شناخت آتش و جشن های مربوط به آن
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
شناخت آتش و جشن های مربوط به آن دارای ۱۱۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد شناخت آتش و جشن های مربوط به آن کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
فهرست مطالب
فصل اول:
– عنوان تحقیق: 1
– موضوع تحقیق 1
– بیان مسئله 2
– تعاریف نظری 5
– ضرورت و اهمیت پژوهش تحقیق 6
– اهداف تحقیق 8
مقدمه 9
فصل دوم
– جشن ماهیانه 12
– آتش بطور عموم 20
– آتش در اوستا 21
– داوری یا بازشناسی آتش 23
– انتقال آتش 24
– نور و فروغ و روشنایی و اخگر فروزان 25
– انگیزه رو آوردن به سوی روشنایی و فروغ به هنگام نیایش 31
– دَرِ مهر 32
– روشنایی و تاریکی 35
– آتش نزد اقوام مختلف 37
– اهمیت اجاق خانواده و روشن نگه داشتن آن 38
– آتش در زمان مادها 43
– آتش در زمان هخامنشیان 43
– آتش در دوره ساسانیان 44
– آتشکده 45
– انواع آتشکده 47
فصل سوم:
– چهارشنبه سوری 47
– آجیل مشکل گشا 53
– فال کوزه 55
– آش نذری 56
– کجاوه اندازی 57
– شال اندازی 58
– فالگوش 59
– قاشق زنی 60
– تطهیر و خانه تکانی 61
– بخت گشایی 62
فصل چهارم:
– جشن سده 65
– سبب نامیدن این جشن به سده 66
– مراسم جشن سده 67
– نام سده 72
– انگیزه های داستانی جشن سده 73
– نوسده، برسده 74
– جشن سده د ردوران اسلامی 77
– برگزاری جشن سده در دوران اسلامی 78
مراسم جشن سده میان زردتشتیان 79
– جشن سده پس از ساسانیان 83
فصل پنجم:
– جشن های آتش آذرگان، شهریورگان 87
– آذرگان یا آذرخش 90
– اردیبهشت گان، گلستان جشن 91
– منابع و مآخذ 93
طرح تحقیق
بیان مسئله
آتش و جشن های مربوط به آن دارای چه جایگاهی در ایران باستان بوده است؟ در نگاهی اجمالی و مختصر آتش از کلمه آتر گرفته شده که در گذشته آتربان یا آذربان به کسی گفته می شده که پاسبان آتش یا آتر بوده است و در بیانی ساده تر آتش از برخورد و سایش دو شیء و ایجاد جرقه بوجود می آید.
واژه جشن از کلمه اوستایی سینه Yasna آمده و این کلمه از ریشه Yaz اوستایی مشتق شده که معنی ستایش کردن می دهد. از این رو واژه جشن به معنی ستایش و پرستش می باشد. کلمه دیگری که از همین ریشه آمده و در بین زرتشتیان متداول می باشد واژه جشن Jashen است که معنی بخصوصی به خودگرفته زرتشتیان واژه جشن را بطور کلی به مراسم عید و ایام خوشی و سرور اطلاق می کنند در حالیکه مراسم مذهبی و سرودن اوستا در آن ایام را جشن می خوانند.
به نظر می رسد که یک سری علل و عواملی از قبیل فرهنگ، دین، تقدس آتش، قومیت، آداب و رسوم، جامعه آن زمان، نوع حکومت، نحوه برخوردها، و … در بوجود آمدن این امر دخیل می باشند.
امید است با انجام این تحقیق و بررسی علل و عوامل یاد شده گامی در جهت شناخت این سنت دیرینه برداشته شود.
منابع و مآخذ:
۱. آذران. حسین/ جشن نوروز، چهارشنبه سوری، خواجه پیروز (حاجی فیروز)، تحویل سال، سیزده بدر/تهران/انتشارات هیرمند
۲. اورنگ. م سرگرد/ اسفند ماه ۱۳۳۵ / جشنهای ایران باستان/ تهران/ چاپ راستی
۳. اوشیدی. موبد دکتر جهانگیر/ ۱۳۷۹/ نور، آتش، آتشکده در آیین زردتشت/ تهران/ چاپ سعدی/ چاپ اول
۴. برزگراد. حبیب الها/ جشن ها واعیاد ملی و مذهبی ایران قبل از اسلام/ تهران
۵. رجبی. دکتر پرویز/ هزاره های گمشده (اهورامزدا، زرتش و اوستا)/ تهران/ انتشارات توس/ جلد اول
۶. رضی هاشم/ گاه شماری و جشن های ایران باستان/ تهران/ سازمان انتشارات فروهر
۷. عزتی پرور. احمد/ چهارشنبه سوری، جشن خورشیدی هند و ایرانی/ تهران/ چاپ خیزران بخش فرهنگ و هنر
۸. فره وشی. بهرام/ جهان فروری، بخشی از فرهنگ ایران کهن/ تهران/ موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران
۹. معین. دکتر محمد/مزدیسنا و ادب پارسی/ تهران/انتشارات دانشگاه تهران/ چاپ سوم/ جلد اول
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.