مقاله نقش NGN در M-Government
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله نقش NGN در M-Government دارای ۱۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله نقش NGN در M-Government کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نقش NGN در M-Government،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله نقش NGN در M-Government :
افزایش فرهنگ اجتماعی مردم باعث بروز نیازهای ارتباطی میشود که برای برطرف کردن آن استفاده از دولت الکترونیک و دولت همراه با کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) برای پاسخگو کردن و در دسترس بودن دولتها از روشهای بسیار کارآمد میباشد. میتوان گفت دولت الکترونیک و دولت همراه زمینهساز همگرایی فرهنگ و اقتصاد و حتی سیاست در کشورها است در پیادهسازی دولت الکترونیک و دولت همراه باید دقت کرد که مردم برخی از نقاط یک کشور به علت دارا بودن وضعیت معیشتی بهتر امکان استفاده از فناوری های جدید را دارند ولی در بسیاری از مناطق یک کشور مردم در مقابل تغییر فناوری مقاومت میکنند ، از طرفی در بسیاری از مواقع استفاده از دولت الکترونیک و دولت همراه نیازمند داشتن دانش فنی و اطلاعاتی توسط استفادهکنندگان این سرویس است و همین امر منجر به این خواهد شد که در صورت عدم زمینهسازی مناسب در جهت افزایش اطلاعات فرهنگی و اجتماعی مردم این سرویس ها با استقبال مردم مواجه نشوند.
از اوایل سال ۲۰۰۶ با پیشرفت فناوری ارتباطی و اطلاعاتی مفهوم جدیدی در حوزه دولت الکترونیک به نام دولت همراه مطرح گردید اما از آنجایی که اقتصاد جهانی در اواخر سال ۲۰۰۸ با رکود گستردهای روبرو شد ، که این امر خود مانع توسعه یافتن پایه های صنعت مخابرات و شبکه و پیاده سازی سریع دولت همراه گردید. اگر چه هنوز رشد اقتصادی به جایگاه اول خود بازنگشته است، اما با این وجود معرفی
سرویسهای دولت همراه بستر توسعه گستردهای را برای صنعت مخابرات ، بویژه موبایل آماده نموده است. با اثبات سودبخشی و قابلیت تداوم سرمایهگذاری در نسل سوم شبکههای موبایل (Third-Generation (3G)) توسط ارائه دهندگان تکنولوژیهای مخابرات بیسیم،قاعدتاً بازارشبکههایNext Generation mobile رشد سریعی را در سطح جهانی تجربه خواهد نمود.
شکل ۱ جایگاه دولت همراه
همانطور که در شکل ۱ مشخص است برای داشتن دولت همراه باید ابتدا دولت الکترونیک بطور کامل پیاده سازی شود به عبارتی می توان گفت که دولت الکترونیک پیش نیاز داشتن دولت همراه است و با توجه به این موضوع برای داشتن دولت الکترونیک نیازمند داشتن زیر ساخت های مناسب در حوزه ICT بوده و بر همین اساس می توان گفت که آشکارا NGN بهترین ساختار ارئه شده برای پیاده سازی کامل دولت الکترونیک و در نتیجه دولت همراه با توجه به دارا بودن زیر ساخت های قوی و تکنولوژی مناسب می باشد .
روش های گوناگونی به منظور پیاده سازی دولت همراه وجود دارد این روش ها میتوانند بر مبنای در نظر گیری وضعیت کوتاه مدت و بلند مدت بازار، وضعیت شبکه کنونی ( چه ثابت و چه سیار) و مهمتر از آن اهداف اپراتورها باشد . اما از آنجایی که ایجاد دولت همراه در یک تحول سریع و دفعی هزینههای قابل توجهی را به دنبال دارد پس باید به دنبال راه های بهینه تری برای پیاده سازی دولت همراه بود که بر اساس مطالعات انجام شده پیاده سازی دولت همراه از طریق NGN یکی از بهترین و کم هزینه ترین روش های ممکن می باشد ،امااساساً هرگاه سخن از حالت مطلوب در ارتباطات است، برای رسیدن به آن حالت مطلوب هزینه هایی وجود دارد که تحقق عاجل آن را غیر ممکن میسازد.
شکل ۲ سرویس های دولت همراه
شکل۳ سرویس های NGN
همانطوری که می توان از مقایسه شکل ۲ با ۳ فهمید در صورت پیاده سازی مناسب NGN سرویس های ارائه شده در NGN نه تنها تمامی سرویس های دولت همراه را می پوشانند بلکه چیزی فراتر از آن را نیز ارائه می کنند به عبارتی دیگر بر پایه سرویس های NGN می توان هم سرویس های مورد نیاز دولت همراه در حال حاضر را تامین کرد و هم می توان نیاز های آتی مشترکین را در عرصه های مختلف جوابگو بود .
دو وجــه مهــم و کلیــدی NGN کــه بــرای پیــاده ســازی دولــت همــراه مهــم و ضــروری مــی باشــداولاً جداســازی کنتــرل ســرویس و تدارک آن از شبکه حامل زیرین ثانیاًو توسعه کنترل سرویس برای تلفن و مالتیمدیا (چندرسانهای) میباشد.
سکوهای ارائه سرویس موردنیاز در NGN برای پیاده سازی دولت همراه باید اینترفیسهای باز را با استفاده از API ها (مثل آنچه در Parlay Group وجود دارد) و یا سرورهای Proxy برای استفاده فراهمکنندگان سرویس third-party را ایجاد کنند. سرویسهای نتیجه شده دولت همراه باید برای کاربران انتهایی که بین شبکه های نقل مکان میکنند (roaming) در دسترسپذیر باشند وطبعاً
سرویسهای انتها به انتها باید بین کاربران متصل به شبکههای مختلف که از فراهمکنندگان سرویس مختلفی استفاده میکنند فراهم باشد.
نن
شکل : ۴ لایه سرویس درنNGNننن
از نقطهنظر سکوهای سرویس در دولت همراه ۱NGN موارد زیر را دربرمیگیرد:
• تعریف معماریهای کنترل سرویس که هم موارد مربوط به APIهای ۲OSA و هم Proxy را در دولت همراه پوشش دهند.
• بهبود و توسعه مکانیزمهایی که بتوانند تدارک سرویسها را روی چند شبکه مختلف برای دولت همراه پشتیبانی کنند و roaming و interconnectivity سرویسها را نیز پوشش دهند.
• پیادهسازی مکانیزمهایی که از کنترل کاربران روی سفارشی کردن سرویسها و پروفایلها در دولت همراه پشتیبانی کنند.
• تأثیر قابلیت حرکت مشترکین روی سکوهای ارائه سرویس
برای این منظور SDPهای اولیه مدتی است که توسط اپراتورهای موبایل پیادهسازی و استفاده میشوند با این رویکرد که در نیازهای آینده از جمله دولت همراه به فراهمکنندگان محتوا، جعبهابزار (toolkit) و فناوری ظهور سرویس در شبکه را ارائه کنند. بدین صورت
فراهمکنندگان محتوا میتوانند سرویسهای محتوایی برای شبکه های موبایل ایجاد نمایند که این امر جز ضروریات پیاده سازی دولت همراه است .
اما در حال حاضر صنعت نقش بسیار وسیع تری برای SDP در نظر گرفته است نقشی کهجگگ با همگرایی IT و دنیای مخابرات عجین شده است همان چیزی که از آن ما در دولت همراه انتظار داریم . این نقش جدید SDPها را به قلب کسب و کار یک اپراتور وارد میکند و قابلیت بالقوه آن تغییر مدل تجاری و توان تولید منافع اپراتور میباشد.
اینکه SDPها برای پیاده سازی دولت همراه در NGN کجا و چگونه پیادهسازی میشوند در واقع تعیینکننده موفقیت یا شکست کل یا زنجیره ارزشی (Value Chain) مخابراتی است از اپراتورهای شبکه گرفته تا فراهمکنندگان سرویس و کاربران انتهایی.
SDP بخشی استراتژیک از فناوری های محیط NGN است. بزرگترین یکپارچهسازهای سیستمهای نرمافزاری دنیا مثل IBM، HP، Alcatel و Ericsson و تولیدکنندگان نرم افزار مثل Microsoft و Oracle تلاش میکنند تا نظراتشان در مورد اینکه SDP چیست و چگونه باید پیاده سازی شود را به دیگران القاء کنند. مفهوم SDP تخصصهایی را در حوزههای ویژه میطلبد از جعبه ابزارهای (toolkit) آداپتورهای شبکه و گیتوی ها که سرویسهای سطح شبکه را برای ایجادکنندگان سرویس فراهم میکنند گرفته تا ابزار Repository تجهیزات، rendering و download که تضمینکننده ارائه محتوا با فرمت مناسب به کاربران انتهایی میباشند. تمام این فناوریها نیازمند اتصال به SDP هستند و SDP نیز باید به سیستمهای تجاری و عملیاتی اپراتور متصل شود. تولیدکننده نرمافزاری (vendor) که SDP یک شرکت مخابراتی را کنترل میکند نفوذ عظیمی بر مدل تجاری و OSS/BSS آن در سالهای آتی خواهد داشت.
در محیط نسل جدید، سرویسها میدان مبارزهای هستند که در آن بر سر تصاحب مشترکین و بودجه آنها مبارزه میشود. هرچه
سرویسهای بیشتری ارائه شود منابع بیشتری را نصیب فراهمکننده سرویس خواهد کرد. فراهمکنندگان سرویس نیازمند جذب بیشترین تعداد سازندگان سرویس (Service Developers) میباشند و باید برای آنها ایجاد سرویس های ابداعی قابل اجرا روی چند نوع شبکه مختلف، تلفیق سرویسهای صوتی، دیتا و ویدئویی و همچنین انواع سرویسهای نوظهور (مثل Presence و سرویسهای وابسته به مکان
((Location) را ساده کنند.
مزایای زیر برای پیاده سازی دولت همراه از طریق NGN متصور است :
داشتن واسطهای مشترک با application servers با هدف اجرای:
• Accounting
• Security
• Subscription data
• service control
۱ Service Delivery Platform (SDP) ن ۲ Open Service Access نOperation Support System فش Billing Support System فح
کنترل و هماهنگ نمودن QOS مورد نیاز سرویسها
هماهنگ نمودن accounting و charging در بین لایههای service وtransport
این قابلیتها NGN را بسیار متفاوت با شبکه Internet و موبایل کنونی میسازد، در واقع NGN بر مبنای مدلی طراحی شده که در آن اپراتور شبکه و service provider به ترتیب هر یک کنترل دسترسی به شبکه و کنترل دسترسی سرویس های آن را برای کاربران به عهده دارند که این امر کمک
شایانی به پیاده سازی دولت همراه از طریق NGN می کند.
امروزه دولت ها در پیاده سازی دولت همراه با دو چالش در عرصه تکنولوژی مواجهند:
چالش اول: هم پوشانی بسیاری از سرویس های مخابراتی مبتنی بر IP که قابل ارائه در شبکه NGN هستند با سرویس ها و خدماتی است که در آینده نه چندان دور در دولت همراه ارائه خواهند شد .
چالش دوم: مشکل بودن توسعه تکنولوژی است که از یک جهت تصمیم گیری در سرمایه گذاری زیر بنایی را مشکل می سازد و از جهت دیگر رقابت را در جهت کاهش هزینه پیاده سازی دولت همراه تشدید می کند . دولت ها به هر حال سعی در پیاده سازی یک روش مطمئن جهت ارائه خدمات الکترونیک به مردم هستند .
پیاده سازی دولت همراه با هدف ارائه خدمات دولت الکترونیک بر روی موبایل شکل گرفت و پیاده سازی دولت همراه از طریق NGN
خود می تواند باعث بهبود CAPEX (capital expenditure) و OPEX(operational expenditure) در شبکه شود ، باید توجه داشت که حرکت به سمت دولت همراه باید در موازات سرویس های کنونی اپراتورها صورت گیرد، که این امر باعث بهینه بودن هزینه حرکت برای اپراتورهاخواهد شد، بنابراین هزینه ها به بزرگی آنچه که پیش بینی شده است نخواهند بود. با توجه به این امر میتوان ادعا نمود که شبکههای موبایل نسل آینده با توجه به استاندارد سازی دقیقی که بر روی آنها از نقطه نظر قابلیت ارائه سرویسهای جدید و تقابل با شبکههای قدیمی صورت گرفته است میتوانند به راحتی تمامی سرویس های مورد انتظار در دولت همراه را فراهم کند .
NGN بعنوان یک راه حل مطمئن برای ارائه خدمات و سرویس های ارزش افزوده در دولت همراه است شبکه نسل بعدی با پتانسیلی فراتر از آنچه که امروزه تصور می کنیم با شبکه کردن هر چیز و هر کس بر روی زمین و زیر سطح دریاها و در فضا امکان بهبود کیفیت زندگی و ارائه تجربه های جدید را برای مردم پیشنهاد می کند.
در دهـه هـای اخیـر صـنعت مخـابرات وارد دوره جدیـدی شـده اسـت. سـطح پیشـرفت تکنولـوزی از سـطح خواسـته مشـتری فراتـر رفتـه است و همانگونه که در شکل ۵ نشان داده شده است، اختلاف بین این دو به سرعت در حال افزایش است.
شکل .۵ پیشرفت تکنولوژی در مقایسه با خواسته مشتری
جهش اخیر تکنولوژی، محدوده عمل اپراتورهای مخابراتی را گسترش می دهد. اما اغلب، سرمایه گذاری زیربنایی را بسیار پیچیده می کند.
چگونگی پیاده سازی دولت همراه با حفظ مشتریان با سرمایه گذاری مناسب تبدیل به سوال اصلی اپراتورها شده است که باید پاسخ داده شود.
بعبارت دیگر برای بقا در راس این بازار رقابتی فزاینده نیاز به تغییر در طرح عملیاتی که با استفاده از یک تکنولوزی برای یک مدل عملیاتی منطبق بر نیاز مشتری شده است، می باشد. همانگونه که در شکل ۵ قبل از نقطه چین نشان داده شده است(زمانیکه خواسته های مشتری فراتر از پیشرفت های تکنولوژی و تکنیکی است). در این وضعیت، یک تکنولوژی پیشرفته جدید مانند NGN می تواند نیازهای عملی مشتریان را برآورده ساخته و می تواند به سرعت (حتی بدون تحریک بازار) اتخاذ گردد. یک مثال رایج، دولت همراه است. جایی که ویژگی تحرک نیاز کاربری مشتری عمومی را رفع می کند.
NGN بعنوان راه حلی برای اپراتورهای طراحی شده بود تا چالش های رقابتی و تکنیکی را در دست بگیرند و آنرا با پتانسیلی فراتر از آنچه
که امروزه می توانیم تصور کنیم، پایان دهند.
برای پیاده سازی دولت همراه از طریق NGN دو بخش متمایز core و access در شبکه خود دارا می باشیم. بدین صورت که در آن یک یا چندین شبکه radio access برای دریافت سرویس های مختلف دولت الکترونیک به یک شبکه core متصل شدهاند (شکل.(۶ شبکه radio access ارتباطات را بین ترمینالها و سرویسهای فراهم شده در core برقرار میسازد. اجزاء تشکیل دهنده core شامل یک سری SIP proxies و SIP server میباشند که در تقابل با یکدیگر امکان دریافت سرویسهای گوناگون دولت الکترونیک را برای کاربر صرفنظر از نوع access بکار رفته ،فراهم میسازند.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.