مقاله نقش زیر ساخت داده مکانی((SDI در مدیریت مناطق مرزی کشور


در حال بارگذاری
17 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
23 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله نقش زیر ساخت داده مکانی((SDI در مدیریت مناطق مرزی کشور دارای ۱۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نقش زیر ساخت داده مکانی((SDI در مدیریت مناطق مرزی کشور  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نقش زیر ساخت داده مکانی((SDI در مدیریت مناطق مرزی کشور،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله نقش زیر ساخت داده مکانی((SDI در مدیریت مناطق مرزی کشور :

چکیده

بعلت محدودیت هایی که در خصوص مناطق مرزی وجود دارد، بسیاری از مطالعات که با هزینه زیادی در سازمانهای مختلف انجام می شود، قابلیت انتشار پیدا نمی کند و امکان نقد آنها فراهم نمی شود. از طرفی اغلب داده های جمع آوری شده توسط سازمانهای مختلف با یکدیگر سازگار نیستند و حتی در مورد داده هایی که دارای محدوده مکانی و موضوع مشابهی هستند این امکان وجود دارد که در تولید آن ها از مبنا ها و استانداردهای متفاوتی استفاده شده باشد. در شرایطی که نیازمند به تصمیم گیری هایی هستیم که محدوده آنها فراتر از یک حوزه قانونی و عملیاتی است، مشکل ناسازگاری میان داده ها شدید تر خواهد بود. بعلت حساسیت های موجود برای مناطق مرزی اکثر منابعی که سازمانها برای داده های مکانی هزینه می کنند. صرف تولیدو جمع آوری مجدد داده هایی می شود که ممکن است قبلأ توسط سایر سازمانها تولید شده اند. بدین ترتیب داده های مکانی مشابه چندین بار ایجاد می شوند. در این پژوهش به قابلیت ها، چالش ها و راهکار های پیش روی ایجاد یک زیر ساخت داده مکانی در مناطق مرزی کشور با تاکید بر مناطق خاوری پرداخته شده است.

واژگان کلیدی: مناطق مرزی، زیر ساخت داده مکانی((SDI ، سیستم اطلاعات جغرافیایی

مقدمه:

در رشد و توسعه اصولی هر کشور، اطلاعات مکانی از پیش نیازها و عوامل ضروری به شمار می آید، با توجه به اهمیت تولید داده های مکانی در امر مدیریت مناطق مرزی و جلوگیری از هزینه های اضافی و دوباره کاری ها، لازم است که در این زمینه سیاست گذاری اساسی در سطح ملی صورت گیرد. در اجرای پروژه ها در سطوح مختلف، تعیین زیر ساخت های ملی داده های مکانی ضرورتی اجتناب ناپذیر است. زیرا امر تولید، توزیع و مدیریت بهینه داده های مکانی در کشور نیاز به خط مشی ها و تدوین قوانین و استاندارهای ملی دارد و اجرای سیاست گذاری یکسان در کل کشور نتایج مطلوبی چون صرفه جویی اقتصادی و زمانی، جلوگیری از دوباره کاری، تسهیل تبادل اطلاعات، جلب مشارکت بخش خصوصی و توسعه پایدار را به همراه دارد (قهرودی تالی، منیژه، : ۱۳۸۷ ص .( ۵۳

پا بر جا بودن برخی باورهای قدیمی مبنی بر لحاظ کردن داده ها به عنوان منابع قدرت و اعمال محدودیت های فراوان در مورد آنها حتی در عصر شبکه های رایانه ای، مانعی در راه دستیابی و استفاده موثر از اطلاعات مکانی لازم توسط کاربران می باشند. این مساله سبب نیمه کاره رها شدن پروژه ها و نیز صرف هزینه های غیر ضروری در جهت دوباره کاری تولید اطلاعات مکانی گردیده است ( حمید، حسین، :۱۳۸۹ص .( ۵ از این رو وضع نابسامان اطلاعات مکانی در سازمانهای مرتبط و از طرفی دیگر عدم وجود و بکارگیری استراتژی و سیاست گذاری ملی در زمینه اطلاعات مکانی مانع اصلی در جهت سازماندهی و استفاده بهینه ازآنها محسوب می گردد.

۱۱۱

ھما ش م ی ی زی و ا ؛ چا ش و ر یا
۳۰ و ۳۱ فروردین – ۱۳۹۱ دانشگاه سیستان و بلوچستان
National Congress on Border Cities and Security; Challenges and Strategies – CBCS 2012

مبانی نظری، پیشینه، روش و فرضیه های تحقیق:

فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک تکنولوژی فراگیر بر ابعاد مختلف زندگی ما تأثیر گذاشته و تنوع دامنه تغییرات ناشی از آن بر الگوهای زندگی، آموزش، مدیریت، کسب و کار، حمل و نقل، تفریحات و سرگرمی و ; را در بر گرفته است. امروزه مفاهیمی چون قدرت و اقتدار در زیر سایه فناوری نوین اطلاعاتی معنا پیدا کرده اند و بی توجهی به آن به معنای نداشتن جایگاهی مناسب در عصر اطلاعات خواهد بود و چون قدرت به عنوان شرط و محدود کننده سیاست، فرهنگ و اقتدار با ساخت های شکل دهنده به این موارد سرو کار دارد، عدم بکارگیری تکنولوژی های نوین وجهه کشورها را دگرگون می کند در جهان امروز، اطلاعات عامل اصلی و زیربنایی توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها محسوب می شود و نقش مهمی در زمینه فعالیت های انسانی ایفا می کند . به عبارت بهتر امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، بعنوان عمده ترین محور تحول و توسعه در جهان مطرح شده و دستاوردهای ناشی از آن نیز آنچنان با زندگی مردم عجین شده که روی گردانی و بی توجهی به آن، اختلال عظیمی را در نظم جامعه بوجود می آورد (جلالی، علی اکبر، . (۶ :۱۳۸۳

تشکیل بانک های اطلاعاتی سازمانی و بهره گیری ازفناوری اطلاعات در کنترل مرزهای شرقی کشور اولویت اولی است که باید مورد توجه قرار گیرد (ذوالفقاری،حسین و دیگران، :۱۳۸۹ ص. (۱۹۰ دسترسی به بانکهای اطلاعاتی متمرکز و توسعه ارتباطات و مخابرات به عنوان مهمترین بخش کارکرد صحیح مرز به شمار می رود. در اصل برخورداری از فناوریهای اطلاعات پیشترفته در کنترل حیات مرزها از مهمترین مسائل دولت ها است (همان:ص .(۱۸۰ با پیشرفت های صورت گرفته در فناوری نظامی، شناخت زمین و آشنایی با ویژگی های مختلف آن هنوز عامل مهمی در برتری های نظامی محسوب می شود .

انتخاب مکان مناسب برای استقرار نیروها، انتخاب مسیرهای مناسب برای دستیابی به اهداف، اندازه گیری دقیق فاصله ها، زاویه ها، مساحت و مواردی از این دست از مهمترین مشغله های فکری فرماندهی نظامی بوده و هست . اعمال آخرین تغییرات ایجاد شده بر روی نقشه ها در حداقل زمان ممکن و حداکثر دقت، از نیازهای اصلی فرماندهان و برنامه ریزان عملیاتی قلمداد می شود (فخری، مجید و پرهیزکار، اکبر .(۱۳۳ : ۱۳۷۹ در قانون نیروی انتظامی، مصوب ۱۳۷۰ که حراست از مرزها به عهده این نیرو گذاشته شده ، . تاکید معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور بر اینکه، امنیت داخلی کشور، یکی از مولفه های اقتدار ملی است و لازمه آن استفاده از تجهیزات الکترونیکی و پیشرفته در کنترل مرزها می باشد . (News.police.ir) لذا برخورداری مناسب و به روز از داده های مکانی یکی از ابزار های موفقیت این نیرو بشمار می رود، لذا این نیرو در انجام امور محوله می تواند به جمع آوری مجموعه داده های سازمانهای مختلف که اقدام به انجام مطالعاتی در مناطق مرزی می کنند، در جهت یک زیر ساخت داده مکانی قدم بردارد .

هدف تحقیق: هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی وضعیت داده های مکانی، فرصت ها و چالش های پیش روی ایجاد زیر ساخت داده مکانی در مناطق مرزی و نقش و تاثیر آن بر مدیریت و کنترل مرزهای کشور است.

فرضیات تحقیق:

-۱ به نظر می رسد وضعیت داده های مکانی در مناطق مرزی نسبت به سایر مناطق از وضعیت نامناسبی برخوردار است

-۲ در حال حاضر،اطلاعات مکانی جایگاه ویژه ای در مدیریت و کنترل مرزهای کشور ندارد.

تعاریف:

داده مکانی : داد های مکانی به یک موقعیت ویژه و معین در روی سطح زمین ارجاع داده شده و به پدیده های بشری و طبیعی وابسته است. این مرجع می تواند هم بصورت مستقیم (طول و عرض جغرافیائی و یا مختصات ملی) و هم به شکل

۱۱۲

ھما ش م ی ی زی و ا ؛ چا ش و ر یا
۳۰ و ۳۱ فروردین – ۱۳۹۱ دانشگاه سیستان و بلوچستان
National Congress on Border Cities and Security; Challenges and Strategies – CBCS 2012

غیرمستقیم ( شهر، شهرستان، آدرس و (… باشد. سیستم های اطلاعات مکانی (GIS) در مدیریت اطلاعات مکانی نقش اصلی و محوری ایفا می نماید.

فراداده: اطلاعات تکمیلی از داده مکانی، خلاصه ساختار یافته از اطلاعات مکانی، اطلاعات لازم برای بازیابی، جستجو، مدیریت، ارزیابی، دسترسی، تلفیق و استفاده از داده مکانی، ساختار یافتگی فراداده این اجازه را به کاربر و ماشین می دهد که به راحتی محتوای آن را استخراج و استفاده نماید.

فراداده که به آن “متادیتا” و “اَبرداده” ” دیکشنری داده ها ” نیز گفته می شود به معنای اطلاعات در مورد اطلاعات می باشد.

به زبان عامیانه، مجموعه ای از اطلاعات و توضیحات که توصیف کننده یک داده خاص می باشد را فراداده گویند. به طور مثال

: فرمت داده، مقیاس داده، موقعیت و مختصات جغرافیائی محدوده اطلاعات، تهیه کننده، سازمان تهیه کننده، تاریخ تهیه، میزان دقت اطلاعات، نرم افزار و روش تهیه اطلاعات، آدرس و مشخصات تهیه کننده اطلاعات، نوع سطح دسترسی و میزان امنیت اطلاعات و … فراداده، سیستم های جستجوی اطلاعات را قادر می سازد به جای جستجوی اطلاعات حجیم، تنها “فراداده” آن اطلاعات را

جستجو نموده و اطلاعات مورد نیاز کاربران را در مورد موجودیت و چیستی اطلاعات، بدون دسترسی به اصل آن، در اختیار آنها قرار دهد.

زیر ساخت اطلاعات مکانی : (SDI) مجموعه ای از بسته های سیاستی، استانداردها و دستورالعمل ها، شبکه های و سرویس های دسترسی، فنوریها، داده های فضائی مکانی، سازمانها و نیروی انسانی(مغزافزار) می باشد، که امور مختلف دسترسی و استفاده بهینه از داده های مکانی را تسهیل و هماهنگ می سازد .(http://insdi.ir)

زیر ساخت اطلاعات مکانی دارای چهار رکن اساسی می باشد. -۱ قوانین و مقررات -۲استانداردها و دستورالعمل ها -۳

ابزارهای جستجو در تبادل داده های مکانی -۴ لایه های اطلاعات مکانی ( قوامیان، شاهین، .(۴۷-۵۰ :۱۳۷۹

مرز : آخرین حد قلمرو حاکمیت زمینی ،هوائی و دریایی هر کشور را مرز می گویند.یا آخرین حد قلمرو زمینی ،هوائی،دریایی و تحت الارض هر کشور را مرز گویند.

مرزبان: مرزبان افسری است از نیروی انتظامی که با دریافت استوارنامه از وزارت امور خارجه در مزر گمارده می شود تا علاوه بر استقرار نظم وامنیت در مرز و کنترل و مراقبت از خط مرز، با استناد به قراردادهای مشترک مرزی با کشور همسایه با برقراری ارتباط با همتای خود در آنسو مرز نسبت به حل و فصل مسایل مرزی و حفظ استیفای حقوق دولت و مرزنشینان اقدام نماید.در ساختار جدید مرزبانی ناجا فرمانده هنگ های مرزی به عنوان مرزبان درجه یک و گروهان های مرزی مرزبان درجه دو محسوب می شود.

مرزدار: ماموری است مسلح که به منظور انجام دیده بانی ، حفظ و برقراری امنیت و انتظامات ،جلوگیری از هرگونه تردد غیر قانونی ( انسان ،کالا و حیوانان اهلی) و ممانعت از هر گونه تغییر مصنوعی غیر مجاز بر روی خط مرز و حاشیه آن زیر نظر مرزبان در مرز به خدمت گمارده می شود. کلیه کارکنان که در پاسگا هها ،گروهان ها و هنگ های مرزی خدمت می کنند مرزدار نامیده می شوند.

مرزنشین: به کلیه اشخاصی که در عمق نوار مرز سکونت دائم داشته باشند اطلاق می گردد.

عمق نوار مرز: فاصله ای از خط مرز با عمق معینی به داخل خاک دو کشور همسایه که به موجب قراردادهای دو جانبه تعیین میگردد شرایط حاکم بر سکنه و مقررات ناظر بر نوار مرزی مذکور، ضمن توافق های دو جانبه با دولت همسایه تعیین می شود( قلی پور مبرهن، محمد رضا ، ( ۴:۱۳۸۹

۱۱۳

ھما ش م ی ی زی و ا ؛ چا ش و ر یا
۳۰ و ۳۱ فروردین – ۱۳۹۱ دانشگاه سیستان و بلوچستان
National Congress on Border Cities and Security; Challenges and Strategies – CBCS 2012

سابقه زیر ساخت داده مکانی در ایران

کمیته استانداردهای سازمان نقشه برداری کشور، در سال ۱۳۷۷ پیشنهاد ایجاد مرکز هماهنگی داده های مکانی را به عنوان راه حلی برای کاهش دوباره کاری در تولید اطلاعات مکانی به شورای ملی کاربران سیستم اطلاعات جغرافیایی ارائه داد. بعلت مغایرت هایی که بین مرزهای سیاسی کشور در دو مقیاس ۱:۲۵۰,۰۰۰ و ۱:۲۵,۰۰۰ وجود دارد.( برای مثال یک دهستان ممکن است در نقشههای ۱:۲۵۰,۰۰۰ در یک شهرستان و در نقشه های ۱:۲۵,۰۰۰ در شهرستان دیگری واقع شده باشد). و

همچنین استفاده وزارت کشور از نقشههای ۱:۲۵۰,۰۰۰، مرکز آمار ایران از نقشه های ۱:۵۰,۰۰۰ و سازمان نقشهبرداری کشور از نقشههای ۱:۲۵۰۰۰، باعث مشکلاتی درتعیین مرزهای سیاسی کشور می گردد . به این منظور در یکصد و پنجاه و سومین جلسه شورای ملی کاربران سیستم های اطلاعات جغرافیایی مقرر گردید کمیته ای متشکل از وزارت کشور، مرکز آمار ایران و سازمان نقشهبرداری کشور در خصوص هماهنگی برای مرزهای سیاسی تشکیل گردد. دبیری کمیته فوق بعهده وزارت کشور می باشد( . (http://www.ncc.org.ir

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.