مقاله نقش اعتماد سازمانی و مولفه های آن در سکوت سازمانی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله نقش اعتماد سازمانی و مولفه های آن در سکوت سازمانی دارای ۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نقش اعتماد سازمانی و مولفه های آن در سکوت سازمانی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نقش اعتماد سازمانی و مولفه های آن در سکوت سازمانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله نقش اعتماد سازمانی و مولفه های آن در سکوت سازمانی :

هدف از این مقاله بررسی رابطه بین مولفه های اعتماد سازمانی با سکوت سازمانی در دانشگاه محقق اردبیلی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه اعضاء هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی ( ۱۴۰ نفر) است که بر اساس نمونه گیری تصادفی خوشه ایی تعداد ۷۰ نفر از این اساتید به عنوان نمونه انتخاب شده اند. این تحقیق به روش توصیفی از نوع همبستگی بوده و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سکوت سازمانی ونداین(( ۲۰۰۳ و اعتماد سازمانی الونن و همکاران( (۲۰۰۸ استفاده شده است روایی این دو آزمون مورد تایید صاحبنطران بوده و پایایی آنها به ترتیب ۰/۷۳ و ۰/۸۲ گزارش شده است. . برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که بین اعتماد سازمانی و سکوت سازمانی همبستگی منفی و معنی دار((p< 0/001 وجود دارد و از بین ابعاد اعتماد سازمانی، ابعاد عمودی و نهادی با سکوت سازمانی رابطه منفی و معنی دار((p< 0/001 دارند. اما بین اعتماد جانبی و سکوت سازمانی رابطه معنی داری مشاهده نشده است.

واژهای کلیدی: سکوت سازمانی، اعتماد سازمانی، اعتماد جانبی، اعتماد عمودی، اعتماد نهادی
-۱مقدمه:
بهره وری و توسعه هر سازمانی تا حدی به کاربرد صحیح نیروی کارکنان از بیان ارزیابیهای رفتاری، شناختی و اثر بخش در مورد
انسانی بستگی دارد. سازمان ها از کارکنان خود تقاضا دارند که نوآور موقعیتهای سازمان تعریف می کنند (پیندر و هارلوز۳، .(۲۰۰۱ در واقع
بوده، احساس مسؤولیت داشته باشند و به اظهار نظر بپردازند، اما بسیاری سکوت سازمانی، فرایند سازمانی ناکارآمدی است که هزینهها و تلاش-
از کارکنان بیان می کنند که سازمان های آنها از ارتباطات باز و تسهیم های انجام شده را از بین میبرد و میتواند شکلهای متفاوتی به خود
دانش حمایت نمیکنند، از طرف دیگر تغییرات پر سرعت باعث شده که بگیرد مانند : سکوت دسته جمعی در یک ملاقات، نرخ پایین مشارکت
انسان سازمانی با هجمه ای از ابهامات مواجه گردد. او از یک طرف با در نظرخواهیها و میزان کم ابراز ایده ها و نظرات (دین و همکاران۴،
حجم عظیمی از اطلاعات در دسترس مواجه است که دید و ذهن او را .(۲۰۰۹ مرور ادبیات پژوهشی بیانگر این مطلب است که عوامل زیادی
نسبت به مسایل کاری بازتر نمود است و از طرف دیگر وجود مشکلات می تواند در ایجاد سکوت سازمانی تاثیر داشته باشد. حسن پور و
اقتصادی و عواملی همچون وجود معضل بیکاری در جامعه باعث شده عسگری((۱۳۹۱ عوامل ایجاد کننده سکوت سازمانی را به الف)عوامل
است که او در پاره ای از مسایل و نگرانی هایش نسبت به سازمان یک مدیریتی، ب) عوامل سازمانی و محیطی، ج) عوامل گروهی، و عوامل
استراتژی را پیش بگیرد و آن سکوت است. در بسیاری از سازمانهای فردی تقسیم کرد(حسن پور و عسگری، ). از جمله متغیر های سازمانی
معاصر کارکنان از ارائه نظرات و نگرانیهایشان در مورد سازمان و که می تواند در سکوت سازمانی تاثیر داشته باشد اعتماد سازمانی است
مشکلات آن امتناع میورزند. که این پدیده جمعی را ” سکوت که در بیشتر تحقیقات انجام شده در رابطه با سکوت مورد غفلت قرار
سازمانی”۱ مینامند. ، افراد در سازمان اغلب دارای ایدهها، نظرات و گرفته است. مطالعه ادبیات سازمانی نشان میدهد که اعتماد یک عامل
اطلاعاتی برای ارائه روشهای سازنده در بهبود کار و سازمان خود هستند حیاتی و ضروری برای موفقیت فردی و سازمانی می باشد و یکی
برخی افراد این ایدهها را ارائه و برخی دیگر تمایلی به ارائه ایدهها، نظرات ازمهمترین نیازهای کارکنان درسازمان، برقراری اعتماد میان آنها و مدیر
و اطلاعات ندارند و سکوت میکنند که موریسون و میلیکن(۲۰۰۰)۲ از می باشد (مردانی۵،.(۲۰۰۷ بالا بودن اعتماد درون سازمانی، ضعف در
این پدیده با عنوان سکوت سازمانی یاد کرده اند (به نقل از دانایی فرد و سایر منابع لازم برای ارتقای بهرهوری را تا حدی جبران میکند. بررسی
همکاران، ۱۳۹۰؛ ص .(۶۲ پیندر و هارلوز سکوت سازمانی را خودداری
۳- Pinder & harlouz
۱ -Organizational silence
۴- Dan & et al
۲ -Morrison & Milliken 5 – Mardani

ها نشان میدهد که اعتماد، اثرات درون فردی و بین فردی ایجاد کرده و روابط درون و برون سازمان را تحت تاثیر قرار می دهد (معمارزاده۱، .(۲۰۰۹ از این رو گفته میشود بالا بودن اعتماد مساوی با بهبود رضایت شغلی، تعهد سازمانی، فضای اطمینان بین کارکنان، افزایش همکاری و همفکری، عدالت سازمانی و دیگر عواملی است که موجب بهره وری سازمانی میشود. رابینسون(۱۹۹۶) ۲ اعتماد را به عنوان انتطارات، فرضیات و یا عقاید یک فرد در رابطه با احتمال اینکه اعمالی آتی طرف-های مقابل، مفید، مطلوب و فاقد منافع فردی و فرصت طلبی باشد، تعریف میکند(شوکلی زالابک و وینوگراد ۳، .(۲۰۰۵ اعتماد سازمانی را به دو بعد اعتماد بین شخصی (ارتباطی ) و غیر شخصی تفکیک کردند. در این مطالعه هر دو نو ع از اعتماد سازمانی، یعنی اعتماد شخصی و غیرشخصی را مورد بررسی قرار میدهیم. اعتماد شخصی می تواند به دو بعد شکسته شود: اعتماد افقی(جانبی) که به اعتماد بین کارکنان مربوط می شود و اعتماد عمودی که به اعتماد بین کارکنان و مدیرانشان بر می گردد و نوع غیر شخصی اعتماد سازمانی، اعتماد نهادی نام گرفته است . اعتماد نهادی می تواند به اعتماد اعضا به استراتژی و چشم انداز سازمان، شایستگی تجاری و فناوری آن، ساختارها و فرایندهای منصفانه و سیاست های منابع انسانی سازمان اشاره کند ( الونن و همکاران،(۲۰۰۸

اخیرا تحقیقات زیادی درباره موضوع اعتماد انجام شده است . راندی(۲۰۰۶ ) ۴ در پژوهشی موضوع اعتماد در خلق دانش را در محیطهای پژوهشی بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که بین سطح اعتماد با دانش آفرینی در این محیطها رابطه مثبت وجود دارد. مطالعات ( هافمن و هوی۵، (۱۹۹۴ نشان میدهد، در حالی که همکاران به یکدیگر اعتماد داشته باشند، روابط بین فردی تقویت میشود و جو مساعدی را در سازمان فراهم میکند تا افراد با صداقت و احترام با یکدیگر برخورد کرده و همه شرایط برای ایجاد یک محیط مناسب جهت برقراری ارتباط و رد بدل کردن نظرات مهیا شود. دانایی فرد و پناهی نیز (۱۳۸۹) روابط تجربی آزمون شده بین فضای سکوت و رفتار سکوت در تعامل با نگرش شغلی کارکنان در بخش دولتی را مطالعه کرده و نشان دادند که بین ابعاد جو سکوت و نگرشهای شغلی کارکنان با رفتار سکوت کارکنان، رابطه معناداری وجود دارد. درحالی که پدیده سکوت کارکنان، سازمانها را در برگرفته است، بررسی علمی کمی درباره سکوت کارکنان انجام گرفته است. ماریسون و میلیکن میگویند سکوت به یک نیروی قدرتمند در سازمانها تبدیل شده است؛ اما هنوز بررسی و پژوهش خیلی جدی درباره آن انجام نگرفته است (دانایی فرد و پناهی، .(۱۳۸۹

۱ -Meamarzadeh 2 -Rabinsson 3- Shockley zalabak &winograd 4- Randi 5 -Haffman & hoy

پس با توجه به آنچه که ذکر شد ضرورت توجه به ایجاد پدیده سکوت در سازمانها و شناسایی عوامل تاثیر گذار برآن احساس میشود. لذا پژوهش حاضر درصدد بررسی رابطه میان اعتماد سازمانی و سکوت در دانشگاه محقق اردبیلی میباشد.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.