تحقیق در مورد آگاهی دینی و ازدواج جوان


در حال بارگذاری
17 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق در مورد آگاهی دینی و ازدواج جوان دارای ۵۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد آگاهی دینی و ازدواج جوان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد آگاهی دینی و ازدواج جوان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد آگاهی دینی و ازدواج جوان :

و ازدواج جوان

آگاهی دینی و ازدواج جوان
برای یک زندگی مطلوب و منطبق بر اصول اخلاقی ، مسئله مهم میزان آگاهی و تقید کسانی است که آن زندگی ( خانواده ) را تشکیل داده اند و با تشکیل خانواده می خواهند یک بهره مناسب از گذران عمر بگیرند . به طور معمول برای دادن اطلاعات از باید ها استفاده می شود ، ولی در این مقاله بنابراین داریم که نباید ها شروع کنیم تا نتیجه گیری اصلی به عهده مطالعه کننده باشد.
۱- ازدواج نباید بدون توجه به شرائط و موقعیت های زوج جوان صورت گیرد .

این پسر و دخترند که بایستی با تلفیق مجموعه توان ها و توانمندی های خود به یک زندگی سر و سامان دهند نه دیگران . یکی از مشکلات اساسی زوج های جوان در جامعه ما این است که جوان با یک فکر و اندیشه ارمانی در صدد رسیدن به مدینه فاضله است و این گونه تفکر به او اجازه نخواهد داد تا واقعیت های موجود در جامعه را احساس و لمس کند . از سوی دیگر واقعیت های موجود در جامعه ، خود را به گونه ای دیگر جلوه می دهند و اولین تضاد این گونه ایجاد می شود . از این رو بهترین زندگی را کسانی دارند که بتوانند از این جدال و تضاد به عافیت رهایی یابند .

از جمله شرائط و موقعیت ها ، شرائط اجتماعی و فرهنگی زوج جوان یعنی طبقه و پایگاه اجتماعی پسر و دختر است که بایستی این شرائط همخوان باشد . از شرائط دیگر تناسب جسمی و سنی زوج است که بر اساس دیدگاه های بزرگان دین و هم چنین روان شناسان بایستی به میزانی معین از رشد جسمی و سنی دیده رسیده باشند و دقیق تر از رسیدن به این رشد ، تناسب این دو با هم است . برای مثال پسری همسری بزرگ تر از خود برگزیند یا فاصله سنی ۱۰ سال یا بیشتر باشد ، مشکلات عدیده ای در این مورد رخ می نماید که مجال طرح آن ها نیست .

۲- انگیزه ازدواج نباید شهوت و خوش گذرانی باشد .
برای ازدواج انگیزه های عالی و ارزشمندی چون پاسخ به ندای فطرت ، تلاش در بقای نسل ، عمل به سنت رسول الله ، تکمیل و تکامل و از همه قوی تر اطاعت فرمان خداوند وجود دارد که چنان چه هر کدام از این ها به عنوان انگیزه ازدواج باشد ، لذت و شهوت و غریزه و ;. را به همراه خواهد داشت تا جایی که برای این لذت و شهوت ثواب هم خواهد بود . اما اگر این ارزش های عالی ملاک قرار نگیرد چون آن خواست ها مادی و هدف هایی سهل الوصول اند مداومت بر آن ها انسان را خسته ، سرخورده و محدود خواهد کرد .
۳- ازدواج نباید همراه با انگیزه های مادی و دنیوی باشد
ازدواج هایی که برای رسیدن به عشق ، جاذبه های ماید و قدرت و مال و موقعیت های اجتماعی یا دست یابی به امکانات و بهره های دنیوی انجام شود ، به علت مادی و نسبی بودن این اهداف و به ویژه در کوران حوادث و اتفاقات تحت تاثیر شدید قرار می گیرند و از بین می روند ، معمولا به نتیجه مطلوب نخواهند رسید .

۴- ازدواج نباید برای برآورده شدن خواست های دیگران باشد .
به طور معمول ، آرزوهای پدران و مادران ، ایده آل های آنان ، خودسری ها و کج فکری های آن ها ای حتی انتقام جویی آنان از زندگی و محرومیت های قبلی شان فرزندان را به سوی ازدواج هایی سوق می دهد که در آن بایستی که یک طرف عمر مظلومیت و تحقیر را تحمل کند و گذشت و صبوری از خود نشان دهد و به قول معروف بسوزد و بسازد یا این که هر دو طرف ( زن و شوهر ) خود را محکوم به پذیرش این تحکم بدانند یا با دست آوردن اندک بهانه ای بخواهند خود را از این تحکم پذیری رها ساخته ، در نتیجه با طلاق یا جدایی یا ;. زندگی را بر خود و خانواده ناگوار و تلخ کنند .

ناگوار تر از این ، خواست های افراد دیگری به غیر از پدر و مادر است . در بعضی جوامع دیده شده است که دختر خون بهای مقتول است یا دختر به همراه مادر در خانه ناپدری یا ; زندگی کرده برای امرار معاش تن به سرنوشتی می دهد که خود در شکل گیری آن نقشی ندارد .

۵- انگیزه ازدواج نباید چشم و هم چشمی ها و مقایسه های اجتماعی باشد .
چه بسا مشاهده شده است که پسر یا دختری تنها به خاطر این که مادر یا پدرش می خواهند فرزندشان از دیگر سن و سال ها و بستگان کم تر و …
جلوه نکند ناخواسته درگیر سرنوشتی می شود که نه به صلاح اوست و نه خود نقشی در شکل گیری آن داشته است .

۶- ازدواج نباید بدون جلب نظر و راهنمایی و هدایت والدین باشد .

هرچند که در موارد بالا معمولا گناه متوجه پدران و مادران و جامعه است لیکن توجه به این نکته نیز ضروری است که والدین بایستی به طور حتم در زندگی و تشکیل خانواده فرزندشان نقش داشته باشند یعنی لازم است حد و مرز ها رعایت شود و فرزندان خودسرانه برای رسیدن به آن چه امروز می بینند اقدام به ازدواج نکنند . تناسب میان زوج جوان .‌چنان چه همراه با نظر و راهنمایی والدین باشد نتیجه بخش خواهد بود .
۷- ازدواج نبایستی بدون مشورت و چاره اندیشی با بزرگان صورت گیرد.

تجربه ای که بزرگ تر ها از زندگی خود آموخته اند در موقعیت های بایستی مورد استفاده کوچک تر ها قرار گیرد . سخن به جایی است که گفته شده است انسان باید دوبار زندگی کند بار اول تجربه کسب کند و بار دوم با استفاده از آن تجربیات گذشته یک زندگی سالم داشته باشد . انسان اندیشمند با کمی تامل به این نتیجه می رسد که از آن جا که دوبار زندگی کردن ممکن نیست پس به جای زندگی اول می توان از تجربه دیرگان و پیشینیان بهره جست . البته این امر در مسئله ازدواج بسیار ضروری است چرا که آگاهی نسبت به مسائل اجتماعی از یک سو و شناخت اصل با توجه به تعلقی که به اصل و نژاد خود دارد از سوی دیگر در مسئله همسر گزینی و توافق زن و شوهر در زندگی بسیار مهم و حساس است .

۸- ازدواج نباید بدون توجه به قوانین و دستور های الهی اسلام باشد .
غریزه جنسی در بسیاری از موجودات از جمله حیوانات وجود دارد و انسان نیز در این ویژگی با حیوانات مشترک است . لیکن آن چیزی که موجب تفاوت انسان از سایر حیوانات شده موقعیت و مقام و منزلت انسان در نظام هستی است به همان اندازه که انسان در نظام هستی متمایز از سایر حیوانات از برتری و شرافت برخوردار است مسئله براورده کردن غریزه جنسی نیز باید با شرافت ارزش و توجه همراه باشد .لذا مکتب حیات بخش اسلام برای رسیدن انسان به زمینه ای غریزه جنسی را ارضا نماید دستور ازدواج و زوجیت مرد و زن را مطرح کرده و بر مشروعیت آن تاکید دارد . دستور ها و آداب خاص که اسلام برای زن و شوهر قرار داده همه برای حفظ شرافت و جایگاه انسان است تا جایی که تمرد و سرپیچی زن از شوره را به نوعی مستوجب عقاب دانسته و افراط و تفریط در این موارد را بین زن و شوهر

مورد ملامت و سرزنش قرار داده است . بنابراین توجه به قوانین اسلام موجب سعادت و پیشرفت خواهد بود و در هیچ موردی تا کنون قانونی بهتر و متعالی تر از اسلام ارائه نشده است .
۹- در ازدواج انتخاب همسر نباید بدون معیار و ملاک باشد .

مکتب انسان ساز اسلام و هم چنین روان شناسان بر انتخاب همسر و توجهی که در این بحث مورد نظر است تاکید فراوان دارند همه این تاکیدات برای به کار گیری ملاک و معیار انتخاب است . آن چه در اسلام به نام قانون کفویت مطرح سات تعبیر بسیار جامع و پر محتوایی است که بررسی آن در جایگاه خود نیاز به ارائه مقالات متعددی دارد که در این جا به اختصار از آن خواهیم گذشت .
در کفویت همسران مسئله کفایت و جامیعت مطرح شده است و هم در ارتباط بین زن و شوهر و در جنبه های جسمی ، جنسی ، عقلی ، فرهنگی ، علمی ، اخلاقی ، اجتماعی ، روحی ، روانی ، دینی ، خانوادگی و;.. مورد نظر می باشد . آن دو باید همه این جنبه ها را به عنوان ملاک برای انتخاب همسر در نظر بگیرند .

۱۰- ازدواج نباید فقط تحت تاثیر عوامل اجتماعی صورت گیرد .
انگیزه های اجتماعی مخصوصا آن دسته که در ارتباط با گروه همسالان ،

علت و انگیزه انجام فعالیتی می شوند در ازدواج بایستی بسیار کنترل شده و دقیق مورد تحلیل و توجه قرار گیرند . این انگیزه ها اغلب آنی و زود گذر است و بسیاری از اوقات هم فریبنده و کاذب . دوست یابی ها ، محبت ها و عشق های خیابانی و کوچه بازاری که معمولا از موارد منفی عوامل اجتماعی انمد و مقبولیت عام اجتماعی نیز ندارند باید در ازدواج کاملا کنترل شوند زیرا اگر ازدواجی با این انگیزه ها و عوامل انجام بشوند دارای عاقبت و پایان خوبی نخواهد بود.
۱۱- ازدواج نباید مخالف امور و مقتضیات طبیعی باشد .
در نظام هستی که نظامی دارای ضابطه و حساب دقیق است مسئله زوجیت یکی از مسائل مهم است. زوجیت لازمه تکامل و تکمیل و ثمردهی
هستی موجودات است و برای این امر مهم شرائط طبیعی نیز در نظر گرفته شده است به عنوان مثال گرده افشانی گیاهان در زمانی معین به نتیجه خواهد رسید و ازدواج هم در کودکی یا میانسالی و پیری نتیجه خوبی نخواهد داشت و لذا در ازدواج باید به این گونه امور و موارد دقت کافی شود و بدون توجه به این مسایل نباید ازدواج انجام پذیرد .

ازدواج و ملل
سقراط : ازدواج کنید بهر وسیله که می توانید اگر زن گیرتان آمد بسیار خوشبخت خواهید شد و اگر گرفتار یک همسر بد شوید فیلسوف از آب در خواهید آمد و این برای هر مردی خوبست .
انگلیسی : اول زناشویی کن عشق خودش به وجود می آید .
براون : با زنی ازدواج کنید که اگر (( مرد )) میبود بهترین دوست شما می شد.
ژرژ هربرت : برای شوهر دانش لازم است و برای زن نجابت .
ایتالیایی : شرهای سه گانه عبارتند از : طوفان . آتش و زن .

انگلیسی : زن شری است مورد نیاز – زن و موسیقی تاریخ بردار نیست .
یغمایی
زن چو باشد هم غرور و دانا دل چو هوشیار و کاردان گردد
خرمی ها بود در آن خانه عشق وشور و هنر بودن از زن
چون بهشت برین شود دنیا خانه چون روضه جنان گردد
که در آن بانویی است فرزانه پیشرفت بشر بود از زن
هلندی ها : وقتی در خانه زن خوبی باشد خوشی از در و دیوار می بارد .
اسپانیولیها : خوشبختی و یا بدب

ختی مرد . زن اوست . به زن بی صدا و سگ اعتماد مکن – زن تحقیر می کند کسی را که او را دوست دارد و می ستاید و کسی را که از او بدش می آید .
ایرلندیها : سه طبقه از مردان از شناسایی زنان عاجزند : جوانان . میانسالان . پیران .
بلغاریها : زن فقط سنش و آنچه که نمی داند مخفی می کند .
ایرانیان : زن یکی – خدا یکی * زن بلاست ولی هیچ خانه ای بی بلا نباشد.
اسلام : زن امانت خداست نزد شوهر – جز با زنان عاقل و آزموده مشورت مکن .

ازد واج و تالاسمی
تالاسمی چیست و چگونه به ارث می رسد ؟
(( قبل از آغاز یک زندگی مشترک با یک آزمایش ساده خون و مشورت اطمینان یابید که حامل ژن تالاسمی نیستید .))
تالاسمی چیست ؟ تالاسمی نوعی اختلال خون است که به ارث می رسد در این بیماری مقدار هموگلوبین بدن کاهش یافته و کم خونی ایجاد می شود .
خون از چه ساخته شده است ؟ خون از مایع زرد رنگی به نام پلاسما و سه نوع سلول خونی ( گلبول قرمز . سفید و پلاکت ) تشکیل شده است .
گلبول های قرمز پر از گلوبین هستند هموگلوبین اکسیژن را از هوای داخل ششها می گیرد و آنرا به بافتها می رساند و دی اکسید کربن را از بافتها گرفته و از طریق ششها دفع می نماید .

کمخونی چیست ؟ اگر تعداد گلبولهای قرمز یا مقدار هموگلوبین موجود در آن کم باشد کمخونی ایجاد شده وچون بافتها به علت کمبود هموگلوبین اکسیژن کافی دریافت نمی کنند فرد بیمار می شود.
کمخونی چگونه اندازه گیری می شود ؟
کمخونی با اندازه گیری مقدار هموگلوبین و گلبولهیا قرمز موجود در خون اندازه گیری می شود .
چگونه تالاسمی از والدین به فرزندان منتقل می شود ؟

برای ساخت هموگلوبین در گلبول قرمز . فرزند از مادر و یک ژن از پدر به ارث می برد اگر پدر و مادر حامل ژن تالاسمی یا مبتلا به کمخونی خفیف باشند فرزند یک ژن تالاسمی از مادر و یک ژن تالاسمی از پدر به ارث می برد ودر نتیجه مبتلا به تالاسمی می شود که به آن تالاسمی ماژور گویند .
آیا تالاسمی ماژور درمان قطعی دارد ؟
خیر آن دسته از بیماران برای ادامه حیات ناچارند به طور مرتب از تزریق خون و آمپول دسفرال استفاده نمایند . ولی این اقدامات کافی نبوده و کمخونی ناشی از بیماری منجر به توقف رشد , بزرگ شدن طحال , بزرگ شدن استخوانها به ویژه پیشانی و گونه ها , تغییر شکل چهره کودک و آماده شده زمینه های برای ابتلا به بیماری های عفونی مختلف می گردد .

تزریق آمپول دسفرال چگونه و به چه منظوری انجام م

ی شود ؟ در هر میلی لیتر گلبول قرمز تزریق شده یک میلیگرم آهن وجود دارد بر اثر تزریق مکرر خون آهن اندک اندک در اعضای خاص به ویژه کبد , قلب , غدد مترشحه داخلی , لوزالمعده . پاراتیروئید ذخیره شده و به آن آسیب می رساند تنها دارویی که می تواند آهن اضافی از جدا کرده و از طریق ادرار و مدفوع دفع نماید دسفرال است که موثر ترین شیوه مصرف آن این است که هر روز ۱۲-۸ ساعت توسط پمپ تزریق شود که این خود موجب هزینه زیاد صرف وقت و نگرانی والدین و کودکان معصوم خواهد شد .

آیا راهی برای پیشگیری از ابتلای کودکان به این بیماری پر هزینه وجود دارد ؟ بلی , قبل از اینکه زوجین تصمیم به ازدواج بگیرند باید با یک آزمایش ساده خون و مشورت با پزشکان مشاوره اطمینان یابند که حامل ژن تالاسمی نیستند در صورت مثبت بودن فردی را برای همسری انتخاب نمایید که حامل ژن تالاسمی نباشد در غیر این صورت باید دقت نمایید با استفاده از روشهای مناسب پیشگیری از بارداری از بچه دار شدن صرفنظر نمایند .

شروع زندگی Married couple
(( از نشانه های خداوند این است که از جنس خودتان برای شما زنان و همسرانی آفرید تا در کنارتان به سکون و آرامش درآئید و بین شما رحمت و صمیمیت قرار داده که در این کار نشانه هایی است که از برای افرادی که اهل فکر و اندیشه هستند ))
کسی برگرفت از جهان کام دل که یکدل بود با وی آرام دل
سعدی
سخن از خانواده , اهداف , چگونگی تشکیل و ارزش و تقدس وشیوه حفظ و استحکام آن سخت از آرامش روحی تعالی و کمال انسان است . چه انسان خود و جامعه خود را در خانواده و از دریچه زندگی خانواده می شناسد و می یابد . جامعه شناسان آلمانی (( ساموئل کنیک )) در کتاب تحول ازدواج در دوران معاصر اظهار داشته است که سه عامل مهم افراد را به طرف ازدواج کشانیده است :
میل داشتن فرزند

نیاز اقتصادی
عشق
در جهان بینی اسلام اهداف ازدواج و تشکیل خانواده را متعدد می دانند از جمله :
پاسخ به ندای غریزه و فطرت
ایجاد کانون آرامش برای دو همسر
در قرآن کریم ۲۱ سوره روم خداوند می فرماید :
(( از نشانه های او (خدا ) این است که از خود شما برایتان همسرانی آفرید تا در کنار آنها آرام بگیرید و میان شما دلسوزی ودوستی به وجود آورد براستی که برای مردمی بیندیشند نشانه هاست .

داشتن فرزند تربیت کودکان و نوجوانانی صالح و سالم و نیکوکار
حفظ عفت و پاکدامنی
دوستی و محبت و عشق
اجرای سنت رسول (ص)
تامین سلامت جسم و روان و برقراری تعادل در وجود ادمی
کمک به تکامل و رشد یکدیگر
وظایف و کارکردهای اساسی خانواده :
کارکرد زیستی , تولید مثل و بقای انسان
پرورش و آموزش کودکان و نوجوانان

ارضا و اقناع میل جنسی
تامین امنیت جسمی و روحی اعضای خانواده
معیار ها و عوامل مناسب در ازدواج و تشکیل خانواده متعادل :
بعد از اسلام که بالاترین نعمت هاست همسر خوب و شایسته بزرگترین نعمت زندگی است ( رسول اکرم ص )
معیارهای مناسب متعددند از جمله :
تناسب اقتصادی , مذهبی
تناسب فرهنگی
حسن خلق

تناسب ظاهری
تناسب سنی
تناسب هوشی
تناسب خانوادگی
سلامت جسمانی
سلامت روانی و عقلی

احادیث ازدواج
۱_ کسی ازدواج کند نصف دینش را حفظ کرده است . پامبر ( ص )
۲_ هر کس از ترس فقر ازدواج نکند نسبت به لطف خداوند بد گمان شده است چرا که خداوند می فرماید : اگر آنان فقیر باشند خداوند از فضل و کرم خود بی نیازشان می کند . امام صادق (ع)

۳_ درهای رحمت آسمانی در چهار وقت گشوده می شود : موقع ریزش باران , زمانی که فرزند به چهره پدر و مادر می نگرد , هنگام گشوده شدن درهای کعبه , هنگام برپایی مراسم عقد و عروسی . پیامبر (ص)
۴_ بیشترین اهل جهنم انسان های بی همسر هستند .
۵_ کسی که مجردی را تزویج کند و امکان ازدواج او را فراهم نماید از کسانی که خداوند به آنان نظر لطف می کند . امام صادق (ع)
۶_ هر چه محبت زن و مرد بیشتر گردد بر فضیلت و ایمانش افزوده می گردد . امام صادق (ع)

۷_ چهار کس در قیامت مورد نظر پروردگارند : آن که چون طرف معامله پشیمان شود , معامله را برگرداند , کسی که غمی را از دل برگیرد , کسی که برده ای را آزاد کند , کسی که بی همسران به ازدواج درآورد . امام صادق(ع)
۸_ از بهترین شفاعت ها شفاعت بین دو نفر در امر ازدواج است تا این که خداوند آنان را مجذوب یکدیگر گرداند . حضرت علی (ع)
۹_ هر که با زنی به خاطر مالش ازدواج کند خداوند او را به مال وا گذار می کند هر که با او به خاطر جمال و زیبایی اش ازدواج نماید در او چیزی خوشایند نیست , خواهد دید , هر که با او به خاطر دینش ازدواج کند خداوند تمامی این مزایا را برای او جمع می کند. پیامبر (ص)
۱۰_ مانعی ندارد که مرد قامت و صورت زنی را که قصد ازدواج با او را دارد ببیند . امام صادق (ع)
۱۱_ هر زنی که به شوهرش قدری آب آشامیدنی بدهد پاداش آن از عبادت یک ساله بالاتر است . امام کاظم (ع)
۱۲_ چون همسرت به خانه تو أمد دست بر پیشانیش بگذار و رو به قبله برگردان و دعا کن و بگو : خداوندا , اگر از این همسر برای من فرزندی تقدیر نمایی , فرزند مبارک و سالم عنایت فرمای . امام صادق (ع)

۱۳_ هنگامی که مردی از شما خواستگاری کرد و از دین و اخلاق او راضی بودید به ازدواج با او رضایت دهید و مبادا فقر تو را از این رضایت باز دارد . امام رضا (ع)
۱۴_ وقتی که اشخاص هم شان به خواستگاری دختر شما أمدند به أنها دختر دهید و در کار أنها منتظر حوادث نباشید . پیامبر (ص)
۱۵_ بیش از اسلام هیچ نعمتی برای مرد بهتر از زن مسلمانی نیست که هر گاه به او بنگرد همسر درکش کند . پیامبر (ص )
۱۶_ زن همانا گردنبندی است پس نیک بنگر که چه گردن بندی بر گردنت آویز می کنی . پیامبر (ص)
۱۷_ بپرهیزید از سبزه هایی که در مزبله می روید . عرض شد یا رسول الله سبزه هایی که در مزبله می روید چیست ؟ حضرت فرمود : زن زیبایی که در خانواده پست و ناشایست به وجود أمده باشد . پیامبر (ص)
۱۸_شب بیداری روا نیست , مگر در سه مورد : تلاوت قرأن , تحصیل علم , عروس به خانه داماد . پیامبر (ص)
۱۹_ سوال کردند که من می خواهم با زنی ازدواج کنم , امام (ع) فرمود : با زنی که خودت مایل هستی ازدواج کن وزنی را که پدر و مادرت ( بدون رضایت تو ) انتخاب کرده اند . رها کن . امام صادق (ع)
۲۰_ از نشانه های برکت زن أن است که خواستگاری اش بی تکلف و أسان انجام گیرد . پیامبر (ص)
۲۱_ هیچ یک از شما زنی را که دیگری خواستگاری کرده خواستگاری نکنید تا اینکه با اوازدواج کند و یا اینکه منصرف شود اگر منصرف شد خواستگاریش بلامانع است .
۲۲_شرابخوار از تقاضای ازدواج کرد قبول نکنید . پیامبر (ص)

۲۳_ مراسم ازدواج در شب سنت پیامبر اسلام (ص) است . چرا که خداوند شب را مایه أارمش قرار داده و زن هم أرامش خاطر است .
۲۴_ سور و لیمه در پنج مورد است : عروسی , تولد اولاد , ختنه کردن نوزاد, خرید خانه , بازگشت از سفر مکه . پیامبر (ص)
۲۵_ مراسم عروسی را در شب و مهمانی را در روز انجام دهید . امام صادق (ع)
۲۶_ سور دادن از احکام در ازدواج و از سنت پیامبران است . پیامبر (ص)
۲۷_ اگر تمام چیزهایی که در روی زمین از طلا و نقره وجود دارد و زن آنها را به خانه شوهرش بیاورد آنگاه یک روز از روز ها بر سر شوهرش منت بگذارد . اجر و عمل زن از بین می رود . پیامبر (ص)

۲۸_ امام باقر (ع) مهریه همان چیزی است که طرفین أن توافق می کنند کم یا زیاد .
۲۹_ کسی که مهریه ای برای زن قرار دهد و قصدش این باشد به او ندهد همانند دزد است .
۳۰_ خداوند خانه ای را که در آن عروسی انجام گرفته دوست می دارد . امام صادق (ع)
شروع زندگی یا ازدواج در واقع تشکیل خانواده جدید ( قبل از تولید مثل) وحرکت به سوی همبستگی با خانواده جدید است .
طول دوره : دوسال
وضعیت خانواده : زن و شوهر

مشخصه دوره : حرکت به سوی همبستگی نزدیک با خانواده جدید قبل از تولید مثل
وظایف تکاملی خانواده : ایجاد محیط رضایت بخش دوجانبه , تنظیم خانواده ( تعیین زمان آن ) و ارتباط با مسئولین
فعالیتهای اصلی : آماده شدن برای داشتن یک زندگی جدید با یکدیگر
ارتباط با اقوام و خویشان : عضویت در سه خانواده ,همسر , ارتباطات زناشویی , خانواده شوهر.
نقش ها : منابع و استعداد ها دو زوج با هم امیخته نقش های أنان تغییر می کند و نقش های جدید کسب می کنند .

وظیفه اصلی ( فردی ) :
یادگیری زندگی با یکدیگر در حالی که نیاز های شخصی هر یک را دیگری بر آورده می سازد .
وضع قوانین و توافق دو جانبه ( خوردن , خوابیدن , ساعت بیداری , نظافت منزل , گردش و تفریحات)
تعیین اختلاف نیازهای فرد چه باعث تقویت ارتباطات می شود .

کسب ارتباطی رضایتبخش بستگی به راهنمای مقابله صحیح با اختلافات و تعارضات دارد .
شیوه حل مشکلات : توانایی و همدردی , حمایت دو جانبه , توانایی برقراری ارتباط باز و واقع بیبانه و کشمکش , احساسات و احترام دو جانبه بستگی دارد .
اطلاعات در مورد دانستن نقش جنسی صحیح از اهمیت برخوردار است.
دانشجویان رشته مدیریت و برنامه ریزی دانشگاه الزهرا (۱۳۷۲) در یک بررسی عنوان (( دوست دارم همسرم این گونه باشد ))
معیار های مناسب ازدواج را بر شمرند .

با تقوا و ایمان بودن دوطرف
خوش اخلاق بودن و رئوف بودن نسبت به همسر
صدیق بودن در زندگی زناشویی
برخوردار بودن از نجابت و اصالت خانوادگی

همفکربودن از نظر مذهبی و اعتقادی , ضریب هوشی وپایگاه اجتماعی .
با سواد بودن و علاقمند به مطالعه
تناسب سنی داشتن ( بهتر است مرد بزرگتر از زن باشد )
عدم اعتیاد
احساس امینت در برابر همسر و زندگی زناشویی
ظاهری مناسب و مرتب داشتن

اعتماد به نفس داشتن
اهمیت دادن به امور معنوی بیش از امور مادی
در امور زندگی تفاهم داشتن و منطقی بودن
شخصیتی سالم , متواضع , اجتماعی و با روحیه بودن .
موانع ازدواج یا دیر رسی در ایران :
ادامه تحصیل
نداشتن مسکن
نداشتن شغل مناسب
کمی درآمد

بالا بودن انتظاارت و خواسته ها و سختگیری در انتخاب همسر
وجود مادر ویا بستگانی که سرپرستی آنها بر عهده مرد است .
سختگیری خانواده شوهر در انتخاب همسر
مهر زیاد
نداشتن معیار های منطقی در انتخاب همسر
ترس از شکست در ازدواج

وضع جسمانی و ظاهری
ترس از محدود شدن آزادی
سربازی
محل اشتغال اولیه

موانع ازدواج برای دختران
ادامه تحصیل
سختگیری والدین در امز موافقت با ازدواج
ترس از شکست در ازدواج

نداشتن معیارهای منطقی در انتخاب همسر
وجود دختران قبلی در خانواده
وضع ظاهری و جسمانی
فقر خانواده
آداب و رسوم سنگین

بالا رفتن توقعات و انتظارات دختران
موقعیت و منزلت خانواده در جامعه
تعهد زنان به اشتغال در مناطق خاص نظیر : تعهد دانشجویان و مراکز تربیت معلم و اجبار آنان به خدمت روستا ها .
پیشنهاد مشکل گشایی و رفع موانع ازدواج توسط دانشجویان
۱- تشکیل مراکز و کلینیک مشاوره ای ازدواج

۲- کمک های مالی و اقتصادی با وام های دراز مدت
۳- مساعدت دولت در واگذاری مسکن ارزان قیمت
۴- پایین آوردن سطح توقعات طرفین و خانواده آنها
۵- کاهش هزینه های مربوط به ازدواج و مراسم آنها
۶- آموزش جوانان در آستانه ازدواج

۷- ایجاد تسهیلات جهت اشتغال جوانان
۸- تبلیغ و گسترش فرهنگ ازدواج در جامعه از طریق رسانه ها
بنایی که در اسلام بنا نهاده نشده است که از تزویج نزد خدا محبوبتر باشد . پیامبر اکرم (ص)
به طور کلی وظیفه ارتباطات زناشویی توجه به خانواده همسر شوهر, حمایت های دو طرفه و رضایت و استقلال زن و شوهری است و أنها ار از تعدی عوامل خارجی حفظ می کند .

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.