مطالعه ی تطبیقی کتیبه های مساجد جامع عتیق، جامع وکیل و نصیرالملک
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مطالعه ی تطبیقی کتیبه های مساجد جامع عتیق، جامع وکیل و نصیرالملک دارای ۲۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مطالعه ی تطبیقی کتیبه های مساجد جامع عتیق، جامع وکیل و نصیرالملک کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مطالعه ی تطبیقی کتیبه های مساجد جامع عتیق، جامع وکیل و نصیرالملک،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مطالعه ی تطبیقی کتیبه های مساجد جامع عتیق، جامع وکیل و نصیرالملک :
تعداد صفحات :۲۰
چکیده مقاله:
در معماری ایرانی کتیبه به خصوص در بنای مساجد، به عنوان جزء مهمی از اجزا معماری در مقام تزئینات ایفای نقش می کند. کتیبه ها معمولاً ترکیبی هستند از خطوط اسلامی- ایرانی و بعضاً نقوش تزیینی اسلیمی و ختایی که به شیوه های کاشیکاری)معرق و هفت رنگ(، آجرکاری و حجاری سنگ اجرا شده اند. حضور خط و هنرخوشنویسی که از والاترین هنرهای اسلامی به شمار می رود، کتیبه را جایگاه ویژه ای بخشیده و محلی برای بیان مستقیم معنا شده است مساجد جامع عتیق، وکیل و نصیرالملک سه مسجد شیراز مربوط به سه دوره ی متفاوت اند، که هریک با سبک معماری ویژه کتیبه هایی از دوران های مختلف را در خود جای داده اند و قواعد به کار رفته در اجرای کتیبه ها دارای تفاوت ها و تشابهاتی است و از این سبب موارد مناسب و حائز اهمیتی برای مطالعه موضوع کتیبه نگاری در معماری می باشند. بدین منظور پژوهش حاضر به دنبال شناخت ومستندسازی چگونگی تفاوت ها و تشابهات و علل آن در کتیبه های سه مسجد یاد شده می باشد و جهت گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و میدانی)مشاهده و مستندنگاری( استفاده نموده است. این پژوهش موردی- مقایسه ای بر مبنای روش توصیفی-تحلیلی شکل گرفته است. ۶۳ کتیبه مورد بررسی قرار گرفته در مسجد جامع عتیق و ۰۵ کتیبه در مسجد جامع وکیلو ۰۲ کتیبه در مسجد نصیرالملک نشان داد که، خط و کتیبه علاوه بر عنصر تزئینی در بنا، به عنوان جزئ لاینفک از معماری نیز می باشد. از آنجا که موقعیت مکانی کتیبه ها از پراکنده گی برخوردارند، لیکن در هر سه مسجد، ضلع شمالی )سمت قبله( و جنوبی بیشترین اقبال را برای کتیبه نگاری داشته است. نوع خطوط متنوع و بنابه تکنیک اجرایی کتیبه و مضامین آنها و همینطور سبک هنری دوران در معماری و خوشنویسی متفاوت می باشند
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.