مقاله بررسی ابطه بین مراحل تکامل حسابداری مدیریت با نوآوری فنی و نوآوی حسابداری مدیریت در شرکتھای پذیرفته شده در بورس اوراق بھادارر تھران


در حال بارگذاری
15 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسی ابطه بین مراحل تکامل حسابداری مدیریت با نوآوری فنی و نوآوی حسابداری مدیریت در شرکتھای پذیرفته شده در بورس اوراق بھادارر تھران دارای ۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی ابطه بین مراحل تکامل حسابداری مدیریت با نوآوری فنی و نوآوی حسابداری مدیریت در شرکتھای پذیرفته شده در بورس اوراق بھادارر تھران  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی ابطه بین مراحل تکامل حسابداری مدیریت با نوآوری فنی و نوآوی حسابداری مدیریت در شرکتھای پذیرفته شده در بورس اوراق بھادارر تھران،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی ابطه بین مراحل تکامل حسابداری مدیریت با نوآوری فنی و نوآوی حسابداری مدیریت در شرکتھای پذیرفته شده در بورس اوراق بھادارر تھران :

چکیده :
با وجود انجام تحقیقات بسیاری در حوزه حسابداری مالی در شرکتهای ایرانی، متاسفانه تحقیق جامعی در خصوص بررسی مراحل تکامل حسابداری مدیریت و نوآوری در

حسابداری مدیریت در شرکتهای ایرانی انجام نشده است. سوال اصلی تحقیق حاضر این است که آیا بین مراحل تکامل حسابداری مدیریت و نوآوری حسابداری مدیریت و هم چنین نوآوری فنی(فناوری) رابطهای وجود دارد؟برای این منظور نمونهای متشکل از ۱۵۰ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انتخاب شد و داده های مورد نیاز نیز از طریق پرسشنامه جمعآوری گردید. تکنیکهای آماری مورد استفاده جهت آزمون فرضیهها آزمون فریدمن و آزمون ضرایب همبستگی اسپیرمن می باشد. تحقیق حاضر شامل ۲ فرضیه است. نتایج بدست آمده از پاسخ های مدیران ۷۲ شرکت، نشان دهنده آن است که ۷۱,۵ از شرکتهای مورد مطالعه در مرحله اول تکاملی، ۵۲,۶ در مرحله دوم، ۴۳,۲ در مرحله سوم و ۱۶,۳ در مرحله چهارم قرار گرفتهاند. نتایج همچنین نشان میدهند که شرکتهایی که در مراحل تکاملی بالاتری قرار دارند به میزان بیشتری از تکنیک های نوین حسابداری مدیریت و همچنین فناوری های جدید تولیدی و ارتباطی استفاده میکنند.

کلیدوازه: مراحل تکامل حسابداری مدیریت, نوآوری فنی, نوآوری حسابداری مدیریت, بهایابی بر مبنای فعالیت, بهایابی هدف

ذ- استادیار مدعو گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت عپطحپپلاهyگز،طههکپعآطئA

ل- کارشناس اشد حسابداری مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد داریون عپطحپپلاهyگ۲هzهکئهق – شماره تماس: ۰۹۱۷۷۳۶۷۶۵۲

۱

-۱ مقدمه

محیط تجاری پیرامون شرکتها به طور مستمر در حال تغییر و تحول است در صورتی که شرکتها بتوانند خود را با این تغییرات و تحولات و شرایط جدید وفق دهند قادر خواهند بود روند رشد و توسعه خود را پیش گیرند در غیر اینصورت باید عرصه را به رقیبان خود در بازار واگذار نمایند(خواجوی

.(۲:۱۳۸۹ حسابداری مدیریت یک فرایند دارای ارزش افزوده و بهبود مستمر از برنامه ریزی، طراحی، اندازهگیری و بکارگیری سیستمهای اطلاعاتی مالی و غیر مالی است که راهنمای عمل مدیران و مشوق رفتار و پشتیبان و خالق ارزشهای فرهنگی لازم برای رسیدن به اهداف عملیاتی، تاکتیکی و راهبردی است(یانگ و سلتو، .(۶۴:۱۹۹۷ حسابداری مدیریت میتواند به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای مدیریت با تسهیل تحلیل، پیشبینی، گزارشگری و در نهایت تصمیمگیری، نقش اساسی در بهبود فرصتهای موجود، توسعه امکانات بالقوه و برقراری کنترلهای مناسب و انعطاف پذیر ایفا کند. با توجه به تغیرات حاکم بر محیط تجاری شرکتها و وجود رقابت اقتصادی، تمامی کشورها از جمله کشورهای در حال توسعهای مانند ایران باید با بازآفرینی سازوکارهای اقتصادی، تداوم فعالیت تجاری خود را بیمه کنند.

در این راستا و به منظور تغییر وضعیت از سیستم اقتصادی متمرکز به سمت سیتم اقتصادی بازار محور، ایجاد تحول در مقررات حاکم بر ساختار بازار از ضروریات است. از جمله قواعد اثرگذار بر ساختار بازار میتوان به استانداردها و رویههای حسابداری اشاره کرد(حساس یگانه و همکاران، .(۲:۱۳۹۰ در چنین فضای رقابتی استفاده کارا و اثر بخش از منابع، به طور حتم از شروط لازم برای پایداری و بقا شرکتها به حساب میآید. این انتظار وجود دارد که استفاده صحیح از رویههای حسابداری مدیریت، شرکتها را حتی در شرایط بروز رکودهای اقتصادی در سطح قابل قبولی نگه دارد. از همین رو حساس یگانه و همکاران((۱۳۹۰ معتقدند که شرکتها ایرانی به منظور ورود به بازارهای خارجی و حتی داخلی و ماندگاری در آنها به خصوص در شرایط امروزی جامعه، چارهای جز اندیشیدن به پیادهسازی و اجرای روشهای مناسب حسابداری مدیریت ندارند.

بنابریان وجود یک سیستم اطلاع رسانی مناسب با پشتیببانی حسابداران مدیریت در دستیابی به اهداف بقا شرکت ضروری به نظر میرسد. انچه مسلم است، شرایط جدید نیاز به استفاده از تکنیکهای جدید، مطابق با تحولات و پیشرفتها دارد. بنابراین

از یک سیستم حسابداری مدیریت انتظار میرود خود را با شرایط جدید وفق دهد و در صورت امکان فراتر از شرایط فعلی شرکت پیش رود(خواجوی و ناظمی، .(۲:۱۳۸۹ اما آنچه واقعیت نشان میدهد این است که نوآوری در سیستم حسابداری مدیریت در قرن گذشته بسیار کند بوده است(ثقفی، .(۱۶:۱۳۷۷ به همبن دلیل است که جزایری و هوپر (۲۰۰۴) معتقدند که مطالعات حسابداری مدیریت در ۲۰ سال گذشته از موضوعات واقعی مسائل فرا روی مدیران باز مانده است.

تاکنون تحقیقات بسیاری در حوزه حسابداری مالی و موضوعات مرتبط با آن انجام شده است اما نبود تحقیقات علمی در زمینه حسابداری مدیریت و کاربرد آن در شرکتهای ایرانی خود میتواند نشانهای از عدم توجه کافی به این شاخه از حسابداری حتی در بین مجامع دانشگاهی باشد. با مقایسه و دقت در تعداد کتابهای منتشر شده در زمینه حسابداری مالی و حسابداری مدیریت، قیاس نگرشهای متفاوت در این حوزه و عدم توازن اقدامات انجام شده در حسابداری مدیریت در مقایسه با حسابداری مالی و حتی حسابرسی، ضعف در این حوزه بیش از پیش آشکار میگردد. حساس یگانه و همکاران (۱۳۹۰) ریشه این مضوع را در نبود الزامات قانونی برای اجرای روشهای مدیریت، نیاز به دارا بودن سطح متناسبی از دانشهای دیگر مانند: اقتصاد، ریاضیات، نرمافزارها، جامعه شناسی و ;، عدم ساختارمندی فرآیند تصمیمگیری در برخی شرکتها و کوتاهی نهادهای حرفهای ملی در ارتقا و آموزش حسابداری مدیریت در شرکتهای ایرانی می دانند.

-۲ بیان مساله

یکی از موضوعات مهم دهه ۹۰ میلادی وضعیت رقابتی اقتصاد به ویژه گسترش رقابت در سطح جهانی است که پیامد مهم آن تاکید هر چه بیشتر بر بهبود کیفیت، کاهش قیمت و جلب رضایت مشتریان است. موضوع دیگر توسعه فناوری به ویژه فناوری اطلاعات و فناوریهای پیشرفته تولیدی است. سرعت تغییرات فناوری طی سه دهه گذشته تاثیرات گستردهای بر فعالیت سازمانها داشته است و چگونگی گردش اطلاعات و تولید و ارائه محصول را در سازمانها دچار تحولات اساسی کرده است.

این تغییرات متنوع و سریع در عرصههای رقابت جهانی، فناوری و فعالیتهای تجاری شرکتها، دارای تاثیرات غیر قابل انکار بر ماهیت حسابداری مدیریت و رویههای سنتی آن بوده است

۲

در دنیای رقابتی و پیچیده کنونی داشتن اطلاعات مالی و حسابداری و مسلح بودن به دانش مدیریت و آشنایی با تکنیکهای تصمیمگیری امری لازم و ضر,ری برای مدیران شرکتهاست و موفقیت هر سازمان در گرو شناخت مشکلات و پاسخگوئی به آنها است حسابداری مدیریت در واقع نقشی است که حسابداران در جهت کمک به مدیران در انجام وظایفشان ایفا میکنند. حسابداران مدیریت با شناسائی، فراهم کردن، ارائه، تفسیر و استفاده از اطلاعات مربوط، این نقش خود را با انجام میرسانند. با توجه به این تعریف حسابداران مدیریت به عنوان مشاوران مدیریت ایفای نقش می کنندب[۱اما از آنجا که محیط تجاری حاکم بر سازمان هیچگاه در حالت ایستا نمیباشد و دائما در حال تغییر و تحول است. بنابراین حسابداری مدیریت نیز جهت حفظ کارائی و اثربخشی خود در جهت ایفای مسئولیت خویش، باید دائما در حال تغییر باشد؛ زیرا اگر تکامل تدریجی سیستم حسابداری مدیریت از سیر تحول و تکامل محیط تجاری حاکم بر شرکتهای تجاری عقب بماند و با این تغییرات هماهنگ نشود در این صورت عملکرد حسابداری مدیریت نه تنها در راستای دستیابی سریعتر و بهتر به اهداف سازمان نخواهد بود بلکه باعث کندی و یا حتی انحراف سازمان در جهت دستیابی به اهداف خود خواهد شد.

در چنین فضای رقابتی کاهش قیمت محصول، افزایش کیفیت و رضایتمندی مشتریان از عوامل اصلی موفقیت شرکتهاست. مدیران برای موفقیت در چنین شرایطی نیازمند اطلاعات دقیق و به موقع دراداره هریک از عوامل موفقیت هستند. در سیستم سنتی مدیریت، فرآیند تولید بر اساس ارقام گزارش شده از دایره حسابداری صنعتی اداره میشد و بر اساس آن مشخص میگردید که چه چیز خریده شود و چه چیز ساخته شود. اما با ظهور فناوریهای پیشرفته و نوین تولیدی، فرآیند توید و ارائه محصول در شرکتها دچار تغییر و تحولات اساسی شده است. و تولید به روش نوین سیستم اطلاع رسانی و گزارشگری حسابداری صنعتی را تحت تاثیر قرار داده است. در سیتمهای جدید معیارهای ارزیابی تغییر یافته است و سیستم حسابداری مدیریت باید بتواند اطلاعات مالی و غیر مالی در رابطه با عوامل کلیدی موفقیت ارائه کند. شانبرگ (۱۹۹۱) معتقد است که در چنین سیستمی، اهداف حسابداری مدیریت سنتی به مراتب کمتر از گذشته است و به اعتقاد خواجوی و ناظمی((۱۳۸۹ علت اصلی این موضوع عدم توانایی پاسخگویی مورد انتظار به نیازهای مدیریت توسط حسابداران و به زبان دیگر

نارسایی سیستم اطلاع رسانی حسابداری مدیریت است.

رویههای سنتی و متداول برای حسابداری مدیریت در دو دهه اخیر به واسطه فقدان کارایی و توانمندی در برآورده ساختن نیازهای سازمانها با تغییر در شرایط، به میزان زیادی تحت انتقاد قرار گرفتهاند.[۲] چنین انتقادهایی ناشی از ناتوانی روشهای حسابداری مدیریت در ارائه اطلاعات به نحو مقتضی برای سازمان مربوطه است. بسیاری از محققان و اندیشمندان حسابداری بر این باورند که اطلاعاتی که با تکنیکهای حسابداری مدیریت سنتی فراهم میگردد برای نیازهای مدیریت نوین به اندازه کافی به موقع، تفصیلی و دقیق نیست.[۳] به عنوان مثال لارنس و راتلیف((۱۹۹۰ در یک تحقیق پیمایشی نشان دادند که حسابداران مدیریت و مدیران از روشهای مورد استفاده حسابداری مدیریت سنتی در صنعت تا اندازهای ناخشنودند. بور و مورگان (۱۹۹۳) نیز به نتایج مشابهی دست یافتند، آنها نشان دادند که سیستم های سنتی حسابداری مدیریت نتوانسته خود را با شرایط جدید مبتنی بر افزایش در تقاضای نیازهای اطلاعاتی ناشی از تغییر و تحولات فناوری در فرآیندهای تولیدی وفق دهد. ایشان همچنین نشان دادند که تهیه کنندگان و استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری مدیریت از تکنیکهای سنتی حسابداری مدیریت در محاسبه بهای تمام شده تولید رضایت چندانی ندارند. نتایج تحقیقات اسمیت و همکاران (۲۰۱۰) نشان داد که ادامه رویه حسابداری مدیریت و سیستم بهایابی سنتی کنونی با سطح نوآوری پائین و از طرف دیگر گسترش فناوریهای نوین باعث ایجاد یک عقبماندگی زمانی بین فناوری و سیستمهای حسابداری مدیریت شده است. با توجه به مطالب گفته شده میتوان گفت که اطلاعات حسابداری مدیریت که با روشهای سنتی بدست میآید برای اهداف نوین مدیریت بسیار نامربط هستند بنابراین لزوم ایجاد نوآوری در حسابداری مدیریت احساس میشود.[۴]

هدف نهائی و بنیادی از انجام این تحقیق توسعه و بهبود آگاهی در زمینه نوآوری در حوزه حسابداری مدیریت در شرکتهای ایرانی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. اما اهداف خاص زیر را نیز می توان برای این تحقیق برشمرد:

ذسبررسی مراحل تکامل رویه حسابداری مدیریت۱ در شرکت های ایرانی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار

۳

ل- بررسی میزان استفاده از فناوریهای اطلاعاتی، ارتباطاتی و فناوریهای پیشرفته تولیدی و اثرگذاری آن بر پذیرش و اجرای نوآوری در حسابداری مدیریت

-۳ سوال اصلی پژوهش

مجموعهای از فرآیندها، روشها، تکنیکها، ابزارها، تجهیزات، ماشینآلات و مهارتهایی است که توسط آن کالایی ساخته یا خدمتی ارائه میگردد. مطابق با این تعریف فناوری نوآورد به فناوری گفته میشود که به تازگی به بازار آمده و قابلیتهای نوین و نوآورانهای ارائه میدهد.

این تحقیق در جستجوی یافتن پاسخی برای این سوال است که آیا بین مراحل تکامل حسابداری مدیریت با نوآری حسابداری مدیریت و همچنین نوآوری فنی۱ (فناوری) رابطهای وجو دارد؟

-۴ مروری بر ادبیات پژوهش

حسابداری مدیریت آن بخش از حسابداری است که هدف اصلی آن تامین نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان درون سازمانی است. منظور از استفادهکنندگان درون سازمانی سطوح مختلف مدیریت، قسمتها و افرادی هستند که در امر تصمیمگیری و یا تصمیمسازی شرکت مشارکت دارند. [۵]

اندیشمندان حسابداری، مراحل تکامل حسابداری مدیریت را با توجه به رویهها و تکنیکهای مورد استفاده در عمل به ۴مرحله تقسیم نمودهاند: حسابداری مدیریت مفهومی۲ (مرحله گذار)،
حسابداری مدیریت سنتی۳، حسابداری مدیریت ریاضی۴ و

حسابداری مدیریت یکپارچه۵ و تکنیکهای مورد استفاده در هر مرحله را مشخص نمودهاند. هدف حسابداری مدیریت کمک به مدیران در جهت اخذ تصمیمات بهتر به منظور نیل به اهداف سازمانی است. تغییر در روشهای مدیریتی و تحول در دیدگاههای مدیریت ایجاب میکند که سیستم حسابداری مدیریت نیز به تبع آن تغییر کند و خود را با نیازهای جدید استفادهکنندگان اطلاعات و مخاطبین خود تطبیق دهد، در غیر اینصورت از گردونهی ایفای نقش تصمیمگیری و تصمیمسازی حذف خواهد شد و سیستمهای دیگری جای آن را خواهند گرفت. از این رو حسابداری مدیریت ناگزیر از تغییر و ایجاد نوآوری است.[۶]

فناوری که ترجمه لغت فرانسوی تکنولوژی است از دو لغت یونانی کغلاطک۱ و هط؟پع تشکیل شده است که اولی به معنای هنر و دومی به معنای علم و دانش است. تعاریف و تعابیر مختلفی از مفهوم فناوری شده است اما تعریفی که با مباحث تحقیق حاضر نزدیکی بیشتری دارد به شرح زیر است: فناوری

روشهای سنتی تعیین بهای تمام شده محصول و سایر فنون حسابداری مدیریت که طی دهههای اخیر گسترش یافتهاند برای شرایط خاص از فناوری در محیط تجاری، اقتصادی مناسب بودهاند. ظهور و توسعه فناوریهای پیشرفته تولیدی از قبیل طراحی رایانهای محصول۶ جخAهض، تولید رایانهای محصول۷ جقAهض، استفاده از آدموارهها۸ در خطوط تولید، ماشین های کنترل عددی رایانهای۹ جهشهض و همچنین سیستمهای نوین اطلاعاتی مانند سیستمهای آنلاین، سیستمهای برنامهریزی منابع موادجبلقض و منابع بنگاهجبلغض و نرمافزارهای جدید حسابداری

کنترلی و; شکل فرآیند تولید و ارائه محصول و تهیه اطلاعات را بهبود بخشیده است. با این توصیف ممکن است سیستمهای سنتی حسابداری مدیریت دیگر قال اتکا نباشند. از این رو حرفه حسابداری مدیریت در مقابله با شیوههای جدید تولید اقدام به نوآوری کرده است. منظور از نوآوری حسابداری مدیریت طراحی
اجرای سیستمهای جدید حسابداری نظیر سیستمهای مدیریت بها شامل بهایابی بر مبنای فعالیت، مدیریت بر مبنای فعالیت، بودجه بندی بر مبنای فعالیت، بهایابی هدف، مدیریت کیفیت جامع، کنترل کیفیت جامع، سیستمهای به هنگام مانند: تولید به هنگام، موجودی به هنگام و سیستمهای ارزیابی عملکرد جدید نظیر کارت ارزیابی متوازن و; است. حساس یگانه و همکاران((۱۳۹۰ در تحقیقی پیمایشی وضعیت حسابداری مدیریت در شرکتهای ایرانی را مورد بررسی قرار دادند. ایشان الزامات بورس اوراق بهادار به ارائه گزارشهای بودجهای سالانه را دلایل استفاده از تکنیکهای سنتی و عدم آشنایی مدیران و بخش حسابداری شرکتها با تکنیکهای نوین حسابداری مدیریت را از جمله دلایل عدم استفاده از تکنیکهای نوین حسابداری مدیریت میدانند و علت آن را شکاف بسیار بین آموختههای دانشگاهی و رویه های مورد استفاده در عمل در حرفه حسابداری مدیریت میدانند. نوروش و مشایخی در تحقیقی از نوع پیمایشی، با ارسال پرسشنامه به دو گروه از دانشگاهیان و افراد شاغل در حرفه، به این نتیجه رسیدند که بین دیدگاههای دو گروه مورد مطالعه، در مورد مفاهیم، روشهای نوین حسابداری مدیریت و ویژگیهای مورد نیاز افراد خواستار

۴

ورود به حرفه حسابداری مدیریت، فاصله وجود دارد.

اسمیت و همکاران((۲۰۱۰ به بررسی انتشار فناوری و تاثیر آن بر رویههای حسابداری مدیریت در شرکتهای مالزیایی پرداختهاند.

نتایج یافتههای آنان نشان دهنده آن است که در شرکتهای مالزیایی هنوز از اطلاعات حسابداری مالی برای اهداف کنترلی استفاده میشود و در ۹۰ شرکتهای مورد مطالعه حسابداری مدیریت هنوز جایگاه مستقلی ندارد. طبق تحقیقات ایشان ۳ از شرکتهای مورد مطالعه درمرحله اول، ۳۷ درمرحله دوم، ۴۰

در مرحله سوم و به طور غیر منتظرهای ۴۰ در مرحله چهارم بودهاند. نتایج تحقیقات ایشان نشان میدهد که نوآوری در حسابداری مدیریت حتی برای شرکتهای بزرگ با حداقل تکنیکهای نو همراه بوده است. مدیریت کیفیت جامع((TQM،

استثنائی برای این موارد است. تحقیقی نیز توسط نیشیمورا، در ارتباط با سه کشور آسیای سنگاپور، مالزی و تایلند درسال

۲۰۰۲ انجام شد. که نتایج آن، حکایت از عبور رویههای حسابداری مدیریت در کشورهای فوق از مرحله گذار به مرحله سنتی دارد(مرحله اول به مرحله دوم). همچنین مشخص شد روشهای حسابداری مدیریت پیشرفته هیچگاه توسط شرکتهای منتخب سه کشور، مورد استفاده قرار نگرفته است.
درمالزی عبدالرحمن و همکاران (۲۰۰۴) نیز با این نتیجه رسیدند که روشهای مرتبط با مرحله اول و دوم تکامل حسابداری مدیریت، در شرکتهای منتخب مالزیایی به طور غالب اجرا میشود و استفاده از روشهای مرحله سوم و چهارم تکامل حسابداری مدیریت نظیر بهایابی کایزن و مدل EOQ و MRP در آن شرکتها، بسیار اندک است. نتایج تحقیقات انجام شده توسط مالیاح و همکارانش((۲۰۰۴ در چهار کشور آسیایی(مالزی، سنگاپور، چین و هند)نشان میدهد که میزان استفاده از تکنیکهای نوین حسابداری مدیریت(نظیر سیستم اقدام به هنگام، بهایابی بر مبنای فعالیت، مدیریت کیفیت جامع، مهندسی مجدد فرآیندها، ارزیابی چرخه عمر و بهایابی هدف)

بسیار کم است و به نحوی که میتوان گفت، اصلا مورد استفاده قرار نمیگیرند. در مقابل، فنون سنتی حسابداری مدیریت نظیر بهایابی استاندارد، تجزیه و تحلیل انحرافات، بودجه بندی سنتی و تجزیه و تحلیل بها-حجم-سود، کماکان به صورت گسترده مورد استفاده قرار میگیرد. تحقیق بیدهان (۲۰۰۷) در خصوص کاربرد تکنیکهای حسابداری مدیریت در تصمیمگیری در شرکت های تولیدی بنگلادشی نیز نشان میدهد که اغلب شرکتهای تولیدی بخش دولتی و خصوصی این کشور از

ابزارهای نوین حسابداری مدیریت استفاده نمینمایند؛ بلکه تنها تعداد اندکی از شرکتها، شمار کمی از این تکنیکها، نظیر:

سیستم اقدام به هنگام(صط(j و مدیریت کیفیت جامع را مورد استفاده قرار میدهند. در حدود ۷۵ پاسخدهندگان به سوالات این تحقیق ابراز داشتهاند از نحوه اجرای تکنیکهای حسابداری مدیریت در این کشور ناراضی هستند و معتقدند که نوع نگرش به این تکنیکها باید تعدیل شود. ۱۵ از پاسخدهندگان آن را رضایت بخش و مابقی آن را به کل نامطلوب دانستهاند. تمامی پاسخدهندگان به سوالات، اظهار داشتهاند که استفاده از تکنیکهای حسابداری مدیریت در شرکتها ضروری است و دلیل عدم بکارگیری این تکنیکها را عواملی نظیر عدم آگاهی مدیران ارشد سازمان، تاکید بیش از حد روی تهیه اطلاعات مالی و هزینه بر بودن استفاده از این تکنیکها بیان کردهاند.

-۵ چارچوب نظری

-۱-۵ مراحل تکامل حسابداری مدیریت

در متون و نوشتارهای تخصصی حسابداری، مراحل تکامل حسابداری مدیریت بر اساس دو دیدگاه طبقه بندی شده است: رویکرد غربی و رویکرد شرقی. طبق رویکرد غربی یا آنجل آمریکایی، چهار مرحله تکامل برای حسابداری مدیریت در نظر گرفته شده است که عبارتند از:

مرحله اول، تعیین بهای تمام شده و کنترل مالی(قبل از دهه .(۱۹۵۰ در این دوران تمرکز بیشتر روی تعیین بهای تمام شده محصولات و کنترل مالی بوده است. فناوریهای تولید ساده و منبع اصلی اطلاعات، صورتهای مالی بوده است. در این مرحله تجزیه و تحلیل نسبتهای مالی بسیار رایج بوده استب۷م

مرحله دوم که تا سال ۱۹۶۵ میلادی را در بر میگیرد؛ در این دوران توجه به سمت گردآوری اطلاعات به منظور تصمیمگیری و برنامهریزی مدیریتی و کنترل از طریق استفاده از تکنیکهایی نظیر تحلیل تصمیم و حسابداری سنجش مسئولیت بوده است. از جمله روشهایی که در این مرحله مورد استفاده قرار میگرفته است و به نوعی روشهای سنتی حسابداری مدیریت تلقی میشوند میتوان به بهایابی استاندارد، تجزیه و تحلیل بها، حجم فعالیت، سودجببهض و تحلیلهای نقطه سربهسر اشاره کرد [۲]

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.