مقاله باززنده سازی بافت های تار?خ? با تاک?د بر خاطره جمع? (نمونه موردی: بازارآصف و سنندج? در شهرسنندج)
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله باززنده سازی بافت های تار?خ? با تاک?د بر خاطره جمع? (نمونه موردی: بازارآصف و سنندج? در شهرسنندج) دارای ۲۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله باززنده سازی بافت های تار?خ? با تاک?د بر خاطره جمع? (نمونه موردی: بازارآصف و سنندج? در شهرسنندج) کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله باززنده سازی بافت های تار?خ? با تاک?د بر خاطره جمع? (نمونه موردی: بازارآصف و سنندج? در شهرسنندج)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله باززنده سازی بافت های تار?خ? با تاک?د بر خاطره جمع? (نمونه موردی: بازارآصف و سنندج? در شهرسنندج) :
چکده
خاطره زدا و انقطاع از گذشته در دنای مدرن موجب شده است تا در قرن معاصر ، برخ از خاطره های مشترک مورد ب اعتنا قرار گرفته و مکان های خاطره انگز از مان رفته و ا دچار دگرگون های اساس گردند که نمونه های آن در بساری از بافت های تارخ کشور، بسار مشهود است.بر ان اساس، نوشتار پش رو با هدف بررس نقش خاطرات جمع در باززنده سازی بافت های تارخ، ضمن اشاره به اجاد و ارتقای “حس تعلق”، “حس مکان” و “انسجام اجتماع” به عنوان کارکردهای روانشناخت، محط و اجتماع خاطره نشان م دهد که چگونه متوان از طرق ان کارکردها، ابعاد اقتصادی، اجتماع، زست محط، فرهنگ، عملکردی، کالبدی-فضا و مدرت باززنده سازی بافت های شهری را به عنوان چشم انداز و اقدام جامع که به حل مشکت شهری م انجامد و م کوشد بهبود مستمری را در شراط زست محط، اجتماع، کالبدی و اقتصادی بافتهای شهر به ارمغان آورد؛ تحت تاثر قرار داده و موجب بازگرداندن زندگ دوباره به بافت شهری شود.الگوی مفهوم مقاله پش رو بر اساس روش ” تحلل-توصف” است، که جهت گردآوری منابع اطعات و تئورک از پاگاه های علم و مستند و مطالعات کتابخانه ا و همچنن از ” روش های مدان و نت برداری برای گردآوری اطعات مدان” بهره گرفته شده است. و در نهات راهکارها جهت انسجام بخش به بافت تارخ، ارتقای حس مکان در بافت های تارخ ارائه گردده که حضور محت و ناحه تارخ را در تصور ذهن شهروندان پررنگ تر مگرداند.
واژگان کلدی: بافت تارخ، باززنده سازی، خاطره جمع، حس تعلق به مکان، انسجام اجتماع
۱
مقدمه
امروزه سخن از آن است که م توان به بافت های کهن شهری، اندشه ا نو را تزرق کرد، اندشه ا که اجازه م دهد اشاء و چزهای دوروبر به زندگ شهری وارد شوند و در باز تولد فضای شهری نقش جدی و معناداری باز کنند و بدن ترتب ساکن شهر را با فضای شهری و اجزاء متشکله ی آن درگر کرده، در خاطره او جای گرفته و او را به خاطره سازی در شهر وادارند. بافت های کهن شهری مشروط بر انکه با چنن اندشه ا سازمان ده مجدد گردند، م توانند چون روزگاران گذشته سبب شکل گری خاطرات غر ارادی گردند که در ذهن جمع شهر جای خواهند گرفت (روبرت اشتان۱،.(۱۳۸۲
شهرها، روستاها و مجموعه های بافت، سرشار از خاطرات هستند که درذهن ساکنان، جاگاه همشه ماندن دارند. خاطرات که گاه فردی اند و از جاگاه مهم در بوگراف فرد برخوردارند و گاه جمع و در مان همه شهروندان و اعضای جامعه مشترک هستند خاطرات از گذشته های مشترک که پوندی ناگسستن با هوت جمع فرد و هوت مکان پدا م کنند ( ولسون۲، . (۲۰۰۵
از طرف خاطره زدا و انقطاع از گذشته در دنای مدرن موجب شده است تا در قرن معاصر ، برخ از خاطره های مشترک مورد ب اعتنا قرار گرفته و مکان های خاطره انگز از مان رفته و ا دچار دگرگون های اساس گردند که نمونه های آن در بساری از بافت های تارخ کشور، بسار مشهود است(حسن کومله و ستوده علمباز، .(۱۳۹۲ از سوی دگر زنده نگهداشتن ان اماکن در اذهان عموم و استفاده از مشارکت عموم در راستای باززنده سازی بافت های تارخ و برجسته از جمله اولوت های پژوهش سازمان مراث فرهنگ و زباسازی شهر به شمار م رود. زم به ذکر است امروز مزان مشارکت بخش خصوص در بخش های مرمت و بازسازی نز فزون افته است اما با توجه به انکه بساری از اماکن به دست فراموش سپرده شده اند، لذا ان حوزه از دد بساری از سرماه گذاران خصوص و دولت و بخش عموم دور از دسترس باق مانده و دچار کم مهری شده است. لذا ادآوری ان مکان ها در اذهان عموم برای جلوگری از تخرب و از مان رفتن آنها از ضرورت های ان پژوهش به شمار م رود.
باززنده سازی تنوع از موضوعات و مسائل را در بر م گرد و از آنجا که اماکن و محل ها در حال تغر و تحول دائم هستند. ان مسائل و موضوعات نز به نوبه خود تحت تاثر محرک ها و متغرهای گوناگون درون و برون است که به طور دائم در حال تغر هستند. امروزه بافتهای تارخ اکثر شهرهای کشورمان به دلل فقدان حات شهری، رو به وران نهاده اند .ان بافتها در روند رو به گسترش شهرها از گذشته تا حال، در بر دارنده تارخ مستند هر دوره هستند . چنانچه معماری را به عنوان پکره ای واحد در نظر بگرم که فرهنگ مل و اسطوره های قوم ک ملت در آن متجل م گردد، م توان به نقش انتقال و انعکاس زمان ان معان از نسل به نسل دگر صحه گذاشت. در جهت احاء و با زنده سازی بافتها و نز استحکام بخش بناهای فرسوده آنها، راهکارها متفاوت ارائه شده اند (راست و همکاران، .(۱۳۸۴
بافت کهن شهر جدد به دلل مملو بودن از تصورها و تصورات شهری م تواند مکان تازه برای تجربه شهری دگر گونه ا باشد، تجربه ا که مال همان نست که م تواند در دگر شهرها وجود داشته باشد و از ان سبب بافت کهن م تواند آستانه ا جدی برای تکون حافظه جمع مردمان گردد که تجربه شهری خود را در مکان ها کسب م کنند که اکنون دگر در
۱ Robert Eshtain
۲ Wilson,
۲
آن سکن ندارند. آنان با باز خوان خاطره های خود در مکان جدد م توانند به خلق حافظه ا جدد کمک رسانند و شهر کهن را دارای حافظه جمع جددی نماند، حافظه ا تبلور افته در مکان مشخص (حبب و مقصودی، .(۱۳۹۱
پشنه تحقق
در حال حاضر کتاب ها، مقات و دستورالعمل های متفاوت برای مرمت و باززنده سازی بافت های تارخ اران ارائه شده است، که در طول ان پژوهش سع بر آن شده تا خصه ای از مفاهم کاربردی آن ها، متنسب با موضوع مقاله پش رو مورد استفاده قرار گرد. در ذل به صورت خصه به تعدادی از ان ها اشاره شده است.
– حسن کومله و ستوده علمباز (۱۳۹۲) در مقاله ا با عنوان “نقش خاطره جمع در باززنده سازی بافت های شهری: ارائه راهکار در خصوص ناحه تارخ هجان” ، سه عامل “حس تعلق”، “انسجام اجنماع” و “حس مکان” به عنوان کارکردهای روانشناخت، اجتماع و محط خاطره جمع در نظر گرفته و در پ آن تاثر خاطره جمع از طرق ان کارکردها بر ابعاد اجتماع، اقتصادی، زست محط، مدرت و فرهنگ باززنده سازی شهری را مطرح نموده است.
– حناچ و دگران (۱۳۸۶) در کتاب با عنوان “بررس تطبق تجارب مرمت شهری در اران و جهان با نگاه وژه به بافت تارخ شهر زد”، مجموعه ا قابل استناد از تجارب مرمت شهری شهر زد را در مقام مقاسه با تجارب جهان مرمت به نگارش درآورده اند که مفهوم آن بر اساس روش تحقق تحلل محتوا بوده و نوع تحقق نز کاربردی است.
– پوراحمد و حسن کنتری خلل آباد (۱۳۸۷)، در مقاله ا با عنوان “الگو ی خام و فنون برنامه رزی مرمت بافت قدم شهرها” بان مکنند که بافت تارخ شهر ها به دلل بافت سنت، عدم سهولت دسترس و;. مسر عقب ماندگ را ط م کنند و از دهه ۱۹۶۰م. بود که به احای بافت تارخ شهرها با تاکد بر هنجارها و ارزش های اجتماع توجه شد.
– عل خان (۱۳۸۶) نز در پژوهش با عنوان “روش های حفظ و احای بافت تارخ شهرها” نخست درباره مهمترن ابعاد بافت قدم در شهرها سخن رانده و در ادامه، تئوری های مرمت شهری را که دربردارنده نگرش موزه ای، سلول و ارگانک است، توضح مدهد. در انتها نز راهکارهای مناسب را برای حفاظت و احای بافت تارخ ارائه مدهد.
– باززنده سازی منظر فرهنگ تخت سلمان با تاکد بر روکردهای بازآفرن و حفاظت از مراث جهان۱ منشور فلورانس، پ.اچ. چالدهود، ساست بنگاه پارک های کانادا، بنگاه پارک مل اات متحده
هدف از ان تحقق، باززنده سازی منظر فرهنگ تخت سلمان با پاده سازی اصول روکردهای حفظ و بازآفرن مراث رنامهب مدرت پارک ها م باشد. نتاج پژوهش حاضر، دست اب به روندی قانون مند در احاء و باززنده سازی مناظر فرهنگ با تاکد بر هوت تارخ و طبع سات م باشد که به گونه ای کپارچه در هم ادغام شده اند.
روش تحقق
روش پژوهش، روش “تحلل – توصف” است. در ان پژوهش برای گردآوری منابع اطعات و تئورک از پاگاه های علم
و مستند در زمنه ان پژوهش از جمله “سانس دارکت، پروکوست، وال، اشپرنگر و غره” استفاده م شود. همچنن از “روش های مدان و نت برداری برای گردآوری اطعات مدان” در راستای ان پژوهش بهره گرفته م شود. محدوده مورد مطالعه بازار سنت شهر سنندج بوده است. برای ان منظور، عمده ترن اسناد و اطعات مکتوب از جمله پژوهش های پشن
و مقات چاپ شده در مجت و کتب تارخ بررس شده و نقشهها نز با اقتباس از نقشه اوله سازمان مراث فرهنگ کردستان و تکمل و وراش آنها بر اساس برداشت مدان تهه شده است.
۱ ICOMOS
۳
ک- بررس مفهوم جخاطرهج و جخاطره جمع۱ج
در حالکه مفهوم خاطره در علوم بولوژک و شناخت، بشتر به عنوان ک ظرفت فردی شناخته م شود، علوم اجتماع معموً از خاطره به عنوان ک پددار جمع تعبر م کنند. واژه خاطره در مطالعات و حوزه های بسار به کار گرفته شده است، که از گونه های مختلف ناسونالسم در حطه تارح و علوم انسان گرفته تا حالت های مختلف از آداب و رسوم و. جشن های ادبود در حطه انسان شناس و جامعه شناس را در بر م گرد. همه ان روکردها در ک نقطه مشترک هستند
که خاطره جمع، خاطره ای ” فرافردی ” است اما اغلب در تشرح ان اده با کدگر اختف دارند ( ولسون۲، .(۲۰۰۵
خاطره به حال آوردن گذشته است (لوکا،.(۳۹:۲۰۰۵بنامن خاطره را انگونه تعرف م کند:”خاطره ابزار تفحص گذشته نست بلکه صحنه ا است برای به حال آمدن گذشته، صحنه ا است برای پوند مجدد با محط، خاطره تا عمق ترن ه ها را م کاود” (فدا نژاد و کرم پور،.(۸۵:۱۳۸۷
اساساً مفهوم خاطره جمع ماندگار بر فرضه ” ذهن گروه”۳استوار است. بر اساس ان فرضه، ردپای فرضه ذهن گروه را م توان در دو سنت فکری متفاوت جستجو کرد: سنت فمری روانشناس جمع و سنت فکر سوپرارگانزم.۴ سنت سوپر ارگانزم توسط اکولوژست ها، گاه شناسان، حشره شناسان و ; برای توصف ذهن گروه جانوران، حشرات و ;و مطالعه اجتماعات ارگانزم ها (موجودات زنده) استفاده شده است. در حال که سنت روا نشناس جمع، در اواخر قرن ۱۹ با آثار مورخان، جامع هشناسان(امل دورکهام۵ و;)، جرم شناسان، رمان نوسان(امل زو۶ و;)و با ادراک مفهوم “توده ا انبوه خلق”۷ آغاز شد. در سنت روا نشناس جمع، دو شاخه فکری قابل تشخص است. نخست نگاه منف به روا نشناس جمع، که روا نشناس توده (به عنوان پدده ای عاطف، ناخودآ گاه و غرقابل کنترل) را در برابر روا نشناس فردی(به عنوان پدد های عقن، آگاهانه و کنترل شده) قرار م دهد(شاخص ترن اثر در ان روکرد: “توده” نوشته”گوستاو لوبون ( ۱۸۹۵)” است.( سپس نگاه خو شبن به روانشناس مربوط به گروه های مردم ) روانشناس جمع( که با تمرکز برمفهوم “ذهن گروه” مطرح مشود (ولسون، .(۲۰۰۵
ک-ک- ددگاه های مطرح شده در ان رابطه
عبارت خاطره جمع ماندگار، نخستن بار توسط مورس هالبواکس جامعه شناس فرانسوی به وژه در مقاله ” چارچوب های اجتماع خاطره” و کتاب خاطره جمع” به کار گرفته شده است. هالبواکس خاطره جمع را ک ظرفت فردی روانشناخت م داند که به طور اجتماع بروز م ابد. پاه شکل گری تفکر او نشان دادن تضادی مان خاطره فردی و جمع است. هالبواکس، خاطره فردی را ” خاطره شخص” و “خاطره اتوبوگرافک ” و خاطره جمع را ” خاطره اجتماع و ” خاطره تارخ ” م خواند. خاطره اتوبوگرافک، خاطره ای از چزها است که شخص خود، در زندگش تجربه کرده و م تواند به خاطر باورد. اما خاطرات تارخ، دامنه ان خاطرات را به جهان که از تجربه شخص تجاوز م کند، گسترش م دهد (هالبواکس، .(۱۹۸۰ از ددگاه هالبواکس، خاطره جمع، خاطره همشگ ک گروه و به ادآوری گزنش و توافق شده مان اعضای آن گروه و از ان نظر چزی شبه اسطوره است. از ددهالبواکس، خاطره جمع برای شکل گری تصوری که ک
۱ Collective Memory
۲ Wilson, 3 Group Mind Hypothesis 4 Collective Psychology Tradition And Superorganism Traditio 5 Emile Durkheim 6 Emile Zola 7 the Crowd
۴
گروه از خود دارد، ضروری است و بنابران باد به طور پوسته برای سازگاری با وضعت تارخ تغر ابد (ارمن۱، .(۲۰۰۲ از دد آمرمن، خاطره جمع به صورت ک نقشه زمان، ک ملت ا ک جامعه را از طرق زمان ا فضا به هم پوند داده، به هوت فردی شکل م دهد. کون لنچ۲ در ان رابطه وجود ک ” تصور ذهن – زمان” را مانند وجود ک تصور ذهن-فضا ” واضح از مکان، برای سمت روان افراد در محط زم م داند ( گلکار، .(۱۳۷۸ از ددگاه – فوتوان۳ نز مواجه ما با اشاء و مکان های به جا مانده از گذشته، ان قدرت را دارد که حس روشن از گذشته خوش را در ما اجاد کند؛ که ان امر رابطه تنگاتنگ با ” هوت شخص” و ” هوت مکان” دارد ( هول۴ و همکاران، ) (۱۹۹۴ نمودار (۱ که در نتجه هوت مکان نز خود موجب ارتقای حس مکان خواهد شد.
لنچ
توان
روس
هالبواک
آرمن
وجود ک تصور ذهن-زمان برای سمت و بهداشت روان افراد زم است.
مواجه ما با اشاء و مکان های به جا مانده از گذشته، حس روشن از گذشته اجاد و موجب اجاد هوت شخص و مکان مشود.
شهر خود خاطره جمع مردمش است و همچون خاطره در پوند
با اشاء و مکان هاست.
خاطره جمع، خاطره اجتماع است.خاطره جمع، خاطره همشگ ک گروه است.
خاطره جمع برای فرد و ب جامعه به صورت نقشه زمان اجاد مشود که عامل پوند جامعه از طرق زمان ا فضا است.
وجوه اهمت خاطره جمع
اجاد ک تصور ذهن-زمان
اجاد حس روشن از گذشته
پوند خاطره با اشاء و مکان ها
توافق و پوند مان اعضای جامعه
توافق و پوند مان اعضای جامعه
نمودار ک- وجوه اهمت خاطره جمع از ددگاه صاحب نظران
(منبع: حسن کومله، ستوده علمباز، .(۱۳۹۲
آلدوروس معمار نو خردگرای اتالا، نخستن کس است که مفهوم خاطره جمع هالبواکس را وارد ادبات معماری و شهرسازی نمود. روس در بخش از کتاب مشهورش “معماری شهر”، ازشهر به مثابه تارخ اد کرده و به دو روش تارخ نگاه به شهر اشاره م کند. نخست “شهر به مثابه ک عنصر مصنوع مادی۵ که ردپای زمان بر روی آن به چشم م خورد” و دگر تارخ به مثابه مطالعه ساختار شکل گری مصنوعات شهر) ;۶ روس۷، (۱۹۸۲ همن نگاه دوم، روکرد روس را به چگونگ شکل گری ژرف ترن ساختار مصنوعات شهری (فرم شهر) شکل مدهد: فرآندی که روس از آن به عنوان معماری شهر اد
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.