مقاله بررسی وضعیت توریستها در مشهد
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله بررسی وضعیت توریستها در مشهد دارای ۵۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله بررسی وضعیت توریستها در مشهد کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی وضعیت توریستها در مشهد،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله بررسی وضعیت توریستها در مشهد :
امار
بررسی وضعیت توریستها در مشهد
مقدمه:
شهر مقدس مشهد به دلیل وجود بارگاه امام رضا (ع) و وجود بیش از ۱۵۰۰ بنای تاریخی و فرهنگی و مذهبی و چشماندازها و موهبتهای طبیعی مورد توجه گردشگران داخلی و زائران بسیای قرار گرفته است. به این دلیل مسئولین کوشیدهاند تا امکانات رفاهی مناسبی را برای شهروندان و زائران و گردشکران فراهم آورند؛
در مبحث دیگر ابتدا به تعاریفی که درباره اوقات فراغت از سوی سازمانها و نهادهای رسمی اعلام شده میپردازیم در تعریف مرکز آمار ایران اوقات فراغت عبارت است از ساعاتی که بدون اجبار صرف اموری میشود که فرد شاغل به دور از انگیزههای اقتصادی یا وظایف خانوادگی و به منظور ایجاد سرگرمی و فراهم آوردن امکانات رشد فکری و جسمی به آنها تمایل دارد در تعریف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده زمان فراغت به زمانی اطلاق میشود که فرد نه به شغل یا فعالیتی چون تحصیل و خانهداری مشغول است نه در حال رفت و آمد به محل کار است و میتواند فعالیت فرهنگی داشته باشد ما در این پروژه به چگونگی گذرانندن اوقات فراغت مردم مشهد میپردازیم:
اهداف این پروژه:
مردم چه مدت از وقت خود را صرف اوقات فراغت میکنند
امکانات رفاهی شهر مشهد تا چه حد مناسب است
میزان رضایت زواران از امکانات شهر مشهد
آگاهی از عقاید و نگرش مردم مشهد نسبت به اوقات فراغت
این پروژهبه ما نشان میدهد که مسئولین چه قدر به موضوع زوار و امکانات رفاهی آنها و شهروندان اهمیت میدهند برای انجام این پروژه از روش جمعآوری دادههایی که قبلاً توسط نهادها و سازمانهای دولتی انجام شده بو د استفاده کردم.
بخش اول
اوقات فراغت شهروندان مشهدی و مقایسه آن با متوسط کشوری
بطور متوسط جمعیت بیش از ۶ سال در ایران در روزهای هفته بجز تعطیلات ۶/۴ ساعت وقت فراغت دارند که این میزان در روزهای تعطیل به ۲/۶ ساعت میرسد. در شهر مشهد و سایر کلانشهرها این ارقام برای روزهای هفته و ایام تعطیل کمتر است. در جداول ۱-۱ سهم جمعیت بیش از ۶ سال در سه گروه زمانی اوقات فراغت کمتر از ۳ ساعت بین ۳ تا ۶ ساعت و بیشتر از ۶ ساعت به تفکیک روزهای تعطیل و ایام هفته ارائه شده است.
جدول ۱-۱ توزیع جمعیت بیش از ۶ سال در شهروندان مشهدی در
سه گروه زمانی اوقات فراغت در ایام هفته جز تعطیلات ۸۱-۱۳۸۰
مناطق کمتر از ۳ ساعت بین ۳ تا ۶ ساعت بیشتر از ۶ ساعت میانگین زمان اوقات فراغت (ساعت)
مشهد ۲/۴۷ ۲/۳۹ ۶/۱۳ ۲/۴
کلانشهرها ۵/۴۹ ۸/۳۶ ۷/۱۳ ۹/۳
کل کشور ۷/۴۴ ۷/۳۵ ۶/۱۹ ۶/۴
در تمام موارد اوقات فراغت شهر مشهد از کل کشور کمتر و از متوسط کلانشهرها با تفاوت اندکی بیشتر است. میانگین زمان اوقات در روزهای تعطیل حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به سایر روزهای کاری هفته افزایش مییابد. در شهر مشهد زمان فراغت در روزهای تعطیل حدود ۴۰ درصد افزایش مییابد.
جدول شماره ۱-۲ توزیع جمعیت بیش از ۶ سال شهروندان مشهدی
در سه گروه زمان فراغت در ایام تعطیل هفته ۸۱-۱۳۸۰
مناطق کمتر از ۴ ساعت
(درصد) بین ۴ تا ۶ ساعت
(درصد) بیشتر از ۶ ساعت
(درصد) میانگین زمان اوقات فراغت در یکروز تعطیل (ساعت)
مشهد ۳۳ ۲۷ ۴۰ ۹/۵
کلانشهرها ۳۵ ۲۴ ۴۱ ۷/۵
کل کشور ۳۹ ۲۳ ۳۸ ۲/۶
فعالیتهای اوقات فراغت در خارج از منزل در شهر مشهد
فعالیتهای اوقات فراغت از منزل در شهر مشهد به فعالیتهای رسمی و غیر رسمی تقسیم میشوند. فعالیتهای رسمی مانند رفتن به مراکز فرهنگی و تفریحی (مانند سینما، تئاتر، پارکهای تفریحی، نمایشگاهها، گالریها، ورزشگاهها، موزهها، مراکز بازی)، فعالیتهای مذهبی (رفتن به مجلس و مراسم مذهبی در مراکز عمومی)، فعالیتهای اجتماعی و مدنی (شرکت در فعالیتهای بسیج، انجمنها، صندوق قرض الحسنه، اتحادیهها،;)، گردش و پیادهروی (قدم زدن در خیابان، پارک، دیدن مغازه و فضایتفریحی)، طبیعتگردی و فعالیتهای هنری (عکاسی، خطاطی، نقاشی، کلکسیون، نواختن موسیقی;) که از نظر عرف جامعه پذیرفته هستند.
نسبت جمعیت سینمارو در نقاط شهری کشور۱/۲۴ درصد است که در شهر مشهد ۴/۲۹ درصد و در سایر کلانشهرها حدود ۳۰ درصد است. مقایسه کلی رفتار اوغات فراغت در مراکز فرهنگی و تفریحی شهروندان مشهدی مشخص میشود که این الگوی رفتاری در بیشتر موارد مانند رفتن به پارکهای تفریحی، پارک بازی، سینما، نمایشگاه بسیار شبیه به سایر کلانشهرهاست. البته در فعالیتی ماند رفتن به تئاتر سرانه نسبت به کل جمعیت شاهد بسیار پایین است(نزدیک به صفر) و یا قدم زدن و دیدن مغازهها سهم کمتری از سایر کلانشهرها به خود اختصاص میدهد. گفتنی است در مصاحبههای انجام شده مشخص میشود که جوانان دختر و پسر تمایل به قدمزدن و مغازه دیدن دارند، اما فضای مناسب که ازدحام و شلوغی را بخصوص با حضور زورا نداشته باشد پیدا نمیکنند. مهمترین موارد ذکرشده به شرح زیر است.
جدول شماره ۱-۳ اهم فعالیتهای تفریحی خارج از منزل در شهر مشهد، کلانشهرها و کل کشور
سال ۸۱-۱۳۸۰ (درصد)
مناطق سینما تئاتر سهم فعالیتهای هنری تلفنی خارج از منزل پارکروها نمایشگاه روها قدمزدن دیدن
مغازه
سهم جمعیت
سینمارو متوسط تعداد بار درسال سرانه تئاتر
سهم جمعیت تئاتررو سرانه تئاتر
مشهد ۴/۲۹ ۵/۳ ۶/۲ ۰ ۱۳ ۵/۱ ۶۲ ۱۵ ۲۱
کلانشهرها ۵/۲۹ ۶/۳ ۱/۹ ۱/۰ – – ۶۷ ۲۳ ۴۰
کل کشور ۱/۲۴ ۸/۳ ۶/۳ ۱/۰ ۹ ۱ ۶۲ ۲۱ ۴۳
۱) هر فرد سینمارو در طول سال در نقاط شهری کشور بطور متوسط ۸/۳ بار و در شهر مشهد ۵/۳ بار در سال و در نقاط کلانشهری ۶/۳ بار به سینما میرود.
۲) سهم رفتن به سینما با خانواده بیش از ۵۴ درصد است و این سهم در شهر مشهد بیش از کل کشور است.
۳) سهم خانوارهایی که تئاتر تماشا میکنند در کل کشور ۶/۳ درصد جمعیت بیش از ۶ سال است در مشهد به ۶/۲ درصد میرسد که کمتر از سایر کلانشهرها است.
۴) سرانه سالن تئاتر درکل کشور ۱/۰ و در شهر مشهد صفر و کلانشهرها نیز حدود ۱/۰ درصد است.
۵) سهم فعالیتهای هنری در خارج از منزل برای گروهی که این فعالیتها را انجام میدهند در کل کشور ۹ درصد و در شهر مشهد ۱۳ درصد است.
۶) در شهر مشهد ۶۲ درصد از جمعیت به پارک میروند که تقریباً درکل کشور همین سهم اعلام شده اما در کلانشهرها کمی بیشتر است.
۷) سهم بازدید از نمایشگاه درمشهد نسبت به کل کشور و سایر کلانشهرها بسیار کمتر است.
۸) سهم دیدن مغازهها به عنوان اوقات فراغتی در شهر مشدهد نسبت به کل کشور و سایر کلانشهرها کمتر است.
۹) درکلان شهرها ۶۷ درصد جمعیت به پارک میروند و از این تعداد ۹ درصد سالی یکبار و ۴۳ درصد سالی چند بار به پارکهای بزرگ میروند در حالیکه در شهر مشهد این نسبتها به ترتیب ۱۳ و ۳۵ درصد است.
جدول شماره ۱-۴: سهم جمعیت پارکرو (پارکهای شهری) در طی سال
در شهرهای مشهد، کلانشهر و کل کشور ۸۱-۱۳۸۰ به درصد
مناطق سالی یکبار سالی چند بار سهم جمعیت که در طی یکسال به پارکهای شهری میروند
مشهد ۱۳ ۳۵ ۶۲
کلانشهرها ¾ ۲۳ ۶۷
کل کشور ۹ ۴۳ ۶۲
۵-۳-۱- بررسی الگوی جمعیتی گذران اوقات فراغت تفریحی- فرهنگی خارج از منزل شهروندان مشهدی
عمدهترین شاخصهای جمعیتی مورد اهمیت در این مطالعه ساختار سنی و فعالیتهای جمعیتی (بصورت فردی و گروهی) است بیشترین سهم اوقات فراغت تفریحیفرهنگی در خارج منزل به گروههای سنی ۱۲ تا ۴۰ سال اختصاص دارد و کمترین به گروههای بالاتر از ۶۴ سال است. گروه ۱۹ تا ۲۵ سال به نسبت دو گروه سنی ۱۸، ۱۲ و ۴۰، ۲۶ سال سهم کمتری از فعالیتهای فراغتی خارج از منزل دارد. مصاحبهها نشان داده که سهم عمده از این گروه سنی در حال تحصیل آمادگی برای کنکور و تغییر رویه زندگی هستند. میانگین سنی گروهی که برای اوقات فراغت تفریحی از منزل خارج میشوند ۲۵ سال و سهم زنان از کل جمعیت مذکور ۴۸ درصد در شهر مشهد است. حدود ۵۶ درصد از این افراد مجرد و یا به دلیل مختلف بدون همسر هستند.
جدول شماره۱-۵: ساختار سنی شهروندان مشهدی در برخی فعالیتهای اوقات
فراغت خارج از منزل ۸۱-۱۳۸۰
گروههای سنی جنسی شهر مشهد اوقات فراغت تفریحی خارج از منزل پارکرو در شهر مشهد سینمارو فعالیتهای هنری خارج از منزل رفتن به نمایشگاه و موزه گردش در بازار و خیابان
۵-۰ ۹/۱۱ ۶ ۱۲ ۷ ۰ ۰ ۹
۱۱-۶ ۷/۹ ۱۳ ۱۵ ۱۴ ۱۳ ۱۴ ۱۱
۱۸-۱۲ ۸/۲۱ ۲۸ ۲۵ ۳۱ ۶۶ ۲۹ ۲۱
۲۵-۱۹ ۸/۱۵ ۱۴ ۱۲ ۱۶ ۴ ۱۴ ۱۴
۴۰-۲۶ ۶/۱۹ ۲۴ ۲۱ ۳۲ ۱۵ ۲۶ ۲۵
۶۴-۴۱ ۳/۱۷ ۱۴ ۱۵ ۱۰ ۲ ۱۷ ۱۷
۶۳ و بیشتر ۴ ۱ ۱ ۱ ۰ ۱ ۱
جدول شماره ۱-۶: سایر شاخصهای جمعیتی شهروندان مشهدی در برخی
فضاهای اوقات فراغت خارج از منزل ۸۱-۱۳۸۰
شاخصهای جمعیتی شهر مشهد اوقات فراغت تفریحی خارج از منزل پارکرو در مشهد سینمارو فعالیتهای هنری خارج از منزل رفتن به نمایشگاه و موزه گردش در بازار و خیابان
میانگین سنی ۴/۲۵ ۲۵ ۲۳ ۲۰ ۱۸ ۲۷ ۲۶
سهم زنان به نسبت کل جمعیت (درصد) ۲/۴۹ ۴۸ ۵۱ ۵۰ ۵۳ ۵۳ ۵۴
وضعیت
تأهل دارای همسر
۵۱ ۴۴ ۴۴ ۴۰ ۲۲ ۴۵ ۵۳
مجرد و بدون همسر ۴۰ ۵۶ ۵۶ ۶۰ ۷۸ ۵۵ ۴۷
ساختار جمعیتی استفاده کنندگان از پارک در مشهد:
در شهر مشهد حدود ۱۰ فضای باز و پارک مانند با عملکرد شهری و منطقهای وجود دارد. نظرسنجیها و مطالعات طرح ملی رفتارهای فرهنگی حاکی از آن است که بیشرین مراجعه به فضاهای باز پارکهای مشهد به پارک ملت، کوهستان، شادی، کوهسنگی و طرقبه در طی سال ۸۰ و ۱۳۸۱ انجام شده است و پارکهائی مانند وکیلآباد، شاندیز، پارک امت، محله، میرزاکوچکخان پس ازگروه اول بیشترین مراجعه را داشتند.
جدول شماره ۱-۷: توزیع مراجعه به پارکهای شهری مشهد
در طی یکسال (یک یا چندبار) ۸۱-۱۳۸۰
عنوان پارک و فضاهای باز سهم مراجعه شهروندان (درصد)
پارک ملت ۵۰
کوهستان ۲۵
شادی ۲۵
کوهسنگی ۲۲
طرقبه ۱۳
وکیلآباد، شاندیز، پارکامت، محله، میرزاکوچکخان ۲۵
جمعیت ۱۱-۶ سال حدود ۶/۲۸ درصد. سهم استفاده زنان از این امکانات ۲۲ درصد است. حدود ۲۵ درصد از بازیکنان با این وسایل از امکانات کلوپها بهره میگیرند که در گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال بیشترین سهم را دارند. سهم زنان در استفاده از امکانات کلوپها کمتر از ۵ درصد است.
جدول شماره ۱-۸: ساختار جمعیتی ورزشهای تلفنی و بازیهای دیجیتالی
در خارج از منزل ۸۱-۱۳۸۰ (درصد)
جمعیت مجرد و بدون همسر ۶۴ و بیشتر ۴۶-۴۱ ۴۰-۲۶ ۲۵-۱۹ ۱۸-۱۲ ۱۱-۶ ۵-۰ نسبت جنسی زنان سهم از جمعیت
۷۷ ۰ ۲ ۸ ۵ ۵۵ ۲۵ ۵ ۱۰ ۱۸ ورزشهای تفننی
۸۸ ۰ ۲ ۸ ۵ ۵۵ ۲۵ ۵ ۲۲ ۸ بازیهای دیجیتالی خارج از منزل
سطح سواد و تحصیلات گروهها درگذران اوقات فراغت خارج از منزل ۱۳۸۰
از مجموع کسانی که در خارج از منزل اوقات فراغت تفریحی دارند، بیشترین سهم مربوط به تحصیلات ابتدائی و متوسطه است که با مقایسه با جدول فعالیتها مشخص میگردد که دانشآموزان و محصلان را دربر میگیرد. سینما، فعالیتهای هنری خاص و نمایشگاه و موزه روها تقریباً سهمهای مشابه در اوقات این گروهها دارند. پارکروها و گردشگران در بازار و خیابان نیز از نظر مشخصات اجتماعی مشابهت بیشتری دارند. در اوقات فراغت گروههای تحصیل کرده بیشترین سهم را فعالیتهای هنری خاص خارج از منزل به خود اختصاص میدهد.
جدول شماره ۱-۹: سطح تحصیلات و سوادگروههای گذران اوقات فراغت
خارج از منزل ۱۳۸۰ (درصد)
گردش در بازار و خیابان رفتن به نمایشگاه و موزه فعالیتهای هنری خارج از منزل سینماروها پارکروها اوقات فراغت تفریحی خارج ازمنزل تحصیلات
۵ ۳ ۲ ۲ ۴ ۴ بیسواد
۳۳ ۲۶ ۲۲ ۲۵ ۳۴ ۳۰ ابتدائی
۵۳ ۵۸ ۳۴ ۶۰ ۵۴ ۵۵ متوسطه
۹ ۱۳ ۴۲ ۱۳ ۸ ۱۱ عالی
بیشترین گروههای مراجعهکننده به پارکها در سنین ۱۲ تا ۴۰ سال قرار دارند. کمترین سهم را گروههای بیش از ۶۴ سال بعد میگیرند. میانگین سنی آنها ۲۳ سال سهم زنان ۵۱ درصد و ۵۶ درصد جمعیت پارکرو مجرد هستند. حدود ۵۰ درصد از زمان تفریح در پارک به قدم زدن و نشستن و گفتگو و خوردن صرف شده و باقی زمان به بازی و استفاده از امکانات هر پارک میگذرد.
ساختار جمعیتی سینماروها در شهر مشهد:
بیشترین سینماروها در بین گروه سنی ۱۸-۱۲ سال قرار دارند (۳۱ درصد) میانگین سنی ۲۰ سال، ۵۰ درصد زنان و ۶۰ درصد بدون همسر و مجرد هستند. متوسط زمان سینما رفتن این گروه در شهر مشهد ۱/۴ بار فیلم در سال است.
ساختار جمعیتی گروه نمایشگاه و موزه در مشهد:
این فعالیتها شامل عکاسی، خطاطی، نقاشی، طراحی، گرافیک، کلکسیون و موسیقی خارج از منزل و صرفاً برای تفنن است. سهم جمعیت در بین گروههای سنی ۵-۰ سال بسیار ناچیز است. گروه سنی ۱۸-۱۲ سال حدود ۶۶ درصد از جمعیت این فعالیت را تشکیل میدهند. گروه سنی ۴۰-۲۴ سال ۱۵ درصد است. میانگین سنی این گروه ۱۸ سال و سهم زنان ۵۳ درصد است. ۷۸ درصد جمعیت بدون همسر و مجرد چنین فعالیتهای را خارج از منزل انجام میدهند.
ساختار جمعیتی گروه نمایشگاه و موزهرو در مشهد:
نمایشگاهها شامل نمایشگاه بینالمللی وکیلآباد، نمایشگاه ایرانگردی و نیز موزههاست. بیشترین سهم مراجعه کننده به نمایشگاه و موزه در گروه سنی ۱۲-۴۰ سال تعلق دارد. میانگین سنی آنها ۲۷ سال، ۵۳ درصد زنان و ۵۵ درصد بدون همسر و مجرد هستند.
ساختار جمعیتی گردش در بازار و خیابان در شهر مشهد:
گردش در بازار و خیابانهای اصلی و بنام شهر به منظور گردش و تفریح است. بر این اساس گروه سنی ۱۲ تا ۴۰ سال بیشترین مراجعه را دارند. میانگین سنی آنها ۲۶ سال، ۵۴ درصد زنان و ۴۷ درصد مجرد و بدون همسر هستند.
ساختار جمعیتی گروه علاقمند به ورزش در شهر مشهد:
در این گزارش ورزشهایی مانند کوهنوردی، سوارکاری، تیراندازی، بیلیارد، اسنکر، اسکیت و ; به عنوان فعالیتهای تفریحی در نظر گرفته شده است. نتایج بررسیها نشان میدهد حداقل یک نفر از ۶۷ درصد خانوادههای مشهدی ورزش و بازی میکنند که ۵۸ درصد آنها در خارج از منزل ورزش میکنند و از این تعداد ۲/۴ درصد پارک و ۹/۸ در محیطهای ورزشی خاص ورزش میکنند. در حدود ۱۸ درصد از خانوارها، حداقل یک عضو در باشگاه یا تیم یا کلوپ ورزشی ثبتنام کرده است. بیشتر ورزشکاران در بیرون از منزل در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال قرار دارند و سهم زنان برای ورزشهای ذکر شده حدود ۱۰ درصد و بیشتر آنها مجرد هستند (حدود ۷۷ درصد)
ساختار جمعیتی شهروندان مشهدی در استفاده از بازیهای دیجیتالی خارج از منزل:
این بازیها شامل آتاری، میکرو، سگا و ; در نظر گرفته شده است. در حدود ۳۲ درصد خانواده دارای امکانات متعدد در داخل منزل و یا شرایط استفاده از این بازیها در خارج از منزل هستند. این گروه بطور متوسط در هر روز هفته حدود یک ساعت بازی میکنند. گروه سنی ۱۲ تا ۲۵ سال ۶۳ درصد بازیکنان این وسایل هستند.
سهم زنان و جوانان در گذران اوقات فراغت خارج از منزل شهروندان مشهدی
جدول شماره ۱-۱۰: سهم زنان و جوانان درگذران اوقات فراغت خارج از منزل
شهروندان مشهدی را نشان می دهد (درصد)
گردش در بازار و خیابان رفتن به نمایشگاه و موزه فعالیتهای هنری خارج از منزل سینماروها پارکروها اوقات فراغت تفریحی خازج از منزل شهر مشهد تحصیلات
۴۶ ۴۷ ۱۴ ۵۰ ۴۹ ۴۴ ۷/۴۹ زنان
۳۹ ۴۲ ۴۱ ۵۰ ۴۲ ۴۹ ۹/۳۷ جوانان
سهم زنان مشهدی از فعالیتهای تفریحی خارج از منزل جز در مورد سینما کمتر از ۵۰ درصد است این سهم در فعالیتهای هنری خارج از منزل به کمترین سهم یعنی ۱۴ درصد رسیده است. سهم جوانان (گروه سنی ۱۲ تا ۲۵ سال) در تمام موارد بیش از ۴۰ درصد است.
فعالیت شخصی (شغلی) و اوقات فراغت
وضع فعالیت بر اساس شاغل، دانشجو، محصل، خانهدار و دارای درآمد طبقهبندی میشود. بیشترین سهم را در فعالیتهای تفریحی خارج از منزل محصلین، شاغلین و خانهدارها تشکیل میدهند مشابهت شاغلان و خانهدارها حضور با جمع خانواده است. در جدول شماره ۱۸ الگوی استفاده شهروندان مشهد از امکانات فراغتی ارائه شده است.
ترکیب فعالیتی جمعیت سینمارو با سایر موارد متفاوت است بطوریکه سهم محصلین در بین سینماروها به ۶۱ درصد رسیده است.
جدو ل شماره ۱-۱۱: جمعیت درگذران اوقات فراغت خارج
از منزل شهروندان مشهدی (درصد)
گردش در بازار و خیابان رفتن به نمایشگاه و موزه فعالیتهای هنری خازج از منزل سینماروها پارکروها اوقات فراغت تفریحی خارج از منزل شهر مشهد تحصیلات
۳۰ ۲۹ ۲۹ ۴ ۲۸ ۲۶ ۹/۳۰ شاغل
۳ ۵ ۳ ۷ ۳ ۳ ۱/۷ دانشجو
۳۴ ۴۳ ۴۳ ۶۱ ۴۴ ۴۳ ۳/۳۱ محصل
۳۰ ۲۱ ۲۲ ۲۵ ۲۲ ۲۵ ۷/۲۷ خانهدار
۲ ۲ ۳ ۳ ۳ ۳ ۳ دارای درآمد بدون کار
رفتار جمعی در فعالیتهای تفریحی خارج از منزل
بر اساس مصاحبههای انجام شده شهروندان مشهدی در مورد فعالیتهای تفریحی خارج از منزل به شرح جدول ۱-۱۲ رفتار میکنند:
جدول شماره ۱-۱۲: شهروندان مشهدی در فعالیتهای
تفریحی خارجی از منزل ۱۳۸۲
توضیحات میانگین نفرات مراکز مورد مراجعه
به پارکهای تفریحی در بیشتر اوقات بصورت خانگی مراحعه میشود بخصوص وقتی فرزندان زیر ۱۸ سال هستند.
برای تفریح حتما بطور دسته جمعی به پارک میآیند امنبت و آسودگی خاطر ایجاد میکند.
برای تفریحی دسته جمعی به پارک میروند تنهائی لذت ندارد. ۴ نفر
۲ نفر
۴ نفر خانوارها زنان جوانان جمعیت پارکروها
معمولا با فرزندان بیشتر از ۱۰ سال به سینما میروند.
حتما با دوست یا فامیل میروند امنیت و آسودگی خاطر و اجازه رفتن به سینما منوط به جمعی بودن است.
در بیشتر موارد با دوستان به سینما میروند. ۳ نفر
۲ نفر
۳ نفر خانوارها زنان جوانان سینماروها
اتفاق نمیافتد.
به تنهائی به چنین جاهائی میروند (بخصوص گالریها)
در بیشتر موارد با دوستان خود یا در آنجا دوستی میابند. –
۱
۲ خانوارها زنان جوانان فعالیتهای هنری خارج از منزل
با فرزندان خردسال معمولا نمیروند.
حتما دستهجمعی میروند.
تنهائی خستهکننده است. ۳
۳
۲ خانوارها زنان جوانان رفتن به نمایشگاه و موزه
معمولاً به خانواده اتفاق میافتند.
با تعداد زیاد کار سختی است.
قدم زدن و مغاه دیدن با دوستان را ترجیح میدهند. ۴
۲
۲ خانوارها زنان جوانان گردش در خیابان و بازار
هزینههای اوقات فراغت:
بر اساس مصاحبههای انجام شده در سطح فضاهای تفریحی شهر مشهد (از شهروندان مشهدی) در بین دو گروه و درآمد بالا و متوسط درآمد چهار قلم هزینه شامل هزینههای ایاب و ذهاب، خوراک و وسایل بازی و تفریحی و سایر هزینهها طبقهبندی شده است.
جدول شماره ۱-۱۳: توزیع هزینههای اوقات فراغت در خارج
از منزل شهروندان مشهدی ۱۳۸۲(ریال)
گروههای بالا درآمدی گروههای متوسط درآمدی اقلام هزینه
۲۰۰۰۰ ۱۴۰۰۰ متوسط هزینه ایاب و ذهاب خانوار (ریال)
۶۰۰۰۰ ۲۵۰۰۰ متوسط هزینه خوراک خانوار (ریال)
۶۰۰۰۰ ۵۰۰۰۰ متوسط هزینه وسایل بازی و تفریحی(ریال)
۴۰۰۰۰ ۲۰۰۰۰ متوسط سایر هزینهها (ریال)
هزینه کلی خانوار که بعد از آن ۷/۴ نفر است در هر بار مراجعه به پارک تفریحی بطور متوسط۱۰۹۰۰۰ ریال است که هزینه ایاب و ذهاب چنانچه با وسیله شخصی نروند، ۱۴۰۰۰ ریال بطور متوسط با (وسیله نقلیه عمومی) است، هزینه خوراک شامل خرید تنقلات، نوشابه، ; در حدود ۲۵۰۰۰ ریال هزینه بازی تفریحی اگر هر فرد خانواه تقریباًُ ۳ تا ۴ وسیلهبازی سوار شود حدود ۵۰۰۰۰ ریال و سایر هزینه مانند خرید اسباببازی برای کودکان، کتاب، ; حدود ۲۰۰۰۰ ریال است. براین اساس سرانه هر نفر حدود ۲۳۰۰۰ ریال است.
بخش دوم:
اطلاعات مربوط به زوار و گردشگران شهر مشهد
سالانه حدود ۶/۱۳ میلیون نفر به شهر مشهد تحت عنوان زوار و توریسم سفر میکنند. جمعیت زوار و گردشگر حدود ۶ برابر جمعیت شهر مشهد بوده است. از این تعداد حدود ۱۴۰ هزار نفر را خارجیان تشکیل میدهند که حدود یک درصد کل جمعیت زوار و ۱۰ درصد جمعیت خارجی وارد شده به ایران به منظور گردشگری است.
شهر مشهد در سال ۱۳۸۰ حدود ۱۴۰۰۰۰ نفر از خارجیان را پذیرا بوده که نسبت به تعداد خارجیان وارد شده به شهر اصفهان در همین سال (که حدود ۱۳۹۸۰۰ نفر بوده) حدود ۷ درصد بیشتر است. این جمعیت از طریق مرزهای هوائی و زمینی وارد شدهاند. این مسافران از بین کشورهای مسلمان همسایه، کشورهای عربی خاورمیانه مسلمانان شیعه کشورهای مختلف و گردشگران اروپائی و آسیائی آمدهاند.
برآورد جمعیت زوار در سال ۱۳۸۰
برآورد تعداد جمعیت زوار در سال ۱۳۸۰
هیچیک از ارگانها و سازمانهای موجود به صورت قطعی تعداد زوار شهر مشهد را اعلام نکرده و حتی آمار و اطلاعات موجود به گونهای ارائه شده که در شراط متفاوت امکان توجیه تفاوتها وجود داشته باشد:
شهرداری مشهد: برآورد شهرداری مشهد از جمعیت شهر مشهد که در طی یک سال به آن خدماترسانی میکند (در سال ۱۳۷۸) حدود ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن شهر، ۱۲ میلیون نفر جمعیت زائر و ۶۵۰ هزار نفر جمعیت اسکان غیررسمی و شهرکها و سکونتگاههای داخل حوزه استحفاظی است.
الف: مطالعه محدوده بافت قدیم: برآورد تعداد جمعیت زائر که توسط شرکت مسکن سازان خراسان اعلام شده حدود ۱۷ میلیون نفر در طی یک سال بطور متوسط بوده است.
ب: سازمان ایرانگردی و جهانگردی: تلاش چند سال اخیر این سازمان منجر به تولید اطلاعات خام از تعداد مسافران و زائران اقامت گزیده در هتلها وارد شده از طریق هواپیما، قطار، اتوبوس و سواری به شهر مشهد شده است. طرح جامع گردشگری استان خراسان نیز در دست تهیه میباشد که بخشهایی از آن بکار رفته است. در مصاحبه با یکی از کارشناسان این سازمان در تهران اعلام شد که حداقل جمعیت وارد شده به شهر مشهد در طی یکسال حدود ۱۲ میلیون نفر است.
پ: برآورد جمعیت از سوی مدیریت و برنامهریزی استان در برنامه سوم
در اسناد برنامه سوم اقتصادی اجتماعی در استان خراسان رقم زوار جدود ۱۰ میلیون نفر در طی یکسال اعلام شده است.
ت: طرح ملی رفتارهای فرهنگی: این طرح از سال ۷۸ توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز و در طی دو سال اول جمعیت شهری و سپس روستائی استانها پوشش داده شده است پرسشنامههای طرح حاوی اطلاعات اوقات فراغتی است. در این مطالعات اطلاعات مربوط به مسافرت در طی یک سال گذشته از جمعیت نمونه سؤال شده که مسافرتهای انجام شده در سال ۸۱ (تابستان ۸۰ تا تابستان ۸۱) را در بر میگیرد. با در نظر گرفتن ضرایب خطا و انحراف معیار ارائه شده در خود طرح این سهم به کل استان تعمیم داده شده است.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.