بررسی و آشنایی با انقلاب اسلامی ایران
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
بررسی و آشنایی با انقلاب اسلامی ایران دارای ۸۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد بررسی و آشنایی با انقلاب اسلامی ایران کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
فهرست
مقدمه۱
مفهوم انقلاب۲
انقلاب اسلامی چیست۲
پیشینه و علل۶
وقایع سال ????
صدور انقلاب۱۶
نکاتی درباره چگونگی شکلگیری
انقلاب اسلامی در ایران۱۷
انقلاب فرهنگی ایران۲۵
انقلاب فرهنگی دوم۲۶
انقلاب سفید۲۷
خمینی و انقلاب ایران۳۲
الهام گیری انقلاب اسلامی از قیام کربلا۲۵
چگونگی تئوریزه شدن انقلاب اسلامی۴۴
نقش روحانیون در نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی۶۹………
بررسی های نظری درباره انقلاب اسلامی۷۰
معرفی برخی از نظریه پردازان انقلاب اسلامی۷۳
چهرههای اصلی انقلاب۷۷
منابع۸۰
انقلاب
مقدمه
انقلابی در سال ???? خورشیدی در ایران با شرکت اکثریت مردم، احزاب و روشنفکران ایران انجام پذیرفت. این انقلاب نظام پادشاهی ایران را سرنگون، و پیشزمینه? روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی به رهبری روحالله خمینی در ایران را فراهم کرد. تفکرات و شخصیتهای اسلامی در این انقلاب حضور برجسته ای داشتند. روحالله خمینی این انقلاب را انقلاب اسلامی خواند. [?] این انقلاب با نام انقلاب ???? نیز شناخته میشود.
بازه اصلی انقلاب از ?? بهمن ???? با اولین راهپیمایی عظیم مردم تبریز شروع میشود و تا قیام مردم تهران در ?? بهمن سال ???? به طول مى کشد. پس از آن با تصویب قانون اساسی جدید سید روح الله خمینی به پرنفوذترین رهبر کشور تبدیل میشود.[نیازمند منبع] در این میان، پس از آنکه تظاهرات و اعتصابات مردم کشور را فلج کرده بود، محمدرضا پهلوی به اجبار کشور را ترک کرد (دی ????) و پس از اعلام بیطرفی نظامیان نسبت به درگیریهای خیابانی، سید روحالله خمینی به ایران بازگشت. قیام مردم تهران در ?? بهمن سال ???? آخرین ضربهای بود که سلسله? پهلوی را متلاشی کرد.
در رفراندوم دوازده فروردین ???? زمانی که ایرانیان با اکثریتی قاطع (?????) در قالب یک همهپرسی ملی نظام سلطنتى را نفى و با نوع حکومت جمهوری اسلامی (به عنوان نظام حکومتی آینده) موافقت کردند، پادشاهی ایران رسماً به جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد.
سلطنت پهلوى معتقد به حفظ رژیم با کمک ارتش و سرویسهای امنیتی بود؛ انقلاب حکومت سلطنتی را برانداخت و حکومتی دینى برپایه? تفسیر خاصی از شیعه به نام ولی فقیه جایگزین نظام قبلى گردید.
مفهوم انقلاب
مطالعه نظاممند مفهوم جدید انقلاب، از قرن نوزدهم میلادی آغاز شد. در فرهنگهای سیاسی و علوم سیاسی، انقلاب را چنین تعریف میکنند: «سرنگونی یک نظام اجتماعی کهنه و فرسوده و جایگزین کردن آن با نظام اجتماعی نو و مترقی» یا «سرنگونی حکومت طبقه یا طبقات رو به زوال و جایگزین کردن آن با نظام اجتماعی جدید». در برخی موارد هم برای تعریف عام انقلاب که هر نوع تحول اساسی را در بربگیرد، آن را چنین تعریف میکنند: «هر نوع تحول کلی و اساسی».
انقلاب اسلامی چیست
از زمان انقلاب ۷۹-۱۹۷۸ ایران، جهان غرب نسبتا به احتمال انقلاب اسلامی بیمناک بوده است، انقلابی که به نظر نقطه اوج جنبش احیاگری اسلامی در نظر گرفته شده است؛ جنبشی که در نهایت به دنبال تشکیل دولت اسلامی است. با این همه نقشی که انقلاب در پی ایفای آن در جنبش احیاگری اسلامی است به شفافیت مثال انقلاب ایران یا واکنشهای روشنفکرانه به احیاگری جنبش اسلامی نیست.
همانطور که در جاهای دیگر در ادبیات جنبش احیاگرانه بیان شده است، مادامی که نظم سیاسی موجود از صحنه خارج نشده است احتمال اینکه دولت اسلامی شکل گیرد بعید است. همانطور که مودودی عنوان داشته «یک درخت لیمو که از ابتدا پرورش و تکامل مییابد در نهایت نمیتواند ناگهان میوه انبه تولید کند». و از آنجایی که هر نظم سیاسی در مقابل تغییر مقاومت میکند شیوههای عمل مستقیم برای براندازی نظم موجود لازم و ضروری است.
تاریخ اسلام در هنر نشان میدهد که موفقیت دین به کنترل مراکز قدرت وابسته است. کمشدن قدرت مسلمانان بعد از «اورنگ زیب» مانع گسترش اسلام و در نهایت باعث سقوط و فروپاشی قدرت مسلمانان در هنر شد. فجایع و مصیبتهای حزب جماعت در سیاست پاکستان بعد از ۱۹۴۷ محدودیتهای مربوط به انعطافپذیری یک نظم سیاسی سکولار در برابر تقاضاهای اسلامگرایانه را به تصویر کشاند و نمایش داد. از نظر مودودی تا زمانی که زمام امور در مراکز قدرت در دست کسانی است که منافع آنها در تضاد با منافع اسلام است نمیتوان به بقایای احیا دولت اسلامی امیدوار بود. بنابراین آنچه که در این شرایط از نظر مودودی ضروری است تغییر کامل در ساختار سیاسی قدرت است.
با این همه گستره و سرعت این تغییر و همچنین حالت و کیفیتی که منطق مودودی در آن در پراکسس حزب جماعت مسلمین خودی جای سوال دارد. مودودی به هیچ وجه به انقلاب خشن علاقهای ندارد و در عوض او به شدت به تعامل با صاحبان قدرت راغب است و بر آن تاکید دارد.
مادامی که سیستم اجتماعی براساس مفاهیم و برداشتهای غیراخلاقی و الحادی بنا شده است و رهبران آن «مرید شیطان» هستند، گردن نهادن و اطاعت کردن از چنین سیستم و ساختاری خلاف عقل است. اما آنچه که هماکنون در سیاست پاکستان رخ میدهد اطاعت حزب جماعت اسلامی از «چنین ساختار سیاسی» است! به واقع اگر جماعت اسلامی موافق خوانشی انقلابی از آموزههای مودودی نیست پس چه چیزی فعالیت سیاسی حزب را به پیش میبرد؟ چگونه حزب ایده تغییر سیاسی کامل و همهجانبه مودودی را تفسیر و تعبیر کرده است؟ چه چیزی لازم است تا دولتی اسلامی حاصل شود؟ پرسشها و پاسخها به درک پیچیده داشتن مودودی از مفهوم انقلاب برمیگردد که لزوما همواره همسو و منطبق بر ایدههای غربی واژه انقلابی نیست.
انقلاب اجتماعی فرآیند تغییر عمیق و اغلب خشونتآمیز است و شامل مخالفت کامل با نظم تثبیتشده موجود و کنار گذاشتن آن است و معمولا با نابودی نهادهای نظامی و بوروکراتیک نظام قبلی، حذف تمایزات طبقاتی (بهویژه انقلاب از نوع مارکسیستی آن)، برطرف شدن موانع فرهنگی برای تغییر اجتماعی و شکلگیری نهاد کاملا جدیدی از قدرت، توزیع ثروت و ساختار اجتماعی همراه است. انقلاب زمانی شروع میشود که نیروی رقیب و چالشگر سیستم موجود دست به سازماندهی برای اقدام عملی میزند که در نهایت به فرآیند تغییرات رادیکال ختم میشود و آن زمانی است که این نیروها مایلند و قادرند دست به اقدام خشونتآمیز بزنند.
اما جماعت هرگز چنین ایدهای از انقلاب را نپذیرفته و هرگز هم به دنبال به راه انداختن انقلاب اجتماعی نبوده است. بلکه از هر گونه تغییر اجتماعی خشونتآمیز اجتناب ورزیده است و در عوض در مسیر رسیدن به دولت اسلامی از طریق نظم سیاسی اجتماعی موجود است.
«جماعت اسلامی به دنبال برقراری یک اصلاح رادیکال واقعی یک انقلاب صلحآمیز و در کمال آرامش در پاکستان است. اما این انقلاب تنها به شکلی تدریجی میسور است. انقلاب مذکور باید قدم به قدم صورت گیرد. با این همه بسیاری دولت اسلامی مودودی و برنامه عملی وی برای رسیدن به آن را نوعی انقلاب فرض میکنند چرا که در درجه نخست این ایده بر کنار زدن دولت هندوها و بعدها پاکستان استوار بود و در طول زمان نیز تغییر چندانی در این ایده به وقوع نپیوست. بهویژه بعد از انقلاب اسلامی ۷۹-۱۹۷۸ ایران، مودودی به عنوان تجسم واقعی طرفدار انقلاب اسلامی شناخته شد.
اما اشکال کار این بود که همان ابهامها که در مورد الهامات وی از مفاهیم غربی وجود داشت در مورد برخورد نیز با انقلاب به وجود آمد. در واقع برنامه مودودی از نظر نیت، انقلابی به نظر میرسید و احتمالا هم از نظر منشا، مارکسیستی بود بهخصوص اینکه وی در کتاب «فرآیند انقلاب اسلامی» به این نکته اشاره دارد که «اسلام یک ایدئولوژی انقلابی و یک عمل انقلابی است که هدف آن تخریب نظم اجتماعی جهان به طور کامل و بازسازی مجدد آن از اساس است… و جهاد حکایت از تلاش انقلابی انقلابی» خواند اما در همان مقاله در چرخشی واضح پیامبر را «پیامبر صبر و صلح» نامید.
منابع
هفته نامه مُبین/چاپ تهران
مجله همشهری دیپلماتیک/شماره یازدهم
وبگاه دانشگاه آذربایجان
تارنمای (وبگاه) یادمان رئیس جمهور
وبگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی
روزنامه اطلاعات? ?? بهمن ???? (ر.ک به بحث این صفحه)
بیبیسی فارسی
ویکیپدیای انگلیسی، نسخه? ? ژوئن ???? /Iranian Revolution. (????, June ?) . In Wikipedia, The Free Encyclopedia. Retrieved ??:??, June ?, ????, from http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Iranian_Revolution&oldid=136169184
روز شمار انقلاب سال ???? (فارسی). رادیو دَری جمهوری اسلامی ایران (در تاریخ ?? اکتبر ????). بازدید در تاریخ ?? دی ????.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.