مقاله حسابداری صنعتی ( بهای تمام شده )به زبان ساده


در حال بارگذاری
15 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله حسابداری صنعتی ( بهای تمام شده )به زبان ساده دارای ۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله حسابداری صنعتی ( بهای تمام شده )به زبان ساده  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله حسابداری صنعتی ( بهای تمام شده )به زبان ساده،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله حسابداری صنعتی ( بهای تمام شده )به زبان ساده :

مقدمه :
حتماً تاکنون بارهاو بارها با این واژه برخورد داشته اید . به راستی حسابداری بهای تمام شده چیست ؟ چرا مدیران مالی سازمانها همواره سعی دارند تا خود را به مرحله ای برسانند که بتوانند از این شاخه از فن حسابداری استفاده نمایند ؟ آیا این درست است که بعضی میگویند به واقع نمیتوان حسابداری بهای تمام شده را به صورت کامل در شرکتهای ایرانی پیاده سازی نمود ؟

اینها سئوالاتی بودند که برای خود من نیز در زمان دانشجوئی وجود داشتند و حتی بعضی جزئیات هم اکنون هم برایم بی پاسخ مانده اند .اکثر کارشناسان مالی ، حسابداری صنعتی را آنچنان که باید نمی شناسند و در مراکز آموزشی نیز دروس مربوط به آن ، علاوه بر آنکه تنها به صورت تئوری ارائه میگردد ، آنقدر حجیم و ثقیل مینماید که اکثر دانشجویان تنها به منظور کسب امتیاز قبولی دروس مربوط به این واحد را فرا میگیرند ، بطوریکه پس از گذشت چندماه از مطالعه این دروس از جوابگوئی به ساده ترین مسائل حسابداری صنعتی نیز عاجزند.

به راستی چرا ؟ آیا حسابداری بهای تمام شده واقعاً اینقدر پیچیده و دور از ذهن است که هرکسی توانائی انجام آن را نداشته باشد و یا اینکه آنرا بیش از آنچه که هست سنگین ، حجیم و تخصصی نشان داده اند ؟اینها همه سئوالاتی است که هرکس ممکن است بنا به سلیقه ، دانش و هنر خود پاسخ متفاوتی به آن بدهد . ولی من امیدوارم شما خواننده گرامی بتوانید پس از مطالعه آنچه که سعی میشود در ادامه جهت معرفی این شاخه از فن حسابداری به صورت بسیار ساده بیان گردد ، پاسخی درخور برای سئوالات فوق که لااقل خودتان را راضی کند ، داشته باشید .

منظور از حسابداری صنعتی(بهای تمام شده)چیست؟
حسابداری صنعتی شاخه ای از هنر و فن حسابداری است که وظیفه جمع آوری اطلاعات مربوط به عوامل هزینه و محاسبه بهای تمام شده محصولات و خدمات را بر عهده داشته و با تجزیه و تحلیل و بررسی گزارشها و راههای تولید ، روشهای کاهش بهای تمام شده تولیدات و خدمات را ارائه می نماید .

اهمیت حسابداری بهای تمام شده :
حسابداری صنعتی که گاهی اوقات به حسابداری مدیریت نیز مشهور است باید به عنوان یک بازوی قوی در اختیار مدیریت در ارتباط با برنامه ریزی و کنترل فعالیتها تلقی گردد. در حقیقت حسابداری صنعتی مدیر را با ابزار حسابداری مورد نیاز جهت برنامه ریزی ، کنترل و ارزیابی عملیاتی مجهز میکند .
مدیریت با استفاده از حسابداری صنعتی ، بهای تمام شده تولیدات را محاسبه میکند و کنترل خود را برروی هزینه های مواد ، دستمزد و سایر هزینه های تولید اعمال میکند . مدیران اگر گزارشات دقیق و صحیحی از عوامل هزینه نداشته باشند در تصمیم گیری خود در راستای افزایش بهره وری و تولید یا دیگر تصمیم گیریهای اساسی خود با مشکل مواجه خواهند شد .

کاربرد و وظایف حسابداری بهای تمام شده :
گاهی تصور میشود کاربرد حسابداری صنعتی و بهای تمام شده تنها محدود به کارخانجات و صنایع تولیدی بزرگ می باشد. هرچند شاید شاخص ترین کاربرد آن در این جهت باشد ، ولی سایر مؤسسات نیز از این حسابداری بهره برده و از روشهای حسابداری بهای تمام شده در شرکتهای بیمه ، بانکها ، شرکتهای حمل و نقل و هواپیمائی ، دانشگاهها و بیمارستانها در جهت کارائی و کسب سود بیشتر استفاده میگردد . برای مثال در ساده ترین حالت شرکت های حمل و نقل همواره سعی در محاسبه و تعیین قیمت تمام شده و هزینه حمل یک واحد کالا و یا یک نفر مسافر را دارند .

و اما بطور کلی میتوان وظایف زیر را برای حسابداری بهای تمام شده منظور کرد :
پیش بینی و برآورد هزینه های یک دوره.
جمع آوری ، تفکیک و تسهیم هزینه های تولید.
ارزیابی و قیمت گذاری محصولات .
یاری مدیران در جهت انتخاب بهترین راه حل ممکن.
کنترل هزینه ها و کاهش آن تا حداقل ممکن و منطقی.
یاری مدیران در جهت برنامه ریزی بهتر و اجرای آن .

تفاوت حسابداری بهای تمام شده (مدیریت) با حسابداری مالی :
حسابداری صنعتی ، اساساً دانشی است که دارای خصوصیت دوگانه است . از طرفی دارای ویژگی حسابداری مالی است و از این نظر به حسابداری مالی کمک میکند تا بتواند قیمت تمام شده کالای فروش رفته یا خدمت انجام شده را محاسبه و سود وزیان دوره مالی را تعیین نماید و از طرف دیگر دارای طبیعت حسابداری مدیریت است و با اطلاعاتی که محیا می نماید ، مدیریت را در برنامه ریزی ، کنترل ، ارزیابی عملکرد و تصمیم گیری کمک میکند و از این نظر از مهمترین ابزار مدیریت به شمار میرود.

حسابداری صنعتی مجموعه رویه روالهای منظم برای ثبت و گزارش قیمت تمام شده کالای ساخته شده و خدمات انجام شده در کل و جزئیات این سیستم شامل روشهائی برای تشخیص ، طبقه بندی ، تخصیص ، جمع آوری و گزارش هزینه های تولیدو مقایسه آن با هزینه های از پیش تعیین شده و استاندارد است .حسابداری صنعتی حلقه اتصال دو حسابداری مالی و مدیریت است .

و اما تفاوتهای حسابداری مدیریت با حسابداری مالی :
۱ – از نظر استفاده کنندگان اطلاعات ، استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری مدیریت ، افراد و مدیران درون سازمان هستند ولی در حسابداری مالی علاوه بر درون سازمان ، گروههای ذینفع و علاقمند خارجی مانند رقبا و موسسات مالی و اعتباری و بانکها نیز از اطلاعات حسابداری مالی استفاده مینمایند.
۲ – حسابداری مدیریت مقید و محدود به ضوابط معین و مشخصی نیست زیرا تنها در خدمت افراد و مدیران درون سازمانی است ولی حسابداری مالی مقید به اصول ، مفروضات و میثاقهای حسابداری می باشد . البته حسابداری صنعتی روشها و اصول مورد استفاده حسابداری را نفی نمی نماید بلکه دربرگیرنده یک نظام صحیح ، دقیق و مناسبتر جهت ثبت و اندازه گیری عوامل هزینه از لحظه شروع تا تکمیل فرآیند می باشد .

۳ – گزارشهای حسابداری مدیریت اغلب به واحدهای تابعه و بخشهای درون سازمان به تفکیک توجه دارد و ترکیبی از اطلاعات تاریخی ، پیش بینی ها و برآوردها را بکار میگیرد ولی در حسابداری مالی گزارشات ، کل واحد انتفاعی را در برمیگیرد و تنها از اطلاعات مبتنی بر گذشته ( آنچه که واقعاً اتفاق افتاده ) استفاده میکند .
جایگاه مدیران مالی در بازار سرمایه

ابراهیم رئیسی سرکندیز :
از آنجایی که روند شرکت سازی وتفکیک عملیات پایین دستی ، میان دستی و بالادستی ، به منظور دستیابی به اهداف توسعه اقتصادی و راهیابی به بازارهای سرمایه و سرمایه گذاری خارجی و داخلی و همچنین تفکیک منطقی مالکیت واحدهای اقتصادی از مدیریت آنان و سوق دادن اقتصادتک محصولی بـه سمتی که زمینه های شکوفایی خلاقیتها و تنوع بخشی درتولید حاصل گردد » زیرا اقتصاد مبتنی بر نفت ماهیتا ایجاد رانت می کند و دولت و کشور را به شکل یک سوپرمارکت بزرگ در می آورد به طوری که نفت می فروشیم و کالا می خریم و در واقع درآمدهای نفتی برای مصرف صرف می شود و در این راه دیگرتولید و نوآوری و تنوع در بخشها مفهومی ندارد« تهیه اطلاعات موردنیاز مربوط و به موقع و صحیح از بدیهیات کار خواهد بود.

دستیابی به اطلاعات سبب می شود که تصمیم گیری مدیران آسان تر، مطمئن تر، بهتر و مفیدترصورت پذیرد.
جایگاه امور مالی و وظایف اساسی مدیرمالی را می توان به سه دسته ذیل تقسیم کرد:
l حسابداری مالی؛
l حسابداری مدیریت؛
l امور مالی .

حسابداری مالی گزارشگری اطلاعات مربوط به رویدادهای گذشته را در برمی گیرد و الزاما مبانی لازم برای انجام بررسیهای مالی رافراهم می آورد. به عبارت دیگر،حسابداری مالی گذشته نگر است .حسابداری مدیریت و امور مالی شامل برنامه ریزی و شکل دادن به رویدادهای آتی هستند، به عبارتی آینده نگرند. حسابداری مدیریت ازطریق تامین اطلاعات موردنیاز برای تصمیم گیریهای مدیران ، به کارگیری مدلهای پیش بینی برای برآورد اطلاعات آینده و بالاخره برنامه ریزی و کنترل، وظایف خود را به انجام می رساند. امور مالی از طریق استراتژی های تامین مالی ،سرمایه گذاری و نظارت بر فعالیتهای بازار سرمایه در شکل دادن به رویدادهای مالی آتی فعالیت می کند.اطلاعات و تصمیمات و وظایف حسابداری مدیریت و امور مالی ،مبانی لازم را برای انجام حسابرسیهای عملکرد مدیریت فراهم می کنند.

برنامه ریزیها و وظایف حسابداری مدیریت و امور مالی از یک سو وارزیابیها و حسابرسیهای حسابرسان عملکرد مدیریت از سوی دیگر،باعث می شود که واحد انتفاعی به طور مستمر به سوی بهبود روشهای تصمیم گیری و انتخاب استراتژی های مناسب حرکت کند و جایگاه مناسبی را در بازار رقابت به دست آورد.
وظایف اساسی امور مالی را می توان در سه بخش :
l تامین مالی ؛
l سرمایه گذاری؛
l نظارت بر بازار سرمایه خلاصه کرد.

وظایف سه گانه فوق ایجاب می کند که ارزش زمانی پول و نرخ بهره به نحوی مقتضی محاسبه و درتکنیک های مـربوطه ، به ویژه تکنیک های بودجه بندی سرمایه ای وارزشیابی اوراق بهادار مورد استفاده قرار گیرد، گرچه اهمیت پول در اداره عملیات و توسعه و رشد واحدهای اقتصادی بستگی به نحوه تامین وبه کارگیری موفقیت آمیز آن دارد، ولی متاسفانه در سیستم دولتی جایگزین مناسبی برای خلاءهای مدیریتی گردیده است . علی هذا شایستگی وداشتن مهارت و توانایی مدیران مالی دارایی ارزشمندی برای واحدهای اقتصادی محسوب می شود که بایستی مدنظر قرار گیرد.

هزینه‌های تولید:
۱- راهنمای برآورد مواد اولیه و قطعات

مواد اولیه و قطعات از مهمترین اقلام هزینه ‌ای می‌باشند. نحوه تامین،کیفیت مواد تامین شده و بهای مواد ، دغدغه عمده‌ای برای واحد تولیدی است.
وجود ضایعات در فرایند های تولید ی اجتناب ناپذیر است. زیرا در طول یک روزکاری تغییرات دمای محیط، گرم شدن قسمتهای مختلف ماشین در اثر کار و ا س تهلاک ابزار کار باعث بیشتر شدن دامنه تغییرات مشخصه ‌ ها و تغییر مقدار میانگین از مقدار مورد نظر می‌گردند. دامنه تغییرات زیاد بطور حتم ضایعاتی را در تولید به وجود خواهد آورد. این تغییرات و در نت ی جه مقادیر ضایعات بستگی به نوع و میزان پیچیدگی فرایند، تعداد ایستگاه‌های کاری، نوع دستگاههای درگیر در فرایند،کیفیت مواد اولیه و مواردی از این قبیل دارند. برای خرید لازم است تا برآوردی از میزان ضایعات احتمالی بدست آید و میزان نیاز سالانه مواد و قطعات اضافه شود. لازم به ذکر است که جهت کاهش سرمایه‌گذاری می‌توان بعضی از قطعات را به دلایل ذیل، از خارج واحد تهیه نمود: 

• قطعات استاندارد که در بسیاری از محصولات کاربرد دارد.
• قطعاتی که شرکتهای دیگر در ساخت آن تخصص دارند.
• قطعاتی که شرکتهای دیگر آن را در حجم بسیار بالا و لذا با بهای تمام شده کمتری تولید می‌کنند.
• قطعاتی که به فرایندهای خاصی احتیاج دارند و در داخل موجود نیست.
برای تکمیل این بخش از پرسش‌نامه باید مواد مصرفی به تفکیک مواد اصلی ، مواد کمکی و بسته‌بندی مشخص شود و در جدول ۱ درج گردد.
تذکر مهم: مقدار و هزینه مواد اولیه و کمکی و بسته‌بندی بایستی در حداکثر ظرفیت تولید (ظرفیت اسمی) مشخص و درج گردد.

تذکر۱: سایر هزینه‌ها برای قطعات خارجی خریداری شده شامل سود بازرگانی، هزینه گمرک، بیمه و مانند آن در قیمتها لحاظ شود.
تذکر۲: هزینه حمل مواد و قطعات باید در قیمتها لحاظ شود .
راهنمای صفحه دوازدهم پرسش‌نامه بانک:
۲- بر آ ورد هزینه ‌ های نیروی انسانی:
جهت برآورد هزینه‌های نیروی انسانی باید نخست بر آ وردی از نیروی کار مورد نیاز داشت که برای آن باید به دو سوال زیر به دقت پاسخ داده شود:
۱-چه تعداد کارگر ، تکن ی سین ، متخصص و مدیر مورد نیاز است؟
۲- چه مهارتهائی باید داشته باشند؟
پس از مشخص شدن پاسخ سوالات بالا ، نیرو ی مورد نیاز شناسائی شده و با توجه به آن هزینه‌های نیروی انسانی مشخص شود.
تذکر: پاسخ سوالات فوق در پیوست آورده شود . زیرا راهنمای مناسبی برای تجزیه و تحلیل فنی کارشناس مربوطه می‌باشد.
عوامل زیر در تعیین دستمزد نیروی انسانی واحد تولیدی تقش موثری دارند:
علاوه بر هزینه مستقیمی‌که به عنوان حقوق و مزایا یا پاداش به پرسنل داده ‌ می‌شود ، باید برای بر آ ورد هزینه ‌ های غیرمستقیم حقوق به موارد زیر توجه کرد.
۱- سهم هزینه بیمه ‌ ای که کارفرما می‌پردازد شامل:

– ۲۳% سهم کارفرما برای تامین اجتماعی(با درنظر گرفتن سقف حقوقی که هرساله توسط تامین اجتماعی ا علام می‌کند)
– سهم بیمه های تکمیلی
هزینه حقوق یک ماه مرخصی پرسنل
۳- هزینه پاداش آ خر سال معادل ۲ ماه از حقوق پرسنل کارگری
۴- معادل یک ماه به عنوان ذخیره بازخرید
بنابراین با احتساب این هزینه‌ها، حقوق ماهانه باید در عدد ۱۶ ضرب شود تا حقوق سالانه بدست آید.
تذکر: می‌توان ضریب کمتری ( حذف یک ماه مرخصی و بخشی از پاداش) را نیز جهت ضرب در حقوق ماهانه در نظر گرفت ولی در هر صورت ، حداقل ضر ی ب مناسب ۱۴ می‌باشد.
هزینه‌های نیروی انسانی به تفکیک کادر تولیدی و اداری در جداول ۲ و۳ درج می‌گردد.

راهنمای صفحه سیزدهم پرسش‌نامه بانک:
۳) هزینه های سوخت و انرژی: هر تولیدی توام با صرف انرژی و سوخت است و بسیاری از تولیدات به مقادیر زیادی از آب هم نیاز دارند. هزینه‌های مربوط به مصرف انواع سوخت و انرژی و آب باید با توجه به میزان دقیق مصرف آنها در جدول ۳ ارائه ‌گردد.
تذکر: برای برق ‌ مصرفی باید بعد از مشخص شدن توان مصرفی ماشین‌آلات و تجهیزات برقی، مصرف سالانه آنها با توجه به زمان استفاده از هر دستگاه محاسبه شود ( برای محاسبه زمان باید به تعداد روز کاری و تعداد شیفت کاری توجه کامل نمود).

۴) هزینه ‌ های متفرقه تولید: به غیر از هزینه ‌ های مستقیم نیروی انسانی و مواد خام ،برای تولید محصول ، ناچار باید هزینه ‌ های دیگری نیز انجام شود. این هزینه ‌ ها را که به هزینه ‌ های متفرقه معروف است، می‌توان به چهار گروه زیر تقسیم نمود که در جدول۴ منظور می‌گردد.
۴-۲- هزینه ‌ های سربار کارخانه
۴-۱- هزینه ‌ های سربار تولید
۴-۴- هزینه ‌ های سیستم ارتباطی
۴-۳- هزینه ‌ های سربار پرسنل

۴-۱- هزینه ‌ های سربار تولید: تجهیزات و ماشین ‌آ لات تولیدی برای انجام وظایف خود نیاز به سرویس‌هایی دارند. از جمله این سرویس‌ها می‌توان به روغن ‌ های صنعتی لازم، آب صابون و خنک کننده ‌ ها ، ابزار آ لات مصرفی ماشین ‌آ لات، لوازم یدکی، بیمه ماشین‌ آ لات و تجهیزات تولیدی ، هزینه‌هائی که جهت انجام فرآوری بر روی قطعات در خارج از کارخانه باید انجام شود و مواردی از این قبیل اشاره کرد ، هزینه ‌ های سالانه این اقلام در بخش هزینه‌های سربار تولید می‌آید.
۴-۲- هزینه ‌ های سربار کارخانه : برای اینکه کارخانه یا واحد تولیدی به حیات خود ادامه دهد ، هزینه ‌ هایی را متحمل می‌شود که مستقیما” در تولید نقش ی ندارند. از جمله این هزینه ‌ ها ، می‌توان به هزینه ‌ های اداری و دفتری، بیمه و عوارض کارخانه‌ای، نظافت، حفاظت از کارخانه، ت شریفات و ملاقات‌ها، دفع ضایعات ، اجاره و غیره را نام برد. این هزینه ‌ ها در بخش مربوط به هزینه‌های سربار کارخانه ذکر می‌شود.

۴-۳- هزینه ‌ های سربار پرسنل: برای رفاه حال پرسنل کارخانه هزینه ‌ هایی می‌شود که بطور مستقیم به تولید ارتباطی ندارد . مانند هزینه ایاب و ذهاب پرسنل ،هزینه ماموریت و سفر، هزینه آبدارخانه و آشپزخانه ، غذا و موارد مشابه. این هزینه ‌ ها در بخش مربوط به هزینه‌های سربار پرسنل ذکر می‌شود.
۴-۴- هزینه های سیستمهای ارتباطی : برای ایجاد بستر مناسب ارتباطی و اطلاعاتی در هر کارخانه نیاز به هزینه‌هائی از قبیل تلفن، اینترنت و … می‌باشد که در بخش هزینه ‌ های سیستم ارتباطی منظور می‌گردد.

۵- هزینه استهلاک و تعمیر و نگهداری:
هزینه استهلاک طبق نرخهای موجود در قانون مالیاتهای مستقیم برای هریک از داراییهای ثابت بر اساس ضریب تعیین شده محاسبه و در جدول ۵ بخش هزینه استهلاک منظور می‌گردد.
برای هزینه تعمیر و نگهداری نسبت به کل ارزش داراییها ی مربوطه، درصدی را در نظر می‌گیرند که این درصد در رشته‌های مختلف از صنایع و بخشهای مختلف داراییها متفاوت و معمولا در صنایع متعارف حدود ۵-۲ درصد می‌باشد و در جدول ۵ ( بخش هزینه تعمیر و نگهداری ) منظور می‌گردد.
۶- هزینه‌های توزیع و فروش: هزینه‌هائی که جهت تبلیغات، بازاریابی ، سفر، حمل محصولات، خدمات بعد از فروش، کارآموزی فروشندگان و … که مستقیما ” با فروش و توزیع در ارتباط می‌باشند در جدول ۶ درج می‌گردد .

تذکر: یک تخمین ساده برای طرحهائی که به نوعی اینگونه هزینه‌ها را دارند ۲% از فروش می‌باشد و در صورتی که طرح به لحاظ ماهیت نیازمند به اینگونه‌ هزینه‌ها نباشد در همان جدول در قسمت مربوطه توضیح مناسب درج گردد.

۷- هزینه‌های پیش‌بینی نشده تولید: همانگونه که در قسمت هزینه‌های پیش‌بینی نشده ثابت ذکر گردید به دلایلی که نمی‌توان برخی از هزینه‌ها را پیش‌بینی کرد درصدی از هزینه‌های تولید در این بخش دیده می‌شود. این بخش از هزینه‌ها در جدول۷ منظور می‌گردد.
تذکر: برای تخمین این قسمت حدود ۵ درصد از برآورد هزینه‌های تولید بجز هزینه استهلاک ، رقم مناسبی می‌باشد.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.