گزارش کارآموزی ایران خودرو سالن رنگ ۲ وتجهیزات مکانیکی آن


در حال بارگذاری
15 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
10 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 گزارش کارآموزی ایران خودرو سالن رنگ ۲ وتجهیزات مکانیکی آن دارای ۱۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد گزارش کارآموزی ایران خودرو سالن رنگ ۲ وتجهیزات مکانیکی آن  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز گزارش کارآموزی ایران خودرو سالن رنگ ۲ وتجهیزات مکانیکی آن۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی گزارش کارآموزی ایران خودرو سالن رنگ ۲ وتجهیزات مکانیکی آن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن گزارش کارآموزی ایران خودرو سالن رنگ ۲ وتجهیزات مکانیکی آن :

مقدمه:

تقریبا هیچ کس در این مورد شکی ندارد که اختراع چرخ، سبب اختراع بسیاری از وسایل دیگر شد. این وسیله ساده با نیروی عظیم خود به بشر این امکان را داد تا به آرزوهای دیرینه خود مبنی بر دستیابی به درجه ای فراتر از جابجایی و تحرک ساده، برسد.

با این حال زمان دقیق این اکتشاف در تاریخ در دسترس نیست، ولی این احتمال وجود دارد که طرح و ایده این اختراع از غلتک هایی که برای تکان دادن اجسام سنگین و غیر قابل حرکت استفاده می شده است، گرفته شده باشد. و درست از همین جاست که داستان اتومبیل و خودرو آغاز می شود.

کار حمل و نقل، چه کالا و چه مسافر، از زمانی که کالسکه ها و ارابه ها مهندسی پیشرفته را به کار گرفتند، رو به آسانی گروید و پیگیریهای بدون وقفه و پیشرفت های تکنولوژی سبب شد تا افرادی همچون کارل بنز (Karl Benz)، گوتلیب دایملر (Gottlieb Daimler) و ویلهلم می باخ (Wilhelm Maybach) طرح ریزی اختراعی را که خبر رسان آغاز عصر خودرو بود، انجام دهند. عصری که تماما چهره ای پر جنب و جوش و فعال داشت و هنگامی که قدرت حرکت و ابزارآلات ماشینی نیز باهم آمیخته شدند، کم کم تبدیل به تفریحی خوب و لذت بخش شد.

امروزه، ابتکار و ذهن خلاق آن پیشگامان و مخترعان، سنتی دیرینه را برای ما باقی گذاشته است. سنتی که خودرو سازان متعهد به حفظ و نگهداری آن هستند:

تضمین این نکته که آنها می توانند جابجایی و حرکت ما را با ساختن ماشین هایی که همیشه قسمتی از انقلاب چرخ هستند، تامین کنند.

در ابتدا به بررسی تاریخچه خودرو در ایران می پردازیم:
اولین اتومبیل ایران در سال میلادی توسط مظفرالدین شاه به کشور وارد شد که برخلاف خودروهای امروزی سوخت آن نفت بود. در ابتدا به علت نبود راه های مناسب و سوخت (که از روسیه وارد می شد) استقبال چندانی از این وسیله نشد ولی با گذشت زمان ورود خودرو به کشور سرعت بیشتری یافت، به طوری که در سال تعداد اتومبیل های ایران به دستگاه رسیده بودکه در بین آنها دستگاه مربوط به سفارتخانه ها بودند.

اولین تصادف معروف ایران نیز در همین سال به وقوع پیوست و موضوع آن از این قرار بود که هنگامی که درویش خان نوازنده معروف تار سوار بر یک درشکه کرایه ای بود در اثر تصادف با یک اتومبیل جان سپرد. این حادثه مقدمه ای برای ایجاد قانون مجازات رانندگان متخلف شد. پس از این واقعه اتومبیل وزیر پست و تلگراف وقت که به شمال رفته بود با یک گاری تصادف کرد و از حرکت باز ماند. پس از این دو حادثه کمیسیونی در تهران برای بررسی راه های جلوگیری از تصادفات اتومبیل تشکیل شد. این کمیسیون دستور به کارگیری مامورین راهنمایی و رانندگی را در تهران و شمیران صادر کرد و نیز دستور داده شد که تنها پس از معاینه اتومبیل به صاحبان آنها تصدیق داده شود.

ایران خودرو:

شرکت ایران خودرو ( سهامی عام ) در سال ۱۳۴۱ با هدف تأسیس و اداره ی کارخانجات به منظور تولید و تهیه ی انواع خودرو ، قطعات مربوط به آنها ، فروش و صدور محصولات و … توسط آقایان حاج علی اکبر خیامی ، محمود خیامی ،احمد خیامی ، خانم مرضیه خیامی و خانم زهرا سیدی رشتی در خیابان اکباتان تهران تأسیس شد .

و اینک با گذشت بیش از ۳۵ سال از زمان تأسیس آن همچنان در زمینه ی طراحی و تولید خودروهای سواری ، اتوبوس و مینی بوس به عنوان بزرگترین تولید کننده ی خودرو در کشور ، در راستای تأمین نیاز های جامعه ، ورود به بازارهای جهانی ، تعمیق ساخت داخل کردن قطعات و در نهایت تحقق اهداف عالیه ی نظام جمهوری اسلامی ایران به فعالیت خود ادامه می دهد .

شرکت ایران خودرو بزرگترین شرکت خودرو سازی کشور می باشد که به طور متوسط ۶۵ تا ۷۰ درصد تولید خودرو داخل کشور را به طور دائم به خود اختصاص داده است . سرمایه ی شرکت ایران خودرو در پایان سال مالی ۱۳۸۱ ،۲,۴۰۴,۶۸۷,۵۰۰,۰۰۰ ریال (تقسیم شده به ۲,۴۰۴,۶۸۷,۵۰۰ سهم ۱۰۰۰ ریالی ) بوده است . شرکت ایران خودرو با تولید ۱۱۱۱۱۱ دستگاه خودرو سواری و وانت در سال ۱۳۷۶ رکورد تولید سی ساله ی خود را شکست و علاوه بر آن موفق شد به میزان قابل توجهی کمیت و کیفیت محصولات خود را افزایش دهد.

همچنین در راستای نظام استاندارد ایزو ۹۰۰۰ ، موفق به دریافت گواهینامه ی ایزو ۹۰۰۱ از مؤسسه ی RWTUV آلمان شد .

سال شمار تولید انواع سواری :

۱۳۴۶) سواری پیکان در مدلهای دو لوکس ، کار لوکس ، جوانان و تاکسی با حجم موتور ۱۶۰۰ و ۱۷۲۵ و ۱۸۰۰ سی سی .

۱۳۶۹) سواری پژو ۴۰۵ در مدلهای GL و GLX با حجم موتور ۱۵۸۰ سی سی

۱۳۷۴) سواری پژو ۴۰۵ در دو مدل دنده ای و اتوماتیک با حجم موتور ۲۰۰۰ سی سی

۱۳۷۴) سواری پژو ۲۰۵ مدل GR با حجم موتور ۱۳۶۰ سی سی

۱۳۷۶) سواری پژو RD با حجم موتور ۱۶۰۰ سی سی

۱۳۷۷) سواری استیشن پژو ۴۰۵ با حجم موتور ۲۰۰۰ سی سی

۱۳۷۸) پارس با حجم موتور ۱۸۰۰ سی سی

۱۳۷۹) تولید آزمایشی سمند (پروژهX7 ) با حجم موتور ۱۸۰۰ سی سی و سیستم انژکتوری

۱۳۸۰) پژو ۲۰۶ باحجم موتور ۱۴۰۰ سی سی

۱۳۸۰) افتتاح خط تولید سمند با حضور ریاست محترم جمهور

سال شمار تولید انواع خودروهای کار :

۱۳۴۲) اتوبوس مرسدس بنز مدل ۳۰۲ ، مدلهای ( برون شهری ، درون شهری ، فرمان چپ و شاسی ) ، اتوبوس بنز LP 608 ، اتوبوس بنز مدل OP

۱۳۴۴) مینی بوس کومر (مینی بوس ،وانت و آمبولانس )

۱۳۴۶) مینی بوس مرسدس بنز مدل ۳۱۹ که بعد ها به مدل ۳۰۹ تغییر یافت در مدلهای : (استاندارد و سقف بلند )

۱۳۴۹) مینی بوس مرسدس بنز ۴۰۹ آمبولانس

۱۳۵۰) مینی بوس بنز ۳۰۹ (مینی بوس ، وانت و آمبولانس تک کابین و دو کابین )

۱۳۶۷) مینی بوس مرسدس بنز مدل ۵۰۸ ( استاندارد و سقف بلند )

۱۳۶۸) اتوبوس شهری مدل O355

۱۳۶۹) مینی بوس بنز ۵۰۸ کاروان ، مینی بوس بنز ۴۰۹ ، مینی بوس بنز M30 ، مینی بوس بنز ۵۰۸ کاروان ، مینی بوس بنز ۴۰۹ ، مینی بوس بنز M30

۱۳۷۳) اتوبوس توریستی سقف بلند مدل ۴۰۰ ، مینی بوس بنز O508 D

۱۳۷۴) اتوبوس سوپر C400 ، مینی بوس کاروان

۱۳۷۵) اتوبوس درون شهری S360

۱۳۷۶) اتوبوس دو طبقه ی نئوپلن ، اتوبوس فرودگاهی نئوپلن ، اتوبوس شهری لاینر نئوپلن ، اتوبوس توریستی سقف بلند مدل ۴۰۰ تولید انبوه ، مینی بوس هیوندایی مدل E ، مینی بوس هیوندایی مدل M ( مینی بوس و نوع وانت ) ، اتوبوس شهری دو کابین ( طرح آینده )

۱۳۷۷) مینی بوس هیوندایی مدل کروز

ایران خودرو از سال ۱۳۷۳ و همزمان با تدوین و تصویب برنامه جامع ۷ ساله خود ، واردمرحله نوینی شد. شرکت با تهیه برنامه هفت ساله خود ، گامی اساسی در جهت هدفمند کردن فعالیتهای سازمانی خود برداشت. در این برنامه ریزی سعی شده بود تا فاکتورهایی نظیر شرایط بازار و رضایت مشتری ، واقعیت های موجود محیط اقتصادی ، توقع مردم و رسالت ملی ، وضعیت رقبای جهانی و پیش بینی آینده آنها در روند حرکتی موجود پویایی و انعطاف پذیری برنامه در نظر گرفته شود. دستیابی به دانش فنی و امکانات طراحی و ساخت خودروهای جدید ، گسترش و تعمیق ساخت داخل ( خودکفایی ملی ) قطعات خودرو ، ورود به بازارهای جهانی و دستیابی به تراز ارزی را می توان از جمله اهم اهداف این برنامه استراتژیک نام برد.

تحقق این اهداف در گرو برنامه ریزی و اجرای صدها طرح و پروژه کوچک و بزرگ به منظور اصلح خطوط تولید ، بازسازی و نوسازی ماشین آلات و تجهیزات ، افزایش ظرفیت تولید و تنوع بخشیدن به محصولات بوده است ، که اغلب این طرح ها طی سالهای اخیر به بهره برداری رسیده اند.ازجمله مهمترین این پروژه هاعبارتند از:

  • اصلاح و بازسازی تجهیزات سالن پرس موجود و احداث سالن تولید وایجاد خطوط پرس جدید
  • اصلاح، نوسازی و توسعه ظرفیت خط رنگ
  • نوسازی و ایجاد خطوط مونتاژ انواع بدنه سواری
  • اصلاح، نوسازی و توسعه ظرفیت تولید خطوط مونتاژ نهائی سواری
  • افزایش ظرفیت خطوط ریخته گری و ماشینکاری چدن
  • احداث سالن و ایجاد خطوط ریخته گری و ماشینکاری قطعات آلومینیومی موتور پژو ۴۰۵ و ایجاد خطوط مونتاژ قطعات منفصله
  • ایجاد مراکز تحقیق ،توسعه و طراحی خودرو و مجموعه های آن از جمله موتور
  • اصلاح و تکمیل امکانات پشتیبانی شامل تجهیز سخت افزارهای کامپیوتری و ایجاد شبکه جامع مکانیزه اطلاعات .

ایران خودرو با تکیه بر تجارب گرانقدر سال های اخیر با بهره گیری از نتایج و دستاوردهای برنامه جامع ۷ ساله خود دست اندرکار تدوین برنامه جامع ۱۰ ساله است که جهانی شدن را هدف گرفته است. این برنامه بر ۴ مقوله رشد ، راهبری صنعت کشور ، بازار سازی و بازاریابی و مشارکت بین المللی مبتنی می باشد. دورنمای مطلوب ایران خودرو در این برنامه استراتژیک آن است که به بزرگترین و موفق ترین شرکت ایران با قابلیت های رقابتی کلاس جهانی تبدیل شود با توجه به تجارب و نتایج حاصله از اولین برنامه جامع ۷ ساله شرکت ( ۸۰-۱۳۷۴ ) شرکت ایران خودرو این بار به شیوه ای نو و با جلب مشارکت لایه های بیشتری از مدیران و کارشناسان خود در حال تدوین اهداف و برنامه جامع خود برای دهه آینده است.

در این برنامه استراتژیک که راهنمای همه تصمیمات و اقدامات گروه ایران خودرو خواهد بود ، شاخص ها و عوامل زیر به عنوان سرلوحه همه تلاش ها و مرکز ثقل همه فعالیت ها انتخاب شده اند :

  • کیفیت در مدیریت و اشاعه فرهنگ رقابتی
  • کیفیت در محصول و خدمات
  • بهبود مستمر در فرآیندها با تاکید بر فرآیند خودروساز شدن
  • کسب حداکثر کیفیت با حداقل هزینه

ایران خودرو انتظار دارد در چارچوب این برنامه که از ابتدای سال ۱۳۸۱ انسجام بخش فعالیتها و راهنمای سیاست گذاری ها و تصمیم گیری ها خواهد بود ، بتواند در سالهای میانی دهه آینده به قابلیت های لازم برای تبدیل شدن به یک شرکت تراز جهانی دست یابد و از این طریق برسرافرازی ها ، افتخارات و اعتبارات جمهوری اسلامی ایران در عرصه های صنعت و اقتصاد بیافزاید.

خودکفائی :

یکی از اهداف اصلی در برنامه جامع ۷ ساله شرکت ایران خودرو تعمیق ساخت داخل قطعات خودروهای تولیدی است که با تشکیل شرکت ساپکو و فعالیتهای چند ساله آن این مهم تحقق یافته است. تبلور اقدامات انجام شده در ساخت داخل نمودن قطعات پیکان ۱۶۰۰، پژو ۴۰۵ ، پژو آر-دی ، خودروی پارس و سمند ( خودروی ملی ) به شرح زیر می باشد:

خودکفایی پیکان ۱۶۰۰

ساخت داخل نمودن قطعات پیکان در سال ۱۳۷۰ با ایجاد واحد خودکفایی ایران خودرو آغاز گردید. به منظور ایجاد امکان تولید بیشتر و با هدف ساخت داخل نمودن قطعات خودروهای مختلف ، واحد خودکفایی مذکور در سال ۱۳۷۲ به شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) منتقل گردید. با تاسیس این شرکت ، برنامه ریزی های انجام شده در مورد ساخت داخل نمودن قطعات پیکان به ثمر نشسته است، به طوری که اکنون حدود ۵/۹۸% از قطعات آن در داخل کشور ساخته می شود.

خودکفایی پژو ۴۰۵

ساخت داخل نمودن قطعات پژو ۴۰۵ از سال ۱۳۷۳ در دستور کار شرکت ساپکو قرار گرفته و در حال حاضر با احتساب اقلام حذف شده از پک (PACK ) و اقلامی که خودکفایی آن در تعهد ایران خودرو می باشد ، بالغ بر ۸۷% از قطعات خودرو پژو خودکفا گردیده است.

خودکفایی پژوآر-دی

از آنجا که خودرو آر-دی تلفیقی از اتومبیل های پژو ۴۰۵ و پیکان ۱۶۰۰ می باشد ، لذا برای بخش زیادی از اقلام مشترک ، شرکت ساپکو اقدام به تهیه مدارک فنی و عقد قرارداد نموده است. در حال حاضر تعداد ۱۷۹ قطعه از قطعات مخصوص خودرو RD توسط شبکه قطعه سازان داخلی به تولید انبوه رسیده و برای تعداد ۲۱۴ قطعه نیز قرارداد منعقد گردیده است.

خودکفایی خودروی پارس

خودروی پارس در شرکت ایران خودرو طراحی و خودکفایی قطعات آن از سال ۱۳۷۸ آغاز گردیده است و از مجموع ۱۸۱۹ قطعه آن ، ۱۴۶۰ قطعه در برنامه خودکفایی ساپکو قرار دارد.

خودکفایی سمند ( خودروی ملی )

ساخت داخل کردن قطعات سمند ( خودروی ملی ) توسط شرکت ساپکو مورد بررسی قرار گرفته است و تا پایان سال ۱۳۷۹ ، ۱۶۲۲ قطعه از قطعات این خودرو به خودکفایی رسیده است.

معاونت تحقیقات ومهندسی:

این معاونت با هدف همکاری با مهندسی تولید و مرکز تحقیقات در خصوص تولید آزمایشی محصولات جدید و بهبود وضعیت محصولات موجود در سال ۱۳۷۸ تشکیل شد . واحدهای طراحی فرآیند مهندسی خودرو ، طراحی فرآیند مهندسی نیرومحرکه ، طراحی فرآیند مهندسی قالب و پرس ، و برنامه ریزی و کنترل مهندسی تحت نظر این معاونت مشغول به فعالیت هستند . شرح وظایف این معاونت عبارت است از :

  • طراحی فرآیند شامل تهیه فرآیند های خطوط تولید و زمان سنجی آنها
  • طراحی ، تهیه و به روز آوری لی اوت سالنهای تولیدی و کل شرکت
  • تعیین و تأیید مشخصات فنی جیگها ، ماشین آلات و تجهیزات مربوطه
  • تعیین و تأیید مشخصات قالبها و نصب خطوط پرس
  • تهیه نقشه ها و مدارک مورد نیاز واحدهای مربوطه
  • بالانس و ظرفیت سنجی خطوط تولیدی و ارتقاء اتوماسیون
  • تدوین برنامه ریزی و کنترل پروژه فعالیتهای مرکز مهندسی
  • طراحی سیستمهای ارگونومی میان انسان، محیط زیست و ماشین آلات
  • طراحی ، بهبود و نظارت بر اجرای سیستمها و روشهای حمل و نقل مواد و محصولات
  • طراحی ، ساخت و برنامه ریزی سیستمهای کنترل تولید هوشمند Room )CCR Control (Central و (Assembly Line Control) ALC

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.