مقاله حسابرسی ازمون های حسابرسی


در حال بارگذاری
14 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
5 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله حسابرسی ازمون های حسابرسی دارای ۳۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله حسابرسی ازمون های حسابرسی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله حسابرسی ازمون های حسابرسی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله حسابرسی ازمون های حسابرسی :

انواح حسابها:
۱- حقیقی: مانده این حساب ها حاکی از وجود شئ در موسسه مورد رسیدگی می باشد مانند دارائی های ثابت مثل سرقفلی
۲- شخصی: حاکی از معاملات با اشخاص ثالث می باشد. مثل بدهکاران، بستانکاران، پیش پرداخت ها
۳- اسمی: حاکی از درآمدها و هزینه های انجام شده در طی یک دوره مالی می باشد. (عملکرد دوره مالی)
۴- وابسته: وجود این حسابها در ارتباط با سایر حساب های صورت های مالی است. مثل هزینه های بهره، مثل ذخیره م م
آزمون های حسابرسی :
آزمون های حسابرسی شامل ۱- آزمون رعایت روش ها و ۲- آزمون محتوی می باشد. تمام اقلام صورت های مالی می بایست این دو آزمون را دارا باشند.
الف) آزمون رعایت روش ها: ب بررسی روش ها و عملیات انجام شده در خصوص هر یک از اقلام صورت های مالی می پردازد. در حقیقت ساختار کنترل های داخلی هر حساب مورد آزمون قرار می گیرد (رسیدگی عملیاتی، بررسی سیستم)
ب) آزمون محتوی: عبارت است از بررسی با محتوا بودن اقلام صورت های مالی با توجه به اسناد و مدارک و شواهد موجود در شرکت (رسیدگی اثباتی، اثبات مانده)
انواع آزمون های حسابرسی براساس مانده اقلام صورت های مالی
برحسب آن که مانده اقلام صور تهای مالی به صورت ۱- تجمعی و یا ۲- شناور باشد ۲ گونه آزمون برای بررسی اقلام صورت های مالی مورد استفاده قرار می گیرد:
۱- آزمون جزئیات: این آزمون در ارتباط با حسابهای شناور به کار می رود (حساب هایی که مانده آن ها مرتباً افزایش و یا کاهش می یابند)
۲- آزمون تحلیلی: این آزمون در ارتباط با اقلامی مطرح می شود که مانده آن ها به صورت شناور باشد در واقع هدف از بررسی آزمون تحلیلی، تجزیه و تحلیل افزایش و یا کاهش مانده اقلام صورت های مالی می باشد. (تجمعی)
توجه: حساب هایی همچون بدهکاران، بستکانکاران، وجه نقد، حساب م کالا، پ پرداخت ها و ; که مانده آن ها مرتباً در حال تغییر می باشند. (حسابهای شناور) از آزمون جزئیات استفاده نموده یعنی می بایست آن ها را از راه ریز آن ها تفکیک نمود و سپس در خصوص هر جزء از اجزاء حسابها روش حسابرسی مربوطه را اعمال نمود.
توجه: در خصوص اقلام تجمعی مانند ح خرید، فروش، بهای تمام شده کالای فروخته شده، هزینه ها و در آمدها و ; می بایست آزمون تحلیلی را در رابطه با آن ها اعمال نمود یعن ارتباط با هر یک از مانده این اقلام حسابرس با توجه به اسناد و مدارک داخلی شرکت به تجزیه و تحلیل بپردازد.

حساب ها و اسناد دریافتنی
این نوع از حساب ها جزء دارائی های جاری شرکت محسوب شده و می بایست به بهای تمام شده در دفاتر ثبت گردند انعکاس حساب ها و اسناد دریافتنی در صورت های مالی براساس خالص ارزش بازیافتی خواهد بود.
طبقه بندی ح و اسناد دریافتنی: در خصوص حساب ها و اسناد دریافتنی که حکایت از مطالبات شرکت دارند طبقه بندی های زیر را متصور می شویم.
۱- فروش کالا و ارائه خدمات بدهکاران تجاری
۲- فروش دارئی های ثابت بدهکاران غیر تجاری
۳- پرداخت وام ها بدهکاران غیر تجاری (وام ها)
۴- پیش پرداخت ها تجاری و غیر تجاری (پاپ)
۵- خسارت ناشی از دعاوی حقوقی بدهکاران غیر تجاری
هر یک از موارد فوق به منظور آن که جزو مطالبات شرکت طبقه بندی شوند ۲ شرط می بایست دارا باشند شرط اول: قبول طلب از طرف گیرنده دارایی، شرط دوم: وجود مدارک و شواهد نزد واگذارنده دارایی (جهت اقامه دعوی در دادگاه)

ب توجه به طبقه بندی فوق حسابرسان می بایست صورت ریزی از حساب ها و اسناد دریافتنی شرکت از شرکت درخواست نمایند تا به بررسی آن صورت ریز با استفاده از روش های حسابرسی بپردازد. پس از دریافت صورت ریز حسابرسان می بایست اقدام به تهیه کاربرگ های رسیدگی بنمایند. (کاربرگ اصلی، فرعی و رسیدگی) در حقیقت در کاربرگ رسیدگی که شروع کار حسابرسی است حسابرسان ریز اقلام حساب ها و اسناد دریافتنی را دارا می باشند (آزمون جزئیات) حال با توجه به اسناد و مدارک مثبته موجود (نظیر فاکتور فروش) و حواله های انبار، مجوز های مربوطه، رسید دریافت کالا توسط مشتری و ; به بررسی اقلام صورت ریز موجود در کاربرگ رسیدگی با توجه به روش های حسابرسی بپردازند.
در خصوص رسیدگی اقلام صورت های مالی سه سویه را دنبال می کنیم:
الف- رسیدگی عملیاتی: بررسی کنترل های داخلی و ساختارهای آن در واحد اعتقادی می باشد ابتدایی ترین کار در بررسی اقلام صورت های مالی رسیدگی به ساختار کنترل های داخلی آن ها می باشد هدف از این نوع رسیدگی پیدا کردن نقاط ضعف و قدرت سیستم می باشد.
ب- رسیدگی اثباتی: رسیدگی اثباتی در رابطه با اثبات مانده اقلام صورت های مالی می باشد یعنی در خصوص هر یک از اقلام صورت های مالی با توجه به اسناد و مدارک و همچنین رویه های حسابرسی به اثبات مانده بپردازیم.
ج- بررسی های کلی: در این نوع رسیدگی ها هدف تجزیه و تحلیل اقلام صورت های مالی است با توجه به ارتباطی که این اقلام با سایر اقلام دارا هستند بدین لحاظ در امور رسیدگی به مانده حساب ها و اسناد دریافتنی می بایست سه مرحله فوق را اجرا نمائیم.
رسیدگی های مربوط به حساب ها و اسناد دریافتنی
الف- رسیدگی عملیاتی: ساختار کنترل های داخلی در زمینه حسابهای دریافتنی شرکت های وابسته به آن همچون فروش نسیه، دادن اعتبار و ; را بررسی می نمائیم ضمن آن که کنترل های داخلی در ارتباط با حساب های وابسته آن نیز (ذخایر م م) مورد بررسی قرار می گیرد.
ب- رسیدگی اثباتی: عملیات زیر را در خصوص رسیدگی های عملیاتی حساب ها و اسناد دریافتنی دنبال می کنیم.
۱- صورت ریز دریافتنی را از شرکت دریافت داریم و صحت آن را با توجه به کنترل های اولیه حسابرسی بررسی نمایید.

تعریف کنترل های اولیه حسابرسی:
شامل عملیاتی است در ارتباط با اقلام صورت های مالی مانند کنترل جمع صورت ریز دریافتنی، تطبیق مانده صورت ریز با مانده دفاتر قانونی تطبیق جمع صورت ریز با مانده های کاربرگ ها و ; که عموماً توسط کارآموزان حسابرسان صورت می گیرد.
۲- تعدادی از مانده های صورت ریز را انتخاب نموده و مانده آن ها را با مانده دفاتر معین چک نمایید.
۳- در خصوص تعدادی از اقلام موجود در صورت ریز اسناد و مدارک بیشتر آن ها را گردآوری و براساس ساختار کنترل های داخلی مانده آن ها را بررسی فرمائید.
۴- فاکتورهای فروش به لحاظ تعدادی و ریالی و همچنین حواله های انبار را مورد بررسی قرار دهیم.
۵- در ارتباط با ثبت مبالغ فروش و فاکتورهای فروش شرکت و همچنین ثبت معاملات در دفاتر روزنامه ردیابی را انجام دهیم. (از مدارک اولیه فروش نسیه شروع و تا ثبت در دفاتر پیش می رویم)
۶- با توجه به حواله های انبار (تعدادی و ریالی) مبالغ و تعداد کالاهای فروش رفته را با فاکتورهای فروش بررسی نمائید این امر می تواند در نتیجه کنترل های داخلی بررسی گردد.
۷- تسویه بدهکاران را در سال مالی بعد پیگیری نمایید.
۸- برای تعدادی از حساب های دریافتنی (بدهکاران) تأیید یه ها را ارسال دارید. و اطلاعات موجود در جوامع تأییدیه ها را با سوابق شرکت بررسی نمایید.
بررسی متغیرهای موجود در زمینه حساب ها و اسناد دریافتنی
در ارتباط با اقلام صورت های مالی عموماً متغیرهای زیر توسط رویه های حسابرسی بررسی می گردند. اهم آن ها عبارتند از ۱- ماهیت طبقه بندی حساب ها ۲- متغیر ارزش حساب ها ۳- متغیر تمامیت اقلام صورت های مالی ۴- متغیر زمان ۵- متغیر مالکیت و ; مراحل زیر را خواهیم داشت:
۱- اثبات ماهیت طبقه بندی حساب ها و اسناد دریافتنی: به منظور ماهیت طبقه بندی حساب ها از رویه سند رسمی و ردیابی و همچنین محاسبه مجدد
۲- اثبات روش: جهت اثبات ارزش حساب ها و اسناد دریافتنی از رویه سند رسمی و ردیابی و محاسبه مجدد
متغیر تمامیت
برای اثبات این متغیر (یعن کلیه رویدادهای اتفاق افتاده در خصوص حساب ها و اسناد دریافتنی در صورت های مالی ثبت شده اند برای اثبات تمامیت اولین روش آزمون انقطاع زمانی است به جهت مشخص شدن فعالیت های مربوط به سال مالی مورد نظر دومین روش در اثبات تمامیت اخذ تأییدیه ها می باشد.

متغیر مالکیت:
ابتدایی ترین روش در اثبات مالکیت سند رسمی است. دومین روش در اثبات مالکیت اخذ تأییدیه ها از بدهکاران شرکت می باشد.
متغیر زمان
این متغیر در واقع فعالیت ها را در تارخ ترازنامه و یا انتهای سال مالی در نظر می گیرد یعنی در خصوص ح های دریافتنی میزان این حساب ها (اقلام) در صورت های مالی معرف ح های دریافتنی است که شرکت در تاریخ ترازنامه مالکیت آن را دارا است.
جهت اثبات متغیر زمان اولین کار سند رسمی است و دومین پی گیری است.
ج- بررسی کلی: در این روش حسابرس بررسی های کلی در زمینه کفایت ذخایر م م از طریق تهیه جدول تجزیه و تحلیل سنی بدهکاران می نماید.
۱- ابتدا جدول تجزیه و تحلیل سنی بدهکاران را از شرکت دریافت نمایید و پس از بررسی صحت آن جدول میزان کفایت مطالبات م را بررسی نمایید چنانچه ذخایر م م کافی نباشند در این رابطه می بایست این مطلب را در نقاط قابل توجه ضمنی به مدیریت اعلام داشت و پیشنهادات لازم در این خصوص را به شرکت ارائه نمایید.
۲- تاییدیه ها: در خصوص تاییدیه های ارسالی به بدهکاران مغایرت های موجود در تاییدیه ها و یا آن هایی که پاسخ دریافت نگردیده است مورد بررسی قرار دهیم ارقام تاییدیه های مذکور را می بایست در لغات قابل توجه ضمنی به مدیریت اعلام دارید.
۳- تعدادی از صورت ریز بدهکاران تجاری را که رسیدگی اثباتی بر روی آن ها انجام نشده به صورت اجمالی بررسی نمایید.
۴- مالی مربوط به بدهکاران همانند دوره وصول مطالبات گردش م کالا را بررسی نموده و آن ها را با نسبت های سال قبل شرکت مقایسه نمایید.
۵- در رابطه با ح های دریافتنی شرکت می بایست اسناد و مدارک مربوط به فروش های نسیه طی سال به طور اجمالی بررسی گردند.
نکته: مدارک حسابداری دو گونه می باشند:
الف- مدارک متمرکز: آن دسته هستند که در واحد تجاری صادر شده (مراکز خاصی از واحدهای تجای) و عموماً دارای شماره سریال چاپی و ترتیبی می باشند همانند فاکتور فروش که دایره فروش آن را صادر کرده است. حواله و رسید انبار، انبار دار آن را صادر کرده است صدور چک که توسط مسئول صدور چک صادر شده است. اسناد مالی که توسط حسابدار تهیه و صادر شده است.
ب- مدارک غیر متمرکز: مدارکی هستند که توسط قسمت خاصی از شرکت صادر نشده اند و عموماً دارای شماره سریال چاپی و مسلسل نمی باشند مثل برگه درخواست کالا از انبار.در رابطه با رسیدگی به مدارک شرکت از طریق آزمون انقطاع زمانی این مطلب حائز اهمیت است که این آزمون برای مدارکی استفاده می شود که به صورت متمرکز بوده و دارای شماره سریال ترتیبی و چاپی باشند.

چگونگی انجام آزمون انقطاع زمانی
۱- مشخص نمودن آخرین شماره های مربوط به هر یک از فرم های مورد استفاده شرکت
۲- اثبات صحت تفکیک معادلات و مبادلات از طریق رسیدگی های زیر:
الف) تعدادی از اسناد و مدارک مربوط به فعالیت ها و ارسال مورد رسیدگی انتخاب و در واقع با ثبت صحیح آن ها در همان سال مالی بر اساس مدارک اولیه اطمینان حاصل نمایید.
ب) تعدادی از اولین ثبت های انجام شده در سال مالی بعد را انتخاب و اطمینان یابید که این فعالیت ها در سال مالی بعد تحقق یافته اند.
ج) حال تعدادی از ثبت های انجام شده در رابطه با رویدادهای مورد نظر را دنبال تا به آخرین ثبت انجام شده در سال مالی براساس مدارک اولیه برسید. در این حالت آخرین رویداد سال مالی مبنای انقطاع زمانی خواهد بود.
پیش پرداخت ها: پرداخت هایی هستند که قبل از آن که موضوع کالا و یا خدمتی دریافت گردند مبالغی به فروشنده پرداخت می شود.
انواع پ پ: به دو گروه، جاری و سرمایه ای تقسیم می شوند.
پ پ جاری: آن دسته از پرداخت هایی هستند که موضوع پ پ ظرف مدت کمتر از ۱ سال دریافت می شوند.
پ پ سرمایه ای: آن دسته از پ پ هایی هستند که در خصوص دارایی های غیر جاری مصداق دارند و در سر فصل دارایی های بلند مدت طبقه بندی می شوند.
تبصره: چنانچه موضوع پ پ بیش از ۳ سال به طول بیانجامد می بایست در قسمت سایر دارایی ها مورد بررسی قرار گیرند. این گونه پ پ ها در ارتباط با مبالغی است که عملاً موضوع پ پ بر خلاف قرارداد خرید بیشتر به طول انجامیده است.

رسیدگی به حساب پ پ:
الف) رسیدگی عملیاتی: در این حالت ساختار کنترل های داخلی مربوط به سرفصل حساب پ پ مورد بررسی قرار می گیرند تا نقاط ضعف و قوت ساختار کنترل های موجود در این ارتباط مشخص گردد. نتایج حاصل از این رسیدگی در رسیدگی اثباتی بکار می رود.
ب) رسیدگی اثباتی: ۱- صورت ریز پ پ ها را از شرکت دریافت نموده و ابتدا صحت آن ها را با توجه به کنترل های اولیه حسابرسی و کنترل محاسبات مطابق دفاتر معین مورد بررسی قرار می دهیم. ۲- در ارتباط با پ پ ها قبوض مربوط به دریافت وجه نقد را مورد بررسی قرار می دهیم (برگه های مربوط به حواله های پ پ) در این خصوص می بایست تک تک پ پ ها را مورد بررسی قرار دهیم و این قبوض و حواله ها با توجه به فرایند سررسید بررسی گردند.
۳- صحت ثبت مبالغ پ پ شده را از طریق فرایند ردیابی مورد بررسی و کنترل قرار می دهیم.
۴- موضوع کالا و یا خدمات در ارتباط با پ پ مذکور را در سنوات آتی مورد پی گیری قرار می دهیم. (این روش بیشتر در خصوص پ پ های جاری است)
۵- برای هر یک از دریافت کنندگان مبالغ پ پ تاییدیه ارسال می نمائیم. و جواب تاییدیه ها را با اسناد و مدارک موجود مورد بررسی قرار می دهیم.
سایر رسیدگی ها: ۱- در ارتباط با حساب پ پ قراردادهای خرید کالا و یا خدمت و همچنین نحوه پرداخت پ پ را بررسی نمایید. ۲- در ارتباط با طبقه بندی حساب پ پ در صورت های مالی بررسی هایی را انجام دهید چنانچه در خصوص طبقه بندی حساب ها اشتباهی رخ داده باشد تسویه آن را به مدیریت پیشنهاد نمایید.
توجه: در خصوص حساب پ پ ها چنانچه طبقه بندی آن ها براساس نوع پ پ اشتباهاً در صورت های مالی طبقه بندی گردیده باشند حسابرس مکلف به پیشنهاد اصلاح طبقه بندی می باشد.اصلاحات طبقه بندی در دفاتر شرکت ثبت ندارد. (برخلاف اصلاحات پیشنهادی)

۳- پ پ ها چنانچه بیش از ۱ سال به طول انجامد عملاً جزء دارائی های بلند مدت طبقه بندی می شود. چنانچه موضوع پ پ ها بیش از ۳ سال به طول انجامد جز سایر دارائی ها تحت عنوان حساب ها و اسناد پرداختنی بلند مدت طبقه بندی می شود.
تذکر: به دلیل آن که مبالغ پ پ طبق قراردادهای خرید مشخص می باشند استفاده از روش محاسبات مجدد برای صحت محاسبات مربوط به اقلام پ پ معنا و مفهوم ندارد. بنابراین توصیه می گردد این روش مورد استفاده قرار نگیرد.
موجودی کالا: عموماً به چند شکل در حساب ها وجود دارد. م کالای اولیه، م کالای در جریان ساخت، م کالای ساخته شده، م کالای در راه، (بخش سفارشات خارجی) و م کالای امانی
در ارتباط با حساب م کالا مباحث انبار گردانی، مباحث نگهداری حساب م های کالا، مباحث کالاهای در راه (سفارشات خارجی) و کالاهای امانی می بایست مورد بررسی قرار گیرند.
نکات مهم در ارتباط با حساب م کالا:
طبق اصل بهای تمام شده، بهای موجودی کالا شامل بهای خرید + کلیه هزینه های حمل و کلیه هزینه هایی همچون شامل گمرک، عوارض شهرداری، سایر عوارض ها (آموزش و پرورش) می باشند.
در ارتباط با نشان دادن حساب م کالا در صورت های مالی می بایست به خالص ارزش بازیافتی نشان داده شوند. ثبت زیر را در خصوص نشان دادن هزینه کاهش ارزش م کالا داریم.
هزینه کاهش ارزش موجودی م کالا (بهای تمام شده) *
ذخیره کاهش ارزش موجودی ذخیره کاهش ارزش *
خالص ارزش بازیافتی *
در خصوص نشان دادن حساب م کالا می توان گفت که چنانچه مزایا و مخاطرات شان از خرید آن ها از فروشنده به خریدار منتقل گردیده باشد می توان در سرفصل حساب م موجودی ها در دفاتر مالی و دفاتر شرکت ثبت نمود.
چون اسناد و مدارک خرید م کالا برخی متعلق به خارج مجموعه واحد تجاری می باشند برای حسابرسان از اهمیت بیشتری برخوردار می باشند (برخلاف مصرف م کالا که مستندات آن مربوط به داخل شرکت می باشد.
به طور کلی مستندات خارجی برای حسابرسی مفیدتر از مستندات داخل شرکت می باشد.
در ارتباط با حساب م کالا و روش های نگهداری آن می توان گفت که عملاً ۴ روش FiFo، Lifo، میانگین و ارزش ویژه برای نگهداری حساب م کالا نگهداری می شود.
یادآوری: روش ارزش ویژه برای کالاهای استفاده می شود که حجم گردش آن ها پایین اما ارزش آن ها بالا است. فایفو: صنایع غذایی که قانونی هستند زیور آلات و فلزات گرانبها که از مد می افتند. لایفو: برای سایر شرکت ها به قصد کاری سود توسط مدیریت
میانگین: برای حسابدارانی که تنبل هستند به علت ساده بودن اکثراً مورد استفاده قرار می گیرد.
در ارتباط با کالاهای در راه(موضوع سفارشات خارجی): می بایستی براساس هر یک از روش های ۱۶ گانه ارزیابی قیمت تمام شده سفارشات خارجی هر یک از موجودی های کالاهای در راه مورد بررسی قرار گیرند در ذیل به بررسی نمونه هایی از ۱۶ روش فوق می پردازیم.

۱- روش های Ex – work factor: (خارج از کارخانه)
مالکیت در این روش در درب کارخانه از فروشنده به خریدار منتقل می شود. بنابراین کلیه هزینه های خرید بعد از درب کارخانه بر عهده خریدار می باشد. چنین کالایی جزء کالاهای در راه طبقه بندی می شود.
۲- Free alongside ship:
در این حالت ماکلیت م کالا در هنگام تخلیه بار در بندر مبدأ به خریدار منتقل می شود بنابراین کلیه هزینه های حمل توسط کشتی بر عهده خریدار می باشد.
۳- Free on Board (FOB):
در این حالت مالکیت شرکت در بندر مبدأ هنگام بارگیری به بعد به خریدار منتقل می شود. بنابراین کلیه هزینه های بارگیری در بندر مبدأ بر عهده فروشنده می باشد. این روش به نام FOB مربوط بوده و چنین کالایی می بایست در حساب م در راه طبقه بندی شود.
۴- Cost and ftight:
در این حالت هزینه های حمل و قیمت تمام شده (هزینه حمل تا بندر مقصد) می بایست در محاصره م کالا در نظر گرفته شود. مالکیت در این روش در بندر مقصد به خریدار منتقل می شود. م کالا جزو م در راه می بایست طبقه بندی شود.
رسیدگی به حساب م کالا:
الف) رسیدگی عملیاتی: در خصوص رسیدگی عملیاتی حسابرسان می بایست کنترل های داخلی مربوط به حساب م کالا را بررسی نمایند این کنترل ها در رابطه با فرآیند ورود و خروج کالا، نگهداری حساب م کالا، و نحوه شمارش م کالا می باشد.
ب) رسیدگی اثباتی: هدف از رسیدگی اثباتی در خصوص حساب م کالا عبارتند از: ۱- اثبات این که مقادیر کلیه موجودی ها و مواد متعلق به شرکت در تاریخ ترازنامه روش مناسبی مارش و صورت برداری شده است. کلیه اقلام بلا استفاده خسارت دیده و ; به نحو مطلوب در صورت های مالی نشان داده شده است. ۲- بهای تمام شده کلیه موجودی های متعلق به شرکت مطابق با اصول حسابداری محاسبه و در حساب ها به ثبت رسیده است. ۳- ذخایر لازم در ارتباط با کاهش احتمالی ارزش موجودی ها نسبت به بهای تمام شده موجودی ها در تاریخ ترازنامه در نظر گرفته شده است. ۴- مالکیت موجودی های مواد و کالا طبق اسناد و مدارک مثبته شرکت محرز گردد.

بدین لحاظ عملیات زیر را برای اثبات مانده در پیش می گیریم: ۱- صورت ریز موجود مواد و کالاها را از شرکت دریافت داشته و صحت تنظیم آن را با استفاد از کنترل های اولیه حسابرسی بررسی نمائیم ۲- با استفاده از نتایج به دست آمده از رسیدگی عملیاتی در خصوص خرید و فروش و مصرف موادو با توجه به ماهیت فعالیت ها رسیدگی اثباتی را در خصوص هر یک از مواد (مواد اولیه، کالای در جریان ساخت، کالای ساخته شده، کالای امانی، و کالای در راه انجام دهید. ۳- تعداد موجودی های پایان دوره با برگه شمارش (انبار گردانی) تطبیق دهید. ضمن آن که مقادیر فوق را با کارت حسابداری انبار مطابقت دهید. ۴- در ارتباط با موجودی کالا (طبق لیست انبارگردانی) آن ها کاربرگ بهای تمام شده و همچنین صورت گردش مواد مطابقت دهید ۵- در خصوص مبنای محاسبه و چگونگی محاسبه بهای تمام شده موجودی پایان دوره با توجه به فرآیندهایی چون خرید، فروش و مصرف سومین قیمت گذاری کالا در شرکت و کارت حسابداری انبار مورد بررسی قرار دهید. ۶- با استفاده از روش پی گیری مصرف موجودی پایان دوره شرکت را و همچنی سال بودن و یا قابل استفاده بودن موجود مذکور و مالکیت آن ها مورد بررسی قرار دهیم. ۷- تاییدیه های جهت کالاهایی که به هر دلیلی نزد اشخاص ثالث نگهداری می شوند ارسال نماییم.

رسیدگی به دارایی های ثابت: (بلند مدت)
الف) رسیدگی عملیاتی: هدف از بررسی ساختار کنترل های داخلی، بررسی عملیاتی در خصوص نگهداری و تأمین دارایی های ثابت، مستهلک نمودن آن ها (روش های استهلاک) و افزایش ها و یا کاهش های این نوع دارائی ها در طی دوره مورد رسیدگی می باشد. هدف از این رسیدگی آشنایی با کنترل های داخلی مربوط به این نوع از حساب ها می باشد.
ب) رسیدگی اثباتی: هدف از رسیدگی حساب دارایی های ثابت می توانند یکی از موارد زیر باشند:
۱- دارایی های ثابت که در ترازنامه منعکس شده است در مالکیت شرکت بوده است.
۲- افزایش و یا کاهش دارایی های ثابت در طی دوره مالی به نحو صحیح ثبت و افشا شده است.
۳- میزان استهلاک دارایی های ثابت و روش استهلاک گیری سخی بوده و این روش نسبت به سال قبل به طور یکنواخت اعمال شده است.
۴- اقلام دارایی های ثابت به طور صحیح و مناسب طبقه بندی شده است. در این خصوص جهت اثبات وجود دارایی ها آن ها را مشاهده عینی نموده و مشخصات دارایی ها را با توجه به اسناد و مدارک مثبته مورد بررسی قرار می دهیم.

ضمن آن که اسناد مالکیت این نوع دارایی ها را مشاهده عینی می نمائیم. (مشاهده عینی در خصوص دارائی های ثابت بهترین روش جهت اثبات وجود آن ها می باشند) در خصوص دارائی هایی که در وثیقه و یا رهن می باشند افشا آن ها در صورت های مالی مد نظر قرار می دهیم در ارتباط با افزایش دارائی های ثابت، اسناد و مدارک مثبته خرید آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم ضمن آن که صرفه و صلاح شرکت در ارتباط با خرید دارائی های ثابت شرکت مورد بررسی قرار می گیرند (از طریق روش سند رسمی) در خصوص کاهش دارائی های ثابت اسناد فروش و یا واگذاری دارائی های مذکور را سند رسمی نموده و صحت سود و یا زیان حاصل از فروش دارائی ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

وام ها:
وام ها در دو مقوله وام های دریافتنی و وام های پرداختنی قابل بحث می باشد. که روش زیر کلیتی بر رسیدگی وام ها ارائه می نماید.
۱-رسیدگی عملیاتی وام ها: در این نوع رسیدگی چگونگی اعتبار دادن، ارزیابی اعتبار اعطایی به اشخاص، وضعیت نقدینگی شرکت جهت پرداخت وام وسایل وام مورد رسیدگی قرار می گیرند در واقع در رسیدگی عملیاتی ساختارهای کنترل های داخلی مربوط به عملیات اعطای وام و یا دریافت وام مورد بررسی قرار می گیرد.
۲- رسیدگی اثباتی: ۱) صورت ریز وام های شرکت را دریافت نموده و صحت تنظیم آن را از طریق کنترل های اولیه حسابرسی بررسی نمایید. ۲) کاربرگ هایی جهت هر یک از وام ها تهیه نمایید. در این کاربرگ ها نام وام دهنده، مبلغ اصل وام و یا مانده انتقالی از سال قبل، اقساط پرداخت شده در طی دوره مورد رسیدگی، مانده بدهی وام در طی دوره مورد رسیدگی، نرخ بهره وام، اقساط پرداختی و دوره و شرایط پرداخت اقساط، وسایل مربوطه و ; را برای وام های کوتاه مدت و بلند مدت تهیه و تنظیم می نمائیم.
توجه: در خصوص وثایق وام که چه نوع وثیقه ای اخذ اعتبار (اخذ وام) به گرو گذاشته شده است در یادداشت پبوست صورت های مالی می بایست افشا شود.
۳- در ارتباط با وام های شرکت مانده صحیح وام های که از دوره مالی قبل به این دوره منتقل شده اند را با صورت های مالی سال قبل منطبق نمائید.
۴- در مورد وام های دریافت شده در سال مورد رسیدگی مبالغ دریافت شده شرکت را با توجه به قرارداد وام از طریق بررسی اسناد مدارک مثبته شرکت نظیر اعلامیه واریز وجه بانک به حساب جاری شرکت و یا رسید مبالغ اخذ وام مورد کنترل قرار دهیم.
۵- صحت ثبت مبالغ دریافت شده را در حساب های شرکت ردیابی کنیم.
۶- اقساط پرداخت شده وام در طی سال مورد رسیدگی با مندرجات قرارداد وام مقایسه نمائید.
۷- در خصوص وام ها تاییدیه هایی برای وام دهندگان ارسال نمایید. و پاسخ دریافتی را با مدارک و اسناد شرکت مطابقت دهید و در صورت مشاهده مغایرت آن ها را در نکات قابل توجه ضمنی درج نمایید.
۸- تداوم پرداخت اقساط وام را در سال مالی بعد مورد پی گیری قرار دهید.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.