رهیـافتـی موسیقـایی بر معمـاری گامی در فهم سپهر معماری با نگاهی به کتاب موسیقی کبیر فارابی


در حال بارگذاری
18 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 رهیـافتـی موسیقـایی بر معمـاری گامی در فهم سپهر معماری با نگاهی به کتاب موسیقی کبیر فارابی دارای ۱۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد رهیـافتـی موسیقـایی بر معمـاری گامی در فهم سپهر معماری با نگاهی به کتاب موسیقی کبیر فارابی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی رهیـافتـی موسیقـایی بر معمـاری گامی در فهم سپهر معماری با نگاهی به کتاب موسیقی کبیر فارابی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن رهیـافتـی موسیقـایی بر معمـاری گامی در فهم سپهر معماری با نگاهی به کتاب موسیقی کبیر فارابی :

تعداد صفحات :۱۷

چکیده مقاله:

هنر بهره مند از جوهره ای است که خود را در جلوه های متنوعی از انواع خود – از جمله موسیقی و معماری – بروز می دهد. مقالات و تلاش های مختلفی در مقایسه تطبیقی این دو وجه هنر، برای فهم بهتر هریک صورت و مبتنی بر آن جوهر مشترک صورت گرفته است؛ لیکن در سطوح و از زوایای مختلف. بی شک تدوین منسجم و عمیق از قلمروی هر یک از وجوه این مقایسه، به فهم درست هر دو وجه کمک خواهد کرد. نوشتار حاضر با مراجعه به رساله ی موسیقی کبیر فارابی، فیلسوف نامدار ایرانی سده ۴هـ.، در جهت این مواجهه و مفاهمه تلاش نموده است. اگرچه هنر در اندیشه فارابی، صناعت است؛ اما همان وجه اشتراکی که ذیل عنوان صناعت، میان موسیقی و معماری برقرار بوده است؛ امروزه ذیل عنوان هنر، قابل برقراری است.فارابی در کتاب موسیقی کبیر بر آن است که یکبار در زمانه و زمینه ی خود، دانش نامه ای جامع و شامل، در باب موسیقی تدوین کند. او از یک طرف به تعمق در ماهیت موسیقی پرداخته و اصول آن را تدوین کرده است (کتاب اول که موجود است) و از طرف دیگر، همه نظرات موجود تا زمانه ی خود را جمع آوری و نقد کرده است (کتاب دوم که مفقود است). در یک جمعبندی، او تلاش کرده است تا سپهر موسیقی را ترسیم کند. فارابی کتاب خود را با پرسش از موسیقی آغاز کرده و با تعریف دقیق آن به عنوان یک هنر، مبادی و مبانی و اصول را شناسایی کرده و سپس با پرداختن به نسبت نظر و عمل، به ساخت و اجرای آهنگ ها در موسیقی می پردازد. او گام به گام زوایای مختلف این هنر را شناسایی، دسته بندی و معرفی می کند و در هر گام، مبتنی بر اصول به ارائه معیار می پردازد. اهمیت نگاه فارابی به هنر، با توجه به فیلسوف -و نه عارف- بودن؛ اشراف به علوم زمانه و طبقه بندی آنها (معلم ثانی)؛ نظریه پردازی اجتماعی (مدینه ی فاضله)؛ بیشتر می شود. دستاورد تعمق در این نگاه، می تواند راه نمایی در نحوه مواجهه روشمند با معماری، فهم آن و ترسیم سپهری منسجم و عمیق برای آن باشد. این در حالی است که خلاء شناخت روشمند در هنر و خصوصا معماری، در رساله های قدیم و جدید احساس می شود. امید که این نوشتار، از خلال مفاهمه ی نظری میان معماری و موسیقی، گامی در روشن تر شدن نسبت نظر و عمل (رابطه معرفت، تعلیم، تعلم، پیشه و…) بردارد و به افقی بهتر برای مبانی نظری معماری رهنمون باشد.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.