مقاله نقش مشارکت مردمی در مدیریت بحران
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله نقش مشارکت مردمی در مدیریت بحران دارای ۲۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله نقش مشارکت مردمی در مدیریت بحران کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نقش مشارکت مردمی در مدیریت بحران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله نقش مشارکت مردمی در مدیریت بحران :
چکیده
از دیدگاه جامعه شناسی ، مشارکت به معنای احساس تعلق به گروه و شرکت فعالانه و داوطلبانه در آن که به فعالیت اجتماعی منجر میگردد، حائز اهمیت است. از این نظر، مشارکت، فرآیند سازمان یافتهای است که فرد در آن به فعالیتی ارادی و داوطلبانه دست می زند (وفایی، .(۱۳۸۹ موضوع مشارکت مردم در مدیریت بحران نیز از جمله موضوعات مطرح در علم مدیریت بحران است، این مشارکت با هدف بالا بردن توان و قدرت اجرایی دستگاههای موظف درمراحل مختلف مدیریت بحران میباشد.
دراین مقاله که چالشها، اقدامات و الگوهای اجرایی آن در حوزه عملکردی مدیریت شهری تهران مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است، پس از بررسی سوابق مطالعات و اقدامت اجرایی صورت گرفته و بحث در زمینه نقش مشارکت مردم در مدیریت بحران، دیدگاه های نظری مطرح مورد بررسی قرار گرفته همچنین با اشاره به الگوهای مشارکت مردم در شهرها، سیر تحول قوانین، مطالعات و برنامههای اجرایی مدیریت شهری تهران مورد بررسی قرار گرفته است. در نهایت راهکارهای اجرایی در زمینه بکارگیری از این توان برای کاهش آسیب پذیری و مقابله با حوادث و سوانح ارایه گردیده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی و تحلیلی است و برای جمع آوری اطلاعات و داده ها از روش اسنادی (کتابخانهای) استفاده شده است.
واژگان کلیدی
مدیریت بحران، مشارکت، نیروهای مردمی، برنامه ریزی شهری
-۱ تحصیلات: کارشناس مدیریت امداد در سوانح (بحران) و کارشناس ارشد جغرافیا- برنامه ریزی شهری
فعالیت های اجرایی: کارشناس ارشد امور ایمنی، آتش نشانی و مدیریت بحران سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور
۱
۵۶۳۱
-۱ مقدمه
امروزه مدیریت بحران در قالب اداره مردمی و خدمندانه سنجیده می شود. اداره مردمی و خردمندانه از یک سو کلیه کنشگران دخیل (در شهر، بخش عمومی، بخش دولتی، سازمان های اجتماع محور، سازمانس های غیردولتی، تشکل های مردمی، انجمنهای حرفهای و غیره) در اقدامی هماهنگ فعالند و الگوهای مشارکت محور و مشارکت مدار است (پیران، . (۱۳۸۲ دراین خصوص جامعه شناسی مصائب جمعی در چهار زمینه به یاری مدیریت بحران می آید؛ در آغاز با توصیف مختصات گوناگون اجتماع حادثه دیده، شناخت دست اندرکاران را ارتقاء میبخشد و آنان را آگاه میسازد که در چه اجتماعی باید مهار بحران، تخفیف و بازسازی را به پیش ببرند؛ دوم با تحلیل رابطه بین متغیرهای گوناگون، عوامل تاثیر گذار، مانع شونده، کند کننده، تسهیل سازنده، بسیج کننده و غیره را معرفی می کند؛ سوم، ضمن اسطوره زدایی از رفتار مردم مصیبت زده، پندارهای ناروا را که می تواند در سیاست گذاری و برنامهریزی دخالت یابد خنثی میکند و به بیان دیگر فرایند واقعی و غیرواقعی یا سره و ناسره را از هم جدا می کند؛ بالاخره آن که در ایجاد مدیریت مردمی و خردمندانه نقش مهم ایفا می کند (همان).
شواهد متعددی از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در خصوص لزوم مشارکت مردم در امر مدیریت خطرات و بلایا که به عنوان یکی از اجزا توسعه پایدار مطرح است، وجود دارد. این تجربیات حاکی از آن اند که اقدامات دولتی و سازمانها به تنهایی کافی نبوده و در بسیاری از موارد با نادیده گرفتن نیازها و ارزش های محلی همراه اند و نهایتا باعث افزایش هزینههای بالا نسبت به اقدامات پیشگیرانه میس شود. لذا اقدامات کاهش خطرات و بلایا زمانی حداکثر توان بخشی را دارا خواهد بود که با مشارکت مستقیم مردمی که در معرض مخاطرات هستند همراه باشد و رهبران محلی، اعم از مردان و زنان در بخشس های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نسبت به حفظ جامعه خود نیز احساس مسئولیت کنند. هر چند که باید توجه داشت، موفقیت برنامههای محلی وابسته به محیط آماده در سطوح مختلف محلی بوده، سیستمهای برنامهریزی محلی باید در سیستم های اجرایی کلان تر ادغام شوند (اکبرپور، پورمحمد، :۱۳۹۰ .(۳۶
باتوجه به اهمیت روزافزون جلب مشارکت های مردمی در اداره امور شهرها این موضوع در حوزه مدیریت بحران نیز در راستای افزایش عملکرد و کارایی سازمانهای متولی مورد توجه بوده است. از سوی دیگر با علم بر نقش مهم و موثر مشارکت نیروهای داوطلب مردمی در اداره امور شهرها این موضوع در ذهن نقش می بندد که اصول حاکم بر استفاده از مشارکت مردمی در مدیریت بحران تحت تاثیر چه عواملی است و آیا نیروهای داوطلب مردمی میتوانند در مدیریت بحران نقش موثر داشته باشند؟
۲
۶۶۳۱
همچنین مدیریت شهری در برنامهریزیهای خود چه الگوها و روشهایی را برای ساماندهی جلب مشارکتهای مردمی در مدیریت بحران بکار گیرد؟ برپایه مقدمهای که عنوان گردید در این پژوهش با بررسی عملکرد مدیریت شهری تهران به بررسی علمی مفاهیمی چون بحران و نقش مردم (شهروندان) در مدیریت پرداخته میشود.
-۲ بررسی سوابق مطالعات و طرح های اجرایی (پیشینه تحقیق)
مشارکت، اگرچه ریشههای قوی در فرهنگ ملی و مذهبی ما دارد، اما به دلیل تغییر و تحولات سیاسی-
اجتماعی و ورود مبحث های جدیدی نظیر توسعه انسانی در ادبیان توسعه، بررسی ابعاد گوناگون مشارکت و چگونگی انجام امور مردم از طریق خودشان ضروری است (علوی تبار، .(۱۷ :۱۳۸۲ از سوی دیگر وقوع بحران های متعدد طبیعی و غیرطبیعی با توجه به شدت وسعت پهنه جغرافیایی محل وقوع، که غالباً اثرات مخربی را برسکونتگاههای انسانی به جای میگذارد، در طی چند دهه گذشته موجب تصمیم گیریهای مدیریتی و عملیاتی شده است. با بررسی پژوهشها و اقدامات انجام شده، چنین استنباط می شود که با وجود تلاش در جهت ارایه راه حل در راستای جلب مشارکت های مردمی،عموماً از زاویهای خاص به این موضوع پرداخته شده است و الگوهای جلب مشارکت در یک فرایند کامل اجرا نشده است برخی از این تحقیقات تبدیل به پروژه های اجرایی شده و بدلیل عدم توجه به تمامی الزامات تعیین شده در الگوی پیشنهادی همچنین عدم تامین الزامات اجرایی با موفقیت همراه نبوده است (جمعبندی محقق از
سوابق مطالعات). در ادامه نوشتار به چند نمونه از مطالعات انجام شده اشاره می شود:
-۱-۲ چگونگی شکل گیری شهر شهروند مدار؛ بررسی نقش مشارکت در نهادهای آموزشی و تاثیر آن بر
تکوین مشارکت مدنی در بزرگسالی
این تحقیق درصدد آن است که با بررسی و سنجش رابطه بین شرکت و فعالیت افراد در تشکلهای دانش آموزی در دوران مدرسه و تکوین هویت مدنی و حس مسئولیت پذیری اجتماعی به این سوال پاسخ دهد که چرا بزرگسالان به گروهها می پیوندند و در این میان از کدام سازوکارها و رویههای اجتماعی تبعیت میکنند؟ و از این طریق به دنبال چه چیزهایی هستند؟ جامعه آماری تحقیق فوق را افراد بالای ۲۵ سال ساکن شهر تهران تشکیل میدهند که نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که بین تکوین و شکلگیری هویت مدنی و مشارکت در فعالیتهای مشارکت جویانه در مدرسه و در دوران نوجوانی و جوانی همبستگی مثبت و بالایی وجود دارد (امیر پناهی، غفاری،.(۱۳۸۸
۳
۷۶۳۱
-۲-۲ اجرای طرح داوطلب واکنش اضطراری محله (دوام) ف
در جهت یکپارچه سازی سیاستهای آموزشی مدیریت بحران در محلات شهر تهران، شورای اسلامی شهر تهران طی مصوبه جلسات آن شورا در تاریخ ۱۳۸۷ سیاست ها و برنامه های اجرایی دستگاه های متولی موضوع مدیریت بحران با لحاظ رویکردهای پیشگیرانه و کاهش اثرات اجتماعی، امنیتی و انتظامی، فرهنگی و اقتصادی در زمان بروز حوادثی نظیر زلزله، جنگ، سیل و سایر موارد مرتبط همچنین ارتقاء سطح دانش عمومی شهروندان تهرانی جهت پیشگیری و کاهش آسیبپذیری و انجام رفتارهای فردی و اجتماعی مناسب در مواجهه با بحران، نموده است. طبق مفاد این مصوبه شهرداری تهران (سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران) موظف شد وفق مقررات مربوطه نسبت به تدوین برنامه و انجام سایر اقدامات لازم بر اساس شاخص های ذیل اقدام نماید (مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، :(۱۳۷۸
شکیل کمیته تخصصی آموزش مدیریت بحران جهت هماهنگی سازمان های مسئول بمنظور تدوین راهبردها و سیاست های کلان، افزایش توان و اطمینان از اثربخشی فعالیت ها و جلوگیری از فعالیت های موازی، در قالب: کارگروه های تخصصی مربوطه (آموزش همگانی، آموزش رسانه های گروهی، صدا و سیما و 😉
تهیه و تدوین طرح جامع، آموزش مدیریت بحران شهر تهران با تاکید بر بحران ها و احتمال وقوع و خطرپذیری بالا و با استفاده از تجربیات موجود در داخل و خارج از کشور توسط کمیته های تخصصی مربوطه،
تدوین برنامه عملیاتی طرح جامع و برآورد اعتبار سنواتی مورد نیاز توسط کارگروه تخصصی و ارایه آن به کمیته تخصصی آموزش مدیریت بحران شهر تهران جهت تائید نهایی.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.