تحقیق صبر و بررسی نقش پیشبین مؤلفههای آن در پرخاشگری دانشجویان
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
تحقیق صبر و بررسی نقش پیشبین مؤلفههای آن در پرخاشگری دانشجویان دارای ۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق صبر و بررسی نقش پیشبین مؤلفههای آن در پرخاشگری دانشجویان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است
بخشی از فهرست مطالب پروژه تحقیق صبر و بررسی نقش پیشبین مؤلفههای آن در پرخاشگری دانشجویان
چکیده
مقدّمه
روش تحقیق
ابزارهای پژوهش
یافتهها
بحث و نتیجهگیری
پینوشتها:
منابع
بخشی از منابع و مراجع پروژه تحقیق صبر و بررسی نقش پیشبین مؤلفههای آن در پرخاشگری دانشجویان
تکنسیون، ریتا.ال، اتکنسیون، ریچارد. سی، زمینه روانشناسی هیلگارد، ترجمه گروهی، تهران، رشد، ۱۳۸۵
ایزدیطامه، احمد و دیگران، « صبر، مبانی نظری و کارکردهای روانی-اجتماعی»، مجله علوم انسانی دانشگاه امام حسین(ع)، سال هفدهم، ش۷۸، ۱۳۸۷، ص ۱۰۱- ۱۲۸
ـــــ، « مقایسه تأثیر آموزش صبر و حل مسئله بر کاهش پرخاشگری و انتخاب راهبردهای مقابلهای دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی»، دانش انتظامی، سال یازدهم، ش ۳، ۱۳۸۹، ص ۱۸۲- ۲۰۷
حسینثابت، فریده، « اثربخشی آموزش صبر بر اضطراب، افسردگی و شادکامی»، مطالعات اسلام و روانشناسی، ش ۲، ۱۳۸۷، ص ۷۹- ۹۲
خدایاریفرد، محمد و دیگران، « گستره پژوهشها روانشناسی در حوزه دین»، اندیشه و رفتار، سال ششم، ش ۴، ۱۳۸۰، ص ۴۵- ۵۳
خرمایی، فرهاد، « بررسی مدل ویژگیهای شخصیتی، صبر و ناامیدی در دانشجویان»، طرح پژوهشی مصوب، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، ۱۳۸۹
خوشحال دستجردی، طاهره، « نقش صبر در تکامل روحی انسان از دیدگاه عرفا»، مجله زبان و ادب فارسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ش ۲، ۱۳۸۳، ص ۶۳- ۸۶
سادوک، بنیامین جیمز و ویرجینیا آلکوت سادوک، خلاصه روانپزشکی، ترجمه فرزین رضاعی، تهران، ارجمند، ۱۳۸۷
سامانی، سیامک، « بررسی روایی و پایایی پرسشنامه پرخاشگری باس و پری»، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال سیزدهم، ش ۴، ۱۳۸۶، ص ۳۵۹- ۳۶۵
شریفرضی(۴۰۰ق)، نهجالبلاغه، ترجمه محمد دشتی، قم، جلوه کمال، ۱۳۸۷
شکوهییکتا، محسن و دیگران، « مدیریت خشم بر اساس آموزهها اسلامی و روانشناسی نوین»، مطالعات اسلام و روانشناسی، سال سوم، ش ۵، ۱۳۸۸، ص ۴۳- ۶۳
شولتز، دوان، پی و سیدنی الن شولتز، روانشناسی شخصیت، ترجمه یحیی سیدمحمدی، تهران، ویرایش، ۱۳۸۷
صدری، محمدرضا و دیگران، « نقش دین در بهداشت روانی»، تازههای رواندرمانی، سال دهم، ش۳۷ و ۳۸، ۱۳۸۰، ص ۹۰- ۱۰۹
عارفی، مژگان، بررسی پرخاشگری ارتباطی و رابطه آن با سازگاری عاطفی-اجتماعی در دانشآموزان مقطع ابتدایی شیراز، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه شیراز، ۱۳۷۸
علوی، سلیمان و دیگران، « نقش مذهب در کاهش پرخاشگری»، روانشناسی و دین، ش ۴، ۱۳۸۵، ص ۱۱۷- ۱۲۷
غباری بناب، باقر و محمد خدایاری فرد، « رابطه توکل به خدا، اضطراب، صبر و امیدواری در شرایط ناگوار»، مقالات ارائه شده در اولین همایش بینالمللی دین و سلامتروان، ۱۳۷۹
فانی، داریوش، بررسی رابطه بین راهبردهای شناختی تنظیم عواطف، مهارتهای اجتماعی و پرخاشگری در دانشآموزان دوره ابتدایی شیراز، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه شیراز، ۱۳۸۸
قرآن مجید، ترجمه مهدی الهی قمشهای، تهران، مؤسسه تحقیقاتی فیض کاشانی
کاشانی، محسن فیض، راه روشن، ترجمه محمدصادق عارف، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، ۱۳۷۹
محمدی، نورالله، « بررسی مقدماتی شاخصهای روانسنجی پرسشنامه پرخاشگری باس و پری»، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، ش ۴، ۱۳۸۵، ص ۱۳۵- ۱۵۱
مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۷۴
موسویخمینی، سیدروحالله، شرح چهل حدیث، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی€، ۱۳۷۱
نراقی، ملااحمد، معراج السعاده، تهران، دهقان، ۱۳۷۶
نوری، نجیبالله، « پیش بررسی پایههای روانشناختی و نشانگان صبر در قرآن»، روانشناسی دین، سال اول، ش ۴، ۱۳۸۷، ص ۱۴۳- ۱۶۸
Craig .A, Anderson; Brad J. Bushman, “Human Aggression”, Annual Reviews Psycho l, No,53,
Garandeau, A ,”From indirect aggression to Invisible Aggression”, Aggression & violent behavior, vol:11,
Hogg,Micheal.A ,”The sage handbook of social psychology”, Sage publication,inc,
Robin,J&Harvey,Janet,”Social reasoning: An influence on aggression”,new York Clinical Psychology Review, Vol: 21, No, 3,
Shinar, D, “Aggressive driving: the contribution of the drivers and the situation”, Transportation Research,
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیشبین مؤلّفههای صبر در پرخاشگری دانشجویان انجام شد. بدین منظور، ۳۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز به شیوه «تصادفی خوشهای» به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش، از مقیاس پرخاشگری AQ و پرسشنامه مؤلفههای صبر استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از ضرایب همبستگی و تحلیل «رگرسیون چندگانه» مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین مؤلّفههای صبر و پرخاشگری در سطح (۰۱/۰=P) رابطهای منفی و معنادار وجود دارد و افزایش صبر با کاهش سطوح پرخاشگری همراه است. بین هر یک از مؤلّفههای صبر نیز رابطه معناداری با پرخاشگری مشاهده شد.
کلیدواژهها: صبر، پرخاشگری، دانشجویان.
مقدّمه
صاحبنظران حوزه روانشناسی «پرخاشگری» را رفتاری تعریف میکنند که به واسطه آن، شخص عملی را به قصد آسیب رساندن انجام دهد.۱ در واقع، هدف از رفتار پرخاشگرانه صدمه رساندن جسمانی یا زبانی به دیگری یا نابود کردن دارایی افراد است. آرچر۲ «پرخاشگری» را روشی راهبردی میداند که پرخاشگر در مواقعی که دچار مشکلات اجتماعی میشود آن را به کار میگیرد و تداوم این رفتار رابطه مستقیمی با نتیجه استفاده از آن دارد. در حقیقت، این محیط است که مشخص میکند فرد در ادامه، برای حلّ معضل اجتماعی از پرخاشگری استفاده کند یا خیر.۳ این تبیین درباره پرخاشگری، همسو با نظریه «یادگیری اجتماعی» بندورا۴ است. برخلاف روان ـ تحلیلگری که «ناکامی» را علت پرخاشگری میداند و معتقد به مفهوم «پالایش» است ـ به این معنا که پرخاشگری به عنوان یک سایق باید با اِعمال خشونت فرد عصبانی کاهش یابد ـ نظریهپردازان یادگیری اجتماعی بر نقش سرمشقها در انتقال رفتار تأکید میورزند و به تأثیر تقویت مثبت توجه دارند. بسته به اینکه شخص چه پاسخهایی را یاد گرفته باشد، به دنبال یک ناکامی، ممکن است از دیگران یاری بطلبد، پرخاش کند، گوشهگیری اختیار کند، یا بر تلاش خود بیفزاید. در حقیقت، این دیدگاه معتقد است: دست زدن به پرخاشگری نه تنها میل به انجام آن را کاهش نمیدهد، بلکه موجب افزایش رفتار پرخاشگرانه میشود
قوّه غضبیه ـ آنچنانکه دانشمندان علم اخلاق معتقدند ـ از هیجانهای اصلی بشر به شمار میرود که طبیعت آدمی بر آن سرشته شده است و از نعمتهای بزرگ خداوندی محسوب میگردد؛ زیرا با آن بقای شخص، نوع و نظام خانواده حفظ میشود.۶ در فرهنگ اسلامی، همواره بر این نکته تأکید شده است که خشم به صورت غریزی در همه افراد بشر وجود دارد تا موانع حیات و کمال خویش را به وسیله آن دفع نمایند، اما به این نکته نیز تصریح شده است که اگر خشم و بروز آن از حدّ اعتدال خارج شود از دامهای شیطان خواهد بود
قرآن در آیه ۱۳۴سوره آلعمران کسانی را که بر غضب خود تسلط دارند اینگونه معرفی میکند: «الَّذِینَ یُنفِقُونَ فِی السَّرَّاء وَالضَّرَّاء وَ الْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَ الْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَ اللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ»؛ کسانی که در فراخی و تنگی انفاق میکنند و خشم خود را فرو میبرند و از مردم درمیگذرند و خداوند نیکوکاران را دوست دارد
تفسیر نمونه، درباره این آیه چنین آورده است
کظم غیظ به طور کنایه، در مورد کسانی است که از خشم و غضب سرشار میشوند، اما از اِعمال آن خودداری میکنند. فروبردن خشم به تنهایی کافی نیست؛ زیرا ممکن است کینه و عداوت را از قلب انسان ریشهکن نکند. در این حال، باید کظم غیظ همراه با عفو و بخشش گردد
روایاتی که از بزرگان دین درباره راههای فائق آمدن بر خشم مطرح شده، همسو با نظریه «یادگیری اجتماعی» است و با تأکید بر صبر و بردباری و تدبّر درباره نتیجه عمل، امکان ایجاد تغییرات شناختی و رفتاری به منظور تسلط بر خویشتن را مطرح میکند. پیامبر گرامیˆ بردباری را از مهمترین راههای مهار نمودن خشم میدانند و میفرمایند: «نیرومندترین شما ما کسی است که در هنگام خشم بر نفس خود مسلّط باشد، و بردبارترین شما کسی است که در وقت قدرت، ببخشد.»
درباره اکتساب صفت حلم از طریق فروبردن خشم، در معراج السعاده آمده است
و اما کظم غیظ، اگرچه فضیلت و شرافت آن بهقدر حلم نباشد، لیکن هرگاه کسى برآن مداومت نماید معتاد مىشود و صفت حلم از براى او هم مىرسد و هم از این جهت، حضرت پیغمبرˆ فرمودند که علم به تعلّم هم مىرسد و حلم به تحلّم، که کظم غیظ باشد
«صبر» (بردباری) مفهومی است که متخصصان تعلیم و تربیت اسلامی با آن بیگانه نیستند و آن را ابزاری برای مهار خشم و به دنبال آن، کاهش میزان آسیبپذیری افراد و حفظ آرامش روانی میدانند. «صبر» استقامت و پایداری در برابر تمامی عواملی معرفی میشود که انسان را از رسیدن به کمال فطری بشر بازمیدارد.۱۱ در حقیقت، آدمیان برای رسیدن به مراتب کمال، نیازمند صبوری هستند؛ چنانکه امام علی† میفرماید: «صبر کلید دریافتن است و کامیابی به دنبال صبر است.»
با وجود اهمیت غیرقابل انکار «صبر» در رضایت روانی افراد، در ارتباط با اثربخشی این متغیر بر سلامت روان، ادبیات قابل ملاحظهای به چشم نمیخورد. اندک پژوهشهای انجام گرفته در این زمینه، بر نقش رضایتبخش صبر در کاهش و مهار آسیبهای روانی تأکید کردهاند. خدایاریفرد و غباری بناب در خصوص رابطه بین میزان توکّل به خدا و صبر با اضطراب، رابطه معنادار بین صبر و امیدواری در شرایط ناگوار را گزارش نمودهاند.۱۳ بر این مبنا، صبر و توکّل بر کاهش اضطراب در موقعیتهای ناگوار تأثیر قابل ملاحظهای دارد
یکی از حیطههای پژوهشی کاربردی در این خصوص، بررسی اثربخشی آموزش صبر است؛ چنانکه حسین ثابت طی پژوهشی به این نتیجه دست یافت که آموزش صبر بر افزایش شادکامی و کاهش افسردگی و اضطراب مؤثر است.۱۴ همچنین ایزدی طامه و همکاران او با بررسی و مقایسه تأثیر آموزش صبر و آموزش حل مسئله در پرخاشگری و انتخاب راهبردهای مقابلهای در دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی، نشان دادند که روش آموزش صبر در کاهش پرخاشگری و آموزش روش مداخلهای حل مسئله در انتخاب راهبرد مسئلهمدارانه مؤثرتر است۱۵
توجه به نتایج مطالعات موجود، که حمایتکننده ارتباط میان صبر و کاهش ناسازگاریهای روانی و رفتاری است، از یکسو و وجود اضطراب و فشار ناشی از ناکامیها و اختلاف عقاید، که غالباً به شکل پرخاشگری و در زمینه روابط بین فردی بروز مییابد از سوی دیگر، لزوم بهرهگیری از مولّفههای مذهبی همچون صبر را در پاک نمودن جامعه از رفتارهای آسیبزا و پررنگتر نمودن نقش منطق و آرامش در مواجهه با مشکلات و ایجاد رضایت روانی مطرح مینماید. علاوه بر این، حقیقت زندگی در جامعه اسلامی و تأکید منابع گوناگون بر توانمندسازی انسانها برای ایجاد زندگی سازمانیافتهای که هر روزش بهتر از دیروز باشد، توجه به صبر به عنوان یکی از مهارتهای اساسی زندگی و بهویژه بررسی میزان مؤثر بودن آن در مهار رفتارهای مخرّب (همچون پرخاشگری) را ضروری میسازد. پژوهش حاضر با در نظر گرفتن مفهوم جامعی از «صبر» و پنج مؤلّفه اصلی آن یعنی «متعالی شدن» (تحمّل سختیها بهمنظور دستیابی به هدف والاتر)، «شکیبایی» (بردباری و تابآوری در سختیها)، «رضایت» (پذیرش وضعیت موجود)، «استقامت» (پایداری در انجام امور) و «درنگ» (ایجاد وقفه در مقابل خواستههای درونی)، به عنوان یکی از متغیّرهای بنیادی در ارتقای زندگی روانی انسان، تلاش میکند رابطه میان مؤلّفههای صبر و پرخاشگری و همچنین نقش پیشبینیکنندگی این مؤلّفهها را بر شکلگیری و بروز پرخاشگری در میان دانشجویان بررسی نماید
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.