بررسی نقش رسانه های ارتباط جمعی در پیشگیری از آسیب های فرهنگی


در حال بارگذاری
16 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی نقش رسانه های ارتباط جمعی در پیشگیری از آسیب های فرهنگی دارای ۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی نقش رسانه های ارتباط جمعی در پیشگیری از آسیب های فرهنگی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

چکیده:

رسانه ها در عصر حاضر “تار وپود نمادین” زندگی ما را تشکیل می دهند و نقش” تسریع کنند? نهادی” را در جامعه دارند . امروزه نقش رسانه ها  در دستکاری واقعیت و ایجاد “فرهنگ مجازی” بر کسی پوشیده نیست . رسانه ها در عصر حاضر حکم تیغ دو لبه ای را دارند که نوع کاربرد آن بر افکار عمومی بسیار مؤثر است . هم می توانند مخرب جامعه در ابتذال فرهنگی و اشاعه فرهنگ لمپنیسم باشند و هم می توانند نقش اساسی در توسع? همه  جانب? کشور در راستای چشم انداز توسعه کشور باشند .

از آنجایی که رسانه ها نقش بالقوه معناداری در شکل گیری ادراک و افکار افراد و آحاد جامعه بازی می نمایند این مقاله تلاش دارد به بررسی نقش رسانه ها ی ارتباط جمعی در پیشگیری از آسیب های فرهنگی بپردازد.

 

کلید واژه ها: رسانه های ارتباط جمعی،پیشگیری،آسیب های فرهنگی

 

مقدمه :

رسانه ها ، عامل و سازمانهایی هستند که ارتباطات ، ایده ها و اطلاعات و تصاویر دنیای ما را می رسانند . رسانه ها ، تار و پود نمادین زندگی اجتماعی ما را تشکیل می دهند . در دنیای امروزی ،جایگاه رسانه ، تنویر افکار عمومی و ایجاد فضاهای مناسب برای گفتگو و برخورد سالم و سازنده نظرات وچندین نقش اساسی دیگر می باشد .

رسانه ها ، حکم آینه را ندارند ؛ بلکه نقش نورافکن را بازی می کنند . رسانه ها نقش بالقوه معناداری در شکل گیری ادراک و افکار بازی می کنند . رسانه ها ، تکثیر کنندگان شخصیت متحرک و قالب ذهنی متناسب با آن می باشند .

افکار عمومی نیز از نظام برخوردار است و رسانه ها در شکل دهی افکار عمومی نقش اساسی دارند . افکار عمومی دارای ساختار ارتباطی است که رهبران فکری نقش اساسی در شکل گیری آن دارند .

درایران ، تلویزیون و رادیو بعنوان دو رسان? اصلی و دولتی، نقش اساسی را در توسعه کشور ایفا می نمایند. اگر بپذیریم که “هدف و وسیل? توسعه انسان است “و نیازمند تغییرات و تحولات اساسی است ، رسانه ها نقش اساسی را در توسعه کشور بازی می نمایند .

توسعه مفهومی است چند بعدی و “چند رخساره ای “که نوعی فراگرد افزایش پیچیدگی و نظم و ظرفیت نوآوری و بازآفرینی نظام اجتماعی فرهنگی در جامعه است .

چشم انداز توسعه که نگرش سیستماتیک به تغییرات مطلوب اقتصادی – اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی کشور است ، مبتنی بر آرمانها و ایده آلهایی است که در افق ۲۰ ساله تنظیم شده و برآیندی از سیاستهای کلی نظام است که بایستی در قالب چهار برنام? میان مدت توسعه ای محقق شود . این سند که جامع و کلی است بایستی در طول  چهار برنامه عملیاتی و در عرض ۲۰ سال به نقط? مطلوب خویش برسد .

رسانه ها که بسترساز توسع? کشورند و “توسعه که بستر فاهمه است “بایستی در قالب نقش های متفاوت اهداف کلان توسعه ای کشور را محقق سازند . 

رسانه ها بایستی در قالب راهبرد ، در راستای چشم انداز توسعه ،اولویت گذاری شوند تا با شناخت نیازهای عصری ، بازسازی نظم  و ایجاد نظم نوین در جامعه ،توجه به انباشت سرمایه ، ترویج کار و اخلاق کار ، توجه به سازمانهای مغز بنیادین ، توجه به دگرگونیهای بنیادین فرهنگ ،توان ایجاد تنوع اجتماعی را در دستور کار خویش قرار دهند تا بتوانیم شاهد بالندگی و آفرینش فرهنگی در منطقه باشیم .

رسانه ها ، نقش های متفاوتی را در حوز? توسعه و فرهنگ سازی کشور دارند . نقش های پارادوکسیکالی که دامن زدن به هر یک از آنها انرژی مضاعفی را می طلبد و همکاری همگان را . 

هم اکنون در کشور ما این مهم محقق نشده است و با اینکه برنامه چهارم توسعه در حال اجراست و افق رسانه درچشم انداز توسعه ترسیم شده است ؛ رسانه صدا و سیما درترسیم سپهر فرهنگی کشور راه درازی در پیش دارد و به جز چند برنامه خاص که محققانه تولید شده است ؛ بقیه برنامه ها نیازمند تفکر و تدقیق  در راستای چشم انداز توسعه است . تحلیل محتوای مقایسه ای چند سریال تلویزیونی در کشور نشان می دهد که “ترویج ارزشهای مادی گرایانه و تجمل گرایی” جای ارزشهای ایثارگرانه و ارزشی را گرفته و  ما راه درازی را تا نیل به رسانه توسعه مدار داریم. (رفیع پور ،۱۳۷۸).

این مقاله سعی دارد با بررسی نقش رسانه های جمعی در کشور- بخصوص رادیو و تلویزیون به تبیین رسالت سنگین رسانه ای بپردازد . در این میان ، رسانه هایی توانایی تحقق اهداف توسعه ای مبتنی بر چشم انداز توسعه رادارند که خود توسعه مدار باشند . ایفای نقش اطلاع رسانی ، کنترلی ،فرهنگ سازی ، پویایی اجتماعی ، عامل تغییر و نقش تعاملی و پروژکتوری ؛کاری بس سنگین و دشوار است که نیازمند تفکر جمعی و مساعی همگان است تا بتوان شاهد اجرای سه اصل پایدار و هفت اصول اساسی در راستای سند چشم انداز توسعه در کشور بود.

انسان سازی ، جامعه سازی و سازماندهی توسعه سه اصل پایداری است که رسانه بایستی با ایفای نقش های خویش به آن بپردازد و با رعایت اصول مراقبت ، بشریت ، مسئولیت ، اعتدال ، تنوع ، احتیاط و شهروندی شاهد تحقق چشم انداز توسعه در کشور و بالنده در منطقه باشیم .

 

فهرست منابع :
– آغاز ، محمد حسن و سید ابوالفضل جعفرنژاد(۱۳۸۵b) ، تعامل فرهنگ و رسانه در توسعه فرهنگی کشور ، تهران : دبیرخانه همایش مهندسی فرهنگی کشور. 
– آغاز ،محمدحسن و سیدابوالفضل جعفرنژاد،((۱۳۸۵a، آسیب شناسی روح هویت ایرانی ،تهران : سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی ،اولین همایش گفتمان ایرانی . 
– ارنبرگ ، اندرو و پاتریک باروایز (۱۳۷۸ ) ، تلویزیون و مخاطبان آن ، ترجمه فرهاد رادپور ، تهران : مرکز تحقیقات صدا و سیما.
– اینگلیس ، فرد ، (۱۳۷۷) ، نظریه رسانه ها ، ترجمه محمود حقیقت کاشانی ، تهران : مرکز تحقیقات صدا و سیما .
– بیریکوف ، ن . س (۱۳۷۲ )، تلویزیون و دکترینهای آن در غرب ، ترجمه محمد حفاظتی ، تهران : مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها .
۵- پستمن ، نیل ،( ۱۳۷۸ ، نقش رسانه های تصویری در دوران کودکی ، تهران : انتشارات اطلاعات .
۶- پراتکانیس ، آنتونی و الیوت ارونسون ، (۱۳۷۸ ) ، عصر تبلیغات ، ترجمه کاووس سیدامامی و محمد صادق عباسی ، تهران : انتشارات سروش .
۷- تامپسون ، جان ،( ۱۳۸۰ )، رسانه ها و مدرنیته ، نظریه اجتماعی رسانه ها ، ترجمه مسعود واحدی ، تهران : نشرسروش .
– تیرل ، رابرت ، (۱۳۷۱ )، ژورنالیسم تلویزیونی ، ترجمه مهدی رحیمیان ، تهران : نشر سروش 
– دالگرن ، پیتر(۱۳۸۰) ، تلویزیون و گستره عمومی ، ترجمه مهدی شفقتی ، تهران : نشر سروش .
– ساروخانی ، باقر ، (۱۳۶۹) ، جامعه شناسی ارتباطات ، تهران : نشرسروش .
– سورین ، ورنر و جیمزتانکارد ، (۱۳۸۱ )، نظریه های ارتباطات ، ترجمه دکتر علیرضا دهقان ، تهران : انتشارات دانشگاه تهران .
– شرام ، ویلبر و دیگران ،( ۱۳۷۷) ، تلویزیون در زندگی کودکان ما ، تهران : مرکز تحقیقات صدا و سیما .
–  رفیع پور ، فرامرز ، (۱۳۷۸) وسایل ارتباط جمعی و تغییر ارزشهای اجتماعی : تهران :  نشر کتاب فرا . 
– حریری اکبری ، محمد(۱۳۷۸) ، مدیریت توسعه ، تهران : نشر قطره .
– فصلنامه پژوهش و سنجش ،شماره ۳۸ ،  تهران : مرکز تحقیقات صدا و سیما .
– کازنوو ، ژان ، (۲۵۳۶ )، قدرت تلویزیون ، ترجمه علی اسدی ،تهران : ؟
– کازنوو ، ژان ،( ۱۳۶۷) ، جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی ، ترجمه باقر ساروخانی و منوچهر محسنی .
– کیویستو، ا .( ۱۳۷۸ )، اندیشه های بنیادی در جامعه شناسی ،ترجمه منوچهر صبوری ، تهران : نشرنی . 
– گیدنز، آنتونی ،( ۱۳۷۷) ، پیامدهای مدرنیته ، ترجمه محسن ثلاثی ، تهران : نشر مرکز.
– گیدنز ، آنتونی ،( ۱۳۷۸ )، تجدد و تشخص ، ترجمه : ناصر موفقیان ، تهران : نشر مرکز.
– لازار ، ژودیت ، (۱۳۸۰ )، افکار عمومی ، ترجمه مرتضی کتبی ، تهران : نشرنی .
– مک کوایل ، دنیس ، ۱۳۸۰ ، مخاطب شناسی ، ترجمه مهدی منتظر قائم ، تهران : مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها .

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.