مقاله ارتباط اختلال یادگیری ویژه۱ سندرم »آلکسیا۲« با سیستم اعصاب مرکزی


در حال بارگذاری
10 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله ارتباط اختلال یادگیری ویژه۱ سندرم »آلکسیا۲« با سیستم اعصاب مرکزی دارای ۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ارتباط اختلال یادگیری ویژه۱ سندرم »آلکسیا۲« با سیستم اعصاب مرکزی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ارتباط اختلال یادگیری ویژه۱ سندرم »آلکسیا۲« با سیستم اعصاب مرکزی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله ارتباط اختلال یادگیری ویژه۱ سندرم »آلکسیا۲« با سیستم اعصاب مرکزی :

مقدمه

استراب و بلاک۳، معتقدند فرآیند یادگیری میتواند فرآینـدی رفتـاری باشـد و رفتـار بـر سطوحی از ارتباط درونی۴ مشخّص تحقّق مییابد کـه رفتـار را بـه صـورت سلـسله مراتـب بازنمایی میکند.

۱- Specefic Learning Disabilities (S.L.D) 2- Alexia

۳- Strub and Black 4- interrelated Levels

۱۵۰

به این ترتیب اختلال یادگیری اختلال در یک یا چند فرآیند اساسی روانشناختی است کـه در حیطههای زبان اعم از شفاهی یا نوشتاری متجلی میشوند. از آن جا که غالباً مشاهده شـده که LD با اختلالهای عصبشناختی از قبیل صرع و فلج مغزی، همراه و مرتبط است، فرضـیه

منشأ فیزیولوژیکال LD مورد حمایت قرار گرفته است. از طریق مطالعات بـرروی دو قلوهـا، معلوم شده اختلال LD مبنایی ژنتیکی نیز دارد؛ در بین انواع اختلالهای یادگیری آلکـسیا بـه دو سطح نارساخوانی اکتسابی۱ ونارساخوانی تحولی۲ تقسیم میشود. اصطلاح »کوری کلمه«۳،

بیانی کلاسیک برای آلکسیا است. اختلال کلاسیک آلکسیا بر مبنای الگوهـای مـشاهدهای کـه

عصبشناسهای بالینی ساختهاند، تعیین شده است. نگرش جدیدتری کـه بـه مطالعـه آلکـسیا میپردازد و از محبوبیت عمومی بیشتری هم برخوردار اسـت، نگـرش »روان زبـانشـناختی«۴

است، که به ویژه به وسیله روانشناسهای شـناختی۵ و نوروپسیکولوژیـستهـا۶ رشـد کـرده است. آلکسیا به دو نوع بالینی اصلی مشتمل بر »آلکسیای حروف«۷ و »آلکسیای کلمه«۸ تقسیم میشود، با توجه به حضور یا عدم حضور اختلال نوشتاری بـه همـراه آلکـسیا، تقـسیمبنـدی دیگری مبنی بر آلکسیا بدون آگرفیا۹ وآلکسیا همراه آگرفیا۱۰ نیز خواهیم داشت. نگـرش سـوم اختلال را در اصطلاحات موضع عمومی نقص مورد توجه قرار میدهد، که یا در سیستم بینایی

اولیه و یا در سیستم زبانی اولیه است.

نقایصی در هیپوکامپال، پری فرونتال، مخچه، ; و همچنین نقایـصی از نـوع عـدم تحقّـق غلبه طرفی و ;، میتواند به نوعی از نارساییهای ویژه یادگیری منجر شود. بر اساس مطالعـه پیشینه، نارساییهای ویژه یادگیری، طبیعت عصبشناختی دارند، تمام عملکردهای یادگیری در

مغز و نظام عصبی شکل میگیرند، نقص در کارکرد نظام عصبی مرکزی نیز به عنـوان یکـی از

۱- aqired dyslexia 2- developmental dyslexia 3- word blindness 4- psycho linguistic 5- cognitive Psychologist 6- neuoro Psychologist 7- literal alexia 8- verbal alexia

۹- alexia without agraphia 10- alexia with agraphia

۱۵۱

شایعترین علل نارساییهای یادگیری مطرح میشوند (فیدورویکز۱، (۱۹۹۹، مشکلات خواندن نتیجهای از فقدان تحول عصبشناختی مناسب در حیطه خاصی از مغز است، بـه ویـژه حیطـه اکسی پیتو تمپورال چپ۲، سیستم تمپو پاریتال۳، و حیطه قدامی شامل بروکـا کـه بـرای فعـال شدن زبان ضروری است. دیسلکسیا زمانی بروز مییابد که حیطههای مغزی مـذکور در دامنـه کنشگری طبیعی به کار گرفته نمیشوند.

در طی دهههای اخیر، شواهد علمی قاطعی از پژوهش در حـوزه ژنتیـک و مطالعـات در حوزه مغز به طور شناختی به این تشخیص رسیدهاند که ناتواناییهای یادگیری مبنـای عـصب

زیستشناختی دارند. در مطالعه دو قلوها نشان داده شده اگر یکی از دو قلوها ناتوانی خواندن دارد، احتمال این که دوقلوی دیگر ناتوانی خواندن داشته باشد برای دوقلوهای یکسان۶۸% ۴ و

برای دو قلوهای غیریکسان۴۰% ۵ است. در بررسی پیشینه خانوادگی مشخّص شده اگر یکی از افراد خانواده (اولیاء، خواهر یا برادر و ;..) در گذشته ناتوانی یادگیری را تجربـه کـرده باشـد احتمال بروز ناتوانی یادگیری، به طور معناداری افزایش مییابد. احتمال اخـتلال یـادگیری بـه کروموزومهای ۶ و ۱۵ مرتبط است، و نسبت بروز اختلال یادگیری بین مردان نسبت بـه زنـان

۱/۵ به ۱ است که این تفاوت شیوع، در دوجنس میتواند حکایـت از مبنـای زیـستشـناختی مسأله داشته باشد (هیلمان و والنستین، .(۶۱۹۸۵

آلکسیا چیست؟

آلکسیا میتواند به عنوان ناتوانمندی اکتسابی در اکتساب زبان نوشتاری پس از یک ضـربه مغزی تعریف شود، اصطلاح دیسلکسیا را بعضی از نویسندگان به طور مترادف بـا آلکـسیا بـه
کار میبرند، اصطلاح » کوری کلمه«، بیانی کلاسیک برای آلکسیا است، و هنوز گاه و بیگاه در اروپـا بـه کـار مـیرود. نارسـاخوانی در دو سـطح نارسـاخوانی اکتـسابی۷ و نارسـا خـوانی

۱- Fiedorowiez, C. 2- left Occpitotempral Lobe 3- tempoparietal System 4- monozygotic 5- disygotic

۶- Kenneth M. Heilman & Edward valenstein (1985) 7- aquired alexia

۱۵۲

تحولی۱ مطرح است. نارساخوانی اکتسابی در افرادی بروز مییابد که قبلاً یاد گرفته بودهاند به طور طبیعی بخوانند.

نارساخوانی تحولی به ناتوانمندی برای خواندن طبیعی از دوران کودکی اطلاق میگردد. در تعریف آلکسیا بر اختلال ادراکی تأکید میشـود. اخـتلالهـای کلاسـیک آلکـسیک بـر مبنـای الگوهای مشاهدهای که عصبشناسهای بالینی ساختهاند، تعیین شده است. آلکـسیای کلامـی، ناتوانایی در خواندن کلمه است و نسبتاً قابلیت خواندن حروف حفظ میشود. آلکسیای کُلّـی، در مورد ناتوانایی خواندن حروف و کلمهها مطرح است (هیلمن و والنستین، .(۱۹۸۵

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.