تحقیق تاریخچه وزارت راه و ترابری
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
تحقیق تاریخچه وزارت راه و ترابری دارای ۳۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق تاریخچه وزارت راه و ترابری کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق تاریخچه وزارت راه و ترابری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن تحقیق تاریخچه وزارت راه و ترابری :
تاریخچه وزارت راه و ترابری
وزارت راه و ترابری یکی از وزاتخانهها در بیشتر کشورهاست. این وزارت مسئول اداره امور حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی در محدوده داخلی کشور مربوطه و ازتباطات ترابری میان آن کشور و دیگر کشورهای جهان است.
تا قبل از جنگ جهانی اول کشور پهناور ایران فاقد راه شوسه بود و از راههای کاروان رو استفاده می شد. سال ۱۲۹۹ را می توان زمان شروع احداث راههای شوسه دانست. در ۱۱ فروردین ۱۳۰۱ اداره کل طرق و شوارع در وزارت فوائد عامه جهت ساخت و نگهداری راهها تشکیل شد. در ۲۷ اسفند ۱۳۰۸ به موجب قانون مصوب اداره کل طرق و شوارع، بصورت وزارت خانه مستقل بنام وزارت طرق و شوارع و سپس در سال ۱۳۱۵ با عنوان وزارت راه مأمور احداث و نگهداری راهها گردید و در سال ۱۳۵۳ به وزارت راه و ترابری تغییر نام یافت. در سال ۱۳۶۲ به لحاظ پهناور بودن استان خراسان اداره کل راه و ترابری جنوب خراسان با هدف نگهداری و توسعه راههای منطقه جنوب خراسان تشکیل گردید و در حال حاضر دارای ۷ اداره راه و ترابری تابعه و ۴۵۳۵ کیلومتر راه همسنگ و بیش از ۸۳۰۰ کیلومتر راه روستایی می باشد.
• با نظری گذرا به تاریخ راه در ایران در می یابیم که از دیر باز نقش راه در انتقال ثروت و اعمال حاکمیت مورد توجه ایرانیان بوده است و از این روی راههای مهمی طی اعصار گذشته احداث شده است که از جمله آنها راه شاهی _ ابرایشم _ شاهراه بزرگ خراسان و راههای شاه عباسی و راههای شوسه و راههای آسفالته قرن حاضر است .
راه شاهی
• یکی از راههای عمده دوره هخامنشی راه شاهی بوده که از شوش شروع و به پایتخت لیدی (سرزمین باستانی در آسیای صغیر) ختم میشد و قریب ۲۶۸۳کیلومتر طول داشته ضمن آنکه این راه از شوش به پرسپولیس و هگمتانه شاخههای انشعابی نیز داشته است.
راه ابریشم
یکی از مهمترین راههای بازرگانی دنیای قدیم راه ابریشم بوده است که از مرزهای شمالغرب چین شروع میشد و پس از عبور از آسیای مرکزی و فلات ایران به بینالنهرین و سوریه رفته و به بندر انطاکیه کنار دریای مغرب یا روم (مدیترانه) میرسید .
راه ابریشم از راههای دوره اشکانیان است .
دیوان برید و دو وظیفه مهم آن
در دوران هخامنشی آنچه که آشکار است این است که جهت نگهداری راهها و تامین ارتباط بین استانها و شهرها و رسانیدن فرامین بستههای دیوانی سازمانی بنام ((دیوان برید)) وجود داشته است که حول دو وظیفه مهم فعالیت میکرد.
نگهداری شاه راهها و کاروانسراها و چاپارخانهها در طول راهها و گماردن ماموران ویژه فرستادن کارآگاهان و یا کارشناسان به مناطق مختلف کشور و یا کشورهای بیگانه برای بدست آوردن اطلاعات مختلف.
ساخت راهها و کاروانسراها
در دوره صفوی بالاخص در حکومت شاه اسماعیل اول و شاه عباس بزرگ دگرگونیهای زیادی در کشور بوجود آمد.
شاهان صفوی برای استحکام پایههای حکومت خود و غلبه بر دشمنان به راهها توجه خاصی مبذول داشتند و راهها و کاروانسراهای بسیاری در این دوره ساخته و یا تغییر یا بازسازی شد.
کاروانسراها یادگاری از تاریخ چند هزار ساله راهسازی ایران
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.