تأملی درنسبت فرد و جامعه ازدیدگاه علامه طباطبایی ودلالت های تربیتی آن


در حال بارگذاری
11 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تأملی درنسبت فرد و جامعه ازدیدگاه علامه طباطبایی ودلالت های تربیتی آن دارای ۱۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تأملی درنسبت فرد و جامعه ازدیدگاه علامه طباطبایی ودلالت های تربیتی آن  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تأملی درنسبت فرد و جامعه ازدیدگاه علامه طباطبایی ودلالت های تربیتی آن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تأملی درنسبت فرد و جامعه ازدیدگاه علامه طباطبایی ودلالت های تربیتی آن :

تعداد صفحات :۱۶

چکیده مقاله:

هدف از این نوشتار شناخت دیدگاه علامه طباطبایی نسبت به فرد و جامعه و تبیین اثر تربیتی این دیدگاه است. بدین منظور، پژوهش حاضر به روش تحلیلی_اسنادی، با توجه به ادبیات موضوع و پژوهش های انجام شده، ابتدا موضوع فرد و جامعه از نظر مکاتب لیبرالیسم، اگزیستانسیالیسم(رویکردهای فردگرایانه) و مکاتبی چون عاملیت ساختار(رویکردهای جمعگرایانه) را مورد بررسی قرار داده و سپس، دیدگاه علامه طباطبایی را به واسطه داشتن مبانی هستی شناسی و انسان شناسی و معرفت شناسی اسلامی(که با رویکردهای ذکرشده قبلی متفاوت است) بررسی می کند. براساس یافته ها انسان در بینش اسلام و قرآن دارای فطرت الهی، آگاه، آزاد، مختار، مسئول، و مکلف بوده و علیرغم وجود ساختارهای اجتماعی، تصمیم گیرنده نهایی، خود فرد است و حتی مأمور به تغییر ساختارهای موجود می باشد. علامه اصالت را از آن فرد و جامعه توأمان می داند. ایشان هر فرد را منحصر به فرد و تأثیرگذار می انگارد اما هر یک از افراد را جزیی از جامعه می داند، همینطور برای جامعه نیز هویت مستقلی قائل است و به تأثیر عمیق آن بر افراد جامعه معتقد است. در پایان اینکه رویکردهای فردگرا وجمع گرا به مقوله ها و التزامات فرد واجتماع از دیدگاه خود؛ بطور مستقل توجه دارند و این موضوع حتی در رویکردهای تلفیقی نیز تکرار شده است. درحالیکه از دیدگاه علامه همزمان با تأکید بر فرد و ویژگی های منحصربه فرد او، به اجتماع نیز توجه دارد و مجموع ویژگی های افراد جامعه را در راستای اهداف جامعه می داند, لذا هم به تربیت فرد صالح برای ایجاد جامعه تربیتی و هم به تشکیل جامعه صالح برای تربیت افراد صالح نظر دارد.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.