مقاله معارف


در حال بارگذاری
15 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله معارف دارای ۱۷۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله معارف  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله معارف،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله معارف :

بخشی از فهرست مقاله معارف

فهرست مطالب
مقدمه
۹
جلسه اول : فعل طبیعی و فعل اخلاقی
۱۱
ارزش کار اخلاقی
۱۳
عفو وگذشت
۱۶
حق شناسی و وفا
۱۶
ترحم به حیوانات
۱۷
سخن سری سقطی
۱۸
دعای مکارم الاخلاق
۱۹
سخن خواجه عبدالله انصاری
۲۲
بازاری و مالک اشتر
۲۴
مرد شامی و امام حسین ( ع )
۲۵
فرازی دیگر از دعای مکارم الاخلاق
۲۶
نهی شدید قرآن از اشاعه زشتیهای مؤمنین
۲۸
غیبت در مواردی جایز است
۲۹
سخن نادرست ابن سیرین و اشتباه غزالی
۳۰
جلسه دوم : نظریه عاطفی و نظریه فلاسفه اسلامی
۳۵
مبدا و هدف در کار انسان
۳۸
اخلاق هندی
۴۰
نقد این نظریه :
الف : هر محبتی اخلاق نیست
۴۲
ب : اخلاق محدود به غیر دوستی نیست
۴۴
ج : مفهوم انساندوستی
۴۵
نظریه فلاسفه اسلامی – اراده
۴۷
فرق میل و اراده
۴۷
نظریه وجدانی
۵۳
نظر قرآن درباره وجدان
۵۴
نظر کانت
۵۵
جلسه سوم : نظریه وجدانی
۶۱
آیا همه محتویات ذهن انسان ماخوذ از تجارب است ؟
۶۳
عقل نظری و عقل عملی
۶۴
احکام وجدان از نظر کانت
۶۴
عذاب وجدان
۶۷
وجدان اخلاقی و سعادت
۷۰
آیا کمال غیر از سعادت است ؟
۷۱
وجدان و اثبات اختیار انسان
۷۲
وجدان و اثبات بقاء و خلود نفس
۷۴
حدیثی از امام صادق ( ع )
۷۷
نقد این نظریه :
الف : تحقیر فلسفه
۷۸
ب : تفکیک میان کمال و سعادت
۷۸
ج : همه احکام وجدان مطلق نیست
۸۱
دروغ مصلحت آمیز
۸۲
جلسه چهارم : نظریه زیبایی
۹۱
آیا زیبایی قابل تعریف است ؟
۹۶
زیبایی مطلق است یا نسبی ؟
۹۸
رابطه زیبایی با عشق و حرکت
۹۹
زیبایی منحصر به زیبایی مربوط به غریزه جنسی نیست
۱۰۰
زیبایی غیر محسوس
۱۰۲
فصاحت قرآن
۱۰۴
زیبایی سخن علی علیه السلام
۱۰۵
زیبایی معقول
۱۰۷
نظر افلاطون
۱۱۰
جلسه پنجم : نظریه پرستش
۱۱۵
شعور ظاهر و شعور مغفول عنه
۱۱۷
پرستش چیست ؟
۱۲۰
آیا پرستش منحصر به پرستش آگاهانه انسان است ؟
۱۲۲
حس اخلاقی جدا از حس خداشناسی نیست
۱۲۵
توجیه صحیح اخلاق
۱۲۸
اخلاق از مقوله عبادت و پرستش است
۱۳۲
اخلاق فقط در مکتب خداپرستی قابل توجیه است
۱۳۳
مراتب عبادت
۱۳۴
جلسه ششم : کرامت نفس ، محور اخلاق اسلامی
۱۳۹
دنیای روح انسان
۱۴۱
تحقیر و تجلیل نفس
۱۴۳
” نفس ” در سنت و حدیث
۱۴۵
کرامت و عزت نفس ، محور اخلاق اسلامی
۱۴۷
کلبیون و ملامیه
۱۴۸
اشتباه سعدی و برخی از متصوفه
۱۴۹
کرامت و عزت نفس در سخنان امام حسین ( ع )
۱۵۲
عزت نفس در کلام امام صادق و علی علیه السلام
۱۵۴
آیا انسان دارای دو نفس است ؟
۱۵۷
نظریه منسوب به هایدگر
۱۵۸
سخنان دیگری از امام حسین ( ع ) درباب کرامت نفس
۱۶۰
جلسه هفتم : خود و ناخود
۱۶۵
آیا ” خود ” را باید خوار کرد یا محترم شمرد ؟
۱۶۷
نظر اسلامی
۱۶۹
جدال درونی
۱۷۰
” من ” اصیل و ” من ” طفیلی ( خود و ناخود )
۱۷۲
خود یادآوری ( خودیابی )
۱۷۴
سخن مولوی
۱۷۵
بخیل ” خود ” ش را گم کرده
۱۷۷
تمثیل مولوی
۱۷۸
روح انسان منشا احساسهای اخلاقی و دروازه ای به سوی معنویت
۱۷۹
سیری در نظرات مادیین
۱۸۵
سخن سارتر
۱۸۷
نظریه مارکسیستها
۱۸۷
نقد این نظریه
۱۸۹
جلسه هشتم : خودشناسی
۱۹۳
خود شناسی مقدمه خداشناسی و اخلاق
۱۹۶
آموزشهای نفس انسان در خداشناسی
۱۹۸
عالم طبیعت یک جریان مداوم و یک واحد حرکت است
۱۹۹
آیا ” من ” عوض می‏شود ؟
۲۰۱
داستان بهمنیار و ابن سینا
۲۰۲
شناخت ” خود ” به عنوان یک حقیقت ثابت ، مقدمه شناخت خدا
۲۰۳
وجود گرایشهای معنوی در انسان آیتی برای شناخت خدا
۲۰۴
تعصب نسبت به ماتریالیسم
۲۰۶
سخن موریس مترلینگ
۲۰۷
داستان کودک زیرک و مدرسه
۲۰۹
توبه
۲۱۰
آیا روح اجتماع است که گرایشهای اخلاقی را الهام می‏کند ؟
۲۱۲
منشا ابراز نظریات ماتریالیستی
۲۱۴
سخن سارتر درباره ” خود واقعی ”
۲۱۵
رابطه آزادی انسان و وجود خدا
۲۱۶
انسان آن چیزی است که بخواهد باشد
۲۱۸
جلسه نهم : بحرانهای معنوی و اخلاقی در عصر حاضر
۲۲۳
ارزش نظری و ارزش عملی یک نظریه
۲۲۴
حقیقت بودن مساوی با مفید بودن است
۲۲۶
بحران معنوی بزرگترین بحران عصر حاضر
۲۲۹
افزایش خودکشیها
۲۲۹
خالی ماندن ساعات فراغت
۲۳۰
ازدیاد بیماریهای عصبی و اختلالات روانی
۲۳۱
عصیان جوانان ، هیپی گری
۲۳۲
کمبود عواطف
۲۳۳
مسئله گرسنگی
۲۳۵
مسئله آلودگی محیط زیست
۲۳۷
تمثیل توئین بی
۲۳۹
افسانه جادوگر و جن
۲۳۹
سیانتیسم ، اصالت علم
۲۴۰
ایدئولوژی
۲۴۲
روشنفکری
۲۴۴
عرفان منهای مذهب !
۲۴۶
ضمیمه ۱ : الف . اخلاق کمونیستی
۲۵۱
منطق دیالکتیک
۲۵۵
تکامل جامعه
۲۵۷
مفهوم تکامل از نظر مارکسیسم
۲۵۹
انقلاب ، معیار اخلاق
۲۶۱
اصالت فرد و اصالت جامعه
۲۶۴
آزادی و مساوات
۲۶۶
نقد این نظریه
۲۶۸
ب . مسئله خودی در اخلاق
۲۷۱
چرا بشر نیاز به روش اخلاقی و تربیتی دارد ؟
۲۷۳
دو نوع اخلاق
۲۷۵
ریشه پایبندی به فضائل اخلاقی
۲۷۶
خداشناسی پایه اخلاق
۲۷۹
انواع ” خود ” و ” خودپرستی ”
۲۸۰
سخن گوستاولوبون
۲۸۳
دو گونه مبارزه با ” خودی ”
۲۸۴
خدا مبنای فضائل اخلاقی
۲۸۶
امام حسین ( ع ) و فضائل اخلاقی
۲۸۹
ج . معیار فعل اخلاقی
۲۹۳
فعل طبیعی و فعل اخلاقی
۲۹۵
سخن داستایوسکی
۲۹۶
معیار فعل اخلاقی چیست ؟
۲۹۷
نظر کانت
۳۰۱
نظر افلاطون
۳۰۵
نظر فلاسفه
۳۰۸
نظر راسل
۳۱۱
با یزید و خدا
۳۱۳
داستان مرد اداری و همکارش
۳۱۴
ضمیمه ۲ : [ مکتب اخلاقی راسل ]
۳۱۸

کتاب حاضر مشتمل بر دوازده جلسه سخنرانی متفکر شهید استاد مرتضی مطهری‏ پیرامون فلسفه اخلاق و دارای دو بخش است بخش اول که قسمت اعظم‏ کتاب را تشکیل می‏دهد متشکل از نه سخنرانی استاد در سال ۱۳۵۱ شمسی در مسجد ارک ( تهران ) می‏باشد که البته در اصل ده سخنرانی بوده و متاسفانه‏ نوار سخنرانی اول در دست نیست ، ولی این امر لطمه ای به بحث وارد نمی‏کند زیرا در جلسه دوم ، استاد شهید خلاصه ای از بحث جلسه اول را بازگو نموده اند بخش دوم که ضمیمه نام گرفته است متشکل از سه سخنرانی‏ استاد می‏باشد که در زمانها و مکانهای مختلف ایراد شده اند تاریخ دقیق و محل سخنرانی اول یعنی اخلاق کمونیستی مشخص نیست ولی آنچه مسلم‏ است این خنرانی در اواخر حیات استاد انجام گرفته است سخنرانی دوم مسئله خودی در اخلاق نام دارد که در حدود سال ۱۳۳۹ در دانشسرای عالی‏ تهران ایراد شده است و البته نوار آن در دست نیست و تنظیم آن از روی‏ متنی که در همان زمان از نوار استخراج شده و در اختیار استاد قرار گرفته‏ صورت پذیرفته است معیار فعل اخلاقی گفتار سوم این بخش و آخرین‏ گفتار کتاب می‏باشد که در اواخر حیات استاد و در جمع طلاب علوم دینی‏ ایراد شده است و البته اوائل این بحث که در تعریف فعل طبیعی و فعل‏ اخلاقی می‏باشد می‏تواند تا حدی نبود اولین گفتار بخش اول را جبران نماید .
در اینجا ذکر چند نکته را لازم می‏دانیم
– کتاب حاضر صرفا حاوی بحث پیرامون اخلاق نظری نمی‏باشد بلکه شامل‏
مطالب جاذب و نافذی درباره اخلاق عملی نیز هست و توام بودن اخلاق نظری و اخلاق عملی در این کتاب از امتیازات مهم آن است .
۲ – در پایان اکثر سخنرانیها استاد شهید به جهت موقعیت زمانی ذکر مصیبت کرده اند که بی ارتباط با موضوع بحث نیز نمی‏باشد این ذکر مصیبتها حذف نگردیده اند .
۳ – عناوین گفتارها – غیر از گفتارهای دهم و یازدهم – از تنظیم کننده‏ می‏باشد .
۴ – استاد شهید یادداشتهای نسبتا زیادی پیرامون فلسفه اخلاق و اخلاق‏
اسلامی دارند که به فضل خدا در سلسله یادداشتها به چاپ خواهند رسید .
۵ – قبلا کتابی تحت عنوان فلسفه اخلاق به نام استاد شهید توسط واحد فرهنگی یکی از بنیادها بدون کسب اجازه از مسؤولین امر منتشر شده‏ است در تنظیم کتاب مذکور دقت لازم به کار نرفته و تنظیم کننده ، مطالب‏ استاد را به قلم خود در آورده و اصالت کلام استاد را از بین برده است و به علاوه کتاب مذکور فاقد دو گفتار آخر کتاب حاضر است لهذا کتاب مذکور فاقد اعتبار است .
فرصت را مغتنم شمرده به اطلاع علاقمندان آثار استاد شهید می‏رساند :
همچنین است وضع کتابهای فطرت و توحید که از سوی یکی از انجمنهای اسلامی و نیز کتاب شناخت که از سوی یکی از ناشران غیر مسؤول ، به نام استاد منتشر شده اند و شورای نظارت بر نشر آثار استاد شهید مشغول تدوین متن صحیح و کامل کتابهای مذکور می‏باشد که در آینده‏ نزدیک به یاری خدا منتشر خواهند شد ، و البته با اقداماتی که به عمل‏ آمده از این پس شاهد اینگونه بی نظمیها در نشر آثار استاد شهید نخواهیم‏ بود از خدای متعال توفیق بیشتر مسئلت داریم .

فعل طبیعی و فعل اخلاقی
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین باری الخلائق اجمعین و الصلوه و السلام علی عبد
الله و رسوله و حبیبه و صفیه و حافظ سره و مبلغ رسالاته سیدنا و نبینا
ومولانا ابی القاسم محمد و اله الطیبین الطاهرین المعصومین اعوذ بالله من‏
الشیطان الرجیم :
« خذ العفو و امر بالعرف و اعرض عن الجاهلین ». ( ۱ ) قبلا عرض‏
کردیم که پاره ای از افعال انسانی اخلاقی نامیده می‏شود در مقابل‏
افعال عادی و طبیعی این سوال پیش می‏آید که اخلاق و معنی اخلاقی بودن یک‏
فعل چیست ؟ چگونه است که یک کار انسان ، اخلاقی نامیده می‏شود ؟ و عرض‏
کردیم که اگر چه ابتدا به نظر می‏رسد که این سوال ، سوال خیلی ساده ای‏
است و جواب آسانی دارد ، ولی وقتی که عمیقا وارد این مطلب می‏شویم‏
می‏بینیم جواب این سوال که راز اخلاقی بودن چیست ، به این سادگیها نیست‏
، بلکه از مشکل ترین مسائل فکری و پیچیده ترین مسائل فلسفی بشر است و از
چند هزار سال پیش تا امروز هنوز فلاسفه جهان توافق نظری روی آن پیدا
نکرده اند ما به جای اینکه اول ملاکهای اخلاقی بودن را در مکتبهای اخلاقی‏
بیان بکنیم و مثلا بگوئیم افلاطون درباره ملاک اخلاقی بودن چه گفته است ،
ارسطو چه گفته است ، اپیکور چه گفته است ، غزالی چه گفته است ، در
دنیای جدید ، فلاسفه اروپا هر کدام چه گفته اند ، به جای اینها اول موارد
ساده بسیار روشنش را ذکر می‏کنیم بعد به تفسیر می‏پردازیم ، زیرا قبل از
آنکه موارد فعل اخلاقی روشن بشود ، تفسیر کردن چندان صواب نیست قبلا از
موارد مسلم فعل اخلاقی ، مثالهایی از ایثار یعنی غیر را بر خود مقدم‏
داشتن ، زحمت خود و آسایش دیگران را طلبیدن ، در قالب تاریخچه هایی از
خارج و داخل دنیای اسلام ، و مثالهایی هم از یک مورد دیگر اخلاقیات یعنی‏
همدردی با دردمندان ذکر کردیم اکنون باز می‏خواهیم به مثالهای دیگری در
این مورد بپردازیم همه برای این است که می‏خواهیم موضوع کاملا روشن بشود و
قبل از ذکر مثالها ، برای اینکه شما به اهمیت این موضوع پی ببرید لازم‏
است مطلبی را عرض کنم .
ارزش کار اخلاقی
کارهایی که ما به آنها می‏گوئیم کار اخلاقی ، می‏بینیم فرقشان با کار عادی‏
این است که قابل ستایش و آفرین و تحسین اند به عبارت دیگر بشر برای‏
این گونه کارها ارزش قائل است تفاوت کار اخلاقی با کار

طبیعی در این است که کار اخلاقی در وجدان هر بشری دارای ارزش است یعنی‏
یک کار ارزشمند و گرانبها است و بشر برای خود این کار ، قیمت قائل‏
است آن قیمتی هم که برایش قائل است

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.