تاثیر تعطیلی پنج شنبه بر کیفیت آموزش در مدرسه


در حال بارگذاری
11 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
26 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تاثیر تعطیلی پنج شنبه بر کیفیت آموزش در مدرسه دارای ۴۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تاثیر تعطیلی پنج شنبه بر کیفیت آموزش در مدرسه  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

چکیده:
براساس مطالعات تطبیقی صورت گرفته در دنیا روزهای تحصیل بین ۱۸۰تا ۲۲۰روز است. این دوره در ایران براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش ۲۰۰ روز اعلام شده است که با احتساب تعطیلی پنجشنبه ها، مدت ایام تحصیل دانش آموزان کمتر از ۲۰۰ روز می شود.
هدف از انجام این پژوهش ،تعیین رابطه با تعطیلی پنج شنبه هاو تاثیر آن در روند تحصیلی دانش آموزان است .نمونه تحقیق شامل ۵۰ نفراست و ابزار تحقیق شامل پرسشنامه است.
کلیدواژه: پنج شنبه،تعطیلی، مزیت، معایب،آموزش

مقدمه:
   تعطیلی پنجشنبه های مدارس طی دوسال گذشته درکنار تعطیلی های وقت وبی وقت مدارس به دلیل آلودگی هوا و با در نظر گرفتن ۲۲ روز تعطیلات رسمی و ۵۲ روز تعطیلات روز جمعه وهمچنین با احتساب تعطیلات سه ماهه تابستان و عید نوروز و روزهای بین تعطیلی، سال تحصیلی مدارس درسیستم آموزشی ما را کمتر ازسایر کشورها و استاندارد ساعات آموزشی در دنیا کرده بود.
مادر یک دانش آموز ابتدایی در گفت وگو با «اعتماد» از مشکلات تعداد زیاد روزهای تعطیل امسال می گوید و اینکه در فصل امتحانات چقدر به مشکل برخورد: «تقریبا یک سوم از کتاب به بچه ها درست آموزش داده نشده بود، مجبور شدیم معلم خصوصی با هزینه بالابگیریم.»همزمانی اجرای طرح تعطیلی پنجشنبه های مدارس با تغییر ساختار آموزشی مدارس مشکلات تعداد زیاد روزهای تعطیل سال تحصیلی را بیشتر می کرد. با اصرار حاجی بابایی ۳-۳-۶ اجرا شد، یک سال به مقطع ابتدایی اضافه شد، راهنمایی حذف شد، دبیرستان به دو دوره سه ساله تقسیم شد. همزمان کتاب های درسی تغییر کرد. محتوای کتاب ها به اعتقاد بسیاری از والدین سخت تر یا حداقل برای آنها ناآشناتر شد. والدین شاغل با تمام مشغولیت ها باید وقتی هم برای جبران ساعات کم آموزشی در مدارس با احتساب تنها پنج روز آموزش رسمی که به برکت تعطیلات رسمی و تعداد بالای آلودگی هوا بیشتر هم شده بود، اختصاص می دادند، بازار کتاب های کمک آموزشی و کلاس ها و معلمان خصوصی بیشتر از قبل شد، سیستم ارزشیابی مدارس ابتدایی هم کیفی شده بود، مردودی حذف شده بود، ضعف بچه ها چندان با نمره و تجدیدی به والدین منتقل نمی شد و همه اینها کارشناسان را بیشتر نگران طرح تعطیلی پنجشنبه های مدارس می کرد. پدر شاغلی از کاهش تعداد روزهای مدرسه گلایه دارد. می گوید بچه ها واقعا ضعیف شده اند، در فصل امتحانات بعد از تعطیلی از کار مجبور بودم هر شب وقت زیادی هم برای تکالیف و درس های عقب مانده بچه ها صرف کنم. مادر یکی از دانش آموزان ابتدایی از احتمال لغو طرح تعطیلی پنجشنبه های مدارس به ویژه درباره مقاطع بالاتر و متوسطه ابراز رضایت می کند. البته تاکید هم دارد که دانش آموزان ابتدایی با شش روز فشرده آموزشی ممکن است خسته شوند. می گوید با اینکه خانه دار است با تعداد بالای روزهای تعطیل فرزندش مشکل داشته و وقت بیشتری در منزل برای درس بچه ها صرف می کرده است.

 

پیشگفتار:
طبق این طرح پنج تا شش ساعت برنامه درسی روز پنجشنبه روی روزهای دیگر هفته سرشکن می شود وبچه ها مجبورندساعت های بیشتری درمدرسه بمانند وبا شکم گرسنه وذهنی خسته در کلاس درس حاضر شوند.طرح تعطیلی پنجشنبه مدارس ازجنبه تربیتی نیزعوارض منفی ناخواسته یی دارد.کودک دبستانی را روزپنجشنبه می توان درخانه نگه داشت امادانش آموزان راهنمایی و دبیرستانی که بزرگ ترند کلافه وبی حوصله،روانه کوچه وخیابان وبوستان های شهری می شوند و حضور بی برنامه نوجوانان در این مکان ها بسیار مخاطره آمیز است.
    کمیسیون آموزش مجلس هشتم تلاش خود را برای مانع شدن از اجرای طرح تعطیلی پنجشنبه ها کرد اما موافقان این طرح در آن زمان مانع از ادامه کار شدند. بعد از مجلس نهم تا مرحله تهیه طرح دو فوریتی برای لغو تعطیلی پنجشنبه ها پیش رفت. واکنش حمید رضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش اما در هر زمان به تلاش مجلس این بود که: «تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس نیاز به قانون یا لایحه ندارد.»
   نهایتا حاجی بابایی در سال ۹۰ این طرح رابه صورت پایلوت درمدارس ابتدایی اجرا کرد. با دفاع احمدی نژاد از این طرح در مرداد ۹۰ و پیشنهاد او برای اجرای طرح درمقاطع دیگر و تعطیلی روز های پنجشنبه در ایران، این طرح در تمام مقاطع اجرا شد. درآن زمان حاجی بابایی در پاسخ به انتقادات و در دفاع از اجرای شتاب زده اش دربرنامه تلویزیونی اعلام کرد براساس نظرسنجی صورت گرفته ۸۰ درصد و بر اساس کار مطالعاتی که یک استاد دانشگاه انجام داده است، ۷۸ درصد مردم موافق طرح تعطیلی روزپنجشنبه های مدارس ابتدایی هستند،نظر سنجی که البته جزییات و زمان اجرای آن منتشر نشد. حاجی بابایی تعطیلی پنجشنبه ها و تغییر ساختار آموزشی را براساس سند تحول بنیادین و مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش می دانست. مهدی نوید ادهم دبیر کل و کارشناسان شورای عالی آموزش و پرورش در همان زمان اعلام کرد بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش باید برنامه های درسی مدرسه در طی پنج روز تنظیم شود و هیچگاه به تعطیلی مدارس اشاره نکردیم. به گفته او در مصوبه به «تعطیلی» مدارس اشاره نشده و تنها برای استفاده بهینه از پنجشنبه در مدرسه یا خانواده و اختصاص این زمان به فعالیت هایی نظیر بازدید علمی، کار گروهی، فعالیت های اجتماعی یا حضور در خانواده و انجام صله رحم و بازخوانی نظریه ها نکاتی را داشته است. در مصوبه هشتصد و سی و چهارمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش آمده است: مدارس ابتدایی می توانند روزهای پنجشنبه برای طراحی و اجرای برنامه های آموزشی و تربیتی از قبیل فعالیت های مکمل و فوق برنامه شامل اردوها، بازدیدها و فعالیت های ورزشی، شرکت معلمان در گروه های آموزشی و آموزش های ضمن خدمت، ارتباط با خانواده ها، دوره های آموزش خانواده و نظایر آن دایر باشند.

    تعطیلی مدارس در روز پنج شنبه و مشکلات رکود اقتصادی کشور  
تقریبا از روز چهارشنبه در کشور شاهد مرخصی های گسترده کارکنان دستگاه های اجرایی و یا تولیدی و خدماتی هستیم و ترافیک سنگین ورودی و خروجی های شهرهای بزرگ مانند تهران تا اوایل ساعات بامداد روزهای شنبه، گواه روشن موضوع خواهد بود…

 

منابع:
حاشیه مناظره تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس
ابلاغیه شورای برنامه ریزی و توسعه استان در خصوص تعطیلی پنج شنبه
پــــــایگاه اطلاع رسانــی آموزش و پرورش

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.