مقاله شیوه های مرمت نقاشی رنگ روغن و نقد آن (با تأکید برموزون سازی رنگی)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
56 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله شیوه های مرمت نقاشی رنگ روغن و نقد آن (با تأکید برموزون سازی رنگی) دارای ۴۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله شیوه های مرمت نقاشی رنگ روغن و نقد آن (با تأکید برموزون سازی رنگی)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله شیوه های مرمت نقاشی رنگ روغن و نقد آن (با تأکید برموزون سازی رنگی)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله شیوه های مرمت نقاشی رنگ روغن و نقد آن (با تأکید برموزون سازی رنگی) :

بخشی از فهرست مقاله شیوه های مرمت نقاشی رنگ روغن و نقد آن (با تأکید برموزون سازی رنگی)

مقدمه
فصل اول. پژوهشی در تاریخ مرمت نقاشی
۱ـ۱. پیشینه ی مرمت نقاشی در جهان
۱ـ۲. نگاهی گذرا به پیشینه ی مرمت در ایران
فصل دوم. بررسی مبانی نظری و علمی مرمت و رتوش در نقاشیها
۲ـ۱. بازسازی و موزون سازی کمبودها در آثار نقاشی
۲ـ۱ـ۱. دیدگاههای موجود در زمینه ی موزون سازی و بازسازی بخشهای کمبود آثار نقاشی
۲ـ۱ـ۱ـ۱. دیدگاه سنتی
۲ـ۱ـ۱ـ۲. دیدگاه متضاد با دیدگاه سنتی
۲ـ۱ـ۱ـ۳. دیدگاه مبتنی بر اصل ۶ اینچ و ۶فوت
۲ـ۱ـ۱ـ۴. دیدگاه مبتنی بر تشخیص دستگاهی
۲ـ۲. انواع کمبود در آثار نقاشی
۲ـ۳. انواع بازسازی رنگی
۲ـ۳ـ۱. موزون سازی قسمتهای کمبود در قشر کهنگی
۲ـ۳ـ۲. موزون سازی ریختگی های لایه ی رنگ
۲ـ۳ـ۳. پر کردن قسمتهای کمبود و بازسازی رنگی
فصل سوم. مطالعه و بررسی تعدادی از تابلوهای موزه ی امام علی (ع) و موزه ی هنرهای زیبا ـ مجموعه ی فرهنگی سعد آباد
۳ـ۱. تابلوهای بررسی شده در موزه ی امام علی (ع)
۳ـ۱ـ۱. جوانمرد قصاب (حسین قوللر آقاسی)
۳ـ۱ـ۲. جنگ خیبر
۳ـ۱ـ۳. وقایع کربلا
۳ـ۱ـ۴. بارگاه سلیمان
۳ـ۱ـ۵. جوانمرد قصاب (حسن اسماعیل زاده)
۳ـ۲. تابلوهای بررسی شده در موزه ی هنرهای زیبا ـ مجموعه ی فرهنگی سعد آباد
۳ـ۲ـ۱. مجلس شیرین و فرهاد
۳ـ۲ـ۲. جشن مشروطیت
۳ـ۲ـ۳. پرنده ی شکار شده
۳ـ۲ـ۴. مصیبت کربلا
۳ـ۲ـ۵. چوپان و گوسفندان
۳ـ۲ـ۶. مهتاب در جنگل
۳ـ۲ـ۷. منظره

فرآیند درمان و مرمت تابلوهای نقاشی، بویژه آنهایی که در ابعاد بزرگ کار شده اند، جزو پیچیده ترین و دشوار ترین فرآیندهای مرمتی است. در این میان موزون سازی رنگی مرحله ای بسیار حساس است.
در مرمت یک اثر و خصوصاً یک تابلوی نقاشی هدف مرمتگر این است که مراحل عملیاتی مانند آسترگیری، نوارگیری یا وصالی است در نهایت از نظر بیننده قابل شناخت نباشد، ولی در مرحله ی موزون سازی رنگی که باید به صورت علمی و موافق با معیارهای مرمتی انجام گیرد هدف اصلی این است که قسمت تعمیری با بدنه ی اصلی هماهنگ شود، نه این که کاملاً مشابه آن باشد (جزدر آثار خاص).
امروزه در اکثر موزه های دنیا اصل ۶ اینچ و ۶ فوت مرسوم است. بدین معنی که ناظران، اشیاء قرار گرفته در فاصله ی ۶ فوتی خود را کامل مشاهده می کنند، اما متخصصین از فاصله ی ۶ اینچی اشیاء می توانند تشخیص بدهند که کدام قسمتها جدید و کدام قدیمی اند.
سوالی که در این جا مطرح می شود این است که آیا در موزه های کشور ما نیز چنین اصلی در مورد آثار نقاشی رعایت می شود و اساساً چه اصول و مبانی در این مورد خاص رعایت می شود؟ گزارشی که در پیش روست ما حصل تحقیقی است که در همین زمینه انجام گرفته است. این تحقیق در دو بخش کتابخانه ای و میدانی انجام گرفته و با توجه به تعدد تصاویر آورده شده در بخش گزارش تحقیقات میدانی، سعی گردیده است تا از زیاده گوئی پرهیز شود و تنها به توضیحاتی کوتاه در باب هر تابلو بسنده گردد، آنچنانکه تصاویر خود گویای همه چیز هستند.
این گزارش پربار تر می شد اگر قوانین دست و پا گیر و بعضاً بی ـ منطق در موزه هائی که به عنوان جامعه ی آماری در ابتدای راه انتخاب شده بودند وجود نمی داشت. کما این که قرار بر این بود تا از آثار نقاشی موجود در موزه ی وزارت امور خارجه و نیز مجموعه ی کاخ گلستان نیز تصاویری تهیه گردیده و مورد مطالعه قرار گیرند. اما به دلیل در معرض دید عموم نبودن موزه ی وزارت امور خارجه و نیز عدم امکان عکسبرداری از دیگر مجموعه و با در نظر گرفتن زمانی که برای تحقیق در نظر گرفته شده بود، نیزعدم وجود شناسنامه های مرمتی و بعضاً در اختیار نگهداشتن آنها و در مواردی عدم همکاری مسئولین با توجه به دیدگاهشان نسبت به موضوع اجباراً بررسی تنها به مواردی محدود شد که امکان بازدید و مستند نگاری و مطالعه در مورد آن ها وجود داشت. با تمام این تفاسیر و نتایجی که به دست آمده است و حساسیت موضوع، این تحقیق تنها گام اول است و بس. اما بدین جا هم نمی رسید اگر همراهی اساتید و عزیزانی نبود که نامشان در ذیل می آید:
جناب آقای دکتر وطن دوست استاد راهنمای گرامی این پروژه که در واقع پیشنهاد طرح از جانب ایشان بوده است. جناب آقای نعمت ا… کیکاووسی ریاست محترم کاخ موزه ی ملت مجموعه ی فرهنگی سعد آباد که اطلاعات مربوط به تابلوهای مرمت شده توسط جناب آقای نظریان را در اختیار اینجانب گذاشتند، جناب آقای حکمت موزه دار موزه ی امام علی (ع) که حاصل مساعدتهای بی دریغ ایشان مستند نگاری چند تابلو از این مجموعه را فراهم آورد وجناب آقای حسینعلی جعفریان که آثار موجود در موزه ی امام علی (ع) را معرفی نمودند. در این جا از همه ی ایشان سپاسگزاری می کنم.
۱ـ۱. پیشینه ی مرمت نقاشی در جهان
هر چند نوشتن یک تاریخ تفضیلی برای مرمت آثار دشوار است، صرف نظر از مراحل مقدماتی می توان گفت که پس از شکل گیری مجموعه های خصوصی، مرمت بصورت ناحیه ای شروع شد. و با موقعیتی که حوادثی چون جنگها و تاخت و تازها برای تأسیس موزه های عمومی در اروپا به وجودآورد، مرمت نیز گسترش و سامان بیشتری یافت.
حفاری های قرن ۱۹ م نیز موجب پر شدن مجموعه های خصوصی و عمومی از آثار، و مواجه شدن مرمتگران با یک سری وظایف جدید گردید.
در این قرن تمام سبکهای نقاشی مورد محک سلیقه ی دوران قرار گرفت و شاید، علت توجه بیشتر به مشکلات مرمت نقاشی ها نیز همین امر بوده است.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.