نقش دانشگاه در توسعه و ترویج کارآفرینی


در حال بارگذاری
14 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
11 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 نقش دانشگاه در توسعه و ترویج کارآفرینی دارای ۳۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد نقش دانشگاه در توسعه و ترویج کارآفرینی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

چکیده
تغییر و تحولات دنیای کنونی و رقابت های اقتصادی،کارآفرینان در خط مقدم عامل توسعه فن آوری و اقتصادی قرار داده است. عمده ترین مسئله تغییر در کیفیت آموزش و توجه به کیفیت نیروی انسانی است.از اینرو پرداختن به مقوله کارآفرینی و تربیت و آموزش دانش آموختگانی که دارای توانایی ها و مهارتهای لازم برای راه اندازی یک کسب و کار مناسب باشند،از وظایف اصلی هر دانشگاه محسوب می شود که متاسفانه فقدان آن کاملا در ایران محسوس می باشد.
در این مقاله در ابتدا به تعریف مفاهیم و مبانی کارآفرینی و فرد کارآفرین و دانشگاه کارآفرین چه نوع دانشگاهی،اشاراتی شده است.بعد از یک تحلیل کلی در خصوص انواع دانشگاه ها،ویژگی های دانشگاه کارآفرین و نقش دانشگاه در کارآفرینی  سعی بر این  شده که موانع پیش روی کارآفرین شدن دانشگاه و عواملی که موجب تاخیر در این امر می شوند و عواملی که موجب تسریع این روند می شوند را بررسی کرده و راهکارهای که در خصوص آن وجود دارد را  عنوان کنیم.به خصوص مطالبی در مورد آموزش در دانشگاه کارآفرین که یکی از مهمترین و بنیادی ترین جنبه های دانشگاه کارآفرین است.اهداف ، محتوای این آموزش ها و چالش های پیش روی آنها که از جمله مشکلات ساختاری ،فرهنگی و جنسیتی است بررسی شده و راهکارهای کاربردی و لازم نیز متقابلا برای آنها ارائه شده است.

 

مقدمه

تغییر و تحولات دنیای کنونی و رقابت های اقتصادی ،کارآفرینان در خط مقدم عامل توسعه فن آوری و اقتصادی قرار داده است.اغلب کشورهای پیشرفته و برخی کشورهای در حال توسعه تجارب موفقی در مدیریت بر بحران های اقتصادی با توجه و التفات به توسعه کارآفرینی و کارهای نوآورانه داشتند.از اینرو آینده اقتصادهای پیشرفته در عرصه جهانی ،بطور حیاتی در گرو قابلیت ها و مزیت های آنها در میل به سمت نوآور بودن دارد.نوآوری به معنی ایجاد بازارهای جدید از طریق محصولات و خدمات جدید و نوآورانه و همچنین افزایش بهروری ناشی از فرایند نوآوری در آنها است. پس بازارهای آینده از آن شرکت های است که به کارهای نوآورانه و ریسک پدیر کارآفرین بها می دهند و در بالندگی فردی پرتلاش اند.
 
تعریف کارآفرینی
این مفهوم از کلمه فرانسوی Entreprendre و از واژه آلمانی Unternehmen گرفته شده است که هر دو به معنای “متعهد شدن” است. در اوایل سده شانزدهم، هدایت کنندگان ماموریت های نظامی را کارآفرین می خواندند. از حدود سال ۱۷۰۰ میلادی به بعد فرانسویان درباره پیمانکاران دولتی که دست اندرکار ساخت جاده، پل و … بودند، به کرات لفظ کارآفرین را به کار می بردند.
واژه کارآفرین در سال ۱۸۴۸ توسط جان استوارت میل (۱۸۴۸) به Entrepreneur به زبان انگلیسی ترجمه شد.
انگلیسی ها سه اصطلاح متفاوت را در خصوص کارآفرین بکار گرفته اند:ماجراجو،متعهد،کارفرما.
 تعاریف دیگری هم از آن در دسترس است که به موارد زیر می توان اشاره کرد:
•       فرآیند ایجاد ثروت
•       فرآیند هدایت به خلق سازمان جدید بدون توجه به نوع پتانسیل سازمان
•       فرآیند تخریب خلاق
•       کارآفرینی پلی میان زایش ایده،تولید وانجام خدمات،مبادله کالاست.
•       کارآفرینی فرآیندی است که منجر به رضایتمندی یا تقاضای تازه می شود.
•       کارآفرینی عامل دگرگونی اجتماعی است و به ایجاد مشاغل تازه و بهره گیری موثر از نیروی انسانی و منابع طبیعی می انجامد.
•       کارآفرینی فرآیندی از ارائه اندیشه های تازه و نو با بهره گیری از امکانات و فرصت های موجود با تکیه بر دانش، پیشه و کار مربوط به آن و پذیرش خطر است.
بطور کلی تعریف عام کارآفرینی عبارتست از ایجاد کسب و کار جدید که با خطرپذیری و عدم قطعیت همراه است.اما تعریف خاص آن شامل فرآیند کشف،ارزیابی و بهره برداری از فرصت ها و حداکثرسازی ارزش ناشی از آن است.تعریفی که دیده بان جهانی کارآفرینی ارائه می دهد براساس همین تعریف عام است. GEM کارآفرینی را بعنوان هر تلاشی توسط افراد برای راه اندازی یک کسب و کار (کمتر از ۱۰۰کارمند) و شامل هر تلاشی برای خود اشتغالی، تعریف می کند.

 
منابع 
۱.احمد پور دارایانی ،محمود و مقیمی،سید محمد،۱۳۸۷،مبانی کارآفرینی،چاپ پنجم ،تهران،انتشارات فرااندیش
۲.امین بیدختی،علی اکبر،توسعه کلرآفرینی دانشگاه، همایش ملی آموزش عالی و کارآفرینی،دانشگاه سمنان،۱۳۸۶،ص ۷الی ۹
۳.بهزادیان نژاد،قربان،ضرورت توجه به کارآفرینی و فناوریهای پیشرفته،مجموعه مقالات کارآفرینی و فن آوری پیشرفته،۱۳۸۰
۴.دهقان بنادکی،محمد،نقش دانشگاه کارآفرین در ایجاد و گسترش کسب وکار های دانش محور،همایش ملی آموزش عالی و کارآفرینی ،دانشگاه سمنان،۱۳۸۶،ص ۳-۴
۵.رحیمی،حسین،((ضرورت آموزشکارآفرینی))،چکیده مقالات چهل و چهارمین نشست روسای دانشگاه ها و مراکز علمی- تحقیقاتی کشور،موسسه پزوهش و برنامه ریزی آموزش عالی،۱۳۸۰، ص ۶۱
۶.صدیق،محمد جعفر، نقش انکوباتورها در بسترسازی کارآفرینی برای دانش آموختگان دانشگاه ها،چکیده مقالات چهل و چهارمین نشست روسای دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور(۲)،تهران:موسسه آموزش  پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی،۱۳۸۰،ص۶۴
 7.صابر، فیروزه، ، راههای توسعه کارآفرینی زنان در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، سازمان مدیریت صنعتی.۱۳۷۹
۸.صمد آقایی،جلیل،سازمان های کارآفرین،مرکز انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی،چاپ دوم،۱۳۸۲
۹.عباس زاده،میرمحمد،کلیات مدیریت،انتشارات دانشگاه ارومیه،چاپ سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،تابستان ۱۳۷۴
۱۰.فاتح راد،مهدی،تقی یاری،حمیدرضا،دانشگاه کارآفرین،نظام ملی و نوآوری و توسعه مبتنی بر دانایی،فصلنامه ی رشد فناوری،شماره ۴،۱۳۸۴
۱۱.فاتح راد،مهدی، دانشگاه نسل سوم یا دانشگاه کارآفرین، کانون بانوان کارآفرینی دانشگاه صنعتی امیرکبیر،۱۳۸۶
۱۲.قلی پور سلیمانی،علی و طالبی کلیدبری،سمیه،دانشگاه و ویژگی های کارآفرینی،ص ۳ الی ۹
 13.مجدم،منصور، طرح توسعه کارآفرینی: بررسی زمینه توسعه کارآفرینی در سازمان گسترش و شرکتهای تابعه”، سازمان مدیریت صنعتی،۱۳۸۰.
۱۴.منصوری،سمیه،بررسی و شناخت ویژگی های شخصیتی مدیران زن باشگاه های ورزشی شهر تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تربیت مدرس،۱۳۸۷
۱۵.نوروزی،محمد رضا،سریع القلم،نرگس،شناسایی موانع کارآفرینی دانشگاهی و راهکارهای تقویت آن،مقاله،ص۲الی ۷
۱۶.هاشمی،حمید،((سرمایه داران جاودان))،ویژنامه همایش کارآفرینی و فناوریهای پیشرفته،تهران:موسسه توسعه دانش و پژوهش ایران،۱۳۸۰،ص۱۲۶
۱۷.مجموعه گزارش های همایش چالش ها و چشم انداز های توسعه ایران،توسعه عالی آموزش و پژوهش در مدیریت و برنامه ریزی،دفتر اول،بخش اول، توسعه آموزش عالی،۱۳۸۱
۱۸.مجله برنامه و بودجه،۱۳۷۹،شماره۱۳و۱۴
۱۹. ظهور دانشگاه کارآفرین و مفهوم کارآفرینی، دانشگاه شریف مرکز کارآفرینی،۱۳۸۶
۲۰.ماهنامه دانشگاه تهران،شماره ۷۲،ص۶۱،آذر و دی ماه ۱۳۸۸
۲۱.ویژنامه همایش کارآفرینی و فناوریهای پیشرفته،گفتگو با کامبیز طالبی،تهران:موسسه توسعه دانش و پژوهش ایران،۱۳۸۰
۲۲.اسماعیلی،عبدالله،دانشگاه کارآفرین،www.shahramae.blogfa.com
۲۳.کارآفرینی و اشتغال در نظام آموزش عالی ،www.aftab.ir
۲۴.نقش دانشگاه کارآفرینی در توسعه جامعه کشور،www.gostareshonline.com
۲۵. http://saramadan1404.ir

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.