سکولاریسم و کشف حجاب در ایران


در حال بارگذاری
11 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
9 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 سکولاریسم و کشف حجاب در ایران دارای ۲۰۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد سکولاریسم و کشف حجاب در ایران  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز سکولاریسم و کشف حجاب در ایران۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی سکولاریسم و کشف حجاب در ایران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن سکولاریسم و کشف حجاب در ایران :

سکولاریسم و کشف حجاب در ایران

مصطفی کمال آتاتورک در اثراقدامات تدریجی و آشکار توانسته بود به عمر امپراطوری عثمانی پایان دهد و کشور کوچک ترکیه را بنیان نهد ، برآن شد تا کشور ترکیه را در مسیر نوسازی قرار دهد ؛ نوسازی که مصطفی کمال خواستار آن بود ، در واقع غربی سازی بود و در این راستا می بایست تمام سنتها از بین می رفت . وی برای رسیدن به این هدف، مبارزه گسترده با مذهب و نیروهایی مذهبی انجام داد و اسلام رسمی را بطور کامل از جامعه ترکیه پاک کرد . در کنار اقدامات مصطفی کمال ؛ وابستگی روحانیون سنی به دولت و عدم استقلال سیاسی و مالی این زمینه را برای مصطفی کمال فراهم آورد تا بتواند با ترکیب سیاست پنهان و آشکار ترکیه را به یک کشور سکولار تبدیل کند .

از طرف دیگر در ایران نیز رضاشاه به زعم خود برآن شد تا جامعه ایران را همانند ترکیه بسوی تمدن و نوسازی هدایت کند . در راستای چنین اقدامی طبیعی بود که از طرف روحانیون که به عنوان ترویج دهندگان دین در جامعه محسوب می شدند ،در مقابل چنین اقدامی مقاومت صورت گیرد ، استقلال سیاسی، اقتصادی به روحانیون این کمک را می کرد تا در مقابل سیاستهای نوسازی رضاشاه که توأم با دین زدایی بود مقاومت کنند .

استقلال یکی از بزرگترین امتیازات روحانیت شیعه درمقایسه با روحانیت سنی است .چه در دوره صفویه، چه در دوره هایی افشاریه و زندیه و قاجاریه و چه در دوره پهلوی، روحانیت اگر چه متفاوت اندیشیدند ولی هیچ گاه زیر بار زور و دستور و ابلاغیه و فرمان شاهی نرفت. نتنها این وضعیت و آرمان را حفظ کرد بلکه در شرایط مقتضی با قدرت ظالمانه مبارزه کرد و برای ایجاد فضایی مساعد تر برای دینداری و دین مداری ، با حاکمان در افتاد و نهایتاً کوشید تا نظامی اسلامی برمبنای دین و مردم تأسیس کند . از دوره های بسیار سخت و طاقت- فرسا برای روحانیت ، دوره حکومت بیست ساله رضاخان بود . در این دوره روحانیت با شدیدترین برخوردها وعمیق ترین موانع مواجه شد . رضاخان که سودای ترقی و پیشرفت ایران به مانند کشورهای اروپایی را درسر داشت ، سعی می کرد مهمترین موانع را که به زعم او مذهب و روحانیت بود ، از میان بردارد . او علاوه بر مقابله های خشن و زورمندانه با روحانیت ، بر آن بود تا تمام نمادهای مذهبی را از جامعه حذف کند . رضاشاه برای از بین بردن مذهب و نیروهایی مذهبی از تمام امکانات استفاده می کرد تا هرچه زودتر به زعم خویش کشور را به دروازه های ترقی برساند .

در پژوهش حاضر با مطالعه اقدامات ضد دینی در ایران و ترکیه که نهایتاً جامعه را به سوی سکولاریسم هدایت می کرد ، آشنا خواهیم شد . و همچنین در این پژوهش سیاست های رضاشاه و آتاتورک را در مقابل مذهب و نیروهایی مذهبی بصورت مقایسه ای بررسی خواهیم کرد .

سکولاریسم و کشف حجاب در ایران
فهرست مطالب

چکیده.

فصل اول : کلیات

-) بیان مسأله

-) بررسی سوابق و ادبیات موضوع

-) اهداف پژوهش

-) اهمیت پژوهش

-) پرسش پژوهش

–) پرسش اصلی

–) پرسش های فرعی

-) فرضیه.

-) تعریف متغیرها و مفاهیم وعملیاتی

-) روش پژوهش

-) سازماندهی پژوهش

فصل دوم : دیدگاه های نظری

-) تعریف نوسازی

–) نوسازی روانشناختی

–) نوسازی اجتماعی

–) نوسازی سیاسی

–) آگوست کنت (-).

–) کارل مارکس (-).

–) هربرت اسپنسر(-).

–) امیل دورکیم(-).

–) ماکس وبر (-).

–) تالکوت پارسونز.

—) تیپ بندی جوامع از نظر پاسونز.

–) نیل اسملسر.

–) برینگتون مور.

جمع بندی..

فصل سوم : سیاست های ضد مذهبی رضاشاه در ایران..

-) کودکی رضاخان..

-) دیدگاههای مختلف در مورد زمینه وقوع کودتای

-) گفتمان فکری غرب و ورود آن به ایران..

–) آخوند زاده (-م|-ق).

–) میرزا ملکم خان (-|-ق).

–) عبدالرحیم طالبوف (-م|-ق).

—) طالبوف : دین و روحانیت..

جمع بندی..

–) رضاخان و مذهب..

–) سیاست ضد مذهبی رضاشاه.

–) مقابله با روحانیت..

–) مقابله با مذهب..

–) کشف حجاب..

–) قیام مسجد گوهرشاد.

–) طرح متحدالشکل البسه.

–) دانشکده معقول و منقول..

–) مؤسسه وعظ و خطابه.

–) طرح اداره اوقاف..

–) تخریب مدارس علمی و مساجد و…

–) تغییر ماههای قمری به ماههای شمسی و…

جمع بندی..

فصل چهارم: سیاست های مصطفی کمال در مقابل مذهب و نیروهای مذهبی..

-) زندگی نامه مصطفی کمال آتاتورک…

–) نحوه به قدرت رسیدن آتاتورک…

-) اندیشه های تجددگرایی در ترکهای جوان..

–) ضیاء گوکالپ و ناسیونالیسم ترک…

-) مصطفی کمال و سلطنت..

-) مصطفی کمال و خلافت..

–) تخریب مساجد و اماکن مذهبی..

–) مقابله با دراویشان..

–) دگرگونی پوشاک…

–) دگرگونی حقوقی..

جمع بندی..

نتیجه گیری بخش دوم : مقایسه سیاستهای ضد مذهبی در ایران و ترکیه.

وجوه تشابه.

پیشینه نوسازی..

وجوه اختلاف:

تفاوت در شیوه عمل..

تفاوت در ساختار سیاسی دو کشور.

فصل پنجم : دین و سازمان روحانیت در ایران..

مذهب شیعه.

–) رهبری شیعیان در دوران غیبت..

–) سازمان مذهبی شیعه.

–) منابع مالی روحانیون شیعه.

–) تشکیلات حکومتی روحانیون..

–) اصولیون و اخباریون..

—) ویژگیهای مکتب اصول..

فصل ششم: دین و سازمان روحانیت در ترکیه.

-) مذهب رسمی..

-) ادیان ،مذاهب و طریقتهای موجود در ترکیه.

–) شیعیان..

طریقت ها و داراویش…

–) علویان..

–) بکتاشیه.

–) طریقت نقشبندیه.

–) طریقت نورجی ها

–) سلیمانجی ها

–) طریقت تیجانیه.

–) طریقت مولویه.

-) اقلیتهای غیر مسلمان..

–) مسیحیان..

جمع بندی..

نتیجه گیری بخش سوم :

تفاوتهای دین و سازمان روحانیت در ایران و ترکیه.

میزان همگرایی مذهبی..

میزان مبارزه جویی..

میزان استقلال سیاسی و مالی..

فصل هفتم : مقاومت در برابر سیاستهای نوسازی در ایران..

-) تأسیس جمهوری..

-) آیه الله نائینی..

-) آیهالله سید ابوالحسن اصفهانی..

-) آیهالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی..

–)موضع آیهالله حائری در برابرمسایل سیاسی واجتماعی کشور.

-) آیهالله شیخ محمد تقی بافقی..

-) طرقت ها و دراویش…

جمع بندی..

فصل هشتم : مقاومت در برابر سیاست های آتاتورک

-) مقاومت جدی صورت نگرفت

-) شورش شیخ سعید.

نتیجه گیری بخش چهارم :

مقایسه مقاومت در ایران و ترکیه در برابر سیاست های ضد مذهبی..

توانای بسیج اجتماعی..

منابع مآخذ.

منابع انگلیسی..

منابع ترکی استانبولی

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.