تحقیق بررسی دیدگاه کارکنان در مورد تأثیر عوامل فشار زای سازمانی بر عملکرد و بهبود آن
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
تحقیق بررسی دیدگاه کارکنان در مورد تأثیر عوامل فشار زای سازمانی بر عملکرد و بهبود آن دارای ۲۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق بررسی دیدگاه کارکنان در مورد تأثیر عوامل فشار زای سازمانی بر عملکرد و بهبود آن کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق بررسی دیدگاه کارکنان در مورد تأثیر عوامل فشار زای سازمانی بر عملکرد و بهبود آن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن تحقیق بررسی دیدگاه کارکنان در مورد تأثیر عوامل فشار زای سازمانی بر عملکرد و بهبود آن :
چکیده
در دنیای پیشرفته و فراصنعتی امروز، فشارهای روانی سازمانی در زندگی شغلی افراد، مشکلات فراوانی ایجاد نموده است. نگرانی افراد نسبت به کار و مسائل مربوط به محیطکاری، محیط اجتماعی، اقتصادی و نیازهای متفاوت، انتظارات سازمان از کارمند یا تغییر در تکنولوژی، مشکلات مدیریتی، سیستمهای پیچید اطلاعاتی و ترس افراد از عقب افتادگی اطلاعات و غیره، همه باعث میشوند تا افراد بیشتر اوقات زندگی روزمره و زندگی کاری را همراه با هیجانات، تنشها، نگرانیها و بیم و امیدهای گوناگون به پایان برسانند که در اکثر موارد با ظرفیتهای بدنی و روانی آنها سازگار نیست. پژوهش حاضر در سال ۱۳۷۸ در یک سازمان دولتی انجام گردید و هدف آن شناسایی، تشخیص، ارزیابی و مقایس عوامل فشارزای سازمانی و تأثیر آن بر عملکرد کارکنان است.
این تحقیق از نوع کاربردی بوده است. جامع آماری در این تحقیق، شامل کارکنان ادار آموزش و پرورش است که از سه گروه، مدیران ارشد و مدیران میانی، سرپرستان و سایر کارکنان تشکیل میشوند. این پژوهش توصیفی- پیمایشی از شاخه تحقیقات میدانی است و یافتههای آن از طریق کتابخانهای و میدانی، با کمک پرسشنامه گردآوری و از طریق آمار توصیفی و استباطی شش فرضیه فرعی و یک فرضی اصلی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج بیانگر آن است که بین عملکرد کارکنان (متغیروابسته) با عوامل فشارزای سازمانی (متغیرمستقل)؛ نظیر خط مشی سازمانی، ساختار سازمانی، فرآیند سازمانی، تعارض نقش، گرانباری نقش و روابط بین افراد، رابطهای معنادار وجود دارد. به بیان دیگر، عملکرد کارکنان تحت تأثیر عوامل فشارزای سازمانی است. در پایان نیز، برای غلبه بر عوامل فشارزای سازمانی و افزایش عملکرد کارکنان در سازمان، پیشنهادهایی ارائه میگردد.
۱- استرس (stress) در کتب رفتار سازمانی با معنای مختلفی ترجمه شده است:
– در کتاب رفتار سازمانی لوتانز، ترجمه غلامعلی سرمد، معادل فشارروانی قلمداد شده است.
– در کتاب رفتار سازمانی مورهد/ گریفین، ترجمه الوانی- دانایی، واژههای فشار عصبی ترجمه شده است.
– در کتاب رفتار سازمانی رابینز ترجمه پارسائیان- اعرابی، به صورت تنش یا فشار روانی ترجمه شده است.
– درکتاب روانشناسی صنعتی سازمانی آبراهام/ کورمن، ترجمه دکتر حسین شکرکن، به معنای فشار آمده است.
– در کتاب فرهنگ جامع مدیریت از داور ونوس/ دانائی فرد، با واژههای تنش، فشارروانی، فشار عصبی و فشار روحی معنا شدهاست.
A study of the Views of personnel on Effects of organizational-Stress factors on performance
Abstract
The Essentional goal of this article is to survey and probe into the role of organizational stress factors on employees performance.
For this purpose Road & Transportation Administration, chaharmahal and Bakhtiary province, was selected and to achieve this aim, the following hypothesis was tested: there is a direct relationship between organizational-stress factors (structure/ policy/ role of conflict/ process/ role of overload interpersonal relation) and performance.
The method of research is description and statistical universe which consists of 230 employees of Three Groups; managers/ middle managers, supervisors and employees, that was chosen with method of simple random sampling.
Methods used for Gathering data and information are library and survey.
The results of this study showed that organizational stress factors are effective on employees performance. And the most influencing organizational- stress factor on employees performance is organizational policy.
واژههای کلیدی:
فشار شغلی (فشار روانی)، عملکرد، ابهام در نقش، گرانباری نقش، تعارض نقش، خط مشی سازمانی، فرآیند سازمانی
مقدمه
در قرن حاضر فشارهای روانی بخش عمدهای از زندگی افراد را در محیط کاری و سازمانها تحت تأثیر قرار دادهاست. در ده اخیر، موضوع فشار روانی و آثار آن مورد توجه زیادی واقع گردیده، و از جمله مباحث اساسی رفتار سازمانی را به خود اختصاص دادهاست . در واقع میتوان قرن بیستویکم را به جرأت قرن استرسها نامید. بدون شک حرکت در جهت نیل به اهداف سازمانی و کسب آن اهداف و در نهایت پیشرفت جامعه، در گرو افزایش عملکرد کارکنان در سازمانهاست.
فشار روانی مهمترین تأثیر را بر عملکرد فرد میگذارد، بدین ترتیب که هنگامی که فشار روانی از حد مشخصی فراتر برود، باعث کاهش عملکرد فرد میشود. میزان فشار روانی در سطح متعادل، بهترین عملکرد را به همراه خواهد داشت و اگر میزان آن از یک محدوده کمتر یا بیشتر شود، عملکرد پایین خواهد آمد.
چنانچه فشارهای روانی مدت زیادی ادامه یابد، بتدریج فرد خسته خواهد شد و ادام این وضعیت باعث میشود که انرژی جسمی و احساسی فرد کاهش و توانایی او تضعیف گردد. از آنجا که توان فرد یکی از عناصر اساسی در افزایش بهرهوری است و بهرهوری نیز تابعی از توان و شناخت شغل و حمایت سازمانی است، لذا عملکرد افراد نیز در سازمان نزول خواهد یافت.
امروزه، فشارهای روانی یکی از معضلات انسانها، بخصوص در جوامع رو به رشد و صنعتی است و شناخت علل و عوامل به وجود آورند این مشکل و ارائه نتایج و راهکارهای مناسب برای پیشگیری و درمان آن، ذهن افراد زیادی را به خود معطوف داشته است. کارکنان از جمله افرادی هستند که در سازمانهای گوناگون با این پدیده روبهرو بوده، از آن رنج میبرند.
بررسی فشارهای سازمانی به دو دلیل ضروری است: نخست آنکه کوتاهی در رسیدگی به فشارهای سازمانی میتواند بر توان منابع انسانی یک سازمان زیانهای فراوانی وارد سازد و پیامدهای منفی اقتصادی مانند کاهش تولید را به بار آورد. دوم آنکه هر گاه فشارهای سازمانی بدرستی باز شناخته شود و با تدابیر و دوراندیشی هدایت و سرپرستی گردد، میتواند در بهبود عملکرد کارمند و خشنودی او و در نتیجه افزایش بازده سازمان مؤثر باشد.
نشانههای رفتاری فشار روانی به صورت تغییر در میزان تولید، غیبت و جابهجایی کارکنان و نیز به صورت تغییر در افزایش مصرف دخانیات، بدخوابی، افزایش سرعت در حرفزدن و ناآرامی و یا با به خود پیچیدن پدیدار میگردد. افزایش فشارهای سازمانی بر کارکنان و بروز نشانههای فشار روانی یعنی نشانههای فیزیولوژیکی و نشانههای روانی و بخصوص بروز آنها در رفتار کارکنان، باعث کاهش عملکرد کارکنان خواهدشد. فشارهای روانی پیامدهایی به دنبال خواهد داشت که اثر مستقیم بر سازمان دارد. این کاهش در مورد کارگران اجرایی به صورت کیفیت ضعیف کار و افت بهرهوری متجلی میگردد و در مورد مدیران، به دلیل عصبانیت و ناسازگاری، به صورت تصمیمگیری غلط و یا برهم خوردن روابط کاری با دیگران جلوهگر میشود.
کنارهگیری نیز میتواند نتیجه فشار روانی باشد که مهمترین انواع آن عبارت است از: غیبت و استعفا. اشخاصی که برای مقابله با فشار روانی دوران سختی را در محیط کار میگذرانند، احتمالاً بیشتر بیمار میشوند و یا به منظور پیداکردن سازمان بهتری به ترک سازمان خود میاندیشند. فشار روانی میتواند پیامدهای دیگری هم داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است فرد برنامههای زمانی خود را فراموش کند و وقت طولانیتری را صرف خوردن غذا کند، و یا ممکن است مبادرت به کنارهگیری روانی کرده و نسبت به شغل و سازمان مربوطه بیتوجه شود. شخص ممکن است برای مقابله با فشار روانی که در محیط کاری با آن مواجه است، بموقع و منظم بر سر کار خود حاضر شود، ولی نسبت به شغل و سازمان بیتوجهی باشد. (مورهد و گریفین، ترجمه الوانی- دانائیفرد،۱۳۷۴).
مفاهیم نظری
«هانس سلیه[۲]» یکی از پیشتازان پژوهش در زمین استرس، استرس را به عنوان پاسخ نامشخص بدن به هرگونه تقاضا نامیدهاست. وی مفهوم «حالت سازگاری عمومی» را ابداع کرد. حالت سازگاری عمومی، پاسخ خود به خودی به هر گونه تهدید بدنی یا احساسی نسبت به سلامت یک ارگانیزم است. (علوی، ۱۳۷۲)
ایوان سویچ و میشل ماتسون[۳]، فشار روانی را به زبان ساده «تأثیر و تأثر ارگانیزم و محیط» تعریف میکنند و تعریف کاربردی تفصیلی بدین شرح را به آن میافزایند: «این تأثیر و تأثر، نوعی پاسخ انطباقی است که با میانجیگری ویژگیهای شخص و یا فرآیندهای روانشناختی تحقق مییابد.» (لوتانز ترجمه سرمد،۱۳۷۲)
«بیر و نیومن[۴]» فشار روانی ناشی از شغل (فشار شغلی) را چنین تعریف میکنند: «شرایط ناشی از تأثیر و تأثر افراد با مشاغل آنان و تغییرات درونی که آنان را به انحراف از کنش معمولی خود وادار میسازد، علامت مشخص این فشار روانی است» (لوتانز، ترجمه سرمد،۱۳۷۲). امروزه استرس به طور گستردهای به عنوان پیامد هر گونه عمل، وضعیت و فشاری تعریف میشود که شرایط روحی و جسمی خاصی را بر فرد وارد میکند. و استرس وضعیت نامتعادلی را در او به وجود میآورد. این عدم تعادل موجب بروز علایمی بسیار متداول از قبیل بیخوابی، عرق ریختن، عصبانیت و زود رنجی میگردد (ایوانویچ و ماتسون،۱۹۷۸).
۲. Hans Selye
۳. Ivancevich and Matteson
۴. Beehr Newman
فشارهای سازمانی (مورهد و گریفین ترجمه الوانی، دانائیفرد ۱۳۷۴) شامل الزامات شغلی، نوع شغل، کار زیاد، الزامات فیزیکی (مکان شغل) الزامات نقش (تضاد- ابهام) ادراکات روابطی، فشارهای گروهی و سبک رهبری بوده و پیامدهای آن را شامل: واماندگی، پیامدهای فردی- رفتاری، روانی، جسمی، کاهش عملکرد، ترک کار، غیبت، کاهش انگیزش و رضایت به دنبال خواهد داشت (رابینز، ۱۳۷۴)
بیرو نیومن(۱۹۷۸) سه دسته از نشانههایی را که در شرایط استرس شغلی بروز میکند، نام بردهاند، این نشانهها عبارتند از: نشانههای روانی،[۵] نشانههای جسمانی[۶] و نشانههای رفتاری[۷]. این نشانهها اغلب همراه با نارضایتی شغلی بروز میکنند. بنابراین، نارضایتی شغلی را میتوان یکی از شایعترین پیامدهای استرس شغلی به حساب آورد. نارضایتی شغلی نیز آثار و عوارضی دارد که عموماً از نظر اقتصادی و اجتماعی زیان آورند و برای فرد و سازمان و جامعه هزینههایی در بردارند.
۵. Psychological Symtoms
۶. Physical health symptoms
۷. Behavioural symptoms
پژوهشهایی که “ساترلند” و “کویر” در سال ۱۹۹۰ انجام دادهاند، ثابت نمودهاست که ناراحتیهای معدهای- رودهای، مانند زخمهای دستگاه گوارش و استرس شغلی با هم رابطه دارند. از دیگر بیماریهای جسمانی که ممکن است نتیجه استرسهای شغلی پیاپی باشند، انواع حساسیتها (آلرژیها) و بیماریهای پوستی، اختلال در خواب، سر درد و ناراحتیهای تنفسی را میتوان نام برد. (رندال آر راس/ الیزابت ام آلتمایر؛ استرس شغلی ترجمه: غلامرضا خواجهپور ۱۳۷۷)
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.