مقاله معرفت شناسی در فلسفه اسلامی


در حال بارگذاری
14 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله معرفت شناسی در فلسفه اسلامی دارای ۲۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله معرفت شناسی در فلسفه اسلامی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

معرفت شناسی در فلسفه اسلامی

فیلسوفان اسلامی در اینکه ادراک ممکن است توافق دارند. ادراک دریافت عقل از صور مجرد، ذوات مطلق یا کلیات می باشد که ماهیات اشیا را شکل می دهد، و سعادت انسان فقط از طریق درک عقل از چنین کلیاتی حاصل می شود. آنها تأکید می کنند که عقل انسان برای ادراک صور مجرد عموماً به حواس متکی است. برخی از فیلسوفان نظیر ابن رشد و گاهی ابن سینا تأکید دارند که این خود صور مادی هستند که حواس فراهم می کند بعد از اینکه به کمک عالم الهی از مادیت خود خلع شدند و به وسیله عقل درک می شوند. با این وجود، این دیدگاه کلی که از سوی فارابی وابن سینا مطرح شده است به نظر می رسد که تنها این صور مادی با شند که راه را برای درک صور غیر مادی آماده می سازند، که در آن زمان از سوی عالم الهی فراهم شده است. آنها همچنین بیان می کنند که عالم الهی در موارد نادر صور مجرد را به سادگی بدون هیچ کمکی از حواس به عقل انسان ارزانی می دارد. این رویداد به عنوان نبوت معروف است. در حالیکه همه فیلسوفان مسلمان هم رأی هستند که ادراک موجودات ازلی سعادت را تضمین می کند، در اینکه آیا چنین ادراکی برای موجود ازلی ضرورت دارد یا نه اختلاف رأی دارند

الف- ماهیت ادراک

فیلسوفان مسلمان اساساً به سعادت انسان و نیل به آن توجه داشتند. صرف نظر از آنچه که آنها به عنوان سعادت تلقی می کنند، جملگی توافق دارند که تنها راه دستیابی به آن از راه علم است. بنابراین نظریه ادراک، معرفت شناسی، دغدغه فکری آنها بوده است و عمدتاً در آثار منطقی و روانشناسانه آنها دیده می شود. معرفت شناسی خود در اصل به امکان، طبیعت و منابع علم مربوط می شود. فیلسوفان مسلمان با فرض امکان ادراک تلاش معرفت شناسانه خود را بر مطالعه طبیعت و منابع علم متمرکز کردند. تحقیقهای آنها با منطق شروع می شود و با ما بعدالطبیعه و گاهی عرفان تمام می شود و عمدتاً به سمت کمک به درک ماهیت ادراک و چگونگی پدید آمدن آن سوق دارد
فیلسوفان مسلمان به دنبال رد پای فیلسوفان یونان ادراک را دریافت صور غیرمادی، ذوات، جواهر یا حقایق اشیاء می دانستند. آنها جملگی صور اشیاء را مادی (که با ماده موجودند) یا غیر مادی (که خودشان [بدون حضور ماده[ موجودند) می دانند، در حالیکه صور نوع دوم به تنهایی می توانند درک شوند، صور نوع اول، نمی توانند درک شوند مگر اینکه ابتدا از مادیت خلع شوند.Once صور مطلق در ذهن به عنوان ستونهای علم رفتار می کنند. ذهن اشیاء را از این صور می سازد و با این اشیاء قضاوت می کند. بنابراین فیلسوفان مسلمان مانند ارسطو علم را در ذهن انسان به تصوّر – ادراک بدون حکم- و تصدیق- ادراک یک شیء بدون حکم- و تصدیق – ادراک یک شیء با حکم – تقسیم کردند، از نظر آنها تصدیق رابطه عقلانی مطابقت بین مفهوم و شیء که دال بر آن است می باشد. تصورات پایه های اصلی تصدیق هستند؛ انسان بدون تصور نمی تواند قضاوتی داشته باشد. تصور برخلاف تصدیق به تنهایی نمی تواند موضوع باشد . به هر حال لازم به ذکر است که تصدیق در فلسفه اسلامی واژه ای مجعول است. این لفظ عموماً به مفهوم «پذیرش صحت و سقم» به کار می رود ولی گاهی به معنی «پذیرش صحت» نیز به کار می رود. به هر حال باید به خاطر سپرد که وقتی تصدیق به شکلی از علم اطلاق می شود در اینصورت این کلمه به معنی قضاوت صحیح یا غلط به کار نمی ورد بلکه به معنی دقیق تر یعنی قضاوت صحیح به کار می رود
در فلسفه اسلامی کل تصورات به معلوم و مجهول تقسیم شده اند. ذهن تصور معلوم را بالفعل و تصور مجهول را بالقوه درک می کند. تصورات معلوم یا بدیهی هستند (که اشیاء برای اذهان معمولی انسان فوراً معلوم می شود مانند «وجود»، «شیء»، و «ضرورت») یا اکتسابی هستند (که اشیاء از طریق تفکر معلوم می شوند مانند «مثلث»). تصورات، به جز تصورات بدیهی، به نسبت ذهن اشخاص معلوم یا مجهول می باشند. فیلسوفان مسلمان تصدیق را مانند تصور به معلوم و مجهول وتصدیق معلوم رابه بدیهی و اکتسابی (نظری) تقسیم کردند. تصدیق بدیهی با عبارت «کل از جزء بزگتر است.» و تصدیق نظری با عبارت «جهان مرکب است» مثال زده می شوند. فارابی درکتاب التنبیه علی سبیل السعاده اشیاء بدیهی را نام می برد: «طبق عادت ابتدا علم بدیهی که فرد ممکن است با زبانش انکار نماید ولی نمی تواند با ذهنش انکار کند زیرا تصور خلاف آن ممکن نیست» از مصادیق تصور و تصدیق فقط موارد مجهول موضوع بررسی هستند. انسان با کاهش تعداد مصادیق مجهول می تواند علم خود را زیاد کند و شانس خوشبختی خود را فراهم کند. اما چنین کاهشی چگونه رخ می دهد؟

مراجع و منابع

Fakhry, M. (ed.) (1992) Rasa’il Ibn Bajja al-ilahiyya (Ibn Bajja’s Metaphysical Essays), Beiyt: Dar al-Jil
بحثی درباره رابطه بین دیدگاه یونانی و اسلامی از عقل و دگرگونی های مختلف مفهوم عقل در فلسفه اسلامی
Davidso,. H.A. (1992) AL-Farabi, Avicenna and Averroes on Intellect, London: Oxford University Press
این اثر شامل مهمترین رسالات فلسفی ابن باجه، تدبیر المتوحد، رساله الاتصال العقل الفعال با الانسان و رساله الوداع می باشد
al-Farabi (c.870-950) Risala fi al-aql (Essay on the Intellect), ed.M. B ouyges, Beirut:al-Maktab al-Katulikiyya,
یکی از معروفترین و تأثیرگذارترین آثاردرباره عقل در فلسفه اسلامی؛ این اثر معانی مختلف از عقل را که برای فارابی شناخته شده بود را ارائه می کند
al-Farabi (c.870-950) Kitab at-tanbih ‘ala sabil as’ ada (The Book of Remarks Concerning the Path of Happiness), ed.J.Al-Yasin, Beirut: Dar al-Manahil,
این اثر تعریف فارابی از بدیهیات را ارائه می نماید
Ibn Rushd (1126-98) Talkhis kitab an-nafs (Epitome of Aristotle’s On the Soul), ed. A.F.al-Ahwani, Cairo: Maktabat an-Nahda,
این اثر سه کتاب دیگر را نیز در بردارد: رساله االاتصال،ابن باجه، کتاب فی النفس،اسحاق بن حنین و رساله العقل کندی
Ibn Sina (980-1307) al-Shifa’(Healing), ed. F.Rahman, London: Oxford University Press,
این اثر گزارشی با ارزش از سوی ابن سینا درباره آرائش راجع به نفس که شامل آثار طبیعیات و النفس می باشد
Ibn Sina (980-1037) al-Isharat wa’-tanbihat (Remarks and Admonitions), part translated by S.C. Inati, Remarks and Admonitions: Part One, Logic , Toronto: Pontifical Institute for Mediaeval Studies,
این اثر جامع ترین منطق ابن سینا و همچنین بهترین نمونه منطق اسلامی است
Ibn Tufayl (before 1185) Hayy Ibn Yaqzan (The Living Son of the Vigilant), ed. L. Gauthier, Beirut: Catholic Press, 1936; trans. L. Goodman, Ibn Tufayl’s Hayy Ibn Yaqzan, A Philosophical Tale, New York: Twayne Publishers,
این اثر هماهنگی بین عقل و وحی رت با ساختاری ادبی بیان می کند
Nuseibeh, S. (1996) ’Epistemology’, in S.H. Nasr and O. leaman (eds) History of Islamic Philosophy, London: Routledge, ch. 49.824-
این اثر تحلیلی از مفاهیم اصلی معرفت شناسی را با بحثی از اینکه به چه دلیل برخی از متفکرین نظریات مختلف ارائه می دهند، ارائه می کند
Rida, A. (ed.)(1950)Rasa’il al-Kindi al-falsafiyya (al-Kindi’s Philosophical Essays), Cairo: Dar al-Fikr al-Arabi
این دو جلد کتاب شامل چهار رساله درباره نظریه علم کندی است: رساله الکندی فی القول فی النفس، کلام الکندی فی النفس، رساله الکندی فی ماهیه النوم و الرؤیا و رساله الکندی فی العقل. آخرین کتاب معروف ترین اثر است و به نظر می رسد که در دوره های موید و تأثیر گذار آثار اسلامی راجع به عقل اولین باشد
Rosenthal, F. (1970) Knowledge Triumphant: The Concept of Knowledge in Medival Islam, Leiden: Brill
بهترین اثر درباره معرفت شناسی در تفکر اسلامی که با ارزش و همواره جالب بوده است

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.