سازهای بادی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۹۷,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 سازهای بادی دارای ۹۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد سازهای بادی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی سازهای بادی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن سازهای بادی :

بخشی از فهرست سازهای بادی

چکیده …………………………………………………………………………………………………………………………. ۱
مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………….. ۲
فصل اول سازهای بادی ایرانی
بُرغو …………………………………………………………………………………………………………………………….. ۵
شاخ آبنوسی ……………………………………………………………………………………………………………….. ۵
بوق ……………………………………………………………………………………………………………………………… ۵
نی ………………………………………………………………………………………………………………………………… ۶
بیشه …………………………………………………………………………………………………………………………… ۸
ساز دونای …………………………………………………………………………………………………………………… ۹
دی دی ………………………………………………………………………………………………………………………….۹
سُرنا …………………………………………………………………………………………………………………………….. ۹
خالو ………………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۲
جوری زورنا ………………………………………………………………………………………………………………. ۱۲

کرنا …………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۲
نفیر …………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۴
دو زله ……………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۴
قوشمه ………………………………………………………………………………………………………………………. ۱۸
نی انبان ……………………………………………………………………………………………………………………. ۱۸
چبچیق ……………………………………………………………………………………………………………………….۲۱
بالابان ………………………………………………………………………………………………………………………..۲۲
پیک ……………………………………………………………………………………………………………………………۲۲
دودک ………………………………………………………………………………………………………………………..۲۳
کرمیل …………………………………………………………………………………………………………………………۲۵
شمشال ……………………………………………………………………………………………………………………….۲۵
ارغنون بوقی ……………………………………………………………………………………………………………….۲۷
شوفار ………………………………………………………………………………………………………………………….۲۸

فصل دوم سازهای بادی چوبی کلاسیک
سازهای بادی چوبی …………………………………………………………………………………………………..۳۰
پیکولو ………………………………………………………………………………………………………………………….۳۱
فلوت ……………………………………………………………………………………………………………………………۳۱
زامپونیا ……………………………………………………………………………………………………………………….۳۳
ابوا ……………………………………………………………………………………………………………………………….۳۴
کر آنگله ………………………………………………………………………………………………………………………۳۵
کلارینت ……………………………………………………………………………………………………………………..۳۶
کلارینت باس ……………………………………………………………………………………………………………..۳۷
ساکسفون ……………………………………………………………………………………………………………………۳۷
فاگوت …………………………………………………………………………………………………………………………۳۸
کنتر فاگوت ……………………………………………………………………………………………………………….۴۱
آکاردئون بایان …………………………………………………………………………………………………………….۴۱
آکاردئون ……………………………………………………………………………………………………………………..۴۴

فصل سوم سازهای بادی برنجی کلاسیک
سازهای بادی برنجی ………………………………………………………………………………………………….۵۰
شیپور…………………………………………………………………………………………………………………………..۵۱
کرنه …………………………………………………………………………………………………………………………….۵۱
فلوگل هورن ……………………………………………………………………………………………………………….۵۲
کرنت …………………………………………………………………………………………………………………………..۵۳
ترومپت ……………………………………………………………………………………………………………………….۵۴
ترومبون ………………………………………………………………………………………………………………………۵۹
هورن …………………………………………………………………………………………………………………………..۶۰
توبای واگنر…………………………………………………………………………………………………………………..۶۲
توبا …………………………………………………………………………………………………………………………….۶۳
نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………………………….۶۷
منابع و مأخذ ………………………………………………………………………………………………………………۶۸

انواع مختلفی از سازهای به کار رفته در موسیقی های ملل مختلف جهان از جمله ایران و انواع متنوع تر آنها که در موسیقی غربی و بیشتر به صورت دسته جمعی در ارکستراسیونهای غربی به کار گرفته می شوند دارای ساختار مختلف و مواد به کار رفته متفاوتی می باشد، اما تمامی سازها را می توان به طور کلی به چهار دسته یا گروه اصلی تقسیم بندی نمود که عبارتند از:
۱-سازهای زهی
۲-سازهای بادی: سازهای بادی چوبی، سازهای بادی برنجی
۳-سازهای ضربی: سازهای ضربی پوستی، سازهای ضربی سنجی یا فلزی
۴-سازهای کلاویه ای (پدال دارد)
این مجموعه به معرفی و بررسی متداول ترین سازهای کلاسیک و بومی ایران و ارکستر سمفونیک جمع آوری شده است.که بطور برجسته به بررسی سازهای بادی ایرانی مانند نی، سرنا، کرنا، دوزله، بالابان و … / سازهای بادی چوبی مانند فلوت، پیکولو، ابوا، کلارینت، فاگوت و … / سازهای بادی برنجی مانند ترومپت، ترومبون، هورن، توبا و … از لحاظ تاریخچه، ساختمان، ساختار و قسمتهای مختلف ساز، رنج صوتی و میدان صوتی، نحوه قرارگیری در ارکستر، رنگ صدا، کاربرد آنها و … سخن گفته ایم.
ساز بادی سازی است که دارای تشدیدکننده‌ای معمولاً لوله یا مجرای توخالی است که در آن ستونی از هوا یا در اثر دمیدن نوازنده در دهنی مانند نی و یا توسط دستان او مانند آکاردئون به ارتعاش در می‌آید. تغییر در ارتفاع یا اجرای نت‌ها با باز و بسته کردن کلیدها برای بلند وکوتاه کردن طول لوله تشدید کننده یا سوراخ‌های روی ساز یا تغییر حالت لب و دهان نوازنده انجام می‌شود.
سازهای بادی را به دو دسته بزرگ بخش می‌کنند: سازهای بادی چوبی و سازهای بادی برنجی. مهمترین عضو خانواده سازهای بادی فلوت کلاسیک می باشد. اما این نام‌ها را نباید به معنی آن گرفت که لزوماً این سازها از چوب یا برنج ساخته شده‌اند. مثلاً ساکسوفون از نظر ساختمان و نحوه تولید صدا بسیار به کلارینت نزدیک است و مانند کلارینت جزو سازهای بادی چوبی به‌شمار می‌رود هرچند که بدنه آن از برنج یا فلز دیگری ساخته می‌شود. یا فلوت ریکوردر که در گذشته بسیار رایج بود و از چوب ساخته می‌شد و امروز برای آموزش موسیقی به کودکان رواج دارد و از پلاستیک ساخته می‌شود ولی جزو سازهای بادی چوبی است. در واقع فرق این دو دسته نه در جنسی است که از آن ساخته شده‌اند بلکه به نحوه تولید صدا در دهنی آن‌ها مربوط می‌شود. در سازهای معروف به برنجی صدا از لرزیدن لب‌های نوازنده درون کاسه دهنی حاصل می‌شود و در سازهای معروف به چوبی صدا از لرزش قمیش یا لرزش لایه‌های هوا در گذر از روی تیغه یا لبه دهنی به‌وجود می‌آید.
انواع سازهای بادی:
دسته سازهای بادی مشروحه به دو رده کلی تقسیم می شوند:
۱-رده بادی های چوبی که خود بر سه قسم هستند:
قسم اول: سازهای بی زبانه مانند نی و بالابان که هوا بطور ساده یا با برخورد به لبه سوراخ ورود به داخل لوله وارد می شود.
قسم دوم: سازهای یک زبانه مانند دوزله که هوا در ورود به لوله زبانه ای ازجنس نی به نام قمیش را می لرزاند.
قسم سوم: سازهای دو زبانه مانند سرنا که هوا از میان دو تیغه نازک متکی به هم از جنس نی عبور کرده، سبب لرزش آن دو می شود.
بدیهی است که کیفیت صدا در هر یک از انواع سازهای بالا با یکدیگر متفاوت است.
۲-رده بادی های برنجی مانند کرمیل که به عوض سوراخ یا زبانه، دهانی ای لنگی یا فنجانی شکل دارند و لبهای خود عبورداده به درون لوله می فرستد

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.