بررسی و مقایسه نگرش معلمان و دانش آموزان به شیوه های ارزشیابی و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
بررسی و مقایسه نگرش معلمان و دانش آموزان به شیوه های ارزشیابی و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای ۱۳۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد بررسی و مقایسه نگرش معلمان و دانش آموزان به شیوه های ارزشیابی و تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
فصل اول
بیان مسئله
مقدمه
قدمت اندازه گیری و امتحان احتمالاً کم و بیش با قدمت آموزش و یاد دادن برابر است.همچنانکه در گذشته ی نسبتاً دور،آموزش به صورت غیر رسمی صورت می گرفته است.
اندازه گیری و امتحان نیز به صورت غیر رسمی انجام می شده است.با گسترش آموزش- رسمی،اندازه گیری و امتحان از آنچه که تدریس شد.نیز شکل رسمی به خود گرفته است.
فعالیتهای اولیه ی امتحان و اندازه گیری بیشتر به تعیین میزان موفقیت فراگیران در یادگیری مطالب تدریس شده محدود بوده است.در اوایل قرن بیستم ابزارهای اندازه گیری با همان آزمونها رواج پیدا کردند با تلاش رالف تایلر حوزه ارزشیابی آموزشی شکل گرفت و به تریج به صورت یک حوزه ی مستقل در کنار سایر حوزه های علوم تربیتی جای گرفت.
با توجه به نوپا بودن این حوزه،تعریفهای مختلفی برای ارزشیابی ارائه شده است.
این تعریفها اگر چه بیان می کنند که ارزشیابی چه هست ولی برای فهم بهتر ارزشیابی همچنین باید دید که ارزشیابی چه نیست.
یکی از عوامل مهم در بهبود یادگیری در کلاس درس ارزشیابی تحصیلی است.
این موضوع که ارزشیابی یکی از عوامل موثر در بهبود یادگیری و پیشرفت تحصیلی است
در سالهای اخیر بسیار مورد توجه صاحبنظران قرار گرفته است.بنابر نظر اینان معلم می تواند با تغییر در طرز تفکر و روش کار خود در زمینه ی ارزشیابی تحصیلی آن را در خدمت بهبود یادگیری و پیشرفت یادگیرندگان قرار دهد.
کرانباخ باور داشت که فقط از طریق فعالیتهای وسیع جمع آوری اطلاعات در موقعیتهای واقعی کلاس درس می توان تعیین کرد که در کجا و چه اندازه موفق و یا ناموفق اند.
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی عبارتند از فرآیند منظم برای تعیین و تشخیص میزان پیشرفت یادگیرندگان در رسیدن به هدفهای آموزشی(گران لاندل۱۹۷۱ ص۸)به ویژه در مدارس راهنمایی از شیوه های ارزشیابی تنها در ارزشیابی شفاهی- کتبی- کمی- استفاده می شود.پیش از این فعالیتهای معلمان اغلب در جهت تعیین میزان موفقیت دانش آموزان در یادگیری مطالب درسی بوده است.در حالیکه به شیوه های ارزشیابی به صورت مداوم در طول سال تحصیلی برای دانش آموز تأکید می شود.به گفته ی بسیاری از صاحبنظران اجرای ارزشیابی تکوینی وسیله ی مهم برای سنجش چنین سطح انتظاری در آموزش و پرورش هرگز از طریق برگزاری امتحانات چند نوبتی کتبی در طول سال تحصیلی می توان پاسخگوی این سطح انتظار باشد.لذا این تحقیق به این مسئله می پردازدکه آیا بین نوع نگرش معلمان و دانش آموزان به شیوه های ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه وجود دارد یا خیر؟
بیان مسئله
هدف اساسی تعلیم و تربیت را می توان ایجاد تغییرات مطلوب در رفتارهای دانش آموزان دانست و آموزش و پرورش از سه مرحله اساسی تشکیل شده است که عبارتند از۱- تهیه و تدوین اهداف* ۲- آموزش* ۳- ارزشیابی
آنچه مسلم است یکی از مهمترین عوامل احراز موفقیّت در اصلاح نظام آموزشی شناخت فرآیند یادگیری،یاددهی و نظام ارزشیابی و همسو بودن آنها در راستای اهداف آموزش و پرورش امروزه ارزشیابی یادگیری های دانش آموزان یکی از مهمترین و در عین حال پیچیده ترین ارکان نظام تعلیم و تربیت است چرا که ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نه تنها به عنوان ارزشیابی از برنامه ها و محتوای کتابهای درسی و تعیین عنوان تحقق اهداف آموزشی به کار می رود بلکه به عنوان ابزاری مهم و اساسی جهت ارتقاء دانش آموزان به پایه تحصیلی بالاتر استفاده می شود.ارزشیابی به طور ساده به تعیین ارزش برای هر چیز یادآوری کردن ارزش هاست.
چندین تعریف برای ارزشیابی آموزشی وجود دارد.تعریفی نسبتاً کامل را کرانباخ ارائه داده است.او ارزشیابی را جمع آوری و کاربرد اطلاعات به منظور تصمیم گیری درباره یک برنامه آموزشی تعریف کرده است.(سیف به نقل ازکرانباخ ۱۳۶۴ ص۵۲)
منظور کرانباخ از برنامه آموزشی طیفی وسیع است که از مجموعه ای از موارد و فعالیت های آموزشی توزیع شد.در سطح کشور تا تجارب آموزشی یک دانش آموز واحد را در بر می گیرد گفته های کرانباخ به قصد بالا بردن کیفیت آموزشی و یادگیری موضوعات مختلف درسی تهیه شده است.
کرانباخ به آزمایش و اصلاح دوره های درسی جدیدتر توجه داشت که از مطالعه ی منابع مختلف و آزمایش های آموزشی به وجود آمده بودند.
واژگان لاتین:
استعداد =ability
پیشرفت تحصیلی = achievement
تجزیه و تحلیل = analysis
نگرش = aptitude
شناختی = cognitive
کامل کردنی = completion
گروه کنترل = control group
کرانباخ = cronbach
معیار = critere
آزمونهای پاسخ نگار = constracted res ponses
ارزشیابی ملاکی = criterion – refrenced
طراحی = design
تشخیصی = dia gostic
تفسیر یافته ها = discussion of results
ارزشیابی آموزشی = education evaluation
هدفهای آموزشی = educational – objectives
مسئله آموزشی = educational – problem
عاطفی = effective
اعتبار بیرونی = enternal validity
روایی صوری = face validity
بازخورد = feed back
فولر Fuller =
تکوینی = formative
فرضیه = hypo the sis
هوش = intelligence
اعتبار درونی = internal – validity
تحلیل سؤالها = item analysis
کرلینجر = ker linger
دانش = knowhedge
لیمان = leman
اندازه گیری = measure ment
مهر نز = mehrans
انگیزش = mov tivation
ارزشیابی هنجاری= norm – refrenced
سازماندهی = organization
برون داد = out put
پاپهام = papham
کیفیت اهداف = quality of goal
پرسش نامه = questionnaire
فرآیند = process
روانی حرکتی = psychomotor
جامعه = population
تحقیق = research
منبع = resourse
محدود شده = restricted
یافته ها = result
انتخاب تصادف=rondom – selection
نمونه = sample
آزمونهای پاسخ گزین = selection – responses
کوتاه- پاسخ = shor – answer
اسکریون = scriven
آزمون استاندارد شده = standardized – test
استافل بیم = stofflebeam
تراکمی = summative
نظامدار = systema tic
طبقه بندی = tananmy
آزمون = test
صحیح – غلط = true – false
روایی = validity
متغیر = variable
ولف = wolf
منابع مورد استفاده:
۱- سیف- علی اکبر(۱۳۸۳) اندازه گیری و سنجش در علوم تربیتی تهران- دانشگاه پیام نور
۲- دلاور- علی- (۱۳۸۵ ) روشهای تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی- تهران- دانشگاه پیام نور
۳- حسنی- محمد- (۱۳۸۸)راهنمایی اجرای ارزشیابی کیفی در کلاس درس تهران- نشر عابد- چاپ اول
۴- تقی پور ظهیر- علی(۱۳۸۴)مقدمات برنامه ریزی آموزشی و درسی انتشارات آگاه
۵- میر کمالی- محمد(۱۳۷۳) رهبری و مدیریت آموزشی نشر رامین
۶- گنجی- حمزه(۱۳۷۲)اندازه گیری و ارزشیابی در آموزش و پرورش تهران- انتشارات بعثت
۷- کیامنش- علیرضا(۱۳۸۳)روشهای ارزشیابی آموزشی تهران دانشگاه پیام نور
۸- ملکی- حسن(۱۳۸۷)برنامه ریزی درسی(راهنمای عمومی)مشهد- پیام اندیشه
۹- آقازاده- محرم(۱۳۷۴)راهنمای روشهای نوین تدریس- اصفهان- جهاد
۱۰- شعبانی- حسن(۱۳۱۷)روشهای آموزشی و پرورشی نثر دوران
۱۱- چمن آرا- سپیده (۱۳۸۳)ارزشیابی جز جدانشدنی تدریس نمایه۱۸۷ شماره انتشار۵۲
۱۲- تقدیسیان- شکوه(۱۳۸۵)ارزشیابی بی مستمر در علوم تجربی با امکان تعمیم در سایر دروس نمایه۱۳۵ شماره انتشار۴۹
۱۳- ریچارد پارسونز و همکاران(۱۹۴۶)روانشناسی تربیتی(تحقیق- تدریس- یادگیری)ترجمه ی اسد زاده- حسن- اسکندری- حسین- تهران نثر عابد ۱۳۸۵
۱۴-http- 1/her fevefar- blogfu- com /post- 3espx
۱۵-http 1/winipedia ,org./wiki/cooperative –learning
۱۶- w.w.w.ziba web.com
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.