مقاله مسیح در آیین یهود
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله مسیح در آیین یهود دارای ۲۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله مسیح در آیین یهود کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله مسیح در آیین یهود
چکیده
مقدمه
مسیحا در عهد عتیق
مسیحا در تلمود
مسیحا در عرفان قبالا
نتیجهگیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله مسیح در آیین یهود
ـ آشتیانی، جلالالدین، تحقیقی در دین مسیح، تهران، نگارش،
ـ الحسینی، المعدی، اسرار التلمود، دمشق، دارالکتبالعربی،چاپ اول ۲۰۰۶ م
ـ المسیری، عبدالوهاب، دایرهالمعارف یهود، یهودیت و صهیونیسم، ترجمهی مؤسسهی مطالعات و پژوهشهای خاورمیانه، تهران چاپ اول ۱۳۸۰،
ـ خلیفه، حسن احمد محمد، تاریخالدیانه الیهودیه، مصر بی تا
ـ رضی، هاشم، ادیان بزرگ جهان، تهران بی تا
ـ رهبر، پرویز، تاریخ یهود، تهران، بی تا
ـ شاله، فلیسین، تاریخ مختصر ادیان بزرگ، ترجمهی خدایار محبی، تهران
ـ فینلی، م، در جستجوی حقیقت، تهران، انتشارات حیات ابدی،
ـ قزوینی، حاج بابا، رساله در رد یهودیت، نواب حامد حسین، قم، انتشارات حضور
ـ کرینستون، جولیوس، انتظار مسیحا در آیین یهود، حسین توفیقی، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان ومذاهب،
ـ علیایی، الیاس، دایرهالمعارف کتاب مقدس، محمدیان، بهرام و دیگران، تهران، انتشارات سرخدار، چاپ اول
ـ هیوم، رابرتای، ادیان زندهی جهان، عبدالرحیم گواهی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی،
چکیده
یکی از مدعاهای مسیحیان این است که حضرت عیسیعلیهالسلام همان مسیحای انبیای موعود بنیاسرائیل است. در مقابل، یهودیان منکر این امر هستند و مدعیاند مسیحای موعود هنوز ظهور نکرده است و در انتظار اویند
این مقاله با رویکرد تحلیلی و بررسی اسنادی به بررسی عهد عتیق، تلمود و عرفان قبالای یهود پرداخته و تلاش میکند تا مجموعه ویژگیهای مسیحا در این نوشتهها، و انطباق آن بر شخصیت آن حضرت را بررسی نبوده و نشان دهد آیا در این منابع، نشان و یا قرینهای از الوهیت مسیحا میتوان یافت یا خیر؟
کلیدواژهها: بنیاسرائیل، مسیحا، یهود، عهد عتیق، عهد جدید، تلمود، قبالا.
مقدمه
مسیحیت که از درون آیین یهود متولد گردید، حضرت عیسیعلیهالسلام را همان مسیحای موعود یهودیت میداند که انبیای بنیاسرائیل بشارت به ظهور او دادهاند. اما بسیاری از یهودیان، از پذیرش این مسئله خودداری کردند و هنوز هم پس از حدود دو هزار سال، منتظر آمدن مسیحا هستند. بنابراین، ضروری است تحقیقی درباره شخصیت مسیحا در آیین و منابع یهودی انجام دهیم تا مشخص شود که مسیحای موعود بنیاسرائیل چه ویژگیهایی دارد آیا ویژگیهای مسیحا از جمله الوهیت، که مسیحیت برای حضرت عیسیعلیهالسلام برمیشمارند، در آیین و اندیشه یهودیت نیز وجود دارد یا خیر؟ آیا انبیای بنیاسرائیل که بشارتدهنده به ظهور مسیحا بودهاند، از الوهیت او نیز سخن گفتهاند یا اینکه الوهیت مسیحا ساخته برخی از مسیحیان صدر اول است؟ همچنین آیا میتوان حضرت عیسی علیهالسلام را با این ویژگیهایی که مسیحیت به آن معتقد است، همان مسیحای موعود در آیین یهودیت دانست یا خیر؟
خاستگاه اعتقاد به شخصیتی با عنوان مسیحعلیهالسلام، آیین یهودیت است و یهودیان از زمانهای قدیم تا به امروز، در انتظار منجیای با این عنوان هستند.[۱] درباره ریشه اعتقاد به مسیحا و عوامل پیدایش این اندیشه در میان یهودیان، اختلافنظر وجود دارد؛ برخی از نویسندگان معتقدند عوامل سیاسی و امید به احیای مجدد سیاسی سلطنت یهودی، سبب بهوجود آمدن اعتقاد به مسیح به منزله نجاتدهنده قوم بنیاسرائیل شده است؛[۲] تجزیه کشور متحد فلسطین در زمان حضرت داود و سلیمانعلیهماالسلام به دو بخش جنوبی و شمالی و سقوط این دو بخش توسط آشوریها و بابلیها را میتوان از مهمترین عوامل این اعتقاد دانست. اگر چه در دوران بعدی، این اعتقاد سیاسی جلوهای عقیدتی نیز پیدا کرد و وظیفه مسیح، افزون بر رهایی سیاسی قوم بنیاسرائیل از دست دشمنان، نجات دینی آنان و ایجاد یک حکومت الهی بر روی زمین نیز دانسته شد.[۳] این دیدگاه را تا حدودی میتوان صحیح دانست؛ به ویژه با توجه به اینکه تمام کتابهایی که با عنوان عهد عتیق در اختیار ماست، همگی پس از اسارت بابلی به دست عزرا و دیگران بازنویسی شده است و احتمال افزودن مطالبی به کتابهای انبیا که در حمله نبوکد نصر(بختالنصر) از بین رفتند، وجود دارد.[۴]
مسیحا در عهد عتیق
در کتاب مقدس یهودیان، نامی از حضرت عیسیعلیهالسلام برده نشده است و برای معرفی شخصیت مورد انتظار یهودیان، از عناوین دیگری استفاده شده است که مهمترین آن واژه مسیحا است. این واژه فارسی از واژه عبری ماشیح از ریشه مشح ساخته شده است و به معنای مسحشده یا پاکشده با روغن مقدس است که لقب پادشاهان قدیم بنیاسرائیل بوده است که با روغن مقدس معبد مسح میشدند؛ اما در زمانهای بعد، لقبی برای پادشاه آرمانی یهود شد.[۵]
با مطالعه تاریخِ شکلگیری قوم بنیاسرائیل و آیین یهودیت، به راحتی میتوان ملاحظه کرد که زندگی این قوم فراز و نشیبهای فراوانی داشته است؛ اما نمیتوان دورانی را نشان داد که این قوم در اوجِ شکوه بوده و از حوادث و مشکلات بزرگ در امان مانده باشد. گرچه در زمان حکومت حضرت داود و پسرش حضرت سلیمانسلامالله علیهما دوران نسبتاً مرفهی را تجربه کردند، در آن دوران کوتاه نیز افزون بر اینکه مشکلات خاص خود را داشتند، در مقایسه با دورانهای دیگر که در سختی، مشقت و اسارت به سر بردهاند، دوره چندان قابل توجهی برای آنها بهشمار نمیآید؛ گرچه به آن دوران نگاهی آرمانی دارند. با توجه به چنین وضعیتی، شاید طبیعی باشد که یهودیان کامیابی و فضیلت را نه در دوران گذشته، بلکه در آینده و واپسین روز جستوجو کنند؛ واپسین روزی که در تعبیر انبیا و حکیمان آنها ریشه دارد: «گرچه ابتدایت صغیر میبود، عاقبت تو بسیار رفیع میگردد».[۶]
به گفته برخی از نویسندگان، دستکم چهار طرح مختلف در عهد عتیق وجود دارد که نبوت (پیشگویی) و اشارهای به مسیح است:[۷]
متونی از عهد عتیق که در عهد جدید نقل قول شدهاند. در اینجا ادعا این است که قسمتهای خاصی از عهد عتیق آشکارا نبوتی(پیشگوییای) درباره عیسی مسیح است. برای نمونه، متی از اشعیا عبارتی را نقل میکند تا پیشبینی تولد مسیح از باکره را در عهد عتیق ثابت کند. در ادامه بحث، نمونههایی را بررسی خواهیم کرد
اشاره به عبارتهایی از عهد عتیق که توسط نویسندگان عهد جدید صورت گرفته است؛ در این قسمت، آنچه مورد استناد قرار گرفته است، اقتباس از یک متن مشخص از عهد عتیق نیست، بلکه مربوط به اشخاص، وقایع یا چیزهایی است که نبوتی درباره مسیح هستند؛ مانند اینکه در سفر پیدایش، خدا وعده میدهد که از ذریّت زن (حوا) کسی را برای هلاک کردن ذریّت مار بفرستد.[۸]پولس در بحث خود درباره به دنیا آمدن مسیح از نسل زن برای رهایی اشخاص از زیر بار شریعت، به همین عبارت سفر تکوین توجه دارد.[۹] همچنین آنجا که یوحنا از آمدن پسر خدا برای نابود کردن اعمال ابلیس سخن میگوید، به همین عبارت توجه دارد.[۱۰] به نمونههایی از این مورد نیز اشاره خواهیم کرد
اشخاص، وقایع یا چیزهایی که در عهد عتیق بر موضوع رهایی متمرکز میباشند؛ در اینجا خروج قوم یهود از مصر که از آن در سرتاسر عهد عتیق به منزله بزرگترین واقعه رهاییبخش دوران عهد عتیق یاد شده است، سایهای از مسیح و نجاتی است که او با خود در عهد جدید به ارمغان آورده است. بعضی از نمونههای موجود در سفر خروج که سایهای از مسیح و کارهای رهاییبخش او هستند عبارتند از: موسی، فصح، عبور از دریای سرخ، منّ و;
نمونههایی در وقایع عهد عتیق که پیشبینیکننده راهی است که خدا با ما در مسیح رفتار میکند؛ در اینجا ادعا این است که بسیاری از وقایع عهد عتیق، نشاندهنده رفتار خدا با قوم خودش است که در عیسی مسیح انجام گرفته است. برای نمونه، وقتی نعمان آرامی از یهوه، شفای جذام خود را درخواست کرد، خدا از او خواست که خود را هفتبار در رودخانه اردن بشوید؛ او در ابتدا از درخواست خداوند خشمگین شد، اما سرانجام خود را فروتن ساخت و در رود اردن خود را شستوشو داده و شفا یافت.[۱۱] این متن، سایهای از عیسیعلیهالسلام و عهد جدید است؛ یعنی فیض نجاتبخش خداوند تنها به قوم یهود محدود نبوده است.[۱۲] و برای یافتن نجات، باید غرور را کنار گذاشته، خود را در مقابل خدا فروتن ساخته[۱۳] و تدارک خدا یعنی خون عیسی مسیح را برای پاکی خود بپذیریم.[۱۴]و[۱۵]
این چهار مورد، طبقهبندی انواع نبوتهای عهد عتیق درباره مسیح است که مسیحیان آنرا مدعی شدهاند که بسیاری از آنها را یهودیان قبول ندارند. در ادامه، به این نبوتها اشاره میکنیم
اولین موردی که در عهد عتیق ادعا شده و به حضرت عیسیعلیهالسلام اشاره دارد، جملهای است که در سفر پیدایش آمده است که خدا به مار گفت: «میان تو و زن (حوا) و میان ذریت تو و ذریت زن، عداوت و دشمنی میگذارم. او سر تو را خواهد کوبید و تو پاشنه او را خواهی کوبید». برخی از نویسندگان مسیحی[۱۶] در پیآن بودهاند از این عبارت استفاده کنند که ذریّت زن، به حضرت عیسیعلیهالسلام اشاره دارد که اعمال ابلیس را نابود میسازد.[۱۷]
این سخن، نوعی تفسیر ذوقی است؛ زیرا بر اساس گزارش سفر تکوین، به دلیل اینکه مار حوا و به واسطه حوا، آدم را نیز فریب داد، خداوند میان او و حوا و نیز میان ذریّه آنها دشمنی قرار داد، به همین دلیل، آنها به یکدیگر آسیب خواهند رساند و عبارت عهد عتیق نمیگوید که خدا به مار (ابلیس) گفت که ذریه او (حوا) تو را نابود خواهد کرد
نمونه دیگر، مربوط به حضرت یعقوبعلیهالسلام است که هنگام نزدیک شدن زمان وفاتش، خطاب به فرزندش یهودا گفتهاست: «عصا از یهودا دور نخواهد شد و نه فرمان فرمایی از میان پاهای او، تا اینکه شیلو بیاید ومر او را اطاعت امتها خواهد بود».[۱۸] گفتهاند مراد از شیلو، مسیح است و سلطنت بنیاسرائیل تا ویرانی دوم اورشلیم در سال هفتاد میلادی در دست اولاد یهودا بوده که از جمله آنها حضرت داود وسلیمانسلاماللهعلیهما بودند که از سبط یهودا هستند. بنابراین، اگر مصداق شیلو کسی باشد، که هنوز نیامده باشد، لازمهاش آن است که قبل از ویرانی دوم اورشلیم، حکومت از اولاد یهودا پیش از ظهور مسیح منقرض شده باشد؛ در حالی که حضرت یعقوبعلیهالسلام گفت سلطنت تا آمدن شیلو در دست اولاد یهودا خواهد بود و منقرض نخواهد شد.[۱۹] در ادامه بحث، نمونههای دیگری از کتب عهد عتیق ارائه خواهد شد که آنها را نیز اشارهای به مسیح دانستهاند
به نظر میرسد هر یک از انبیایی که در میان بنیاسرائیل به نبوت مشغول شدند، بخشی از آرزوی آنان را برای رسیدن به یک جامعه آرمانی برآوردند؛ در این میان، حضرت موسیعلیهالسلام به مثابه منجی آنها از دست فرعونیان و زمینهسازی برای فتح سرزمین فلسطین، از جایگاه خاصی برخوردار میباشد. اما پس از حضرت موسی علیهالسلام که بنیاسرائیل دوران دویست ساله داوران را تجربه کردند، چندان در وضعیت آرمانی به سر نبردند و سرانجام با درخواست مردم، سموئیل نبی به منزله آخرین داور بنیاسرائیل، «شائول» (طالوت) را به عنوان اولین پادشاه بنیاسرائیل برگزید و او را با روغن مسح کرد تا او مسیحا باشد. شائول، اولین کسی است که در کتاب مقدس، مسیح خداوند خوانده شده است؛ اما گویا برخی از بنیاسرائیل او را یک مسیحای واقعی نمیدانستند و بر او طعنه میزدند که او چگونه میتواند ما را برهاند؟[۲۰]
با انتخاب حضرت داود علیهالسلام به پادشاهی، گویا آرزوی قوم برای قیام یک منجی برآورده شد و او را نمونه یک پادشاه یهودی و الگوی جاودانی برای شخص مسیحا تلقی کردند و برخی از نویسندگان، با استناد به برخی از آیات[۲۱] او را همان مسیحا میدانستند.[۲۲] در این آیات موردِ استناد، از داود به منزله پادشاه یاد شده است نه مسیحا، اما در کتاب حزقیال او را تا ابد پادشاه دانسته است و در ارمیا میگوید آنها به پادشاهی از نسل داود که بر آنها خواهم گماشت، خدمت خواهند کرد
عصر فرمانروایی حضرت داود و سلیمان(سلامالله علیهما) دوران شکوفا شدن آرمان مسیحایی در اذهان قوم یهود بود؛ اما با تجزیه حکومت بنیاسرائیل پس از حضرت سلیمانعلیهالسلام که این امید رو به خاموشی میرفت، آتش این شوق توسط انبیا در دلهای مردم روشن نگه داشته میشد و به توسعه دادن مفهوم مسیحایی میپرداختند؛ به گونهای که برکتهای عصر مسیحایی شامل امتهای دیگر نیز بشود
انبیای پیشگو حدود ۱۵۰ سال پس از تجزیه پادشاهی حکومت یهود، به نبوّت و پیشگویی پرداختند و نخستین نبی که پیشگوییهای خود را نوشت، عاموس بود که به همراه نبی جوان و معاصرش هوشَع از روز خداوند و روز فقدان نور و ظلمت سخن گفتند و با تأکید از یک پادشاهی متحد دیگر خبر دادند که داود دوباره پادشاه آن خواهد بود.[۲۳] برخی از عالمان مسیحی، تعدادی از عبارتهای کتب انبیای پیش از عاموس نبی را نیز اشاره به حضرت عیسیعلیهالسلام میدانند؛[۲۴] برای مثال، این عبارت را که در مزامیر داودعلیهالسلام آمده است: «زیرا سگان دور مرا گرفتهاند و جماعت اشرار مرا احاطه کرده و دستها و پاهای مرا سفتهاند»[۲۵] اشاره به تصلیب حضرت عیسیعلیهالسلام دانستهاند، اما با مطالعه این مزمور چنین برداشتی بعید است. نمونه دیگر اینکه میگوید: «جسدم نیز در اطمینان ساکن خواهد شد؛ زیرا جسد مرا در عالم اموات ترک نخواهی کرد و قدوس خود را نخواهی گذاشت که فساد را ببیند»[۲۶] اشاره به قیام حضرت عیسیعلیهالسلام از میان مردگان میدانند؛ در حالی که ظاهر و نیز سیاق عبارت میرساند که حضرت داودعلیهالسلام به حال خودش اشاره میکند
اشعیای نبی که از بزرگترین انبیای بنیاسرائیل است، در دورانی میزیست که فساد اخلاقی و دنیاطلبی بر قوم حاکم شده بود و بیدینی و فساد، درباریان را فراگرفته بود. وی در پیشگوییها و نبوتهای خود از اسارت قوم و مجازات آنها و همچنین از دوران مسیحایی و ظهور پادشاهی تازه که روح خدا با او خواهد بود و اوضاع سرزمین داود را سامان خواهد داد، خبر میدهد. همچنین از تولد کودکی به نام «عمانوئیل» به معنای خدا با ماست، خبر میدهد که دارای صفاتی عالی است و مصداق عالیترین آرمان قوم است و این کودک نهالی از تنه یسّی یعنی پدر داود خواهد بود.[۲۷]و[۲۸]
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.