مقاله تدابیر اسلام برای پیشگیری از نقض حقوق بشر در محیط بینالملل
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله تدابیر اسلام برای پیشگیری از نقض حقوق بشر در محیط بینالملل دارای ۳۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله تدابیر اسلام برای پیشگیری از نقض حقوق بشر در محیط بینالملل کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله تدابیر اسلام برای پیشگیری از نقض حقوق بشر در محیط بینالملل
چکیده
مقدمه
تأکید بر صلح پایدار
ب: تأمین امنیت فراگیر
ج: قاطعیت در برابر خشونتهای ضد بشری و زمینههای آن
د: ترویج گفتمان عدالتطلبی
مبارزه با نظام سرمایهداری (جنگ فقر و غنا)
ترویج داناییمحوری
تأکید بر اخلاص در انگیزه متولیان حقوق بشر
گسترش معنویت
شرکستیزی
ترویج اصل وفای به عهد
نتیجهگیری
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله تدابیر اسلام برای پیشگیری از نقض حقوق بشر در محیط بینالملل
ابناثیر (۱۳۷۴)، تاریخ کامل، ترجمه محمدحسین روحانی، تهران، اساطیر
ابنبابویه، محمدبن علی (۱۳۶۶)، کمال الدین و تمام النعمه، مشهد، آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهشهای اسلامی
ابنطاووس، علیبن موسی (۱۳۷۵)، کشف المحجه لثمره المهجه، قم، مکتب الاعلام الاسلامی
ابنهشام (۱۴۱۳ق)، السیره النبویه، بیروت، دارالاحیاء التراث العربی
احمدی میانجی، علی (بیتا)، مکاتیب الرسول، بیروت، دارالمهاجر
آربلاستر، آنتونی (۱۳۷۷)، ظهور و سقوط لیبرالیسم غرب، ترجمه عباس مخبر، تهران، مرکز
آکسفورد، باری (۱۳۷۸)، نظام جهانی؛ سیاست و فرهنگ، ترجمه حمیرا مشیرزاده، تهران، دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی
اکهرست، مایکل (۱۳۷۳)، حقوق بینالملل نوین، ترجمه مهرداد سیدی، تهران، دفتر خدمات حقوقی بینالمللی جمهوری اسلامی ایران
آلنجف، عبدالکریم، «آثار منفی جنبش ملیگرایی»، ترجمه مصطفی فضائلی، (زمستان ۱۳۷۷)، حکومت اسلامی، ش۱۰، ص۶۵-۸۶
ایرانزاده، سلیمان (۱۳۸۰)، جهانیشدن و تحولات استراتژیک در مدیریت و سازمان، تهران، مرکز آموزش دولتی
باقرزاده، محمدرضا (۱۳۸۲)، ضمانت اجراهای صلح و امنیت بینالمللی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
بوازار، مارسل (۱۳۶۹)، اسلام و جهان امروز، تهران، فرهنگ اسلامی
بیگزاده، ابراهیم، «سازمان ملل متحد، محاکم کیفری بینالمللی: تئوری و عمل»، (دی ۱۳۷۴)، تحقیقات حقوقی، ش۱۸، ص۳۹-۱۴۶
تاملیسون، جان (۱۳۸۱)، جهانیشدن و فرهنگ، ترجمه محسن حکیمی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران
جعفری، یعقوب (۱۳۷۱)، مسلمانان در بستر تاریخ، تهران، فرهنگ اسلامی
حاجتی، میراحمدرضا (۱۳۸۱)، عصر امام خمینی(ره)، قم، بوستان کتاب
حکیمی، محمد، «جهانیسازی اسلامی، جهانیسازی غربی»، (پاییز و زمستان ۱۳۸۱)، کتاب نقد، ش۲۵، ص۱۰۵-۱۲۴
دانشپژوه، مصطفی و قدرتالله خسروشاهی (۱۳۸۵)، فلسفه حقوق، چ دهم، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
رجایی، فرهنگ (۱۳۸۰)، پدیده جهانیشدن؛ وضعیت بشری و تمدن اطلاعاتی، ترجمه عبدالحسین آذرنگ، تهران، آگاه
سبحانی تبریزی، جعفر (۱۳۷۷)، نظام اخلاقی اسلام، قم، بوستان کتاب
شبلنجی، مومن (۱۴۰۵ق)، نور الابصار فی مناقب آل بیت النبی المختار، بیروت، الدارالعالمیه
شریفیان، جمشید (۱۳۸۰)، راهبرد جمهوری اسلامی ایران درزمینه حقوق بشر در سازمان ملل متحد، تهران، دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت خارجه
صافی الگلپایگانی، علی (۱۴۱۷ق)، الدلاله الی من له الولایه، قم، معارف اسلامی
صبان، محمدبنعلی (۱۳۹۸ق)، اسعاف الراغبین، بیروت، بینا
طبرسی، فضلبن حسن (۱۳۹۲ق)، اعلام الوری، بیروت، دارالمعرفه
ـــــ، (۱۴۰۶ق)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، بیروت، داراحیاء التراث العربی
طبری، محمدبنجریر (۱۳۶۸)، تاریخ طبری، تصحیح و تحشیه محمد روشن، تهران، نو
عطاردی، عزیزالله (۱۳۷۶)، مسند الامام الشهید، تهران، عطارد
کاستلز، مانوئل (۱۳۸۰)، عصر اطلاعات، ترجمه علی قلیان و افشین خاکباز، تهران، طرح نو
گالبرایت، جان کنت (۱۳۷۰)، کالبدشناسی قدرت، ترجمه احمد شهسا، تهران، نگارش
گیدنز، آنتونی (۱۳۷۹)، جهان رهاشده، ترجمه علیاصغر سعیدی و یوسف حاجیعبدالوهاب، تهران، علم و ادب،
لوبون، گوستاو (۱۳۴۷)، تمدن اسلام و عرب، ترجمه هاشم حسینی، تهران، کتابفروشی اسلامیه
مجلسی، محمدباقر (بیتا)، بحار الانوار، بیروت، دارالمعرفه
مشهدی، میرزامحمد (بیتا)، تفسیر کنز الدقایق، قم، معارف اهلبیت(ع)
مطهری، مرتضی (۱۳۷۴الف)، تعلیم و تربیت در اسلام، تهران، صدرا
ـــــ، (بیتا)، جاذبه و دافعه علی(ع)، قم، صدرا
ـــــ، (۱۳۶۱)، جهاد، قم، اسلامی
ـــــ، (۱۳۷۴ب)، حماسه حسینی، تهران، صدرا
مقتدر، هوشنگ (۱۳۷۲)، حقوق بینالملل عمومی، تهران، وزارت امور خارجه
مکارم شیرازی، ناصر و همکاران (۱۳۷۸)، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه
موسوی خمینی، سیدروحالله (۱۳۷۹)، صحیفه امام، قم، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)
نادیه محمود، مصطفی (۱۴۱۷ق)، الاصول العامه للعلاقات الدولیه فی الاسلام وقت السلم، قاهره، المعهد العالمی للفکر الاسلامی
نجفی ابرندآبادی، علیحسین، «مسئولیت کیفری بینالمللی»نامه مفید، ش
نیکبین، نصرالله (بیتا)، اسلام از دیدگاه اندیشمندان غرب، سیمان و فارسیت، دورود
Encyclopedia of Public International Law Edited by Rodolf Bernhardt, Amsterdam, North ـ Holland Publishing Company, 1981, v.9, p
Pease, Kelly and Forsyth, David, Human Rights, humanitarian International and World Politics HRQ, (May,1993), p
Thomas Robert Malthus an essay on the principle of population: Anthony flew Penguin.190, p
چکیده
امروزه یکی از مهمترین اهداف حقوق بین الملل در تنظیم روابط بین المللی تامین و تضمین رعایت حقوق انسانها است. سوال این است که چگونه میتوان از رعایت حقوق بشر در جوامع انسانی و نیز محیط بین الملل اطمینان یافت. شاید مدبرانهترین مکانیزم برای این هدف، روشهای پیشگیرانه است که زمینههای عینی حمایت از حقوق بشر را فراهم میسازد. اسلام در نظام ضمانت اجرایی اسلام برای مقابله با نقض حقوق بشر در محیط بین الملل تدابیر پیشگیرانهای ارائه کرده است. برخی از این تدابیر عبارتند از: حمایت از صلح پایدار، توجه به امنیت فراگیر، نهادینه سازی گفتمان عدالت خواهی، داناییمحوری و علم گستری، مبارزه با فرهنگ سلطهگری و استکباری، مقابله با تفکر سرمایهداری، ارائه الگوی حیات طیبه، بهعنوان مدل تنظیم روابط اجتماعی؛ توصیه به گسترش معنویت بهمثابه عالیترین پشتوانه حقوق بشر، التزام به وفای به عهد، مقابله با مکاتب و اندیشههای ضد بشری همچون ملیگرایی و نژادپرستی و اخلاص و معنویت و شرک ستیزی
کلیدواژها: حقوق بشر اسلام، حقوق بشر، روابط بین الملل، پیشگیری از نقض حقوق بشر، ضمانت اجرای حقوق بشر
مقدمه
امروزه بحث حقوق بشر از مباحث بسیار مهم و رایج در روابط بینالمللی است. یکی از رسالتهای سازمانهای مهم بینالمللی مقابله با موارد نقض حقوق بشر در میان جوامع و نیز در حوزه روابط بینالملل است. اما نکته مهم این است که در نظام بینالملل جایگاه پیشگیری و تقدم آن بر درمان و مقابله انکارناپذیر و بدیلناپذیر است. پرسش این است که اسلام چه توصیههای پیشگیرانهای برای مقابله با نقض حقوق بشر به دست میدهد؟
در این نوشتار، راههایی که اسلام برای پیشگیری از نقض حقوق بشر پیشنهاد میکند، بررسی اجمالی میشود. برنامههایی که نظام حقوقی اسلام را در دفاع از حقوق انسان، توانمند و برخوردار از ضمانت و پشتیبانی عملی ساختهاند
اکنون برخی راهکارهای اسلام برای پیشگیری از نقض حقوق بشر بررسی میشود
تأکید بر صلح پایدار
از موارد برخورد کینهتوزانه دشمنان اسلام با دیدگاه بینالمللی اسلام، اتهام مغایرت آن با صلح و امنیت بینالمللی و همزیستی مسالمتآمیز با دیگر جوامع و ملتهاست
درحالیکه اسلام دین صلح و همزیستی مسالمتآمیز میان ملتهاست. قرآن مجید بهصراحت جنگافروزی را مذمت و منشأ آن را فساد و تباهی میداند (بقره: ۲۰۵ و ۲۰۸)؛ جنگافروزی را از صفات ناشایستی به شمار میآورد که خداوند سنتش را بر پایه مقابله با آن بنا میکند (مائده: ۶۴). قرآن همه مؤمنان را به صلح و زندگی مسالمتآمیز دعوت میکند (بقره: ۲۰۸)؛ ندای اسلام برای صلح میان ملتهای الهی، همگرایی و همزیستی براساس اصول مشترک الهی آنان است (آلعمران: ۶۳)
اساساً تجاوزگری که بنمایه نقض صلح و امنیت بینالمللی است، در اسلام بهشدت نکوهش میشود چنانکه قرآن میفرماید: «وَلَا تَعْتَدُوا اِنَّ للَّهَ لَایحِبُّ لْمُعْتَدِینْ» (بقره: ۱۹۰؛ مائده: ۸۷)
گرایش به صلح با کفار از سوی اسلام استقبال شده است و مسلمانان مأمور به صلح با کفار غیرمعاند میباشند (نساء: ۹۰)
خداوند سبحان در جای دیگر میفرماید: «وَ اِن جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لهَاَ وَ تَوَکلْ عَلَی للهِ اِنَّهُ هُوَ لسَّمِیعُ لْعَلِیمْ» (انفال: ۶۰) و نیز (بقره: ۱۹۲-۱۹۳). قاعده اصلی در اسلام صلح، صفا و صمیمیت میان همه بشر است (نساء: ۱۲۸)؛ از همین رو، قرآن مجید در موارد متعددی به ایجاد صلح و امنیت، وفاق و دوستی و همزیستی مسالمتآمیز فرمان میدهد (انفال: ۱؛ حجرات: ۹-۱۰)
و نیز میفرماید: «لَا ینْهَاکمُ للهُ عَنِ لَّذِینَ لَمْ یقَاتِلُوکمْ فِی لدِّین وَ لَمْ یخْرِجُوکمْ مِنْ دِیارِکم اَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُواْ اِلَیهِمْ اِنَّ اللهَ یحِبُّ لْمُقْسِطِینْ» (ممتحنه: ۸)
این تأکید اسلامی ناشی از این حقیقت است که پیامبران بیش از دیگران با تکیه بر معارف و حقایق الـهـی و اخـلاق مـتـعـالی انسانی و خیرخواهی بیمانند خود و با بهرهگیری از زبان گویای عقل و منطق، به محیطی امن و فضایی سالم و دور از جنگ و درگیری، برای دعوت بشر به توحید و نشر معارف و تأمین سعادت دنیا و آخرت انسان نیاز داشتهاند
اما از مجموع منابعی که در اسلام بر صلح تأکید کرده است، میتوان دریافت که صلحِ مطلوب و پایدار از نظر اسلام، آن است که ویژگیها و صفات زیر را داشته باشد
۱ شرافتمندانه بودن صلح: اسـلام خـواهـان صلح شرافتمندانه و همزیستی مسالمتآمیز با احترام و رعایت حـقـوق مـتـقابل است. در اسلام، اعتقاد به صلح به معنای پرهیز از جنگ به هر قیمت و تحت هر شرایطی نیست و هرگز نمیتوان به بهانه صلحطلبی، از جنگ بـا دشـمـن متجاوز رویگردان شد و ندای صلحخواهی او را که درحقیقت پوششی برای تثبیت یا ادامه تجاوز و ارائه چهرهای صلحطلبانه است، اجابت کرد. تجاوز را بـا سـلاح صـلـح پاسخ گفتن، درواقع تسلیم در برابر ظلم و زیر پا گذاشتن شـرافـت انسانی و از همه مهمتر تشویق متجاوز و مشروعیتبخشیدن به تجاوز اسـت. صـلح و سازشی که کرامت انسانی مسلمانان را به ننگ، خواری و حقارت آلوده سازد و ظلم و تجاوز را بر مسند مشروعیت بنشاند، بههیچوجه تأییدشده اسـلام نـیـست (مطهری، ۱۳۶۱، ص۱۶)
ازاینرو، قرآن کریم درخواست صلح را در شرایطی که جنگ تنها چاره است، سازشی ذلتبار میداند و آن را نکوهش و نهی میکند (محمد: ۳۵)
در کـتـاب کنز الدقایق در تفسیر عبارت «وتدعوا الی السلم» آمده است: «ولا تدعوا الی الصلح خورا وتذللا» (مشهدی، بیتا، ج۹، ص۵۲۲). بنابراین عزت اسلام و امت اسلامی از ملاکهای اساسی مـشـروعـیت صلح است که نمیتوان آن را نادیده گرفت
اگـر مقصود از صلح، حفظ اسلام، تداوم وحدت مـسـلـمـانـان، هویدا ساختن چهره حقیقی متجاوز و مانند آن باشد، صلح برای اسلام و مسلمانان عزتآفرین است؛ چنانکه در صلح حدیبیه، با انعقاد پیمان صلح با مشرکان و پذیرفتن شروط آنان از سوی پیامبر(ص)، برخی مـسـلـمـانـان پنداشتند عزت مسلمانان با این پیمان خدشهدار شد؛ اما قرآن آن را «فتح مبین» خواند و در جای دیگر، از آن با عنوان مقدمه «فتح قریب» یاد کرد (طبرسی، ۱۴۰۶ق، ج۹ـ۱۰، ص۱۶۶)
۲ صلح واقع بینانه و ریشهدار: صـلـح در اسـلام، صوری و ظاهری نیست؛ بلکه از ژرفای رأفت و شفقت دین اسلام به خُلق و حرص و ولع بسیار به سعادت آنان برمیخیزد. مارسل بوآزار محقق انستیتوی تحقیقات عالی بینالمللی در ژنو با تمجید از دیدگاههای جهانی اسلام و امتیازات خاص آن، مینویسد: «اسلام درصدد ساختن جهانی است که همه مردم، حتی آنان که به دین سابق خویش وفادار ماندهاند، با تفاهم و همکاری و برادری و برابری کامل زندگی کنند;» (بوازار، ۱۳۶۹، ص۱۰۵؛ دانشپژوه و خسروشاهی، ۱۳۸۵، ص۱۱۹) او فراتر رفته و مینویسد: «باید اذعان کنیم که پیغمبر اسلام، بنیانگذار حقوق بینالملل بوده است» (بوازار، ۱۳۶۹، ص۲۷۰)
پیشنهاد قرآن کریم در تضمین صلح پایدار این است: «وَاِنْ طائِفَتانِ مِنْ الْمُؤمِنینَ اقْتَتَلُوا فَاَصْلِحُوا بَیْنَهُما فَاِنْ بَغَتْ اِحْدیِهُما عَلی الْاُخری فَقاتِلُوا الَّتی تَبْغی حَتّی تَفىَ ء اِلَی اَمْرِ اللّهِ فَاِنْ فاءَتْ فَاَصْلِحُوا بَیْنَهُما بِالْعَدْلِ وَاَقْسِطُوا اِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطینَ» (حجرات: ۹)
بر این اساس، صلح و سازش براساس عدل و داد، یکی از ارزشهای اخلاقی اسلام است، ولی صلح واقعبینانه، صلحی است که در آن، منافع هردوطرف متخاصم، به وجه صحیحی تأمین شود؛ صلحی که گروهی از افراد باایمان و خداشناس بر آن نظارت کنند و درصورتیکه یکی از دوطرف از دایره عدل و داد گامی فراتر نهاد، با همه توان او را بکوبند و نیروهای خود را برای اثبات محکومیت او و جنگ و نبرد با او بسیج کنند تا سرانجام به فرمان حق گردن نهد
برای پایداری چنین صلحى، اسلام شروطی در نظر گرفته است
۱ هر نوع پیمان سازش و ترک تعرض و تجاوز، باید براساس عدل و داد استوار باشد. نیرومندی یک طرف، نباید سبب شود که او خواستههای خود را بر متخاصم ضعیف و ناتوان تحمیل کند؛ از قدیمالایام گفتهاند که صلح حقیقی میان قوی و ضعیف متصور نیست و این همان حقیقتی است که قرآن آن را با جمله «فَاَصلِحُوا بَینَهُما بِالْعَدْلِ وَاَقْسِطُوا»؛ میان آنان با عدل و داد، صلح و صفا برقرار سازید و در بستن پیمان، عدالت بورزید، بیان کرده است؛
۲ افراد باایمان و خداشناسی که هیچگونه منافعی در این درگیری ندارند، بر این صلح نظارت کنند؛
۳ هرگاه یکی از دوطرف به فکر توسعهطلبی افتاد و برخلاف مواد پیمان صلح گام برداشت، ناظران بیطرف صلح، باید با جنگ و نبرد، او را سرجای خود بنشانند، تا افراد ستمگر و متجاوز بدانند که در جامعه اسلامی برای آنان منزلتی وجود ندارد و این دو شرط اساسی را قرآن با جمله زیر بیان کرده است: «فَاِنْ بَغَتْ اِحدیِهُما عَلَی الاُخری فَقاتِلُوا الَّتی تَبغى»؛ هرگاه گروه ناظر بر صلح، ببینند که یکی از متخاصمین به فکر تجاوز افتاده است، باید با متجاوز نبرد کنند؛
۴ نبرد با ستمگر نباید جنبه انتقامی داشته باشد، بلکه باید هرگونه نبرد با او، برای این باشد که او به فرمان خدا گردن نهد و اندیشه تجاوز و تعدی به حقوق افراد باایمان را از مغز خود بیرون براند و این مطلب را با جمله «حتّی تَفى ءَ اِلی اَمْرِ اللّه»؛ جنگ تا آنجا ادامه یابد که ستمگر به راه عدل و داد که فرمان الهی است باز گردد، بیان کرده است؛
۵ در آخر آیه، نکتهای مهم یادآور شده است و آن اینکه افراد باایمان باید در همه حالات برای صلح بکوشند و این جنگها نباید آنان را از برقراری صلح، ناامید سازد، حتی پس از سرکوبی گروه متجاوز، باید آستین همت بالا بزنند، و از نو، پیمان صلح مجدد را براساس عدل و داد ببندند، چنانکه خداوند میفرماید: «فَاِنْ فاءَتْ فَاَصْلِحُوا بَیْنَهُما بِالْعَدْلِ وَاَقْسِطُوا»؛ هرگاه متجاوز دو مرتبه بر فرمان حق گردن نهاد، بار دیگر کوشش کنید که میان آنان بر اساس عدل و داد صلح و سازش برقرار شود
چنین صلح و سازشی با شروط یادشده، صلح واقعبینانهای است که اسلام، آن را برای گروههای متخاصم مقرر کرده است و اگر با شروطی که گفته شد، اجرا شود، علاوه بر اینکه میتواند منافع هر دو طرف را تأمین کند، میتواند به یک زندگی مسالمتآمیز که آرزوی بزرگ جهانیان است جامه عمل بپوشاند
این صلحی است که اسلام آن را پیشنهاد و برای پایداری آن شروطی مقرر کرده است
اگر به پیمانهای صلحی که میان کشورهای بزرگ و کوچک جهان بسته میشود، نگاهی بیفکنید، درمییابید که هیچیک از این صلحها و سازشها، واقعبینانه نیست. آیا پیمان صلح همواره میان دو متخاصم، متعادل و برابر است یا اینکه غالباً صلح میان دو جناح قدرتمند و ناتوان مطرح است؟ آیا هیئت نظارت، افرادی بیطرفاند و در داوری و حل و فصل خصومت، جای پایی برای منافع خود ندارند، یا اینکه همه پیمانها و عهدها و قراردادها پیش از آنکه متخاصمان از مفاد آنها آگاه شوند، بهوسیله دولتهای بزرگ جهان تنظیم میشود، و امضا و اجرای آن به متخاصمان واگذار میشود (سبحانی، ۱۳۷۷، ص۵۱)
۳ صلح همه جانبه و جامع: صـلـح در اسـلام، همهجانبه است؛ بدین معنا که به گستره روابط بینالملل محدود نمیشود و فقط به چگونگی ارتباط دنیای اسلام با دنیای خارج نمیپردازد؛ بلکه همه شئون زندگی را دربر میگیرد. اسلام در آغاز، صلح و آرامش را در نهان انسان با ایجاد سازش میان قوای درونی و ارضـای خواستههای طبیعی و زیر فرمان عقل و به دور از هرگونه افراط و تفریط میآفریند؛ سپس در محیط خانواده، اعضای آن را به برقراری روابطی صمیمانه تـوصـیـه مـیکـنـد (بقره: ۸۳؛ نساء: ۳۶؛ اسراء: ۲۳) آنگاه در مـحـیـط اجـتـمـاعـی نیز مؤمنان را برادر یکدیگر میخواند و از آنان میخـواهـد در میان خود، بذر محبت، آشتی و صلح بیفشانند و یکدیگر را به دوستی دعـوت کـنند و میان خود صلح و سازش برقرار سازند (حجرات: ۹-۱۰)؛ سپس امت اسلامی را حول محور اطاعت از رهبر عادل و رعایت قوانین و احـکام اسلام، به وحدت و صلح فرا میخواند و در واپسین مرحله، فراتر از دنیای اسلام، پیروان ادیان الهی را به بازگشت به کلمه مشترک با مسلمانان که همانا توحید و پرهیز از شرک و بتپرستی است، فرا میخواند (آلعمران: ۶۴)؛ سپس همه انسانها را بر ملاک انسانیت به همزیستی مسالمتآمیز در کنار دیگری دعوت میکند
بدینسان اسلام با این دعوت همگانی که فطرت همه انسانها بدان پاسخ مثبت میدهد، زمینه تحقق صلح حقیقی را میان همه جوامع بشری فـراهـم میسازد. درواقع، این سیر منطقی دربردارنده این معناست که پذیرش آگاهانه و داوطلبانه حق، راه استقرار صلح حقیقی و همیشگی است؛ چنین صلحی در پرتو گسترش حقیقت و نفی مبارزه با حکومتهای غیرعادل محقق میشود
ب: تأمین امنیت فراگیر
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.