، ه، ارجال ، انتشارات حیدریه ، نجف اشرف ،.

– حلی ی.، ( ه) الجامع الشرایع ، موسسه سید الشهدا علمیه قم .

– حلی، م.، المذهب البارغ ، قم موسسه نشر اسلامی ( بی تا ).

– خوانساری ، موسوی ، ب.، روضات البحاث ، مکتب اسماعیلیان قم .

– دادمرزی ، س.، ،ترجمه تحریر الروضه فی شرح المعه ، موسسه فرهنگی طه ، چاپ چهارم .

– دانش پژوه ، م.، ترجمه مختصر النافع ، بنگاه ترجمه و نشر کتاب ، تهران .

– زمانی ، م.، ، طهارت دینی مست اهل کتاب و مشرکان ، انتشارات فقه تبلیغات اسلامی .

– سید مرتضی ( موسوی بغدادی ) ع، ( ه) چاپ حیدریه نجف اشرف ،

– سید مرتضی ، ه.ق، ابی القاسم علی بن حسین ، المسائل الناصریه ، قم ، نشر سید مرعشی نجفی .

– شهید اول ، ا.، بهار ، المعه الدمشقیه ، ج ، چاپ قدس ، انتشارات دارالفکس قم ، چاپ دهم ،

– شیخ مفید ، م، المقنعه ، انتشارات مکتب داوری قم .

– طباطبایی ، م، ،ترجمه محمد هادی فقهی ، کتابفروشی اسلامی ، چاپ اول .

– طباطبایی ، م.، ، مستمسک العروه الوثقی ، ج و ، دارالتفسیر قم ،

– طباطبایی ، م ، رمضان ، ریاض المسائل ، ج و ، موسسه آل بیت (ع) الاحیا التراث ، چاپ اول ، ، ستاره قم .

– طباطبایی ، م ، تفسیر المیزان ، ج الی ، ترجمه استاد ناصر مکارم شیرازی ، بنیاد علمی و فکری علامه طباطبایی ، مرکز نشر فرهنگی رجاء.

– طبرسی ، ا.، تفسیر مجمع البیان ، انتشارات آیت الله مرعشی نجفی.

-طوسی شیخ الطائفه ، م، () ه.ق) الاسبتصار ، ج ، دارالصواء بیروت لبنان .

– طوسی ، ا، ه .ق ، الوسیعه الی فیل الفضیله ، ناشر مکتب سید مرعشی نجفی ، چاپ خیام ، قم ، چاپ اول ،

– طوسی ، م، الخلاف ، ج ، نشر اسلامی .

– طوسی ، م.، المبسوط فی فقه الاسلامیه ، مکتب المرتضویه لاحیای آثار الجعفریه ، طهران .

– طوسی ، م.، داراکتب العرب بیروت لبنان .

– عیسی عاشورا ، ا.، ، فقه آسان در مذهب امام شافعی ، مترجم دکتر محند ابراهیمی ، تهران ، نشر احسان ، چاپ چهارم ،.

– فیض ، ع.، ، لمعه و مشقیه ، ج ، انتشارات دانشگاه تهران .

– کلینی ، م.، ه،الکافی ، انتشارات مکتب اسلامی ، تهران ،

– مجلسی ، م.، بحار الانوار ، الجامعه الدور اخبار الائمه الاطهار ، ج ، دارالاحیای الداث العربی ، بیروت لبنان .

– مغنیه ، م.، ، فقه تطبیقی مذاهب پنج گانه ، چاپ دوم ، چاپخانه صنوبر.

– موسوی خمینی ، ر.،، ترجمه تحریر الوسیله ف مترجم علی اسلامی ، چاپ نوزدهم ، انتشارات اسلامی قم .

– موسوی خمینی ، ر.، توضیح المسائل ، انتشارات اسلامی قم .

– موسوی خمینی ، ر .،کتاب طهارت ، ج ، انتشارات اسلامی قم .

– نجفی ، ح.، ،جواهر الکلام ، ج و ، چاپ سوم ، انتشارات صنوبر ،.

— دردین اسلام دونظام وجود دارد:

نظام فقهی شیعه ونظام فقهی سنی. فقه شیعه دارای سه شعبه است:فقه شیعی امامی،فقه شیعه زیدی وفقه شیعه شیعه اسماعیلیه.فقه سنی دارای چهار شعبه مشهور است:فقه حنفی ،فقه شافعی،فقه مالکی وفقه حنبلی.چند دستگاه فقهی دیگر نیز درمیان اهل سنت پدید آمده است که پیروان زیادی را پیدا نکرده ورسمیت نیافته است،البته ظایریه نیز مشهورند.علم فقه دارای ابواب وفصول بسیار است..مجموعه ابواب فقه تحت چهار عنوان بیان گردیده است.عبارات،عقود،ایفاعات.احکام وسیاسات.درعلم فقه باب منظور کتاب است.به جای باب الصلاه گفته می شود:کتاب الصلاه مجموعه کتاب یا ابواب فقه کتاب (باب)است.درخلال این ابواب مسائل وتکالیف عبادی،معاملاتی ،حقوقی وجزایی مطرح است.با توجه به قوانین استنباط ومنابع اولیه فقه امری نیست که درفقه اسلامی برای آن حکمی تنوان یافت.به ویژه باامکان اجتهاد درمذهب شیعه معمول است در تاریخ فقه واجتهاد،مسائل فقهی فراوانی می توان یافت که علی رغم موضوع آن، حکم فقهی آن مسئله به طور یکسان استنباط نگردیده است.این اختلاف نظر میان دوفرقه امامیه اهل سنت نبوده، بلکه در میان فقیهان یک فرقه نیز مشاهده می شود. اختلاف نظر فقهی در میان مجتهدان و فقیهان از بدوشکل گیری این علم پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) وغیبت امام عصر امری بدیهی بوده و هیچ گاه درمیان فقیهان مرسوم نبوده است که نظر مخالف با رأی مشهور تحقیر گردید، بلکه فقه شیعه همواره بالندگی خود را مدیون تحقیق، تفحص، اجتهاد وانبساط می داند وتقلید را برای کسی که توانایی استنباط احکام فقهی را دارد،حرام می شمارد هرچند درتاریخ فقه شیعه کسانی بودند که درمسائل فقهی جرات وجسارت مخالفت با قول مشهور فقها را نداشتند. چنانچه حسن بن زیدالدین در کتاب اصول خود[]، در بحث اجتماع وشهرت فتوائیه به این مسئله اشاره می فرماید:

همانا بیشتر فقهای بعد از شیخ طوسی، به دلیل شدت اعتقاد وحسن ظن به او در فتوا دادن از اوپیروی می کردند از این رو فقهای متاخر با احکام مشهوری مواجه شدند که شیخ و پیروانش به آن عمل کرده بودند.لذا گمان کردند که احکام بین علما مشهور است ودر نیافتند که منشا ومنبع این احکام مشهور شیخ طوسی می باشد و این شهرت دراثر پیروی از اوتحقق یافته است. موضوع این رساله،یک موضوع فقهی است. بنابراین با توجه به مبادی علم فقه باید به عنوان یک مسئله فقهی مورد بررسی وبحث قرار گیرد تا حکم فقهی وظیفه مکلف در این رابطه معین وآشکار گردد. مسئولیت این امر خطیر برعهده فقیهان ومتخصصان علم فقه استتاد حکم شرعی این مسئله را بیان فرمایند .لذا به بررسی نظر فقیهان درخصوص طهارت پرداخته وپیرامون تفسیر آیات قرآن وتطبیق آن با احکام بحث می شود.

قبل از ورود به بحث اصلی ،به طور مختصر پیرامون معنا ومفهوم نجاست وطهارت مسئله ای رابیان نموده و آنرا تحلیلی کوتاه می نمائیم.

— بیان مسئله :

یکی از مسایل مهم نزد مسلمانان ،طهارت وپاکیزگی است.مسلمین طهارت را با ترتیب وقانون خاص رعایت می کنند، به اطفال خود می آموزند .اهل فقه و ایمان و یا محال فقهای دین برای معتبر بودن ودرستی طهارت، شروط وترتیب خاصی را بر طبق آیات قرآن کریم بیان نموده اند .به طوریکه گفته می شود، به درستی که از بین ادیان، دینی که به طهارت اهمیت بسیار می دهد، اسلام است و در معانی ذکرشد: طهارت ،رفع آلودگی از نجاست است و بهترین وسیله برای طاهر شدن ،آب پاک است[].چنانچه که درقرآن آمده است:

«وینزلُ علیکُم مِن السماءماءًلِیطهرکُم بِه»[]

«وانزلنا من السماءماءطهورا»[]

طهارت بر دوقسم اند :

مائیه:که خود آن بر دوقسم است: وضو وغسل

ترابیه: که منظور تیمم است.

و این دوقسم طهارت درطول هم هستند.که هر کدام درجای خود حائز اهمیت است

— مفهوم طهارت درلغت واصطلاح

طهر/طهاره:عبارت است ازپاک کردن ازنجاست وآلودگی خون حیض است.لذ ا«طهر» نقیض «حیض» می باشد. اگر گویند: «طهره المره وهی طاهر» حیض خون وی قطع گردید و پاک شد و هر گاه غسل نماید گوید: تطهرت واطهرت

تطهیر: پاک کردن از نجاست ،جنابت، آلایشهای روحی ،گناه وپلیدی[] …طهور:پاک کننده

الف:معنای ساختارهای مختلف «طهر»درقرآن به صورت فعل

-پاک شدن ازخون حیض«فاعتزالوایناء فی المحیض ولاتقربو منحتی یطهرن[]»

-پاکی جستن، غسل کردن از جنابت و حیض«فاذا تطهرن فاتو من حیث امرکم الله[]»

-ادعای پاکی کردن ازپلیدی: پرهیز کردن از عمل زشت ومنافی عفت انهم اناش یتطهرون[]

-پاکی جستن از گناه، دور شدن از پلیدیهای ذهن «فیه رجال یحبون ان یتطروا[]

-درباب «تفعیل» به دو معنی: الف: پاک کردن از چرک، آلودگی ظاهری، گردوغبار و جنابت.و لکن یرید لیطهرکم ولیتم نعمته علیکم[]

ب: پاک کردن از پلیدی .گناه وآلایشهای رفتاری. وانما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت ویطهرکم تطهیرا

ج:برکنارداشتن ازکفر،گناه،دورنگه داشتن ازتهمت یهود[]

تیمم: در لغت به معنای قصد است. و در اصطلاح به مجموعه اعمالی می گویند که مکلف در مواردی خاص به جای وضو یا غسل انجام دهد. تیمم در موارد خاص جایز است. []

— تعاریف عملیاتی

وضو: این واژه برگرفته از«وضاه[]» به معنی حٌسن، به هر شست و شو و دست کشیدن به بدن که با نیت قربت باشد، اطلاق می گردد.

در اصطلاح فقهی به مجموعه شستنها ودست کشیدن (مسحها)ی خاصی گفته می شود.

در فقه اسلامی عمل وضو از دو جهت انجام می گیرد، یکی به جهت عبادات خاصی همچو نماز و طواف که از ناحیه وجوب عقلی مقدمه واجب،وضو نیز واجب می گردد و دیگر آیه جهت انجام اعمال مستحب چون خواندن قرآن و یا حصول نفس طهارت که موجب تقرب به خداوند است

غسل: از « َغسَلَ» آمده است. شستن بدن از بالا تا پایین و ترتیب آن در احکام غسل. و انواع غسل جنابت، حیض، نفاس و میت می باشد. که در سه مورد اول شخص شست وشو دهنده فاعل و غاسل است و بدن خود را می شوید و در مورد چهارم شخص مفعول و مغسول است و دیگری[] باید او را شست و شو دهد.

در غسل جنابت تفاوتی با سایر غسلها است که نیاز به گرفتن وضو ندارد.[]

بوسیله غسل بدن از آلودگی پاک شده و طهارت حاصل می گردد.

تیمم: در لغت به معنای قصد است. و در اصطلاح به مجموعه اعمالی می گویند که مکلف در مواردی خاص به جای وضو یا غسل انجام دهد. تیمم در موارد خاص جایز است. []

— هدف پژوهش

دین اسلام، دین پاکیزگی است که آن را به مراتب تاکید نموده است و طهارت و پاکیزگی لازمه تقرب و نزدیکی ایشان به خداوند است. بنابراین پژوهش حاضر قصد دارد تا با بررسی احکام فقهی و تطبیق آن با آیات قرآن درباره طهارتهای سه گانه (وضو- غسل- تیمم) کمال دین اسلام را از حیث پاکیزگی بشناساند.

— سوال پژوهش

سوالی که در این بحث مطرح می گردد این است که آیا با توجه به آیات قرآن کافران و مشرکان که طهارت های لازمه را اجرا نمی کنند در شمار پاکان قرار می گیرند یا خیر؟

– طهارت در آیات

طهارت در لغت به معنای پاکیزگی است و از نظر شرع اسلام، عبارت از انجام اعمالی است که موجب اقامه نماز می-شوند (از قبیل وضو، غسل، تیمم و …)[]

طهارت به معنای پاکیزگی است.[] خداوند، در سوره آل عمران، آیه ، خطاب به حضرت مریم فرموده است: ای مریم! خدا تو را برگزید و پاک ساخته است و بر تمام زنان جهان برتری داده است. «طَهِّرِکِ».

طهارت در اصطلاح شرع[]، بنابر ثبوت حقیقت شرعیه بکار بردن طهور است، البته مشروط بر اینکه این استعمال همراه با نیت باشد، توضیح اینکه طهور جسمی است که خود طاهر و پاک بوده و نسبت به غیر نیز پاک¬کننده است.

نوع فایل: word

سایز: ۱۲۲ KB

تعداد صفحه:۲۰۸

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.