پژوهش مطالعه و معرفی آثار تاریخی و هنری دوره قاجار در رفسنجان


در حال بارگذاری
12 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 پژوهش مطالعه و معرفی آثار تاریخی و هنری دوره قاجار در رفسنجان دارای ۲۳۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پژوهش مطالعه و معرفی آثار تاریخی و هنری دوره قاجار در رفسنجان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پژوهش مطالعه و معرفی آثار تاریخی و هنری دوره قاجار در رفسنجان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پژوهش مطالعه و معرفی آثار تاریخی و هنری دوره قاجار در رفسنجان :

توضیحات:

پایان نامه آماده با موضوع مطالعه و معرفی آثار تاریخی و هنری دوره ی قاجار در شهرستان رفسنجان، در قالب فایل word و در حجم ۲۲۷ صفحه.

توضیحات:

در سرزمین ایران شهرهای اصیلی وجود دارد؛ که از قرن ها پیش بنا شده و تا امروز به پا ایستاده اند که هرکدام به تنهایی، شاهد نبوغ معماری اقوام این سرزمین است.

معماران ایرانی براساس احتیاجات قوم خود، با توجه به مسائل اجتماعی و خصوصیات جغرافیایی و اهدافی خاص، ساختمان هایی بناکرده اند؛ که نبوغ معماری آنان و زیبایی مجموع این بناها در هرکدام از شهرهای ایرانی قابل ستایش است. معماران برای ساخت بنا، مصالحی را به کا می بردند؛ که با امکانات و خصوصیات این سرزمین مطابقت می کرد و سادگی و زیبایی آن ها به اغلب شهرهای ایران شخصیت مشترکی می داد؛ به طوری که امروز می توان هرکدام از آن ها را به عنوان نمونه شهر ایرانی بررسی کرد. هر کدام از دوران تاریخی ایران، معماری خاص خود را دارد؛که در این پژوهش سبک معماری و تزیینات دوره ی قاجار در ایران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

فرهنگ و هنر و تحولات گوناگون دوره ی قاجار، بسیار پرفراز و نشیب است و نظرات متعدد و متناقضی درباره ی آن دوره و تحولات فرهنگی و هنری آن وجود دارد؛ که بسیاری از شرایط و ویژگی‌های فرهنگی این دوره، آن را به شرایط کنونی کشور متصل می‌سازد .

از اواخر دوره ی صفویه تا اواسط سلطنت ناصرالدین شاه، به علت آشفتگی های موجود، جنگ های پی در پی و عدم ثبات و فقدان امنیت، هنرهای معماری و تزیینات ساختمانی ایران که در دوران صفویه وسعت و تنوع زیادی پیدا کرده بود؛ طی این دوره نابسامانی ملی، به انحطاط گرایید. تنها در دوره ی کوتاه مدت کریم خان زند، ارگ کریم خان و برخی بناهای منفرد هم چون: مجموعه بناهای وکیل در شیراز برپا می گردد؛ که البته هیچ گاه این بناها نتوانستند تأثیر خود را به گستردگی تأثیر بناهای دوران صفوی بر سراسر پهنه ی سرزمین ایران به ثبت برسانند. این بناها بر مبنای اصول سبک اصفهان ساخته می شدند و از این روست؛که …

پژوهش مطالعه و معرفی آثار تاریخی و هنری دوره قاجار در رفسنجان
فهرست مطالب:

فصل اول: کلیات

مقدمه

‌۱-۱ تعریف مسأله و بیان سؤال های اصلی تحقیق

۱-۲ بیان سؤالات اصلی تحقیق

۱-۳ سابقه و ضرورت انجام تحقیق

۱-۴ فرضیه ها

۱-۵-هدف ها

۱-۶ کاربردهای متصور از تحقیق

هدف ها

۱-۷ مراجع استفاده کننده از نتیجه ی پایان نامه

۱-۸ روش انجام تحقیق

۱-۹ جامعه ی آماری و روش نمونه گیری

فصل دوم: مفاهیم نظری وادبیات پژوهش

۲-۱ واژه شناسی

۲-۱-۱- هنر اسلامی

۲-۱-۲- معماری اسلامی

۲-۱-۳- معماری ایرانی

۲-۱-۴- معماری بومی

۲-۱-۵- خانه

۲-۱-۶- تابش بند

۲-۱-۷- پیمون

۲-۱-۸- سردر

۲-۱-۹- هشتی

۲-۱-۱۰-راه رو

۲-۱-۱۱- حیاط یا میان سرا

۲-۱-۱۲- اتاق

۲-۱-۱۲-۱- سه دری

۲-۱-۱۲-۲- پنج دری

۲-۱-۱۳- تالار

۲-۱-۱۴- آشپزخانه

۲-۱-۱۵-باره بند

۲- ۱-۱۶-ارسی

۲-۱-۱۷- سنتوری

۲-۱-۱۸-جام خانه

۲-۱-۱۹- معماری مسکونی قاجار (خانه های قدیمی)

۲-۱-۲۰- معماری بادگیر

۲-۱-۲۱-زیر زمین

۲-۱-۲۲-پایاب

۲-۱-۲۳-پشت بام

۲-۱-۲۴-ایوان

۲-۱-۲۵-کلاه فرنگی

۲-۱-۲۶-حوض خانه

۲-۱-۲۷-شاه نشین

۲-۱-۲۸-ازاره

۲-۱-۲۹-مقرنس

۲-۱-۳۰-رسمی بندی(کاربندی)

۲-۱-۳۱-آجرکاری

۲-۱-۳۲-کاشی کاری

۲-۱-۳۳-آیینه کاری

۲-۱-۳۴-گچ بری

۲-۱-۳۵-اسلیمی

۲-۱-۳۶-تزیینات گل و بته ای

۲-۱-۳۷-بناهای خشتی

۲-۱-۳۷-۱-بناهای خشتی مستقل و منفرد

۲-۱-۳۷-۲- بناهای خشتی زنده

۲-۱-۳۸- اصول معماری ایران

۲-۲ شناخت ویژگی های سیاسی-فرهنگی ومعماری دوره ی قاجار

۲-۲-۱-پیشینه ی سیاسی دوره ی قاجار

۲-۲-۲-پیشینه ی فرهنگی و هنری دوره ی قاجار

۲-۲-۳-هنر و معماری دوره ی قاجار

۲-۲-۴-برخی از ویژگی های نقوش تزیینی هنر و معماری دوره ی قاجار

۲-۲-۵- ویژگی های کلان معماری

۲-۲-۶-تزیینات دوره ی قاجار

۲-۲-۷-بناهای مسکونی دوره ی قاجار

۲-۲-۸-تزیینات به کاررفته در خانه ها

۲-۲-۹-آثار و بناهای معماری عهد قاجار

۲-۲-۱۰-معماری دوره ی قاجار

۲-۲-۱۰-۱ عوامل بیرونی

۲-۲-۱۰-۲عوامل داخلی

۲-۲-۱۱-معماری خیابانی

۲-۲-۱۲- معماری بناهای عمومی

۲-۳ جغرافیا و تاریخ استان کرمان

۲-۳-۱- موقعیت جغرافیایی استان کرمان

۲-۳-۲ وجه تسمیه و پیشینه ی تاریخی استان کرمان

۲-۴ جغرافیای شهرستان رفسنجان

۲-۴-۱ – موقعیت جغرافیایی و ویژگی های طبیعی شهرستان رفسنجان

۲-۴-۲- پیشینه ی تاریخی و وجه تسمیه ی شهرستان رفسنجان

۲-۴-۳-رفسنجان دردوره ی قاجار

۲-۴-۴- وضعیت سیاسی شهرستان رفسنجان

۲-۵ جغرافیا و تاریخ روستای قاسم آباد

۲-۵-۱-جغرافیای قاسم آباد

۲-۵-۲-تاریخ قاسم آباد

۲-۵-۳-شناخت بناها و بافت های باارزش احتمالی موجود در روستا

۲-۵-۴-بررسی چگونگی انواع مالکیت در روستا

۲-۵-۴-۱- مالکیت دولتی

۲-۵-۴-۲-مالکیت خصوصی

۲-۵-۴-۳- مالکیت وقفی

۲-۵-۵-معماری سنتی در قاسم آباد

۲-۵-۶-معماری سنتی رفسنجان

فصل سوم: شناخت، معرفی و تحلیل کلیات ساختار معماری خانه ی حاج آقاعلی

۳-۱زندگی نامه ی حاج آقاعلی

۳-۱-۱حاج آقا علی و داستان زندگی او

۳-۲ معماری خانه ی حاج آقا علی

۳-۲-۱خانه ی حاج آقا علی

۳-۲-۲-شرحی بر معماری خانه ی حاج آقا علی

۳-۲-۲-۱-در ورودی

۳-۲-۲-۲-هشتی

۳-۲-۲-۳ضلع شمالی(زمستان نشین)

۳-۲-۲-۴ ضلع جنوبی (تالار شاه نشین)

۳-۲-۲-۵-ضلع شرقی

۳-۲-۲-۶-ضلع غربی

۳-۲-۲-۷-بخش اندرونی

۳-۲-۲-۸-حوض خانه

۳-۲-۲-۹-سه دری

۳-۲-۲-۱۰-حیاط

۳-۲-۲-۱۱-آشپزخانه

۳-۲-۲-۱۲-فر آجری

۳-۲-۲-۱۳-سردخانه

۳-۲-۲-۱۴-برج دیدبانی

۳-۲-۲-۱۵-قنات

۳-۲-۲-۱۶-اصطبل

۳-۲-۲-۱۷-خانه ی کارگری(خانه ی مرضیه خانم)

۳-۲-۲-۱۸-حمام

۳-۲-۳-دوره بندی تاریخی بنا

۳-۲-۳-۱مرحله ی اول

۳-۲-۳-۲ مرحله ی دوم

۳-۲-۳-۳مرحله ی سوم

۳-۲-۴-مراحل ساخت اولیه ی بنا

فصل چهار:شناخت ،معرفی وتحلیل تزیینات خانه ی حاج آقاعلی

۴-۱-مقدمه

۴-۲-تجزیه وتحلیل نقوش گچ بری گیاهی –جانوری

۴-۲-۱-طاقچه های شاه نشین

۴-۲-۲-گچ بری سقف شاه نشین

۴-۲-۳-گچ بری حوض خانه

۴-۲-۴-گچ بری خلوت تاج خانم

۴-۲-۵-گچ بری طاق نمای خلوت تاج خانم

۴-۲-۶-گچ بری ستون خلوت تاج خانم

۴-۲-۷-گچ بری رف های ایوان خلوت تاج خانم

۴-۲-۸-گچ بری نمای خلوت تاج خانم

۴-۳-تجزیه وتحلیل نقوش گچ بری گیاهی-هندسی

۴-۳-۱-گچ بری نمای شرقی خلوت تاج خانم

۴-۳-۲-گچ بری اتاق تاج خانم

۴-۳-۳-گچ بری نمای شمالی خلوت تاج خانم

۴-۳-۴-گچ بری چراغ دان

۴-۳-۵-گچ بری سقف اتاق هفت دری

۴-۳-۶-گچ بری سقف ایوان خلوت تاج خانم

۴-۴-تجزیه وتحلیل نقوش هندسی

۴-۴-۱-کاربندی

۴-۴-۲-ابزار زنی

۴-۴-۳-قطاربندی

۴-۵-آجرکاری

۴-۵-۱-هنر آجرکاری دوره ی قاجاریه

۴-۵-۲-آجرکاری نمای جنوبی(شاه نشین)

۴-۵-۳-آجرکاری نمای شمالی(زمستان نشین)

۴-۵-۴-آجرکاری نمای شرقی(حوض خانه)

۴-۵-۵-آجرکاری های ازاره ی حیاط بیرونی

۴-۵-۶-آجرکاری های ازاره ی حوض خانه وخلوت تاج خانم

۴-۶-کاشی کاری

۴-۷- سنگ کاری

۴-۸-دروپنجره

۴-۸-۱-در

۴-۸-۲-پنجره

۴-۹-عناصرنمادین به کار رفته در تزیینات گچ بری خانه ی حاج آقاعلی

۴-۹-۱-نقوش گیاهی

۴-۹-۲-درخت سرو

۴-۹-۳-بته جقه

۴-۹-۴-گل

۴-۹-۴-۱-گل نیلوفر

۴-۹-۵-نقوش جانوری

۴-۹-۵-۱-ماهی

۴-۹-۵-۲-هدهد

۴-۹-۵-۳-خروس

۴-۹-۶-اشکال هندسی

۴-۹-۶-۱-دایره

۴-۹-۶-۲-لوزی

۴-۹-۶-۳-مثلث

۴-۹-۶-۴-کثیر الاضلاع

۴-۹-۷-تحلیل تزیینات خانه ی حاج آقاعلی براساس مبانی هنرهای تجسمی

۴-۹-۷-۱-نقطه

-۹-۷-۲-خط

۴-۹-۷-۳-حجم

۴-۹-۷-۴-بافت

۴-۹-۷-۵-کادر

۴-۹-۷-۵-۱-کادر مستطیل

۴-۹-۷-۵-۲-کادر دایره

۴-۱۰-تحلیل کیفیات بصری تزیینات خانه ی حاج آقاعلی

۴-۱۰-۱-ریتم

۴-۱۰-۲-تعادل

فصل پنجم: نتیجه گیری ،ارائه ی پیشنهادات و منابع

نتیجه گیری

۵-۱-مقدمه

۵-۲-بحث ونتیجه گیری

۵-۳-آزمون فرضیات

۵-۵-پیشنهادات

۵-۶-واژه نامه ی اصطلاحات هنر و معماری سنتی

منابع تصاویر ، طرح ها و نقشه ها

منابع و مآخذ

کتاب ها

پایان نامه ها

مقالات

سایت ها

تصاویر

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.