بررسی میزان اضطراب در بین دانشجویان
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
بررسی میزان اضطراب در بین دانشجویان دارای ۱۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد بررسی میزان اضطراب در بین دانشجویان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
عنوان پایان نامه :
بررسی میزان اضطراب در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد آستارا
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت تحقیق
اهداف تحقیق
فرضیه های تحقیق
تعاریف عملیاتی متغیرها
فصل دوم: پیشینه و ادبیات تحقیق
مقدمه
تعریف اضطراب
علل پیدایش اضطراب
تجربه اضطراب
تاریخچه اضطراب
مفهوم اضطراب از دیدگاه نظریه واقعیت درمانی [گلاسر]
مفهوم اضطراب از دیدگاه نظریه رفتار درمانی
انواع اضطراب
اضطراب بهنجار و نابهنجار
علایم و نشانه های اختلالات اضطراری
پنج قاعده برای مقابله با اضطراب
عوامل موثر در زمینه های اضطراب
کنترل صفات اضطراب زا
نحوه مدارا با اضطراب
فهرست مهارتهای مقابله با اضطراب
اضطراب در چه کسانی بیشتر است
روشهای درمانی برای اضطراب
اضطراب امتحان
علایم و نشانه های اضطراب امتحان
شیوع اضطراب امتحان
راه های شناسایی اضطراب امتحان
راه های کاهش اضطراب امتحان
پیشینه تحقیق
جمع بندی
فصل سوم: روش تحقیق
جامعه آماری
نمونه و روش نمونه گیری
ابزار اندازه گیری
روشهای آماری و تجزیه و تحلیل داده ها
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطلاعات
یافته های توصیفی
جداول شماره ۱ الی ۲۰
یافته های استنباطی
فرضیه شماره (۱)
فرضیه شماره (۲)
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
هدف پژوهش و نتیجه گیری
پیشنهادات
محدودیت های تحقیق
منابع
پرسشنامه
مقدمه
اضطراب یکی از مشکلات جامعه بشری است و هر کس در زندگی خود به نوعی دچار اضطراب می گردد تجارب روزمره نشان می دهد که امروزه افراد زیادی در زندگی دنیوی وجود دارند که هر یک به نحوی دچار اضطرابند و بخاطر آن در سستی و انزوا بسر می برند. در زمان ما و در قرن حاضر که روانشناسان از جمله «آیودیون» آن را قرن اضطراب می نامند، سرعت تغییر و پیچیدگیهای جاری قرن و بی توجهی که مذهب و ارزش های خانوادگی، طولانی شدن دوران نوجوانی، پیچیدگیهای تهاجم، عمیق شدن فاصله نسل قدیم و جدید و هم چنین تغییرات آموزشی در کشور به خصوص در دوره توسعه جامعهی امروزی را در معرض ابتلا به انواع بیماریهای روانی به خصوص اضطراب و افسردگی قرار داده است.
هر قدر جامعهی بشری از نظر تکنولوژی و صنعت پیشرفت کند انسان از طبیعت خود دور می شود و احساس تنهایی به او دست می دهد. تقریباً همه افراد آدمی احساس تنش و ناراحتی و یا انتظار وقوع رویدادهای ناگوار را تجربه کرده اند در چنین مواقعی علت تنش به تنهایی تشخیص داده نمیشود که در این مواقع اصطلاح اضطراب را در ارتباط با این گونه پدیده ها بکار میبریم. اضطراب و ترس از بزرگترین دشمنانی هستند که بشر مجبور است با آن روبرو شود. نظام اضطرابی انسان عصر جدید، هم پا با وحشت ها و هراسهای مربوط به آن، از پیشینهی اجدادی او برخاسته است. نیمی زمانی که بقا و ادامهی زندگی در یک دنیای بسیار متخاصم ایجاب کننده یک ابزار باشد تا بتواند از خطر آگاه کند شیوهی گریز عامل را به ما می آموزد و به میدان میآورد.
از مدتها بخش بزرگی از زندگی انسان را تشکیل می دهند و تمامی جنبههای زندگی حال و آینده آنها را تحت تأثیر قرار می دهد. اضطراب امتحان به نوبه خود عاملی مهم در عدم موفقیت انسانهاست البته باید توجه داشت که اضطراب عارضه صنعتی نیست زیرا، در حد تعادل و در جای مناسب می تواند باعث انگیزش مفید شود. مطالعات نشان داده است که اضطراب در حد متعادل در یادگیری بسیاری از مطالب ساده مفید است در حالی که اضطراب بسیار شدید یادگیری مطالب پیچیده را دشوار می کند.
نظام اضطرابی انسان هم یک هشدار دهنده و هم وسیله ای جهت آماده شدن برای فرار از خطر بشمار می آید. بنابراین به موازات توسعه و رشد الگوی زندگی و پیچیده شدن خطرات و تهدیدهای موجود برای بقا غنیمت کمتری داشته و مانند سابق چندان جنبهی مکانیکی ندارد. (شفیع آبادی، ۱۳۶۸، ص ۱۲۲)
بیان مسئله
اضطراب از کلمه (Aبررسی میزان اضطراب در بین دانشجویانietas) که به معنای ناآرامی می باشد گرفته شده است و به حساسیتهای جسمانی و روانی که در پاسخ، تهدید اعم از تهدید حقیقی یا خیالی به وسیلهی ارگانیزم ابزار ایجاد می شود اشاره می کند. همچنین اظطراب ممکن است در پاسخ به آنچه که موجب تهدید «اعتماد به نفس» میشود یا از پیدایش موقعیتی که شخص در آن وضعیت از انجام کاری خارج از حدود توانایی اوست احساس فشار می کند به وجود می آید.
اضطراب نوعی خود اشتغالی ذهنی است که با خودانگاری و تردید درباره تواناییهای خود، شخص می شود و غالباً به ارزیابی منفی، عدم تمرکز حواس، واکنشهای جسمانی نامطلوب وانت عملکرد تحصیلی فرد منجر می گردد.
بر اساس نوشته های نجاریان و همکاران (۱۳۷۱) گرسینگر روانپزشک آلمانی عقیده دارد که اغلب اختلالات روانی معلول تأثیر مستقیم با غیر مستقیم آشفتیگهایی در کنش مغز است امیل کراپلین که مطالعاتش تحت تأثیر گرسنیگر قرار دارد بر این باور است که رفتار غیر عادی آشفتگیهای عضوی می باشد.
به نوشته اولتمز و همکاران (۱۹۸۵) مطالعاتی که اخیراً توسط اندیشمندانی چون کاری، گاتزمن، گیلفورد، مورای، و فولکرد صورت پذیرفته است نیز نشان می دهد که عوامل ژنیتیکی در بروز اختلاف وسواس- اجبار و اضطراب موثرند.
طبق نظریه کلاسیک فرویدف اختلالهای روانی ناشی از اضطراب هستند که از ناتوانی کودک در از بین بردن تعارض های مراحل مختلف رشد ایجاد میشوند. (اولتخنز و همکاران، ۱۹۸۵)
در واقع، اضطراب واکنش ناآگاهانه فرد نسبت به تعاملات سر کوفته و اعلام خطر برای خود نسبت به برخی مجدد تجارب گذشته محسوب می گردد.
راجرز یکی دیگر از پیشوایان نهضت انسانگرای، اختلال روانی را نتیجه اختلاف بین خود واقعی و خودآرمانی می داند. وی عقیده دارد که فرد اغلب رفتارهایی را اختیار می کند که با ادراک او از خویشتن هماهنگ باشد. بر طبق نظر او زمانی که تعارضی بین تجارب واقعی زندگی و پندار فرداز خویشتن به وجود آید فرد مضطرب شده و سعی می کند با مخدودش کردن تجربه ای که با خود پنداریش در تضاد است و یا اینکه انکار آن تجربه، نسبت به آن واکنش دفاعی نشان دهد.
رویکرد رفتاری نیز برای درمان اختلالات اضطرابی از روشهای غرقه سازی و سرمشق دهی نیز استفاده می کند. به نوشته آزاد (۱۳۷۲) در روش غرقهسازی فرد مبتلا به اضطراب به سرعت در معرض محرکهای بسیار شدید قرار میگیرد. در روش سرمشق دهی که هدف کسب مهارتهای رفتاری یا ایجاد احساس شایستگی در مراجع است، رفتار درمانگر سعی در انجام دادن رفتاری دارد که انتظار می رود مراجع نیز آن را تکرار نماید. مواجهه به شکل تحمیلی با عامل اضطراب نیز یک روش دیگر کاهش اضطراب به شمار می رود.
اهمیت و ضرورت تحقیق
وقتی انسان نمی تواند تعارضات روانی خود را به طور مستقیم حل کند در واقع کل وجود او را در معرض خطر قرار می گیرد برای رفع این خطر فرد به طور ناخودآگاه به مکانیسم های دفاعی متوسل می شود تا به کمک آنها موجودیت فرد را حفظ کند. توسل به مکانیسمهای دفاعی تقریباً برای همه افراد پیش می آید و هر کس در زندگی روزمره خود به نحوی شکستها، نگرانیها و اضطرابهای خود را به یاری همین مکانیسمهای ناچیز جلوه می دهد. بنابراین؛ وجود آنها برای سازگاری مجدد فرد با محیط خود لازم است…
منابع
۱- خدایاری فرد، محمد: مسائل نوجوانان و جوانان، شرکت گیتی خودکار، چاپ اول بهار ۱۳۷۱
۲- دلاور، علی: روشهای آمار در روانشناسی و علوم تربیتی، انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ دهم، اردیبهشت ۱۳۷۰
۳- رحیمی، فاطمه: بررسی علل اضطراب دانش آموزان دوره های متوسطه و پیش دانشگاهی (دختر و پسر) پایان نامه، شهریور ۱۳۷۹
۴- شاملو، سعید، بهداشت روانی، انتشارات شرکت سهامی چهر، چاپ چهاردهم
۵- شریعتمداری، علی؛ روانشناسی عمومی، تهران، انتشارات دانشگاه سپاهیان انقلاب ایران
۶- شعاری نژاد، علی اکبر: روانشناسی رشد، تهران، چاپ هفتم
۷- شفیع آبادی و ناصری: نظریه مشاوره و روان درمانی، مرکز نشر دانشگاهی ۱۳۳۶
۸- فیغمی، محمدجواد: بررسی تحلیلی، مقایسه وضعیت روانی (اضطراب و افسردگی) دانش آموزان پایه سوم متوسطه و پیش دانشگاهی شهر قم، پایان نامه سال ۷۸-۱۳۷۷
۹- عظیمی، سیروس: روانشناسی عمومی، تهران، انتشارات صفار
۱۰- فوجی، ذبیح اله: انگیزش، هیجان و واکنش های روان تنی، نشر میترا چاپ دوم، زمستان ۱۳۷۵
۱۱- قایقی، علی: ترس، اضطراب در کودکان، انتشارات امیدی چاپ هما، ۱۳۶۸
۱۲- قایقی، علی: شناخت، هدایت و تربیت نوجوانان و جوانان، چاپ نهم، ۱۳۷۰
۱۳- کاپلان، هارولد و ساروک، بنیامین و برگ، جک: خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری، ترجمه دکتر نصرت اله پور افکاری، جلد اول، انتشارات شهر آب، پاییز ۱۳۷۶
۱۴- کریس. آل. کلنیکه، مترجم شهرام محمد خانی «مهارت های زندگی» تهران سپند هنر، چاپ اول سال ۱۳۸۰
۱۵- کرباسی، منیژه و وکیلیان، منوچهر: مسایل نوجوانان و جوانان، انتشارات پیام نور، چاپ اول اسفند ۱۳۷۷، چاپ چهارم، اسفند ۱۳۸۰
۱۶- کرم گشتی، مریم: بررسی عوامل موثر بر ایجاد اضطراب و تأثیر آن بر میزان یادگیری ریاضی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی منطقه عالو، پایان نامه سال تحصیلی ۷۸-۱۳۷۷
۱۷- مندلی، رابرت و تف، پایین: نگرش بر علل نگرانی و تشویش، ترجمه قراچه داغی، نشر حدی، چاپ دوم ۱۳۷۵
۱۸- مورسل، آلبرت و میرز آسینلی: تقویت حافظه، مهار اضطراب، ترجمه هوشیار رزم آرا، انتشارات آرمان، چاپ سوم، دی ماه ۱۳۶۵
۱۹- مشیل، رز: روانشناسی ترس، ترجمه برای راسترو، انتشارات راهنما
۲۰- مجله تربیت «ماهنامه آموزش و پرورش» سال دهم، شماره سوم آذرماه ۷۳
۲۱- مجله تربیت «ماهنامه آموزش و پرورش» سال دهم، شماره هفتم، فروردین ماه ۷۸
۲۲- نوابی نژاد، شکوه: رفتارهای بهنجار و نابهنجار، تهران انتشارات انجمن اولیاء و مربیان، چاپ سوم سال ۱۳۷۲
۲۳- نیکوپسند، کاظم: بررسی میزان اضطراب و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر مقطع تحصیلی پیش دانشگاهی شهرستان فومن، پایان نامه، بهار ۱۳۸۱
۲۴- هال، ورنون: روانشناسان بزرگ، ترجمه رمضان دوستی، چاپ آرین، ۱۳۶۹
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.