تحقیق در مورد حکومت جهانی حضرت مهدی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
تحقیق در مورد حکومت جهانی حضرت مهدی دارای ۲۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد تحقیق در مورد حکومت جهانی حضرت مهدی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد حکومت جهانی حضرت مهدی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن تحقیق در مورد حکومت جهانی حضرت مهدی :
حکومت جهانی حضرت مهدی
– حکومت جهانی حضرت مهدی
زمانی حکومت جهانی پراز عدل داد حضرت صاحب الامر (عج) تحقق پیدا می کند که تمامی روش ها و مکتب ها و تمامی داعیان اصلاح گریها و تمدن ها و تمامی ترقیاتی که در زندگی روزمره بشری پیدا شده و در بوته امتحان آمده و هیچ کدام از آن مکاتب نتوانسته اند به خواسته های بشریت جامه عمل بپوشانند و جامعه ای که عدل و داد و مساوات در آ ن حاکم باشد پیاده نمایند و در این زمان انسان ها در می یابند که این مکاتب و گروهها همه نوعی کاسبند و هرگز نمی توانند سعادت مطلوب را برای بشر به ارمغان بیاورند
و تمدن حاکم بر جهان امروز از عهده حل نیازهای واقعی بشریت برآید . لا در جای خود از جان و دل به حکومت الله جل و جلاله حاکمیت آل محمد که همان حکومت حضرت صاحب الامر است تسلیم می شوند و در سایه ایمان به حق قلبهایشان آرامش یافته و آسودگی بر روانشان سایه می افکند و اضطرابها ، ناراحتی ها ، مادیگری ها ، دنیامداری، حرض ، طمع ، بی دینی ، بی ایمانی و بی اعتقادی خلاصه تمام رذایل اخلاقی از جامعه رخت برمی بندد و در مقابل کمال و محسنات اخلاقی و دینی در جامعه راه یافته و دنیا تبدیل به گلستانی از معنویت می شود و تمامی خواسته های دیرینه انسان ها برآورده می شود . دیگر نه مشکل اقتصادی مطرح است نه ترس از ظلم و بیدادگری بیدادگران و تمام مسائل همه و همه یکجا حل می شود و حکومت دارای یک ثبات اجتماعی شده و تمامی مردمی که با مشکلات زندگی امروزه که نوعاًطاقت فرسا است
وانسان ها وتمامی خلایق خداوند با اینکه با آن همه از مشکلات که دست به گریبان هستند و زندگی روزمره می نمایند با شروع حکومت جهانی حضرت و از برکت حضرتشان حل می شود و حتی آن دسته از ظامینی که با حرص و طمع به فکر مال اندوزی در دنیا ی مادی بودند و دائماً از اقشار فقیر بصورت ابزار استفاده می کردند در زمان حکومت عدل و عدالت همه با مساوات و عدالت با هم زندگی می کنند و تمامی ظالمین و بیدادگران و اخلال گران و فساد انگیزان و دنیا مداران و دنیاداران همگی از بین می روند و جامعه یکدست الهی معنوی و دینی و انسانی بدست قائم آل محمد حضرت صاحب الامر مهدی اداره می شود . چنانچه حدیثی در کتا غایه المرام از محدث بحرانی نقل شده که پیامبر عالی قدر اسلام حضرت محمد بیان فرمودند :« شمارا به مهدی بشارت می دهم که در امت من برانگیخته می شود و زمین را پر از عدل و داد می کند چنان که از ستم و بیداد پرشده باشد و ساکنان آسمان و زمین از او خشنود می شوند .»
۲- ره آورهای حکومت حضرت مهدی :
آن کس که فتنه های آینده را دریابد با چراغی روشن در آن گام می نهد و بر سیره پیامبر و امامان رفتار می کند تا گره ها را بگشاید .
و ملت های اسیر و بردگان را آزاد می سازد و جمعیت های گمراه و ستمگر را پراکنده نموده و حق جویان را دورهم جمع آوری می کند . حضرت مهدی سال های طولانی پنهان از مردم به سر می برد آن چنان که جوینده نمی بیند با آنکه دریافتن نشانه وی تلاش فراوان کند سپس گروهی برای در هم کوبیدن فتنه ها آماده می شوند چون شمشیرهای صیقل یافته
و ایده های آنان با قرآن جلا می گیرد و با تفسیر قران گوشهایشان نوا می گیرد و در بامداد و شامگاه جام های حکمت می نوشند و با الهامات نورانی از قران مجید و تفسیر و تاویل کاملی که از حضرت قائم (عج) به آنها می رسد اشخاصی حکیم تربیت یافته می شوند و با عنایات ربانی و با استفاده از وجود مبارک امام (علیه السلام ) تمام عالم پر از عدل و داد شده و حکومت اسلامی بر مبنای عدل تمام گیتی را فرامی گیرد و در زیر سایه خدای سبحان به آرامش می رسند .
۳- چگونگی حال انتظار :
انسان وقتی به کسی علاقه داشته باشد سعی و تلاش می کند که خود را به او نزدیک نماید و اعمال و کرداری داشته باشد که طرف مقابلش احساس رضایت از او کند . و اگر طرف مقابلش مظهر تمام خوبی ها ، عدالت ، حقیقت انسانیت و حقانیت باشد و در مرتبه آخر اینکه مقام والای امامت را دارا باشد و کسی که منتظر فرج بوده و گم گشته ای را همیشه در ذهن خود داشته باشد باید یک انس و مشابهتی به او در خودش ایجاد کند . در دستور زبان عربی جمله (هومنتظر ) جمله حالیه است برای فعل های قبلی یعنی این کار را انجام بدهد درحالی که منتظر است .
بنابراین در این مطلب اینطور مشاهده می شود که در این حدیث شریف دو مطلب به آن توصیه شده است اول اینکه ما باید با پرداختن به خود یعنی حال تزکیه و خودسازی و اگر درست فکر کنیم می بینیم که با توجه با مکارم اخلاق و ورع و نیکوکاری و در صورتی که حال تزکیه و خودسازی پیدا کنیم حال انتظا ربه ما دست می دهد و باید ظرف وجودی خود را از رذایل خالی کنیم و آنچه که مانع می شود تا خوبیها در او تحقق پیدا کند چون تا ظرف وجودیش تخلیه نشود جایی برای ورود محاسن اخلاق و مکاریم خلقی و اخلاق حسنه و کمال و آراستگی باطنی پیدا نمی شود . بنابراین شخص منتظر اولین وظیفه اش اصلاح مسیر خودش است
در زندگی فردی و در سلوک شخصی و وقتی خود را اصلاح نمود در خانه و اجتماع الگو شده و آنگاه می تواند زمینه منتظر بودن را د رخود پیاده نماید شخصی که منتظر پرچم عدالت است خود د رسردر خانه اش پرچم ظلم نصب نمی کند و کسی که منتظر قائم است خود د رحال انتظار است زبان و رفتار و سلوک و اعمال و کارهایش معاملاتش گفتارش کردارش خلاصه نباید خلاف حق و حقیقت باشد و روزبه روز سنخیت با مطلوب ایجاد کند و در زندگی فردی خود با مطلوبش ایجاد سنخیت و همخوانی نماید و ایجاد آن با عمل صالح و خودسازی وباور داشتن مهدویت است و حضور امام (ع) را در قلب خود احساس کند و در تمام امکنه و در تمام حال امام را حاضر و ناظر بداند و بداند که پرونده اعمال او هفته به هفته خدمت حضرتش می رسد و آن حال ، حال انتظار است .
۴- غیبت صغری حضرت صاحب الامر مهدی موعود و شرح حال نواب چهارگانه :
غیبت حضرت پس از شهادت پدر بزرگوارشان و در پی تعقیب معتمد عباسی لعنت الله علیه شروع شد نخستین محل غیبت در سامرا در اطراف سرداب مقدس بود که حضرت نایب خاص برای خود تعیین فرمود که به وسیله آن حوایج و سوالات شیعیان را دریافت نموده و جواب دهند تا مدتی بدین منوال چهارنایب ایشان یکی پس ازدیگری دستورات را از حضرت می گرفتند و به شیعیان می رساندند .
قبر شریف این چهارنائب در بغدادبازارشرجه می باشد .
۱- « نائب خاص اول »: ابوعمر عثمان بن سعد العمری الاسدی که برای امام علی النقی (ع) وکالت و برای حضرت مهدی (عج) از سال ۲۶۰ تا ۲۸۰ نیابت نموده و سپس به ملاء اعلا شتافت .
۲- « نائب دوم » : محمدبن عثمان العمری بعد از وفات پدرش نایب اول از سال ۲۸۰ تا ۳۰۵ هجری قمری نیابت حضرت را برعهده داشت .
۳- « نایب سوم » ابوالقاسم بن روح نوبختی از سال ۳۰۵ تا ۳۲۶ به نیابت حضرت مهدی (عج) منصوب شد . ( پس از وفات محمدبن عثمان ) .
۴- « نایب چهارم » : ( بعد از وفات حسین بن روح ) ابوالحسن علی بن محمد سعدی از سال ۳۲۶ تا سال ۳۲۹ به نیابت از امام (ع) منصوب گردید .
۵ – در باره غیبت کبری آن حضرت :
شش روز قبل از وفات سمری نامه و دست خط مبارک حضرت به این عنوان صادر و به ابوالحسن علی بن محمد سمری رسید . متن نامه :
« واما وفات تو نزدیک شده است دیگر به کسی وصیت نکن و کسی را به نیابت تعیین ننما که غیبت تامه واقع شده است و ظهور نخواهد شد مگر بعداز مدت طولانی که قساوت دلها علمگیر شده و زمین پر از جور شود پس هر کس پیش از سفیانی و صیحه آسمانی ادعای مشاهده کند دروغگوست (مگر در موارد خاص ) . طبق مفاد این نامه بعد از وفات سمری ( نایب خاص چهارم ) غیبت کبری شروع شد و امور شیعیان به عموم فقهای جامع الشرایط محول گردید به همین دلیل فقها و مراجع را نایب عام می گویند . چنانچه حضرت مهدی در نامه های به اسحق بن یعقوب فرمود : « پیش آمدهایی که واقع می شود براویان حدیث رجوع کنید که آنان حجت من هستند برشما و من حجت خدایم »
در حدیثی از امام جعفر صادق (درباره فقها ) است که فرموده اند :« هرکس از فقها نفس خود را از محرمات نگهدارد و دین خود را حفظ نماید و مخالف هوای نفس و تابع و فرمانبردار مولای خود باشد برعوام ( کسی که فقیه و مجتهد نیست ) واجب است از او تقلید کند .
و اما شبهاتی که به غیبت حضرت مهدی (عج) گفته و یا نوشته اند که در جواب باید گفت :
۱- کسانی که خارج از اسلام بوده یا مسلمان هستند ، ولی عقاید شیعه را قبول ندارند که به آنان اگر چه می توان با دلیل و عقل جواب داد لکن روش صحیح آن است که ابتدا عقیده به (توحید ، نبوت و امامت )را به آنان القاءکرد و بعد راجع به غیبت امام دوازدهم بحث نمود .
۲- گروهی از شیعیان که عقاید حقه را قبول کرده اند و در مورد غیبت حضرت ولی عصر صاحب الزمان (عج) دچار شبهه شده اند که بهترین جواب ، اخبار و احادیثی است که از طرف ائمه معصومین (ع) وارد شده است و از آن بهتر اینکه چندروزی روزه بگیرند و توسل به حضرت پیدا کنند تا حقایق برایشان روشن شود .
۶- نشانه ها و علامت های نزدیک شدن به قیام حضرت مهدی:
در کتاب ابوحمزه ثمالی نقل می کند : به حضرت اما م جعفر صادق (ع) عرض نمودم که امام محمد باقر (ع) می فرمود : خروج سفیانی و نداو طلوع شمس از مغرب از حتمیات است . حضرت امام جعفر صادق (ع) فرمودند : اختلاف بین فلان و قتل نفس زکیه و خروج قائم از حتمیات است به حضرت عرض نمودم این ندا چگونه است ، حضر ت فرمودند : منادی در اول روز در آسمان ندا می کند که صدار او را هر گروهی با زبان خودشان می شنوند : آگاه باشید حق با علی و شیعیان علی است
و در آخر روز ابلیس ندامی کند که آگه باشید که حق با عثمان و شیعیان ( پیروان ) عثمان بن عنبسه سفیانی است . در این هنگام اهل باطل به شک می افتد . د رحیثی از حضرت امیر المومنین علی (ع) از حضرت رسول الله (ص) نقل نموده است که : ساعتی قبل از «خروج و ظهور قائم » ده چیز باید به وجود بیاید :۱- سفیانی ۲- دجال ۳- دود ۴- جنبنده ای عجیب ۵- خروج قائم (ع) ۶- طلوع آفتاب از مغرب ۷- آمدن حضرت عیسی (ع) از آسمان ۸- خسف ( فرورفتن زمین ) در مشرق ۹- خسف در جزیره العرب ۱۰ – آتش شعله ور از قعر عدن
و حضرت امام صادق (ع) نیز فرمودند : پنج چیز از نشانه های پیش از قیام قائم (عج) است : ۱- صیحه آسمانی ۲- خروج سفیانی ۳- فرورفتن زمین در محل بیداء ۴- خروج یمانی ۵- قتل نفس زکیه
و فرمودند : قائم خروج نمی کند تا اینکه او دوازدهمین نفر ازماباشد و ظلم همه عالم را فراگرفته و ظالمین مشغول به ظلم و بیدادگری باشند .
عمیره بنت تفیل می گوید : از حضرت امام حسن بن علی (ع) شنیدم امری که شما منتظر آن هستید واقع نخواهد شد تا زمانی که بعضی از شما از بعضی دیگر بیزاری جویند و یکدیگر را لعن کنند و بعضی از شما به صورت بعضی دیگر افا کند و به کفر دیگران شهادت دهد . راوی می گوید عرض کردم در این زمان خیری نیست ؟ امام فرمودند : همه خیرها در این لحظه یعنی زمان قیام قائم است که همه اینها را از میان بر میدارد .
درکتا ب؟ روایتی از امام جعفر صادق (ع) آمده است که فرمودند : آن سالی که مهدی قائم آل محمد (ع) قیام می کند بیست و چهارمرتبه باران می بارد و آن سال با سال های دیگر تفاوت دارد و نعمت زیاد می گردد . در همان کتاب حذلم بن بشیر می گوید به حضرت امام زین العابدین عرض کردم خروج حضرت مهدی (عج) را برای من توصیف و دلایل و علاماتش را معرفی کنید فرمودند : قبل از خروج وی مردی به نام عوف السلمی در الجزیره و کریت بن صالح از سمرقند خروج می کند سپس سفیانی ملعون که از فرزندان عتبه بن ابی سفیان است از وادی یابس خروج می کند هنگامی که سفیانی ظاهر شد حضرت مهدی (عج) مخفی است و بعد از آن خروج می کند که مصلحت الهی این چنین باشد .
در کتاب بزاز ؟ از پیامبر اسلام (ص) روایت شده است که :« مردی که اسمش اسم پیغمبر است از قزوین خروج می کند و بعضی مردم عوام با او بیعت می کنند او کوهها را از ترس و خوف پر میکند مردم مشرک و بی ایمان به سوی او برای طاعت و پیروی از او حرکت می کنند که خیری در او نیست وا و باطل است .
راوی در کتاب غیبت از امام جعفر صادق (ع) نقل می کند که ایشان فرمودند قیام قائم در زمانی واقع می شود که همه جا ظلم و جور باشد ، سپس می فرماید : خروج سه گانه خراسانی ، سفیانی و یمانی در یک سال و یک ماه و یک روز واقع می شود که در میان آنها پرچمی هدایت یافته تر از پرچم یمانی که به سوی حق هدایت می شود نیست .
در همان کتاب حضرت امام صادق (ع) می فرمایند : قایم صلوات الله علیه شب بیست و سوم ندا می کند و جمعه ای که در آن روز روز عاشوار واقع شود و عاشورا روزی است که در آن روز حسین بن علی (ع) به شهادت رسیده اند و روز ظهرآن روز است که قیام می فرماید و همه جار ا پر از عدل و نور می کند .
در اخبار علامات دیگری نیز ذکر شده که در اینجا بعنوان فهرست آنها را ذکر می نماییم : در روایات نشانه های دیگری وجود دارند که عبارتند از ؛ منع طعام و درهم از عراق ، دعوت کردن مردی از اهل قم مردم را به دین ، و ظهور آبی فوق العاده در نجف و خرابی در بصره ، مسلط شدن کفار بر نهر سیحون و جیحون و فرات و دجله ، اختلاف دو صنف از عجم در کمه عدل ، خرابی دیوار مسجد کوفه ، بنای فصر عتیق ، بنای عمارتها د راطراف مسجد کوفه و بنای م؟؟کوفه ، ظهور آتش در کوفه
( فتنه های پی در پی در عراق و بغداد و خرابی و فساد در بغداد ) مرگ زردپوستان ، پیدایش ملخ سرخ در درخت خرما (فساد خرما ) جنگ و قتل پی درپی در همه جا ، شروع جنگ از ماه صفر تا صفر بعد ، گرفتن ماه در شب چهاردهم رجب ، نمایان شدن آتشی در آسمان ،جاری شدن آب فرات در شهر کوفه ، کثرت زلزله ، زلزله بزرگی در شام ، فرورفتن یا خرابی مسجد دمشق ( خسفی در بغداد) ، اختلاف پرچم حسنی و اموی در شام ، خروج مغربی ،حمله به مصر و شام ، خروج دجال، ظاهر شدن کفی در آسمان ، خواندن دو نامه به برائت از عملی در کوفه و بصره ، همراهی حضرت خضر و حضرت عیسی با حضرت ولی عصر(عج) و ن؟؟؟جن و ملائکه ، برگشتن اصحاب کهف و جمعی از امت و یاران حضرت که آنان سیصدو سیزده نفر جمع خواهند شد و آنها کسانی هستند که یاران مخصوص حضرت قائم می باشند.
۷- وظایف شیعیان در زمان غیبت
هرکس ادعای تشیع و دوستی کند و خود را عبد ذلیل خداوند بداند و شیفته و منتظر حضرت مهدی باشد لازم است از یاد آن حضرت غافل نباشد و آداب بندگی خداوند متعال را انجام داده و در رسوم فرمانبرداری ووظیفه دوستی را به جا آورد زیرا طرز سلوک این طریق آموختنی نیست بلکه مقدماتی لازم است مانند تزکیه نفس و تهذیب اخلاق و تطهیر باطن و توجه قلبی که درد و احتیاج را درک کند و بداند که یک عمر با حال و وضع تشنگی به سر می برد و تنها به این ماء معین از راه اجتهال و تضرع به درگاه ذوالجلال و توسل به ذیل عنایت حضرت می توان دست یافت
پس باید هر لحظه در هر حال تزکیه نفس بود و لقمه حلال خورد و خود را از گناه درونگه داشت و در هر حال بیاد گمشده و غیاث مضطرین و آرام بخش دل ها بود که برای هر دل مسکین و مومن پناه و فریادرس هر بی پناهی است و از این رو دل سوختگان هجرانش و منتظرین مقدم مبارکش چگونه می توانند د رحال غیبت بی تفاوت باشند آنها هر هفته که روز جمعه می آید انتظار می کشند و بی اختیار نغمه عاشقانه و ندبه اشتیاق سر میدهند و در فراغش صبر می کنند تا خداوند عالم فرجش را نزدیک کند .
۸- عقاید اقوام و ملل راجع به حضرت مهدی (عج)
ما به یاری پروردگار در این صفحات عقاید اقوام و آراءدیگران را به طور خلاصه راجع به مصلح بشریت مهدی(عج) و مصلح کل عالم بیان می کنیم تا کاملاً برای همه روشن شود که زمانی نبوده که بشر عقیده به آن نداشته و خواستار یک فرد مصلح جهانی نباشد و اگر کسی بعد از براهین عقلی و نقلی انکار اصل موضوع کرده و عقیده به آن نداشته باشد به حکم عقل و وجدان سرپیچی نموده و این عمل یا از راه عناد و لجاج است و یا انگیزه مادی و مادی گری و ریاست طلبی و دنیایی و دنیا مداری وی را به آن داشته واز طریق حق و حقیقت دور نموده است .
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.