بررسی و مقایسه راهبردهای یادگیری دانش آموزان موفق و ناموفق
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
بررسی و مقایسه راهبردهای یادگیری دانش آموزان موفق و ناموفق دارای ۱۳۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد بررسی و مقایسه راهبردهای یادگیری دانش آموزان موفق و ناموفق کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
فهرست
فصل اول
مقدمه 2
بیان مسأله 3
اهمیت و ضرورت پژوهش 7
اهداف پژوهش 9
گزارههای تحقیق (سؤالها / فرضیهها) 10
معرفی نوع متغیرها و تعاریف عملیاتی 10
فصل دوم
مقدمه 15
یادگیری از دیدگاه روانشناسی رفتارگرا 16
یادگیری از دیدگاه روانشناسی شناختی 18
نظریه رشدشناختی پیاژه 20
نظریه یادگیری گشتالت 22
نظریه یادگیری معنیدار کلامی 23
نظریه پردازش اطلاعات 26
راهبردهای شناختی – فراشناختی 30
راهبردهای تکرار در تکالیف ساده یادگیری 33
راهبرد مرور ذهنی در تکالیف پیچیده یادگیری 34
راهبرد بسط دهی در تکالیف پایه 36
راهبرد بسط دهی در تکالیف پیچیده 37
راهبرد سازماندهی در تکالیف پایه 38
راهبرد سازماندهی در تکالیف پیچیده یادگیری 39
فراشناخت 40
معلمان کارآمد 46
پرورش مهارتهای فکری 47
پرورش مهارتهای حل مسئله 48
مهارتهای تدریس 52
دستورالعملهای قبل از مطالعه 57
دستورالعملهای بعد از مطالعه 60
دستورالعملهای جهت گسترش حافظه 61
دستورالعملهای بهسازی حافظه 63
ادبیات پژوهش موجود در موضوع مورد مطالعه 65
فصل سوم
۱-۳- روش تحقیق 74
۲-۳- جامعه مورد مطالعه 75
۱-۳-۳- نمونه مورد مطالعه و روش نمونهگیری 75
۲-۳-۲- ملاک انتخاب نمونه 76
۴-۳- ابزار پژوهش 76
۱-۴-۳- معرفی ابزار 76
۲-۴-۳- اعتبار آزمون 78
۵-۳- روش نمرهگذاری 78
۶-۳- روش تجزیه و تحلیل آماری 79
فصل چهارم
میزان درآمد خانواده 81
میزان تحصیلات پدر آزمودنیها 82
میزان تحصیلات مادر آزمودنیها 83
شغل پدر 84
شغل مادر 85
توزیع فراوانی دانشآموزان برحسب موفقیت تحصیلی 85
میانگین انحراف استاندارد راهبردهای یادگیری در دو گروه موق و ناموفق 87
بخش استنباطی 88
رابطه بین راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی در رشته ریاضی فیزیک با درس حسابان 89
رابطه بین راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی در رشته ریاضی فیزیک با درس فیزیک 91
رابطه بین راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی در گروه علوم تجربی با نمره درس شیمی 92
رابطه بین راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی در گروه علوم تجربی با نمره درس زیستشناسی 93
رابطه بین راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی در گروه علوم انسانی با درس جامعهشناسی 95
نوع راهبردهای یادگیری که دانشآموزان موفق و ناموفق در رشته ریاضی بکار میبرند چیست؟ 98
نوع راهبردهای یادگیری که دانشآموزان موفق و ناموفق در رشته علوم تجربی بکار میبرند چیست؟ 99
تحلیل ممیز 100
نوع راهبردهای یادگیری که دانشآموزان موفق و ناموفق در رشته علوم انسانی به کار میبرند چیست؟ 101
تحلیل ممیز 101
فصل پنجم
بحث و نتیجهگیری 104
محدویتها 112
پیشنهادها 113
منابع فارسی 114
منابع انگلیسی 117
منابع فارسی
۱- اتکینسون، ریتا. ل، اتکینسون، ریچارد. س وهیگارد، ارنست. ر(۱۳۷۵) «زمینه روانشناسی». ترجمه محمد تقی براهنی و همکاران. تهران: انتشارات رشد.
۲- امینیان. امیرحسین(۱۳۷۳). «بررسی شیوههای مطالعه و یادگیری دانشجویان پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه شهید صدوقی یزد». پایان نامه کارشناسی ارشد تهران: دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
۳- انصاری، رقیه(۱۳۷۶). «بررسی رابطه راهبردهای یادگیری با خلاقیت دانشآموزان». پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه تهران.
۴- باصری، احمد(۱۳۷۴)، « بررسی مقایسهای راهبردهای یادگیری و مسند علیت دانش آموزان برجسته وعادی» پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه تهران، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
۵- پاول اس، کاپلان(۱۳۸۱) روان شناسی رشد ترجمه مهرداد فیروز بخت
۶- پیترکله، لورناچان(۱۳۷۲). «روشها و راهبردها در تعلیم و تربیت کودکان استثنایی». ترجمه فرهاد ماهر تهران: نشر قومس.
۷- خوش خلق، ایرج. (۱۳۷۴)، «بررسی رابطه جهتگیری هدفی معلمان با راهبردهای یادگیری و اضطراب امتحان دانشآموزان». پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده روان شناسی و علوم تربیت.
۸- دلاور، علی(۱۳۸۰)، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی تهران انتشارات رشد
۹- رابرت، ال. سولسو(۱۳۷۱) «روانشناسی شناختی». ترجمه فرهاد ماهر، تهران: انتشارات رشد.
۱۰- رفوث، مری آن و لیندا و دوفابو، لئونارد (۱۳۷۵). « راهبردهای یادگیری و یادسپاری». ترجمه علینقی (کمال) خرازی. تهران: نشرنی.
۱۱- سالاری فر، محمد حسین(۱۳۷۵). «بررسی نقش اجزاء دانش فراشناختی در حل مساله و پیشرفت تحصیلی». پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
۱۲- سرمد،زهره و بازرگان، عباس و حجازی،الهه(۱۳۷۶). «روشهای تحقیق در علوم رفتاری». تهران. انتشارات آگاه.
۱۳- سیف. علی اکبر (۱۳۷۳). روانشناسی پرورشی. «روانشناسی یادگیری وآموزش». تهران انتشارات آگاه.
۱۴- عباباف، زهره(۱۳۷۴). «مقایسه راهبردهای یادگیری دانش آموزان قوی و ضعیف ۳ منطقه تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
۱۵- گانیه،رابرت،م (۱۳۶۸) «شرایط یادگیری»، ترجمه نجفی زند، جعفر. تهران: انتشارات رشد.
۱۶- گلاورجان. ای و برونینگ، راجر، اچ (۱۳۷۵) «روانشناسی تربیتی اصول و کاربرد آن». ترجمه علینقی خرازی، تهران مرکز نشر دانشگاهی.
۱۷- گیج نیت. ل و برلانیر، دیوید. سی (۱۳۷۴) « روانشناسی تربیتی وروان شناختی». ترجمه حسین لطف آبادی و همکاران. مشهد انتشارات پاژو. حکیم فردوسی.
۱۸- لفرانکویس، گای(۱۳۷۵) «روانشناسی برای آموزش»، ترجمه شهنی ییلاق، منیچه.تهران: انتشارات رشد.
۱۹- کامکار، علی(۱۳۷۶). « مقایسه شیوههای مطالعه و یادگیری در دو گروه از دانشجویان قوی و ضعیف دانشگاه علوم پزشکی یاسوج». پایان نامه کارشناسی ارشد.تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی.
۲۰- واحدی، شهرام(۱۳۷۶). «مقایسه راهبردهای یادگیری در بین دانشجویان دو زبانه وتک زبانه». پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
۲۱- هرگنهان، بی آر و السون، متیواچ (۱۳۷۶). «مقدمهای بر نظریههای یادگیری».تهران: نشر دوران.
۲۲- هیلگارد، ارنست و باور، گوردن (۱۳۷۱) «نظریه های یادگیری» جلد اول، ترجمه براهنی، محمد تقی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
مقدمه
محیط پیرامون ما با وجود افراد، اشیاء و رویدادهای متعدد ومتنوع بسیار پیچیده است بعلاوه کنش متقابل وتغییرات مداوم موجود در عوامل مختلف پیچیدگی فزایندهای را بر زندگی انسان تحمیل میکند. و انسان برای مقابله با این همه تغییرات بدنبال یافتن راهحلهای مناسب برای سازگاری است.
از آنجائیکه منابع خطر و ارضاء نیاز ما نیز پیوسته در حال تغییرند. لازمه زندگی پویایی در سازگاری ارگانیسم با محیط است. و فرایندهای یادگیری پویایی لازم برای ارگانیسم را فراهم میکند تا بتواند با شرایط محیطی گوناگون به زندگی خود ادامه دهد. یعنی علاوه براینکه محرکهای مختلف مثبت، منفی یا خنثی را بشناسد. رفتارهای مناسب مقابل هر کدام از محرکها را یاد بگیرد واین یادگیری به طرق مختلف از ابتدای زندی نوع بشر صورت گرفته است اما امروزه با تکامل زندگی بشر یادگیری عمومی و کسب دانش از طریق آموزش بخش مهمی از اطلاعات لازم برای سازگاری را در اختیار قرار میدهد. (السون و هرگنهان ،۱۹۹۷)
حجم اطلاعات از هر نوع که باشد،چنان رو به افزایش است که هر فرد در هر شغل و مقامی برای رفع نیازهای فردی و شغلی خود نیاز به مطالعه و صرف وقت زیاد برای آن دارد. به این ترتیب مطالعه وسیله ارتقاء نوع بشر و ابزار انتقال علم ودانش است. ولی متأسفانه در جامعه ما هنوز فرهنگ مطالعه به عنوان یک نیاز واقعی برای مردم به حساب نمیآید. و حتی دانشآموزان ودانشجویان ما نیز که مطالعه جزء اصلی و حرفه وزندگی آنهاست درست مطالعه نمیکنند. روش مطالعه فعال را نمیدانند، کند میخوانند، به اندازه کافی مطالب را درک نمیکنند، به خوبی به یاد نمیآورند. نمیدانند چه بخوانند؟ چگونه بخوانند؟ و چگونه به خاطر بسپارند؟ از همه بدتر نمیدانند که بد میخوانند و اینهمه باعث گریز از مطالعه و عدم یادگیری مناسب از آن است.
منابع انگلیسی
۱- Ames, C. & Archer, J.(1988). Achievement Goals in the classroom: Student’s Learning strategies and Motivation processes. Journal of the Educational psychology, 80(3), 260-267.
۲- Anderson, J.(1990). “Cognitive psychology and the its Implication” New York, Third edication.
۳- Belmont, J.M(1989) “Cognitive strategies and strategic learning”. American psychologist.Vol. 44:2, PP.142-148.
۴- Bieler. R. F. Snoman. J. (1993) psychology applied to teaching Houghton Mifflin.
۵-Case, R.(1988) Toward a neo-piagetian theory of Cognitive and emotional development. Developmental Review, 8,1-51
۶- Dembo, M.H(1994). Applying educational psychology New York: Longman.
۷- Flavell, J.H.(1976). “Metacognitive Aspects of problem solving”. Resnick (Ed.) The Nature of intelligence. Hillsdale, NJ; Erlboum-PP-231-235.
۸- Glover, J.M. & Bruning, R.H.(1990) “Educational psychology: Principles and Application” Hrpercolins.
۹- Joyce, & weil, M.(1986).: Models of Teaching” 3rd.Edition, Pretice-Hall Inc.
۱۰- Neisser, U.(1967). :Cognitive psychology” , New York:Appleton-centry crofts.
۱۱- Pintrich, P-R. & De Groot, E.V. (1990), Motivational and self- Regulated learning componets of classroom Academic performance. Jurnal of Education psycology, 81(1), 33-40.
۱۲- Seifert, K.L.(1991).Education psychology .Boston” Hough ton mifflin company.
۱۳- Wang, M.C; Geneva, H.D: Walberg, H.(1992). What helps students learn? Educational leadership, 50 ,PP 74-79.
۱۴- Weinstein, G.E. & Mayer, R.E. (1986). The Teaching of learning strategies, In wittrock, M.C.(Ed). Hand Book of Reserch on Teaching, CPP.315-327. New York Macmillan.
ABSTRACT
The present research tries to compare the learning strategies between the two groups of successful and unsuccessful girl students in New System high schools of Yazd city.
The study group in this research was composed of 222 students in the third grade of high school in three fields of study selected randomly from two educational districts and 10 high school. The number of students it the field of Mathermatics-Physics were 56 in Experimental Science 74 and in Hunanities 92 people who were tested in two groups of successful and unsuccessful students.
In order to assessment the independent variable a questioonare including 28 questions of five choices were used. The choices included always, usually, sometimes, rarely and never. The questionare was presented to the students in the schools in group and the information were analyzed by the use of independent T test, multi-variable regression analysis and differentiation analysis. The findings shows that there is a significant relation between learning strategies and achievment of the students in the fields of Mathematics-Physics and Humanities and among the learning strategies, the strategy of Elaboration in Mathematics-Physics and Elaboration and Rehersal strategy in Humanities are highly correlated with the educational progress.
Also the results of Differential Analysis Showed a significant relation between the learning strategies and the educational success and in students of Mathematics-Physics, the strategy of Elaboration and comprehension monitoring have the maximum correlation with educational success.
In the field of Experimental Sciences, comprehension monitoring strategy which has the most correlation with educational success. In the filed of Humanities, Elaboration Strategy and comprehension monitoring have the most related with the educational success.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.