مقاله طراحی وب سایت هتل


در حال بارگذاری
15 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله طراحی وب سایت هتل دارای ۱۰۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله طراحی وب سایت هتل  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله طراحی وب سایت هتل،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله طراحی وب سایت هتل :

طراحی وب سایت هتل

پیشگفتار
ارتباطات در عصر حاضر و در آغاز قرن بیست و یکم الفبای زندگی صنعتی¸ مدرن و متمدن، جوامع مترقی این کره خاکی را تشکیل می‎دهد. اهمیت ارتباطات و در معنایی ساده‎تر تبادل اطلاعات بین جوامع بشری و انسان‎ها که تشکیل دهنده جوامع بشری می‎باشند و در عصر امروز حضور آن مهم و حائز اهمیت است که به زعم بزرگان علم در جهان امروز اگر کسی خود را بی نیاز از تبادل اطلاعاتی بداند در حقیقت دچار توهمی بزرگ از یک محیط پر رمز و واقعیت گشته و در حقیقت از آمادگی لازم برای ورود به قرن بیست و یکم برخودار نمی‎باشد و از قافله به شدت عقب مانده است.

نظریات ارتجاعی در محدود کردن جوامع بشری در دستیابی به اطلاعات مجکوم به شکست هستند پیشرفت علم و فن در جهان امروز آن قدر سریع و شتابان است که هرگز هیچ کشور مقتدری در دنیا خود را از دریافت اخبار و اطلاعات مربوط به مراکز دیگر با کشورهای دیگر بی نیاز نمی‎داند. حتی کشورهای در حال توسعه، یا حتی کشورهای فقیر به تناوب سود می‎برند.

اگر حادثه‎ای در نقطه‎ای از جهان روی داد با مخابره خبر آن، در عرض کمتر از یک صدم ثانیه به سراسر جهان همه مردم دنیا به کمک این قسمت از کره خاکی می‎شتابند و همه این‎ها ممکن نیست مگر به وسیله تکنولوژی ارتباط و اطلاعات گسترش سیستم‎های اطلاعاتی در سراسر جهان از قبیل ماهواره‎ها، سیستم‎های مایکروویو، سیستم‎های اطلاعات کامپیوتری و غیره… جهان بزرگ ما را تبدیل به یک دهکده کوچک کرده است، به طوری که هر فرد از هر ملیتی در دورترین فاصله کره خاکی می‎تواند در آن واحد با دیگری ارتباط برقرار کند و هر اتفاقی هرچقدر کوچک و بی اهمیت توسط سیستم‎های پیشرفته تبادل اطلاعات به دورترین فاصله از آن نقطه مخابره می‎شود، گو اینکه فاصله در جهان ما از بین رفته و بعد جغرافیایی کره زمین و چه بسا فضای کیهانی تبدیل به مسافتی کوتاه شده است.

چکیده پروژه
پروژه در پیش رو دارید جهت انجام پروژه فارغ التحصیلی دوره علمی کاربردی کامپیوتر در سال تحصیلی ۸۴-۸۳ به انجام رسیده است. این پروژه زیر نظر استاد ارجمند جناب آقای مهندس ترک زاده مراحل تکمیلی خود را طی نمود.
در طراحی پروژه از نرم‎افزارهای زیر استفاده شده است:
Dream weaver*
SQL serer*
ASP.Net*
این پروژه کلیه امکانات سایت یک هتل را دارا می‏‎باشد و اطلاعات لازم در این زمینه را در اختیار مراجعه کنندگان می‎گذارد.
به عنوان مثال فردی که بخواهد از این سایت استفاده نماید بعد از مطالعه امکانات هتل و بازدید اتاق‎ها می‎تواند با تکمیل فرم رزرو اتاق مورد نظر خود را رزرو کند.

فصل اول

آشنایی بااینترنت

تاریخچه اینترنت
برای درک اساسی و بنیادین یک علم و جهت‌گیری به سمت جنبه‌های علمی آن دانستن تاریخ و علل بوجود آمدن آن ضروری می‌نماید. لذا ابتدا به تشریح تاریخ این علم می‌پردازیم. تولد ارتباطات کامپیوتری تاریخ جالبی دارد و آن به رقابت بین دو ابر قدرت قرن بیستم یعنی اتحاد جماهیر شوروی سابق و ایالت متحده آمریکا مربوط می‌شود. همانطور که می‌دانید اولین ماهواره مصنوعی ساخت دست بشر در سال ۱۹۷۵ به نام اسپوت نیک توسط شوروی به فضا پرتاب گردید درست از همین سال علم تبادل اطلاعات کامپیوتری بوجود آمد.

ماهواره‌های در ارتباط مخابراتی و جاسوسی و به طور کلی جذب اخبار و ارقام توانائیهای فراوانی دارند. این توانایی و قابلیت کاملاً مورد توجه دانشمندان آمریکایی و بطور کلی نظام آمریکایی بود. نظامی که در این زمینه در آن سالها دارای عقب ماندگی محسوسی از شوروی بود لذا مراکز تحقیقاتی بطور اعم و مراکز نظامی بطور اخص در آمریکا مامور شدند تا با توجه به قابلیت توانایی موشک‌های شوروی در پرتاب ماهواره‌ها به فضا در نتیجه حمل بمب اتمی توسط موشک و پرتاب آن به شهرهای آمریکا و همچنین توانایی گسترده مخابراتی شوروی سیستمی را طراحی کنند که اگر به فرض یکی از شهرهای آمریکا توسط بمبهای اتمی نابود شد سیستمی موجود باشد و اطلاعات موجود در کامپیوترهای این شهر را قبل از نابودی به شهر دیگر منتقل کند. دانشمندان و محققان در پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) موفق به طراحی سیستمی شدند که قابلیت انتقال اطلاعات مثلاً از طبقه دوم پنتاگون اتاق ۴۰۲ را به طبقه چهارم اتاق ۹۴۴ و سایر طبقات و اتاقهای این وزارتخانه را داشت. یعنی دو کاربر در چند نقطه مختلف این سازمان توانایی تبادل اطلاعات بین یکدیگر و بین یک کامپیوتر مرکزی را داشته باشند و همچنین می‌توانستند توسط این سیستم به تبادل نامه بپردازند که این سیستم انتقال نامه هم اکنون پست الکترونیکی نامیده می‌شود. اما یاد‌‍آوری این نکته ضروری می‌نماید که در سیستم‌های مدرن امروزی و سیستمهایی که در آینده طراحی خواهند شد انتقال نامه به یک موضوع پیش پا افتاده و بسیار ساده تبدیل خواهند شد. در سیستمهای آینده انسان خود انتخابگر خواهد شد و آنچه که او را اراده کند که انجام دهد فقط با یک کامپیوتر و یک مودم و یک خط تلفن در منزل یا محل کار او امکان پذیر می‌شود.

به هر حال سیستمی که شرح گردید در ابتدا به نام آرپا مشهور شد ماموریت اصلی و نهایی آرپا تحقیق و اتصال کامپیوترهای دانشگاه و مراکز نظامی از طریق بستر مخابراتی به نحوی بود که چندین کاربر بتوانددر یک محیط ارتباطی با هم شریک شوند. هدف ایجاد شبکه‌هایی بود که در آن اطلاعات که همان داده‌های کامپیوتری می‌باشند بتوانند از نقطه‌ای به نقطه دیگر بروند و تمام شبکه‌های محلی در نقاط مختلف به یکدیگر متصل شوند.

البته در ابتدا هدف آرپا ایجاد شبکه‌ای مانند اینترنت نبود وفقط یک اقدام احتیاطی در مقابل حمله احتمالی موشکهای اتمی دوربرد اتحاد جماهیر شوروی بود. در اوایل ۱۹۷۳ یعنی زمانی که سیستمهای کامپیوتری بزرگ در بازار بودند و هنوز خبری از کامپیوترهای شخصی نبود آرپا که با افزوده شدن (DEFENCE) به آژانس پروژه‌های پیشرفته دفاعی به DARPA تغییر نام داده بود شروع به کار بر روی پروژه جدیدی برای به هم مرتبط سازی سیستم‌ها کرد هدف از این پروژه یافتن راهی برای متصل ساختن شبکه‌ها به یکدیگر بود البته باید توجه داشت که هر یک از این شبکه‌ها برای جابه جایی اطلاعات خود از روش‌های متفاوتی استفاده کردند.
وقتی روش مرتبط ساختن کامپیوترهای شخصی مطرح می‌شد صاحبان شبکه‌ها می‌توانستند از طریق تجهیزات خاصی موسوم به دروازه‌ها شبکه‌های خود را به هم وصل کنند که البته ارتباط بین شبکه‌ها احتیاج به پروتکل های مناسب داشت.
در سال ۱۹۶۲ پاول بارن در مقاله‌ای تحت عنوان روی شبکه‌های ارتباطی توضیحاً به تشریح شبکه‌های PACKET SWITCH پرداخت در این روش داده‌ها به قطعات و بسته‌های کوچکتری خرد می‌شوند و هر بسته شبیه یک نامه پستی شامل آدرس فرستنده و گیرنده است و می‌تواند از هر مسیری به مقصد برسد در مقصد بسته‌ها مجدداً یک پارچه می‌شوند و به فرم کامل تحویل مقصد می‌شوند. در سال ۱۹۶۹ ایالات متحده چهار کامپیوتر را با استفاده از تکنولوژی PACKET SWITCH در ایالت های کالیفرنیا و یوتا به هم متصل کرد این شبکه خوب کارکرد و کاربران این کامپیوترها توانستند تقریباً همزمان به دیگر کاربران پیام بفرستند و فایل به اشتراک بگذارند، این پروژه همان آرپا نام گرفت اما یک کلمه جدید به انتهای ان اضافه شد و به صورت (ARPANET) درآمد با گذشت زمان، کامپیوترها و کابران جدید در سایت های دولتی و دانشگاهی به آن اضافه شدند

در سال ۱۹۷۰ کامپیوترهای میزبان استفاده از پروتکل کنترل شده NCP را شروع کردند و یک سال بعد به تعداد گره‌های این پروژه به ۱۵ و تعداد میزبانهای آن به ۳۲ عدد رسید در همین سال شخصی به نام نایلون سیستم نامه‌رسان الکترونیکی را برای یک شبکه توزیع شده ابداع نمود در سال ۱۹۷۳ کشورهای بریتانیا و نروژ به ARPANET متصل شدند در سال ۱۹۷۴ دکتر رابرت متکالف نیز نظریه خود را در مورد اینترنت ارائه داد در همین سال سیرف و باب کان جزئیات پروتکل TCP را ارائه داد کمپانی BBN نیز بر نسخه تجاری آپارنت به اسم رتل بنت را ارائه کرد. از اواسط دهه ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ شبکه‌های کوچکی از آرپانت استفاده کردند و تصمیم گرفتند تا به صورت شبکه‌ای با هم کار کنند آنها آرپانت را به عنوان هسته انتخاب کردند و شروع به ارتباط از طریق خطوط استیجاری نمودند در سال ۱۹۸۶ سرعت این شبکه‌ها ۵۶ کیلو بیت در ثانیه بود. سرانجام در سال ۱۹۹۰ آرپانت تغییر یافت و نام اینترنت بر روی آن گذاشته شد. در آن زمان از سیستم‌های یونیکس در یک محیط خط فرمانی برای استفاده از امکانات اینترنت استفاده می‌شد با دستوراتی مثل FTPو TELNET برای اتصال و استفاده از سایر امکانات اینترنت استفاده می‌شد که لازم بود هر بار کاربر شناسه کاربری و رمز عبور وارد نماید.

فصل دوم

آشنایی با وب جهانی

تاریخچه صفحات وب
وب جهانی بخشی از اینترنت است که یک مدل ارتباطی را مشخص می‌کند بر روی وب جهانی اطلاعاتی وجود دارد که تنها با یک کلیک در اختیار قرار می‌گیرد. وب‌ها منابعی اطلاعاتی در اینترنت هستند وب سایت با صفحه وب متفاوت است وب سایت ممکن است شامل چندین صفحه، فایل، تصویر، صوت و غیره باشد پس هر وب سایت متشکل از صفحات مختلفی است که یکی از آنها به عنوان Home page شناخته می‌شود. صفحات هر سایت وب بر روی کامپیوتری قرار دارد که به مشتریان وب خدمات ارائه می‌دهد این کامپیوتر می‌تواند یک کامپیوتر خصوصی یا یک Server شبکه باشد که برای امور دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به هر حال این کامپیوتر باید به اندازه کافی بزرگ بوده تا قابلیت سرویس‌دهی به درخواست‌های همزمان را داشته باشد.

در سال ۱۹۸۰ در مکانی به نام CERN (آزمایشگاه اروپایی مربوط به فیزیک ذرات) شخصی به نام تیم برنزلی توسعه اتصالات کامپیوترهای جهانی را پیش‌بینی کرد که از طریق آن بتوان به تمام انواع اطلاعات و فایل‌های جامعه فیزیک دست یافت در سال ۱۹۸۹ پیشنهادی را ارائه کرد که آغازگر وب جهانی بود به زودی مشخص شد که موضوع اجتماع متصل به هم می‌تواند فراتر از فیزیک باشد بعد از آن وب جهانی متولد شد و سازمانهای به فکر مونتاژ سخت‌افزار شدند و با چگونگی توسعه این شبکه گسترده آشنایی پیدا کردند اولین کامپیوترهای وب جهانی در CERN تولید شد. این کامپیوترها منجر به توسعه وب جهانی شدند.

در ‌آغاز وب جهانی فط شامل چندین ماشین SERVER/CILENT بود اما پس از چند سال بسیار گسترده شد کامپیوترهای SERVER/CILENT اساس اینترنت هستند بطور کلی SERVER کامپیوتری است که داده‌ها و اطلاعات را تحویل می دهد و CLIENT کامپیوتری است که داده‌ها و اطلاعات را درخواست می‌کند. در سال ۱۹۹۳ وب فقط پنجاه SERVER داشت در مدت هجده ماه این عدد به سی هزار عدد افزایش یافت در حال حاضر میلیون ها SERVER وب در جهان وجود دارد.

محتویات وب
می‌خواهیم ببینیم چه عناصری در صفحات وب نقش اصلی را بازی می‌کنند.
HTML: زبان برنامه نویسی وب جهانی که به مرورگر می‌گوید چگونه متن، پیوندها، گرافیک و سایر رسانه‌های اسناد را نمایش دهد. این زبان اساس تمام صفحات وب است.
کنترل گر وب: مسئول نگهداری و بازسازی سند وب جهانی است کنترل‌گرهای وب نیروی خلاق ماورای وب جهانی هستند.
نام دامنه: نامی است که به هر کامپیوتر موجود در وب جهانی داده می‌شود که به عنوان تهیه کننده اطلاعات فایل‌هاست اسامی دامنه دو یا چند عبارت است که با نقطه از هم جدا می‌شوند مثل: WWW.MIT.EDU
URL: آدرس اسناد وب جهانی است که گاهی آدرس وب جهانی نیز نامیده می‌شود مثلا: http/www.yahoo.com سایت یاهواست.

کاربردهای وب جهانی
وب جهانی کاربردهای فراوانی دارد. سرگرمی‌، تجارت، آموزش، تبلیغات و هزاران کار دیگر در وب جهان امکان پذیر است. می‌توان برای خرید اتومبیل به سایت‌های مربوط به کارخانه‌های معروف دنیا مراجعه کرد و از تازه‌ترین مدل های اتومبیل همراه با رنگ، قیمت، و سایر مشخصات با خبر شد. می‌توان برای خرید کتاب به سایت‌های معروف اینترنت مراجعه کرد.
فروشگاه‌های بزرگ کتاب مثل آمازون آمادگی ارائه هرگونه خدماتی را در خصوص کتاب دارند. ناشرین معروف دنیا سایت‌هایی دارند که کتب خود را همراه با آن ارائه دهند.
اگر به تجارت علاقه دارید می‌توانید گزارش سالانه قیمت های فعلی کالا، موجودی کالا و سایر اطلاعات را بدست آورید. برای تفریح و سرگرمی نیز سایت های خاصی وجود دارد. اگر به هنر و موسیقی علاقه‌مند هستید سایت های مربوط به آنها در اینترنت فراوان است اگر می‌خواهید در دانشگاه‌های دنیا تحصیل کنید، اگر به تازه‌ ترین مقالات رشته‌های خاصی علاقه دارید. می‌توانید به سایت های معروف آنها مراجعه کنید.

وب پویا و تفاوت آن با وب ایستا
در آغاز وب یک رسانه ایستا بود بصورت سیستمی طراحی شد که برای مبادله مقاله‌های تحقیقاتی به کار رفته است و شکل آن مثل یک کتاب الکترونیکی بود. سایت های وب وقتی که ساخته شدند به مدت چندین ماه تغییر نمی‌کردند. تازگی اطلاعات مبتنی بر وب به همراه محیط توسعه اولیه منجر به استانداردهایی شد که با اسناد دست نویس قابل مقایسه است.
با رشد وب به قوت‌های آن نیز پی برده شد بدین ترتیب وب دیگر از حالت یکنواخت و ایستا درآمد بطوریکه ظاهر و محتویات آن تغییر کرد. ایجاد سایت های پویا برای کسانی که از اینترنت استفاده می‌کنند الزامی است در غیر اینصورت سایت انها به عنوان یک شهر متروکه محسوب خواهد شد.

بعضی از ویژگی‌های پویایی که مخاطبان اینترنت به آنها علاقه مند هستند عبارتند از:
حساسیست نسبت به زمان به جای محتویات دائره المعارف
تغییر محتویات و سبک طراحی
سازگاری با نسل های جدید سخت افزار، نرم‌افزار و استانداردهای تحویل اطلاعات
پشتیبانی از ارتباط با مخاطبین سایت

مدیریت موثر برای افزایش کیفیت اطلاعات
سالیانه هزاران وب سایت به دلیل کهنه شدن از رده خارج می‌شوند برای همین سایت های از دور خارج می‌شوند هزینه‌های زیادی مصرف شده است. در سال ۱۹۹۷ در حدود ۱۰۰۰ وب سایت از رده خارج شد و در سال ۱۹۹۸ تقریباً ۲۰۰۰ سایت وب از دور خارج شد و برای اینکه سایت‌های پویا جذاب باشند باید ویژگی‌های زیر را داشته باشند:
در هر بار مراجعه چیز جدیدی برای ارائه کردن داشته باشد.
رابط ها و برنامه‌نویس، منعکس کننده گرایش های جدید در سبک نرم‌افزار باشند
پاسخ به تغییرات در ترافیک کارگزار و بیننده از طریق عدم نیاز به کاربران با تجربه
عدم وجود گرافیک‌های نامفهوم و رابط‌های ناقص
کنترل شخصی و سفارشی سازی محتویات صفحات وب

فصل سوم

اصول طراحی صفحات وب
اصول طراحی صفحات وب
– مراحل طراحی صفحات وب
– روش‌های برنامه‌نویسی تحت وب
– سرویس‌های مورد نیاز جهت راه اندازی یک سایت وب
– ساخت صفحات وب در سایر برنامه‌ها
– ایجاد جذابیت در صفحات با استفاده از امکانات چند رسانه‌ای
مراحل طراحی صفحات وب

براساس تجربیات و مشاهده بدست آمده شاید بتوان مراحلی را برای طراحی صفحات وب مطرح کرد این مراحل عبارتند از:
– توجه به مخاطب
– تعریف توابع و ساختارهای موردنظر
– خلق یک طراحی تصویری
– تنظیم محتویات با توجه به عناصر تصویری
– طراحی، تست پوسته عملیاتی

– تعیین محتویات صفحه
– تست و ارزیابی صفحه
– انتشار صفحه وب در اینترنت
توجه به مخاطب

صفحات وب طراحی می‌شوند تا دیگران از آنها استفاده کنند، آیا مخاطبین خود را می‌شناسید؟ این کار بسیار دشوار است زیرا ممکن است افرادی که با کامپیوتر کار می‌کنند به زودی عوض شوند.
باید از سطح اطلاع، امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و تخصص‌های مخاطبین خود خبر داشته باشید علاوه بر این توانایی‌های خود را نیز مورد بررسی قرار دهید.
برای این منظور موارد زیر را در نظر داشته باشید:
مشخص کنید که برای ایجاد صفحه به چه مواردی نیاز دارید
صفحه وب را توصیف کرده راه ‌حل‌هایی را برای حل این مسئله ارائه دهید.
وضعیت مخاطب خود را روشن کنید

ابزارهایی را که برای طراحی صفحه وب در اختیار دارید مورد بررسی قرار دهید
زمان‌بندی طراحی صفحه را مشخص کنید
با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید و نظرات وی را جویا شوید
یک سایت بسیار عالی وقتی تعداد اندکی آن را دیده یا از آن استفاده کرده‌اند مفهومی ندارد و یا یک انیمیشن زیبا وقتی روی صفحه‌ای قرار دارد که مراجعه کننده نتواند آن را ببیند حتی ارزش طراحی را ندارد یک وب سایت باید مراجعه کننده خود نوعی پاداش در نظر بگیرد.
یک سایت نابسامان با نوع خط و رنگ ناموزون تأثیر منفی بر مراجعه کننده می‌گذارد (طراحی و جذابیت نوعی پاداش برای مراجعه کننده محسوب می‌شود) راهنمایی کردن مراجعه کننده یکی از مهمترین کارها در یک سایت است.

در بعضی سایت های بزرگ که ۲۴ ساعته در حال عرضه کالا یا اطلاعاتشان هستند می‌بینیم که راهنمایی‌های لازم برای مراجعه کننده صورت نمی‌گیرد و تمام تلاش گردانندگان سایت تقریباً به هدر می‌رود، طراح وب باید کاری کند که مراجعه کننده پس از ترک سایت فکر دوباره آمدن به سایت را داشته باشد.

روشهای برنامه‌نویسی تحت وب
زبان HTMLمهمترین زبان اشاره‌ای می‌باشد که بیشتر صفحات وب با این زبان نوشته شده و یا از آن استفاده می‌کنند برمبنای SGML که یک استاندارد مدیریت اطلاعات است ایجاد گشته است. این استاندارد توسط سازمان بین‌المللی استاندارد ISO در سال ۱۹۸۶ به قصد مهیا نمودن اسنادی که اطلاعات قالب‌بندی شده و دارای پیوند را مستقل از کاربرد و سکوی سخت‌افزار ارائه نماید، معرفی شد. HTML دارای برچسب‌هایی می‌باشد که این برچسب‌ها به سند اضافه می‌شود و طریقه نمایش را از طریق مرورگر مشخص می‌کنند HTML شامل موارد زیر می‌شود:
ساختار برنامه
برچسبهای Text
تصاویر و صدا
جداول
پیوندها
نقشه
Frameها

فرم‌ها و عناصر آنها مثل (Key,Editor,Radio button,check box,Input line,…..)
می‌توان برنامه‌های HTML را در هر ویرایشگر متنی مثل Edit در Dos و یا Notepad در Windowsبنویسید و آنها را توسط مرورگرهایی چون Internetexplorer یا Netscape اجرا و مشاهده نمایید. البته HTML دارای Generatorهایی مانند Dreamweaver نیز می‌باشد که از طریق آنها می‌توان این صفحات را ایجاد کرد.
DHTML

HTML پویا است که امکان خلق صفحات وب تعاملی با قابلیت های چندرسانه‌ای را ایجاد می‌کند، برای خلق HTML پویا می‌توان از زبان‌های اسکریپتی مختلفی استفاده نمود که با استفاده از قابلیت‌های آنها می‌توان عناصر اعم از Tagها، تصاویر، اشیاء، متون را تغییر داد. HTML پویا دست آورد نسبتاً جدیدی در عرصه وب است.

برنامه‌نویسی به زبان جاوا
جاوا زبان برنامه‌نویسی است که توسط شرکت SunMicrosystem ارائه شده و شباهت‌های بسیاری به زبان C++ دارد این زبان برنامه‌نویسی را می‌توان درباره متنوعی از کاربردهای وب و مهمتر از همه در کاربردهای توزیع شده بکار گرفت. برنامه‌های کوچک نوشته شده به زبان جاوا، که اصطلاحاً Applet گفته می‌شوند را می‌توان درون صفحات HTML قرار داد شرکت SUN جهت عمومیت دادن جاوا source کامپایلر آنها را بصورت رایگان در اختیار شرکت های مختلف خصوصاً شرکت‌های نویسنده مرورگر قرار داد این باعث شد که بسیار عمومیت پیدا کند طوری که به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی باز معرفی شود. با استفاده از جاوا می‌توان توسط مرورگر بطور مستقیم به پایگاه داده‌ها دسترسی پیدا کرد.

Activex
برنامه‌نویسی ماژلار سالها برنامه‌نویسان را به خود مشغول داشته بود لذا محرک اصلی که به توسعه سیستم عامل ویندوز منجر شده نیز کدهای قابل اشتراک و قابل استفاده مجدد بود. Activex در سال ۱۹۹۶ به عنوان استراتژی اصلی مایکروسافت برای اشیاء توزیع شده و وب ارائه شد.

برنامه‌های Plug-Ins
سوپاپ برنامه‌نویسی تحت وب می‌باشد یعنی اگر هیچ روشی نتوانیم سیستم خود را تحت وب پیاده کنیم در این حالت باید امکانی را به مرورگر اضافه کنیم که برنامه‌ها را اجرا کند. Plug-Ins برنامه‌هایی هستند که توسط شرکت‌های مختلف نوشته می‌شوند و این امکان را به مرورگر می‌دهد که بتواند فایل هایی با پسوند خاص را که در حالت عادی قادر به نمایش آنها نیست، نمایش دهد.

Asp
شرکت مایکروسافت از طریق این روش مهمترین ویژگی های روش‌های قبل را مثل دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی، دسترسی به سیستم عامل، سرعت و امنیت بالا را مورد توجه قرار داده است در برنامه‌نویسی وب دو نوع اسکریپ داریم:
اسکریپ سمت سرویس دهنده (روی سرویس دهنده اجرا می‌شوند)
اسکریپ سمت سرویس گیرنده (روی سرویس گیرنده اجرا می‌شوند)
ASP محیطی مبنی بر اسکریپ نویسی سمت سرویس دهنده می‌باشد که موجب ساخت برنامه‌های پویا و محاورهای می‌شود. این برنامه‌ها زمان زیادی را برای پردازش تلف نمی‌کنند. راجع به این تکنولوژی در فصول بعد بیشتر توضیح داده خواهد شد.
سرویس‌های مورد نیاز جهت راه‌اندازی یک سایت وب
مهمترین سرویس‌های مورد نیاز جهت ایجاد یک سایت وب عبارتند از:
IIS
DNS
DHCP
RAS
IIS (Internet information Service)

این سرویس جهت ایجاد سرویس دهنده وب می‌باشد در Windows NT Option Pack نیز قرار داده شده در کل یک محیط برنامه‌نویسی و ارائه خدمات را برای نوشتن وب اینترنتی ارائه می‌کند موارد زیر به همراه HST ارائه شده‌اند:
A. سرویس دهنده WWW
B. سرویس دهنده FTP
C. سرویس دهنده تراکنش (MTS)Microsoft
D. سرویس دهنده Microsoft SMTP
E. سرویس دهنده Microsoft MNTP
F. سرویس دهنده Microsoft NNTP
G. سرویس دهنده index Microsoft
H. سرویس دهنده Microsoft Certificate
I. Microsoft Server Express
DNS(Domain Name Service)

در اکثر شبکه‌های بزرگ یک سرویس دهنده بنام Name server داریم که وظیفه انجام عملیات Naming (یعنی تبدیل اسم به آدرس) را برعهده دارد.
DNS در یک شبکه TCP/IP وظیفه تبدیل نامهای اینترنتی مثل WWW.cnn.com به آدرس‌های IP مثل ۱۰۷۲۳۱۱۵۰ را برعهده دارد بسته اطلاعاتی انتقالی جهت رسیدن به مقصد نیاز به عدد IP دارد و از طریق نام حوزه، مسیریابی ممکن نیست با نسب DNS سیستم به سرویس دهنده نام حوزه تبدیل خواهد شد.
DHCP(Dynamic Host configurate protocol)

طریقه نسب IP به کاربران به دو صورت ایستا، پویا انجام‌پذیر است در حالت ایستا یک کاربر یک آدرس IP دارد که مخصوص خود او می‌باشد و باید آنرا در سیستم خود نصب نماید.
Control panel-NetworkTCP/IP PropertiesIP Address
با نصب DHCP امکان انتساب پویای IP از سوی سرویس دهنده به سرویس گیرنده اضافه می‌شود با این کار دیگر کامپیوترهای سرویس گیرنده به سادگی به شبکه متصل خواهند شد و سربار سرپرستی کاهش خواهد یافت. اگر نیازی به تغییری در شماره‌های IP وجود داشته باشد تنها DHCP تغییر می‌کند و نیازی به تغییر در سرویس گیرنده‌ها نیست با نصب DHCP سیستم به یک سرویس دهنده DHCP تبدیل خواهد شد در نرم‌افزار DHCP Management در منوی Scope می‌توان محدوده IP که باید بصورت پویا به کاربران داده شود (طبق کلاس IP) را مشخص کرد.

RAS(Remote Access Service)
RAS یک سرویس می‌باشد که با نصب آن سیستم مربوطه به یک سرویس دهنده راه دور تبدیل خواهد شد، و وظیفه آن مدیریت و کنترل پورتها و مودم‌های متصل به آنها همچنین کاربران راه دوری است که از طریق خط تلفن با سرویس دهنده ارتباط برقرار نموده‌اند، می‌باشد این نرم‌افزار هنگامی بکار می‌رود که بخواهیم از طریق کارت Mutiport امکان دسترسی از راه دور را فراهم کنیم بعد از نصب RAS تمامی پورت‌ها و مودم‌ها تشخیص داده شده و مدیریت می‌شوند. در صورت تماس تلفنی کاربر RAS خودش گوشی را برداشته و شناسه کاربر و رمز عبور را سؤال می‌کند و ارتباط را برقرار می‌کند.

ساخت صفحات وب در سایر برنامه‌ها
صفحه وب در واقع یک سند (document) است سندی که در قالب فایل HTML ذخیره می‌شود اما به جز این موارد با سایر اسنادی که در برنامه‌های تولید سندی چون واژه پردازها (Microsoft word, word, word perfect) نشر رومیزی (Microsoft publisher adobe pagemarker) و برنامه‌های نمایشی (Microsoft power point) ساخته می‌شوند تفاوتی ندارند. چنانچه این برنامه‌ها توانایی ذخیره اسناد تحت قالب HTML را داشته باشند، آیا ابزارهای کاملی برای ساخت وب محسوب می‌شوند؟ پاسخ این است در اکثر موارد این برنامه‌ها می‌توانند فایلهایی را به عنوان HTML ذخیره کنند بنابراین چنانچه اینگونه برنامه‌ها را در اختیار داشته باشید می‌توانید:
پرونده‌های موجود خود را اعم از شرح حال، داستانها، آگهی‌ها، بروشورها و غیره را باز کنید و تنها با چند کلیک آنها را به فایل‌ها HTML تبدیل نمایید در این صورت بدون نیاز به تایپ مجدد آنها می‌توانید پرونده‌های خود را در Frontpage Experess ویرایش کنید.

صفحات وب جدیدی را در این برنامه‌ها خلق کنید و از مزایا و امکانات آنها بهره بگیرید.
فایل‌ها را بطور کامل در برنامه‌ دیگری خلق و منتشر کنید و هیچ‌گاه آن را منتقل نکنید.
ایجاد جذابیت در صفحات وب با استفاده از امکانات چندرسانه‌ای
این بخش را با ارائه مسائل زیر آغاز می‌کنیم:
آماده‌سازی تصاویر برای وب
افزودن تصاویر (و پس‌زمینه‌های تصویری)
ارتقای کیفیت صفحه با استفاده از صدا، تصویر و جلوه‌های ویژه
تصاویر درون برنامه‌ای:

فایل‌های تصویری انواع گوناگونی دارند معمول‌ترین آنها در کامپیوترهای شخصی bmp.pcx می‌باشند که بیشتر در ویندوز مورد استفاده قرار می‌گیرند و رایج‌ترین آنها در مکانتاش فایل‌های TIFF هستند اما از فایل‌های نوع gif بیشتر از سایر انواع در مورد تصاویر درون برنامه‌ای استفاده می‌شود رتبه دوم فایل‌های مورد استفاده تصاویر درون برنامه‌ای به فایل‌های نوع jpeg با پسوند jpg. اختصاص دارد.
ساختن و بدست آوردن فایل‌های تصویری:
تصاویر مورد نیاز برای صفحه وب را از کجا می‌توان بدست آورد؟ پاسخ این است که شما می‌توانید به روش‌های زیر تصاویر دلخواه را بدست آورید:
نقاشی / رسم: می‌توانید از یک برنامه نقاشی یا رسم تصاویر برای خلق گرافیک‌های درون برنامه‌ای استفاده کنید.

برقراری ارتباط با اینترنت
– انتشار صفحه وب
– مقدار فضای مورد نیاز
– دیدار صفحه خود از طریق اینترنت
– آزمایش و بهنگام‌سازی صفحه وب

تبدیل:اگر تصاویری که باید در صفحه وب شما قرار گیرند موجود هستند اما قالبGif, JPEGرا ندارند با استفاده از برنامه نقاشی، یک برنامه کمکی آن را قالب‌های مورد نظر تبدیل کنید.
پویش: با بکارگیری یک پویش‌گر عکس‌ها و تصاویر را پویش کنید.
تصویربرداری:افرادی که دوربین دیجیتال در اختیار دارند می‌توانند تصاویر یا فیلم‌های دلخواه را به صورت زنده تهیه نمایند.
استفاده از مجموعه تصاویری که در وب موجود می‌باشد و بسته‌های نرم‌افزار تجاری وجود دارند نیز مجاز می‌باشد.
«مجموعه تصاویر» یا مجموعه برشهای هنری Clipart فایل‌های تصویری و گاه سایر فایل‌های رسانه‌ای مانند تصاویر متحرک animation یا برش‌های صوتی هستند که کاربر خود آنها را خلق نکرده است بلکه بصورت آماده در اختیار او گذاشته شده است تا در ساخت صفحات وب یا سایر اسناد مورد استفاده قرار دهد این مجموعه‌ها بر روی وب به همراه برخی از بسته‌های نرم‌افزاری عرضه می‌شود شما می‌توانید آنها را از طریق اینترنت یا خرید cd مربوطه از فروشگاه‌های نرم‌افزار تهیه نمایید.

نکات مهم در خصوص تصاویر درون برنامه‌ای
به طور کلی، توصیه می‌شود که در حد امکان از فایل‌های GIF استفاده کنید بدین طریق می‌توانید مطمئن باشید که هر کاربر با استفاده از یک مرورگر گرافیکی می‌توانید تصویر شما را مشاهده کند از نظر تئوری انتقال یک فایل تصویری ۲۰KB از سرویس دهنده به مرورگر شخصی کاربر با سرعت اتصال اینترنت ۲۸/۸kbps کمتر از ۱۰ ثانیه طول می‌کشد اما عوامل بسیاری بر این انتقال تأثیر می‌گذارند این عوامل عبارتند از: سرعت دستیابی دیسک سرویس دهنده، سرعت پردازنده و میزان حافظه موجود در کامپیوتر شخصی مشتری کارآرایی نرم‌افزار مرورگر و سرعت چند وظیفه‌ای.
با وجود قاعده ۱ ثانیه برای ۲kb روش خوبی برای تخمین سرعتی است که صفحه وب شما بر روی صفحه نمایش اکثر کاربرها ظاهر می‌شود با توجه به این محاسبه بررسی کنید که کاربران چه مدت را باید انتظار مشاهده صفحه شما باشند اندازه فایل HTML خود و تمام تصاویر درون برنامه‌ای را در نظر بگیرید و به آن بیافزایید حداکثر مقدار توصیه شده ۳۰KB است اینگونه صفحه و تصاویر آن در حدود ۱۵ ثانیه در کامپیوتر کاربر بار می‌شوند اگر دریافتید که فایل‌های صفحه شما بسیار بزرگ است و در نتیجه سرعت دستیابی پایین است بهتر است که تعداد آنها را کاهش دهید در غیر اینصورت با انجام روش‌های زیر می‌توانید صفحه خود را به صورتی فشرده‌تر ارائه دهید:

تصاویری را بکار ببرید که جای کمتری را در صفحه اشغال می‌کنند
تصاویر کوچک‌تر یعنی فایل‌های کوچکتر
رنگ‌های کمتری را مورد استفاده قرار دهید.

صفحات وب متنی را تولید کنید (وقتی صفحه شما انباشته از تصاویر گرافیکی است توصیه می‌شود که نسخه‌ای از صفحه را بصورت فقط متنی تهیه نمایید و سپس پیوندی را در صفحه قرار دهید که به آن نسخه اشاره کند در این صورت کاربرانی که فاقد مرورگرهای گرافیکی هستند یا تمایلی به دیدن تصاویر ندارند می‌توانند از این نسخه استفاده کنند.
از رسانه‌های [thumbnail] و خارجی استفاده نمایید اگر تصاویر شما بزرگ باشد بدیهی است که زمان دستیابی به آنها کاهش می‌یابد بنابراین در چنین مواردی چنانچه امکان بکارگیری تصاویر کوچک‌تر وجود ندارد توصیه می‌شود از نسخه‌های [thumbnail] آنها استفاده کنید بدین مفهوم که کاربر با کلیک این نسخه‌ها به اندازه اصلی تصویر دست یابد.

افزودن تصاویر (و پس‌زمینه‌های تصویری)
تصاویر در صفحات وب حکم نمک غذا را دارند مقدار کافی نمک، غذا را خوش طعم می‌سازد اما اگر زیاد شود نامطلوب می‌گردد صفحات وب نیز چنین هستند اگر تصاویری که در آن درج می‌شوند به اندازه و دقیق انتخاب شده باشند جذابیت صفحه را برای کاربران افزایش می‌دهند.
ارتقاء کیفیت صفحه با استفاده از صدا، تصویر و جلوه‌های ویژه

ساده‌ترین روش افزایش جذابیت صفحات وب اضافه کردن جلوه‌های ویژه و امکانات چند رسانه‌ای می‌باشد یکی از انواع چند رسانه‌ای‌ها که کاملاً در محدوده توانایی‌های است تصاویر متحرک GIF می‌باشد. صدای پس‌زمینه نیز یک برش صوتی است که بطور خودکار در هنگامی که کاربر به صفحه می‌رود نواخته می‌شود گونه‌های مختلفی دارد از قالب‌های صوتی در محیط وب به کار می‌رود اما برای کاربران ویندوز، ساده‌ترین نوع، Wav می‌باشد فایل‌های صوتی از این نوع را خود مؤلف نیز می‌توان پدید آورد این عمل با استفاده از کارت صدای کامپیوتر و یک میکروفن انجام‌پذیر است اکثر کارت‌های صدا برنامه ضبط صوت خود را می‌باشند اما اگر کارت صدای شما این امکان را ندارد می‌توانید از ضبط صورت درونی ویندوز ۹۸ استفاده کنید برای ان منظور باید
Start/program/Accessories/entertainment/Sound Recorder
را انتخاب نمایید و سپس شروع به ضبط صوت خود نمایید.

ساخت [Marquee] به سبک تایمز:
marquee بخش کوچکی از متن متحرک می‌باشد که درون صفحه وب به صورت چرخشی با رفت و برگشت حرکت می‌کند نام marquee سبک تایمز برگرفته از شکل ظاهری تابلوی اعلانات ساختمان نیویورک تایمز در مانهاتان می‌باشد که با حرکت طوماری خود این امکان را فراهم می‌آورد که مردم اخبار جدید را به طور پی در پی مشاهده نمایند marqueeها سریعترین راه برای افزودن بخش متحرک به یک صفحه وب می‌باشند و معمولا برای متونی مورد استفاده قرار می‌گیرند که باید بیشتر در معرض دید باشند.

انتشار صفحه وب
بدیهی است که هدف از ساخت صفحه وب استفاده شخصی مؤلف نمی‌باشد بلکه مقصود این است که بر روی سرویس دهنده وب و در معرض دید افراد گوناگون قرار گیرد به گونه‌ای که بتوانند از اطلاعات آن استفاده نمایند. Dream weaver کمک بزرگی برای انتشار است با تنظیم چند پیش فرض و سازماندهی صحیح فایلها خود در می‌یابید که توانایی انتشار صفحات وب با چند کلیک سریع در این محیط امکان‌پذیر است.

درباره سرویس دهنده وب
همانگونه که می‌دانید برای انتشار صفحه وب خود بر روی وب به فضایی از دیسک سخت سرویس دهنده وب نیاز دارید. تقریبا کلیه حسابهای اینترنتی امروزی چه با تهیه کننده خدمات اینترنت معمولی و چه با یک سرویس دهنده پیوسته مانند VOL چند مگابایت از فضای سرویس دهنده را در هنگام قرار داد به صفحات وبی اختصاص می‌دهند که کاربر احتمالا در آینده منتشر خواهد کرد اما چنانچه تهیه کننده فضایی برای انتشار صفحات وب شما منظور نکرده است روشهای دیگری جهت برداشت فضای سرویس دهنده وب وجود دارند که به برخی اشاره می‌شود.
در محل کار کارفرمای شما ممکن است سرویس دهنده وبی داشته باشد که اجازه داشته باشید صفحه وب خود را در آن ذخیره کنید مسلماً این امکان رایگان خواهد بود. یک سرویس میزبان وب تعدا رو به رشدی از شرکتهای کامپیوتری online خدمات میزبانی فضای وب را ارائه می‌دهند بسیاری از این خدمات مربوط به تهیه کنندگان اینترنتی هستند که برای کسب درآمد بیشتر فضای سرویس دهنده را نیز اجازه می‌دهد. ساخت سرویس دهنده شخصی – اگر صفحه وب شما نیاز به امنیت بالایی دارد یا استفاده زیادی از پردازنده‌های CGI می‌برد وجود یک سرویس دهنده وب شخصی چاره‌ساز است ساختن سرویس دهنده وب شخصی راه‌حل عمیق‌تری می‌باشد و دسترسی وسیع به خطوط دادهای با سرعت بالا ساخت چنین سرویس دهنده‌های بسیار مقرون به صرفه است.

مقدار فضای مورد نیاز
همانطور که گفته شد هر چه محتویات صفحه بیشتر باشد فایل آن بزرگتر خواهد بود در نتیجه میزان فضای مورد نیاز وب را به شدت افزایش می‌دهد و علاوه بر آن کاربران وب را در انتظار می‌گذارد صدا و تصویر هم ممکن است بر افزایش فضای لازم تأثیر بسیاری داشته باشد.
اکثر تهیه کنندگان اینترنت و سرویس‌های online حداقل ۳مگا بایت فضای آزاد برای هر مشتری در نطر می‌گیرند این فضا گاه تا ۱۰ مگا بایت افزایش می‌یابد مقدار مذکور برای ذخیره ۱۰۰ صفحه پایه و یک یا دو برش کوتاه ویدیویی کافی است پیش از انتشار باید فضای سرویس دهنده خود را به دست آورید و بهتر است که نظری هم به صفحه نهایی بیندازید تا از تناسب و صحت کلیه بخش‌های آن اطمینان یابید. آخرین کاری که باید پیش از انتشار انجام دهید کسب برخی اطلاعات مهم از تولید کننده فضای وب منتخب می‌باشد موارد زیر نکات و اطلاعات خاصی هستند که دانستن آنها ضروری است:
آیا سرویس دهنده Dream weaver extensions دارد؟ همانطور که می‌دانید فعالیت‌های جالبی که توسط Dream weaver انجام می‌گیرد تنها در صورتی به خوبی عمل می‌کنند که صفحه بر روی سرویس دهنده مجهز به این نرم‌افزار منتشر شود.

نام پروتکل ارتباطی لازم برای upload فایل‌های شما تعداد زیادی از سرویس دهنده‌ها اجازه می‌دهند که از پروتکل http برای ارسال فایل‌های خود استفاده کنید در حالی که عده‌ای می‌خواهند از طریق Ftp بفرستد.
آدرس کامل و مسیر مکان ذخیره شدن فایل‌ها: شما باید URL کامل لیست راهنما که فایل‌های شما در آنجا ذخیره خواهند شد بدانید این URL شامل نام سرویس دهنده مسیر شاخه و نام آن می‌باشد بهتر است که شاخه مجزایی برای تمام فایل‌های خود داشته باشید.
نام کاربری و کلمه عبور برای دسترسی به امکان ارسال فایل‌ها به سرویس دهنده: تهیه کنندگان سرویس دهنده شما باید نام کاربری و کلمه عبوری را به منظور ارسال فایل‌ها به شما اختصاص دهد.

دیدار صفحه خود از طریق اینترنت
پس از انتشار، باید صفحه خود را از طریق وب آزمایش کنید و به عنوان یک کاربر بخش‌های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهید. برای مشاهده online صفحه خود مرورگر را باز می‌کنیم و به اینترنت متصل می‌شویم سپس به همان آدرسی که برای انتشار صفحات خود تایپ کردید بروید ظاهر آن را ملاحظه نمایید و تمام پیوندها را مشاهده نمایید. اشخاصی که می‌خواهند از وجود صفحه وب شما آگاه شوند به دو دسته تقسیم می‌شوند اشخاصی که می‌شناسید و گروهی که با آنها آشنایی ندارید مؤثرترین شیوه اطلاع‌رسانی به افرادی که نمی‌شناسید این است که صفحه خود را در لیست سرویس دهنده‌های مهم اصلی جستجوی اینترنت قرار دهید آدرس‌های زیر مربوط به مشهورترین اینگونه صفحات می‌باشد:
Yahoo(WWW.yahoo.com

(WWW.excite.com)Excite
(WWW.lycos.com)Lycos
(WWW.altavisa.com)Alta Visa
(WWW.googel.com)google

هنگامی که صفحه شما به دسترسی در لیست صفحات جستجو یا لیست پیوندهای صفحات مرتبط باشد هر گاه افراد مختلف مطالبی را در ارتباط با موضوع، عنوان، یا مواردی از کلمات کلیدی صفحه شما جستجو کنند به صفحه خواهند رسید در واقع برخی صفحات جستجو به خودی خود صفحه شما را پیدا خواهند کرد سرویس‌هایی مانند Alta vista و Excite برنامه‌هایی را بکار می‌برند که گاه عنکبوت Spiderیا crawler خزنده نامیده می‌شوند این برنامه‌ها محیط وب را بطور مداوم و منظم پی‌درپی جستجو می‌کنند تا صفحات جدید را بیابند و به لیست صفحات خود بیفزایند اما با افزودن صفحات خود به این صفحات و سایر صفحات جستجو شانس قرار گرفتن آنها در دسته‌بندی صحیح، افزایش می‌یابند که این خود باعث می‌شود افراد بیشتری بتوانند به صفحه شما دسترسی بیابند و از مطالب آن بهره گیرند.

آزمایش و بهنگام‌سازی صفحه وب
ساخت یک صفحه وب و انتشار آن در وب در ابتدا کار دشواری به نظر می‌رسید اما با گذشت زمان و شکوفایی بیشتر استعدادها و توانمندی‌های مؤلف و کسب تجارت مفیدتر این عمل به فعالیتی لذت‌بخش و سودمند مبدل گشته است اما مهم آن است که پس از انتشار صفحه بهنگام‌سازی و ارتقای کیفی آن با دقت انجام شود زیرا تنها در این صورت است که به مرور زمان از رونق آن کاسته نخواهد شد و حتی پیشرفت و توسعه نیز می‌یابد بهنگام‌سازی باید به گونه‌ای باشد که مؤلف از معتبر بودن صفحه اطمینان حاصل نماید.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.