تحقیق در مورد پنوماتیک


در حال بارگذاری
14 سپتامبر 2024
فایل ورد و پاورپوینت
2120
15 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق در مورد پنوماتیک دارای ۳۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد پنوماتیک  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد پنوماتیک،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد پنوماتیک :

پنوماتیک

تعریف پنوماتیک (PHNEUMATIC):
اصطلاح پنوماتیک از کلمه یونانی پنیوما ، که به عنوان تنفس باد و در فلسفه به عنوان روح آمده است مشتق می شود.پنوماتیک علمی است در مورد حرکات و وقایع هوا (ایجاد حرکت و انتقال نیرو توسط هوای فشرده ) .

خواص هوای فشرده (مزایای پنوماتیک ) :
با توجه به علل زیر می توان در موارد بسیار زیادی ماشینها وصنایع تولیدی را فقط با پنوماتیک به نحوی ساده وارزان اتوماتیک نمود . آنچه که می تواند معرف خواص هوای فشرده باشد به شرح زیر است .

۱) مقدار: برای تولید هوای فشرده ، هوا در همه جا به مقدار وحد کافی موجود می باشد .
۲) انتقال : هوای فشرده را می توان از طریق خطوط لوله برای راههای دور منتقل نمود .
۳) انبار کردن : کارگاهها ویا کارخانه ها همیشه احتیاج به داشتن کمپرسور جهت تولید هوای فشرده ندارند . زیرا که می توان هوای فشرده را در مخازن وکپسولها انبار نمود واز آن مجدداً استفاده نمود .

۴) حرارت : نوسانات حرارتی محیط در هوای فشرده تاثیری نداشته و بدین جهت می توان در نواحی که درجه حرارت به حداکثر سرما وگرما می رسد به راحتی از آن استفاده نمود .
۵) اطمینان در مقابل انفجار : هوای فشرده ایجاد انفجار و آتش سوزی نمی نماید و بدین جهت احتیاجی به تاسیسات حفاظتی ندارد .

۶) تمیزی : هوای فشرده شده تمیز است و هوای آلوده نمی تواند وارد شبکه هوایی تمیز شود . این تمیز بودن هوای فشرده در بعضی از صنایع مثل صنایع غذایی، چوب، نساجی و چرم سازی الزامی است .
۷) ساختمان : قطعات پنوماتیک دارای ساختمانی ساده بوده و بدین جهت قیمت آن مناسب است .
۸) سرعت : هوای فشرده دارای سرعت زیادی بوده و می تواند به سرعتی معمولا” بین ۱ الی ۲ متر در ثانیه برسد (سرعت کاری سیلندرهای پنوماتیکی ) .
۹) تنظیم : سرعت ونیرو در عناصر پنوماتیکی قابل تنظیم هستند .
۱۰) اطمینان قبول بار : ابزار وعوامل پنوماتیکی تا حدی که بار زیاد باعث توقف آنها نگردد قبول بار می نماید .

معایب کاربرد هوای فشرده :
۱)آمادگی : هوای فشرده را بایستی به نحو صحیح آماده کرد . مواد آلوده در هوا ورطوبت نبایستی در هوای فشرده موجود باشد چون باعث خرابی ابزار و عناصر پنوماتیکی می گردد .
۲) هزینه نیرو : هزینه استفاده از نیروی هوای فشرده فقط تا حد معینی اقتصادی می باشد و این میزان معمولاً تا وقتی است که فشار کارگاهی برابر هفت بار ونیروی حاصله با توجه به طول کورس و سرعت حداکثر بین ۲۰ کیلو نیوتن تا ۳۰ کیلو نیتون باشد .

۳) هوای تخلیه : هوای کار شده جهت تخلیه دارای صدای بسیار بلندی بوده و امروزه با کاربرد صدا خفه کن میتوان تا حد بسیار زیادی جلوی این صدا را گرفت .
۴) مخارج : هوای فشرده نسبتاً یک انرژی گران است که میتوان با استفاده از قطعات پنوماتیکی که ارزان قیمت ودارای کاردهی زیادی هستند این مخارج را جبران نمود .
۵)تراکم : به علت خواص تراکمی هوا امکان ایجاد سرعت یکنواخت وثابتی در سیلندر نمی باشد.

فشار :
رابطه فشار به صورت P= F/A می باشد که P برحسب پاسکال می باشد ( در دستگاه SI )
همچنین فشار در دستگاه اینچی برابر است با PSI= و همچنین ۱bar= و همچنین داریم :
۱bar=10pa=100kpa

اندازه گیری فشار هوا با هوا سنج ( بارومتر Barometer ) :

فشار هوا را با وسیله ای بنام بارومتر اندازه گیری می کنند . برای اولین بار این نوع بارومتر توسط توریچلی در سال ۱۶۴۳ ساخته شد و هنوز هم جایگاه خود را حفظ نموده است . این بارومتر یک لوله شیشه ای به طول تقریبی یک متر و با سطح مقطع یک سانتیمتر مربع است که یک طرف آن باز وطرف دیگر آن بسته است چنانچه آن را پر از جیوه کرده ودر تشت جیوه وارونه کنیم

خواهیم دید که ارتفاع سطح جیوه در لوله پائین آمده و در ارتفاع تقریبی ۷۶۰ میلی متر از سطح جیوه در تشت قرار می گیرد . روی سطح جیوه در داخل لوله تقریباً فشاری نیست ( حدود ۱۷۳/۰ پاسکال در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد ) این خلاء رابه نام خلاء توریچلی نام گذاری کرده اند.

پنوماتیک :
۱atm=750mmhg=750toor نکته :
با استفاده از خاصیت سیال که تحت شرایط ثابت در یک سطح افقی قرار می گیرند می توان فشار هوا را حساب کرد . فشار هوا معادل فشار ستون جیوه در داخل لوله است .
نکته : در صورتی که در آزمایش بالا به جای جیوه از آب استفاده شود ارتفاع آب درون لوله حدود تقریبی ۱۰ متر می باشد .

مسئله : با توجه به اینکه می دانیم ارتفاع جیوه در آزمایش توریچلی mm 760 است اگر در لوله به جای جیوه آب بریزیم ارتفاع آب را حساب کنید ؟
چون تمام کره زمین تحت فشار اتمسفر قرار گرفته است واین فشار قابل لمس نمی باشد لذا فشار اتمسفر را به عنوان پایه قرار داده است و هر انحرافی را به عنوان فشار فوقانی (Pe )می نامیم .

فشار نسبی + فشار اتمسفر = فشار مطلق
فشار هوا همیشه ثابت نبوده و تغییرات فشار بستگی به وضع جغرافیایی و جوی زمین دارد .
حوزه خط صفر مطلق تا فشار هوای متغییر را به عنوان فشار خلاء (Pe -) و بعد از آن را به عنوان فشار فوقانی (Pe +) می نامیم . فشار مطلق شامل (Pe – و Pe +) می باشد . در عمل فشار سنجهایی مورد استفاده قرار می گیرند که فقط فشار فوقانی را نشان می دهند و فشار مطلق در حدود Kpa 100 (یک بار ) بیشتر از فشاری است که فشارسنجها نشان می دهند.

تراکم پذیری هوا :
هوا همانند کلیه گازهای دیگر دارای شکل و فرم مخصوص نبوده و در مقابل هر مانعی شکل خود را تغییر می دهد . علت آن خاصیت تراکمی هوا بوده و همیشه در صدد انبساط می باشد .
قانون بویل _ماریوت :
طبق قانون بویل _ ماریوت حاصلضرب فشار در حجم یک مقدار گاز در صورتی که درجه حرارت ثابت باشد ، همیشه ثابت خواهد ماند و مشاهده می شود که نسبت P به V عکس همدیگر است .

قانون گیلوساک :
طبق این قانون افزایش حجم یک مقدار گاز در صورتی که فشار ثابت بماند متناسب است با افزایش درجه حرارت آن بر حسب کلوین .
با توجه به قانون مخصوص گازها ( معادله عمومی گازها ) ، کلیه گازها از قانون زیر محاسبه می شوند .

مثال ۱) حجم هوای موجود در یک سیلندر ، یک متر مکعب در فشار اتمسفر می باشد . در صورتی که درجه حرارت ثابت بماند و چنانچه حجم در اثر نیرو به نیم متر مکعب برسد فشار داخل سیلندر چقدر می شود ؟ و اگر حجم هوا به ۰۵/۰ متر مکعب برسد فشار چقدر می شود ؟
مثال ۲) حجم هوایی با ۸/۰ متر مکعب و درجه حرارت ۲۰ درجه سلسیوس را تا حد ۷۱ درجه سلسیوس گرم نموده ایم مقدار انبساط حجم هوا چه مقدار می باشد ؟

تولید هوای فشرده :
برای تولید هوای فشرده احتیاج به دستگاه متراکم کننده(کمپرسور) داریم که هوا را با توجه به مقدار فشار مورد لزوم فشرده نماید . برای به کار انداختن دستگاههای پنوماتیکی نبایستی به طور جداگانه برای هر قسمت یک کمپرسور تهیه نمود بلکه بایستی در هر کارگاه یک مرکز تولید هوای فشرده موجود باشد و هوای تولید شده به وسیله شبکه لوله کشی به تمام نقاط کارگاه رسانده شود .

انواع کمپرسورها :
نوع انتخاب کمپرسور برای هر کارگاه بایستی با توجه به میزان فشار کاری و مقدار مصرف مورد نیاز کارگاه تهیه کرد و با توجه به این دو نکته کمپرسورها را به دو دسته تقسیم می کنند
دسته اول که طبق قانون تراکم کار می کنند یعنی آنکه هوا در فضایی محبوس شده و آنوقت فضای موجود کوچکتر گشته تا هوا متراکم گردد . این دسته شامل کمپرسورهای پیستونی ودورانی می باشد .

دسته دوم که طبق قانون سیالات کار می کند ، یعنی آنکه هوا را از یک طرف مکیده و از طرف دیگر به علت شتاب ایجاد شده فشرده می نماید ( توربین ) .
کمپرسورهای پیستونی :
این نوع کمپرسورها به علت آنکه می توانند هوای فشرده ضعیف ، متوسط و قوی ایجاد کنند بیش از هر نوع کمپرسوری مورد استفاده دارند . مقدار فشاری که این نوع کمپرسور ایجاد می کند از یک الی چند هزار بار است .

برای تولید هوای فشرده با فشار قوی معمولاً از کمپرسورهای چند مرحله ای استفاده می گردد . یعنی آنکه هوای مکیده شده توسط اولین پیستون متراکم شده و بعد از سرد شدن مجدداً توسط پیستون دوم متراکم می گردد ، به علت عمل تراکم در کمپرسور گرمای زیادی ایجاد می گردد که با خنک کردن کمپرسور این گرما دفع می شود (خنک کننده های هوائی یا آبی)
کمپرسورهای پیستونی (حوزه اقتصادی)
۱ یک طبقه ای تا فشار ۴۰۰ kpa (4bar)
۲. دو طبقه ای تا فشار ۱۵۰۰ kpa (15bar)
۳. سه طبقه ای از فشار ۱۵بار به بالا

کمپرسور دیافراگمی :
کار این کمپرسور مانند کمپرسور پیستونی بوده و در اینجا صفحه ای بین پیستون و فضای مکنده قرار گرفته و به علت وجود همین صفحه است که روغن موجود در پسیتون نمی تواند وارد فضای مکنده گردد و هوای فشرده شده با چنین کمپرسوری بدون روغن بوده و بدین علت در کارخانه های تولید مواد غذایی ، دارویی و مواد شیمیایی این کمپرسور مورد استفاده قرار می گیرد .

کمپرسور دورانی چند سلولی :
در یک محفظه استوانه ای با شکاف ورودی و خروجی یک روتور (چرخ دنده) که بطور خارج از مرکز قرار دارد دوران می کند. برتری این کمپرسور به علت کوچک بودن ابعادش ، دوران آرام و بدون ضربه و تولید یکنواخت آن می باشد.

روتور داری تعدادی شیار بوده و در داخل این شیارها پیستونها قرار دارند. حال با گردش درآوردن روتور پیستونها به علت نیروی گریز از مرکز روی شیارهای راهنما به حرکت در آمده و به جداره استوانه ای فشار می آورند و ایجاد اطاقکهای هوا کرده و این اتاقکها با گردش روتور بزرگ و کوچک می گردند.

کمپرسور دو میله ای – پیچشی :
دو میله ای که دارای پروفیلهای محدب و مقعر هستند هوا را از یک جهت مکیده و متراکم نموده و از جهت دیگر خارج می نمایند.

کمپرسور روتس (گوشواره ای) :
در این نوع کمرسور هوا بدون تغییر حجم از یک طرف وارد و از طرف دیگر خارج می گردد. لبه های پیستون باعث درز بندی قسمت فشار می شود.

کمپرسورهای سیالی (توربو کمپرسور):
این کمپرسورها طبق اصول سیالات عمل کرده و برای مقدار تولید زیاد هوا به کار گرفته میشود ساختمان این کمپرسورها به دو نوع محوری و شعاعی می باشد. هوا به وسیله چرخهای توربین به جریان افتاده و انرژی متحرک به انرژی فشرده تبدیل می گردد و مقدار تولید این کمپرسورها در دیاگرام شکل ۱۴ مشخص شده است.

کمپرسور محوری :
در کمپرسور محوری شتاب حاصله در هوا نتیجه عبور جریان توسط پره های کمپرسور است در کمپرسور شعاعی شتاب هوا نتیجه ای است از حرکت شعاعی هوا که از سلولی به سلول دیگر رفته و پس از معکوس شده به طرف میله مجدداً به طور شعاعی از سلولی به سلول دیگر به طرف خارج جریان می یابد .

انتخاب کمپرسور :
ملاکهای مهم برای انتخاب یک کمپرسور عبارتند از :
۱ مقدار تولید : عبارت است از مقدار هوای فشرده ای که یک کمپرسور تولید می کند که به دو نوع زیر تقسیم می شود:
الف) مقدار تولید تئوری : برابر است با حاصل ضرب حجم کورس در تعداد دور کمپرسور (کمپرسور پیستونی)

ب) مقدار تولید حقیقی : این مقدار در هر کمپرسور بستگی به نوع ساختمان و فشار و راندمان حجمی آن دارد ، مقدار تولید را معمولاً بر حسب متر مکعب بر دقیقه یا متر مکعب بر ساعت بیان می کنند.
۲ فشار : فشار بر دو نوع فشار کاری و فشار کارگاهی است:
الف) فشار کارگاهی : مقدار فشاری است که کمپرسور یا مخزن و یا شبکه لوله ای برای مصرف کننده ارسال می کند.

ب) فشار کاری : مقدار فشاری است که هر محل کار جهت انجام عملیات لازم دارد ومعمولاً این مقدار فشاربرابر با ۶بار (۸۷PSI) می باشد.
نکته : شرط اساسی برای کار دقیق و قابل اطمینان فشار ثابت است . فشار ثابت باعث ثابت کردن سرعت ، نیروها و جریان عملیات زمانی قطعات کار کننده می گردد.

۳ کار انداختن کمپرسورها : کار انداختن کمپرسورها بستگی به موقعیت کارگاه دارد و می توان کمپرسور را به وسیله الکترو موتورهای احتراقی به کار انداخت . معمولاً کمپرسورهای صنعتی بوسیله الکتروموتور به کار می افتند و کمپرسورهای قابل حمل که اکثراً در کارگاههای راه و ساختمان مورد مصرف دارند بوسیله موتورهای احتراقی ( بنزینی یا دیزلی) به کار می افتند

.
۴ تنظیم : برای اینکه بتوان همیشه مقدار تولید هوای فشرده ای که در اثر مصرف در حال نوسان است تهیه وتنظیم نمود بایستی توسط یکی از روشهای تنظیم کننده زیر این نوسان را تنظیم نمود .
روشهای تنظیم کمپرسور :
۱ تنظیم بدون بار : الف) تخلیه : تخلیه هوا توسط شیر تنظیم فشار . ب) بستن : بستن دهانه مکشی کمپرسور .
۲ تنظیم از روش کاهش سرعت : الف) تنظیم دور ب) تنظیم با تنگ کردن دهانه مکنده
۳ قطع و وصل : وقتی فشار به حد اکثر مقدار خود میرسد کمپرسور قطع و وقتی فشار به حداقل خود می رسد کمپرسور وصل می گردد

.
۴ خنک کردن کمپرسور: به به علت متراکم کردن هوا در کمپرسورها ایجاد گرمای زیادی می گردد که این گرما را بایستی از کمپرسور خارج نمود . معمولاً در کمپرسورهای کوچک با پره هایی که دور سیلندر کمپرسور ایجاد می کنند این گرما به صورت تشعشعی خارج گشته و در کمپرسورهای بزرگتر به وسیله باد زدن این گرما خارج می گردد و همچنین برای کمپرسورهای خیلی بزرگ از برج خنک کننده استفاده می شود .

۵ محل نصب :
محل نصب کمپرسور باید در مکانی جداگانه باشد که صدای آن ایجاد ناراحتی برای دیگران ننماید و بایستی هوای محل تمیز ، خشک و بدون گرد وخاک باشد .

۶ مخزن هوای فشرده :
مخزن هوای فشرده که به منظور تامین وذخیره هوا به کار می رود می تواند نوسانات فشار را که در شبکه پیش می آید خنثی کرده و فشار را ثابت نگه دارد . به علت سطح بزرگی که مخزن دارد می تواند هوا را بهتر خنک نماید و مقداری از رطوبت موجود در هوا را نیز به صورت آب خارج نماید .

بزرگی حجم مخزن هوای فشرده به موارد زیر بستگی دارد :
۱) مقدار تولید کمپرسور
۲) مقدار مصرف
۳) شبکه لوله کشی
۴) نوع تنظیم کمپرسور
۵) حد مجاز اختلاف فشار در شبکه

دیاگرام شکل ۲۴ روش محاسبه حجم مخزن کمپرسور با تنظیم قطع و وصل را نشان می دهد.
مثال : حجم مخزن کمپرسور با تنظیم قطع و وصل را با مشخصات زیر پیدا کنید . (مقدار تولید ۲۰ متر مکعب بر دقیقه ، تعداد قطع و وصل در ساعت ۲۰ = Z ، افت فشار ۱bar )
حل : طبق شکل ۲۴ قطع و وصل حجم مخزن Vb را پیدا می کنیم ، طبق شکل ۲۴ از ۲۰ = v با یک خط افقی به افت فشار برابر ۱ وصل واز آنجا با یک خط عمودی به ۲۰ = Z وصل می کنیم در آن صورت Vb برابر با ۱۵ متر مکعب می شود .

توزیع هوای فشرده :
به علت توسعه دستگاهها و ماشینهای اتوماتیک مصرف هوا در هر کارگاهی رو به افزایش است و چون تغذیه هوای فشرده ماشینها و دستگاههای کنترل پنوماتیکی از راه شبکه لوله کشی تامین می گردد لذا در موقع انتخاب قطر لوله باید توجه نمود که افت فشار از محل مخزن تا قسمت مصرف کننده از (۰۱bar) تجاوز ننماید و مصرف آینده را نیز در نظر گرفت که نخواهیم در آینده به علت ازدیاد مصرف هوای فشرده مجدداً لوله کشی کنیم .

محاسبه خط لوله :
قطر لوله بایستی با توجه به نکات زیر محاسبه شود :
۱) مقدار عبور جریان هوا ( دبی )
۲) طول خط لوله
۳) افت فشار ( در حد مجاز )
۴) فشار کارگاهی
۵) تعداد نقاط انشعاب و تنگناهای موجود در شبکه ( سه راهی ها ، زانوها ، شیرها ، ;; )
در عمل معمولاً می توان به وسیله نموگرام شکل ۲۵ قطر لوله را به طور ساده و سریع به دست آورد .
مثال :در کارگاهی مصرف فعلی هوای فشرده چهار متر مکعب بر دقیقه بوده و این مقدار در سه سال آینده ۳۰۰ درصد افزایش خواهد داشت ، طول خط لوله ۲۸۰ متر واین شبکه دارای ۶ عدد سه راهی ، ۵ عدد زانویی و یک عدد شیر عبوری است وحد مجاز افت فشار در شبکه ۱/۰ بار و فشار کارگاهی برابر با ۸ بار است قطر لوله را محاسبه کنید ؟

حل: ابتدا طول لوله را روی محور A در نموگرام شکل ۲۵ انتخاب و به مقدار مصرف روی محور B وصل کرده و ادامه می دهیم تا محور C را قطع کند حال روی محور E مقدار فشار کارگاهی را تعیین و به مقدار افت فشار روی محور G وصل کرده تا محور F را قطع کند نقطه بدست آمده روی محور F را به نقطه تقاطع روی محور C وصل می کنیم تا محور D که مشخص کننده قطر لوله است را قطع کند عدد خوانده شده روی محور D همان قطر لوله است .

نکته : مقدار مصرف برابر است با ، مقدار مصرف فعلی بعلاوه مقدار مصرف سه سال بعد با توجه به شکل ۲۵ قطر لوله ۹۰ میلیمتر است .
نکته : هر چه طول لوله بیشتر باشد افت فشار بیشتر است در نتیجه قطر لوله باید بزرگ باشد . قطر لوله به دست آمده بدون در نظر گرفتن اتصالات می باشد . انشعابات و اتصالات باعث تغییر فشار در شبکه شده و برای اینکه از حد مجاز افت فشار تجاوز ننمائیم بایستی که مجدداً طول لوله را با توجه به قطعات اتصالی حساب نمائیم .

برای این کار باید مقاومت حاصله از هر قطعه ای را به صورت طولی (طول جانشین )در نظر گرفت . (افت فشار در هر قطعه با افت فشار طول جانشین آن قطعه برابر است) . طول جانشین لوله ، طولی است که یک لوله مستقیم می تواند در اثر جریان سیالی ، مقاومتی برابر یک قطعه اتصالی ایجاد نماید . نمو گرام شکل ۲۶ نمایش گر طول قطعات اتصالی می باشد و می توان سریع طول قطعات را بدست آورد .

M 63=5/10×۶ : ۶عدد سه راهی ( ۹۰ میلیمتری )
M 32 =1× ۳۲ : ۱ عدد شیر دو راه ( ۹۰ میلیمتری )
M 5 = 1 × ۵ : ۵ عدد زانویی ( ۹۰ میلیمتری )
M 380 = 280 + ( 5 +32 +63 ) : طول کل لوله
حال با توجه به طول واقعی و مقدار مصرف و افت فشار و فشار کارگاهی می توان قطر لوله را مجدداً با کمک نموگرام شکل ۲۵ به دست آورد که در این حالت قطر لوله برابر با ۹۵ میلیمتر می شود .

تمرین :
در کارگاهی برای دستگاههای پنوماتیکی مصرف فعلی هوای فشرده ۱۰۰ متر مکعب است در صورتی که نرخ رشد مقدار مصرف تا ۵ سال آینده در هر سال ۲۰ درصد و طول لوله ۳۰۰ متر و این شبکه دارای ۱۰ عدد سه راهی ، ۱۰ عدد زانویی و یک عدد شیر دو راهه باشد قطر لوله مورد نیاز را به دست آورید . فشار کارگاهی ۱۰ بار و حد مجاز افت فشار در شبکه ۱/۰ بار می باشد .

حل :ابتدا طول لوله را روی محور A در نموگرام شکل ۲۵ انتخاب وبه مقدار مصرف روی محور B وصل کرده و ادامه می دهیم تا محور C را قطع کند حال روی محور E مقدار فشار کارگاهی را تعیین وبه مقدار افت فشار روی محور G وصل کرده تا محور F را قطع کند نقطه بدست آمده روی محور F را به نقطه تقاطع روی محور C وصل می کنیم تا محور D که همان مشخص کننده قطر لوله است را قطع کند . عدد خوانده شده روی محور D همان قطر لوله است .

نکته : مقدار مصرف برابر است با : مقدار رشد مصرف تا ۵ سال بعد + مقدار مصرف قبلی .
متر مکعب در ساعت ۲۵۰ = ۱۵۰ +۱۰۰
پس با توجه به نموگرام ۲۵ قطر لوله ۴۹ میلیمتر می باشد .
طبق نموگرام شکل ۲۶ طول معادل برای انشعابات به صورت زیر است :
M 48 = 8/4 × ۱۰ : ۱۰ عدد سه راهی ( ۴۹ میلیمتری )
M 15 = 15 × ۱ : ۱ عدد شیر دو راهه ( ۴۹ میلیمتری )
M 15 = 5/0 × ۱۰ : ۱۰ عدد زانویی ( ۴۹ میلیمتری )
M 368 = ( 5 + 15 + 45 ) + 300 : طول کل لوله
حال با توجه به اینکه طول اصلی لوله را به دست آوردیم به نمودار ۲۵ می رویم و عملیات اول را روی نمودار انجام می دهیم که قطر اصلی لوله باید ۵۲ میلیمتر باشد .

نصب سیستم خط لوله اصلی :
خطوط لوله اصلی که به طور دائمی نصب شده اند باید از تمام جهات قابل دستیابی باشند . بنابراین نصب این خطوط روی دیوار یا در کانالهای تنگ مناسب نیستند . دسترسی به خطوط لوله اصلی برای بازسازی لوله ها جهت نشتی احتمالی و دیگر سرویسهای لازم است . لوله های افقی باید در جهت جریان هوا ، یک شیب ۱ الی ۲ درصدی داشته باشند . خروجی ای که به تجهیزات پنوماتیک وصل می شود باید کمی بالاتر از انتهای لوله عمودی در نظر گرفته شود ، در غیر این صورت آب تقطیر شده به تدریج به داخل تجهیزات پنوماتیکی راه می یابد .

خطوط انشعابی همیشه از سمت بالایی لوله های اصلی گرفته می شود . این لوله های فرعی ابتدا شیب کمی رو به بالا دارند و سپس با یک خم مناسب رو به پایین هدایت می شوند . شعاع داخلی خم نباید کمتر از دو برابر قطر لوله باشد .(r = 2 D )
خطوط لوله های هوای فشرده که تامین کننده یک کارگاه بزرگ هستند ، اغلب به صورت حلقه ای طراحی می شود . در این خطوط حلقه ای شکل معمولاً یک انباره میانی نیز در نظر گرفته می شود . قطر داخلی لوله های حلقه اصلی در این طرح ، تقریباً به اندازه یک سوم کوچکتر از قطر داخلی لوله های انشعابی می باشد . در این صورت تامین هوای فشرده متعادل تر و تغییرات فشار به مراتب کمتر خواهد بود

.
نقشه ها و نمادهای بالا روش انشعاب گرفتن از خط لوله اصلی می باشد .
با توجه به اشکال بالا انشعابات به دو صورت وجود دارند اول اینکه لوله های انشعابی مستغیماً به لوله اصلی وصل باشد و دوم اینکه لوله های انشعابی به لوله های فرعی وصل می شود .
جنس خطوط لوله :
جنس لوله های خط اصلی می تواند از جنس مس ، برنج ، فولاد و پلاستیک باشد . برای خطوط دائمی و یا مدت زمان طولانی بهتر است از لوله های فولادی استفاده شود و به طریق جوشکاری به هم متصل گردند . برای خطوط فرعی معمولاً وقتی که خط لوله احتیاج به حالت خمیدگی و پیچیدگی داشته باشد و یا به علت فشارهای مکانیکی زیاد نتوان از لوله های پلاستیکی استفاده نمود می توان از لوله های لاستیکی استفاده کرد .

اتصالات خطوط :
خطوط لوله و انشعابات فرعی از طریق اتصالات پیچی به یکدیگر وصل می شوند . علاوه بر اتصالات پیچی ، استفاده از شیلنگهای پلاستیکی امروزه به صورت روز افزونی رایج شده است . قطر داخلی شیلنگهای به کار رفته در مدارهای پنوماتیک باید هماهنگ با سوراخ و راههای موجود در قطعات مدار باشد در غیر این صورت ممکن است تجهیزات پنوماتیک انرژی کافی برای عملکرد صحیح به دست نیاورند .

آماده سازی هوای فشرده برای مصرف :
در دفترچه دستورالعمل نصب تجهیزات هوای فشرده معمولاً قید می شود که در قسمت ورودی یک فیلتر ، یک تنظیم کننده فشار و یک روغن زن نصب گردد . این کار از این جهت لازم است که هوای فشرده مناسب وارد دستگاه شود . امروزه فیلتر هوای فشرده ، تنظیم کننده فشار و روغن زن در یک مجموعه به نام واحد مراقبت ساخته و عرضه می شود . علاوه بر ناخالصی هایی که ممکن است از طریق کمپرسور وارد خطوط لوله های اصلی شود ، احتمالاً ناخالصی های دیگری مانند زنگ داخل لوله ها و ذرات دیگر نیز در مسیر لوله های اصلی به

هوای فشرده اضافه می شود . هوای فشرده چنانچه به خوبی آماده سازی نشده باشد ممکن است صدمات جدی به تجهیزات پنوماتیک وارد کرده وحتی باعث توقف کامل آنها گردد . وظیفه فیلتر پاک کردن هوای فشرده از هر گونه ناخالصی و رطوبت موجود در آن است . روزنه های صافی درون فیلتر بین ۰۲/۰ میلیمتر تا ۰۵/۰ میلیمتر می باشد .

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.