مقاله تحلیلی بر مفهوم بصری نظریه گشتالت ( نمونه موردی یونان و ترکیه )


در حال بارگذاری
15 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله تحلیلی بر مفهوم بصری نظریه گشتالت ( نمونه موردی یونان و ترکیه ) دارای ۲۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تحلیلی بر مفهوم بصری نظریه گشتالت ( نمونه موردی یونان و ترکیه )  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تحلیلی بر مفهوم بصری نظریه گشتالت ( نمونه موردی یونان و ترکیه )،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تحلیلی بر مفهوم بصری نظریه گشتالت ( نمونه موردی یونان و ترکیه ) :

چکیده

پس از گذشت یک دهه از ظهور روانشناسی گشتالت ، اصول آن در زمینه ادراک بصری مورد توجه طراحان و هنرمندان قرار گرفت .رویکرد به جهان نه به عنوان واقعیتی بیرونی و عینی ، بلکه به مثابه چیزی ساخته و پرداخته فرایند های ادراکی انسان ، نگرشی کانتی بود که زمینه ساز تحلیل و تفسیر بیشتر این نظریه را در معماری فراهم ساخت .آنچه در نظریه گشتالت توجه هنرمندان را به خود جلب کرده ، یافته ها و تجربیاتی است که در زمینه ادراک بصری موجب خود آگاهی بیشتر طراح و هنرمند در خلق اثر گردیده .

این تاثیر، ابزاری به دست هنرمند می دهد تا، مخاطبان خود را با به کار گیری ترفند های بصری ، شگفت زده کنند. هدف اصلی این مقاله آن است که با تبیین و تحلیل قوانین و اصول گشتالت ، دامنه وسیع کاربرد هایی که این نظریه می تواند در حیطه معماری ، تحت پوشش خود قرار دهد را آشکارتر سازد.سوال اصلی این مقاله ، چگونگی دست یابی به فضا های بهینه و عملکردی در طراحی معماری از دیدگاه این نظریه می باشد .مقاله حاضر می کوشد ، آثار طراحی شده در معماری بناهای کشور ترکیه و یونان را از منظر این نظریه مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد . نتیجه پژوهش ، استناد به نمونه های اولیه ای ، از میان آثار معماری این کشورهاست که به تفصیل با رویکرد تحلیلی ( بنیادی نظری _ کاربردی ) مورد مطالعه قرار گرفته اند ، برای گرد آوری اطلاعات مورد نیاز از روش کتابخانه ای و میدانی استفاده گردیده . بر مبنای پژوهش های صورت گرفته این آثار ، بر اساس پنج پارامتر کلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند . فناوری ساخت ، شکل و فرم ، مصالح ، کانسپت و رابطه با محیط پیرامون .

واژه های کلیدی : نظریه گشتالت ، ادراک بصری ، هنر مدرن ، خود آگاهی

۲

دومین همایش ملی پژوهش های کاربردی در »مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری«

nd National Conference on Applied Researches in Civil engineering, Architecture and Urban planning2

مقدمه :

نظریه ها در حوزه های متعددی در معماری مورد استفاده قرار می گیرند .
معماری جدا از وجهه کارکردی آن ، معنایی برخااسته از نظریه ها در درون خود نهفته دارد که به ناظر و یا کاربر اثر معماری منتقل می کند .

هر پدیده ای دارای دو جنبه است . جنبه ادراکی و جنبه ساختاری . جنبه ساختاری ، ساده ، هویدا و فارغ از تعلقات فرهنگی و اجتماعی قابل شناسایی است ، در حالی که جنبه ادراکی نه تنها پیچیده و غیر آشکار ، بلکه تنیده شده در مناسبات فرهنگ هر قوم و ملت و متاثر از عوامل متعدد اجتماعی و فردی است . نظریه گشتالت بیانگر روشی است که طبق آن اشیاء ، گشتالت، یعنی جاگذاری و کنار هم چیده می شوند . گشتالت کلیتی است مادی ، روانی یا نهادی ، دارای مختصاتی که اجزای آن به طور منفرد ، فاقد چنان مختصاتی هستند. معماری در این میان با گام نهادن به بعد دوم ، یعنی ادراک است که معنا می یابد . حال مسئله اصلی آن است که ، یکی از کاستی ها و انتقاداتی که محققان به نظریه گشتالت وارد می نمایند ، یادگیری بدون حصول بینش و سلسله مراتب می باشد . چنانچه اغلب شاگردان ، بی آنکه بینشی داشته باشند ، حروف الفبا را می آموزند . این امر در معماری ، مصداقی بارز دارد و همانطور که می دانید بدون ادراک مفهوم نقطه ، خط ادراک نمی شود و به دنبال آن بدون ادراک خط ، سطحی درک نمی گردد و این امر شامل احجام و طراحی معماری نیز می گردد. آنچه این مقاله را متمایز می دارد این است که نگارنده کوشش دارد تا با تلفیق نظریه ها ، روشی متفاوت با عصر امروز را در جهت طراحی معماری ارائه دهد و پایه های نگرشی کل گرایانه به هستی را از دیدگاه نظریه گشتالت تعریف نماید . از آنجا که هستی هر سامانه در گرو تعریف جایگاه او در کل مجموعه می باشد ، نگارنده بر آن است تا این الگو را با تاکید بر عناصر گشتالت و روش های تحلیل گرافیکی در جهت هرچه بیشترهدفمند کردن طراحی معماری بازگو نماید. در یادگیری به شیوه گشتالت ، ادراک ، بینش و حل مسئله اساس کار است و کوشش می شود که با توجه به کل مسئله و پی بردن به اجزاء و کسب

بینش مسئله مورد نظر حل گردد .

( ۱ روش تحقیق

روش تحقیق صورت گرفته در این مقاله رویکردی تحلیلی ( بنیادی نظری – کاربردی ) می باشد . جهت جمع آوری داده ها از روش کتابخانه ای و میدانی استفاده گردیده .همچنین در راستای درک و بینش صحیح مطالب ارائه گردیده از نمودارها ،جداول و ذکر نمونه های موردی از کشور های یونان و ترکیه استفاده گردیده . در نمودار ۱ به تفصیل ، فرآیند پژوهش پیش رو را به شکلی گرافیکی بیان گردیده است .

:

نمودار : ۱ فرآیند پژوهش ( ماخذ : نگارندگان )

۳

دومین همایش ملی پژوهش های کاربردی در »مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری«

nd National Conference on Applied Researches in Civil engineering, Architecture and Urban planning2

( ۲ یادگیری :

یادگیری برای روانشناسان پیرو نظریه گشتالت به صورت مسئله ای در زمینه ادراک (Perception)1 می باشد . یادگیری در روانشناسی گشتالت عبارتند از بینش (Insight)2 حاصل از درک موقعیت یادگیری به عنوان یک کل یکپارچه و آن هم از طریق کشف روابط میان اجزای تشکیل دهنده موقعیت یادگیری حاصل می شود .(سیف روانشناسی تربیتی ) . یادگیری در روانشناسی گشتالت به صورت هیئت کل مطرح می گردد ، نه از ترکیب یا تحلیل اجزا و عبارتند از وقوع تغییراتی که در پاسخ به الگو ها یا هیئت های کل داده می شود . با توجه به این تعریف نمی توان تعلیم و تربیت را منحصر به سه عنصر معلم ، دانش آموز و محتوا نمود . (پارسا, (۱۳۷۴

در اواسط دهه ۱۹۵۰ بنجامین بلوم برای یادگیری ، سه حوزه ، اندیشیدن (Head) ، نگرش عاطفی (Heart) و فعالیت های بدنی (Hand) را در نظر گرفت و در کتاب خود منتشر نمود ( نمودار . ( ۲ وی مراحل ادراک در فرآیند یادگیری و آموزش را بر اساس این سه عنصر بیان نمود . طبقه بندی بلوم (BloomTaxonomy)3 در واقع سیستمی می باشد که فرآیندی نوین از ادراک را ارائه می نماید . این طبقه بندی در سال ۱۹۹۰ توسط یکی از شاگردان بلوم بازنگری گردید و به شکل زیر ارائه شد . ( نمودار . ( ۳

نمودار : ۲ انواع حوزه اندیشیدن به ترتیب بیشترین میزان ، از دیدگاه بلوم ( ماخذ : بنجامین بلوم )

۱ادراک حسی ، مشاهده قوی ادراک ، آگاهی ، احساس
۲بینش ، بصیرت ، فراست ، درون بینی بنجامین بلوم در سال ۱۹۱۳ م، در لنسفورد واقع در پنسیلوانیا متولد شد و در سال ۱۹۹۹م وفات یافت. او دوره لیسانس و فوق لیسانس را در سال ۱۹۳۵م در دانشگاه پنسیلوانیا ۳

.گذراند و دوره دکترای تعلیم و تربیت را در سال ۱۹۴۲م در دانشگاه شیکاگو به پایان رساند. سپس به عضویت ستاد آزمون های دانشگاه شیکاگو درآمد تا مدت ها مسوولان تعلیم و تربیت کشورهای مختلف از وی برای مشاوره های تربیتی دعوت به عمل می آوردند. وی به عنوان معلم، محقق و استاد، خدمات فراوانی ارائه کرد. از

.وی هیجده عنوان کتاب به چاپ رسیده که تعدادی از آن ها به زبان فارسی نیز ترجمه شده است

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.