مقاله پمپ دورانی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله پمپ دورانی دارای ۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله پمپ دورانی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله پمپ دورانی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله پمپ دورانی :
پمپ دورانی
علوم طبیعت > فیزیک > فیزیک نوین > فیزیک خلا
تاریخچه بحث درباره این صفحه
دید کلی
انواع مختلفی از پمپهای دورانی وجود دارند که عبارتند از : چرخ دندهای (داخلی یا خارجی) ، پره کشوئی ، پره نوسانی ، تیغهای (LOBE) ، پلانجر (پیستون) دورانی پمپهای با هنگام متغیر (Shuttle _ Block Sorew) هر کدام از آنها سیال را به طریق مشابهی ، با به تله انداختن سیال توسط چرخ دندههای دورانی ، تیغهای ، پرهای یا پیچی ، جابهجا میکنند.
انواع پمپهای دورانی
پمپ چرخ دندهای ساده
شافت گردان این پمپ از میان پوسته آن که دو چرخ دنده را احاطه میکند، میگذرد. این دو چرخ دنده ، چرخ دنده گردان و چرخ دنده هرزگرد نامیده میشوند. چرخ دنده گردان بوسیله خار به شافت گردان وصل شده است. وقتی که شافت گردان میچرخد، چرخ دنده گردان هم با آن میچرخد. جهت گردش آنها یکی است. چرخ دنده گردان ، چرخ دنده هرزگرد را (که برای گردیدن به دور شافت خود آزاد است) در جهت مخالف با حرکت خود میچرخاند.
پمپهای جابهجایی مثبت
پمپ دورانی پمپ جابهجایی مثبت است. برای مثال هر دور کامل چرخ در یک پمپ چرخ دندهای مقدار معینی از سیال را از ورودی به خروجی انتقال داده و آن را به سیستم لوله کشی میفرستد. بدین دلیل از پمپهای چرخ دندهای (و همچنین پمپهای پیچی) معمولا برای انتقال سیالها از میان سیستمهایی که دارای یک مسیر جریان کامل از قسمت خروجی به ورودی پمپ میباشند، استفاده میشود. اگر این مسیر جریان برای مدتی مسدود شود، فشار زیاد ایجاد شده باعث متوقف شدن واحد محرک میگردد. پمپ ممکن است خورد شود، یا حداقل اتصالات فلزی سیستم لوله کشی خراب شده و شروع به نشت نمایند.
پمپ چرخ دنده جناقی
این پمپ به خاطر شکل دندانه چرخ دندهاش ، پمپ چرخ دنده جناقی نامیده شده است. چرخ دنده جناقی جریان یکنواختتری از آنچه که به وسیله چرخ دندههای ساده میتوان بدست آورد، تولید میکند. دندانههای پمپ چرخ دندهای ساده ، مستقیم هستند. بدین دلیل هنگام تخلیه هر چرخ دنده در یک زمان انجام میشود. دنده چرخ دندههای جناقی کج است. این موضوع باعث روی هم افتادن چرخ دندهها میشود. هنگام تخلیه یک چرخ دنده قبل از تکمیل هنگام چرخ دنده دیگر انجام میشود، بدین دلیل باعث نرم کار کردن جریان در داخل سیستم لوله کشی میشود.
پمپهای چرخ دنده حلزونی
بعضی از پمپهای چرخ دندهای باید بتوانند سیال را به هر دو جهت جابهجا کنند. بدین معنی که جهت چرخش چرخ دندهها بایستی معکوس شود. چرخش پمپهای چرخ دندهای ساده قابل برگشت (دو طرفه) است، ولی دارای خروجی ضربانی میباشند. پمپهای چرخ دنده جناقی دارای خروجی یکنواختتری هستند، ولی جهت چرخش چرخ دندهها قابل برگشت نیست. (روغن ، بین دندههای V شکل چرخ دنده به تله میافتد. این عمل میتواند برای جدا کردن چرخ دندهها فشار کافی ایجاد نماید و باعث گیر کردن آنها به پوسته شود.) برای پیشگیری این نقض ، بعضی از پمپهای چرخ دندهای از چرخ دنده حلزونی استفاده میکنند. کجی دندانههای چرخ دنده حلزونی باعث ایجاد هنگامهای تخلیه یکنواخت برای جریان خروجی آرام از پمپ میباشد. دندانههای چرخ دنده حلزونی همانطور که به آسانی در یک جهت میگردند، در جهت دیگر نیز میچرخند.
پمپ دورانی سه پیچه
نوع دیگر پمپ دورانی ، پمپ پیچی است. پمپهای پیچی در سه نوع ، یک پیچه ، دو پیچه و سه پیچه ساخته میشوند. قطعات متحرک یک پمپ سه پیچه شامل روتور نیرو دهنده جابهجا کردن مایع از طرف مکش به طرف خروجی پمپ میباشد. روتور نیرو دهنده دو روتور هرزگرد را که عمل آب بندی را انجام میدهند، میگرداند. در حقیقت پیچهای این مکانیزم از نوع پیچهای چرخ دنده حلزونی هستند. هر پمپ دارای سه روتور میباشد، یک روتور نیرو دهنده و دو هرز گرد. روتورها درون یک پوسته قرار گرفتهاند. سیال از طریق دهانه مکشی وارد پمپ میشود
و از طریق گذرگاههای محفظه به هر دو انتهای روتورها یا جایی که سیال در میان فضای بین پوسته روتور و دندانههای روتور نیرو دهنده بار (سیال) پمپاژ شده مورد نیاز را با هرزگردها که بطور ساده برای آب بندی بکار میروند، حمل میکند. محفظههای روتور از یاطاقانهای طوقهای تشکیل شدهاند. این یاطاقانها روتورها را نگهداری و هدایت کرده و آنها را درگیر میکنند.
محفظه روتورها کانالهایی هستند که مایع باید قبل از تخلیه شدن از پمپ از میان آنها بگذرد. برای جلوگیری از نفوذ هوا به داخل پمپ (فشار سیال در طرف مکش پمپ ممکن است کمتر از فشار اتمسفر باشد) شافت روتور نیرو دهنده باید آب بندی شود. شافت روتور هرزگرد مانند میله والو به وسیله پکینگی که توسط گلند در کاسه نمد نگه داشته میشود، آب بندی میگردد. قسمت انتهای کاسه نمد یک قسمت مجزا میباشد. این قطعه یاطاقان طوقهای میباشد که بوش آب بندی نامیده میشود. بوش آب بندی ، شافت روتور نیرو دهنده را نگه داشته و هدایت میکند و نیز برای نفوذ ناپذیری هوا از اطراف شافت به داخل کمک میکند.
تنظیم گلند در پمپ دورانی
چرخش شافت گردان با سرعت زیاد ایجاد اشکال میکند، زیرا پکینگ با سطح شافت اصطکاک پیدا کرده و گلند را از تنظیم خارج میکند. با سفت یا شل کردن دو مهره ، گلند تنظیم میشود تا فشار بر روی گلند بطور یکنواخت تقسیم شود. در صورت وقوع این اتفاق گلند کج شده و به شافت گردان شائیده میشود و باعث فرسودگی هر دو قطعه میگردد. در صورت وجود اصطکاک زیاد ، گلند و شافت گرم شده و منبسط میشوند. در نتیجه شافت متحرک تاب برداشته و سپس در داخل گلند گیر میکند و پمپ با سر و صدای زیاد از کار میافتد. برای آنکه پمپ یا واحد محرک آن در حال رساندن روغن جهت روان سازی سایر ماشین آلات میباشد، تنظیم گلند خیلی حساس بوده و دقیقا بایستی در مرکز کاسه نمد قرار گیرد. نباید زیاد شل و یا زیاد سفت شود.
پمپهای دورانی خود هواگیر
هیچ پمپی بدون وجود مایع در قسمت ورودی آن قادر به فرستادن مایع در سیستم لوله کشی نمیباشد. در روی یگانهای شناور ، بعضی از پمپها در میان کارتر ، یا مخزن ، در زیر سطح مایع جاگذاری شدهاند. نتیجه این ترتیب تغذیه جاذبهای ، هد مکش (فشار) استاتیک است. نظر به اینکه ورودی پمپ بوسیله نیروی وزن مایع پر نگه داشته میشود، لذا پمپ هواگیری خواهد شد. وقتی پمپ بالاتر از سطح مایع نصب شود، باید راهی باشد تا مایع از ورودی پمپ بالا رود. بعضی از پمپها مخصوصا پمپ گریز از مرکز نیاز به ترتیب هواگیری به خصوص با والوهای اضافی دارند (حتی بعضی مواقع پمپهای دیگر نیاز به این ترتیب هواگیری دارند) پمپهای چرخ دندهای و پیچی پمپهای خود هواگیر هستند.
پمپهای چرخ دندهای به خودی خود هواگیری میشوند، چون در این پمپها از همان اصلی استفاده میشود که شما برای نوشیدن سودا یا شیر بوسیله نی بکار میبرید. ما توسط ایجاد اختلاف فشار بین دو سر نی مایعات را مینوشیم. مکیدن فشار هوای داخل آن را کم میکند و همانطور که فشار کاهش مییابد، فشار اتمسفر روی سطح مایع فشار آورده و باعث میشود، مایع در داخل نی بالا رود. پمپهای چرخ دندهای و پیچی نیز قادرند هوا را پمپاژ نموده و اختلاف فشار در دو سر لوله ایجاد نمایند.
کاربرد پمپ دورانی در روی یگانهای شناور
در روی یگانهای شناور ، پمپهای چرخ دندهای اغلب برای انتقال روغن روان سازی به ماشین آلات مورد استفاده قرار میگیرند. این پمپها را پمپهای روغنی (.L.O) مینامند. پمپهای چرخ دندهای در سیستمهای هیدرولیکی (روغن) نیز موارد استعمال زیاد دارند. یک پمپ چرخ دندهای ممکن است بوسیله توربین بخار یا موتور الکتریکی یا در مورد پمپ دستی بوسیله یک هندل دستی بکار افتد. پمپهای پیچی در بیشتر موارد به عنوان پمپهای سرویس سوخت « پمپ گازوئیل » (.F.O) بکار میروند. آنها میتوانند سوخت را تا فشار ۱۰۰۰ پوند بر اینج مربع به مشعلهای دیگ بخار برسانند. یک پمپ پیچی را میتوان بوسیله توربین بخار یا موتور الکتریکی بکار انداخت.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.