سکولاریسم و کشف حجاب در ایران
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
سکولاریسم و کشف حجاب در ایران دارای ۲۰۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد سکولاریسم و کشف حجاب در ایران کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز سکولاریسم و کشف حجاب در ایران۲ ارائه میگردد
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی سکولاریسم و کشف حجاب در ایران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن سکولاریسم و کشف حجاب در ایران :
سکولاریسم و کشف حجاب در ایران
مصطفی کمال آتاتورک در اثراقدامات تدریجی و آشکار توانسته بود به عمر امپراطوری عثمانی پایان دهد و کشور کوچک ترکیه را بنیان نهد ، برآن شد تا کشور ترکیه را در مسیر نوسازی قرار دهد ؛ نوسازی که مصطفی کمال خواستار آن بود ، در واقع غربی سازی بود و در این راستا می بایست تمام سنتها از بین می رفت . وی برای رسیدن به این هدف، مبارزه گسترده با مذهب و نیروهایی مذهبی انجام داد و اسلام رسمی را بطور کامل از جامعه ترکیه پاک کرد . در کنار اقدامات مصطفی کمال ؛ وابستگی روحانیون سنی به دولت و عدم استقلال سیاسی و مالی این زمینه را برای مصطفی کمال فراهم آورد تا بتواند با ترکیب سیاست پنهان و آشکار ترکیه را به یک کشور سکولار تبدیل کند .
از طرف دیگر در ایران نیز رضاشاه به زعم خود برآن شد تا جامعه ایران را همانند ترکیه بسوی تمدن و نوسازی هدایت کند . در راستای چنین اقدامی طبیعی بود که از طرف روحانیون که به عنوان ترویج دهندگان دین در جامعه محسوب می شدند ،در مقابل چنین اقدامی مقاومت صورت گیرد ، استقلال سیاسی، اقتصادی به روحانیون این کمک را می کرد تا در مقابل سیاستهای نوسازی رضاشاه که توأم با دین زدایی بود مقاومت کنند .
استقلال یکی از بزرگترین امتیازات روحانیت شیعه درمقایسه با روحانیت سنی است .چه در دوره صفویه، چه در دوره هایی افشاریه و زندیه و قاجاریه و چه در دوره پهلوی، روحانیت اگر چه متفاوت اندیشیدند ولی هیچ گاه زیر بار زور و دستور و ابلاغیه و فرمان شاهی نرفت. نتنها این وضعیت و آرمان را حفظ کرد بلکه در شرایط مقتضی با قدرت ظالمانه مبارزه کرد و برای ایجاد فضایی مساعد تر برای دینداری و دین مداری ، با حاکمان در افتاد و نهایتاً کوشید تا نظامی اسلامی برمبنای دین و مردم تأسیس کند . از دوره های بسیار سخت و طاقت- فرسا برای روحانیت ، دوره حکومت بیست ساله رضاخان بود . در این دوره روحانیت با شدیدترین برخوردها وعمیق ترین موانع مواجه شد . رضاخان که سودای ترقی و پیشرفت ایران به مانند کشورهای اروپایی را درسر داشت ، سعی می کرد مهمترین موانع را که به زعم او مذهب و روحانیت بود ، از میان بردارد . او علاوه بر مقابله های خشن و زورمندانه با روحانیت ، بر آن بود تا تمام نمادهای مذهبی را از جامعه حذف کند . رضاشاه برای از بین بردن مذهب و نیروهایی مذهبی از تمام امکانات استفاده می کرد تا هرچه زودتر به زعم خویش کشور را به دروازه های ترقی برساند .
در پژوهش حاضر با مطالعه اقدامات ضد دینی در ایران و ترکیه که نهایتاً جامعه را به سوی سکولاریسم هدایت می کرد ، آشنا خواهیم شد . و همچنین در این پژوهش سیاست های رضاشاه و آتاتورک را در مقابل مذهب و نیروهایی مذهبی بصورت مقایسه ای بررسی خواهیم کرد .
سکولاریسم و کشف حجاب در ایران
فهرست مطالب
چکیده.
فصل اول : کلیات
-) بیان مسأله
-) بررسی سوابق و ادبیات موضوع
-) اهداف پژوهش
-) اهمیت پژوهش
-) پرسش پژوهش
–) پرسش اصلی
–) پرسش های فرعی
-) فرضیه.
-) تعریف متغیرها و مفاهیم وعملیاتی
-) روش پژوهش
-) سازماندهی پژوهش
فصل دوم : دیدگاه های نظری
-) تعریف نوسازی
–) نوسازی روانشناختی
–) نوسازی اجتماعی
–) نوسازی سیاسی
–) آگوست کنت (-).
–) کارل مارکس (-).
–) هربرت اسپنسر(-).
–) امیل دورکیم(-).
–) ماکس وبر (-).
–) تالکوت پارسونز.
—) تیپ بندی جوامع از نظر پاسونز.
–) نیل اسملسر.
–) برینگتون مور.
جمع بندی..
فصل سوم : سیاست های ضد مذهبی رضاشاه در ایران..
-) کودکی رضاخان..
-) دیدگاههای مختلف در مورد زمینه وقوع کودتای
-) گفتمان فکری غرب و ورود آن به ایران..
–) آخوند زاده (-م|-ق).
–) میرزا ملکم خان (-|-ق).
–) عبدالرحیم طالبوف (-م|-ق).
—) طالبوف : دین و روحانیت..
جمع بندی..
–) رضاخان و مذهب..
–) سیاست ضد مذهبی رضاشاه.
–) مقابله با روحانیت..
–) مقابله با مذهب..
–) کشف حجاب..
–) قیام مسجد گوهرشاد.
–) طرح متحدالشکل البسه.
–) دانشکده معقول و منقول..
–) مؤسسه وعظ و خطابه.
–) طرح اداره اوقاف..
–) تخریب مدارس علمی و مساجد و…
–) تغییر ماههای قمری به ماههای شمسی و…
جمع بندی..
فصل چهارم: سیاست های مصطفی کمال در مقابل مذهب و نیروهای مذهبی..
-) زندگی نامه مصطفی کمال آتاتورک…
–) نحوه به قدرت رسیدن آتاتورک…
-) اندیشه های تجددگرایی در ترکهای جوان..
–) ضیاء گوکالپ و ناسیونالیسم ترک…
-) مصطفی کمال و سلطنت..
-) مصطفی کمال و خلافت..
–) تخریب مساجد و اماکن مذهبی..
–) مقابله با دراویشان..
–) دگرگونی پوشاک…
–) دگرگونی حقوقی..
جمع بندی..
نتیجه گیری بخش دوم : مقایسه سیاستهای ضد مذهبی در ایران و ترکیه.
وجوه تشابه.
پیشینه نوسازی..
وجوه اختلاف:
تفاوت در شیوه عمل..
تفاوت در ساختار سیاسی دو کشور.
فصل پنجم : دین و سازمان روحانیت در ایران..
مذهب شیعه.
–) رهبری شیعیان در دوران غیبت..
–) سازمان مذهبی شیعه.
–) منابع مالی روحانیون شیعه.
–) تشکیلات حکومتی روحانیون..
–) اصولیون و اخباریون..
—) ویژگیهای مکتب اصول..
فصل ششم: دین و سازمان روحانیت در ترکیه.
-) مذهب رسمی..
-) ادیان ،مذاهب و طریقتهای موجود در ترکیه.
–) شیعیان..
طریقت ها و داراویش…
–) علویان..
–) بکتاشیه.
–) طریقت نقشبندیه.
–) طریقت نورجی ها
–) سلیمانجی ها
–) طریقت تیجانیه.
–) طریقت مولویه.
-) اقلیتهای غیر مسلمان..
–) مسیحیان..
جمع بندی..
نتیجه گیری بخش سوم :
تفاوتهای دین و سازمان روحانیت در ایران و ترکیه.
میزان همگرایی مذهبی..
میزان مبارزه جویی..
میزان استقلال سیاسی و مالی..
فصل هفتم : مقاومت در برابر سیاستهای نوسازی در ایران..
-) تأسیس جمهوری..
-) آیه الله نائینی..
-) آیهالله سید ابوالحسن اصفهانی..
-) آیهالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی..
–)موضع آیهالله حائری در برابرمسایل سیاسی واجتماعی کشور.
-) آیهالله شیخ محمد تقی بافقی..
-) طرقت ها و دراویش…
جمع بندی..
فصل هشتم : مقاومت در برابر سیاست های آتاتورک
-) مقاومت جدی صورت نگرفت
-) شورش شیخ سعید.
نتیجه گیری بخش چهارم :
مقایسه مقاومت در ایران و ترکیه در برابر سیاست های ضد مذهبی..
توانای بسیج اجتماعی..
منابع مآخذ.
منابع انگلیسی..
منابع ترکی استانبولی
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.