بررسی کنترل کیفیت در شرکت کارخانجات صنعتی ملایر
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
بررسی کنترل کیفیت در شرکت کارخانجات صنعتی ملایر دارای ۱۳۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد بررسی کنترل کیفیت در شرکت کارخانجات صنعتی ملایر کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
«اگر رفتار تغییر نکند هیچ چیز تغییر نخواهد کرد».
«چلت داون وان ـ مدیر شرکت BBS»
«مقدمه و تاریخچه شرکت کارخانجات صنعتی ملایر»
? در اردیبهشت ماه ۱۳۵۴ شرکتی بنام برایدون فرهنگ با سرمایه ۴۰۰ میلیون ریال تأسیس شد که ۳۵% سهام به شرکت انگلیسی برایدون و ۶۵% مابقی متعلق به سهامداران ایرانی بوده است نام این شرکت در سال ۱۳۵۶ به شرکت کارخانجات تولیدی و صنعتی طناب و سیم فولادی ایران تغییر یافت و پس از انقلاب در بهمن ماه ۱۳۶۱ بدلیل داشتن سهامدار خارجی این شرکت مشمول لایحه ۳۸/۶۷ گردید و مدیریت آن از سوی وزارت صنایع به بانک صنعت و معدن واگذار گردید. متعاقباً در ۱/۲/۶۹ این کارخانه به شرکت کارخانجات صنعتی ملایر که توسط بانک صنعت و معدن در همان سال تأسیس شده فروخته شد. این شرکت به منظور تولید و ساخت انواع سیمهای فولادی پرکربن، استرند و مفتول پیش تنیده بتن، انواع طنابهای فولادی، توری حصاری باروکش PVC و همچنین انواع طنابهای مصنوعی و نخهای کشاورزی و بسته بندی از مود پلی پروپیلن تأسیس گردید. سرمایه این شرکت طی چند مرحله تغییر یافت و بالاخره در تاریخ ۸/۲/۷۵ به مبلغ ۵۲۰۰ میلیون ریال افزایش یافت و سهامداران عمده شرکت، بانک صنعت و معدن ۵۶% و ۶۶ و شرکت سرمایهگذاری صنعت و معدن ۲۵% و ۱۸ و بقیه سهام متعلق به سهامداران جزء میباشد.
? اعضاء هیئت مدیره شرکت از طرف بانک صنعت و معدن تعیین میگردد و در حال حاضر آقایان غفور گرشاسبی، کورش جبارنیا، مسعود اصفهانی، حمیدرضا کوشافش، ناصر سیفان اعضاء هیئت مدیره و آقای مهندس غفور گرشاسبی مدیر عامل شرکت میباشد.
مشخصات واحد تولیدی :
? مکان احداث کارخانه شهرستان ملایر ـ کیلومتر دو جاده اراک
? دفتر مرکزی : تهران خیابان مفتح شمالی ـ نرسیده به چهار راه زهره پلاک ۳۶۶.
الف ـ زمین و ساختمانها
متراژ زمین : حدود ۱۰ هکتار
مساحت واحد تولیدی مصنوعی 6/3288 مترمربع
مساحت واحد تولید سیم و استرند سازی ۸/۱۲۷۶ مترمربع
مساحت واحد تولید طناب فولادی 8/5119 مترمربع
مساحت انبار مواد اولیه 1620 مترمربع
مساحت انبار قطعات 576 مترمربع
مساحت انبار محصولات 1500 مترمربع
مساحت ساختمان اداری 77/1044 مترمربع
ب ـ پرسنل
پرسنل تولید 61 نفر
پرسنل فنی 22 نفر
پرسنل اداری و خدماتی 53 نفر
پرسنل کنترل کیفیت 5 نفر
نیروی متخصص 12 نفر
خط مشی و اهداف کیفیتی «شرکت کارخانجات صنعتی ملایر»
? شرکت کارخانجات صنعتی ملایر فعالیتهای خود را از سال ۱۳۵۴ در زمینه تولید انواع طنابهای مصنوعی و نخهای کشاورزی از نوع پلیپروپیلن، طنابهای فولادی، سیمهای فنری پر کربن، استرند و سیمهای کربندار جهت قطعات بتونی پیش تنیده، و همچنین انواع توری حصاری روکشدار و گالوانیزه و سایر فرآوردههای دیگری که به نحوی از انحاء در ارتباط با تولیدات مذکور باشد تأسیس گردید.
? در این راستا مدیریت شرکت با تشویق پرسنل و جلب مشارکت آنها در تصمیمگیریها، هدایت و مدیریت فرآیندهای سازمانی را بر عهده داشته و تمامی تلاش خود را در افزایش کارائی و بهبود مستمر بکار میگیرد.
شرکت کارخانجات صنعتی ملایر از طریق بکارگیری سیاستهای فوق در حصول به اهداف کیفی زیر زمینه دستیابی به اهداف استراتژیک را فراهم مینماید:
ـ افزایش سطح کیفی محصولات
ـ افزایش بهرهوری کاری در تولیدات محصولات
ـ تحویل به موقع
ـ افزایش رضایت مشتریان
ـ افزایش میزان فروش
? شرکت کارخانجات صنعتی ملایر در تصمیمگیریهای خود اصل واقعیتگرایی را مورد توجه قرار داده و سعی در برقراری ارتباطات متقابل و سودمند با تأمین کنندگان و سایر ذینفعان دارد و با توسعه آموزش، تأمین و بهسازی منابع سعی در بهبود اثربخشی سیستم وجود دارد.
? این خط مشی برای کلیه پرسنل تشریح گردیده است و موفقیت و پیاده سازی آن مستلزم همکاری کلیه پرسنل از طریق اجرای وظایف محوله به نحو صحیح میباشد. این شرکت با تعیین سیاستهای فوق چارچوبی برای تعیین و بازنگری اهداف کیفی فراهم ساخته است.
مدیرعامل: غفور گرشاسبی
شرح کلی در مورد محصولات تولیدی
۱ – واحد مصنوعی
? در این واحد نخ عدلبندی، در گرو طنابهای پلی پروپیلن تولید میشود. مواد اولیه (پلی پروپیلن) توسط پمپ وکیوم به مخزن اصلی و از مخزن اصلی به مخزن تغذیه منتقل که در این مرحله یک پیش گرم کن ( ) جهت رطوبتگیری مواد اولیه وجود دارد و سپس به قسمت مخلوط کن جهت مخلوط کردن یکنواخت مواد رنگی با مواد اولیه (به نسبت ۲% – ۱% مواد رنگی) وارد خط اکسترو در میگردد که توسط قسمتهای حرارتی مختلف عملیات پخت انجام و با فشار از درون غالب بصورت نوار فیلم عریض به داخل حوضچه آب تزریق و بعد از برش باتکس (gr/1000m) مشخص وارد نورد کندرو و بعد از آن کوره حرارتی (با دمای ) که عملیات تنشزدائی و پلی مریزاسیون مجدد همراه با ازدیاد طول که توسط نورد تندرو انجام و سپس توسط کلکتورها تکسهای تولیدی جمعآوری میگردد و این تکسها توسط ماشینهای نخ تاب به نخ تبدیل میگردد. نخ تولیدی یا بصورت مستقیم جهت بستهبندی برای فروش و یا جهت مصرف نخ طناب به قسمت طناب بافی منتقل که در این مرحله ابتدا عملیات بافت رشته با تعداد نخ، قطر و گام مشخص تولید و به قسمت طناب باف جهت بافت طناب با قطر و گام مشخص انتقال مییابد و بعد از توزین و بستهبندی برای فروش آماده میگردد: ظرفیت اسمی این واحد تولیدی هزار و پانصد تن در سال میباشد.
مزایای نخهای پلیپروپیلن
الف) در مقابل رطوبت مقاوم باشد.
ب) وزن آنها کمتر از نصف وزن نخهای سیزال میباشد.
ج) در برابر علوفه کاملاً نمایان است.
د) دستگاه گرهزنی را از کار نمیاندازد.
هـ) در مقابل اسید و باز مقاوم میباشد.
مشخصات کلی
۱) تولید طبق استانداردهای بین المللی معتبر از جمله BSI
۲) طناب در اقطار ۶ الی ۳۸ میلیمتر
۳) نخ با تکسهای (gr/1000m) مختلف
کاربرد نخهای کشاورزی و طنابهای پلی و پروپیلن: بستهبندی علوفه، طنابهای دریایی و … کنترل شامل سه مرحله میباشد:
۱) مواد اولیه ـ در این مرحله آزمایش شاخص ذوب (MFI) انجام میگیرد که با سفارش انجام گرفته مقایسه میگردد.
۲) حین تولید ـ کنترل دما، فشار، دو موتور، دو نوردها، تکس (gr/1000m) متراژ نخ، قطر و گام رشته و طناب تولیدی در این مرحله انجام میگیرد.
۳) کنترل نهایی ـ کنترل نیروی گسیختگی نخ، وزن نخ بستهبندی و در مواردی تست نیروی گسیتختگی طناب انجام میگیرد.
۲ – واحد طناب فولادی
? شرکت کارخانجات صنعتی ملایر اولین تولید کننده طنابهای فولادی در ایران میباشد.این واحد با همکاری فنی و تکنولوژیکی (Bridon international LTD) از انگلستان شروع به فعالیت کرده بعد از انقلاب با نیروی متخصص داخلی محصولات خود را تولید و به بازار عرضه نموده است. در این واحد طنابهای فولادی معمولی و گالوانیزه با اقطار مختلف و با ساختمانهای بافت بسیار متنوع تولید میگردد. مواد اولیه ابتدا توسط قرقره پیچها بر روی قرقرههای مناسب بارگیری و سپس به قسمت رشته بافی جهت تولید طناب با ساختمان، قطر و گام مشخص انتقال مییابد. ظرفیت عملی این واحد با سایزهای مختلف و در سه شیف کاری حدود سه میلیون متر در سال میباشد.
مشخصات کلی طنابهای فولادی
۱) تولید براساس استانداردهای بین المللی معتبر از جمله BSI
۲) با ساختمانهایی مختلف
۳) با وایرهای گالوانیزه یا سیاه
۴) با نیروی گسیختگی متفاوت
۵) با مغزی فولادی یا الیافی
۶) در اقطار ۶ الی ۳۸ میلیمتر
کاربرد طنابهای فولادی: حفاری، حمل و نقل، آسانسورها و بالابرها، جرثقیلها و … کنترل شامل سه مرحله می باشد:
۱) مواد اولیه ـ تستهای نیروی گسیختگی، خمش، پیچش، اندازهگیری قطر و ظاهر مفتول از لحاظ کیفی (زنگ زدهگی، بسته بندی و …) انجام می گیرد و با سفارش انجام گرفته مقایسه میگردد.
۲) حین تولید ـ کنترل قطر، گام، تاب، بافت و ظاهر رشته و طناب انجام میگیرد.
۳) کنترل نهایی ـ بافت و نیروی گسیختگی طناب به ازای هر Set قرقره که در دستگاه طناب بافی چیره میشود کنترل انجام میگیرد.
۳) واحد توری بافی
? در این واحد توری حصاری با پوشش PVC و گالوانیزه و با عرضهای مختلف حداکثر تا چهارمتر تولید میشود.
?
مشخصات کلی
۱) تولید طبق استانداردهای بین المللی معتبر از جمله BSI
۲) توری حصاری در عرض ۶/۰ الی ۴ متر
۳) با چشمههای ۵ و ۷ میلیمتر
۴) بسته بندی با کلافهای ۲۵ متری
کاربرد توری حصاری : حصارکشی اطراف مراکز صنعتی، کشاورزی، بنادر، پارکها و …. کنترل شامل سه مرحله میباشد:
۱) مواد اولیه ـ کنترل قطر و وزن روکش انجام میگیرد.
۲) حین تولید ـ اندازه چشمهها و کیفیت کار کنترل میگردد.
۳) محصول نهایی ـ بعد از مرحله دوم بسته بندی و آماده فروش میگردد.
۴ – واحد سیم و استرندسازی
? این واحد یکی از اولین تولیدکنندگان سیمهای کربن بالا، استرند و مفتول پیشتنیده بتن در ایران میباشد.
? مراحل تولید در این واحد ابتدا مواد اولیه (میلگرد ۵/۵-۱۲/۷m m) وارد قسمت شستشوی اسیدی شده و با اسید سولفوریک زنگ زدائی و بعد شستشو با آب و سپس پوشش «فسفات روی» انجام و بعد از آن شستشو با آب و خنثی سازی با پراکس انجام و آماده مرحله کشش میگردد. در مرحله کشش برای رسیدن به خصوصیات مکانیکی و متالوژیکی مواد اولیه طی چندین مرحله کاهش سطح مقطع با ماشینهای هفت و پنج بلوکی به قطر مورد نظر کشیده، بسته بندی و توزیع میگردد و اگر هدف تولید مفتول پیشتنیده باشد به قسمت عملیات حرارتی منتقل، اگر استرند پیشتنیده باشد مفتولها ابتدا به قسمت استرنرنیگ (ماشین استالبرگر) منتقل و بعد از بافت به قسمت عملیات حرارتی جهت تنش زدائی و رسیدن به خصوصیات مورد نظر منتقل میگردد. ظرفیت تولید در این واحد پنج هزار تن (دو هزار تن ماشین هفت بلوکی و سه هزار تن ماشین پنج بلوکی) با سه شیفت کاری و در سایزهای مختلف میباشد.
مشخصات کلی
۱) تولید طبق استانداردهای بین المللی معتبر از جمله BSI
۲) سیم فنر در اقطار ۲ الی ۹ میلیمتر
۳) استرند پیشتنیده بتن (L.R) در اقطار ۵۳/۹ الی ۲۴/۱۵ میلیمتر
۴) مفتول پیشتنیده بتن در اقطار ۵ و ۶ و ۷ میلیمتر
۵) باگریدهای مختلف
کاربرد سیم فنر : فنرهای مکانیکی مورد استفاده در صنایع خودروسازی، سترهای فنری، واشرسازی، زیگ زاگ، ورزشی و تختخوابی و…
کاربرد استرنر و مفتول پیشتنیده : پل، قطعات پیش ساخته بتنی، سر، تراورز راهآهن، نیروگاه، فرودگاه و…
۱) مواد اولیه : کنترل قطر و گریر انجام میگیرد و جهت آنالیز شیمیایی نمونههای جهت تست به بیرون از شرکت ارسال میگردد.
۲) حین تولید : آزمایشهای پیچش، خمش، گرید و اندازهگیری قطر انجام میگیرد و مشکل کیفی اگر از مواد اولیه باشد بصورت کلی و اگر غیر از این وجود داشته باشد بصورت مقطعی میباشد.
۳) محصول نهایی : بعد از مرحله حین تولید اگر مشکل کیفی وجود نداشته باشد الصاق پلاک و تحویل به انبار میباشد.
امکانات آزمایشگاهی و کنترل تجهیزات
? واحد کنترل کیفیت در سال ۱۳۷۴ افتتاح و کار کنترل مواد اولیه خریداری شده، کنترل حین تولید و نهایی تولیدات را همراه با مستند سازیهای مربوطه و شناسنامهدار کردن تولیدات انجام، که همراه با بهبود مستمر تولید بوده است.
? این واحد در حال حاضر دارای شش پرسنل که بصورت شیفتی در کارخانه حاضر و نظارت کامل بر تولیدات دارند.
?
دستگاههای تست موجود در این واحد عبارتنداز :
۱) دستگاه تست خمش مفتول بین ۰.۵-۶ mm و مارک Trano آلمان
۲) دستگاه تست پیچش مفتول بین ۰.۵-۵ mm و مارک Trano آلمان
۳) دستگاه تست نیروی گسیختگی مفتول و طناب با حداکثر ظرفیت ۶۰۰KN و مارک Trano آلمان
۴) دستگاه تست MFI برای تعیین شاخص ذوب مواد پلی پروپیلن و پلی اتیلن با مارک Darenport انگلستان
۵) دستگاه تست نیروی گسیختگی نخ و مفتول تا حداکثر ظرفیت ۵۰۰kgf و مارک Instron انگلستان
۶) دستگاه تست Relaxation با حداکثر ظرفیت ۳۰۰KN و مارک Metro Com ایتالیا
لازم به ذکر است که آزمایشگاه کنترل کیفیت این کارخانه و تجهیزات آن در ایران منحصر به فرد میباشد.
تعریف موضوع از دیدگاههای مختلف ؛
? در جهان امروز که عصر رقابت بیش از پیش شرکتها، مؤسسات و واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ برای کسب بخشی از بازار کالا و خدمات میباشد، سازمانهایی موفق خواهند بود که بتوانند رضایت مشتریان را به بیشتر و بهتر از سایز رقبا جلب نمایند. رضایت مشتری در گرو کالا یا خدمات ارزان همراه با کیفیت بالاست، لذا از هر دیدگاه و نگرشی که کیفیت را تعریف کنیم در نهایت باید اقداماتی را به اهداف کیفیتی را تعیین و به دست آن حرکت میکنند تا جنبههای تعیین شده کیفیتی را تأمین و بهبود بخشید.
? تعریف؛ هر گاه که از عبارت کیفیت محصول استفاده میشود، مفهوم محصول عالی و دور از انتظار در ذهن تداعی میشود این انتظارات براساس اهداف مورد نظر و قیمت فروش کالاست.
? با توجه به استاندارد ANSI-ASQC(A3-1987) کیفیت عبارتست از خصوصیات یک محصول برای انجام مسؤلیتهای واگذار شده است مشخصههای مذکور در قرارداد نوع خصوصیات را معین میکنند و این خصوصیات تابعی از میزان فروش و نیاز مشتری است این نیازها شامل ایمنی، در دسترس بودن، قابلیت نگهداری، قابلیت اعتماد، قابل استفاده بودن، اقتصادی بودن و تحمل شرائط محیط است قیمت کالا بر پایه واحدهای مختلف پولی رایج مثل دلار تعریف میشود نیازهای دیگری نیز وجود دارد که با انتقال خصوصیات و مشخصات محصول تعریف میشود.
? دکتر ادوارد دمینگ : برآوردن خواستههای مشتریان چه در زمان حال و چه در زمان آینده ـ کیفیت یعنی هر آن چیزی است که ارزش محصول را در نظر مشتری بالا ببرد.
دکتر جوزف. ام. جوران : درست مناسب مصرف یا شایستگی جهت استفاده .
دکتر آرماند فگینبام : کلیه مشخصات بازاریابی، مهندسی، تولید و نگهداری محصول با خدمت که از آن طریق خواستههای مشتری برآورده میشود.
فیلیپ کرزابی : انطباق بر خواستهها
? امروزه معنی و مفهوم کیفیت فراتر از مقادیر عددی و مشخصات فنی در نظر گرفته شده و براساس دیدگاه مشتری و مصرف کننده، تعریف میشود در یک جمله میتوان گفت که کیفیت کالا یا خدمات شامل مشخصات فنی، ایمنی، راحتی، قیمت، قابلیت دسترسی، دوام و سایر ویژگیهایی است که خواستههای مشتری را برآورده میسازد.
دیوید گاروین : معتقد است که کیفیت دارای هشت بعد میباشد این ابعاد عبارتنداز:
۱ – عملکرد
۲ – قابلیت اطمینان
۳ – قابلیت دوام
۴ – قابلیت تغییرپذیری
۵ – زیبائی
۶ – تجهیزات یا ویژگیها
۷ – کیفیت درک شده/ سایر ادراک
? این ابعاد بوسیله مشتری در زمان انتخاب محصول، در محصول جستجو میگردد. بطور کلی اگر مشتریان احساس کنند که با پرداخت مبلغ درخواستی برای فرآورده، آن چیزی که مورد نظرشان بوده است را دریافت نمودهاند آنگاه از کیفیت محصول راضی خواهند بود در غیر اینصورت کیفیت محصول خریداری شده مورد تأیید مشتری نخواهد بود.
اهمیت موضوع تحقیق :
? کیفیت، هزینه و بهرهوری همواره بعنوان سه رکن اساسی مورد توجه مدیریت بوده است اما گفتگو در مورد کیفیت از جمله مهمترین دغدغههای جوامع بشری محسوب میشود از آنجا که توجه به موضوع کیفیت جزء لاینفک زندگی بشری بوده است، روز به روز بر اهمیت مدیریت کیفیت و راهکارهای مشتری گرایانه برای مقابله با رقابت در بازار آزاد جهانی افزوده میشود کیفیت نه تنها موضوع مورد توجه کارکنان یک شرکت محسوب میشود بلکه از قویترین ابزارهای انگیزشی در ارایه کار خوب بشمار آید.
منبع شماره ۵، شاکری شهرام، آشنایی با مدیریت فرآیند، انتشارات کیومرث.
تکنیکهای کنترل کیفیت که عمر و کیفیت محصول را بهبود میبخشد.
۱ – ویژگیهای مورد نیاز
۲ – طراحی محصول به نحوی که از این ویژگیها برخوردار باشد
۳ – تولید یا نصب دقیق برای برآورده شدن ویژگیها
۴ – بازرسی برای تعیین میزان انطباق خصوصیات محصول با ویژگیهای مورد نظر
۵ – تکرار تکنیک به منظور جمعآوری اطلاعات لازم پیرامون ویژگیها مورد نظر
با استفاده از این روش میتوان بهترین محصول را با کمترین قیمت در اختیار مشتری گذاشت هدف بعدی در این روش بهبود کیفیت است.
روشهای دستیابی به کیفیت برتر
? روشهایی که برای دستیابی به تداوم و بهبود کیفیت و تضمین کیفیت که بطور جامع تحت عنوان مدیریت کیفیت نامیده میشوند.
?
?
? «شکل ۱»
?
? فنونی همچون طرحریزی کیفیت، هزینهیابی کیفیت، تحویل به موقع کنترل آماری فرآیند، طراحی آزمایشها، تولید ناب و غیره همگی عناصر این سه روش هستند. معمولاً کنترل کیفیت را «فعالیتی پس از وقوع» تلقی میکنند به بیانی دیگر آن را وسیلهای میدانند برای پی بردن به اینکه آیا کیفیت حاصل شده است یا خیر، اما میتوان نتایج با کار گذاشتن حسگرهایی قبل، حین یا پس از پیدایش آنها، کنترل کرد محل قرار دادن حسگرها به میزان نقص و پیامدهای آن بستگی دارد.
? براساس تعریف ISO «بهبود کیفیت» اقداماتی است که در سراسر سازمان به منظور افزایش اثربخشی فعالیتها و فرآیندها با هدف دستیابی به سود بیشتر برای سازمان و مشتریان انجام میگیرد برای ایجاد بهبود در عملکرد کیفیت معمولاً دو شیوه اساسی وجود دارد : کنترل بهتر و ارتقای استانداردها، بهبود ناشی از کنترل بهتر، از طریق ساز و کارهای «اقدام اصلاحی» انجام میشود و فرآیندی برای تغییرات استانداردهاست نه حفظ یا ایجاد استانداردهای جدید بهبود ناشی از ارتقای استانداردها، فرآیندی برای پدید آوردن استانداردهای جدید است (شکل ۲) براساس تعریف ISO تضمین کیفیت تمامی اقدامات طرحریزی شده و منظم لازم برای حصول اطمینان کافی از این تأمین خواهد کرد.
? مدیران و مشتریان به تضمین کیفیت نیاز دارند، زیرا نمیتوانند دائماً عملیات را زیر نظر بگیرند تخمین کیفیت را میتوان از راههای زیر کسب کرد :
الف) آزمون محصول یا خدمت بر طبق استانداردهای مقدر برای اطمینان از ایجاد قابلیت.
ب) ارزیابی سازمان عرضه کننده محصولات یا خدمات بر مبنای استانداردهای مقدر، به منظور اطمینان از قابلیت سازمان در تولید محصولات مطابق با استانداردی خاص بنا به تعریف ISO «کنترل کیفیت» فنون، فعالیتها و عملیاتی هستند که برای برآورده کردن نیازمندیها و الزامات و کیفیت به کار میروند، آنچه این تعریف نمیتواند بگوید این است که کنترلها عملکرد را تنظیم و از تغییر پیشگیری میکنند وقتی کنترل بر کیفیت اعمال شود، عملکرد کیفیت را تنظیم کرده و مانع تغییرات ناخواسته در استانداردهای کیفیت میشود کنترل کیفیت، فرآیندی برای حفظ استانداردهاست نه ایجاد آنها.
«فرآیند کنترل کیفیت»
اقدام جبرانی: Remedialaction
? یکی از شاخههای کنترل کیفیت عبارت از کنترل کیفیت آماری (SQC) Statistical Quality Control است این روش شامل جمعآوری، آنالیز و توجیه اطلاعاتی برای استفاده در کنترل کیفیت کالاست کنترل فرآیند آماری (SPC) و نمونهگیری مورد قبول دو قسمت اصلی (SQC) است در این قسمت نیز تعدادی از تکنیکهای متفاوت مورد نیاز است و هم طرحها یا فعالیتهای سیتماتیکی که برای احراز سطح بالایی از کیفیت محصول انجام میشود معروف به تضمین کیفیت است.
منبع شماره ۱ و ۲ : صنعت خودرو سال پنجم خرداد ۱۳۸۱ ناشر : ارتباطات ایران خودرو.
? این فعالیتها شامل این موضوع است که اساساً کیفیت چه مقولههایی را در بر میگیرد بین کنترل کیفیت و تضمین کیفیت تفاوتهایی وجود دارد کنترل کیفیت شامل فعالیتهای نظیر تعیین مشخصات طراحی، بازرسی تولید یا نصب و مرور کابردهاست این فعالیتها نشان دهنده وظایف و مسؤلیتهای محوله به هر گروه مطابق (۴) است تضمین کیفیت کلیه فعالیتهای موجود در یک سیستم کنترل کیفیت را در بر میگیرد.
شکل ۴ : واحدهای مسؤل کنترل کیفیت
منبع شماره ۴ : دیل. اچ. بستوفیلد، ترجمه: خداپرست حقی اکبر و متقی طلب وحید کنترل کیفیت.
دستهبندی کیفیت به سه اصل از دیدگاه دکتر جوزف. ام. جوران
الف) طرحریزی کیفیت : عبارتست از فرآیندی است که
۱) از مشتری کاملاً شناخت بدست میآورد.
۲) خواستهها و شرایط خاصی مشتریها را در محصول مورد نظرشان تعیین میکند.
۳) ماهیت همه فرآیندهایی که این نیازها و خدمات را ارائه خواهند داد مشخص میسازد.
۴) علومی که باید مسئولان و مجریان از آنها استفاده کنند را آموزش میدهد.
ب) کنترل کیفیت: فرآیندی است که با استفاده از آن همه مشخصاتی را که بیشتر تعیین شده به هنگام تولید، ارزیابی و مشکلات موجود برطرف میگردد.
پ) بهبود مداوم کیفیت: فرآیندی است که با استفاده از آن بهبود مداوم امکان پذیر میشود انجام گرفتن این کار شامل تخصیص نیرو، موظف ساختن افراد به اجرای طرحهای بهبود دادن آموزشهای لازم به کارکنان که در فعالیتهای بهبود شرکت خواهند داشت، میباشد برای بهبود کیفیت از دیدگاه جوران، اقدامات زیر ضروری است :
۱ – آگاهی دادن نسبت به ضرورت بهبود کیفیت
۲ – سازماندهی (تشکیل تیمهای بهبود کیفیت برای تبیین رابطههای علت و معلول در هر مرحله و بالاخره دستیابی به اهداف)
۳ – آموزش مستمر
۴ – تعریف پروژه برای حل مسائل براساس روش گام به گام
۵ – ارزیابی پیشرفت و ثبت نتایج
۶ – تداوم و استمرار جریان بهبود کیفیت
طرح ریزی کیفیت کنترل کیفیت بهبود مداوم کیفیت
ـ تعیین گروه مشتریان ـ ارزیابی میزان عملکرد کارایی محصول ـ ایجاد زیرساختارها
ـ تعیین نیازمندیهای مشتریان ـ مقایسه عملکرد محصول با اهداف تعیین شده ـ شناسایی پروژههای بهبود
ـ توسعه جنبههایی از محصول که پاسخی به نیازهای مشتری است ـ انجام اقدامات اصلاحی جهت برطرف نمودن اختلاف میان اهداف تعیین شده و محصول فراوری شده ـ ایجاد تیمها از طریق تأمین منابع آموزش، و انگیزشی به منظوره.
ـ تبدیل طرحها به نیروهای عملیاتی ـ تشخیص علل انگیزشی و ایجاد کنترلها جهت برقراری نقاط قوت
فرآیندهای سه گانه مدیریت
نظرات و دیدگاههای فیلیپ کرزابی در مورد کیفیت و معیارهای بهبود کیفیت
? از نقطه نظر کرزابی کیفیت امری نامحسوس یا غیرقابل اندازهگیری نبوده بلکه بعنوان یک ضرورت استراتژیک قابل اندازه گیری است.
ـ کرزابی، کیفیت را تطابق با نیازمندیها (Con for mance to Requirements) تعریف میکند.
ـ کرزابی بر ممانعت و جلوگیری از ایجاد مسائل و مشکلات تأکید دارد نه بازرسی
ـ کرزابی هدف سازمان را درک نیازهای مشتری، اجرای بموقع و انجام صحیح کار در همان ابتدا و ارائه کار بیعیب و نقص میداند.
دیدگاه کرزابی برای بهبود کیفیت
۱ – تعهد مدیریت Management Commitment
مدیریت باید، خط مشی سازمان را به نحوی تدوین کند که «کیفیت» بعنوان هدف اصلی در اولویت قرار گیرد.
۲ – برنامه بهبود کیفیت Quality Improvement
ایجاد تیمهای بهبود کیفیت بعنوان مسئولین و تبیین کنندگان خطوط اصلی بهبود کیفیت
۳ – اندازهگیری کیفیت Quality Measurement
در محدوده بهبود کیفیت یک نوع اندازهگیری کیفیت برقرار شود تا ارزشیابی مسائل و اقدامات اصلاحی را میسر سازد.
۴ – تعیین مفهوم هزینه Cost of quality definition
هزینههای مربوط به کیفیت باید معین و برای هر مورد مانند دوباره کاری، ضایعات و … مشخص گردند.
۵ – آگاهی کارکنان Employee amarenss
روش برای ارتقاء آگاهی کارکنان درباره کیفیت بوجود آید.
۶ – تبیین علتهای اشتباه Definition of error causes
باید سیستمی بوجود آورد تا مدیریت از موانعی که کارکنان برای ارائه کار خود با آنها روبهرو هستند آگاه گردد.
۷ – تشویق کارکنان Employee recognition
از افرادی که در اجرای فرآیندها، بطور مؤثر عمل میکنند، باید قدردانی بعمل آید.
۸ – شورای کیفیت Quality Council
برای انتقال اطلاعات مربوط به کیفیت و ارتباط افراد و گروهها در سازمان باید شورای کیفیت تشکیل شود.
۹ – تداوم فرآیند Continuation of the Process
مدیریت باید برنامهای برای تداوم فرآیند کیفیت ایجاد نماید.
۱۰ – رویه لازم برای حل مسئله Procedure for Problem resolution
برای حب و فصل مسائل باید روشی تدوین شود که از یک سلسله گامهایی تشکیل شده باشد و هر گام یک یا چند اقدام مشخص را در بر گیرد.
۱۱ – برنامه کار بینقص Zero defect program
یک برنامه مناسب برای «کار بینقص» باید تدوین و به کارکنان آموزش داده شود.
۱۲– آموزش و مشارکت کارکنان Employee training and participation
تمام کارکنان باید در مورد درگیر شدن در فرآیند تولید و ارائه خدمت، آموزش داده شوند.
۱۳– روز کار بینقص Zero defeetday
? یک روز به نام کار بدون نقص تعیین شود و به کارکنان نشان داده شود که تغییرات مورد نظر واقعاً بوجود آمده است.
۱۴ – تعیین هدف به عنوان یک راهنما برای درگیری فعالیتها
Goal setting as a guide for tracking
باید اهداف مشخصی که مکانیزمهای لازم را برای سوابق و اطمینان از مشارکت کارکنان در برداشته باشند تعیین شوند.
هزینههای کیفیت Cost of Quality
? هزینههای کیفیت مقولهای است برای اولین بار حدود پنجاه سال پیش توسط آقای «ف ـ ک بام» در شرکت جنرال الکتریک موردمطالعه و ارزیابی قرار گرفت.
اصولاً هزینههای کیفیت را به چهار بخش تقسیم کردهاند:
منبع شماه ۵ : شاکری شهرام آشنایی با مدیریت فرآیند انتشارات کیومرث.
۱ – هزینه پیشگیرانه Proerentiaecost :
? این بخش از هزینهها که به منظور پیشگیری از وقوع ضایعات و ایرادات مصرف میشود مانع افت کیفیت میشود بخش مهمی از این نوع هزینه در مراحل طراحی محصول و فرآیند انجام میپذیرد.
۲ – هزینه ارزیابی Apprasal cost
? که مربوط به تست، کنترل بازرسی، سنجش و ممیزی است این بخش از هزینهها برای ارزیابی وضعیت موجود با توجه به اهداف تعریف شده به کار میرود.
۳ – هزینه خطاهای داخلی Internal Failure Cost
? است که این نوع هزینهها برای ارزیابی، تصحیح یا جایگزینی اقلام غیرقابل قبول، پیش از آن که کالا به دست مشتری برسد مصرف شود.
۴ – هزینه خطاهای خارجی External Failure cost
? این نوع هزینه شامل ارزیابی، تصحیح یا جایگزینی محصولات غیرقابل قبول است که به دست مشتری رسیده است.
اهداف مطالعاتی
? ابتدا برای بیان علت مطالعه در این شرکت اقدام به بیان تاریخچه کنترل کیفیت و استاندارد در ایران خواهیم کرد.
تاریخچه کنترل کیفیت و استاندارد ایران
? هر پدیدهای که تابع قوانین خاصی و ثابتی داشته باشد استاندارد نامیده میشود بشری برای پیشبرد اهداف اقتصادی کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و… خود نیازمند استانداردهای خاص در هر زمینه است از این رو در سراسر جهان سازمانهایی به نام مؤسسه استاندارد بوجود آمده که وظیفه اصلی آنها تهیه و تنظیم و اجرای این قبیل قوانین است.
? در سال ۱۳۳۲ وزارت بازرگانی وقت طرح تشکیل سازمان استاندارد ایران را تصویب کرد در ۷ تیرماه ۱۳۳۸ این سازمان بعنوان خود را به مؤسسه استاندارد ایران تغییر داد در سال ۱۳۴۱ اجرای کامل قانون اوزان ومقیاسها به مؤسسه استاندارد ایران واگذار گردید در سال ۱۳۴۳ مجلسین شورا عضویت موسسه استاندارد ایران را در سازمان بین المللی استاندارد به تصویب رسانیدند اساسنامه مؤسسه در ۹ تیرماه ۱۳۴۴ به تصویب مجلسین رسید و نام مؤسسه دولتی تحت پوشش قانون محاسبات عمومی درآمد و از سال ۱۳۵۳ به وزارت صنایع وابسته گردید و اجرای قانون اوزان و مقیاسها در سال ۱۳۵۸ از مؤسسه استاندارد جدا و به شهرداریها واگذار گردید.
? در این شرکت پس از تأسیس واحد کنترل کیفیت اقدام به کنترل مراحل تولید کردند و طبق استاندارد BSI شروع به کنترل محصولات تولیدی کرده تا بتواند در بازارها محصول درخواستی مشتریها را با کیفیت بسیار مناسب ارائه کند.
? این شرکت با خطمشیها و استراتژیهای که در نظر دارد اقدام به تعیین اهداف مشخصی کرده تا بتواند در محصولات تولیدی بازنگری کرده و با همیاری و مشارکت پرسنل این اهداف را بوجود آورند.
اهداف تعیین شده:
۱ – افزایش سطح کیفی محصولات
۲ – افزایش بهرهوری کاری در تولیدات محصولات
۳ – تحویل به موقع
۴ – افزایش رضایت مشتریان
۵ – افزایش میزان فروش
? و برای بهبود کنترل کیفیت و کیفیت محصولات تولیدی اقدام به برنامهریزی و سعی در گرفتن استانداردهای ISO9000 کرده و برای کار مراحل استاندارد فوق در حال اجرا میباشد.
? تا بتوان محصولات تولیدی را طبق استانداردهای روز دنیا تولید کرد چون محصولات تولیدی فوق در کارهای مهم و حساسی به کار میروند این امر ضروری و لازم میباشد پس این واحد با کنترل برنامههای تولیدی اقدام به بهبود مراحل کنترل کیفیتی محصولات کرده است و سعی در ارائه تولید افزونتر در کنار کیفیت برتر میباشد.
فرضیات تحقیق
۱ – آیا میتوان کارهای دیگر و همچنین آزمایشها و تستهای جدیدی طبق استانداردهای جدید و بهتر شدن محصولات تولیدی کرد.
۲– چگونه میتوان کیفیت را در تمام واحدهای تولیدی نهادینه و سازماندهی کرد.
۳– چگونه میتوان پرسنل تولیدی را میتوان آموزش داد تا بتوان اقدام به خود کنترلی کنند.
محدودیتهای تحقیق
۱– باز متأسفانه طبق معمول همکاری نکردن و یا همکاری کند مسئولین صنایع با دانشجویان
۲ – کافی نبودن اطلاعات ارائه شده و همچنین امکانات کیفیتی برای بهبود کیفیت
مراحل انجام کار در واحد کنترل کیفیت
۱ – حین دریافت مواد اولیه (ورودی) Input
۲ – حین تولید محصول (فرآیند) Process
۳ – محصول نهایی (خروجی) Out put…
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.