مقاله در مورد بودجه ۸۴ و ابهامات آن


در حال بارگذاری
11 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله در مورد بودجه ۸۴ و ابهامات آن دارای ۲۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد بودجه ۸۴ و ابهامات آن  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد بودجه ۸۴ و ابهامات آن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد بودجه ۸۴ و ابهامات آن :

اساس لایحه بودجه ۱۵۷ هزار میلیارد تومانی سال ۸۴ که چندی پیش به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، سهم بودجه عمومی بالغ بر ۵۲ هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت های دولتی ۱۰۵ هزار میلیارد تومان تعیین شده است.
این لایحه از آنجا که نخستین بودجه ارائه شده در چارچوب برنامه چهارم و سند چشم انداز ۲۰ ساله است از اهمیتی دوچندان برخوردار می باشد. اکنون کار بررسی این لایحه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی آغاز شده و نمایندگان مجلس پیشنهادهای اصلاحی خود در این زمینه را ارائه کرده اند.عمده ترین مباحث پیرامون لایحه بودجه سال آینده تنظیم آن بر مبنای طرح تثبیت قیمت ها و آثار و نتایج این طرح بر روند تدوین و تصویب لایحه بودجه سال ۸۴ است. بررسی اجمالی لایحه بودجه سال آینده نشان می دهد که این لایحه با چالش هایی مواجه است. 

با محمد کردبچه مدیر کل دفتر برنامه ریزی اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور پیرامون چالش های پیش روی لایحه بودجه سال ۸۴ و اقداماتی که برای تدوین و عملیاتی تر شدن این لایحه صورت گرفته به گفت وگو نشستیم که در زیر می خوانید:

تأثیر طرح تثبیت قیمت ها بر روند تدوین و بررسی لایحه بودجه سال ۸۴ چگونه بوده است؟
در خصوص طرح تثبیت قیمت ها به نظر می رسد اختلاف برداشت داریم و می توان گفت بین دولت و مجلس در این زمینه دو برداشت کاملاً متفاوت وجود دارد چرا که دولت به دنبال اجرای برنامه چهارم بر مبنای جدول شماره ۴ این برنامه در بودجه سال آینده است، اما طراحان طرح تثبیت قیمت ها و کاهش سود بانکی یا اعتقادی به برنامه چهارم نداشته و یا نمی خواهند توجه کنند. این ادعا را بر مبنای این استدلال مطرح می کنم که وقتی مبنای بودجه سال آینده را جدول شماره ۴ برنامه قرار می دهیم در این جدول به طور مشخص منابع حاصل از ماده ۳ برنامه و منابع و مصارف آن را قید کرده ایم. بنابر این وقتی به این موضوع اشاره می کنیم بدان معنی است که اگر سال ۸۴ را حذف کنیم می بینیم که با ۲۹ هزار میلیارد ریال کاهش درآمد و عدم تعادل در بودجه مواجه خواهیم بود، اما طراحان طرح تثبیت قیمت ها می گویند اصلاً کاهش درآمد وجود ندارد و از این موضوع به عنوان عدم نفع یاد می کنند و اعتقادی به کاهش درآمد ندارند. اینها حرف هایی است که به راحتی می توان مطابق با جداول برنامه در رابطه با آن استدلال کرد و در جلسات مجلس نیز مطابق با این جداول رقم به رقم و ردیف به ردیف توضیح داده شد منتهی تعمداً یا سهواً آنها اصرار دارند تا حرف خودشان را تکرار کنند.

به چه میزان در تدوین بودجه سال آینده دقیقاً مطابق برنامه چهارم توسعه عمل کرده اید؟
در تنظیم و تدوین بودجه سال ۸۴ تا جایی که امکان پذیر بوده بر مبنای جدول شماره ۴ برنامه چهارم ستون سال ۱۳۸۴ عمل کرده ایم. وقتی طرح تثبیت قیمت ها مطرح و ماده ۳ برنامه نیز قبلاً حذف شده بود، ۳۷۰ هزار میلیارد ریال منابع در نظر گرفته شده از محل ماده ۳ این برنامه بود که در مقابل آن ۲۰۰ هزار میلیارد ریال هزینه های جبرانی در ماده مذکور پیش بینی شده بود (مواردی مانند مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله، ساماندهی حمل و نقل عمومی) و با این روند ۱۷۰ هزار میلیارد ریال مازاد منابع ناشی از ماده ۳ را داشتیم که این اعتبار برای تأمین سرمایه گذاری مورد نیاز برنامه مورد توجه قرار گرفته و رقم آن نیز سالانه مشخص بود.

از سال ۱۳۸۳ مبلغ ۲۹ هزارمیلیارد ریال منابع ناشی از این محل را داشته و می توانستیم از آن استفاده کنیم که عملاً با ارائه طرح تثبیت قیمت این اعتبار از بین خواهد رفت.نکته دیگر، در خصوص ماده ۳ برنامه چهارم آن است که در هیچ جای آن عنوان نشده که قیمت ها معادل قیمت های فوب خلیج فارس تعیین شود، بلکه عنوان شده که بر مبنای این قیمت ها باشد و باید توجه کرد که بر مبنا به هیچ وجه به معنای معادل نیست بلکه بدان معنا است که باید این قیمت ها را هدف قرار داده و به طرف رسیدن به این میزان حرکت کنیم. این نکته ای است که به اشتباه تکرار و عنوان می شود که بر اساس ماده ۳ از سال اول برنامه می خواسته ایم قیمت برخی حامل های انرژی را ۳۰۰ الی ۳۵۰ تومان در نظر بگیریم که صحت ندارد بلکه مبنایی را که مورد نظر قرار داده ایم ۱۸۰ تومان بود و به دنبال ارقام مذکور نبوده ایم و این موضوع نیز برای همه حامل های انرژی مطرح نبود، بلکه در ماده مذکور قید شده که این قیمت در زمینه حامل هایی مانند نفت کوره، نفت گاز و بنزین مصداق خواهد داشت و همچنین مسائلی که در زمینه آثار تورمی این ماده مطرح کنند نیز باید با توجه به این سه نکته مطرح شود.
آیا اجرای تدریجی ماده ۳ مد نظر بوده است؟

اعلام شده بود که برمبنای فوب خلیج فارس و این به معنای معادل نیست پس اجرای تدریجی برای رسیدن به معادل قیمت های خلیج فارس مدنظر بوده است.
این دیدگاه جدیدی نیست که مطرح می شود؟

نه قبلاً نیز رسیدن تدریجی به قیمت های فوب خلیج فارس مد نظر بوده و دلیل آن نیز این است که در سال اول برنامه قیمت ها را بر مبنای ۱۸۰ تومان قرار دادیم. از سوی دیگر قیمت بنزین حتی قبل از افزایش شدید قیمت ها در فوب خلیج فارس بیش از این مبلغ و حدود ۲۷۰ تومان بود.نکته دیگری که با ارائه طرح تثبیت قیمت ها مطرح می شود آن است که ۸ قلم کالای مدنظر در این طرح مربوط به شرکت هایی می شود که سهم عمده ای در کل بودجه شرکت های دولتی دارند بنابر این اگر منابع این شرکت ها با مشکل مواجه شود، شرکت های مذکور زیانده شده و یا سود دهی کمتری خواهند داشت. چرا که شرکت های مذکور دو نوع پرداخت تحت عنوان مالیات و سود سهام را به دولت دارند که وقتی سود ویژه آنها کاهش پیدا کند موجب می شود تا مازاد سود سهامی که به دولت پرداخت می کنند نیز کاهش پیدا کند. این که گفته می شود آثار این طرح مربوط به شرکت ها بوده و بودجه عمومی دولت را دربرنمی گیرد نیز درست نیست.

آیا افزایش بیش از دو برابری قیمت بنزین در سال اول برنامه بار تورمی را به همراه نداشت؟
از طریق جدول داده و ستانده و برآوردی که انجام داده ایم، اثر تورمی این افزایش قیمت حدود ۵ درصد خواهد بود و نمی دانم آمار ۲۰ الی ۶۰ درصدی ارایه شده در این زمینه بر کدام مبنای تئوریک مطرح شده است. براساس آمار بانک مرکزی که قیمت فوب را خیلی بیشتر گرفته نیز این آثار حدود ۳۵ درصد است.

افزایش تدریجی قیمت بنزین مورد پذیرش منتقدین ماده ۳ نیز بوده اما افزایش بیش از صددرصدی این قیمت در سال اول برنامه چه توجیهی داشت؟
طی سال های گذشته نیز افزایش تدریجی ۱۰ الی ۲۰ درصدی قیمت بنزین را داشته ایم اما چه اتفاقی رخ داده است؟ قیمت گذاری بخش انرژی طی برنامه های دوم و سوم توسعه افزایش تدریجی بوده که اثر آن این بود که شدت انرژی از ۸/۵ دهم درصد در سال ۶۷ به ۹/۸ دهم درصد در سال ۸۲ افزایش یافته است. به دلیل ارزان بودن انرژی واحدهای تولیدی کشور به دنبال بهبود و ارتقای فناوری خود برای کاهش مصرف انرژی در واحدهای تولیدی نبوده اند و به دلیل قیمت گذاری غلط بیشتر مصرف کرده اند، اما در کشورهای اروپایی این رقم از ۲/۲ دهم درصد در سال مذکور به ۵/۱ درصد کاهش یافته است که تنها در سایه سیستم قیمت گذاری مناسب شدت انرژی را کاهش داده اند. اگر سیستم قیمت گذاری غلط باشد مردم به مصرف بیشتر تشویق شوند، افزایش مصرف هزینه بیشتری را برای دولت خواهد داشت و قادر به تأمین این نیاز نخواهیم بود. باید به نحوی عمل کرد که ضمن در نظر گرفتن ملاحظات تورمی از مصرف بیشتر نیز جلوگیری شود. حتی طراحان طرح تثبیت نیز قبول دارند که این مصرف قابل تحمل نیست ولی پیشنهادی که می دهند فقط به گسترش مصرف کمک می کند.

تثبیت قیمت ها تا چه حد در لایحه بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است؟
این طرح در لایحه بودجه ۸۴ در نظر گرفته شده مثلاً در باره هیچ کدام از شرکت ها افزایش قیمت را پیش بینی نکرده ایم و به همین دلیل اکنون در جداول بودجه با مشکل مواجه شده ایم. روح طرح تثبیت قیمت ها در لایحه بودجه سال آینده وجود دارد و به همین علت ماده ۳ را در بودجه سال ۸۴ لحاظ نکرده ایم.

در نظر گرفتن راهکارهای کاهش تورم براساس برنامه چهارم و طرح تثبیت قیمت ها در لایحه بودجه سال آینده تا چه حد همخوانی دارد؟
این دو با هم در تناقض نیستند. باید تعادل را در بودجه ایجاد می کردیم. عدم تعادلی که در منابع بودجه (۲۹ هزار میلیارد ریال)، بودجه شرکت های دولتی و واردات بنزین با آن مواجه شدیم حدود ۷ میلیارد دلار بار مالی داشت که ناچار به استفاده از حساب ذخیره ارزی شدیم. چند راه بیشتر وجود نداشت یا باید درآمدهای دیگر مانند مالیات ها و سایر درآمدها به اندازه کافی افزایش می یافت اما دیگر قابل افزایش نبوده دومین راه کاهش هزینه های دولت بود. براین اساس هزینه های جاری فقط ۴/۱۳ درصد رشد داشته و کسری نرخ تورم پیش بینی شده برای سال آینده ۱/۱ درصد کمتر است.

اعتبارات عمرانی سال آینده نیز در حداقل ممکن (۵ درصد) رشد داشته است. بنابراین هزینه ها نیز قابل کاهش نبود و مجبور به استفاده از حساب ذخیره ارزی شدیم. ۷/۷ دهم میلیارد دلار استفاده از حساب ذخیره ارزی در نظر گرفته شده که ۶/۴ دهم آن برای طرح های عمرانی، ۵/۱ برای بنزین و ۶/۱ دهم درصد برای سر رسید تعهدات ارزی صورت گرفته است. به این ۷/۷ دهم میلیارد دلار مبلغ ۵/۱ میلیارد دلار دیگر به دلیل عدم پذیرش کوپنی شدن بنزین باید اضافه شود که در مجموع باید ۲/۹ دهم میلیارد دلار به اضافه ۱/۱۴ دهم میلیارد دلار برای تأمین نیازهای ارزی بودجه، ارز به فروش برسد و اگر به هر دلیلی بانک مرکزی نتواند ۲۳ میلیارد دلار ارز بفروشد به ازای هریک میلیارد دلار ۶ درصد افزایش نقدینگی، ۳ درصد تورم را شاهد خواهیم بود که این امر موجب عدم تحقق اهداف مدنظر از طرح تثبیت قیمت ها خواهد شد. تجربیات چند سال اخیر نشان می دهد که بانک مرکزی نیز در این خصوص مشکل خواهد داشت.
با توجه به کسری بودجه آیا منابع درآمدی دولت در بودجه سال آینده بالا فرض نشده، این درآمدها تا چه حد واقعی و قابل تحقق خواهد بود؟
در مورد درآمدهای مالیاتی که ۱۲۵ هزار میلیارد ریال پیش بینی و ظاهراً با رشد ۴۱ درصدی در مقایسه با سال جاری که ۹۰ هزار میلیارد ریال بوده برخوردار است اما باید توجه کرد که ۱۸ هزار میلیارد ریال از ۱۲۵ هزار میلیارد ریال پیش بینی شده مربوط به بندر «ر» تبصره ۱۱ است که چیزی شبیه بهره مالکانه پیش بینی شده در ماده ۳ برنامه چهارم بوده و از آن تحت عنوان ارزش پایه نفت خام در مخزن یادشده که در واقع مالیات عملکرد شرکت نفت است. حدود ۲ میلیارد دلار از مالیات عملکرد شرکت نفت در درآمدهای مالیاتی دیده شده که ۱۸ هزار میلیارد ریال است و ۶ هزار میلیارد ریال نیز مربوط به سود سهام شرکت های دولتی می باشد که قبلاً در سود سهام لحاظ می گردید اما امسال جزو مالیات اضافی دیده شده است.در مورد سایر درآمدها نیز حتی با کاهش مواجه هستیم. اگر سایر درآمدها در بودجه سال آینده و سال جاری را مقایسه کنیم، سایر درآمدها در سال جاری ۲۹ هزار میلیارد ریال است اما در بودجه سال آینده ۱۷ هزار میلیارد ریال دیده شده است که این امر ناشی از تجربه سال جاری در خصوص آن بوده که بخشی از عدم تحقق های دولت در زمینه سایر درآمدهاست و براین اساس سایر درآمدها با کاهش مواجه شده است. تا جایی که می توانسته ایم سعی کرده ایم تا درآمدهای دولت در بودجه سال آینده با واقع بینی همراه باشد. درآمدهای مالیاتی یا سایر درآمدهای ناشی از خدمات دولتی، ثبتی، بهداشتی یا بعضی از کالاها ارتباطی با طرح تثبیت نخواهد داشت.

افزایش ۲۷ درصدی بودجه شرکت های دولتی در لایحه بودجه سال آینده بر چه مبنا و با چه توجیهی صورت گرفته است؟
گرچه بودجه شرکت های دولتی ۵۳ درصد رشد داشته است اما بدون در نظر گرفتن اثر بند «ر» تبصره ۱۱ لایحه بودجه، خالص رشد بودجه شرکت های دولتی ۷/۲۴ درصد خواهد بود. در این راستا مباحثی پیرامون کوچک سازی مطرح می شود که باید گفت کوچک سازی انجام شده، چرا که براساس حکم برنامه باید سالی۲ درصد بودجه کل کشور نسبت به تولید ناخالص داخلی کاهش پیدا کند. جی-دی- پی سال آینده حدود ۱۸۵ میلیارد دلار و در سال جاری۱۶۰ میلیارد دلار است. نسبت بودجه کل کشور به تولید ناخالص داخلی در سال جاری ۸۲ درصد است که در سال آینده به ۷۷ درصد خواهد رسید و حدود ۵ درصد از نسبت بودجه به تولید ناخالص داخلی کاسته شد و ۲ درصد حکم برنامه نیز حاصل می شود.
در مورد بودجه شرکت های دولتی باید به نکات زیر توجه شود. نخست آنکه اکنون در زمینه بودجه شرکت های دولتی به گونه ای بحث می شود که شاید این شرکت ها به عنوان نهادهای زیان آور اقتصاد کشور مطرح هستند و از این منظر خواستار جلوگیری از رشد و کوچک سازی شرکت های دولتی هستند.

اما باید توجه کرد که میزان سرمایه گذاری شرکت های دولتی در بودجه سال آینده حدود ۲۶ هزار میلیارد ریال و بیش از ۵/۲ در امر سرمایه گذاری دولت از محل بودجه عمومی است. سرمایه گذاران نسبت به سال گذشته حدود ۱۴درصد افزایش را نشان می دهد و از ۱۳۰ هزار میلیارد ریال به ۱۶۵ هزار میلیارد ریال رشد پیدا کرده است. این سرمایه گذاری ایجاد تولید و ارزش افزوده را به دنبال داشته و به رشد تولید ناخالص داخلی کمک می کند. نباید تصور کرد شرکت های دولتی نهادهای مضری هستند.ضمن اینکه نمی توان این شرکت ها را ثابت نگه داشت و باید شرکت های مذکور فعالیت داشته باشند. از ۸۵ درصد منابع درآمدی شرکت های دولتی ۶۰ درصد مربوط به شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز است. همچنین سه بانک دولتی فولاد مبارکه اصفهان، پتروشیمی بندر امام و چند شرکت برق از جمله شرکت های بزرگی هستند که واگذاری آنها امکانپذیر نخواهد بود و در زمره ۱۵ شرکت مذکور قرار دارند. فقط۲ مورد شرکت بازرگانی در ردیف این ۱۵ شرکت قرار دارد و بقیه را بانک ها و; تشکیل می دهد.

آیا بودجه در نظر گرفته شده برای شرکت های دولتی در سال آینده به منظور تأمین سرمایه گذاری مجدد شرکت های مذکور است؟
این شرکت ها سرمایه گذاری می کنند و این بودجه جزو منابع شرکت های مذکور است که به وسیله آن سرمایه گذاری می شود. همچنین شرکت های مذکور از محل درآمدهای خود نیز سرمایه گذاری می کنند و این طور نیست که درآمدهای حاصل را از این شرکت ها بگیریم.
شرکت های مذکور دارای منابع و مصارفی هستند و ۵۵ درصد سودی را که به دست می آورند به دولت داده و بقیه را سرمایه گذاری یا صرف هزینه های جاری خود می کنند. افزایش بودجه در نظر گرفته شده برای شرکت های دولتی نیز از محل ۴۵ درصد منابع به دست آمده توسط شرکت های مذکور صورت گرفته است.

در صورتی که طرح تثبیت قیمت ها ارائه نمی شد آیا بودجه شرکت های دولتی در سال آینده کمتر در نظر گرفته می شد؟
بله در این صورت افزایش بودجه شرکت های دولتی کمتر بود و رقم ۳۰ هزار میلیارد ریالی کمک دولت به این شرکت ها نیز مانند سال جاری ۱۸ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده از آنجایی که شرکت هایی مانند برق برای سرمایه گذاری با مشکل مواجه می شدند رقم ۱۲ هزار میلیارد ریالی در بودجه سال آینده این شرکت ها گنجانده شد که ناشی از ارائه طرح تثبیت قیمت ها بوده است.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.